DUITSLAND HEEFT MET „OK"
GROTE KANS OP EIGEN BEER
Deller Consól
een oase
De komeet Corelli
£<Hdóe(Soii^CMtt
Voor laatste
maal
barokmuziek
De zaak-Tele vizier
in dissertatie
juridisch vastgelegd
Portret van
een kardinaal
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 3 JULI 197»
Uitbreiding van
B. en W.-college
DIJ de vóórposlengevechten om de
wethoudersportefeuüles valt in meer
dan één gemeente, hoe gespeeld wordt
met de gedachte om het college van
B. en W. uit te breiden.
Daarbij kunnen twee motieven in het
spel zitten: in de eerste plaats de over
tuiging dat de werkzaamheden voor het
tot nog toe in acht genomen aantal wet
houders te groot zijn geworden; ten
tweede dat één portefeuille weer de
moeilijkheden bij het kiezen van het
dagelijks bestuur van dé gemeente ver-
We hebben, de indruk dat in sommige
gevallen de twee mofcievien samengaan
of op handige manier aan elkaar ge
koppeld worden. Net zoals vroeger bij
een kabinetsformatie wel eens tot her
indeling van departementale taken of
het aanstellen van een minister zonder
portefeuille besloten ls.
Als de aard of omvang van het werk
uitbreiding van het aantal wethouders
vergt, moet daar als het goed zit
al vóór de gemeenteraadsverkiezingen
over gesproken zijn. Ais echter nu plot
seling propaganda gemaakt wordt voor
de uitbreiding, dan lijkt de veronder
stelling juist dat de verkiezingsuitslag
partijen voor aangename of onaangename
verrassingen heeft gesteld. Uitbreiding is
dan het redmiddel om WD of D '66 de
vrucht te laten plukken van een ver-
kiezingsoverwimhng, zonder dat Partij
van de Arbeid of „oomfessionelen" het
gelag behalve met een paar raadsszetels
nu ook nog met een wethoudersporte-
feuüle moeten betalen.
Bestuur no. 1
AM verschillende redenen meermalen
in deze kolom uiteengezel vallen wij
de stelling niet bij dat in de gemeente
op kleinere schaal bij de wethouders
verkiezing het spel van dé kubinets-
formatie met als resultaat een regering
en een politieke oppositie herhaald moet
worden.
Toch voelen we ook niet veel voor
de gedachten dat, om B. en W. politiek
zoveel mogelijk tot een afspiegeling van
de Raad te kunnen maken, bij de over
heid maai- om uitbreiding van het aantal
wethouders aangeklopt moet worden.
Het bestuurlijk aspect moet bij de
portefeuilleverdeling voorop staan. We
weten dat in menig gemeente de bestuur
lijke organisatie dringend aan herzie
ning toe is. waarbij één wethouder meer
belangrijk kan zijn. Maar ook dan zullen
partijen moeten uitgaan van het te ver
delen werk en niet van het aantal per
sonen dat graag wethouder worden zou.
In bepaalde gevallen is het zelfs meer I
dienstig raadsleden meer gelegenheid te
bieden om zich intensief met het gemeen
telijk bestuur in te laten dan om één
,an meer in het college te benoemen.
Doet oen dit toch, dan zullen de bur- j
gers moeten kunnen merken dat het
gemeentelijk bestuur verbeterd is.
Subsidie moet zinvol zijn
COMS is de „kleine pers" (verenigings-
schoolkranten, studentenperiodieken,
jongerenbladen) een belangrijke zaak.
Soms bestaan dergelijke bladen meer
bij het verlangen van de mensen die ze
uitgeven, dan bij de gratie van de lezers
voor wie ze in de eerste plaats bestemd
Zolang belanghebbenden bereid blijken
betekenisvol bij te dragen in de kosten
van hun „kleine pers" en de uitgevers
binnen de wet en goede zeden blijven,
moet de vrijheid om anderen informatie
t« geven ruim baan houden.
Maar wanneer uitgevers bij de over
heid aankloppen om subsidie en dus
geld vragen uit de algemene middelen,
bijvoorbeeld om helemaal onafhankelijk
te worden van andere geldgevers, lijkt
ons de zekerheid nodig dat subsidie
verlenen zinvol is.
Wanneer de werkgroep jongerenpers
een gecoördineerde nieuwsdienst en een
gezamenlijk distributieapparaat wil op
richten, kan dit financieel grote voor
delen opleveren en geld vrijmaken voor
een betere informatie. Maar vóór de
overheid zo'n nieuwsdienst gaat sub
sidiëren, moet eerst vaststaan dat sub
sidie nodig en zinvol is.
Tot het beste deel van de „kleine
pers" hebben vroeger de bladen en
periodieken behoord waarvoor infor
manten en geïnformeerden bereid waren
zich offers te getroosten. Wanneer de
belangstelling van jongeren voor school-
pers, undergroundbladen en dergelijke
vrij gering blijkt te zijn, rijst de vraag
of er wel zo'n grote informatie aan een
eigen pers bestaat als uitgevers en redac
ties veronderstellen. Te gemakkelijk
wordt de bewering gelanceerd, dat ge
brek aan voldoende geld de redactionele
mogelijkheden beknot en dat daardoor
de meningsvorming onder da jonge
mensen in gevaar komt.
Zijn uitgangspunt, werkwijze en doel
van de jongerenbladen wel voldoende
sterk om de jonge mensen te over
tuigen van het nut van deze „kleine
Wij vinden dat er momenteel belang
rijker zaken zijn, die door subsidie in
stand gehouden of van de grond ge
holpen moeten worden.
HOLLAND FESTIVAL 1970
Het sinds 1948 bestaande Del
ler Consort, bestaande uit een en
semble van Engelse vocalisten en
instrumentalisten, zich specialise
rend in uitvoeringen van madri
galen uit Renaissance en Barok,
heeft gisteravond de reeks van
drie concerten, in de oud-katho
lieke kerk onder auspiciën van het
Holland-Festival 1970 met een
hommage aan zijn illustere land
genoot Henry Purcell, „Musician
to the Stuart Kings" (1659-1695)
besloten.
Ter nadere informatie het gezel
schap bestaat uit een gambist, een cla-
veoinist. een sopraan, een bariton, een
tenor en een counter-tenor.
Die countertenor, tevens de leider
Alfred Deller Cgeb. 1912). heeft een
stemtype ontwikkeld, dat in het Enge
land van de 16e en 17e eeuw zéér ge
cultiveerd werd. n.l. een hoog geluld, dat
door middel van de falset de hoogte van
een vrouwelijke alt benadert, doch do
kleur ervan is gans anders
Dit Deller Consort nu presenteerde
muziek, waarin de rijke verscheidenheid
van het oeuvre van Purcell volledig tot
uitdrukking werd gebracht: de aandacht
vroeg meer voor liederen, die de lyri
sche bewogenheden van de maker steeds
opnieuw en steeds anders demonstreer
den. doch ook voor zijn meer drama
tisch getinte muziek, o.m. een adem
benemend fragment uit de masque-
combinatie van zang en dans. die de
geboorte van de Engelse opera vooraf
ging „The Fairy Queen", waarin
DELLER CONSORT
Sopraan Honor Sheppard
Klavecimbel
Alfred DeUe
Robert Elliot
Night. Mystery. Secrecy. Sleep, gebracht
door sopraan, tenor, counter-tenor en
bariton, achtereenvolgens optraden.
Het slot en voor ons tevens het hoogte
punt in een manifestatie, dat de feilloze
kwaliteiten in samenspel en samenzang
demonstreerde op een wijze. die voor de
talloze hoorders adembenemend was.
duidend bovendien op een vocale cul
tuur, waarvan Engeland in de wereld
van de muziek het monopolie lijkt te
bezitten.
Die vocale cultuur, ze kwam ook in
de solistische prestaties volledig tot
uiting: zo in The Blessed Virgin's Ex
postulation. waarin de sopraan, waar
lijk voortreffelijk door gambist en cla-
vecinist geassisteerd wel een slui
tend geheel! met haar fraaie colora
tuur de diepe, angstverwekkende be
wogenheden in deze wondere muziek-
schuilend, tot leven bracht.
Doch de top op dit gebied werd door
de tenor bereikt: een tenor met een
onberispelijke techniek, een tenor met
een onberispelijke smaak hoe zeld
zaam is deze combinatie! Daarvan over
tuigde hij zijn auditorium in I'll sail
upon the Dog-Star. ontspannen en spi
ritueel voorgedragen.
Ook de bariton en counter-tenor pre
senteerde zich enkéle malen, waarin
ook zij van hun goede smaak getuig
den.
Doch een blijvende herinnering bij de
hoorders: die werd gewekt door hun
ensemblekunst, behorend tot het aller
hoogste, wat er op het gebied der in
tieme kamermuziek momenteel geboden
wordt. Duidend, behalve op een supe
rieure muzikaliteit, op een beschaving,
waarnaar een mens soms maanden kan
snakken.
Oase in een woestijn van barbaarse
cultuurloosheid!
B.R
(Van o
e radio- en tv-redactie)
Van tijd tot tijd verschijnen er aan de
opera-sterrenhemel kometen die met
een ongelofelijke vaart naar omhoog
schieten. Franco Corelli is zo'n figuur.
Geboren in Ancona aan de Adriatische
ZeeP zong hij, zoals alle Italianen, uit
volle borst de volksliederen van zijn
streek. Maar de mensen vonden dat hij
een buitengewone stem had. Pas toen
hij 23 was, begon hij les te nemen. De
manager van de Opera te Rome ont
dekte hem op een concours en enga
geerde hem terstond. Wie in de Opera
di Roma gezongen heeft, krijgt natuur
lijk een naam. Volgde de beroemde
Scala te Milaan en er kwamen uitnodi
gingen voor de Festspiele in Salzburg
Logischerwijs volgt dan ook de Metro
politan van New York. de „Met" en
Corelli, die ook nog zijn naam in de
muziekwereld mee had, vloog naar de
nieuwe wereld om daar te zingen. Toen
lag de wereld open voor hem. U zult
straks zijn aria's uit Rigoletto kunnen
horen, uit Tosca van Puccini, het Ige-
misco uit Verdi's beroemde Requiem en
twee Italiaanse volksliedjes. Naast het
vocale gedeelte zullen we ook kennis
maken met de mens Corelli die van
sport houdt, van autorijden, bandrecor
ders en vooral van fotograferen; de
jonge man van deze tijd.
Vietnamees
gebeuren met succes
naar Beieren
verplaatst
BERLIJN De Duitse pers is in
jubelstemming. Zal dan eindelij k.
sedert 195G, weer eens een Gouden
Beer In eigen land blijven? Michael
Verhoevens „OK" maakt gezien het
tot nog toe vertoonde een goede kans,
twaalf films die voor de grote prijs
maar er komen nog zeven dagen, met
van dit filmfestival meedingen. De
stryd is dus nog volkomen open-
Zeker is echter, dat Duitsland met
„OK" een betere kans maakt, dan in
jaren is voorgekomen.
Uitgaade van een historisch ge
beuren heeft de jonge Verhoeven, die
behalve de regie ook een der hoofd
rollen op zich nam, een zeer indrin
gende vaak rauwe film gemaakt. Op
18 november 1966 ontvoerden vier
Amerikaanse soldaten in Vietnam een
"jong inheems meisje randden haar aan
en vermoorden haar. De Vijfde van de
groep werd door zijn kameraden ge
dwongen aan de verkrachting mee te
doen, maar rapporteerde later het ge
beuren aan zijn superieuren, die de
zaak in de doofpot wilden stoppen.
Dank zij een veldprediker kwamen de
schuldigen toch voor de krijgsraad,
die -zware straffen oplegde. Inmid
dels zijn de vonnissen herzien en lopen
reeds twee van de vier daders vrij
Verhoeven heeft niet de fout ge
maakt deze geschiedenis in Vietnam
te willen reconstrueren, maar ver
plaatst de handeling naar Beieren
waar vijf Münchener acteurs en een
Beiers schoolmeisje de gebeurtenissen
op hun eigen wijze nog eens in beeld
brengen. Door de handeling naar
Paasmaandag te verplaatsen wil Ver
hoeven bovendien de geschiedenis het
karakter geven van een oud Beiers
passiespel, maar dat komt er nu juist
niet uit.
Na een introductie, waarin de acteurs
zich aan het publiek voorstellen,
wordt in enkele trage sekwenties ge
toond hoe de vijf militairen in een
zaamheid, wachtend op actie, de tijd
zoek brengen met hel aanleggen van
versperringen en als die gereed zijn,
terwijl er nog geen spoor van de
vijand te bespeuren valt, met het
leggen van een kaartje. De verveling
is voelbaar en als een argeloos boe
renmeisje hun stellingen passeert, be
sluiten vier hunner voor de grap het
meisje als vermeend spionne te on
dervragen. Het verhoor krijgt de
vorm van een afgedwongen biecht en
windt de mannen zo op, dat zij tot
gewelddadige handelingen overgaan.
De vijfde, een gewoon soldaat, komt
voor het weerloze meisje op, maar
Acteur, regisseur en scenarioschrij
ver Michael Verhoeven als Private
Eriksson in „O.K.
staat machteloos omdat hij in rang
de mindere is. Na de gruwelijke
moord, vlucht hij om zijn strijdmak
kers aan te geven, maar vindt geen
gehoor bij de legerleiding, die hem
erop wijst, dat het oorlog is en de
mannen, die in een vreemd land de
hoogste offers moeten brengen wel
eens een verzetje mogen hebben. In
grauw zwartwit beelden verfilmd is
.,OK" meer een cynisch constateren
van het verval van menselijke waar
digheid in oorlogstijd, dan een anti-
Amerikaanse film. mede door het
verplaatsen van de handeling naar
het Beierse landschap. Al spreken de
soldaten sappig Beiers, het gegeven is
tijdloos en niet aan plaats gebonden
geworden.
Zal „OK" hoge ogen gaan gooien als
het aankomt op het verdelen van de
Beren, de Israëlische inzending „The
traveller" van Moshe Mizraki behoort
tot de gebrandmerkte outsiders.
Een Duitse oorlogsmidadiger (Hans
Christian Blech) is naar Israël ge
vlucht en heeft zich daar in twintig
jaar een nieuw bestaan opgebouwd als
houder van een afgelegen hotelletje.
Op zekere dag komt een vreemdeling
(Claude Rich) langs, die er zijn intrek
neemt tot grote ontsteltenis van de
eigenaar, die meent, dat hij na jaren
„ontdekt" is. Na een kleine zenuwen
oorlog tussen de onverwachte gast en
de gewezen Gestapoman, vermoordt
de hoteleigenaar zijn enige cliënt, om
bij zijn terugkeer te ervaren, dat een
Wolfgang Fischer als Private Race
en Friedrich Thun als sergeant
Meserve in de Duitse film „O.K.".
nieuwe, onbekende zijn intrek heeft
genomen in het hotel
In fraai gefotografeerde beelden zet
Mizraki ons dit voor, maar het ge
drag van de vreemde hotelgast is zo
onlogisch, zo roekeloos voor een ge
heimzinnige wreker, dat wij geen mo
ment in deze situatie kunnen gelo
ven. Daarmee slaat en in dit geval
valt de film. Leuk bedacht misschien
door de makers, maar verre van in
telligent. De Israëlische filmindustrie
heeft nog heel wat te leren wil zij
ooit een publiek echt boeien.
OTTO MILO
OMROEPWET EN AUTEURS RECHT
(VèPtinze qorrësponcfcnl)
AMSTERDAM Een heleboel bladen in Nederland zouden minder in finan
ciële moeilijkheden zijn, wacccer zij hun voorlichtende taak op het gebied van
radio- en t.v.-nieuws hadden kunnen verrichten. De hele zaak is te politiek,
te weinig journalistiek benadert. Nu bestaat de vreemde situatie, dat het Belgische
blad De Post op de Nederlandse markt kan verschijnen met de volledige pro
gramma's van Hilversum, terwijl Nederlandse bladen dat niet kunnen.
Het TROS-programma „Tussen wal
en schip" berustte eigenlijk wel op
een aardig idee: liedjes die de (open
bare) finale van het nationale song
festival niet gehaald hebben in de
openbaarheid brengen en dat te doen
in de vorm van een door tv geregi
streerde radio-uitzending.
NEDERLAND I
NOS
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
KRO
19.04 uur:
Piste
Deze mening wordt uitgesproken door
dr. L. van Vollenhoven, die hedenmid
dag aan de Gemeentelijke Universiteit
van Amsterdam is gepromoveerd op
het proefschrift „De zaak Televizier".
In het dagelijks leven is hij directeur
van de N.V. Rotogravure, die Televi
zier uitgeeft. Hij was erbij betrokken,
toen de politie in 1965 een inval deed
in de drukkerij en het zetsel in beslag
nam teneinde het bewijs te kunnen
leveren, dat het blad inbreuk maakte
op de auteursrechten van de program
mabladen. Een en ander leidde er
indertijd toe. dat Televizier in beroep
ging bij de Europese commissie voor
de rechten van de mens. Na het aan
nemen van de omroepwet echter sloot
het blad een samenwerkingsovereen
komst met de AVRO omdat anders
het voortbestaan teveel in het gedrang
zou komen. Op grond daarvan is het
beroep bij de Europese commissie
weer ingetrokken. Maar in zijn proef
schrift zet dr. van Vollenhoven de
juridische strijd min of meer voort.
„Door de kijk- en luistergelden en de
inkomsten van de reclame kunnen de
omroepen in Nederland over dermalig
grote sommen geld beschikken, dat
het niet nodig is hun belangen te
beschermen door eën pseudo-auteurs-
recht te creëren op de tijdelijke pro
grammagegevens", aldus dr. van Vol
lenhoven in een toelichting op zijn
(Van o
e radio- en tv-redacteur)
HILVERSUM Kardinaal Alfrink was
zichtbaar ontroerd toen op het Pasto
raal Concilie in april 1969 de voorzitter
prof. Steenkamp onverhoeds de loftrom
pet over hem stak. In aansluiting daar
op verkondigde de kardinaal de stel
ling: „Ook" een bisschop heeft er wel
eens behoefte aan om bevestigd te wor
den".
Dat is het eerste beeld van een docu
mentaire die zijn levensweg naar en in
dat bisschopsambt belicht. Zijn jeugd in
Nijkerk, bijbelstudie, professoraten in
Rijsenburg en Nijmegen, hei ambt van
aartsbisschop, kardinaal tijdens Vatica-
num II en president van het Pastoraal
Concilie.
Aanleiding tot dit tv-programma zijn
de drie gedenkdagen die de kardinaal
dit jaar viert, namelijk zijn 70ste ver
jaardag (geboren 5 juli 1900), 15 jaar
op de zetel van Utrecht (31 oktober
1955) en 10 jaar kardinaallaat (28
maart 1960).
Beelden van zijn historische opgang en
van zijn dagelijkse werkzaamheden en
interessen illustreren deze feiten. Het
zwaartepunt evenwel vormt een uitvoe
rig gesprek met de kardinaal om de
diepere achtergronden van dit leven te
laten ontdekken. Bovendien geven en
kele vrienden in het kort een visie op
zijn persoon. De documentaire eindigt
met een antwoord van de kardinaal.
desertatie. „De omroepwet geeft op
talloze punten een onjuiste uitleg van
de geldende jurisprudentie betreffende
het auteursrecht. Het is een duidelijk
politiek stuk ter bescherming van de
omroepen. De artikelen 22 en 23 van
de omroepwet* die andere bladen uit
sluitend van het programma-nieuws,
zijn in strijd met artikel 7 van de
grondwet en met artikel 10 van het
verdrag van Rome tot bescherming
van de rechten van de mens. Ik geef
toe dat het hele omroepbestel in el
kaar zou storten, als mijn theorie zou
worden gevolgd en als er niet een
nieuw systeem voor in de plaats zou
komen, wel,: laat de wetgever dan
tijdig voor een nieuw systeem zor
gen".
Nederland uniek
Dr. van Vollenhoven stelt in zijn
proefschrift onder meer het volgende:
„De strekking van artikel 22 omroep
wet is het versterken van het mono
polie van de omroéporganisaties op
het stuk van de berichtgeving omtrent
radio en tv. Dat dit geschiedt met een
beroep op het auteursrecht is een
miskenning van de aard en de begin
selen van het auteursrecht als een
recht van de scheppende mens. De
vraag of alle geschriften, die door de
omroeporganisaties worden samenge
steld. voorwerp van het auteursrecht
behoren te zijn, kan niet anders dan
ontkennend beantwoord worden. De
omroepwet 1967 geeft een ongewenste
en ongemotiveerde uitbreiding van het
auteursrecht". Een onderzoek van de
promovendus in het buitenland heeft
uitgewezen, dat de situatie in Neder
land uniek is voor Europa. Noorwegen
is het enige andere land, dat pro
grammagegevens via het auteursrecht
beschermd.
Een uur engels in
VPRO- Vrijdag'
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De VPRO zal .vanaf
vandaag gedurende het zomerseizoen,
elke week van 20.00 uur tot 21.00 uur.
ten behoeve van geïnteresseerde bui
tenlanders een uitzending in het En
gels gaan verzorgen. Het radiopro
gramma zal gepresenteerd worden
door een Amerikaan Jfm Ritter, ge
woonlijk correspondent in Londen
voor „VPRO-vrijdag".
Het programma zal zich voornamelijk
bezig houden met het verstrekken van
informaties afgewisseld met muziek.
Een vast programmapunt wordt in
ieder geval een herhaling van het
nieuws in het Engels Ook aan buiten
landers wordt natuurlijk, zoals ge
bruikelijk in „VPRO-Vrijdag" de mo
gelijkheid geboden telefonisch direct
tijdens de uilzending te reageren
Hiervoor zullen bij de telefoonredactie
mensen worden ingeschakeld die het
Engels beheersen. Een wagen met mo
bilofoon zal uitrijden om buitenlan
ders te vragen te reageren en eventu
eel over hun ervaringen in Nederland
te vertellen.
De kwaliteit viel niet mee, zodat
«ühttrm ÜKBn. fllstoiWrt-tlM--.ia—
voorronden goed gejureerd leken. Het Journaal
aardigste vonden we, ook thans, de
bijdrage van The Hearts of Soul, met
als bijna-eerste: Bonny St. Clair. De
reportage kwam er onder Paul Boots'
regie goed uit, liet zien dat er voor
zo'n radio-uitzending heel wat meer
komt kijken dan even een microfoon
opendraaien.
„Voyage to the bottom of the sea" is
een programma dat we onmogelijk
waarderen kunnen. maar veel
TROS'ers blijken er gek op te zijn en
waarom zou de TROS daar geen re
kening mee houden? Deze omroep
maakte tenslotte veel goed door de
succesvolle show van Juliette Gréco
•20.20
Amusements-
programma Benny Hill
De VPRO piknikte weer. Met een
redelijke Britse pop-groep, met ver
schrikkelijk oude films en o.m. met
dr. John de Nighttripper, met verse
oorlogskleuren beschilderd en dus
kennelijk zó uit de woeste binnenlan
den van de Ver. Staten geplukt Met
zijn groep bracht hij een soort ver
schrikkelijke jungleshow. Zou zo iets
nou echt aanslaan bij de 2 procent
van de kijkers die de VPRO nog
gemiddeld weet te trekken?
Franse staking
dupeert NOS
HILVERSUM (ANP) De NOS heeft
de bemiddeling van de Europese Radio
Unie (E.B.U.) ingeroepen teneinde te
trachten, langs deze weg een einde te
krijgen aan dc staking bij de Franse
radio en televisie. De NOS is voor wat
zijn berichtgeving over de Tour de
France betreft ernstig gedupeerd door
de staking bij een deel van het
O.R.T.F.-personcel.
De staking heeft onder meer tot ge
volg, dat via de radio geen recht
streekse reportages meer kunnen wor
den verzorgd over het verloop van de
etappes, waardoor de televisie 's a-
vonds geen samenvattingen meer kan
verzorgen van het wedstrijdverloop.
De NOS stelt thans pogingen in het
werk om voor de verzorging van de
radioreportages de beschikking te
krijgen over vaste lijnen van de
Franse PTT in tal van plaatsen, waar
de tourcaravaan passeert. In geval
van nood kan men ook nog gebruik
gaan maken van technische facilitei
ten van Radio Luxemburg, die om de
vijftig kilometer langs de route een
vaste post heeft ingericht.
Tv-vakantie-
programma 's
VARA
16.00 uur:
oJurnaal
16.02 uur:
Dagje ouder
17.00 uur:
Banana splits
NOS
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
VARA
19.04 uur:
Rawhide
•20.00 uur:
Journaal
21.10 uur:
Portret van kardinaal
Alfrink
•21.55 uur:
Bonanza
•22.45 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.00 uur:
Tennisreportages
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
Journaal
21.45 uur:
Mannix
22.35 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
14.00 uur:
Tennisreportages
17.00 uur:
Sluiting
18.45 uur:
Pipo de clown
18.55 uur:
19.04 uur:
Vrij-uit
AVRO
19.30 uur:
Portret ve
Corelli
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
AVRO's Tele-archief
22.45 uur:
19.11 uur:
Koorzang
19.28 uur:
De erfenis
NCRV
•20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Weens Concert
(Holland Festival)
•21.10 uur:
Paardekracht op zei
21.35 uur:
Weens concert
(tweede gedeelten)
22.15 uur:
Evangelie
22.25 uur:
Hier en nu
22.50 uur:
Jöurnaal
HILVERSUM II 248 M.
NCRV: 18.00 Stereo: Bussumse koorvereni
ging en licht orkest. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier
en nu: actualiteiten. 19.00 Wereldpanc
-evraagde
ls de we;
riëntatie
oecumene. 19.50 Stereo: Lichte
(opn.). 20.00 Holland Festival: 1
tysterie. £3.30 Stereo: Mid-
BRUSSEL (NED) 324 UI.
18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekprogramma vooi
soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.31
Grammofoonmuziek (18.35 Wegwijs wezen.
18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwcnken. 18.3:
Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe
richt. 19.30 Oude muziek. 20.00 Lichte mu
ziek. 21.00 Mensen en dingen rond eer
HILVERSUM I 402
Ochtendgymnas-
heidsvoorlichting: Vast en zeker een
programma van het ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid met informatie
over de sociale verzekeringen. Redactie:
Claude Bellonl en Ton Marseille. 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30
Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands
kommentaar. Christian Science: 13.00 Be
vrijding van spanning op liet
ia (hertf.) "12^0'* Tussen staf-t en finish:
actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VA-
mentsprogram-
Jazz Magazine. NOS: 15.00 Beethovt
KRO: 14.00 Stereo: P.M.:
veel plaatjes. (16.00-16.02 Nieuws). NOS: 16.30
-*■ - programma over amateuristische
HIRO: HIRO-Maga-
muziekbeoefeninf
HILVERSUM Evenals het vorig
jaar zullen de omroepverenigingen en
de NOS gedurende de schoolvakantie-
periode elke dinsdag- en donderdag
middag weer speciale vakantiepro-
giamma's uitzenden en wel steeds van
15.30 uur tot plus minus 16.30 via
Nederland I. De eerste ui.zending is
op dinsdag 7 juli en de laatste op
donderdag 20 augustus.
1 3" A tl.t' k 11" 1" 10 S0* liederen'
der herdenking: verzoekprogramma van
klassieke muziek. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II 298 M.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.ii Het levende
woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor:
klassieke muziek (gr.). (7.25 oren en zien;
7.30 Nieuws. 7.32-7.50 Hier en Nu: actualitei
ten). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Te Deunt
Laudamus: gewijde muziek (gr.). 8.30
Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.00
Stereo: Promenade orkest: lichte Franse
HILVERSUM II 248 M. EN FM-KANALEN
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djlnn: gevarieerd
programma. (10.00 en ll.OO Nieuws). NOS:
12.00 Nieuws. 12.03 Gevolmachtigd: Een ko
ning te rijk voor de door u gevraagde
plaat. 13.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour de
France: Pop-muziek in 4 etappes, afgewis
seld met direkte reportages Van het Franse
fietsfeest. (14.00. 15.00 en 16.00 Nieuws).
NCRV: 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Hier en Nu:
wekelijkse sportshow met lichte platen.
BRUSSEL (NED). 324 M.
dagklapper en SOS-berichtez
11.15 Stereo: schippers. 13.20 Lichte muziek en
lek. 11.55 Mc- van de Ronde van Frankrijk. (14.00 e