Indrukwekkende vertoning van Boris Godounov t\ vT rv V'" •lUn 1 Joop Scholten kwartet in theater PePijn toekomstige bruidsjapon antenne Ombudsman b. p. Kortland bij omroep benoemd Pluriforme omroep beste keus voor KRO La guerre des boutons Geen constante luister dichtheid voor H'sum I en II Hilversum oneens over horizontale toer op III .gay,:.- LEIDSE COURANT MAANDAG 24 AUGUSTUS 1910 Boris Godounov. tsaar van Ruslar Nicolai Chiuselev, bas. Feodor, zijn zoontje Renl Penko\ nik. zich uitgevend voor Prins Dimltrl, Ljubomla Bodurov, tenor. Marina Mnisjek, dochter van de Wojewode van Sandomir, Julia Wle- ordanka Dlmtcheva, Door Staatsopera van Bulgarije Neen, met uit- en opvoeringen van Moessorgskys opera Boris Go dounov heeft men ons sinds april 1921, toen Toonkunst Rotterdam onder leiding van A. B. H. Verhey de Nederlandse première bracht, bepaald niet verwend. Natuurlijk zette de Wagnervereniging dit werk op har programma, waardoor zij de grote verdienste verwierf muziekliefhebbers de illustere, thans legendarische Feodor Tsjal- japine te presenteren, wat in janu ari 1932 gebeurde. Maar daarnaOuderen onder ons herinneren zich nog, dat, in april 1936, het Genootschap Diligentia 't aandurfde het Russisch Operagezelschap uit Parijs, met het Residentie-Orkest onder leiding van dirigent Emil Cooper in Kunsten en Wetenschappen Moessorgsky's meester werk te doen opvoeren, jongeren onder ons weten u le vertellen van het ver schijnen van het Kroatisch Nationaal Theater Zagreb in het Holland Festival 1964. Doch hiermee is de historie van .Boris in Nederland", wanneer men althans de uitvoeringen in concertvorm het Residentiekoor verzorgde er een! uit zondert, vrijwel geschreven. Is het daarom, te verwonderen, dat op de komst van de Staatsopera van Bulgarije 235 medewerkenden zaterdagavond in het Congresgebouw slechts 1100 mensen reageerden Slechts 1100....? Het kwantum vlei ons, eerlijk gezegd, nog mee: op het gebied van de muziekdramatische kunst kan men, althans wanneer zulks niet het „Italiaanse Bel Canto" geldt, ons land met een gerust hart tot de „onderont wikkelde gebieden" rekenen. Hoe het ook zij; deze 1100 belang stellenden werden, geduldig vier uur lang kijkend en luisterend, dank zij een uitmuntende \-ertoning, 1100 enthou siasten, die na afloop hun gevoelens van bewondering en erkentelijkheid ont laadden in een ovationeel applaus. En daarvoor was alle reden, want de Bulgaren brachten een Boris, die diepe ontroering heeft verwekt. Primair was hiervoor de regisseur dr. Dragan Kardijev verantwoordelijk: hij zorgde voor een presentatie, die van een bewonderenswaardige discipline ge tuigde, waarbij een hypernauwkeuriqq zorg'voor het detail de grote Ujn echtéï allerminst uitsloot. it volk, dat al zijn emoties, zijn leed, zijn paniek, zijn excessen tot uiting bracht, tot uiting moest brengen in de meest afwisselende bewegingen. Een massa, tot alles in staat, levend op de meest huiveringwekkende instincten. Die bewegingen, ze vonden haar na tuurlijke voortzetting in de schier on eindige reeks gezangen vrouwenkoren, mannenkoren, gemengde koren die, Ingestudeerd door Luben Pintey, een prins Dimitri, Grigori Ofrepieu optrad. Hij beschikte over een bijna Italiaans lyrisch timbre, die ons plotseling weer deed denken aan de bewondering, die de Russischemeester had voor Verdi, met name aan diens „Forza del Destino", door de laatste in den jare 1862 te Sint- Petersburg gedirigeerd Maar vocaal was er nog veel meer te genieten, geconstateerd de prestaties van de bas Dimltar Petkov als Varlaam, de bedelmonnik: de sopraan Mathy Pinka als Xenia, de dochter van Boris; de tenor Milen Paunoy als prins Sjuiski, zanger met meer dan uitnemende acteer- kwaliteiten; de mezzo Mathy Pinkas, die als „kindermeisje" met haar fraai, donker geluid bewees, hoe goed ver zorgd deze opvoering tot in de details Zij en vrijwel al haar collega's slaagden erin door spel en klank de eenheid te bewaren in een stuk, dat steeds riskeert uiteen te vallen in een aantal, zij het nog zo aantrekkelijke, tableaux-vivants. Maar hiermee raken we de bouw van het stuk, dat Boris Godounov heet. Wat werd ons geboden? Een integrale schep ping van Modest Petrovitsj Moessorgsky? Allerminst: één van de vijf versies, die van deze opera bestaan, zijnde van Rimsky Korsakov. Wat schreef niemand minder dan Stravinsky hieromtrent? Hij veroordeelde ze, ze karakteriserend als „une meyerbeerisation". Doch wanneer hij, kort daarna, zelf gevraagd wordt een opera van Moessorgsky voor de praktijk in te richten, blijkt ook hij realist te zijn en aanvaardt hij de op dracht: het leven is nu eenmaal sterker dan de leer Dat deed ook de regisseur Dr. Dragan Kardijev. En we hebben hem bewonderd dere draaikolk voor het eiland Sicilië, terechtgekomen is. Daarbij ons echter wel afvragend, hoe het publiek zou gereageerd hebben, als Boris' dood niet in de laatste scene was gevallen, doch het de vertwijfeling, de wanhoop van de massa, in een chaotische situatie verkerend, had geboden. Dragans regie schonk daartoe alle aanleiding. En niet alleen de regie: bij een realisering van deze opzet had hij daarbij op één van de versies van Moessorgsky zelf kunnen steunen B. R. t 2k 4 4 Nicola Chiuselev in de titelrol. waarlijk onuitwisbare Indruk maakten. Dit alles kwam voortreffelijk de zaal in; jammer slechts, dat de plastiek ten tonele haar voortzetting niet vond in de orkestbak, waar de chef-dirigent van de Nationale Opera uit Sofia, Assen Naidenov, de scepter zwaaide: hier klonk alles te tam, te weinig geprofileerd. Kardljevs regie, zo gelukkig begrepen en overgenomen door koorleider Luben Pintev en choreografe Nina Kiradjieva, maakte het de verschillende acteurs en actrices niet gemakkelijk: het reëel ge vaar bestond, dat hun individueel spel zou leiden tot scenes, die te los van de „massabetogingen" zouden komen te In het algemeen werd dit gevaar be zworen en kwam men tot een vloeiend geheel, waarin de persoonlijkheid va grote schare individuele zangeressen en zangers zich behoorlijk kon uitleven. Hier bleek Boris Godounov, de bas Nicolai Chiuselev, de favoriet; doch het moet ons van het hart: we bewonderden hem meer als acteur dan als zanger zijn geluid hadden we volumineuzer en daardoor indrukwekkender gewenst. Fascinerend door zijn stem vonden we de tenor Ljubomir Bodurov, die als de gewezen monnik zich uitgevend voor DEN HAAG Dat het jazzidioom en de ritmiek der popmuziek elkaar won derwel verdragen, hebben wU gister middag in theater PePijn kunnen con stateren. Hier concerteerde het kwartet van gitarist Joop Scholten, met Rob Franken aan het hammondorgel, op bas gitaar Piet Hein Veening en Louis Debye achter de drums. Beide muzikale genres werden vertolkt met een en dezelfde basis: swing. Want dit laatste ingre diënt bleek steeds aanwezig, soms in zeer sterke mate. Hierdoor ontstond een enerverende muziek, die elk leeftqds- verschil bij het publiek wist te overbrug gen. Deze combo manifesteert reeds enige tijd in dezelfde bezetting, waardoor een afgerond geheel is ontstaan. Vooral het begeleiden van soli klonk zeer verzorgd en muzikaal, een aspect dat nogal eens verwaarloosd wordt. Opvallend bleek de welddadige rust, waarmee werd gemusi ceerd in het jazzidioom, terwijl in de popachtige stukken een aanstekelijk enthousiasme werd geopenbaard. Gitarist Joop Scholten toonde zowel in single als in het accoord een gave techniek en de monstreerde een muzikaal improvisatie vermogen. Telkenmale wist hij zijn soli op te bouwen met fraaie frazeringen en interessante accoordenreeksen, zodat men met genoegen zijn verrichtingen volgde. Evenzo musiceerde organist Rob Fran ken, al moet hier worden opgemerkt, dat een wat bredere opzet qua melodielijn geen overbodige weelde zou zijn. Wij hebben gistermiddag de indruk opge daan. dat hier een absoluut talent in de ballad solieerde hij zeer fraai aan het werk was dat gedeeltelijk nog wat rijpen moet. Een pluspunt achten wij het sobere registergebruik. waardoor zijn spel de zo noodzakelijke rust be houdt. Een voor ons nieuw gezicht was basgitarist Piet Hein Veening:. Ondanks zijn jonge jaren bleek hij zijn instru ment goed te beheersen, hetgeen in zijn soli door middel van een beweeglijke speltrant tot uiting kwam. Onze grootste waardering viel echter drummer Louis Debye ten deel. Wat deze man aan ener verende ritmen en interessante figuren op zijn drums ten beste gaf bleek rond uit fonnidabel. Vooral wanneer het pop achtige genre werd vertolkt, vielde deze „trommelvelridder" zich als een vis in het water. Gesteund door hoog opge voerde techniek creëerde hij een immer enerverende ritmebasis, zodat hij een 1 zeer groot aandeel had in het succes- volle optreden van dit kwartet. v. R. Deze vooruitstrevende bruidsjapon wordt gedragen door mannequin Cecile van der Jagt, die vorige week trouwde. De creatie, een cadeau van couturier Frans Molenaar, bestaat uit een jumpsuit van handgeweven Thailand- zijde met bijpassende futuristische Na een afwezigheid van enkele maan den beginnen de regelmatige uitzen dingen van de VARA-Ombudsman drs. Marcel van Dam, weer. In diit pro gramma zal de ombudsman aandacht besteden aan de problematiek van be jaardentehuizen. Nog steeds woont 'n te groot aantal bejaarden in tehuizen onder omstandigheden die nauwelijks bijdragen tot de gelukkige oude dag". Marcel van Dain hoopt dat door deze uitzending bejaarden en mensen die bij de bejaardenzorg betrokken zijn, zullen reageren, opdat in de openbaar heid komt wat al te lan,g verborgen is gebleven. Maandag, VARA Nederland I, 21.20 u. MET DE MUZIEK MEE Het veertiendaagse amusementspro gramma „Met de muziek mee" komt vanavond uit de Diekmanhal in En schede. Gastheer Jan Blaaser ontvangt in deze rechtstreekse uitzending de be kende zanger Vico Torriani, het trio The Shepherds, de variété-artiesten Les Akimoto en natuurlijk het VARA-dans- orkest onder leiding van Charlie Ne- derpelt. Maandag VARA, Ned. I, 20.20 uur. HILVERSUM Met ingang van deze maand is de heer B. P. Kortland te Hilversum benoemd tot waarnemend adjunct-regeringscommissaris voor de omroep. De minister van CRM, dr. M. A. M. Klompé heeft daarbij bepaald dat hem alle bevoegdheden worden toe gekend, welke voor de adjunct-rege ringscommissaris zijn vastgesteld. Dit besluit was noodzakelijk in verband met de zeer langdurige ziekte van de heer J. Kooy, die reeds vele jaren adjunct-regeringscommissaris is. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal VARA: 19.04 uur: Coronationstreet 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Met de muziek mee 21.20 uur: Ombudsman 21.50 uur: D zet na schaakmat, 23.00 uur: Journaal 23.05 uur: Schooltelevisie NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Agrarisch nieuws NCRV: 19.30 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.40 uur: De wetten van de wildernis 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Transworld Top Team 20.45 uur: Please Sir 21.10 uur: De kleine burgeroorlog, film 22.30 uur: Hier enu nu 22.55 uur: Een hemel op aarde 23.05 uur: Journaal NEDERLAND I NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal AVRO •10.04 uur: Vaders tegen wil en 19.30 uur: Wat nu mr. Deeds? 20.20 uur: Peyton Place •21.05 uur: Nana, t.v.-spel 21.50 uur: Televizier 22.40 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal Kunstsignalering KRO 19.30 uur: Muziek in vrije tijd 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Brandpunt 21.00 uur: Andy Williams 21.50 uur: Naakt door de hel, 6. 22.55 uur: Journaal Er was een hemelsbreed verschil tus sen het sympathick-stuntelige stunt werk waarmee Studio Sport vorige week mini-verslagen gaf van negen voetbalwedstrijden en de vier gave reportages die gisteravond werden ge boden. Vorige week was het duidelijk „vrije nieuwsgaring" in de journalis tieke sfeer, gisteren even duidelijk een „amusementsprogramma" voor voetballiefhebbers. Ligt daarmee het gelijk in het conflict aan KNVB-zijde? We geloven van niet. Omdat bijvoorbeelddat stunt werk van vorige weelf al te haastig geïmproviseerd moest worden, waar door soms technisch knoeiwerk gele verd werd. Bij goed-voorbereide „vrije nieuwsgaring" zouden de vier-minu- ten-reportages kwalitatief veel beter kunnen uityallen. Toch was het verschil dusdanig dat de j-^delijkheid van een vergoeding door de NOS aan de KNVB er duidelijk door onderstreept werd. De NOS heeft die redelijkheid erkend en ervoor be taald. De KNVB heeft de afgelopen week met schade en schande geleerd dat overvragen dodelijk zou kunnen *iin. Reden om er gerust op te zijn dat de komende onderhandelingen tot een bevredigend resultaat zullen voeren. Zaterdag zond de AVRO het laatste „Drieluik" uit. Toch wel een attractief zomerprogramma. Nieuwe Oogst werd een beetje geforceerd afgedaan; er was te veel geknipt. Zo werd over het mondharmonica-ensemble het Rhythm Quintet na hun optreden geen woord gerept. Gezien de prestaties van dit vijftal een beetje oneerlijke zaak. Winnares van Nieuwe-Oogsl-1970 werd Ellis de Liefde. Tegen onze ver wachting in, want zij had een nogal vulgair liedje nogal onbevredigend ge zongen. Maar de jury calculeerde bij die bekroning het feit in dat haar halve-finalebqdrage (die wij niet kennen) zoveel beter was en bena drukte dat Nieuwe Oogst beoogt „ta lent te spotten op het moment dat het nog niet rijp is". Die jury kan daarmee gelijk hebben. Ellis mankeert veel aan vocale trai ning en ook aan affiniteit voor reper toire-keuze. Maar ze lijkt wel thea- terbloed te hebben. Met de bekroning verwerft de AVRO zich de morele opdracht om aan Elli's rijping een stevige bijdrage te verlenen. Nieuwe Oogst leverde verder het be- wüs dat Willem (jury-lid) Duys een vis in t.v.-water wordt zodra liij zich bemoeit met muzikale prestaties. Dan weet hij moeiteloos tot snelle, scherp- gcformuleerde oordelen te komen; dan schiet hij geen bokken: dan is hij op eigen terrein. Jammer dat zo'n bril jant improvisator elke veertien dagen de kans loopt de t.v.-mist in te gaan omdat hij over Vuistigheden moet praten die te vaak zijn interesse niet hebben. Oók in Drieluik: André van Duin, Nieuwe-Oogstwinnaar van 1964. De man die destijds voornamelijk steunde op het succes van anderen is, via een knappe act in de Snip en Snaprevue, uitgegroeid tot een komisch zanger (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM In het Jaarbeurscongrescentrum te Utrecht zal het KRO-personeel deze week een tweede gespreksronde houden over de koers, welke de KRO zou kunnen volgen in de komende jaren. Dit overleg geschiedt op basis van een neerslag uit de talloze suggesties, welke vorig jaar door het KRO-personeel werden gedaan tijdens de twee bijeenkomsten in de RAI te Amsterdam., i het i of 1 het genre houdt onbetwist talent. Over-enthousiaste Karei Prior van destijds blijkt het toch bij het rechte eind gehad te hebben. Sir Kenneth Clark verwijlde in „Civi lisatie" gisteren in de 17de eeuw. Met name ook in het Nederlandse aandeel van de beschaving in die tijd. Tijd die wij menen te kennen, reden om juist deze aflevering graag kritisch te be kijken. Gegeven het feit dat „Civilisa tie" met zevenmijlslaarzen moet gaan. vonden we het oen voortreffelijke af levering. Omdat Sir Kenneth met weinig woorden een voortreffelijke kenschets gaf van de Nederlanders in het algemeen en van onze 17de-ecuw- se voorouders in het bijzonder. Van coördinatiestandpunt uit is het natuurlijk onzinnig dat als tegenhan ger van Civilisatie op „I" Rimsky' Korsakovs opera „De bruid van de Tsaar" stond: typisch programma's die gelijke „culturele minderheden" als consument hadden. Maar het feit dat de Hilversumse t.v.-goden volslagen minachting aan de dag leggen voor het verlangen van de t.v.-consument die vrij wil kiezen tussen de verschil lende programmatypes is apert Te weinig boze kijkers protesteren ken nelijk bij NOS of eigen omroep. Vg. Ontmanteling van gezagsstructuur Een werkcommissie, onder voorzitter schap van drs. H. Hoekstra O. Carm heeft zich de afgelopen maanden beij verd met het ordenen van de vele opvattingen, welke tijdens dit RAI- beraad bleken te bestaan over de be tekenis van de K. 'van de KRO. Men kwam tot het opstellen van een zestal ontwerpen onder de titels: de KRO als verbrede RKK; de onduidelijke K welke leidt tot een B of C-omroep; de KRO als een pluriforme-katholieke A- omroep; de K van KRO vertaald als een algemeen menselijk-chrislelijke omroep; de K van KRO in een nieuwe omroepstructuur; de K van een KRO mét uitsluitend goede programma's. Het meest voor de hand liggende ont werp neemt als uitgangspunt een A- omroep met een duidelijk herkenbare K. Deze omroep zal per definitie plu- riform-katholiek moeten zijn. Dit uit gangspunt berust niet alleen op een bedrijfsmatig motief (garantie voor de werkgelegenheid) of een professioneel motief om als massacommunicatiemid del de huidige ontwikkelingen in we reld en Kerk te volgen, maar aller eerst op het ideële motief een K te willen uitdragen. De herkenbaarheid dient te liggen in het stimuleren van een pluriformiteit, dat wil zeggen, de herkenning van een eenheid, waar binnen verschillende respectabele standpunten aanwezig, mogelijk en noodzakelijk zijn. Het katholieke van een omroep in deze visie dient uiteraard niet zo zeer verstaan te worden als afspiegeling van de „leer" en van de kerkorganisa tie, maar eerder als een feitelijke existentiële in het katholieke volksdeel aanwezige verbondenheid. Pluriformiteit als beleidsmotief zal niet leiden tot vaagheid en onduide lijkheid, maar tot een dialoog op basis van duidelijke standpunten, die als zodanig een heroriëntatie vormt op de evangelische opdracht van de „katho liek" in een zeer onvolmaakte wereld. Deze KRO betekent de erkenning, dat het zinloos is te streven naar één mening, omdat dit streven ten koste zal gaan van de „ander". De KRO zal een permanent discussiecentrum zijn (ook ten opzichte van zichzelf). Ter voorbereiding van de uitvoering van dit gemeenschappelijk gekozen beleid zal de KRO een representatief discussieplatform dienen te vormen, waar de medewerkers zich voeden vooraleer zij In vrijheid hun taken gaan vervullen. Dit dï'sc'üssiëplatförm zou tevens als bestuur van de KRO moeten fungeren. Bij de stukken voor het jaarbeursbe- raad bevindt zich voorts een achter grondvisie op de herziening van de bedrijfsstructuur. Vanuit het KRO-be- stuur zijn deze structuur vragen (die van zeer ingrijpende aard zijn) reeds aan de orde gesteld. Prof. Van Zuthem kreeg al eerder de opdracht zijn visie te geven op de structuur van de KRO in het kader van de medezeggenschap. Thans adviseert de werkcommissie- Hoekstra dat het wenselijk zou zijn als het KRO-personeel zich uitspreekt over het al of niet op weg gaan naar een herziening van de interne be drijfsstructuur van de KRO. De be staande gezagsstructuur wordt hier mee ontmanteld. De KRO-medewer- kers dienen bereid te zijn te delen in een verantwoordelijkheid, die bedui dend verder reikt dan die van zijn beperkte taak van nu. Het bewust zijn dient te gloeien van een geza menlijk beleid. De film van vanavond Vanavond heeft de NCRV zendtijd in geruimd voor de Franse speelfilm „La guerre des boutans" „De kleine bur geroorlog" is de Nederlandse titel naar de roman van Louis Pergaud, die in 1962 de Prix Jean Vigo behaalde. Deze film laat zien hoe de „strijd" dde al jarenlang bestaat tussen de school jeugd van Longeveme en Velrans op een dag tot uitbarsting komt. De be langrijkste stoot hiertoe geeft de san- voerder van de jongens in Longeverne Lebrac, dde een idee heeft om de ge vangen genomen „vijanden" diep te vernederen. Zij worden ontdaan van alle knopen, bretels en veters en zo weer weggestuurd. Behalve deze ver nedering krijgen de jongens van hun ouders het nodige te horen over de toestand van hun kleding. De tegen partij, onder leiding van 1'Aztec, begint dezelfde methode toe te passen en Le brac zelf is één der slachtoffers. Natuurlijk worden daarna nieuwe en grovere middelen gezocht en ge vonden. Het „spel" gaat door tot Le- bracs vader er genoeg van heeft: als Lebrac weer eens met gehavende kle ding thuiskomt stuurt zijn vader hem naar een kostschool. Daar ontmoet de aanvoerder en grote strateeg van Lon geverne een oude bekende Maandag, NCRV, Ned. II, 21.10 uur. 0 Pizzicato: muzikaal middagmagazine. L 30 Nieuws). 17.00 Overheidsvoorlichting: I uws uit de Nederlandse Antillen. Spre- I Tf. L. Braam. 17.10 Voor de kinderen. I 5 Hall: jeugdprogramma. JVERSUM III 2*0 M. EN F M - K A NA LE N I iZikaal gesprek, 17.30 Tre ibriek voor actuele zaker HILVERSUM II 2 ------ -- ïk. (7.21 3 De Eddy Becker Nlei vakantietips schippers). 12.55 Buitenlands pe jen, dagklapper 'en SOS-berichter chippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 I 4.03 Caslnomuziek. (15.00 Nieuws) (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM. De omroepen hebben bü de jaarwisseling besloten tot een omschakeling in het luisterdichtheids- onderzoek teneinde geld vrü te maken voor dieper gravende onderzoekingen naar de omstandigheden, waaronder naar de radio geluisterd wordt en de behoefte voor speciale publieksgroepen. De belangstelling voor Hilversum I en II varieert, hetgeen nauw samenhangt met de programmering van informatie (nieuws en actualiteiten) en lichte mu ziek, terwijl het verloop van interesse voor Hilversum III en Veronica zeer gelijkmatig blijft. Zo treft men tussen 7.00 en 9.00, 12.00 en 14.00 en 18-00 en 19.00 uur grote delen van het radio- publiek op Hilversum I en II aan (60 tot 80 procent). Daarentegen schommelt de belangstel ling voor de zenders, die in de behoefte aan lichte muziek voldoen vlak onder of boven het gemiddelde. Ondanks deze verschillen blijkt het publiek nog tamelijk gelijkmatig verdeeld te zijn. Zo luistert tussen 9.00 en 18.00 naar Hilversum I (AVRO en VARA) 26 pro cent, naar Hilversum II (KRO en NCRV) 19 procent, dat Is tezamen 45 procent. Maar naar de lichte-muzlek- zieniders Hilversum III 25 procent en Veronica 28 procent; dat maakt teza men 53 procent. De lagere luisterdichtheid in de mid daguren geldt vooral de KRO-NCRV- zender. Oorzaak van de geringe be luistering in de middag is wellicht het vrijwel ontbreken van een werkelijk populair programma. De ene zender vormt te weinig contrast met de andere, zoals in de ochtenduren. Tegen de middag (tot 14.00 uur) wordt Hilversum wat meer beluisterd dan Veronica, waama ze één 'twee pro cent zakt tot 17.00 uur. Veronica blijft dan op hetzelfde niveau. Tussen 17.00 en 18.00 uur bereikt de luisterdichtheid van Hilversum III met ruim 7 procent de top. Veronica's minst beluisterde programma valt 's morgens van 9.00 tot 10.00 uur (muziek terwijl u werkt). „Hier en nu" krijgt eigen radiostudio (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Met ingang van het winterseizoen op 5 oktober zal de NCRV-radio als eerste omroep kunnen beschikken over een eigen presentatie studio voor het actualiteitenprogramma „Ilici i Nu". Momenteel wordt deze rubriek1 ver zorgd vanuit een krappe commentaars cel. Straks krijgt de redactie de be schikking over studio 3 waar tot nu toe andere radioprogramma's werden opge- Deze vrij grote ruimte, grenzend aan een technische controlekamer, zal plaatsbieden aan een presentatiedesk vooi twee verslaggevers. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Naar aanleiding van een programma-experiment op de zender Hilversum III, gedurende de periode van de Tour de France 1970 een zogenaamde horizontale pro grammering van maandag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur, waarbij dagelijks op vaste uren vier vaste disc-jockeys de programma's presenteerden werd een onderzoek ingesteld. De algemene conclusie, die uit dit onderzoek kan worden getrok ken. Is dal de programmering van Hilversum III gedurende de periode van dc Tour duidelijk een succes Is ge weest. Daar is men in Hilversum nog al van geschrokken. Men is het onder ling nog sterk oneens. In het onderzoek is een poging gedaan om de rol van de verschillende ele menten in een nieuwe programme ring, te weten de Tourreportages, de horizontale programmering en de spe cifieke wijze waarop deze program mering werd toegepast, afzonderlijk te meten. De resultaten wijzen er vrij duidelijk op, dat het niet alleen de Tourrepor tages zijn geweest, die tot een succes van 't Hilversum-III-Tour de France programma hebben bijgedragen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit, dat de extra-belangstelling voor Hilver sum II tijdens de Tour dit jaar groter was dan in vroegere jaren. Ook wordt deze conclusie gesteund door de be vinding, dat het programma ook door degenen die weinig of geen belang stelling voor de Tour de France had den, overwegend positief werd beoor deeld en vaker als een verbetering dan als een verslechtering werd opge vat. Meer zekerheid met betrekking tot het effect van de horizontale pro grammering zou kunnen worden ver kregen, wanneer deze voor Hilversum j III nieuwe en door Veronica al jaren lang met succes gehanteerde program maformule nog eens over een langere periode en zonder hulp van een at tractief „buitengebeuren" wordt her haald. Maar daarover zijn de Hilver sumse zuilen het nog lang niet eens, zoals we trouwens gewend zijn. Moge lijk komt er per 1 januari 1971 nog iets uit de bus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2