Golf van reacties voor omgekeerd sprekende dame PETER SCHRODER TIMMERDE ZELF STUDIO IN HOUSTON In oorlog dank zij hobby leven gered Minister Klompé stemt in met bestuur van NOS Roland Petit verlaat Opéra Kort en Klein Koning Klant Morgen finale KRO- kinderzangfestival Nood- oplossing bewees goede diensten PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 12 JUNI 1970 Bijzondere status TEGENOVER minister Veringa's wets ontwerp inzake de nieuwe universi taire bestuursvorm hebben bestuurders van bijzondere universiteiten bezwaren laten horen op grond van de bijzondere status van him instelling. De president-curatoren van Nijmegen en Amsterdam waren daarbij wel zo eerlijk in hun betoog te laten doorklin ken, dat die bijzondere status tegen woordig meer een juridische dan een levensbeschouwelijke of maatschappelijke kwestie is. Zeer duidelijk deed dit prof. Sizoo van de Vrije Universiteit, die de eigen aard van de VU niet zo zeer beklemtoonde met argumenten vanuit het levensbeschouwelijke vlak, als wel met de stelling dat de VU ontstaan is uit een particulier initiatief, voortko mend uit een volksgroep en door die bijzondere volksgroep gesteund. Prof. Van Melsen uit Nijmegen relati veerde de betekenis van de bijzondere status van zijn universiteit op een an dere manier; wat hem betreft zouden alle rijksuniversiteiten de bijzondere au tonomie van de bijzondere universiteiten mogen krijgen. Ook op die manier werd duidelijk gemaakt, dat de bijzondere status van de bijzondere universiteiten momenteel de facto meer neer komt op afkeer van te veel overheidsinvloed en minder op de wens om het eigen karak ter van de eigen universiteit te hand- Osmose gelukkig zou katholiek Nederland zich hiermee toch ook weer niet mogen voelen. De tijd van de apologe tische inslag van ons christendom is voorbij; maar toont ons volksdeel, en dan in het bijzonder de intellectuele bovenlaag hiervan, niet te grote ver wachtingen voor de toekomst vanuit een christelijke visie door middel van os mose? Wij kunnen ons voorstellen dat in de katholieke bevolkingsgroep menigeen tot haven. de conclusie overhelt, dat de bijzondere Ktll nriri nntip Vrijheid van het bÜ*>nder wetenschap- Ljlliuntipaiie pelijk onderwijs voor de eigen visie en jl"\E argumenten van prof. Sizoo zijn wereldbeschouwing van zeer onderge- argumenten, die vooral steunen op de I schikt belang aan het worden is. wordingsgeschiedenis en minder op het eigen karakter van heden. Professor Van Melsen laat zelfs impliciet blijken, dat hij de steun door ,.een bijzondere volks groep" als argument ook maar een be trekkelijke zaak gaat vinden. Bedoelt hij hiermee te zeggen, dat Nijmegen wel een zeer belangrijke rol heeft kunnen spelen bij en tot de emancipatie van het katholieke volksdeel in Nederland, maar moeite heeft met zijn bijzondere taak nu de emancipatie vrijwel voltooid is? Wanneer royaal wordt toegegeven, dat rijksuniversiteiten maar de vrijheid zou den moeten kunnen krijgen die in be paalde opzichten Nijmegen en andere instellingen van bijzonder wetenschap pelijk onderwijs genieten, kan daarin onzekerheid verstaan worden omtrent de eigen, specifieke taak van het bijzonder wetenschappelijk onderwijs. (Van onze correspondent) MIDDELBURG „Ik durf bijna niet meer op straat te komen. Iedereen houdt me aan". Aan het woord is mevrouw Eva Bossdiaart uit Middel burg, die op de televisie in het pro gramma „Voor de vuist weg" Willem Duys vakkundig van de sokken praatte. „Het was zo erg met de be langstelling, dat we de dag na de uitzending een oploopje veroorzaakten in twee grote zaken in Amsterdam", vertelt mevrouw Bosschaart. „Kijk daar heb je dat kleine joodse vrouwtje van de tv", werd er dan geroepen. „Toe mevrouw zeg nog eens een keer iets achterstevoren", werd ons dan gevraagd. „Bij ons thuis heeft de telefoon niet stilgestaan", vertelt de heer Bosschaart. Hij is na melijk tijdens de uitzending niet mee naar Bussum gegaan, omdat hij dacht dat het een grapje was. De hoeveel heid „fanmail" die zijn vrouw na de uitzending ontving heeft hem intussen wel anders geleerd. Een schoonzuster van mevrouw Eva Bosschaart heeft de zaak aan het rollen gebracht. Zij stuurde een kon zeggen. Toen de kwa Muziekscholen in financiële nood DEN HAAG (A.N.P.). De Raad voor de Kunst heeft in een advies aan de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk gewezen op de ■noodzaak van een verandering van het beleid van de rijksoverheid ten aanzien van de muziekscholen. Bijna zestig procent van de ruim honderd muziekscholen met 150.000 vrijwillige leerlingen gaat gebukt onder financiële tekorten. Als gevolg hiervan dreigen leerlingenstop, vermindering van lessen, gevaren voor de rechtspositie van leerkrachten en bevoorrechting van beter gesitueerde leerlingen. De gemeenten, die thans ongeveer drieëntachtig procent van het totale subsidiebedrag opbrengen, kunnen en willen soms niet hoger gaan, aldus de Raad voor de Kunst. In haar antwoord op vragen uit de Tweede Kamer heeft minister Klompé in 1969 ging van het belefl Geen zevende totaalprogram (Van o e parlementaire redactie) van de pluriforme creatieve De muziekscholen kunnen edhter,ttSaf' bestuur van de NOS het stellige oordeel van de raad, niet meer wachten tot de discussies hierover zijn afgesloten en daarom zal deze zaak met prioriteit in het kabinet bepleit moeten worden. Een belangrijk argument ten gunste van deze prioriteit acht de raad, dat bij subsidiëring van muziek scholen sprake is van een investering in de gerichte creativiteitsontwikkeling van de jeugd. Te weinig geld voor zomertheater voor amateurs AMSTERDAM (ANP) Het plan, dat het Nederlands Centrum voor Amateur toneel in Maarssen samen met het in stituut voor dramatische kunst van de universiteit van Amsterdam had opge steld voor een zomertheater rr.et open werkplaatsen voor iedereen en speciaal ook voor jonge buitenlandse toeristen, is van de baan. Het universiteitsinstituut heeft te weinig mensen voor de begelei ding en de gemeente Amsterdam heeft momenteel geen geld om een bijdrage te leveren in de subsidie van f 17.000, waarvan het rijk de helft voor zijn rekening wil nemen. Zelfs dit geld komt niet ter tafel, omdat de rijkssubsi die afhankelijk is gesteld van de ge meentelijke bijdrage. De gemeente en de Amsterdamse kunstraad, die positief staan tegenover de plannen van het amateurtoneel en het universiteitsthea ter, hebben geen geld beschikbaar, om dat de aanvraag te laat is ingediend DEN HAAG Minister Klompé vindt, dat de samenstelling van het NOS-bestuur geen hinderpaal is om tot een goed gezamenlijk programma in de omroep te komen. Zij was het op dit punt niet eens met het Tweede- Kamerlid Vonhoff. die hierover mon delinge vragen aan de minister van CRM heeft gesteld. Mevrouw Klompé zei, dat er geen wezenlijk verschil van mening meer bestaat tussen haar opvatting over de inhoud van het gezamenlijk program- en die van het NOS-bestuur. Het i merfftig, dat het artikel in de omroepwet het gezamenlijk programma een limi tatieve opsomming geeft van de pro grammasoorten, die door de NOS kun nen worden verzorgd. Maar minister Klompé vindt dat die opsomming niet limitatief is. Mevrouw Klompé gaat ervan uit dat het NOS-programma moet bestaan uit twee delen: ontmoetingsprogramma's en gezamenlijke programma's. Onder deze laatste categorie kunnen in prin- Ank van der Moer naar Suriname cipe alle programma's vallen. De opzet van het gezamenlijk programma is dat het tezamen met de totaalpro gramma's van de zes omroeporganisa ties moet zorgen voor een evenwichtig totaalbeeld in de omroepuitzendingen. Daarmee is het NOS-bestuur het eens. aldus minister Klompé. Het NOS-pro- gramma mag dus beslist niet een ze vende totaalprogramma gaan worden, vergelijkbaar met een zevende om roepvereniging. Het rapport „uitgangspunten geza menlijk programma" van de NOS komt nergens in strijd met de om roepwet. deelde de minister mee. Zij is van mening, dat de NOS het maar eens moet gaan proberen op de ma nier als in het rapport uiteengezet. .Mevrouw, ^yoijxpé liet,zi-h 4b0i; dp prikkelende' vragen 'en toelichting van. de heer Vonhoff niet verleiden om de omroepkivèsfie weer helemaal op té rakelen. Zij begon haar antwoord met de heer Vonhoff erop te wijzen, dat de omroepwet een compromis is. een synthese tussen twee sterk verschil lende denkwerelden. Zij vindt het nog te vroeg om nu al ruim een jaar nadat de omroepwet van kracht is geworden te kunnen zeggen, dat de NOS niet goed functioneert. Mevrouw Klompé was het met ilr heer Voogd (PvdA eens dat er belan- rijker redenen kunnen zijn om in de toekomst de omroepwet te wijzigen dan de ideeën van de VVD over een nationale omroep. De heer Voogd had als voorbeelden bij zijn vraag de splintering in de omroep van de pers genoemd. kaartje a stond, dat achterstevc oproep vo kwam, stond perplex. Maar zei ze: ..Eefje zou Eefje niet zijn als ze niet op de trein stapte, verge zeld van twee vriendinnen Wel had mevrouw Bosschaart van tevoren Wil lem Duys opgebeld met de vraag of hij misschien voor een kapper kon zorgen, omdat in Middelburg alle kap pers op de dag van de uitzending dicht waren. ..Ja maar mevrouw", werd geantwoord, „dat doen we alleen voor beroepsartiesten" „Nou dan moet u voor mij een uitzondering maken", zei mevrouw Bosschaart. ..want met zo'n ragebol ga ik niet op de buis". Er werd een uitzondering gemaakt en mevrouw Bosschaart verscheen keurig gekapt en opgemaakt "voor de tv. Ze vertelt graag hoe zij na aankomst met de trein door een gastvrouw van de televisie werd opgevangen. Ze werden onthaald op een voortref felijk diner en en passant maakte ze in een artiestencafé kennis met enkele prominente artiesten, zoals Pim Ja cobs. Ook deze mensen hebben harte lijk moeten lachen om de omgekeerde zinnen van de kleine pittige Middel burgse. In haar woonstad is ze trou wens 'n bekende verschijning. Ze is er geboren en getogen, en bovendien zijn zij en haar man fervente aanhangers van de Middelburgse voetbalclub die enkele malen landskampioen van de amateurs was. „Wij slaan geen wed strijd van onze favoriete club over", aldus het echtpaar. Niemand van de vele kennissen en vrienden van het echtpaar Bosschaart kende overigens de bizarre taalhobbv van mevrouw Bosschaart. Vijftien jaar voor de oorlog begon mevrouw Bosschaart samen met een vriendin alle namen op de bordjes op de deuren om te draaien. Later gin gen ze alles achterstevoren tegen el kaar zeggen. „Achteraf bekeken heeft deze vreemde hobby wellicht wel mijn leven gered", zegt mevrouw Bos schaart. „Toen ik in 1943 door de Duitsers naar Westerbork werd ge- voerd. deed ik namelijk net of ik ze niet verstond en zij op hun beurt Bosschaart de- wat moesten. Omdat ik toestond gesterili seerd te worden (dat moest in Am sterdam gebeuren, maar goddank is het nooit gebeurd), kon ik uit Wester bork wegkomen. Mi in vriendin is in Polen omgekomen. Trouwens van al mijn familie heeft alleen mijr. neefje Ben de oorlog overleeft", vertelt me vrouw Bosschaart. Van de kamperva- .Emmaüsgangers' uit de kelder? ROTTERDAM (ANP) Het schilde rij „de Emmaüsgangers" van Han van Meegeren, indertijd aan Vermeer toege schreven en voor 550.000 gulden door het museum Boymans in Rotterdam aangekocht, is weer even in het dag licht getreden door vragen van het Rotterdamse raadslid mr, dr. S. W. Cou- wenberg. Hij vindt het niet juist, en met hem vele anderen, dat het museum Boymans. verdrietig over de miskoop, het schilderij in de kelder van het kunstgebouw heeft opgeborgen. AMSTERDAM (A.N.P.). De actrice Ank van der Moer zal van 16 juni tot en met 15 juli een Sticusatournee maken naar Suriname en de Nederlandse Antillen. Zij brengt het programma monologen, van haar zelf, Albert Mol, PARIJS (AFP) Aldo Nicolai en Antteras Burnler alsmede graaf RoIand Pem een programma, getiteld „Vier rollen" den als directeur v met fragmenten uit „Mevrouw Warren's pariise Opér_ •Virginia tje sjnds het begin Bedrijf" van Erwin Shaw. Woolf' van Edward Albee. Getatoueerde Roos" van Tennessee Williams en „De Spaanse hoer" van Hugo Claus. Aansluitend aan deze tournee zal de Antilliaanse gitarist Julian Coco, samen met de fluitiste Magdalena Kuhn en de violiste Helena Coco-Blans van 14 juli tot en met 29 juli een Sticusatournee maken door Suriname en de Nederlandse tent had gekregen. Het schilderij moet. zo zegt dr. Cou- •enberg, in verband piet de kunsthisto- sche curiositeitswaarde op de een of de positie I andere wijze voor het publiek te zien I zijn, bijvoorbeeld in het Historisch Mu- seum in Rotterdam. Rotterdam kocht de Emmaüsgangers in 1937. Kunsthistorici en -analvsten bepaalden dat het een echte Vermeer was en met die status heeft het jaren in Bovmans gehangen, een van de grote stukken uil de verza meling. een publielctrekker, die het mu seum echt nodig had als tegenwicht tegen Rembrandts Nachtwacht in het De Franse choreo- j Rijksmuseum in Amsterdam. In 1945 woensdag afgetre- kwam de teleurstelling: de onbekende het ballet van de Nederlandse schilder Han van Meege- Hij bekleedde deze func- ren bekende dat hij indirect dit jaar. In zijn talrijke musea in de wereld had ver- ontslagbrief, die niet als een verrassing rijkt met schilderijen die aan de groten erklaarde Petit dat organisatieplannen tot dusver niets te recht is gekomen Volgens hem was een voorstel tot hervorming van de ballet school van de Opéra „ergens op een bureau blijven liggen Voorts had uit de schilderkunst werden toegeschre ven. Kort daarna moet de Emmaüsgan gers in de kelder van Boymans zijn opgeborgen, waar Rotterdamse raadsle den op excursie in het depot van het het vele jaren latei- dagen bij haar huisarts zijn. De dokter vroeg en kreeg prompt een herhaling van de voorstelling! Brieven en ansichtkaarten stromen nog steeds binnen uit het hele land. Sommige veelal wildvreemde men sen nemen zelfs de moeite om in hun correspondentie ook de zihnen om te draaien. „Toen ik, kort na mijn tv- optreden in Middelburg naar de slager wandelde", zegt zij' „werd ik onder weg wel een dozijn keer aangehouden door mensen die mij herkenden. Zeg het omgekeerde, vroegen zij r 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal Ev. Omroep 19.04 uur: Close up Nu spreekt God Tzeltal 1940 uur: Een handvol muziek NCRV 20.20 uur: Hier en nu 20.45 uur: In het VARA-programma Kort en Klein van vanavond treden behalve Dolf van der Linden en zijn Metropo- le-orkest. op Ida Bons, Carry Tefsen, Elsje de Wijn, Martin Brozius en Je roen Krabbé. De regie van dit klein- kunstprogramma is in handen van Ni co Knapper. VARA Ned. II 21.10 In Koning Klant zal o.m. aandacht worden geschonken aan de aandelen- spaarplannen die de laatste tijd wor den gepropageerd als geldbelegging voor de kleine spaarder. Deze zullen aan een kritische analyse worden on derworpen. Basis voor dit programma onderdeel is een onderzoek, verricht door het Instituut voor Beleggingson- derzoek. De samenstelling van Koning Klant is in handen van Wim Bosboom, de regie in die van Ben Visser, VARA Ned. II 21.50 uur. De Luciferkoning Regelmatig brengt de NCRV produk- ten op het scherm van de Duitse auteur R. A. Stemmle. Ditmaal staat het dokumentair drama „De luciferko ning" op het programma. In 1911 be gon de ingenieur en bouwondernemer Ivar Kreuger zich toe te leggen op de luciferindustrie. Tijdens en na de Eer ste Wereldoorlog maakten zijn zaken een fabelachtige ontwikkeling door. Behalve de produktie van lucifers had hij namelijk nog een ander ijzer in het vuur: in ruil voor staatsleningen wist hij internationale monopolies te verwerven. Hij kreeg belangen in ertsmijnen, banken en telefoonmaat schappijen en zelfs de dikwijls voor zichtige grote mannen van Wall Street vertrouwden hem hun geld toe. Tij dens de crisis, die^n de jaren dertig uitbrak, geraakte echter pok l>et on overzichtelijk gecompliceerde Kreuger- concern in betalingsmoeilijkheden. Door gewaagde martipulaties' probeer de Kreuger te redden wat nog te redden was. Maar Amerikaanse finan ciële experts en vooral zijn tegenstan der Morgan, doorzagen zijn spel en brachten hem ten val. Op 12 mei 1932 vond Kreuger zijn einde. Auteur en regisseur R. A. Stemmle probeert in deze produktie vooral te tonen wie de Zweedse luciferkoning Ivar Kreuger werkelijk was. NCRV Ned. I 20.45 uur NEDERLAND I NEDERLAND I TELEAC 9.20 u 19 Vamos KRO 16.00 uur: Journaal •16.02 uur: Kinderzangfestival NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal KRO 19.04 uur: All star-circus 22.05 uur: Barenboim over Beethoven 22.30 uur: De bijbel, wat doe je 22.35 uur: Journaal TELEAC 22.40 uur: Van molekuul tot mens NEDERLAND II NOS •18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Benny Rill komiek 21.00 uur: Brandpunt 21.40 uur: Zomertheater valkenjacht Epiloog 22.35 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Première, film VARA 19.30 uur: Beroemde dierentuinen 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Departement S 21.10 uur: Kort en klein, show 21.50 uur: Koning klant 22.15 uur: Achter het nieuws 22.40 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal AVRO 19.04 uur: Vaders tegen wi 19.30 uur: Fifth dimension 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: High Chaparral 21.10 i Jerry Rixshow 21.50 uur: Lord Mountbatten 22.40 uur: Journaal IHIIHIVHH resultaat. Van Meegeren door velen de experimenteerpot leeg is. Volgend j Antillen. Het trio zal werken uitvoeren begin van het jaar had verzocht. Ten- de meest geniale vervalser ter wereld jaar zal er wellicht meer ruimte zijn. van Hasse, Handel. Loeillet, Diabelli. i slotte beklaagde Petit zich er over, dal genoemd schilderde zijn grote „oude Wel is men erin geslaagd drie buiten- Giuliani, Ravel, Bartok, Ibert, Burkhardt, men een door hem opgesteld program- meesters" om aan te tonen dat je als landse gezelschappen naar Nederland te Jelinek en verder Antilliaanse dansen ma voor een wintertournee terzijde had j kunstschilder honderden jaren oud moet halen. en Zuidamerikaanse muziek. gelegd i beroemd te worden. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Onlangs ontving de programma-econoom van de „NOS" de onkostennota van zijn Amerikaanse correspondent Peter Schroder voor de radio-uitzendingen, die deze vanuit Houston had verzorgd over de zo ener verend verlopen vlucht van de Apollo 13. De onkosten liepen In de duizenden, logisch, want alleen al de lijnkosten, die voor zo'n lange reeks Apollo-reportages moeten worden zagen betaald, zijn respectabel. De nota bevatte ook een enigszins eigenhandig een ombouw' rond j de tafel in de hal van Houston merkwaardig postje van 5.6o dollar, zijnde het bedrag dat Control, De buitenkant van Schroder aan een houthandel in Houston had betaald. Van dezr NOS-studio verfraaide deze houthandel had hij hardboard en latten betrokken en ze op maat laten zagen ten behoeve van een eigen studiootje had hij nogal last van voorbij gangers. Ook de akoestiek in de hal beviel hem niet. Na enkele uitzendingen be sloot Schroder zijn provisori sche voorzieningen te verbete ren. Bij een plaatselijke hout handel haalde hij hard-board latten^ liet deze op maat timmerde daarva Enige tijd de lancering tenrijkse omroep. De rest hij met wat affiches. Ook voorzag hij het geval van lichtsignalering, gemaakt van -~n rood ke.stboomlampje. Het provisorisch in elkaar getim merde studiootje functioneerde i de Apollo 13 had de NOS de omroepen opereerde vanuit redelijk tot grote hilariteit het verzorgen van recht streekse radio-reportages, ruimte en technische facilitei ten gevraagd in do hal van het gebouw van het vluchtlei- dingscentrum in Houston. De enige omroepen, die eveneens deze faciliteiten vroegen en kregen waren de BBC en Oos- de ABC-studio's in New York van Schroder's collega's en de Peter Schroder was echter bezoekers van het gebouw niet tevreden over de hem De dag nadat de Nederlandse toegewezen faciliteiten in de doe-het-zelver zijn nood-on- >est maken, wereld geraakte in opwinding. Pers, radio en tv snelden in groten getale naar het vlucht- leidingscentrum in Houston Temidden van tientallen in de haast toegestroomde radiore porters was Peter Schroder de enige, die kon beschikken over een aardig functionerend stu- In dv loop van de lange reeks radio-reportages, die Schroder vanuit zijn studiootje verzorg de. ging het één keer mis. Midden in de rechtstreekse uitzending viel de houten om bouw van de tafel. „Nou valt mijn studio in elkaar", meldde Schroder zijn luisteraars laco niek. Hij kon echter meteen daarna weer met zijn reporta ge doorgaan, want twee colle ga's van de ORTF waren toe gesneld en hadden de zaak al op zijn plaats gezet. Peter Schroder, die tijdens de vlucht van de Apollo 13 (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Morgen bereikt! KRO's tiende kinderzangfestival de fi- j nale in een rechtstreekse radio- en i televisieuitzending. Tien finalisten zullen voor een jury verschijnen en proberen zingend een prijs te verove- Ruim zeshonderd scholen hebben aan deze zangwedstrijd meegedaan. Na de voorrondes, kwartfinales en halve fi nale bleven de volgende tien finalisten over: Mariaschool B klas 5 uit Amster dam; de Bernadetteschool klas 6 uit Den Bosch; pensionaat Saint Louis klas 6 uit Weert: Mater Deischool klas 6b uit Heerlen: Paschalisschool, klas 5 en 6 uit Woezik-Wijchen; pensionaat Saint Louis klas 5 uit Weert: Roncal- lischool klas 6 uit Henglo; Mariaschool Von Karajan als proefkonijn WENEN (AP) De dirigent Herbert von Karajan wil weten hoe hij reageert op drugs en alcohol. „Het wordt een psychologisch experiment", zei hij don derdag tegen journalisten. In juli zal hij onder medisch toezicht proeven on dergaan met heroïne, Isd en alcohol. Hij is dan in Salzburg voor het beroemde muziekfestival. Von Karajan gaf toe. dat hij geen praktische gevolgen ver wacht van de proef. Een orkest of een dirigent zal niet beter spelen, wanneer drugs of alcohol gebruikt worden, zei hij. Von Karajan heeft alleen belang stelling voor d? reacties klas 6, uit Alkmaar: St.-Josefschool klas 6b uit Helmond en de St.-Francis- cusscool klas 6 uit Eindhoven. De eerste prijs bestaat uit de zilveren stemvork (wisselprijs). een reis naar België met een optreden voor de BRT-radio en een geldbedrag van 600 gulden. De tweede prijs is een herinnerings medaille, beschikbaar gesteld door het ministerie van CRM en 500 gulden, terwijl de derde prijs omvat een zil veren beker van de federatie van zangkoren en een bedrag van 450 gulden. De vierde tot en met de tiende prijs bestaat uit een geldbedrag. Bovendien ontvangt ieder kind een herinnerings medaille en is.er voor elk koor. dat in de finale uitkomt, een oorkonde. Zaterdag KRO Ned. I 16.02 uur. Filmmagazine Met ingang N.O S.-televis vrijdagavond zenden, dat re". Het zal e informatie over over actuele van vandaag zal de om de twee weken op ïen filmprogramma uit- s titel draagt „Premiè- n magazine worden met r nieuwe films,berichten filmprodukties Koperblazers openen Holland Festival nieuwtjes uit de filmwereld In het programma van vanavond zal behalve aan de gebruikelijke filmtips aandacht worden besteed aanx de Engelse film- produktie „Puppet on a chain Hier voor verrichtte Wim Wagenaar race- stunst in de Amsterdamse grachten en op de Amstel, waarvan in deze uit zending opnamen worden getoond. Verder wordt in dit programma aan dacht besteed aan Thijs Chanowsky's produktie „De onkruidzaaiers in Fa- beltjesland". De redactie van Première berust bij Charels Boost, Hans Gobes en Ben Klokman. NOS Ned. II 1904 uur. ROTTERDAM Negen koperblazers i-v. i van het Rotterdams Philharmonisch Or- IJlt IS flCt DCfflIl kest, Pieter Gouderjaan en Jan Peeters. hoorn. John Floore. Frans Vreugdenhil Zoals bekend, zou de VARA, wann Thorn van der Kruk. trompet Bas daartoe aanleiding zou zijn. deze Dekker, Frans van Luin en Peter Veen- slapen toekwam huizen, trombone. Gerard Middendorp en zich op de been hield met tuba, zullen ter inleiding van het ope- suikerwater en honing (een I ningsconcert van het Holland Festival oud recept van zijn grootmoe- op maandag,15 juni a.s. de bezoekers in der uit Groningen) heeft aan j de hal van de Doelen te Rotterdam zijn noodstudiootje veel pleziei verwelkomen met feestelijke klanken beleefd Het Apollo-team in uit oude tijden Tussen 10 Hlv< aflevering van het televisie programma „Dit is het begin" uitzen- j den. Deze procedure houdt in, dat een dergelijk programma niet tijdig in de programma bladen kan worden ver- meld. Vanavond is er weer zo'n afle- vering, De filmploeg van „Dit is het begin" heeft de kabouters van Oranje .orden dansen, fanfares Vrijstaat weer gevolgd, ook blij mee Schröder kan er j en sonates uitgevoerd van o a Josquin I na hun verkiezingssucci zijn dat zijn onkos- des Préz, Daniël Speer en Giovanni gramma duurt 25 r Het tennota wordt betaald. VARA Ned. II 22.45 i Ziezo-zomer, gisteren voor het eerst bij de TROS, bleek geënt op de for mule van een vroegere TROS-show. waarin de Van Wamelens de presen tatie verzorgden. Vergelijkenderwijs leek Ziezo-zomer beter. Ons beviel het compleet-probleemloze van het programma, iets wat veel i kijkers als een verademing zullen on dergaan. Speciaal in de vakantietijd moet het, geloven wij. mogelijk zijn om t v. te kijken zonder geconfron teerd te worden met alle ellende van de wereld die, alleen dankzij t.v.. ons elke dag zo benauwend-nabij wordt gemaakt. Presentatrice Eugenie Herlaar deed het redelijk, al kan zij ongetwijfeld beter. De situering van de show, rond een zwembad met louter perfecte bi kini-meisjes ,lükt in aanleg al succes vol. Nadeel van het programma: het muzi- kaal-vocale aandeel werd nagenoeg door „aankomend talent" geleverd. Op een koopje dus. Voorts schitterde het programma door het STER-effect. Er werd reclame gemaakt voor treinrei zen, bromfietsen en, meest schaamte loos van al voor badkleding van één bepaald merk. We geloven dat CRM en TROS weer ernstig moeten gaan praten over het verschil tussen com merciële t.v.-spots en t.v.-sponsors. De eersten horen thuis bij de STER, de tweeden passen niet in ons bestel. Als de TROS anders handelt gaat zij in tegen een grondregel die fundamen teel is voor ons bestel. Barenboim over Beethoven Vandaag begint de NCRV-televisie een serie van dertien programma's met als hoofdpersoon de dirigent-pia nist Daniel Barenboim. In deze reeks uitzendingen in kleur „Baren boim over Beethoven", zet hij zijn relatie uiteen tot het werk van Lud- wig van Beethoven, die dit jaar twee honderd jaar geleden werd geboren. Barenboim praat inrringend over de plaats van Beethoven in kunsthisto risch opzicht, hij wijst op overeen komsten en verschillen niet Mozart en Hay dn. hij behandelt de elementen van traditie en vernieuwing en hij belicht de overgangspositie tussen Weens klassicisme en romantiek Ba renboim geeft talloze illustraties aan de piano of als dirigent van 't New Philharmonic Orchestra. NCRV, Ned. I, 22.05 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2