MARIE-CLAIRE ALAIN
prachtig spel in de „barok
Nederland startte zwak
op Songfestival Knokke
Overdadige klankweelde
van zes oude celli
Thomascursus doet
ook aan gregoriaans
DE ROBOTS
VAN
MORGEN
LEIDSE COURANT MAANDAG 13 JULI 1970
Orgelconcert in Kloosterkerk
Zaterdag bleek het zangeresje Kate een van de sterkste troeven voor de
Belgische ploeg. Ze brengt haar liedjes met veel temperament en danst er,
op blote voeten, af en toe heel geanimeerd bij.
KNOKKE Engeland goot voorlopig de hoogste ogen op het Songfestival te
Knokke. Dc Britse ploeg zegevierde gisteren over Nederland met maar liefst
325 tegen 266 punten. De prestaties van de Nederlandse ploeg lagen niet hoog;
Helen Shepherd was de enige die goede punten behaalde, de rest kwam er
nauwelijks voldoende af.
Het lijkt vrijwel vast te staan dat ons land geen enkele kans maakt op de eindzege.
Toch staat Nederland niet onderaan. Daaf prijt Duitsland, dat zaterdag slechts
256 punten haalde tegen België. De voorlopige stand is thans: 1. Engeland (325);
2. Spanje (324); 3. België (295); 4. Frankrijk (293); 5. Nederland (266): 6. Duitsland
(295). Vanavond treden België en Duitsland tegen elkaar aan. De Nederlandse tv
neemt de uitzending daarvan niet over. Morgenavond kunt u wèl naar Knokke
kijken. Dan moet de ploeg van Rob Touber het opnemen tegen Spanje.
Tussen Holland Festival en herfst
seizoen zou het muziekleven in onze
cultuurcentra „plat" liggen, ware het
niet, dat de orgelconcerten blijven door
gaan. Komende anderhalve maand
worden ook in Haagse kerken de ma
nualen en pedalen druk bespeeld. Met
als hoogtepunten de bekende zaterdag
avondrecitals in de Kloosterkerk, waar
dit weekend Marie-Claire Alain triomfen
gevierd heeft.
Haar reputatie en merkbare toeris
tische belangstelling maakten, dat
Marie-Claire Alain zaterdag een dicht-
Munoz Grandes
overleden
MADRID (AFP) Kapitein-generaal
Augustin Munoz Grandes, van 1962 tot
1967 de tweede man in Spanje na
generaal Franco is zaterdagavond, 74
jaar oud, in Madrid overleden. Hij werd
reeds een jaar in een ziekenhuis vcr-
Munoz Grandes vocht met Franco in
de Rifoorlog in de jaren twintig, en in
Asturië tegen de mijnwerkers in 1934.
Tijdens de burgeroorlog voerde hij het
bevel over eerst een divisie, later een
leger van de Nationalistische Strijd
krachten.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog or
ganiseerde hij de „Blauwe Divisie'' die
aan Duitse zijde aan het oostfront
vocht. Van 1962 tot 1968. het jaar
waarin hij werd vervangen door admi
raal Luis Carrero Blanco, trad hij op
als vice-premier.
„Sonsbeek buiten
de perken
ARNHEM (ANP) „Sonsbeek buiten
de perken" is de naam voor dc kunst
manifestatie die van 15 mei tot en met
29 augustus 1971 in park Sonsbeek in
Arnhem zal worden gehouden. De kosten
voor dit evenement zullen ruim 650.000
gulden bedragen, waarvan 233.000 gulden
door de gemeente Arnhem als krediet-
garantie zal worden uitgetrokken.
De tentoonstelling is een verruimde
opzet van „Heden Sonsbeek",, de kunst
manifestatie die dit jaar zou worden ge
houden, maar door technische en orga-
nisatorische moeilijkheden niet kon door
gaan. Meer dan bij deze manifestatie de
bedoeling was zal ..Sonsbeek buiten de
perken" worden afgestemd op de huidige
ontwikkelingen, waarbij de nÉdruk zal
i worden gelegd op de internationale
communicatie en informatie op het ter-
i rein van de beeldende kunsten. Getracht
I zal worden door middel van alle beschik
bare communicatiemiddelen een mondiale
oriëntatiemogelijkheid voor de kunste
naars, alsmede voor het publiek te schep-
Het ligt in de bedoeling de toegang
voor iedereen gratis te maken, wat geldt
voor alle gebouwen en de gehele open-
luchttentoonstelling. Ongeveer 20 pro-
jecten zullen, tegen betaling van de daar-
aan verbonden kosten, aan gemeentebe-
sturen, musea en instellingen in het land
worden aangeboden.
I bezette Kloosterkerk trof. Haar pro
gramma stond overwegend in het teken
van de barok: Buxtehude en Johann
I Sebastian Bach, met Georg Muffat en
Pachelbel als auteurs van enkele jnter-
Het werd een vriendelijk orgelconcert
met barokmuziek, die doortrokken was
van fijnzinnige esprit. Marie-Claire
i Alain houdt zich bij Buxtehude en Bach
meestal trouw aan het geijkte tempo en
i ook ritmisch permitteert zij zich weinig
vrijheden. Waarvan zij zich wel onder
scheidt, is het kleuren van de klank;
met name in het fragment uit Buxte-
j hudes suite „Mit Fried und Freud fahr
ich dahin" en een vijftal stukken uit
Bachs ..Orgelbüchlein" koos zij een op
merkelijke, soms bij pikante registratie.
Contrapunt en structuur kwamen op die
manier bijzonder duidelijk tot hun recht.
Structureel betrouwbaar, maar over
goten met een sprankelende gallische
charme kwamen ook een toccata van
Muffat en de chaconne in f-klein van
Pachelbel tot hun recht.
f Het echte „zware" orgelwerk stond
aan het begin en het eind van Marie-
Claire Alains programma: twee pre-
ludes met fuga van Buxtehude in
j g-klein en van Bèch in b-klein. Twee
I stukken waarin de fuga de organist niet
j alleen technisch voor niet geringe pro-
i1 blemen stelt, maar een groot meester
schap vereist om ondanks de vele bomen
het bos overzichtelijk te houden.
De Franse organiste slaagde hierin
volkomen; ogenschijnlijk speels en met
I het grootste gemak. Nog belangrijker
vinden wij, dat ze de barok, hoezeer ook
ze er ook op uit is sfeer te scheppen en
1 met klankkleur te werken, niet buiten
j haar grenzen trekt.
I De reputatie van Marie-Claire Alain
berust niet alleen op haar vertolkingen
van de Franse laat-romantiek en de
expressionistische school. Haar barok-
interpretaties getuigen van een eigen
stijl, maar tevens van een hoog niveau.
NEDERLAND I
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.04 uur:
Coronation Streel
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Met de muziek mee
21.10 uur:
Televisiespel
Hoge prijs voor
Max Ernst
KEULEN (AP) Het Wallraf Richartz j
Museum te Keulen heeft voor 950.000 I
D.-Mark het werk „Au rendez-vous des
Amis" van de surrealistische schilder.
Max Ernst aangekocht. Het is één van j
de hoogste prijzen, die oojt werd be
taald voor een werk van de artiest die
79 jaar geleden in Duitsland werd ge
boren eij thans in Frankrijk woont.
Museumdirecteur dr. Horst Keiler
noemde het aangekochte werk „De
nachtwacht van de 20e eeuw". Het stelt
Ernst met 16 van zijn Parijse vrienden
voor, plus de Italiaanse renaissance ar
tiest Raphael en de Russische schrijver
Dostojewski. Ernst staat op het doek
afgebeeld gezeten op de knie van de
schrijver. Het schilderij was nog onlangs
op een tentoonstelling in Amsterdam te
Welgeslaagd
HOT-concert
In een redactioneel artikel sprak de
Kölnische Rundschau de verwachting uit
dat de hoge aankoopprijs tot „protesten
zal leiden omdat in de stad nog zeer
veel crèches, ziekenhuizen, tehuizen voor
ouden-van-dagen en kunstnieren nodig
zijn". De helft van de aankoopprijs weid
beschikbaèrgesteld door de staat Nord-
rhein-Westphalen en de andere helft
door de stad Keulen.
Popfestival was
experiment
ROTTERDAM (ANP) B. en W. van
botterdam beschouwen het Holland Pop-
festival, dat eind juni in het Kralingse
Bos werd gehouden, als een experiment,
„Na ampele overwegingen en onder het
-tellen van passende voorwaarden hebben
wij aan de organisatoren toestemming ge- J-
geven om een deel van het bos te gebrui- J
ken voor het festival", zo schrijft het i
college in antwoord op schriftelijke j
vragen van de raadsleden mr. K. Staab
(lib.) en G. Spruijt (soc.). In het antwoord j
- dt opgemerkt dat het festival ?nvi i
ervoor als na afloop zeer uiteenlopend i
werd beoordeeld Het college is niet van
plan mee te gaan met het voorstel van!
mr. Staab om allen die tot hot welslagen i
van het festival hebben bijgedragen te
complimenteren. Het college vindt dat
:in het vellen van een oordeel door het
gemeentebestuur over een bepaald evene
ment grote bezwaren kleven. Volgens B
en W zou het misverstand kunnen rijzen
dal een gemeentelijk zwijgen na grote
evenementen op sportgebied of in de
toneel- of muziekwereld, een negatief
oordeel zou insluiten.
Voor de zesde keer in successie zijn j
de Studiedagen voor koordirigenten en
koorzangers gehouden. Er waren dit
jaar niet minder dan 62 deelnemers,
voor het overgrote deel natuurlijk Ne
derlanders, maar er waren toch ook een
Belg, vier Duitsers en een Oostenrijker
gekomen, en voorts twee Brazilianen en
een Zuid-Afrikaander, die in ons land
studeren. In Gouden Wieken in Sche-
veningen hebben allen veertien dagen
hard gewerkt onder leiding van de
bekende Duitse pedagoog prof. Kurt
Thomas, evenals vroeger geassisteerd
door Jaap Hillcn. Gerhard Schmidt cn
Jan Eelkpma. Nieuw was de medewer
king van Louis Kuypers van het Insti
tuut voor Katholieke Kerkmuziek, die
bij wijze van proef enkele uren grego
riaans doceerde. Dat sloeg, ook bij dc
protestantse deelnemers, zo in dat gre
goriaans volgend jaar in het normale
rooster wordt opgenomen.
Het slotconcert. zaterdagavond in dc
geheel gevulde Oude Visserskerk aan
de Keizerstraat, begon ook gregoriaans,
met het eenvoudig en zuiver gezongen
Quinque prudentes uit de mis Dilexistis. j
een liturgisch passende opmaat voor
Bachs cantate Wachet auf, ruft uns die
Slimme. Deze cantate werd een
beetje schools maar zeker verdienstelijk
geleid door de beide Duitse dames. 1
die aan de cursus deelnamen.
Het koor van cursisten en vrijwilli-
gers uit andere Haagse koren bestond i
dit keer uit ongeveer honderd personen J
en had wat tegenwoordig bij ge-
mengde koren nooit meer voor-
komt een overwicht aan mannen- j
stemmen, waardoor de klank wat j
zwaar was maar overigens van uitste-
kend gehalte bleek te zijn. Dat kwam
vooral aan het licht in dc a capella- i
nummers, een zestal motetten, drie van
oude meesters: Lassus. Scarlatti en
Kuhnau, drie van hedendaagse compo-
nisten: Thomas. Strohbach en Strate
gie!'. Hoewel alle vertolkingen op een
goed pail stonden, trof de weergave van
het werkje van Strohbach onder leidinr
van de Salzburgse deelnemer door dc
Orkest mee. Het kwam, evenals het
koor en de solisten onder leiding van
drie aankomende Nederlandse koordiri
genten heel lofwaardig voor de dag.
Hoewel W. D. Blanker? uit Nederhe-
mert blijkens het dankbare Hallelujah-
koor kennelijk ovèr de meeste ervaring
bleek te beschikken, leverden ook de
Alkmaarder Olthof en de Rotterdam
mer Brouwer heel goede directe presta-
/iteit.
Evenals in dc Bach-cantate werk!
n het enigszins bekorte tweede deel
au Handels Messiah het Zuidhollands
Zoals gewoonlijk waren er vier voca
le solisten. De sopraan Maria Suchèl
treedt hier geregeld op cn voldeed ook
nu heel wel, al was haar voordracht
wat vlak. Nieuw voor ons was de jonge
Eindhovense tenor Tony Klaasen met
een goede, open stem, een duidelijk
gevoel voor stijl en, behoudens in de
hoogte, een redelijke techniek. Gezien
de grote behoefte aan solotenoren, moet
men hopen dat Klaasen de belofte, die
hij zaterdagavond aflegde, weldra zal
inlossen.
Dat geldt ook voor de jonge Rotter
damse bas Rob Holl. die een mooi
getimbreerd geluid heeft dat evenwel
nog niet voldoende tot zijn recht komt,
met name niet op het punt van duide
lijke zegging, kleurv'orming en expres
sie. Dit kan men ook schrijven van de
alt Els Kloos. die met haar mooie stern-
middelen zeker nog meer zal weten te
bereiken.
Terecht was verzocht tijdens de uit
voering niet te applaudisseren. Aan het
slot bleek duidelijk hoezeer het gebode-
ne weerklank had gevonden. Natuurlijk
werd professor Thomas in het bijzonder
gehuldigd. Het is te hopen dat zijn
gezondheidstoestand het hem mogelijk
zal maken hel volgend jaar weer pre
sent te zijn. Ons land waar de zangpe-
dagogie in het1 algemeen en de koorpae-
dagogie in het bijzonder, niet overal op
een hoog niveau staan, kan zijn in
structief werk best gebruiken.
K.S.
Jaap Flier leider
Ned. Danstheater
DEN HAAG Jaap Flier, een van
de oprichters van het Nederlands Dans
Theater, zal per 1 september dc leiding
van dit ensemble'op zich nemen Hij
volgt hiermee Hans van Manen en Glen
Pretentieloos
concert in
Gemeentemuseum
Gesterkt door de verrassende belang
stelling bij vorige gelegenheden, heeft
het Gemeentemuseum op drie zondag
middagen weer kleine concerten geor
ganiseerd te midden van de beroemde
instrumentenverzameling. Voor onge
veer honderd belangstellenden bespeel
den gistermiddag in een ongedwongen
sfeer Anner Bijlsma en René van Ast
een zestal 17e en 18e eeuwse knievedels
uit de museumcollectie. Van de zeven
j composities, die zij ten gehore brachten.
kan men er in elk geval twee (die van
De Fesch en Klein) volslagen onbekend
noemen, en wel omdat deze muziek niet j
in hedendaagse uitgaven bestaat en al-
leen kon worden vertolkt aan de hand
j van in de muziekbibliotheek aanwezig
Het was een bijzondere ervaring zo'n
kort concertje zonder pretenties, op in
strumenten die men nooit hoort, met
aardige speelmuziek, die weliswaar
l geen openbaringen bevat maar die ver-
I kwikkend is voor oor en geest, die
vaardig en vooral met veel gevoel voor
de juiste stijl wordt weergegeven en
een babbeltje kan maken als men daar
behoefte aan heeft, en als men gebrand
zou zijn op wat meer informatie.
Voor ons spanden de celli van de
Nederlandse bouwers Hendrik Jacobs
en Pieter Rombouts de kroon. Te samen
kon men ze driemaal beluisteren, en
wel in korte, bekoorlijke sonates van de
17e eeuwse Italiaanse cellist Domenico
Gabrielli. van de in Alkmaar geboren
18e eeuwer Willem de Fesch en van de
eveneens in de 18e eeuw levende
Fransman Joseph Bodin de Boismortier.
Aangezien beurtelings de hoofdpartij op
het ene en de begeleiding op het andere
instrument werd uitgevoerd, kon men
het verschil in de overigens in beide
gevallen wel heel edele klank goed
vaststellen.
Er Iparen twee buitenbeentjes: een in
Cremona' in 1665 gebouwde kleine cel,
bestaat en die men gemakshalve maar
discant-cello noemt. Om dit instrument
met zijn hogere, heldere klank te de
monstreren. bespeelde Bijlsma het, tus
sen de knieën geklemd, in een fantasie
van Bachs befaamde tijdgenoot Tele-
mann, welke fantasie eigenlijk voor vi-
oolsolo is gedacht, maar die de kleine
cello overigens fraai tot zijn recht deed
Het andere buitenbeentje was minder
bijzonder: de cello-piccolo. Voor dit in
strument met vijf sfiaren maakte de
grote Bach zelfs een beroemde, groots
opgezette en moeilijk te interpreteren
solosuite, maar Bijlsma liet gistermid
dag een viersnarig exemplaar klinken,
samen met een donkere cel uit het eind
van de 18e eeuw, gebouwd door de
Hagenaar Cuijpers. in een sonoor klin
kende sonate van de vergeten Italiaan
Andrea Caporale.
Vermelden we tenslotte nog de
prachtige cel van Jacobus Stainer uit
1661, heel mooi tot klinken gebracht in
de rijk gefigureerde allemande uit
Bachs tweede solosuite, en samen met
het instrument van Cuijpers in de
Frans gestyleerde gavotte en chaconne
van een onbekende landgenoot Jacobus
Klein.
Er was grote aandacht, en hoewel
van te voren werd gezegd dat iederetn
die er genoeg van had, gerust mocht
weggaan, bleef iedereen gespannen
luisteren.
K.S.
NOS-groepsraad
is ontevreden
(Van onze omroepcorrespondent)
Naar aanleiding van de impasse, weL-
ke is ontstaan rond de voorgestelde
arbeidstijdverlenging voor de progam-
matechnici van de NOS-rndio, heeft
de groepsraad van het NOS-personeel
1 een verklaring uitgegeven.
Daarin zegt de groepsraad, dat de
arbeidsverlenging van de kant van de
bedrijfsleiding is ingegeven door orga
nisatorische en economische argumen
ten. De argumenten waarmee bedoel-
I de technici de arbeidstijdverlenging
afwijzen, zijn van geheel andere, niet
materiële aard. De groepsraad meent.
dat een arbeidstijdverlenging direct de
belangen van het betrokken omroep-
personeel raakt. Hierover is nimmer
eni° vooroverleg geweest met de per
soneelsvertegenwoordigingen. De raad
betreurt het dan ook dat de arbeids
tijdverlenging voorgesteld wordt juist
op het moment, dat bij de bedrijfslei
ding belangstelling is gewekt voor de
sociologische en psychologische aspec-
NEDERLAND I
KRO:
15.30 uur:
Felix de kat
15.38 uur:
Monnikenwerk
16.06 uur:
De Debbie Reynolds-
16.30 uur:
Einde
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
AVRO:
19.04 uur:
Vaders tegen wil en
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
De 21ste eeuw
NCRV:
19.30 uur:
De scheepsjongens
van Bontekoe
19.30 uur:
Wat nu Mr. Deeds?
(Deel 5)
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Peyton Place
21.10 uur:
Opstanding (slot)
21.55 uur:
Televizier-magazine
22.45 uur:
Songfestival Knokke
MpOERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Kunstsignalering
19.37 uur:
De wetten van de
wildernis
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Popparlement
21.10 uur:
Met speciale opdracht
22.00 uur:
Hier en nu
22.25 uur:
Een hemel op aarde?
22.35 uur:
Journaal
Muziek in vrije tijd
20.00 uur:
Journaal
Brandpunt
9 21.00 uur:
De Andy Williams-
21.50 uur:
Wij, heren van Zichem
"2.40 i
Journaal
Kunsthandel Ina Broerse. Nieuwe Spie
gelstraat 57 Amsterdam, exposeert
van 16 juli tot 8 augustus schilderij
en van de Israëlische kunstenares
Ahuva Sherman. Voorts zijn er aqua
rellen van Paul Kroese en objecten
in zink van Niels Keus te zien.
De eeuwige
echtgenoot
Stanislav Barabas. de Tsjechische re
gisseur die na de Russische inval naar
het buitenland vertrok, is een groot
bewonderaar van Dostoievsky. Door
de Nord-Deutscher Rundfunk werd hij
al twee maal in de gelegenheid ge
steld om het werk van deze ..oerva
der" der Russische literatuur te ver
filmen.
Eerst maakte hij „De zachtmoedige"
en vervolgens de film die de VARA
vanavond zal uitzenden: ..De eeuwige
echtgenoot" een verhaal in 1870 ge
schreven. dat handelt over de relatie
tussen een echtgenoot en de man die
negen jaren tevoren als huisvriend
een verhouding met diens vrouw heeft
gehad. De vrouw Natalja is zojuist
gestorven en de man is met het doch
tertje Lisa naar Petersburg gekomen
en daar achtervolgt hij de man die
zijn vrouw tot bedrog verleidde,
Weltsjaninov. En dan ontrolt zich het
eigenlijke spel, d.w.z. het verhaal van
Dostojevsky wordt zichtbaar, wat hij
onder woorden heeft willen brengen
zien wij nu gebeuren in de relatie die
er tussen de beide mannen ontstaat,
waarin de afgronden van de menselij
ke ziel geopend worden: het kind
wordt de inzet van de strijd tussen de
rivalen die elkander haten maar tege
lijkertijd 'n zekere sympathie koeste
ren, een schizofrene gemoedstoestand
die we wel meer in de Russische lite
ratuur uit die periode aantreffen. Ba-
rabés heeft Dostojevsky begre
pen als geen andere en hij heeft zijn
inzichten omgezet in filmbeelden
waarvoor hij in Berlijn de Gouden
Camera uitgereikt kreeg. In de hoofd
rollen: Jozef Kroner. Günther Mack,
Brigitte Ska.v en Josefine Rosalski.
Hedenavond Nederland I 21.10 uur (in
kleur).
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM „Machines als men
sen" zo luidt het onderwerpvan de
aflevering uit de serie ..De 21ste
eeuw", die de NOS-televisie vanavond
zal uitzenden. Het ziet er naar uit. dat
in de komende eeuw er weinig zal
zijn dat een robot niet zou kunnen
doen. Hoe dicht mens en machine
elkaar dan zullen naderen is voorals
nog een open vraag, maar vast staat
wel, dat de robot van morgen een
groot aantal handelingen van de mens
zal kunnen overnemen.
In bepaalde situaties kunnen robots
wellicht de tussenkomst van de mens
overbodig maken wellicht een wat
beangstigend toekomstbeeld. Maar
men kan het ook anders formuleren:
„Robots kunnen het werk doen waar
voor de mens te goed is of zich te
goed voelt. En dat klinkt heel wat
plezieriger en geruststellender.
Robots zijn er al in overvloed: zij
verrichten bijvoorbeeld werkzaamhe
den in reactorlaboratoria, waar ze.
ongevoelig voor radio-activiteit, het
nucleaire afval opruimen.
Van veel meer betekenis wordt de
robot wanneer hij zelfstandig kan ope
reren, wanneer hij ook kan denken.
Er worden ingewikkelde experimenten
uitgevoerd om een robot de omgeving
te kunnen laten waarnemen. Daarvoor
is het nodig een duidelijker inzicht te
krijgen in het fysiologisch-psycholo-
gisch proces dat bij de mens en dier
de verbinding maakt tussen bijvoor
beeld zien met de ogen, de verwer
king daarvan in de hersenen en een
mogelijk handelen.
Hetzelfde geldt voor het gehoor, een I
sterk vereenvoudigd kopie van het I
menselijk gehoorstelsel. ingebouwd in
een robot, maakt het de robot al j
mogelijk een menselijke stem te her
kennen en een paar woorden te ver
staan. Hel Nederlandse commentaar
van deze aflevering wordt gesproken
door Jan Roelands.
Hedenavond Nederland II 19.04 uur.
Het Songfestival van Knokke werd
vrijwel elk jaar begeleid door ccn
jury-schandaal. Daar lijkt nu een eind
aan gekomen te zijn. Men koos einde
lijk voor een aangepaste vorm van dc
jurering van het kunstrijden-schaat-
scn, de best denkbare vorm om tot
een zo eerlijk mogelijk oordeel te
komen: voor elke deelnemer wordt
onmiddellijk een waardering gegeven,
het eigen-land stemt niet en hoogste
en laagste cijfer vervallen.
Hel systeem bleek gisteren goed te
voldoen. Knokke kan daar alleen
maar bij winnen, omdat bij een der
gelijke jurering het ook voor artiesten
die een naam te verliezen hebben
aantrekkelijk wordt om mee te doen.
Kwaliteit komt immers vrijwel zeker
bovendrijven. Idee voor het Eurovisie
Songfestival, dat juist aan grillige ju
rering tenonder dreigt te gaan.
Dc formule van Knokke is overigens
eigenlijk veel aardiger dan die van
het ESF, omdat elk land een complete
ploeg afvaardigt. Dat betekent meer
veelzijdigheid. En ook omdat terzake
van de keuze der liedjes meer vrij
heid wordt geboden. Het is daardoor
meer een festival van zangers dan
Dat bleek gisteren geducht in de
strijd tussen Engeland en Nederland
De Engelse ploeg was onbetwist ster
ker en de verhouding. Engeland 325
pnt. Nederland 266 pnt., was beoaald
niet geflatteerd. Maar de Engelsen
hadden het onmiskenbare voordeel
van het kunnen teruggrijpen op be
wezen successen. Zo'n Samantha Jones
bijv. die een ..hit" als My Way (overi
gens uitstekend!) zong, kan niet an
ders dan heel hoog scoren.
De Nederlandse ploeg was bepaald
niet ijzersterk. Marius Monkau en Jo
sé den Burger zijn sterren-van-de-
toekomst wellicht, maar zij moeten
beiden nog groeien Jacco van Renesse
is een artistiek duizendpootje dat ook
kan zingen, gisteravond af cn toe heel
vals. Helen Shepherd heeft een mooie
stem, maar zij is zo weinig „natu
rel".
geboeid werden door Boy's Big Band.
Die bracht blues-variaties die aan het
big band-karakter afbreuk deden om
dat vrijwel steeds één solist aan het
woord was met een sterke ritme
begeleiding. Collectieven waren er
nauwelijks. Maar de solisten bleken
zó voortreffelijk dat we het nauwe
lijks als een gemis rekenden.
Nieuw dit weekeinde: Avroskoop, ru
briek van Simon van Collem met zo
veel naakte waarheden dat het bijna
demonstratief werd terzake bet feit
dat het Collemse overstapje VPRO-
AVRO bepaald niet gezien moet wor
den als een verslapping van de aloude
De vernieuwde rubriek lijkt te mik
ken op meer aktualiteit, ook op meer
aandacht voor de avant-garde-film.
Bloot is daar een modisch onderdeel
van. Het is te hopen dat Van Collem
daar niet te exclusieve aandacht voor
zal vragen in zijn volgende afleverin-
De AVRO besloot zaterdag de serie
over Lord Mountbatten. Een goede
serie, typisch Brits weliswaar, maar
handelend over een periode dat Britse j
politiek wereldpolitiek betekende.
Handelend over een man die op grond
van zijn adeldom voorbestemd was
carrière te maken, maar die op grond
van persoonlijke grote eigenschappen
zichzelf een grandioze carrière
schiep.
Gisteren zagen we het tweede deel
van de Britse dokumentaire-reeks Ci
vilisatie. Een indrukwekkende aflev<
ring. Zo'n serie, waarin kunstgeschie
denis populair gemaakt wordt, bete
kent onvermijdelijk heel veel wegla
ten. Samensteller Sir Kenneth Clakr
maakte van wat hij kon overhouden
iets enorm boeiends.
Vg.
r St. Claire hehhc,
erigens
gemist omdat we op het andere net
Componist Ramona t
LOS ANGELES (AFP) Wolfe Gil
bert. de componist van minstens 250
liedjes, waaronder het beroemde "Ra
mona". is zondag na een langdurige
ziekte op 83-jarige leeftijd in zijn
ning te Los Angeles overleden. Gilbert
werd in Odessa geboren. Hij emigreer
de op zeer jeugdige leeftijd mei zijn I
familie naar Philadelphia en begon zijn
carrière als cafézanger in New
York. Nadat Charles Lindbergh de At
lantische Oceaan was overgevlogen I
componeerde Gilbert het lied "Lucky