li DE MALLE BARKEEPER De bermbloem heeft het loodje gelegd Wladimir van der Bellen Van Montreal via Alkmaar naar Brandpunt Buitenspel Manson beschuldigd van zeven moorden Vermoedelijke moordenaar van gendarme doodgeschoten ZATERDAG 25 JULI 1070 LEIDSE COURANT PAGINA 5 (Van t moderedactie) Rijkswaterstaai GRAS IS NETTER... Hel is natuurlijk veel verstan diger om de bezwaren tegen bermen te ondersteunen met wetenschappelijk verantwoorde argumenten, maar het kan ook wel eens nuttig zijn om dat niet te doen. De mens heeft naast zijn verstand ook gevoel gekre gen en hoewel emonlionele ar gumenten het nog steeds moeten afleggen tegen rationele, wel doordachte argumentenmoet het verlies van bloemen in de wegberm ook aangetoond wor den door te wijzen op het teloor gaan van veel schoonheid. Onze wegbermen worden steeds armer aan bloemen, ■omdat Rijkswaterstaat en de lagere beheersorganen vinden dat die wegkanten er netjes uit moeten zien en om te be reiken dat er alleen nog gras groeit, maait men de ber men net zo lang tot er geen bloem meer in terug te vinden e bloemen zullen derhalve weldra niet meer als symbool van de lente kunnen gelden, tenminste niet wat de bermen betreft. De Nederlanders die hebben geleerd om .liet alleen te kijken doch daarqaast ook nog te zien, zullen dus weldra naar Andalusië of de Arden nen moeten om nog te kunnen genieten van het rood, blauw, geel, paars en wit dat onze wegen in mei zo aantrekkelijk maakte. Groot verlies Het verlies van deze bloemen een groot verlies; niet al leen gaan we daardoor een uiterst effectieve manier om de kwaliteit van de grond te meten missen, maar wat zeker nog belangrijker is: door het verlies van de bloemen zal een belangrijke bron van levens geluk uit het leven van de huidige en toekomstige Neder landers wprden weggeno- Nu is schoonheid een wat moeilijk begrip omdat het leder iets anders zou be tekenen, maar volgens mr. Gorter, directeur en secretaris van Natuurmonumenten. ,.is het toch wel vast te stellen welke elementen in een land schap aan de mensen de meest aangename sensatie van schoonheid geven" m.a.w. er is wel degelijk een grootste ge mene deler op te stellen van wat men mooi vindt en wat niet en er is maar heel weinig fantasie voor nodig om in te zien dat bloemen en in het bijzonder wilde bloemen daarbij horen. We „zeggen het met bloemen", gebruiken bloe men om sfeer en gezelligheid te scheppen en geven bijna zonder uitzondering toe na enig schutteren dat we het rood, de frisse geur en de mooie vorm van bloemen toch wel erg mooi vinden. Beschermen Ten koste van aanzienlijke sommen proberen we daarom overal in Nederland stukken natuurschoon te beschermen, groeiplaatsen van zeldzame planten worden zorgvuldig af gepaald en bepaalde soorten bij de wet beschermd. De van oorsprong zeer rijke vegetaties langs de weg maaien we echter zo vaak dat er zich geen kruiden (bloemen) en struikjes kunnen ontwikke len.. want dat staat niet net jes, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De bela chelijke inconsequentie die in dit gedrag zit behoeft geen uitleg maar ontgaat deson danks de meeste mensen. Natuurlijk, het gras mag niet zo hoog worden dat de weg aanduidingen onzichtbaar worden, maar daartoe hoeft men de begroeiing niet te mi- limeteren. Zeker, het gras op taluds mag niet worden ver stikt door een teveel aan krui den omdat dan 's winters die hellingen geen bescherming meer zouden hebben en dus erg gevoelig zouden worden voor regen en wind, maar dat rechtvaardigt natuurlijk niet het doodmaaicn van alle weg kanten. We houden de bermen op een zo overdreven wijze „schoon" omdat dat netjes staat en dat netjes wordt dan door enkele ambtenaren geïn terpreteerd met: eenvormig, kaal, arm en steriel. Dat een groot aantal Nederlanders (de meeste?) liever geen bloemen in die bermen zouden zien, speelt hierbij een te verwaar lozen rol. Herstel Dit is een onjuiste situatie! Afgezien van enkele gevallen waarin een korte grasmat misschien noodzakelijk is, zou men de plantengroei langs de wegen meer aan haar lot over moeten laten. Een dergelijke geplande verwaarlozing is veel goedkoper (het hooi is name lijk door loodvergiftiging meestal toch onbruikbaar en men zou dus met een keer maaien of branden per jaar kunnen volstaan), het toelaten van veel bloemen en struiken is veel mooier en door deze vorm van beheer zou men dus flink kunnen bijdragen tot het herstel van het landschap, ter wijl het bloeien van meer kleuren in de berm (en op dijkhellingen, en in parken, en langs kanalen) een bij drage zou leveren aan het le vensgeluk van veel mensen. J. WILLEMS PARIJS. Givenchy's wintercollectie was de climax van de Parijse mode show en zal de modegeschiedenis in- gaan als het laatste woord in elegance. •Dit maakt Givenchy niet statisch, want hij ontwikkelt zijn kunst en benade ring elk seizoen en lanceert nieuwe ideeën. Dit jaar moderniseert hij de sportkleding en geeft er bijzondere glans aan met luxueuze stoffen en massa's leer en suède. De dagelijkse sweater en rok doorbreken alle sociale barrières wat betreft het uur van de dag waarop ze gedragen ivorden en zijn gemaakt van de meest lichte wol met voor de dag een overvloedig rond decolleté terwijl voor de avond satijn en doorschijnende stoffen worden ge bruikt. De rokken zijn van suède, soms van wol en van zwart fluweel voor de avond. Koningin Alexandrahalsbanden worden overal bij gedragen. Gitten of parels in vier strakke rijen zien er snoezig uit. Courreges niet extreem Givenchy elegant Een leidend thema dat Givenchy toe past is de vroege Edwandianstijl, be reikt door het gebruik van geplooide stroken en strak aangesloten jacket met lange mouwen. De geplooide stroken geven de toon aan. Op pakjes zijn de randen van het jacket en die rokzoom ermee afgezet. De japonnen hebben strakke lijfjes en strakke mouwen, de rokken staan stijf uit door het gebruik van stoffen als taffeta en faille, en een geplooide strook langs de zoom. Courreges heeft vrijdag de prijzen van ziin modellen aan gewone stervelingen aangepast en drie verschillende lijnen geïntroduceerd voor de komende herfst en winter. „De collectie die u te zien krijgt is onderverdeeld in duue prijsklassen", kondigde Courreges aan, terwijl het eerste model naar %-oren sprong door witte klapdeuren. „De eerste categorie, die ik „hyperbole" heb genoemd, begint met 90 dollar. Zij is bedoeld voor de jonge vrouw met een beperkt budget. De tweede groep „couture future" is ge prijsd tot 200 dollar. De derde groep heet haute couture. Voor deze laatste groep noemde Cour reges geen prijzen, maar op een ver licht bord verscheen een lange rij nuüilen, wat gelach en applaus uitlokte. Courreges vermijdt dit jaar extreme accenten en zeker 75 procent van wat Een Iroekpak overalluil de nieuuic herfst'wintercollectie van André Courreges. Als materiaal is grijze wol met haringgraatmotief gebruikt. De sluiting is in de lengte afgezet met een strook bruin lederen witte drukknopen. getoond werd is gemakkelijker draag- Het opvallende m de nieuwe modellen van Courreges komt van het exclusieve materiaal dat hij gebruikt of van de contrasterende kleuren. Voor overdag en 's avonds brengt Cour reges puntcapuchans en capes. Ook de nieuwe collcktie bewijst weer dat Courreges een van de grootste Pa rijse vakmensen is. Zijn jassen mei ceintuur, gesneden volgens klassieke jonge lijnen, hebben epauletten, cein tuurs en zomen in scherp contrasteren de kleuren. De patronen van zijn tweeds e stoffen z.ijn klein. Mini-tunieken met splitten worden gedragen op broeken of slanke lange rokken. De schouder is vaak hoog ingezet. De robes zijn een voudig van lijn, soms met rijen knoop jes langs de zijnaden. Een opvallende vitte tuniek was in een diamand patroon uitgesneden en opge vuld met de zwarte tweed waarvan du roka was gemaakt Courreges speel', met de doorkijkblouse en laat zich soms inspireren door een fin de siecle sfeertje- Een mousseline doorkijkblouse bezaaid met witte made liefjes werd gedragen op een paarse wollen rok a la 1900. Des avonds in motel Alkmaar. De grote man aan de tap, die Frans heet en aan wie ik heb gevraagd of hij mij te eniger tijd in contact zou kunnen bren gen met Wladimir Oonstantin van der Bellen, wijst naar een kwikailverig mannetje, dat met vijf forse pilsen op een dienblad tussen de tafels door laveert. De schuimkragen van het gerste nat blijven mooi hangen. Er wordt vandaag niet gemorst. Kenners hadden me verteld dat Wladimir zowat de malste bar keeper moet zijn aan deze zijde van de evenaar, een olijke jongen, die door de Schepper bege nadigd met een dijkensterk humeur had „geoberd" in vrijwel alle etablissementen van de aardbei of stellig de helft daarvan, sjouwend met grote voorraden leeftocht en dranken „voor zijn brood natuurlijk", maar onder het gelijktijdig ver tellen van de laatste grappen, van hele platte tot hele subtiele; tot algemeen genoegen van de clientèle. Dat verhaal blijkt aardig te kloppen. De volgende morgen om half twaalf in een Haarlemse flat: Puck van der Bellen doet open en zegt dat haar gade zich nog in het slaapvertrek bevindt en dat hij doende is te ontwaken. Na in het portaal langdurig door de ongeloofwaardig grote maar goedaar dige hond Tora te zijn besnuffeld voer ik, zittend in de woonkamer^ vervol gens een wat glazige conversatie met Wladimir, die zich in een belendend vertrek scheert en toonbaar maakt. Wladimir Constantin van der Bel len, na een kwartier gesoigneerd in de huiskamer: „Sorry ik ben een nachtvlinder, dat brengt het vak met zich mee. Je komt natuurlijk voor dat televisiewerk. Het is eigenlijk lang-, zaam op gang gekomen. Eerst kregen we die commercials voor Esso, Bols en Philips, maar dat is uiteindelijk uitge mond in allerlei activiteiten. Het be gint nu aardig te lopen". „Ik werk los-vast voor Corinne Rottschaffer als fotomodel, hoewel "oor het showen van kleren ben ik weer ongeschikt, mijn beentjes zijn namelijk te kort. Misschien heb je ons laatst in ..Brandpunt-Buitenspel" gezien, Hans Kunst en ik zitten daar nu zo'n beetje vast in. Rotterdams De laatste keer hebben w de paro die gehad op die Rotterdamse wieler- soigneur, dat was ik, Hans nam mij een interview af over doping. Echt op zijn Rotterdams, weet-je-wel. Puck: ,,De uitzending daarvoor was Wladimir .en Bulgaarse gastarbeidei die de Hollanders even een lesie in voetballen zou geven. Persoonlijk vond ik dat de beste sketch, de grapjes waren fijner. Het gekke in Nederland is eigenlijk dat de mensen pas echt kunnen brullen als er „poep en pies in het stuk voorkomt. Wladimir: „Hans Kunst en ik doen dit vverk al langer. Samen zijn wi' „me deplichtigen" geweest aan het KLM- cabaret '„kunst- en leg werk" Wan neer je, zoals ik tien jaar purser bent dan beb je op alle lijnen gevlogen, .■aar er komt een tijd, dat ie er onnoemelijk balen van krijgt. Je bent al tien keer in Rio de Janeiro ge weest, maar Purmerend heb je nog nooit gezien, weet je wel. Al die jaren heb ik mij geheel volgens de richtlij nen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij gedragen, pakje keurig opgestreken en na afloop van 'e reis „Purser, bedenkt v-jor de oergezellige „Ik ben nu eenmaal een gezelligheids- dier" naar Canada, waar ik medefirmant werd van een bedrijf in roestvrij staal. Dat was opgezet door mijn broer, een veel hardere knaap dan ik ben. Het heette: „Bellen and Bellen Steels Li- ^Ve woonden in een prachtig winter sportdorpje boven Montreal, maar het ging niet. Een schitterend land, prach tige natuur en zo, maar de mensen zijn koud als vissen en ik ben nu eenmaal een gezelligheidsdier". Kapot Puck: „Het geestelijk klimaat, daar ging Vlaar aan kapot, ik niet zo. Wanneer ik 's morgens de deur uitstapte dan kon ik de dennebo-ien ruiken. Hier niet, het stinkt in Haarlem. Wladimir: „Die Canadezen zijn za kelijk en onpersoonlijk. Je vrienden zijn je snel vergeten. Ik was op den duur zo ziek van het domme gezeur over geld en banen dat ik zei: „We moeten snel terug naar Holl ind". Eenmaal in Holland moest ik weer wat aanpakken. Bertus van Gils van het motel Alkmaar vroeg of i'. de bar wilde runnen. Dat ding stond een beetje „dood" het betekende voor mij een uitdaging. Nu loopt het gewel dig". Ik zal je vertellen dat het motel al een reuzenaam heeft in het buitenland. Zelfs in Houston weten ze waar het motel Alkmaar ligt. Er hebben hier oliemensen gezeten en die hebben dat doorverteld Toen ik in Houston was riepen de mensen op straat: „Oh yes, motel Alkmaar, where the cheese comes from". Ze bekend is die zaak". Puck „Zit niet zo te overdrijven". Wladimir: „Die jongen moet een mooi verhaal hebben, daar gaat het om. Afijn: na terugkeer uit Canada heb ik nog n keer een gastrol gespeeld in het K.L.M.-cakardt en dat viel me eigenlijk ontzettend mee. want ik had het wel bont gemaakt. In Montreal heb ik de KLM namelijk een kunstje geflikt dat achteraf nog goed is afge lopen. Blindvlieger Je moet weten, dat ik dat KLM- pakkie nog in de kast had hangen, terwijl ik allang weg was. Op een goeie dag had ik ineens trek om naar Holland te gaan. Ik dat pakkie keurig opstrijken, hoerapetje voorop het hoofd en glashard in Montreal in het KLM-toestel gestapt. Nou zat toevallig Harry in die kist en nog een paai- jongens die ik kende. Ik stap dat toestel binnen en zeg: „Good morning" en stap gelijk door naar aohteren. „Gut, Wladimir, wat leuk dat je er weer eens bent, we dachten dat je niet meer vloog". Het werd een hele fijne tocht, erg gezellig, veel gelachen, maar toen werd ik een beetje o.-ar moedig. Toen we bijna bij Schiphol waren zeg ik te. Harrv: „Weet je dat ik niet eens een ticket heb. dat ik eigenlijk blind vlieg"? Zegt ie: „Enorme zak, dat je bent. waarom vertel je dat nou° Nou kan ik er niet meer omheen, nou moet ik het rapporteren. Ze kregen bijna een flauwte toen ze hoorden dal ik dat al enige malen zo had geregeld. Het is met een sisser afgelopen gelukkig. Iets goeds De televisie, daar zie ik nu wel iets goeds uit voortkomen. Hans schrijft de teksten, ik breek ze af en daarna bouwen we de zaak samen helemaal opnieuw op. Er zit een goede kans in dat we een televisieserie gaan maken. Over twee vrijgezellen die in een huis wonen. Eerst leven ze strikt gescheiden van elkaar maar dat verandert snel. Als een van die kerels een schilderijtje wil ophangen dondert aan de andere kant de spiegel van de muur enzo voorts, en dat tien maal. Het is je reinste „slap stick". Op den duur slaan ze allemaal gaten in dc muur en daar zetten ze dan kopjes-in .11 vazen. De ene vent kijkt via die gaten bij de ander naar de televisie Het wordt steeds gekker". Wladimir: „Toch blijf ik voorlopig in het motel. Het is erg leuk als je aan de bar reacties krijgt op een t.v.- nptreden. Aan dc tap doe ik een hoop ideeën op. Ik ben net een soort dokter voor de mensen. Die motelbar is ge woon mijn praktijkje. Peter L. Gerritse LOS ANGELES (AFP) In Los An geles is het proces begonnen tegen Charles Manson en drie jonge vrouwen, verdacht van de moord op Sharon Tate en zes anderen. Sharon Tate, de echtge note van de filmregisseur Roman Po- lanski, en vier van haar kennissen wer den 9 augustus vorig jaar op gruwelij ke wijze vermoord. (Een lijk vertoonde 51 steek- en 13 snijwonden en een schotwond). Enkele dagen later werd het echtpaar La Bianca omgebracht. De officier van justitie, Vincent Bug- liosi, verzocht de jury de 35-jarige Charles Manson en zijn medebeklaag- den Susan Atkins (21) en Patricia Krenwinkel (22) schuldig te verklaren aan moord in zeven gevallen, en Leslie van Houten (19) aan moord in twee gevallen. Hij vorderde echter niet na drukkelijk de doodstraf. Manson, die twintig jaar van zijn leven in gevangenissen en gestichten heeft doorgebracht, haatte volgens Bug- liosi zowel negers als blanken. Uitgaande van de Apocalyps en teksten van de Beatles had hij een soort „filosofie van het vege lijf redden" ontwikkeld. 1 die ten doel had de blanken te doen 1 geloven dat rituele slachtpartijen door negers waren bedreven. Dit zou leiden tot gewelddadigheden die zich tot een burgeroorlog zouden ontwikkelen. De negers zouden deze burgeroorlog winnen en de blanken afslachten met uizondering van de groep van Manson, die zich in de woestijn verbor gen zou houden. De negers zouden ech ter niet 'in staat blijken het land te besturen, en daarom een beroep moeten doen op de enige nog overblijvende blanken in casu de groep-Manson. De officier van justitie baseerde een deel van zijn aanklacht op de verkla ring van Linda Kasabian (20), die tot de groep heeft behoord, maar in het proces als getuige optreedt. De vader van Sharon Tate, een 46- I jarige kolonel van de inlichtingendienst van het legei. nam na de moord ont slag, liet zijn haar groeien en dook onder in het „hippy'-milieu om te trachten de moordenaars op te spo- ki. Manson verscheen op dc zitting met een kruisvormig lidteken t>p zijn voor hoofd. Hij verklaarde dat dit kruis een symbool van zijn geloof in zichzelf, „dat sterker is dan al uw legers, regeringen, gaskamers of wat u mij ook wilt aan doen", Verwacht wordt ook dat 't proces drie tot vier maanden zal duren. DESSENHEIM (AFP) Een Frans man uit Colmar, de 57-jarige Emil Ku- nerat is in Dessenheim door de Franse politie doodgeschoten, toen hij zich ver zette tegen zijn arrestatie. Hij werd gezocht wegens moord op een jonge Franse politieman. Op Kunerat is vijf dagen jacht gemaakt, nadat maandag bij Mulhouse een politieman was dood geschoten en een andere ernstig was gewond door een motorrijder, nadat zich een verkeersongeluk had voorge daan. De gewonde gendarme had een duidelijk signalement van de verdachte kunnen geven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5