MILES DAVIS NOG STEEDS DEZELFDE TOM RUSH IN-A-G ADD A-DA-V IDA ADAM MAAKT TOILET GOUDEN KNOOP DOORGEHAKT BESCHAAFDE FOLK HANDELSMERK IRON BUTTERFLY doorbr£ek °e sleur dezelfde thee. We kunnen gerust stellen dat trompettist Miles. Davis een van de weinigen van zijn ge neratie is die ooIa in de huidi ge free jazzcxinstellatie nog meetelt. Om deze reden wordt hij dan ook door zijn vroegere aanhangers tegenwoordig nog al verguisd. 1>>ch is er wezen lijk weinig aan Davis' spel veranderd. TCijn stijl is wat soberder en abstracter gewor den. maar -de prachtige toon en de gcdur/fde harmonieën zün gebleven. F»i dat is meer dan wij van lget merendeel van zijn generatiegenoten kunnen De verw;urring over Davis' ge wijzigde stijl zit hem, volgens onze o zo bescheiden mening, in de .veranderde entourage. Zo'n ja.-ar of tien, twintig gele den begon ieder nummer met een braaf geblazen unisono, gevolgil door een reeks solo's waarbij iedereen aan bod kwarri eerst de blaasinstru menten en daarna de ritme- secti'fc. Tijdens het optreden van ^Davis in Amsterdam, een jaar j of zes geleden, kon men al gepaalde nieuwe tendensen besmeuren. Van de combo, waarmee Miles Davis naar Nederland kwam is slechts ex- Aijt Blakey tenorsaxofonist Wfayne Shorter overgebleven alfe naaste medewerker. Pia nist Herbie Hancock („Water- rpelon Man") en bassist Ron ^Carter hebben het te druk met tender studiowerk en drummer [Tony Williams vormde na zijn j,.uittreden" de free-pop groep „Lifetime", waarin o.a. bassist lian Adderleypianist Joe Za- Jack Bruce (ex-Cream) en John McLaughlin; een nogal onderschatte sologitarist, een plaatsje hebben gevonden. Opvallend is dat juist de minst begaafde figuur van deze vroegere formatie, nog steeds aan de zijde van Davis te vin den is. Op de nieuwe dubbel- elpee van Davis „Bitches Brew", is Shorter echter nau welijks te horen en dat is wel zo prettig. Wie zijn inspiratie loze gehijg van een jaar of wat geleden heeft gehoord, be grijpt deze dankzegging. Naast Shorter vinden we op dit al bum een reeks „vrije keien", zoals Chick Corea op de elek trische piano, drummer Jack De Johnette, de voormalige Ju- hiervoor al genoemde John McLaughlin. Davis moet een mateloze bewondering voor deze figuur koesteren, want hij schreef speciaal een num mer voor hem. Toch vervullen al deze illustere solisten slechts een ondergeschikte rol in de nieuwe Davisconceptie. Zij vormen een geheimzinnige en toverachtige basis, waarop Da- vis zijn droomkastelen Davis is nog immer de koele en ingetogen blazer van vroe ger. Zijn spel is momenteel zelfs gespeend van iedere franje, de uiterste consequentie lijkt bereikt. Het zal overigens voor velen niet makkelijk zijn Davis' ontwikkeling te door gronden. beter gezegd het spel van de hem omringende men sen. Miles Davis is in wezen dezelfde gebleven, dat betoog den wij al. maar het brave pas op de plaats als de grote Miles solo's blaast, bestaat niet meer. Daarvoor in de plaats is de free-form gekomen. Men zal eraan moeten wennen de solo's van de meester omrankt te horen door a-tonale flarden, die veroorzaakt worden door soms wel drie elektrische pia no's. drie slagwerkers, een basklarinet, een sopraansax en nog een handvol andere in strumenten. We zeiden het al: niet Miles Davis is veranderd, maar de entourage. Het grote persoonlijke talent van Davis domineert echter in alle op zichten en dat moet voor de fervente fans voldoende zijn. (CBS S 66236). After shave is altijd nog de meest gebruikte artikelen in de herenseries. ALVIN LEE BREIN VAN TEN YEARS AFTER Wat Ian Anderson Is voor Jethro Tuil, is Alvin Lee voor Ten Years After. Bei de heren tekenen voor alle composities en bepalen zo doende het gezicht van de respectievelijke formaties. Overigens is er wel een verschil in de „totaal- sound". Bij Anderson con stateren wij de verwerking van klassieke elementen (denk eens aan „Bourree"), terwijl wü bij Lee jazz, rock en bluestrekjes waarnemen, meer eigentijdse muziek- Op de nieuwste elpee van Ten Years After, „Crickle- wood Green", valt een en ander duidelijk te horen. Vooral het nummer .Me and my baby" is pure jazz. De rest van de plaat is gevuld met het wat zwaar dere werk, in Amerika hea vy-rock genaamd. Deze veelzijdigheid valt toe te juichen, want het verschaft de pop een wat volwasse- ner status. Veel mensen denken nog dat pop niets anders is dan een immer doordrenzende dreun. Na tuurlijk circuleert er de nodige shit. maar vooral het laatste halfjaar merken we hoogst interessante ge luiden op die ook de oude ren welgevallig in de oren moeten klinken. Neem de folkrevïval in Engeland (Fairport Convention, Pen- angle), John Mayall's be kering tot de betere blues, het somtijds zeer lieflijke werk van Jethro Tuil en ga zo maar door. De mu ziek van Ten Years After zal de oudere generatie minder genoegen doen van wege het volume, bij een nadere beschouwing echter zo zij de moeite zouden willen nemen tot beluiste ring zal hun het inven tieve karakter van de com posities en de goede instru mentale behandeling daar van opvallen (Deram SML 1065). De folkmuziek mag zich sinds het begin van de ja- vendige belangstelling ver heugen. De revival begon in Amerika, waar figuren als Dylan en ook Simon en Garfunkel het niet meer te blussen folk-vuur aansta ken. Een minder grote naam, die mede-verant woordelijk is voor deze herleving, is Tom Rush. Al in pakweg 1961, 1962 was hij in Boston een lokale beroemdheid, en een jaar later genoot hij landelij ke bekendheid, hetgeen blijkt uit de lovende woor den die Robert Shelton van de New York Times aan hem wijdde: „Rusn is een van de belangrijkste folk- vernieuwers en levens een begaafd blues vertolker naamd, bepaalt on-.e hoofd figuur zich tot het zingen van voor het merendeel wat sentimentele liedjes. „These days" bijvoorbeeld of het zeer lieflijke „Lul laby". Gelukkig brengt Rush ook nog wat zwaar der geschut in steU'ng, zo als het sterk door ae oïues geïnfecteerde „Wild Child" en het rock en roll-actitlge „Drop down mama". Zonder deze twee laatste nummers zou het geheel echt wat te zoetelijk geworden zijn, ook al door de prachtige begeleiding die hier en daar niet helemaal strookt met het originele folkwerk. In deze neo-folknummers klinkt sterk de bewonde ring door van Rush voor het werk van Paul Simon, vooral in „Child's song". De plaat valt te rangschikken onder hel betere luister- werk voor midden-twinti gers. (CBS 63940) JOHNNY MATIS KLASSE ZANGER De naam Johnny Matis zal slechts weinigen in ons land iets zeggen, zeker de jongeren niet. Toch hebben we hier te maken met een in Amerika zeer populaire en hooggenoteerde zanger. De reden van zijn geringe populariteit in deze Bataaf se nederzetting is eigenlijk onbegrijpelijk. want wat Matis presteert is van de allergrootste klasse. Gelukkig kunnen de „onge lovigen" in de herkansing nog iets goed maken door de kortgeleden verschenen nieuwe elpee van deze be gaafde vocalist te kopen. 3p deze schijf, „Raindrops keep fallin' on mv head" genaamd, zingt Matis elf „eigentijdse" nummers, dat wil zeggen songs die via de hitparade en de bioscoop tot de grote massa zijn doorgedrongen Een com merciële repertoirekeus dus, hetgeen echter niet wil zeggen dat Matis zich heeft beperkt tot klakkeloos „co veren". Door de fijne en inventieve arrangementen van Ernie Freeman en Al Capps en de rijke voor dracht van Matis klinken alle titels als nieuw in de oren. Zelfs de titelsong, op Johnny Jordaan en Tante Leen na door zó wat ie- lept pleit vt Matis blijkt i STOEIEN EN STAMPEN MET BUCKAROOS erkje van de zijn de Buckaroos het be- drummer Jerry luisteren wel waard. Alleen mis je bij dergelijke platen toch wel het publiek. Stoei en en stampen in een pu- bliekloze studio is country zonder western. woelig Wiggins, die wordt bijge staan door viool- en gitaar plukker Don Rich. De groep bestaat verder uil Doyle Holly en Doyle Sin ger. De laatste is een nieuwkomer. Op de drum- Capitol gezongen, rveling op en dat ir hem Dat Johnny en fijnproever is t de verdere keuze van Rod McKuen (gemaakt voor „The prime of miss Jean Brodie" met Oscar winnares Maggie Smith in de hoofdrol), „Bridge over troubled water" van Paul Simon, Jim Webbs „Honey come back". George Harri son's „Something" (eindelijk erkenning voor de mystieke Beatle), „Alfie", uit de ge lijknamige film en net als „Raindrops" een Baclia- rach-Davidcompositie, ,,E- verbody's talkin'van Fred Neil en ga zo maar door. Een plaat waar iedereen van moet kunnen houden, Dngeacht de leeftijd. Het wordt tijd dat Johnnv Ma tis er waf fans bijkrijgt. (CBS S 64012) Het nummer ,.In-A-Gadda- Da-Vida" is zo'n beetje het handelsmerk van de Ame rikaanse groep Iron But terfly. Op praktisch iedere elpee van dit nu al weer geruime tijd in de pop meedraaiende viertal komt dit lekkere stampstuk voor. Het is alleen jammer dat het zoveel weg heeft van die andere klussieke stam per ,,The sunshine of your We er eerder mee op de markt kwam, The Cream of Iron Butterfly. Ook op de nieu we Iron Butterfly-elpee ..Live", opgenomen tijdens een optreden. domineert ,,In-A-Gadda-Da-Vida" Men heeft er zelfs de gehe- ruimd. Hel blijft een fasci nerend stuk muziek mei al die indringende herhalin gen. Van dit nummer zijn ook andere versies bekend, waarvan wij u er een spe ciaal kunnen aanbevelen, namelijk die van de bon- goïst Mongo Santamaria op de elpee ..Feelin' Alright" alle dat om niet minder luisterrijk werk aan van Iron But terfly. Opvallend in nummers is hel bijn zwerende zangwerk aangevuld door gierend pi taar- en orgelspel voor "en toverachtige sfeer zorgt. Als geheel een plaat zeker in de smaak zal i len bij eftelijke ..hea younsters" (ATCO Ster. die Lang geleden, toen moeder- en va derdag nog nief bestonden, en er met Kerstmis geen cadeaux gegeven werden, had Sinterklaas een groter en exclusiever allure. Maar achteraf bezien werd vader saai in de spullen gezet. Mijn vader althans. Hij kon, als het tegen tien uur liep en hij nog slechts de sigaren of de nieuwe portemonnee had gekregen, vriende lijk vragen: waar blijven mijn sok ken en mijn das? Maar thans!! Wil de kleertjes voor meneer, alles in Leer voor meneer, alles in geur voor 'meneer! Vooral dat laatste is nieuw, zo nieuw dat de mogelijkheden nog groeiende zijn, het geurende water wassende. Het wassende water Nog nooit werd er zo naar Adams gunsten gedongen! Niet door de vrouwen, maar door de kosmetische industrie, die rechtstreeks of via de vrou\ft, hem verleidt. Wie had er tien jaar geleden van een „herense rie" gehoord? Maar wie weet dat er nu al series zijn van 14 prepara ten?? Misschien alleen de vrouw die ze haar man laat kopen en dan ook voor een deel zelf gebruikt, dat spaart haar een speldegeld uit. Als zij een lady-shave heeft, kan ze naar after-shave grijpen; van de eau de cologne houdt ook zij en zijn zeep geurt pittig genoeg om er dol op te wezen. De opmaak en de namen van de herenprodukten zijn sèhitterend uitgebalanceerd. Robuust, stoer, dap per: For Men, Regiment, heet het in Amerika. Moustache, Armateur in het Frans, Markant, Russisch Leder in het Duits. Er komen steeds meel mannen die hun toiletartikelen even zorgvuldig kiezen als hun dranken. Maar nog minstens de helft voelt zich geremd tegenover een verfijn der verzorging. Ze zijn bang voor verwijfd of ijdel gehouden te wor den. En uit angst daarvoor zijn ze helaas, nogal eens onverzorgd. Dat merkt de vrouw. Aangezien het haar is ingepeperd dat zij als muurbloem overschiet wanneer zij kwalijk geurt, heeft zij er een fijne neus voor! Zij helpt hem dan ook over zijn drempelvrees heen en schenkt hem kruidig-fijne geuren in verschil lende toiletartikelen. Niet alles nieuw onder de zon Slimme lieden menen dat ze het wel begrijpen: dit is zo'n hedendaag se nieuwigheid die hoort bij de snel le jonge mode. Net niet bij de hip pies, maar wel bij de Young Men in smalle leren blazers, gebloemde shirts, en shocking colors. Man, laat je niet uitlachen! Vergeleken bij de zo graag aangehaalde oude klassieke Egyptenaren. Grieken en Romeinen omvat het huidige herenpakket nog maar een armzalig beetje! Diezelfde vader van de sokken en de dassen, gebruikte een echt scheermes, aluin, talkpoeder en eau de cologne. Dat mes lijkt vervangen door het elek trisch apparaat. Maar 50 procent van de mannen vindt toch dat zij gladder worden door het scheren met een mes, zij het dan een giletje (dat natuurlijk ook onder andere merk namen bestaat). Daarom zijn scheer zepen en -crèmes nog steeds druk gebruikte artikelen. Talk en het frisse reukwater staan nog in aan zien, de aluin is vervangen door after-shave. Maar nieuw is de com pletering met een tiental cosmetica in verpakking en geur als een har monisch ensemh'e bij elkaar beho rend. De serie spreekt voor de man nelijke eigenschap van systematisch- zijn, in tegenstelling tot vrouwen die meer van de hak op de tak springen en allerlei door elkaar gebruiken. Onder de douche of in het bad gebruikt hij zijn eigen speciale schuim of zeep. Tweemaal per week wrijft hij zich in met bodylotion (olie of emulsie al naar gelang de aard van zijn huid). Als hij een deodorant overslaat- geven wij een gil en jagen hem de stuipen op het lijf. We moeten daarbij een lange adem'hebben want slechts li pro cent van'onzë" mannén weet dat zij dit artikel even hard. zo niét harder nodig hebben dan de vrouw. Hij moet nu eenmaal in het zweet zijns aan- schijns het brood verdienen. Dat aanschijn strekt verder dan het ge zicht. De transpiratie riekt pas hin derlijk als die middels bactex-iën Nog nooit werd er zo naar Adams gunsten gedongen. wordt omgezet en zich hecht op en kleding. Daarom zal hij kij tussen stift, spray, crème of poe die de afscheiding niet verhindl maar wel geurloos houden. Ml hij een ernstig geval zijn dan j| (zogoed als voor de vrouw) het i perspirant dat de pox-iën een 1 afsluit. Tot zover is het. behoul onze tussenkomst, nog goed geg| Nu hoort u hem zuchten, hij rl zich aan zijn stoppelbaard wijl Nooit zal hij het prettig vij daaraan te beginnen, maar erl staat enige verlichting voor zijnl den: Scheert hij zich elektrisch, grijpt hij de pre-shave of de 1 elektrisch-shave. Zij zetten j haartjes rechtop dank zij de alccl houdende vloeictof met pilomotj cum(ü) zodat het apparaat zei makkelijk pakt. De natscheerl heeft keus uit scheercrème, -zeepï -foam. Alle Adams hebben daal een aftershave nodig, ongeacht 1 scheermethode. Deze antiseptisl lotion ontspant de huid e: vleugje geur achter. Met c cologne voor mannen kan hij i vleugje versterken, of in de loop I de dag opfrissen. Nu bekijkt man zijn kam. Die komt niet z als de echte hanekam. Daaron er wat aan de fatsoenering gec worden waarbij een tonicum, zijn kapper hem in dezelfde adviseert, een eerste verei vakman weet of hij droog of I haar heeft, iets tegen ro versterking van huid en haar hoeft. Misschien neemt hij ook lik haarcrème of een shot spuitbus om zijn wilde haren vorm te leggen. Nu denkt u; even, hij slaat de huidcrème Nee. dat doet hij niet. maar bang iets van zijn stoere beel(J verliezen en voor ijdel t •versleten. Maar aangezien door het scheren wel lijdt, sn hij die crème er 's avonds op. Ha! Is hij een Amerikaanse man dan i het mogelijk zijn dal we hem I: 311 penstift zien gebruiken. Waar; Dl niet alle Amerikanen zijn ge! ;t( verfdü Fabricage Een complete herenserie wü zien vervaardigen in de fabri van Russisch Leder. Daar horen I vendien nog 5 zonnebrandprcparal la: en colognedockjcs in sachctjes bij. Hoe moderner een fabriek is, r minder je ziet. Wel containers automatische flessen-, tube- en sp: vullers. roetsjbanen. lopende banóAei waarop de produkten als speelgoe soldaatjes in het gelid voorbij gi. c den. En veel goed verzorgd? vro: SP wen waaronder heel wat Italiaan die hier kapitalen verdienen in ve gelijking met thuis! Pas kant klaar in de verpakking wordt h t, voor een gewone verbruiker als ben (cadeautjes!) fascinerend, mannelijke combinatie van ha bi-uin, half-zwarte dozen met etiket, de witte fles of lube te<! bruin of zwart, maar altijd voorz van de naam en het merk: een ge; leerde rode tulp. Dat is het merk v Farina gegenüber in Keulen, ws Russisch Leder vandaag komt. T slotte de zo wel doordachte gescher. verpakkingen van synthetisch bru leer: een soort tabaksetui met ri: of groter sportief sachet. Zelfs va' wie ervan houdt: schuifdozen ir metalen deksel waax-in de Na er wacht in x-elief is te herkennen! Wil moeder ter ere van vaderdag in de bus blazen? Gaal zü uit op gouden manchetknopen? Dan kan zü bü de zeer fatsoenlijke juwelier, tüdcns hel kiezen informeren of zü geen kat in de zak koopt, m.a.w. geen kit in het goud. Onderzoekers van de consumentenbond hakten een paar gouden manchet knopen door en wat zat er in: kit. En toch stond op de knopen het rijksgehalte keurmerk voor 14 karaats goud. Reactie van een der kantoren van Waarborg (die toezien op het naleven van de Waarboi'gwet voor platina, goud en zilver): ..Het mei'k is terecht aangebracht, omdat dit soort voorwerpen met een kitvuliing tot 20 gewichtprocenten voor keux-merking in aanmerking komt. Tien jaar geleden zouden deze manchetknopen geen keurmerk gekregen hebben. Maar sedertdien is die nieuwe hierboven aangehaalde regeling van kracht geworden om verschillende redenen. Het hoeft moeder niet te verontrusten. Voorop dient gezegd dat het „beschaafde" paar knopen bestaal uit vrij platte plakjes waarin geen vulling van kit past. Maar gaat het om een hippe vader die een paar knotsen in zijn manchetten mooi vindt, dan kan zy al op eigen houtje begx-ijpen dat die bol niet van massief goud is, anders ging de manchet scheef hangen van de zwaarte. Een vakkundig juwelier voelt met gesloten ogen of een voorwerp opgevuld is met kit. Een betrouwbare juwelier zegt het u, zeker als u ex-naar vx-aagt. nr VAH m°rgen( 3 anders ■"«'3 gezonder •'iS|£gsfSJg-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 14