I
Dank zij pop
belangstelling
voor jazz
weer gestegen
Jazz
ontwikkelings
hulp
SUPER SISTER:
BINTANGS:
HAAN IN KIPPEVEREN
Geleerde bril
Arbeids
vitaminen
Jack Teagarden
De afgelopen jaren hebben wij heel wat jazzmusici
horen klagen over gebrek aan emplooi en belang
stelling. De reden ligt voor de band: de pop spreekt
een zeer groot publick aan en heeft praktisch alle
andere muziek naar de achtergrond gedrongen. De
jazz leek ten dode opgeschreven, leek schrijven wij,
want er schijnt een kentering op komst te zijn.
Talloze jonge popmuzikanten hebben namelijk de
jazz ontdekt en toegevoegd aan hun toch al zo
stUlrqke repertoire.
Groepen als Blood. Sweat and Tears. Chicago, Soft
Machine, Colloseum, Circus en nog vele andere
spelen eigenlijk pure jazz, zij het vermengd met
pop. Het klinkt vreemd, maar door de pop is de
getaande belangstelling voor de jazz bij vele jonge
ren plotseling weer opgewekt. Bovema uit Heemste
de haakt daar maar al te gretig op in. Via de
platen van het Franse BYG-label (waarvan Bovema
de Nederlandse rechten in handen heeft) tracht men
de vruchten te plukken van deze jazzrevival
Het BYG-repertoire is in drie categoriën te verde
len. De eerste categorie. Archive du Jazz geheten,
put haar opnamen uit de Genett en Riversidear-
chieven, die historisch belangrijke opnamen uit de
jaren twintig bevatten. De tweede categorie, BYG-
Savoyline, heeft de befaamde Savoy-opnamen tot
haar beschikking. Savoy is het label, dat in de
veertiger jaren de eerste bop-opnamen realiseerde
met wijlen Charlie Parker, Bud Powell. Dexter
Gordon e.a. Later introduceerde deze maatschappij
mensen als Stan Getz, Cannonball Adderley en
Archie Shepp. De derde BYG-line is BYG-Actuell
et heeft contemporaine jazz en pop in haar catalo
gus. Vorige week kwamen er maar liefst zon
twintig nieuwe platen van dit label op de markt.
Het zou te ver voeren alle nieuwe platen aan een
beschouwing te onderwerpen, laten wij ons dus
beperken tot de titels en wat bijzonderheden.
In de serie Archieve du Jazz verschenen: Muggsy
Spanier (529.055) met begeleiding van de Chicago
groten Mezz Mezzrow, George Wettling en Frank
Teschemacher. New Orleans Legends (529.062) met
revivalopnamen uit de jaren veertig. Zo komen we
good old Bunk Johnson tegen met nieuwe trompet
en nieuw gebit, de vader van alle trombonisten Kid
Ory, de pasgeleden overleden klarinettist C.eorge
Lewis en ga zo maar door. Sydney Bechet (529.064)
Een nadere aanbeveling is eigenlijk overbodig, om
dat we hier te maken hebben met de beste en
beroemdste klarinettist en sopraan-saxofonist van
de traditionele jazz. Jack Teagarden en Pee Wee
Russel (529.064). Twee van de meest excentrieke
figuren uit de jazzwereld vullen deze elpee. Op deze
plaat met opnamen uit 1928 en 1940 spelen verder
de toen nog jonge Ben Webster, drummer Dave
Tough en de pianist Billy Kyle New Orleans
Rvthm Kings (529.057) staat in de ïazzhistorie te
toek als het tweede grote blanke orkest na The
Original Dixieland Jazzband. In deze band speelden
mensen als Ben Pollack, George Brunies, Paul
Mares enz. Opnamen uit 1923. Giants of Boogie
Woogie (529.059) met grootheden als Meade Lux
Lewis, Albert Ammons en Pete Johnson. Riverside
History of Classic Jazz (529.016). De ontwikkeling
van de klassieke jazz wordt op deze elpee met
voortreffelijke voorbeelden geïllustreerd. Van de Afri
kaanse geboortegrond (tam-tams uit de Kongo) tot
de boogie-woogie van Cow Cow Davenport krijgt
men een goed overzicht van de eerste twintig jaar
van de jazzmuziek. The Golden Age of Ragtime
(529.060) bevat ragtimemuziek van een anoniem
e isemble, de hoes geeft tenminste geen bijzonderhe-
In de Savoy-Line verschenen: Nostalgia-Fats Na
varro (529.103). Fats Navarro was indertijd naast
Dizzie Gillespie de belangrijkste trompettist van het
boptijdperk. De dood verhinderde echter een verde
er groei en ontwikkeling van deze begaafde muzi
kant. „Nostalgia" bevat beroemde opnamen uit de
jaren veertig met Dexter Gordon, Art Blakey,
Charlie Rouse en Tadd Dameron. Dial Africa-John
Coltrane (529.108). Op deze plaat speelt nog niet de
grote Coltrane die hij later zou worden. Maar
daarom juist erg interessant voor de oprechte „Tra-
„Trame-minnaars". The Dreamer-Yusef Lateef (529
113) Een van de meest bizarre figuren van de jazzscen
is zonder twijfel ex-Mingus - Gillespie - Adderley
man Lateef. Met zijn uitheemse blaasinstrumenten
John Coltrane
er. ritme-instrumenten als Seven-Upflessen maakte
hij in de afgelopen vijftien jaar furore. Op deze
p'aat valt Yusef te beluisteren op hobo. fluit, tenor
on argoK?). Footlose - Paul Bley (529.114). Een van
d* nieuwere Savoypi'oduktcn. waarop de lyrische,
avant-gardist Bley begeleid wordt door gereputeer
de ritmemensen als drummer Pete La Rocca en
bassist Steve Swallow. The Futuristic Sounds of Sun
Ra (529.111). Pure hemel bestorming, dus zeer vrije
muziek van een pianist, die zijn geluiden als kos
misch kenschetst.
De BYG-jazz package wordt afgerond door zes
elpee's uit de Actuellseric. die gedurende het afgelo
pen jaar in Parijs opgenomen werd. Muziek voor de
liefhebbers van vrije geluiden.
Don Cherry „Mu" first part (529.301). Art Ensemble
of Chicago (529.302). Claude Delcloo, Arthur Jones -
Africanasia (529.306). Archie Shepp - Poem for
Malcolm (529.311). Paul Bley-Ramblin (529.313). Ac
ting Trio (529.314).
Zoals u ziet een omvangrijk pakket met kostelijke
jazz voor iedereen, ook in een prijsklasse voor
iedereen: f 14.90. Wij zijn benieuwd of deze jazzont-
wikkelingshulp van Bovema vruchten afwerpt.
Sydney Becket
Art Blakey
We willen juist dat de mensen niet weten waar ze bij ons aan toe zijn
Popgroep Super Sister zal vóór
oktober de platenmarkt met
een singletje en l.p. uitbreiden.
Deze 4-iuan sterke Haags
formatie maakte in maart een
opmerkelijk debuut met het
surrealistische sfeernummer
„She was naked". Een opname
waarvoor vele popliefhebbers
de moegeluisterdc oortjes spit
sten in afwachting naar
De Supersisters bestaan nu ze
ven maanden. Het succes van
„zij was naakt" (zeven weken
in de top veertig hoogste
plaats elf) schrijven ze toe
aan de aparte, bijna onwezen
lijke sfeer die ze zowel met
hun muziek als teksten oproe
pen. Niet de op het ogenblik
zo geliefde western- en folk
muziek willen ze imiteren. Su
per Sister maakt eigen muziek
die ze „Europese Muziek"
noemt. Klassieke achtergron
den spelen een hoofdrol in de
muziek van Super Sister. De
20-jarige derdejaars pianostu
dent Robert Jan Stips is hier
voor verantwoordelijk. Hij
schrijft alle composities die
Super Sister
scholier probeert
amenwerking' met de anderen studeert in Delft, Sacha
Kunsten te gaan
gearrangeerd worden. Die
Geest (19) fluitist, die plannen Vrolijk (20) die naast zijn drum- Nai
deze maand uitgebracht wor
den. De muziek ervan is geba
seerd op een symfonie van
Brahms. Fancy Nancy lijkt
volgens Robert Jan in de ver
ste verte niet op „She was
naked". „Dat hoeft ook niet
want we willen juist dat de
mensen niet weten waar ze
De l.p- „Present from Nancy"
komt in september uit. Vier
lange nummers komen erop en
één nummertje van zestig se
conden. De plaat zal bestaan
uit combinaties van sessions
die Super Sister op het toneel
ten gehore brengt. De muziek
is het belangrijkste. Er wordt
weinig gezongen, want „we
kunnen eigenlijk niet zingen",
bekent Marco Vrolijk. Ook
komt er een nummer op
waarin het Gregoriaanse the
ma „Dona Nqjjis Pacem" d at
op „She was naked" voor
kwam nog even terugkomt.
„She was naked" is onlangs
ook in Amerike uitgebracht
onder de naam „Dona Nobis
Pacem". JDe groep zelf voelt er
nog niet veel voor om het
singletje achterna te reizen.
„We willen eerst hier een ste
vige basis leggen".
Travelling in the USA
Deze rubriek werd samengesteld door Charles Bels met
medewerking van Margriet Borghols en Jan Pieter van
Vree.
Na de wat teleurstellende l.p.
„Blues on the ceiling", hebben
rie Beverwijkse Bintangs zich
duidelijk gerevancheerd met
hun tweede langspelcr „Tra
velling in the USA", die on
langs op het Decca-label is
verschenen.
De Bintangs is een van de
oudste groepen van Nederland.
Aan het c.ndc van de vijftiger
jaren werd de groep opgericht.
met een bezetting van uitslui
tend Indische Nederlanders.
Het geluid dat toen geprodu
ceerd werd.' verschilde nogal
met wat nu gespeeld Wordt:
het repertoire bestond voorna
melijk uit Cliff Richard-achti-
gc nummers. Er werden ook
enkele platen opgenomen,
maar hoge ogen weiden toen
niet gegooid In de afgelopen
jaren veranderde de bezetting
van de groep vele malen, tot
wat die nu is Met de hits
„Ridin" on the L N", Travel
ling in the USA" en „He
didn't want to go home", die
alle op de l.p. voorkomen, be
gon de zon voor de Bintangs
door te breken en kreeg de
groep een eigen geluid, dat
het midden houdt tussen de
late-rock en de blues. Een ei
gen geluid, dat grotendeels te
danken is aan de stem van
Gus Pleines, die erg veel lijkt
op die van Rolling Stone Mick
J agger, zo zeer zelfs, dat er
soms nauwelijks onderscheid
valt te maken tussen het
stemgeluid van de twee zan
gers. Opvallend is ook het
fraaie solowerk van lead-gita-
rist Arthy Kraayeveld, die on
getwijfeld tot de beste der Ne
derlandse gitaristen gerekend
kan worden. Arthy schreef zes
van de acht nummers voor de
nieuwe l.p., waarvoor trouwens
ZATERDAG 8 AUGUSTUS 19:
Niemand minder dan een der jongste
(beroemde) Franse couturiers, Jacques
Esterel, heeft zo pas over „de" man ge
zegd: dat het onmogelijk lijkt de heer
der schepping kleren en stoffen te laten
aantrekken die tot nu toe gereserveerd
bleven voor de vrouw. Maar dat niets
onmogelijk is cn dat meneer wat die
kleren aangaat eraan zal moeten ge
loven!
Esterel heeft de unisex bedacht. Uni is
te bereiken door de vrouw te kleden als
een man. Daarmee was de mode al aar
dig bezig. Maar Jacques keerde het om
en hij vindt niet alleen navolging in
Frankrijk.
In Londen, destijds het toonaangevend
centrum van herenmode, ligt aan de
Cliffordstreet een uiterst select zaakje.
„Mr. Fish", alwaar heel wat heren uit
hun Rolls Royce stappen, om er zich
tegelijk met jeugdigen in spijkerbroek
te verdringen bij de beeldigste hemden
collectie. Shirts van zakdoekjesbatist
met gepüsseerde mouwen, van blauwe
voile met Valenciennekantjes, van crêpe
de Chine met open borduursel en een
nachthemddecolleté, van ivoorkleurig
linnen met een kraag van echte oude
kant. Maar vooral oogst Mr. Fish in de
bakermat van de onnavolgbaar correcte
gentlemankledij. daverend succes met
zijn herenavondjurken!!
Het merendeel van de heren in Ameri-
ka's steden is conservatief gekleed, en
keert de avant-garde de rug toe. Dal
wil zeggen: gedurende vijf dagen van de
week. Al die tijd loopt de niet-rijkaard
(hij bestaat ook) in een confectiepak,
standaardprijs 85 dollar. Zijn met meer
pecunia gezegende broeder trekt een
pak van Cardin aan (3 maal zo duur).
De zeer welgestelde (ook die zijn er
hoor!) draagt een elegant maatpak van
vier tot vijfhonderd dollar. Maar op zijn
twee vrije dagen, maakt Mr. USA er een
grote verkleedpartij van en is niets
hem te dol als het maar gemakkelijk
zit. Ofschoon.de nieuwe rage zich
met snorren en baarden te beplakken
nu ook weer niet zo'n gemak betekent!
Dit alles geldt de volwassen man, maar
vlak de jongeren niet uit!! Vooral
's avonds vallen zij in een enorme
variatie van ongewone kleding te be
wonderen.
Sommigen doen of ze heimwee hebben
naar het begin van deze eeuw. Maar
een groter aantal kijkt in de toekomst
van Esterel en volgt daarmee het (welis
waar in fijner banen geleide) spoor dat
de hippies hebben getrokken.
In Italië heerst al een even grote vrij
heid. De herenmodeontwerpers heb
ben er een grote naam, de stoffenfabri-
kanten ook. In het zuiden is de man nog
echt heer en meester en het lag dus niet
voor de hand dat hij zich „vrouwen
kleren" zou laten aanmeten. Maar ook
hij gaat door de knieën. De Amerikaan
se ontwerper Ken Scott die in Milaan
woont, heeft tot nu toe de origineelste
stoffen (en kleren) voor de jonge vrouw
bedacht Maar ook hij vond thans dat
stof en coupe meer en meer voor uni
sex kan dienen, waarbij niet alleen zij
hem, maar ook hij haar navolgt.
Ten slotte de eigen woorden van Este
rel over het fenomeen van de „haan
in kippeveren":
„Enfin, enfin, enfin hebben we het be
reikt. Het allermoeilijkste restte ons
nog.hel is geklaard!
Het allermoeilijkste? Nou en of!
Karl Marx, de oktoberrevolutie, de
atoomsplitsing, de eerste stappen op de
maan.... allemaal niet zo slecht!
De rokken van de nonnen verkorten,
priesters een gewoon pak aantrekken,
ze het huwelijk in het vooruitzicht stel
len we zijn in beweging.
Seksuele opvoeding, pornografie toege
staan in Denemarken, 't is niet over het
hoofd te zien.
Europa verenigen, discriminatie in
Amerika opheffen, de armoede in een
derde van de wereld overwinnen
lofwaardige intenties die nog tramme
lant genoeg beloven.
Maar dit alles is slechts een briesje, een
fluistering, een rimpeling, vergeleken
bij het grote onmetelijke, kolossale
gigantische taboe dat intact bleef
Alles in de wereld kan gebeuren, ten
goede of ten kwade, maar getolereerd,
bestuurd door hem.
De vrouw mag zich emanciperen als
hij maar het te evenaren doelwit blijft,
de image waarop men wil gelijken.
Maar hem uitnodigen te willen lijken op
een ander dan hij is!!! Erger, hem
overtuigen dat hij gemakkelijker, beter
Dit lange, lange hemd is Ie dragen dot
man en orouu', aan het ontbijt,
kamerjas- op reis, om vrienden i
ontvangen of om in te slapen. De stof
ban-lon, de druk slelt sextt
kundige instrumenten) voor. Het h
niet uitblijven of deze jurken wordt
alreeds Ken Scott's ,,sexy s
aangepast aan de bewegingen, goed
koper, fantasierijker gekleed kan
in een tenue dat tot nu toe was g
Dit kan niet!
Liever naakt dan gekleed zoals zij
Ep tochen toch- zal het
beyren. al denkt hg. zijn prestige te ver.
liezen. Hij 'zal integendeel, een meur
evenwicht vinden. Hij hoeft zich ni<
zus of zo te kleden, maar hij kan he
Een gehele jonge generatie staat klaa
met een andere levensvreugde, onl
worsteld aan bijgeloof en veinzen
Deze jeugd weet dat: Kleren de ma
niet maken:
Aldus Jacques Esterel.
Een meisje van het grote Pop
festival? Nee, een mannequin in de
gipsgpstijl uit Dior's boutique. De ge
rimpelde rok heeft een aangerimpelde
strook, vroeger noemden we dat een
etagerok. Aangezien de bolero ia voor
zien van lange mouwen terwijl boven
dien de shawl het blote maagstuk kan
oillei
dat deze jurk
bedoeld is. Een van de verschillen tus
sen deze zigeunerinne-jurk en die uit
de Kralingse wouden is het materiaal,
dat bij Dior zijden mousseline is (in
zwart, groen en geel). Een ander i>er-
schil, de prijs het bovenstukje 690
francs, de rok 1.070 francs, samen zo'n
2000 gulden, de shawl niet meegerekend.
En daarmee kruip je niet in een slaap
zak.
Britse onderzoekers menen dat bijziende kinderen harder werken
eerzuchtiger zijn dan hun leeftijdsgenoten met goede ogen. Dat een
ze zo geleerd staat, leek de oorzaak van het volksgeloof dat zij ook beter
leren, maar het schijnt werkelijk waar te zijn. Het blijkt dat ze nauw
keuriger zijn op school, meer liefhebberijen op wetenschappelijk terrei Op
hebben, en minder hobbies in de sport zoeken. De onderzoekingen strekte
zich uit over kinderen die vanaf hun geboorte bijziend waren tot aan hei
die op zeven jaar daarmee begonnen, Bijziendheid kan erfelijk zijr
Daarom houdt men er rekening mee dat in die families waar bijziendhei bij
veel voorkomt van oudsher meer nadruk gelegd wordt op intellectuel
ontwikkeling.
de hele familie Kraayeveld
druk in de weer is geweest
basgitarist Frank ontwierp de
hoes en zijn broer René maak
te de foto's.
Behalve bovengenoemde drie
nummers worden op de plaat
ten gehore gebracht: In the
past. Is a blue bird blue?.
Rock it little bastard, I'am
gonnu let you down en Agnes
grey. (Decca 6419 001)
WU hebben ons steeds geërgerd
kinderen die beweren beter of bei
huiswerk te kunnen maken bij
ziek van radio of pick-up.
(Hieruit blijkt duidelijk dat wij to de
een oudere generatie behoren). De
gernis die voortsproot uit ongeloo!
zal moeten plaatsmaken voor geloof
In India is ontdekt dat jonge ri;
plantjes voorspoediger groeien bij
dagelijkse dosis van een half uur r
ziek, dan eenzelfde soort plantjes
zonder die arbeidsvitaminen m
stellen. Het westen hechtte aan
bewering van betere oogst geen g»
loof. Maar ook het westen zal
hoofd in de schoot moeten leggei
evenals wij dat doen in verband
de huiswerk makende kinderen. Me
heeft hier namelijk de invloed
ultrasonische geluidsgolven op ontkii
ming en groei van gerst en
nagegaan. Het zijn de geluiden di
niet door het menselijk oor waargeno
men kunnen worden en zij blijk»
een verhoogde werkzaamheid vï
schillende enzymen te ontwikkelen
Vergelijking tussen met-deze-geluiden
behandelde zaden en plantjes, e
behandelde, viel uit in het voorde»
van de eerste!
Waarom zou dan het brein va
jonge studerenden niet gcstimuleer
kunnen worden door geluid (dat h»
laas ook door onze oren gehoon
wordt).
Ki