Ontdekkingstocht van een week naar je eigen mogelijkheden MIDDELBURG, stad met charme Leidse schouwburg doet er alles aan om „in te worden „Wereld, lichaam en geest in beweging TIP VOOR TRIP (II) ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1970 PAGINA 5 (Van een medewerkster) OEGSTGEEST De wereld doet wat koud, kil en onwerkelijk aan na die week vakantie. Je zit met een verhaal, dat je soms aan iemand wilt vertellen, maar dat niemand begrijpt en als je bedenkt dat je het op papier moet zetten word je moedeloos. Je kunt een week naar de Middellandse Zee gaan en thuis vertellen hoe stralend het zonnetje was, hoe bruin de men sen en hoe blauw de zee. Je kunt op een Nederlandse camping gaan zitten, mopperen op de regen en je voornemen Jan en Truus van de tent naast je in het najaar op te zoeken om samen de dia's te bekijken, terwijl je weet dat daar toch niets van terechtkomt, Je hebt in ieder geval een concreet verhaal te vertellen over dat soort vakanties. Wat doe je als je een week van je vakantie hebt besteed aan vormingswerk, een cursus mime en yoga. Een week lang wereld, lichaam en geest in be wezing zetten? Iets dat veel invloed op je heeft gehad maar dat je niet onder woorden kunt brengen? Je bent een mens vol vooroordelen, iets waar van je je pijnlijk bewust wordt in die week op Oud-Poelgeest, Je krijgt een programma thuis- De eerst dag zit je daar met je vooroordeeljes Op e<?n kille zaterdagmiddag kom Je In een akelig grote zaal. Je gaat stille tjes zitten en kijkt eens naar al die andere, vreemde mensen. Je kent ze niet en toch plaats je ze direct. Je hebt je vooroordeeltje al weer klaar om jezelf te wapenen, dat heb je zo geleerd. Hoeveel verschilt dat eerste kijken wel niet van het kjjken dat we enkele dagen later op de grote zolder doen? Nu zie je mensen en oordeelt, later kijk je alleen. Dat later is in het midden van de week. Als eerste moet ik met m'n rug naar de vijf-en-twintig anderen, die in een lange rij op de grond zitten, gaan staan en me concentreren. Plotseling draai ik me om en kijk, van zo'n meter of zes afstand, ieder gezicht, ieder paar ogen aan. En nog eens. Dan loop ik naar voren en bekijk de mensen, ge zicht voor gezicht. Je hebt in die dagen de mensen leren accepteren, je hoeft niet te oordelen en probeert alleen je op de mens voor je te concentreren, hem beter te kennen. Gezichten zeggen zoveel als hun mon den niet praten. Sommige mensen kruipen de eerste dag stilletjes weg, anderen praten en lachen luid. De ware kennismaking be gint bij handjesschudden. Er worden die week maar weinig handjes geschud. Het is zo'n leeg gebaar. De kennisma king gebeurt door het schilderen van je eigen wereldbeeld. Symbolen Je gebruikt kleuren, symbolen. Je bent druk bezig met je eigen ververijtje, pas als je het afhebt kijk je op. Je merkt dat veel mensen hetzelfde beeld van de wereld hebben als jijzelf, al uiten ze dat wat anders. Je zoekt wat mensen op, aarzelend, „ik geloof dat die kleur van jou wel past bij dat lichtpaars van mijn tekening, en kijk, eigenlijk heb je ook het isolement van de mens uitgebeeld". Een stil breek baar meisje staat met de tekening in de handen en kijkt alleen maar. Je roept haar erbij, later heb je de pest aan jezelf, omdat je altijd zo nodig iets moet regelen. Jan. een zetter die eerder een creatie ve week meemaakte, is die vierde die met ons een schilderij zal maken. We praten over wat we zullen maken. Doordat we alles zo uitgepraat hebben en toch niet weten wat het moet wor den mislukt het een beetje. De grote lap papier zit vol symbolen, dat wel, maar hoeveel geef je van jezelf in een symbool. Het enige gemak dat je er van hebt is dat je het gemakkelijk kunt uitleggen. Relatie Met verf beginnen we een intensieve relatie op te bouwen tussen dertig mensen. Tussen cursisten onderling, tussen cursisten en leiders. Jan en Sjanny Lambrechts zullen ons mime leren. Ze staan niet buiten of boven de groep. Ze worden erin opgenomen. Soms lijkt het wel of ook zij met span ning uitkijken naar wat er nu weer wel zal gebeuren. Het begin van een mime- en yogaweek. De eerste waarin yoga zo'n belangrijke rol speelt, die Theo de Bont en Trudy Lindeboom, cursusleiders op Oud-Poel geest. hebben georganiseerd in het ka der van het vormingswerk. Wat is vormingswerk? Theo en Trudv zeggen er het volgende van: „Die vraag ls al zo oud als het werk zelf. Steeds weer zijn er mensen die een nieuw en genuanceerder antwoord ge ven. De laatste tijd hoor je de volgen de omschrijving nogal vaak: vormings werk Is veranderingswerk. Misschien Is dat al erg verduidelijkend, toch blijf dan nog de vraag: wie en wat moei veranderen en hoe? Wie ben ik? macht en gezag, techniek en maatschap pij, jezelf worden in relatie met elkaar, of leefbaarheid, een oproep zijn om te komen tot bewustwording van de eigen mogelijkheden. Posii'iebepa Iing Soepel Vormingswerk wil de gerichtheid van houding van de persoon en structuren van de maatschappij veranderend en soepel houden, wil zoeken naar wat vast staat en wat steeds moet veran deren. Het gaat erom dat een cursist in groepsverband (en internaatsver- band) leert ontdekken waar in zijn le ven de belangrijke mogelijkheden lig gen. Daarvoor moet hij of zij een be paalde weg volgen, die in de opvoe ding, opleiding en kerk misschien niet zo expliciet wordt gesteld. In een vormingsinstituut kunnen men sen van boven de zestien jaar steeds proberen de weg naar zichzelf in deze maatschappij te leren zien. Vragen als: welke krachten leven in mezelf, in de groep waarin ik leef en welke mach ten spelen in onze maatschappij een grote rol, zullen aan de orde komen. Bij vorming gaat het erom dat er voortdurend iets valt te veranderen, omdat wij steeds worden uitgedaagd meer mens te worden. Daarom zal ieder programma, of het nu als thema heeft: vrijheid, verantwoordelijkheid, In een heel programma gaat het om de positiebepaling: kan de cursist met de informatie die hem wordt geboden zélf verder komen. En kan hij de groep waarin hij leeft vanuit zijn eigen ont dekkingen behulpzaam zijn bij zijn ontplooiining? Dat is een soort proces, dat zich in de groep, onder andere door onderling, overleg en onderlinge correctie, afspeelt. Zo gezien is iedere vormingsperiode een ontdekkingstocht. Maar het is ook meer: een oefenter rein. Oefenen in consequenties van nieuwe meningen en standpunten. Hier raken we ook een ander punt, name lijk. heeft vorming ook te maken met aktie. Vorming is aan de ene kant een bewustmakingsproces, aan de andere kant vraagt het om verandering van het doen en laten van de persoon zelf in zijn relatie tot anderen. Vorming Is pogen vorm te geven aan eikaars en eigen leven en zo bljjven zoeken naar de mogelijkheden voor een leefbare wereld. Vorming is zoeken naar de kern van oihs bestaan, de zin voor de mens en zyn geschiedenis. I reennl Mooi, informatie, maar dat weet je allemaal nog niet, die eerste dag. Je hebt het gevoel dat er iets vreemds met je gaat gebeuren. De sfeer is 's avonds al wat meer ontspannen. Er wordt uitgelegd wat de schilderijen betekenen die de mensen in groepjes van 4 4 6 hebben geschilderd. Je hoort iedereen even praten, hoort iets over het werk dat hij of zij doet, je verbaast je soms, omdat je mensen een andere werkkring had toegedacht. Jan en Sjannie Lambregts zijn mime kunstenaars, onze „leraren". Ze voe gen zich helemaal in het patroon van cle groep en weten ons. door vrijwel elke dag met ons te oefenen en te spe len, gevoel voor mime, en mime-tech- nieken bij te brengen. Zitten Leren dat zitten een kunst is. Onze eerste oefeningen. Zomaar rechtop zit ten en je erop concentreren dat je je vanuit de middenrif moet bewegen. Nergens anders aan denken. Je voelt je stijf en houterig terwijl iedereen thuis zei dat je best wel lenig was. Sjanny doet de oefeningen voor, een voudig zitten, ademhalen, voorover la ten vallen en weer terug. „Je ligt op de grond, zoveel mogelijk ontspannen. Je ligt in een heel klein kamertje waar het aardedonker is." De stem van Jan dirigeert je in een klein don ker hok. Je voelt de wanden, je voelt het plafond naar beneden komen, wat je tracht te voorkomen door hard terug te duwen. Als het eindelijk terugwijkt ben je doodmoe. Tovenarij Welnee, je leeft je alleen zó in in een dehk- beeldige situatie dat je spontaan mee speelt. Je laat in jezelf twee krachten met elkaar vechten en dat is ver moeiend. Blind Ken morgen blindwandelen op de grote zolder, waar het zonlicht In vier kleine vierkantjes op de stoffige grond valt. Ogen dicht en rondjes lopen. Niet stiekem kijken. Af en toe wankel je, je voelt je onzeker. De anderen zitten doodstil te kijken. Soms hoor je iets, maar je kunt de richting ervan niet bepalen. Je bent werkelijk helemaal al leen op dat ogenblik. Als je de anderen ziet rondschuifelen valt je op hoe eer lijk ze eruit zien als ze daar zo alleen zijn. Op dat moment kunnen zij zich niet verbergen achter grapjesmakerij of een afgewende blik. Een middag komt schilder Herman Hij werpt een stroom van ideeën óver ons heen, spreekt over beweeglijkheid en versteendheid in het menselijk le ven, in de wereld om ons heen en In ons. Hij vertelt over maatschappij en over de vooroordelen van die maat schappij die ons zo beïnvloeden in ons doen en denken. „Als ik aan iemand vraag teken een portret dan zegt hij, dat kan ik niet. Waanzin! Iedereen kan een portret tekenen. Maar als die man een portret wil tekenen, dan denkt hij dat het zo moet zijn dat het volgens de mensen „mooi" is. Het portret moet lijken. Onzin. Doe je ogen maar 'eens dicht en denkt aan iemand van wie je houdt. Gegaran deerd dat je hem met je ogen dicht zo natekent. Je hebt dan geen last van de vooroordelen die over je schou der meekijken." Er zijn mensen die hem tegenspreken en hij daagt direkt iedereen uit dan maar te bewijzen dat het niet waar is Iedereen begint te tekenen. Aarzelend komen er aanduidingen van gezichten op het papier. Of Herman inderdaad gelijk heeft kan iedereen voor zichzelf uitmaken. Fantastisch Iemand van buitenaf is ook Chris Stuur, die een middag en avond mee doet. 's Middags op het grasveld mqcl gestuurd waarin wat vage dingen staan. Twee woorden met aantrekkingskracht: mime en yoga. Wat ze precies inhouden weet je op dat ogenblik niet, maar ze klinken veelbe lovend. Je gaat, evenals vijf-en-twintig andere mensen. Waarom komen 25 mensen op de week „wereld, lichaam en geest in beweging" af? Ze kunnen het niet zeggen. Sommigen hebben al eerder met mime en yoga te maken gehad en wilden ermee doorgaan. De meesten kennen het echter niet, zijn op de vage woor den afgekomen. Willen eens iets anders dan de traditionale reisvakanties. ieder een stukje van een fantastisch verhaal vertellen. Bij de kleine stuk jes die later worden „opgevoerd" in groepjes van vijf of zes, doet ook hij mee. Hij speelt bij het oefenen lekker mee, maar vlak voor we het .zullen „opvoeren" neemt hij de leiding, geeft aanwijzingen en dat wordt niet ge pruimd. De anderen worden koppig en doen niet wat hij wil, terwijl ieder een toekijkt. Er komt een vreemde spanning uit voort die sommigen van de mensen die kijken onaangenaam aandoet. Chris geeft 's avonds een yogalës. Hij leert ons „volkomen tot het nulpunt te raken". Dat houdt in dat iedereen op de grond gaat liggen bewust ieder spiertje van zijn lichaam ontspant. Je blijft je bewust van je omgeving, maar je reageert er nauwelijks op. Opstaan kost, na een half uurtje liggen, vrese lijk veel moeite. Totaal-theater Een avondje totaaltheater. Jan Lam brechts zet spotlights neer en dan maar afwachten, 's Middags zijn we de straat opgeweest, hebben realities van mensen uitgelokt. „Probeer je in de plaats van die mensen te denken." Een vage aanduiding van een onder werp. Een groepje begint ermee, trekt wat mensen uit de kring en plotseling zonder dat die groep er zelf erg in heeft beginnen Wijntje en Theo te spelen. Spelen kun je het nauwelijks noemen. Ze doen en iedereen volgt hun bewegingen gespannen. Af en toe kruipt een van de anderen spontaan de kring in en speelt even mee. Bijna twee uur lang blijft die geladen span ning, dan breekt Jan hem af door om een biertje te vragen. Breekbaar In de giroep ontstaat in de loop van de week een uiterst breekbare sfeer. De mensen voelen elkaar heel sterk aan. Is er iets mis met iemand, dan wordt hij of z|j onmiddellijk opgevan gen door de anderen. Wat voor eigen schappen iemand ook heeft, hjj wordt geaccepteerd. Sommigen genieten intens van de sfeer. Zo is er de belgische non Greta, die deze week, na de wat beklemmen de sfeer in haar klooster, als het ware als een bevrijding doormaakt. Ze geeft les aan kinderen en wil hen dit bewustzijn van jezelf overdragen. Donderdagavond, de avond voor de laatste dag. komt de heer J. Bloemsma, een kleine, gebogen man van ongeveer 75 jaar. Volgens het programma zal hij met ons de balans van de afge lopen dagen gaan opmaken. Er wordt ons verteld dat hij Boedhist is. We verwachten een soort lezing over het Boedhisme en de vraag „Wat hebben jullie hier nu eigenlijk de hele week zitten uitvoeren." valt vrij hard. Som migen reageren, maar hij kapt de vragen af. vertelt over „creative mind" en „reactive mind." „Jullie dachten toch niet dat jullie deze week ook maar een minuutje kreatlef zijn ge weest?" Een „creative mind" is iemand die helemaal van binnenuit handelt, niet reageert op impulsen van buiten af (zoals de „reaktive mind" uitslui tend doet). „Misschien heeft maar één op de honderdduizend mensen een „creative mind", daar horen jullie niet bij. Maar je kunt eraan werken." Hij praat over de ontwikkeling van het „derde oog", dét gedeelte van de her- Na de wat mysterieuze lessen van Chris en de lessen van de zachtmoedige Bert Willemsen. die met zijn rustige stem, zijn duidelijke aanwijzingen pre cies aangaf hoe wél en hoe niet adem te halen, zjjn de lessen van de breed- lachende René weer heel apders. Ieder heeft zo zijn eigen methode van les- René praat over de yoga, geeft een inleiding en intussen ook aanwijzingen, maar heel weinig. „Yoga-oefeningen zijn niet alleen lichamelijk. Sommigen zien het als gymnastiek, dan kun je het geen yoga meer noemen, 't Gaat erom geestelijk je lichaam te bekijken. Je eigen bewegingen te observeren. Of je kunt staan, en hoe jc kunt staan en welke spieren je gebruikt en welke niet. Yoga is geen geïsoleerd gebeuren, omdat je met jezelf bezig bent. Je vormt zelf een deel van de maat schappij, dus ben je met de maat schappij, dat is hier de groep, bezig. Direct Je blijft bij jezelf, kijkt hoever je kunt gaan, observeer jezelf. Je kunt zo de dingen direkt ervaren. Op die manier is het drinken van een kopje thee een even grote belevenis als het uitstijgen boven jezelf. Je moet geen muur om je heen bouwen, dat belemmert je in je contact met de anderen. Gebruik de yoga niet als mode-gril, daarmee bouw je ook een muur om jezelf. Laat de dingen, de mensen op je af komen. Poets je eigen ik niet op, ook dat wordt een belemmering in je contact met je omgeving. Als je direkt bij jezelf bent, dan voel je ook aan wat anderen voelen." Ieder moet gaan staan, zit ten, liggen zoals hij het zelf prettig vindt, als hij er maar helemaal bij is. De bewegingen helemaal op zich laten 's Middags is de groep lusteloos. Jan en Sjannie hebben zich teruggetrok ken, we kunnen de week een beetje gaan verwerken. De avond zit vol spanningen. Het vertrek is nabij, er wordt wild gedanst op de vloer, waar het totaal-theater moet plaatsgrijpen. Van de cursisten heeft niemand meer inspiratie om te spelen. Jan en Sjan nie zorgen tenslotte voor een boeiend schouwspel, spontaan hun gevoelens uitspelend. Je voelt je er sterk bij betrokken, terwijl je weet dat je er niets mee te maken hebt. Als je weer in het dagelijks leven stapt loopt je echt nog wel een paar dagen met je hoofd in een wolkje. Tot je je een paar keer gevoelig stoot en je je diep ellendig voelt. In je hoor je de stemmen van de mensen met wie je die week optrok, je ziet hun blije of on gelukkige gezichten. Langzamerhand vervagen ze. Jé vraagt je af hoe je zal reageren als je iemand van hen op straat tegenkomt. Je vertelt eens hoe het geweest Is, althans, dat pro beer je. De mensen kijken je met een wat verbaasde blik aan. Tja, wie gaat er nou een week in de Nederlandse regen zitten, in een kasteel met een groep men sen en geen andere bezigheid dan je zelf, de anderen, mime en yoga? Zes-en-twintig mensen deden het. De meesten voelden zich prettig, die week, waren uit hun sleur gebroken en leerden kijken anar anderen en zichzelf. Het was in ieder geval een va kantie waarvan ze iets belang- rijkers overhielden dan een serie overbelichte dia's. Inlichtingen over vormingswerk, mime en yoga kan men krijgen bij vor mingscentrum Oud-Poelgeest te Oegst- geest en mime-centrum Nederland, Haarlemmer Houttuinen 145 te Am sterdam. Yoga, mime en totaal-t beater dienen proces ran bewustmaking Middelburg, de hoofdstad van de nog altijd het water bekempende provin cie Zeeland, heeft het oude stede- schoon als charme. Maar deze oude koopmansstad, midden op het mooie Walcheren gelegen, is niet louter een openluchtmuseum met historische ge bouwen, ook „binnen" is er veel te zien. Zo is er het beroemde, onlangs geheel gerestaureerde stadhuis aan de Markt, waardoor regelmatig rond leidingen zijn. In de voormalige Vleeshal van dit stadhuis is nu de tentoonstelling letterlijk en figuurlijk ingericht. Als u deze tentoonstelling bezoekt kunt u op vertoon van van uw toegangs bewijs gratis het oude stadhuis be zichtigen en het in een 18e eeuws patriciërshuis gevestigde Zeeuws Mu seum. In dit museum kunt u een collectie schilderijen, meubelen, Chi nees porselein, Delfts aardewerk en folklore bewonderen. Verder kunt u een bezoek brengen aan de oorspronkelijke Abdijkerken (de Nieuwe en de Koorkerk) en aan de Abdijtoren, de 85 meter hoge „Lange Jan". Deze zijn op werkda gen te bezichtigen. Een wekelijks terugkerende attractie van bijzondere allure is de donder- dagmarkt. Onder de duizenden koop lustigen en nieuwsgierigen zult u dan diverse bezoekers uit Walcheren en Zuid-Beveland ontwaren die nog de oude klederdracht dragen. De vrouwen zijn op marktdag op hun mooist gekleed, met kanten, hagel witte kappen en gouden hoofdver sierselen op. met kleurige doeken en vuurroode bloedkoralen om de hals. Op de Vismarkt kunt u donderdags een kunstmarkt bezoeken, waarop schilderijen, kuntvoorwerpen en re- produkties te koop v. orden aangebo den. Daar worden ook nog oude am bachten gedemonstreerd. U mag ze ker niet achterwege laten een be zoek te brengen aan Miniatuur Wal cheren, waar op een terein van 7000 vierkante meter een tot in de klein ste details natuurgetrouwe kopie te bewonderen is van de steden en dor pen op Walcheren met hun voor naamste gebouwen en bezienswaar digheden. U kunt Miniatuur Walche ren tot en met 31 augustus ook na zonsondergang bezoeken. Dit zal dan met duizenden lichtjes geïllumi neerd worden. Op uw tocht door Middelburg kunt u verder nog een bezoek brengen aan het Rijksarchief aan de Sint-Pieters- straat, waar de tentoonstelling A is een aapje gehouden wordt. Deze ex positie geeft een beeld van het la ger ondewijs in Zeeland zoals dat anderhalve eeuw geleden was. Toon Hermans 3 oktober in Leiden? senen waarin o.a. de liefde voor de medemensen ligt. „Probeer dat zoveel mogelijk te ontwikkelen," raadt hij Hardhandig Reïncarnatie, de tijd in het menselijk handelen, allerlei andere zaken uit het boedhisme haalt hij aan. Hij wil dat we vragen stellen, maar door zijn hard handige manier van vragen beant woorden klappen de meesten dicht. Sommigen kunnen eerlijke vragen stel len. vragen die niet worden gesteld om hem aan te vallen in zijn ideeën. Die beantwoordt hij. Spoedig vertrekt hij. Hij is er niet in geslaagd een dis cussie op gang te brengen, terwijl hij er was. zodra hij weg is beginnen de mensen te praten. Er ontstaat een discussie die urenlang voortduurt. Mis schien was dat zijn bedoeling. Zijn plaats in deze week. die ik eerst niet begreep, wordt ine later duidelijk. Hij moet ons weer met beide benen op de grond zetten. Velen vergeten, dat ze straks weer terugmoeten naar •Ie gewone maatschappij, waar niet Iedereen van eikaar houdt, elkaar ac cepteert en niet iedereen zichzelf is. De laatste dag moeten we zelf het lanstaande vertrek verwerken, 's Mor gens geeft René Kres ons yoga-lessen. LEIDEN Een gaaf voorbeeld on der welke beroerde omstandigheden nu nog In de Leidse Schouwburg wordt gespeeld in wel, dat de direc tie van het. Toneelmuseuni in Am sterdam vorig jaar heeft gevraagd of zij de lichtinstallatie mag hebben als ze wordt afgedankt. De regen- machine van de Ia-idse schouwburg wordt al jaren in de zomermaand en in de hoofdstad geëxposeerd. Schouw burg-directeur Hans van Dam vindt dat zeer triest. De schouwburgbezoeker zal bij de première van het toneelseizoen, maandag 28 aeptemebr. toch verrast zijn. Het voorportaal van de schouw - burg ia grondig van aanzien ver anderd. Weg is de oude kassa. We^ zijn de kale, sombere wanden. Een leerling van de Haagss kunstacade mie heeft zich enkele weken uitge leefd niet als resultaat dat de gehele entree is voorzien van de meest hip pe kleuren. De oude toiletten zijn verdwenen, in plaats daarvan is een hoogspanningsruimte gekomen. Geen paniek. Nieuwe toiletten zijn geko men op dè 1ste en 2e etage. In de zaal i» er weinig veranderd. Alleen het standsverschil ls opgeheven. De schotten turnen de bestuursloge eu baignoire A zijn verdwenen. „Een principiële zaak", vindt Hans van Dam. Nieuw is ook Marjolein Wies- senborg, een allerliefst meisje van twintig jaar, dat gaat optreden als telefoniste, buraliste, receptioniste, directie-secretaresse en informatrice. ja, ook informatrice. want de hal van de schouwburg is verrijkt met een informatie-stand, waar men vol ledig geïnformeerd kan worden over het Leidse toneelgebeuren. Dat past precies in het kader van de nieuwe lijn die met ingang van het nieuwe toneelseizoen wordt inge slagen. Alle voorstellingen worden namelijk open. De hokjesgeest is uit gebannen. Er komen geen aparte K O-voorstellingen meer, geen abonnementenhouders, niets daar- specifieke avonden meer voor de van. Heeft men zin in een avondje schouwburg, dan kan men voortaan gaan. Zelfs de voorstellingen van de amateurgezelschappen zijn in hel vervolg voor iedereen toegankelijk „Daarmee willen we bereiken", al dus Hans van Dam. ..dat voor alles de loop naar de schouwburg gesti muleerd wordt. De verkoop van plaatsbewijzen wordt ook gecentra liseerd in de schouwburg. De kassa is elke werkdag geopend van .10 tot 3 uur. Bovendien kan men ook bij een twintigtal Boerenleenbanken in Leiden en omgeving kaarten bestel len, zo ook bij alle WV-kanloren alom in den lande. Een tip voor de potentiële bezoeker: de 1ste rang, parterre, baignoire en loge zijn wel de duurste rangen, maar ook de beste. De tweede rang is vooraan ook nog wel goed. maar achteraan stukken minder. Voor degenen niet een kleine beurs is er voorts nog de galerij. De Leidse schouwburg is van plan de komende tijd flink veel aan pu bliciteit te doen. Elk half jaar komt er een huis-aan-huis krant en elke maand verschijnt er een maand- agenda, waarin uitgebreide informa tie over komende voorstellingen. Voorts komen er in de stad meer affiches te hangen dan voorheen het geval was. De biljetten krijgen de zelfde teksten als de advertenties in de kranten. Voor de echte uitgaanders onder het schouwburgpubliek, zij die na opn avondje Biecht, Arabal, Pinter, Wim Kan, nog niet onder de wol willen, komt in de oude koffiekamer een bar. Van Dam heeft daarvoor een wild plan. De eerste maand mag ledereen 'n formulier invullen, waar op hij zjjn eigen ideeën over de bar kenbaar mag maken. Het is ook de bedoeling dat de acteurs en actrices na afloop van de voorstelling in de bar wat naborrelen. Van Dam hoopt zo op een integratie van kunstenaar en schouwburgbezoeker. De jonge schilders krijgen ook een kans zich in de schouwburg te manifesteren. Er komt een permanente tentoon stellingsruimte. waar die schilders mogen exposeren, die in een galerie nog niet aan bod zijn gekomen. Wilt u een avondje weg. maar durft u uw kinderen niet alleen achter te 'laten. Ook daar is een oplossing voor gevonden. Een telefoontje naar de schouwburg en directeur Van Darn versiert een baby-sit voor u. Voor het luttele bedrag van één gulden vijftig per uur. De bibliotheek Reuvens zorgt ervoor dat ze tijdig alle lectuur over de stuk die in de schouwburg gespeeld gaan worden tusen de planken heeft staan. Zo ook van alle acteurs, actrices en cabaretiers. Het aanstaande seizoen belooft veel. Fons Jansen heeft vol gens Van Dam al gevrjiagd of hij met zijn boot voor de schouwburg in de Oude Vest mag komen liggen. „Zo gek zyn de theatermensen op dat ouwe schouwburgje van ons", zegt Van Dam, die verder nog weet te vertellen dat de Leidse binnenstad 's avonds geen parkeerproblemen kent. Binnen een afstand van vjjf minuten lopen van de schouwburg zijn er ruim 1000 parkeerplaatsen. Tot slot enkele toppers van het ko mende seizoen: de grote toneelgezel schappen komen met al hun grote produktie8. Zo is zeker dat bijvoor beeld ook de Spaanse Hoer naar Lelden komt. Het Nederland Dans Theater komt, Wim Kan komt, Wim Sonneveld komt, Seth Gaaikema komt. Het theatercircuit van Micke- ry uit Loenersloot met zijn keiharde moderne stukken doet Leiden aan. En misschien, heel misschien komt Toon Hermans himself. De Grote Toon wordt dan de topper van de 3-oktoherviering. Die datum heeft hij namelijk nog in zijn boekje vrij. Toon Hermans in Leiden. Leg er al\nsl minstens 25 gulden voor weg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5