JAN AKKERMAN JNI 197( musicus voor het leven Beatgroep s soms trger dan ïuwelijk Nederlandse groepen zijn laatste maanden meer dan het nieuws geweest, groepen lue, Tee-Set en The George taker Selection Het zelfde aat ongetwijfeld ook gebeu- geboren in december 1969, rroep Focus, bestaande uit Thijs van Leer, orgel - fluit - tiano. Hans Cleuver, drums en lercussle, Martijn Dresden, •asgitaar en trompet en Jan Akkerman, sologitaar, meio 's. Dezelfde Jan zich nu een jzersterke reputatie als Ne derlands beste sologitarist leeft verworven, laat zich niet rg enthousiast uit over het dat Focus tegen het einde het jaar een gepland be zoekje aan de USA zal gaan brengen. Verder deed Jan Ak- lan in gesprek met Punt- nog enkele krasse en min- milde uitspraken over de nederbeat en de popsituatie in algemeen. Waarom Focus? „Ik ben des tijds begonnen met Johnny The Cellar Rockers en diezelfde samenstelling vond terug in The Hunters, k ruim vijf jaar heb gespeeld. Weet je wat het is? lang met shit muzi kanten moeten spelen. Ik heb geweldige tijd gehad. v hoor. De periode van The i mijn gelukkigste ik vind dat een beatgroep soms erger dan een huwelijk is. Je hebt namelijk vertrouwen in elkaar. Vandaar dat toen ik bij ik alleen voor poen werkte. Dat veroor zaakte bij mij een inwendige frustratie en het maakte mij kapot. Tijdens Brainbox speel de ik eens met Thijs van Leer het spelen met hem maakte i intens gelukkig. Ik vind Van Leer dan ook een gewei muzikant. Nou, en toen ben ik overgestapt. Ja, Pierre (drummer Brainbox) "fs erbij Jammer, want het is een erg goede drummer". Na een langdurige periode bij velerlei orkesten kwam Jan gaan dus bij Focus, een uitstekende alle idei groep waarbij Radio Luxem- werken burg wat het management be- dus nie treft de touwtjes in handen vroeger, heeft genomen. .,Ja, dat is toen erg leuk gegaan. Radio Luxemburg management, een «Bleven mixage. De songs zijn groten en erg deels geschreven door Thijs van Leer en ik heb alle ar rangementen verzorgd. We gaan echter van nu af aan opname i compo- een der grootste Europese sta tions met zeer goede Ameri kaanse connecties, had al een oogje op Focus en toen ik erbij kwam bood het wat meer perspectieven, want daarvoor was er nog niet ge noeg beat, nog niet zo heavy. Vanaf december '69 zijn we toen hard gaan werken. We meer dan een ton van Luxem burg en gingen binnen korte tiid naar Engeland, de Morgan Studio's in Londen, waar Jeth- ro Tuil hun derde elpee op namen. Wij hebben daar de elpee opgenomen, die eerste single „Why dream about a future". De plaat komt in Nederland uit bij Bovema, Frankrijk op AZ, Engeland bij Transatlantic en in Amerika op Sire. Ik ben nog twee keer terug gegaan naar Engeland voor de sitie komen te staai namen eronder". In de beginperiode van Focus heeft men als backing-groep gefungeerd bij de musical „Hair". Hoe is dat verlopen? „Dat hebben we niet zo lang volgehouden. Twee maanden maar, dat lijkt kort, maar het dat is Israël en dan gaan we het grote Bratislavaconcert (waar vorig jaar de Beach Boys optraden) in Praag doen. En verder veel optredens in Nederland en de rest van Maar waar ik als een berg tegenop zie, dat is tegen het einde van het jaar Amerika. Nee, ik wil niet zo hard. Je hoort zulke dure verhalen keer ingevallen, omdat ik toe vallig vrij was, maar dat is voor mij de grootste afknapper in mijn leven geweest. Er is een gitarist erg goed bezig en dat is Tijmen Holwerf. Hij is oudere generatie zonder goede gitarist". Toekomstplannen Jan Akkerman: „Tja, dat wordt een hele drukke tijd. We gaan in juni-juli naar Van ken het daar" zoals die Freddy Haayen over Amerika praat. Goed, we hebben daar wel wat verkocht, maar er lopen zulke verschrikkelijk goede musici rond. En dan komt daar het groepje Shocking Blue of The Earring. Nee, we zijn zo ver nog niet. Weet je wat goed is? Wes Montgomery, Barney Kessel Een ontzettend knappe rasmu zikant vind ik Frank Zappa, zijn elpees zoals b.v „Hot Rats" en „Uncle Meat" zijn gewoon de maatstaf voor de hele popbusiness". Tijdens de periodes bij The Hunters en Brainbox werkte Jan Akkerman veelvuldig als The Cats. Maar dat is nu voorbij. Jan Akkerman doet nu andere dingen, die de aandacht opei sen. Zo heeft hij de afgelopen maanden twee aardige elpees gemaakt. Een met saxofonist Hans Duif er en de tweede met Veronica-deejay Chiel Mon- tagne. „Ik vond het een eer om een elpee te maken met Hans Dul- fer, die mijn waardering als saxofonist heeft. De naensen die met hem spelen op deze elpee komen grotendeels bij Max Woiski vandaan en het is heel erg fijn geworden. Ik speel een nummer op de plaat, de titelsong „The Morning Af ter The Third", een compositie van Dulfer. Allemaal uitste kende musici die meespelen. Ontzettend spiritueel was het voor mij om te werken met iemand als Chiel Montagne. Chiel heeft namelijk een aan tal gedichten gemaakt, waar voor ik de muziek heb ver zorgd. De plaat biedt een in troverte sfeer. Hoogtepunt voor mij op de elpee is zonder meer „Meisje In De Stad", waarvoor ik de muziek van o.a. „Strange Things Appear" (een oude single van de Hun ters) en „Woman's Gone" ge arrangeerd heb". Jan Akker man heeft het llaatste decen nium actief meegedraaid im de Ik vind noi paald veel ii Nederlandse Nederland ge- meest favoriete die ook al zo lang meedraait als ik en de jongens zijn nog steeds bij elkaar. Een goede groep zonder meer. Dat de popsituatie hier Slecht is ligt zeer zeker niet aan Veronica. Ik had nooit verwacht, dat zij „Down Man" zo erg zouden pushen en ik ben erg blij om dat we er veel platen van verkocht hebben- Ik bewonder producer Tim Griek om zijn scherpzinnige registratie. Hij heeft, naar mijn mening, heel wat in zijn mars. Willem van Kooten is ondankszijn keiharde zake lijkheid een uniek persoon en hij is het. die samen met Jan van Veen en Koos Zwart met hun Hitweek en Radio Veroni ca de Nederlandse popbusi ness op gang heeft geholpen. Ik ben niet zo erg onder de indruk van Jan v. Veens arro gantie, maar ik ben erg ge schrokken over de manier waardoor hij er door de direc tie van Veronica is uitgewerkt". Jan Akkerman heeft gespro- Deejay Martin Hakkaart in het lastige deejay vak is Martin Hakkaart. Via de platenver- popwerk bü de groep Big Wheel raakte hij verzeild achter de draai tafel van technicus Hans v. d. Kley. tijdse. hippe, inne klanken. Momen- veelbelovende dcc- werpèn. Uiteraard beschikt Martin Hakkaart over de odige parate pop- ennis. die onmis- (ADVERTENTIE) °°desuur|le,yjflia®23 TH[[. S."Sï i-SSS sexxSf, KS«5=?«tBS3WB KR||inruls m°r"" doekje? placht groot- agen om daarmee aan 1. DIK. een woord dat modieus ge sproken helaas ellendige gedachten oproept, is te leveren in zeer elegan te, vriendelijk camouflerende en luchtige materialen. U moet daar voor rondkijken in het rek van de ensembles. Daar zijn eendelige an- tron badpakken te vinden, prachtig naar figuur gesneden i Natuurlijk een niet te hoog opgeknipt pijpje en liefst een lengtewerkend dessin, dat maakt wei zo slank als een unikleur. Hier over heen een strandhes of -hemd (als het kind maar een naam heeft) var katoenen frotté in precies hetzelfde dessin en gemakkelijk aan en uit »e trekken met behulp van de doorlo pende ritssluiting. 2 DUN, zouden wij noemen het een delige badpak uit Nyl-Suisse dat weliswaar tamelijk I decolleté en pijpjes opgesneden, maar w het dessin zeer extravagant i heten: zebrastrepen i beelding van twee zebra's in het 3 DOOR EEN DUN DOEKJE, past bij de strandbedekkingen die het met minder doek kunnen stellen. Modellen die het midden houden tussen bikini en eendelig pak, zijn bijzonder geraffineerd. Ons voor beeld excelleert door een kruiselings voorpand hetgeen alles op plaats houdt, óók bij het bukken dat gebeurt niet bij alle soorten zo'n smal voorpand!). Het rugdecolleté wordt avantgardis- dan minikini (cn deel uitmaakt van een ensemble waarbij lange casaquc en bermudashorts horen). Liefelijk dessin en zo gemodelleerd dat d« biezen tegelijk functioneel en versie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 7