OP ZOEK NAAR EEN NIEUWE WERELD VAN LIEFDE HIPPIES EN MONNIKEN ONTDEKKEN ELKAARS WERKELIJKE LEVEN Abdij en klooster: rustpunt voor moderne nomaden NK rli in De hippies nemen deel aan het leven van de Trappisten, ook aan het koorgebed. conflict met de politie en zioh intussen oriënterend op methodes van levensbezinning zoals het Zen-Boeddhisme Voordat hU naar Antwerpen trok om daar een groep Zen-aanhangers te vinden, woonde hij in een soort commune van v|jf jongens en één meisje. „Dat mis lukte: ik werd verliefd op dat meisje. \V|j zonderden ons van de groep af. We leefden met oogkleppen op voor de anderen. Verliefdheid en sex z|jn een grote bindernis voor de liefde". Na veel ellende kwam hij ten einde raad in Zundert terecht. Met het christendom, zoals hij dat op school had leren kennen, had hij afgerekend. „Van mijn ouders moest ik naar de kerk, maar ik deed het zelden. In mijn hart meende ik er niks van, want geloven deed ik wel, maar niet zoals de Kerk met haar dogma's, geboden en verboden dit wil. Christus is voor mij van het grootste belang, maar Boeddha ook". Om aan zijn religieuze vragen tegemoet te komen zocht Bart evenals andere hippies, heil bij drugs. Hij meent: ..Drugs heb je nodig om uit je kleine denkwereldje te ontsnappen. Nu is mijn denkwereld groter geworden. Maar nu, in de abdij is mijn dénken veel ruimer ge worden dan danigs ooit kunnen veroorzaken. Daarom stap ik er langzamerhand van af'. De overeenkomst tussen de monniken en de hippie beweging is frappant. Broeder Jeroen (per se niet „vader abt) wil de „drop-out" van de hippies vergelijken met de fuga mundi van de monniken: je terugtrekken uit de maatschappij, mede als vorm van protest tegen die maatschappij die alleen aandacht voor het materiële en de consumptie heeft. „In de monastieke traditie vind ie ook groepen monniken, mannen en vrouwen die in een soort communes samenleefden en die aan de arbeid een zeer .betrekkelijke waarde toekenden: alleen in- zoverre hij nodig was om in de allernoodzakelijkst* levensbehoeften te voorzien Bedelen was hun ook al niet vreemd. Op die manier wilden zij alle tijd vrij houden voor meditatie en broederlijke samenleving". De huidige monniken, aldus broeder Jeroen, herkennen veel van zichzelf in de hippiebeweging. Vooral ook als nieuwe religieuze beweging in een wereld die steeds verder seculariseert. „Hippies en monniken vertegen woordigen in de samenleving de dimensie van het religieuze". De Trappisten in Zundert willen de hippies, die bij hen op bezoek komen, niet in de kou laten staan. Zij hebben zich tot doel gesteld hen te begeleiden bij hun religieuze ontdekkingstocht. Broeder Jeroen heeft daarom ook een cursus Zen-meditatie gevolgd bij de kenner van het Zen-boeddhisme. Graf von Durckheim in Duitsland. Anderen hebben zich gespecialiseerd in yoga en de Indische medifatiemothodenIedere ochtend gaat Jeroen de hippies in een meditatieoefening van een half uur voor en geeft hij hen aanwij zigingen voor de door werking van de bezinning op de hele dag. Hij wijst erop dat steeds abten en abdissen van contem platieve kloosters in Nederland en België zich willen oriënteren in deze zaken. Zij willen ook via deze weg „de fakkel van contemplatie en meditatie aan de toe komst doorgeven". Benedictijnen van Egmond en Slangenburg-Doe- tinchem hebben een „werkgroep mystiek" gevormd, die in overleg met het meditatiecentrum de Kosmos te Amsterdam methoden wil toetsen waarmee de jongere van vandaag religieus het best benaderd kan worden. De vraag immers naar liefde en meditatie blijft niet beperkt tot een groep hippies. Zij leeft bij steeds grotere groepen mensen: christenen en niet-ch ris tenen. Broeder Jeroen: „Wij hebben hier een duidelijke taak te vervullen. Op die manier zetten wij ook de monastieke traditie voort". JOEP SPITZ. ZUNDERT Monniken en hippies zijn loten van dezelfde stam. Beiden ontvluchten zij de verzake lijkte en ontmenselijke maatschappij, zoeken liefde en broederlijkheid in geïsoleerde groepen en leggen zich gezamenlijk toe op meditatie en mystiek „om God in het gelaat te kunnen zien"! Sinds San Fran cisco, Londen en Amsterdam kon men daarvan reeds een vermoeden hebben. De monniken van de trappistenabdij Maria Toevlucht, terzijde van de toeristische Westbrabant-route tussen Zundert en Rucphen. hebben daaruit hun conclusie getrokken. Sinds de zomer van 1968 nemen zij regelmatig een of meer hippies, die dat willen in hun gemeenschap op. Als medebroeders die elkaar reeds lang en door- en-door kennen. Samen mediteren en bidden zij. Samen eten en drinken zij. Samen ook werken zij. In de afgelopen twee jaar hebben op 'deze wijze reeds zo'n vijftig hippe jongelui hun toevlucht ge zocht in de sobere gangen en zalen van de abdij. De een voor een paar dagen, de ander voor enkele weken. Enkelen zelfs voor maanden. Daarna zwer men zij weer uit. Over stad en land. Verrijkt verder zoekend naar liefde en broederlijkheid. Een van deze hippies, Bart Baokx uit Roosendaal negentien jaar oud, stil en teruggetrokken in zijn welig tierende baard en haren is nu vier maanden monnik met de monniken. „Ik ben hier gekomen", zegit hij, „voor medditatie, maar itk heb hier zoveel kunnen leren. Ik kan het gewoon niet bijhouden. Je komt hierheen met een bepaald doel: de een voor rust, de ander voor meditatie, weer een ande' om te bidden. Maar als je aankomt valt eigenlijk da* hoofddoel weg, want je ontmoet ineens Liefde. Dat over weldigt je". „Alle mensen die hier komen, zien van de ene op de andere dag het levensgrote verschil met de samen leving buiten de abdij. Je woi'dt in één dag anders. Je kunt ineens anderen ook liefde geven. Mensen worden hier vriendelijk. Niemand heeft haast. Iedereen accep teert iedereen zoals hij is. Dan doet het er niet meer toe of je lang haar hebt op kort., of je sjofel gekleed gaat of niet, geld hebt of niet. Het gaat dan ineens alleen nog maar om de liefde die zoek is in onze maatschappij Ik zit nu vier maanden hier en ik vind dat de liefdr steeds sterker wordit. Zoals de miljoenen hippies op de hele wereld zijn ook de jongeren, die bij de Trappisten in Zundert terecht komen, bezield van vijf principes: de liefde; verruiming van het inwendige bewustzijn; afwijzing van de materia listische vervreemding; terugkeer naar de natuur en zoeken naar de oneindige macht: God. Zij staan recht tegenover de doorsnee-maatschappijIn hen is het alsof de samenleving kantelt. Terwijl de Kerken symboliek en ritueel verwerpen dragen de hippies „bisschopskruisenhullen zij zich in wolken van wierook en reciteren mystieke teksten uit de heilige boeken van het verleden. Broeder Jeroen de abt van Zundert: ..Deze jongeren Broeder Jeroen, abt van de Trappisten van Zundert, samen met hippie Bart Backx. het grootste deel van zijn dagen in de abdij aan meditatie. Daarnaast neemt hij deel aan het koorgebed en werkt hij vijf uur per dag in de bosbouw of in de stallen van de abdij. Werkschuw-tuig zijn wij hippies niet. De maatschappij maakt ons schuw, die aisrnaai diruk op je uitoefent want er moet zoveel mogelijk geproduceerd worden. Maar wat doe je dan als de baas even weg is? Niets. Hier werk je zonder controle rustig door en presteert in feite in 5 uur meer dan in acht of negen uur elders". Sinds zijn zeventiende jaar is Bart nu al aan het zoeken: in Amsterdam. Breda en in Antwerpen. Beatnikkend trok hij van stad naar stad, hongerig, bedelend, zo nu en dan als losarbeider werkend, wonend in lege huizen. Alleen of samen met andere jongens en meisjes. In

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 9