CoidóeSoti/ïmit
Televisietoneel geen sinecure
Twee muziekseries
van NCR V-televisie
Film Gertrud
CAROL VAN HERWIJNEN:
Feijenoord
gisteren weer
niet op tv
LBIDSE COURANT DONDERDAG 21 MEI 1970
AR-radicalen
op kruispunt
itichtig is deze standpuntbepaling, omdat
hun gespreksbijeenkomst in Amersfoort,
op een kruispunt van wegen zullen staan
waar moet worden gekozen: óf een be
paalde weg inslaan of op het kruispunt
voor geruime tijd halt houden en daar
door het normale verkeer voor moeilijk
heden stellen.
Een gemakkelijke vergadering zal het
in Amersfoort niet worden; de ver
gaderende groep weet er zich geconfron
teerd met het rapport van een partij -
commissie (waarin radicalen), die pers
pectief zien in christen-democratische
samenwerking en met standpuntbepa
lingen van radicalen, die, ondanks een
niet ingetrokken socialistisch veto tegen
de K.V.P., een onverholen voorkeur uit
spreken voor samenwerking met de
Partij van de Arbeid en de Politieke
Partij Radikalen.
Eerder-genoemde commissie ontkent,
dat christen-democratische samenwerking
moet leiden tot een „kleurloze centrum
partij", daarbij onder meer signalerend
de krachtige vernieuwingsactie binnen
de K.V.P. en de overtrokken ver
wachtingen ten aanzien van samen
werking met de huidige Partij van de
Arbeid. Niettemin houden sommige ra
dicalen deze week nog dr. Jan 1
hebben moet, die eerstens gericht wordt
op keuze voor samenwerking met so
cialisten en P.P.R.
het
vermoeden dat de K.V.P. het liefst pro
longatie van het kabinet-De Jong zou
willen, maar voorbijgaat aan het wel
bewezen feit, dat een grote groep in de
P.v.d.A.-leiding haar vroegere partner
uit de kabinelten-Drees en -Cals in die
richting dwingen wil.
Overtrokken is de vrees, die doorklinkt
in de commentaren van andere Anti-
Revolutionairen: de christen-democra
tische samenwerking zou als het fout
gaat kunnen leiden tot een monster
partij, die tot elke prijs naai- politieke
Beethoven
en operette
i alle i
Monsterpartij
TVJET eerlijk is deze standpuntbepaling
omdat betreffende radicalen net doen
alsof het gros van de A.R.-kiezers een
die goed gaat,
krijgen om „tot elke prijs"
:hristen-democratie
:rderheid te kom
Welke kant?
een blijvend-gunstige. zichzelf niet isole
rende christen-democratie mee te doen.
Welke kant gaan ze op het kruispunt
In het spel zit ook nog de mogelijk
heid dat ze één bepaalde weg kiezen
in de verwachting, dat zo die mocht
tegenvallen, ze via een zijpaadje nog op
een andere weg kunnen uitkomen. Een
gevaarlijke veronderstelling, waarin
dachten we enkele katholieke promi
nenten van de P.P.R. zich vergist hebben.
Aan zichzelf en hun partij zijn de
A.R.-radicalen een duidelijker beslissing
verplicht. Hun vrees kennen we lang
zamerhand, hun hoop ook.
Nu nog de wetenschap hoe ze reëel
Leemte in Academisch Ziekenhuis Leiden
dat een
ijk insti-
als het Leids Academisch Zieken
huis nog niet beschikt over faciliteiten
die een moderne opvang van hartinfarct-
patiënten mogelijk maken, waar, soms
kleinere, ziekenhuizen hier te lande óf
reeds beschikken over dergelijke corona
ry ^cj
Ten dele is dit toe te schrijven aan
het veelzijdige karakter van het Leids
Academisch Ziekenhuis. Enerzijds een
instituut waar toekomstige medici opge
leid en specialisten gevormd worden
waar het zo noodzakelijk ondei
ter hand genomen moet worden. Ander
zijds een ziekenhuis met een groot ver
zorgingsgebied, dat begrensd wordt door
Wassenaar-noord, Sassenheim, Voorscho
ten en Alphen aan den Rijn.
In de praktijk komt het hierop neer,
dat opleiding en researchwerk vallen
onder het ministerie van Onderwijs en
Wetenschappen en de verzorging van
patiënten onder dat van Sociale Zaken
en Volksgeznodheid. De grens van waar
het een ophoudt en het ander begint is
niet altijd even scherp te trekken. Hier
ligt ergens een flessenhals, die stag
nerend werken kan op het snel nemen
van belangrijke beslissingen op depar
tementaal niveau. Het Leids Academisch
Ziekenhuis is daar min of meer het
slachtoffer van.
Al kan (nog) niet gesproken worden
van een rampzalige toestand, het is toch j
wel de toekomstige medicus als de toe
komstige hartinfarctpatiënt in de Leidse
regio in alle opzichten dient.
het NCRV-
plaats uiteraard in verband met het
Beethovenjaar dient een 13-delige
serie over Beethoven te worden ge
noemd. Centraal daarin staat de jonge
en bijzonder talentvolle uit Argentinië
afkomstige pianist en dirigent, Daniel
Barenboim. vandaar ook de titel
„Barenboim over Beethoven".
TERUGBLIK
Door zendtijdruil deed zich gisteren
het merkwaardige feit voor dat beide
netten door één omroepvereniging, de
AVRO, bezet werden. Een ideale gele-
menspel tussen Nederland I en II zou
kunnen worden opgebouwd. Waarbij de
AVRO merkwaardigerwijs in de val
liep die voor de kijkers zo vaak wordt
opgesteld: na het nieuws van acht uur
was er geen „overstapmogelijkheid"
zien van deze fout zat het toch
verder niet zo goed met het con-
De AVRO bood bijv. geen actu-
Op deze zeldzame t.v.-avond
Nieuwe tijden, nieuwe zeden (I)
Tj^EN prachtidee van de twee christelijk- j „middenschool" in Nederland regel r
historisch* Kamerleden, die om het i gaan worden; een type onderwijs,
bouwen van scholen, die straks mogelijk j gevoelsmatig aantrekkelijk aandoet, n
weer ongeschikt zullen blijken voor het I waarvan via experimenten nog n
onderwijs van ..na de mammoetwet" met worden vastgesteld óf en in welke r
„wegwerpscholen" willen gaan werken, j het voor de democratisering van
Waren deze twee parlementariërs
eerder geboren, dan zou ons land nu
misschien vol slaan met wegwerpkerken,
wegwerpbioscopen, wegwerpziekenhuizen
en niet te vergeten een wegwerp-
pariementsgebouw.
Jammer genoeg ontspruit hun idee
voaral aan de vaste overtuiging, dat de
alit
had 9p een van beide netten toch
aflevering van „Televizier" behoren t
prijken, al was het maar om aan t
tonen hoe goed de „grootste omroep
een totaal-programma aan kan.
veest, maar het is
bepaald geen allemanskost. De opvoe
ring onder regie van Rense Royaards
benadrukte vooral de spelprestatics
van het acteurskwartet, maar de
koele camerabehandeling heel di
rect en met veel close-ups liet niet
zoveel heel van de poëtische sfeer.
We kregen de indruk dat de regi
se haar intenties, die blijkens het
getoonde spel de dromerige sfeer van
hier was Rense Royaard
makers, scheen bedoeld
protest tegen de milieuver
die een bijverschijnsel is
welvaart. De „boodschap"
van Barenboim. de celliste Jacqueline
du Pré, sir Adrian Boult en de New
Phylharmonia Orchestra. Barenboim
vertelt in deze reeks over' bepaalde
composities van Beethoven en geeft
daarbij voorbeelden op de piano. In het
verloop van de serie kan de kijker
onder meer luisteren naar de delen uit:
de Tweede Symphonie; de Vierde Sym-
phonie; de ouverture Leonore 3; het
Vierde Pianoconcert (compleet in twee
uitzendingen); de Vijfde Symphonie
(compleet); de Pianosonates nr. 3 opus 2,
nr. 4 opus 7; de Waldstein; de Appas
sionato en de Cellosonate opus 69. De
Beelhovenserie begint op 12 juni en
wordt'ongeveer 1 x per 14 dagen uil-
gezonden.
De tweede muziekserie, die de NCRV-
televisie deze zomer uitzendt, bestaat
uit een vijftal operetteprogramma's van
ruim drie kwartier onder de titel „Lang
leve de operette". Deze uitzendingen
zijn afkomstig van de zender „Freies
Berlin" en werden in Duitsland uit
gezonden onder de titel „Es muss nicht
immer schlager sein". Vrijwel alle grote
en bekende operettes komen hierin aan
bod, zoals: Opernball, Walzertraum,
Zigeunerllebe, Eine nacht ln Venedig.
Victoria und ihr Husar en Vie Pari-
Deze serie wordt gepresenteerd door de
Haagse dirigent Jan van der Waart.
„Lang leve de operette" gaat tweemaal
in juli. tweemaal in augustus en een
maal in september.
(ADVERTENTIE)
Nieuwbouw
AVRO kost
6 miljoen
omroepcoi respondent)
(Van
HILVERSUM. AVRO'!
mr. dr. L. H. Slotemaker, heeft gisteren
de dragline bediend, waarmee het
startsein werd gegeven vooi de
nieuwbouw. Het bestaande studio
complex, waarvan het hoofdgebouw
een verandering zal ondergaan, wordt
uitgebreid met een nieuwe vleugel,
waarin verschillende technische ruimten
voor het radiobedrijf zullen worden
ondergebracht. Voor de huisvesting van
de medewerkers van de televisie zal
een nieuwe kantoorflat verrijzen. In
het kader van een doorgevoerde con
centratie van een aantal diensten,
zullen in het nieuwbouwgedeelte. dat
de verbinding vormt tussen de studio
uitbreiding en de televisieflat, de
vomputerafdeling. de boekhouding en
de ledenadministratie, die momenteel
nog in Amsterdam gevestigd zijn, hun
intrek nemen. De bouw zal ongeveer
twee jaar in beslag nemen en kost
circa zes miljoen.
Monsieur Tête
D« VPRO-tv vanavond begint met het
afschuwelijke, bizarre er ongelooflijke
avontuur van Monsieur Téte. Een
animatiefilm van Jan Lenica en Henri
Cruel met medewerking van Eugène
Ionesco. Zijn tekenfilms zijn gieen ge
wone tekenfilms, maar een ingenieuze
techniek om passieve beeldende kunst
te laten bewegen. Jan Lenica is sterk
beïnvloed door Ionesco (Ionesco's me
dewerking aan Monsieur Téte is
sterk gemotiveerd) en Kafka. In het
najaar zullen nog meer films van deze
Pool, die in 1962 zijn laatste film in
Polen maakte uitgezonden worden.
Donderdag VPRO Ned. I 19.04 uur.
Het VPRO-programma besluit met de
film Gertrud. Het is .de laatste film
van de in 1889 in Kopenhagen gebo
ren filmregissuer Carl Theodoor
Dreyer. Volgens de deskundigen een
zeer bijzonder cineast. Dreyer begon
als journalist en kwam als draaiboek-
schrijver bij de film. Reeds met zijn
eerste film „Blad us Satans Bok" gold
hij Als de belangrijkste vertegenwoor
diger van de Deense filmschool. De
wijze waarop hij de close-up gebruik
te, was niet alleen voor Denemarken
revolutionair, maar voor de gehele
wereld, In het begin vari de twintiger
jaren werkte hij uitsluitend in Zwe
den en Duitsland. Na enkele films in
die landen, wordt hi, in Frankrijk
uitgenodigd, waar men onder de in
druk is van zijn realisme. Met zijn
meesterwerk, het in Frankrijk ge
maakte „la passion de Jeanne D'Arc"
(1927), zette hij alle vaststaande regels
en wetten van filmestethiek op losse
schroeven. In 1932 komt zijn eerste
geluidsfilm: „Vampyr". In 1943 hij
is weer terug in Denenmarken
verschijnt ..Dies Irea", een driehoeks
drama uit de tijd van de heksenpro
cessen met zoals in vele van zijn
films een lijdende vrouw in de
hoofdrol. Tussen 1940—1954 maakte
hij een aantal korte films. In 1964
komt zijn 14e en laatste film Gertrud.
Ook in deze film is de centrale figuur
een vrouw. Gertrud. Het gaat over
twee dagen uit het leven van deze
naar absolute liefde zoekende vrouw,
waarbij in een strak patroon het hele
verloop van dit leven duidelijk wordt.
Hierin waren maar twee dingen be
langrijk: jeugd en liefde. Omdat Ger
trud de grote liefde niet kan verwe
zenlijken, trekt zij zich terug in isole-
Donderdag VPRO Ned. I 20.30 uur.
KVP-commissie
tegen ledenverval
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De KVP heeft ee
commissie in het leven geroepen, di
gaat bestuderen wat deze party
doen om het naar haar inzicht
„wegwerpbnderwijze
gaan werken.
Nieuwe tijden, nie
Nieuwe tijden, nieuwe zeden
W
'AAROM neemt
in i
de i
I prijs
de profvoetballerij over: een keeper voor
een andere ruilen en dan nog geld en
een lichtinstallatie toe? Ook op die
manier komt men eikaars behoeften en
de vernieuwing tegemoet.
De A.V.R.O. neemt van de T.R.p.S.
xrat populaire filmseries over tegen' de
an Hilterman met zoveel echte
in luistergeldbetalers dat Landré
c.s. toch B-omroep worden.
Drs. Schmelzer en mr. Van der Stee
staan prof. Steenkamp aan de Partij van
de Arbeid af in ruil voor D.S. '70 en
intrekking van het veto tegen de K.V.P
Een zee van nieuwe mogelijkheden!
film
velend.
nderg
Veel genoegen beleefden we
„Rapsodie", het programma waan
de AVRO zijn voortreffelijke s.
„Jonge mensen op weg naar het c
certpodium" (voorlopig) besloot.
terug in een concert dat door
gevarieerdheid alleen al enorm a
trekkelijk was. Presentator Wil
Duys is ift dit genre superieur.
NCRV-serie:
Regels van
het spel
(Van t
iroepcorrespondent
ADVERTENTIE
HILVERSUM. De NCRV start in juli
met een nieuwe filmserie „The name
of the game", ofwel „De regels van het
spel" genoemd, Deze produklie van
Universal Television en NBC-televisie
bevat films van 70 minuten met in de
hoofdrollen Robert Stack, Tony Fran-
ciosa en Gene Barry. In Amerika wer
den deze drie series opgenomen. De
NCRV zal hoofdzakelijk afleveringen
uitzenden met Franciosa. Het gaat in
„De regels van het spel" om myste
rieuze affaires, die tot een oplossing
moeten worden gebracht.
E. van Sohaik.
In het KRO-programma „Kontekst"
lichtte de heer Van Schaik toe, dat de
KVP tot dit besluit gekomen is, omdat
deze partij de laatste tijd in toenemende
mate wordt overstelpt met verzoeken
om duidelijk blijk te geven van haar
onbehagen over de gegloeide situatie.
De verzoeken zijn voornamelijk afkom
stig van oudei
hoe zij hun kinderen tegen „invloeden
van buiten af" moeten beschermen.
Dr. Van Schaik vond, dat allereerst de
rechtspraak op dit punt duidelijker
moet fungeren en dat de officieren
justitie in ons land hun beleid mo
gelijk schakelen. Beter was het naa
mening van de heer Van Schaik om
(ADVERTENTIE)
Vele schrijvers hebben zich sedert ve
le jaren beziggehouden met de duivel
se genialiteit van' de met een ernstig
voetgebrek gehandicapte dr. Joseph
Göbbels. propagandaminister van hel
Derde Duitse Rijk. De Nederlandse
schrijver Ben M. Koster heeft even-
lang getracht een psychologische
verklai
i-indei
AMSTERDAM. De 27-jarige
acteur Carol van Herwijnen heeft
twee t.v.-toneelprodukties op zijn
naam staan: „Barst in het ijs"
van Ronald Eyre, dat Coen Flink
heeft geregisseerd, op 3 mei, en
„Ik ken hem niet, maar een
Nederlands stuk van Nel Bakker,
dat de KRO via Nederland 1 zon
dag op 't scherm brengt. Carol v.
Heiwijnen kan moeilijk zeggen
dat hij tot dusver geen succes
heeft gehad. Hij is dan ook wel
van plan „er iets van te maken",
maar hóé, dat weet hij nog niet.
Het zit hem allemaal nog niet
zo lekker
Free-lanee
Carol had er geen zin mer in en zei
tegen zich zelf: „Ik word free-lance".
Dat kwam goed uit. want nog maar
net terug uit Amerika werd bij ge
vraagd voor „Floris". Mar in de States
had hij al een contract getekend voor
het nieuwe toneelspel van Dimitri
Frenkel Frank „Het opgemaakte bed"
En daar zat hU dus aan vast. „Ik had
liever „Floris" gedaan", zegt hij.
bedn
eid. Maar het g
ïrdarr
buurt met veel antiekwinkeltjes. Vijf
jaar geleden deed hij eindexamen aan
de toneelschool. Daarna won hij het
ICC-concours voor jonge artiesten en
zat hij bijna een jaar in Amerika, om
op uitnodiging de musical comedy te
bestuderen. Twee jaar later speelde
Carol bij het gezelschap Studio. Hij
heeft dus al het een en ander achter
de rug en misschien juist daardoor is
hij niet meer verbonden aan een ge
zelschap. „Dat wilde ik niet meer",
zegt hij, „want dan zit je. ontzettend
opgesloten en doen ze met je wat ze
willen. Verder is het salaris voor jon
ge mensen verschrikkelijk slecht: zo'n
zeshonderd gulden per maand. Daar
kom je niet bovenuit, ook al heb je
drie grote rollen in een jaar. En
verder moet je maar afwachten of je
lusten" én daartussendoor heb ik tv's
gedaan. Zo is het eigenlijk op het
ogenblik nog: ik neem aan, wat ik
interessant vind. En dat goed, het
bevalt aanmerkelijk beter dan vast te
zitten. Ik voel bij geen enkel gezel
schap affiniteit met het repertoire. Het
lijkt allemaal op elkaar. Er is nu een
kentering ten gunste. lijkt het. Ze zijn
ontzettend bezig. Misschien dat hel
iels wordt..'
Carol van Herwijnen is geregeld op
televisie te zien en hij probeert zijn
werk daar zo goed mogelijk te doen.
..Het is onzin", zegt hij. „om te zeggen:
televisie? O. dat doe ik er wel even
bij. Nee, miljoenen, mensen zitten er
naar te kijken en je doet het dus
helemaal of helemaal niet. In het begin
vond ik het een vreselijk moeilijk
medium. Op school hadden we er he
lemaal geen les in gehad. Dat was ook
zo fout, want je krijgt er onmiddellijk
mee te maken. Televisie is een enorm
belangrijk medium en het wordt nog
steeds belangrijker. Als je bedenkt dat
publiek rerlie-
waaiop het gerund wordt, richt zich tot
één groep: die met een inkomen van
boven de dertigduizend. Dat vind ik
een enorme makke. Het is een tempel
van burgermansdeftigheid. Dat voelt de
bevolking en dat accepteert men niet
meer. Laat nu niemand denken, dat ik
deze gedachten heb meegesleept uit
Amerika. Ik had ze vóór die tijd al.
maar daar zijn ze nog versterkt. Vol
gens mij kan het ook hier heel an
ders. Maar wie interesseert zich er
voor? De mentaliteit i
Theater in Nederland, dat zit Carol
niet lekker. „Het publick moi
gebied enorme facili'-"—
vindt hij. De kwalite
stellingen zal veel hoj
ciliteiten krijgei
het
stadsschouwburg
drinken. En als je plaat
sen bestelt, mag je ze alleen dan en
dan afhalen. Belachelijk Als de service
niet groter wordt, zal de zaak nog
meer achteruitgaan. Een goede public-
relat ionsmanager zou hier veel
kunnen doen. Wil de jeugd niet naar
de schouwburg? Ik geef ze groot ge
lijk. Het is vaak ontzettend vervelend
in ie goeie plunje te midden van een
grijze massa te moeten zitten. Als je
geluk hebt, mag je koffie drinken in
de waaierige hall. En zo zijn er veel
meer dingen. Dat accepteert het pu-
inken. Je kunt niet
i thea-
,.Ik vind het", zegt Carol, „belachelijk,
dat je gedwongen bent een program
ma te kopen voor één of twee gulden,
Duitsland zijn ze aan het experimen- In Amerika krijg j« dat gratis en als
je daarbij nog een speciaal herinne-
i ingsalbum wilt hebben, koop j* dat
drie-dimensionele teleVisii
met al die satellieten, over ee
jaar haal je Japan in je hui!
communicatiemiddel
en het theater zal heel hard moeten
werken om dit bij te kunnen benen.
Met name in Nederland, want anders
i rijksdaalder. Daarin a
mooiste foto's. Maar twee gulden voor
zo'n vodje, dat vaak nog *rg onduide
lijk is, dat is t* gek. De schouwbarg is
van het hel# volk, maar d* manier,
van ons volk is
werd in Laren
der is de schilder
in van Herwijnen. „Ik ben begonnen
et illustreren", zegt Carol. Een jaar
wat heb ik op de kunstnijverheids-
hool gezeten, maar op een bepaald
oment wilde ik tooh liever aan het
meel. En dat ging goed".
Vrijheid
Hoe staat Carol er nu voor als free
lance acteur? „Niet ongunstig", zegt
hij. „Ik zit in „Klop op de deur" en er
zijn besprekingen over verschillende
dingen aan de gang. Free-lancer zijn
vind ik interessant. Je ontmoet veel
mensen, je wordt flexibeler en je
werkt makkelijker
Ik ben erg op mijn vrijheid gesteld.
Ik wil zeil' graag bepalen wat ik doe
en wat niet. Ik heb er een ontzettende
hekel aan gedirigeerd te worden. Dat
klinkt eigenwijs, maar ik vind dat ik
hel met mijn filosofie bij het rechte
eind heb. Öf ik teleurgesteld ben?
Nee. maar ik kan ook niet zeggen dat
i\c echt gelukkig ben in dit vak. Het is
voor mij wel het beste.' absoluut, ik
kan me geen ander beroep voor me
zelf voorstellen. Het prikkelt je. het is
altijd weer nieuw, maar gelukkig? Ik
vind dat er veel te slordig gewerkt
wordt. Daardoor wordt een stuk vaak
om zeep gebracht. Ondeskundige fegie
en oncapabele acteurs.
grotere persoonlijke inbreng dan dc
oudere. En dat geeft je wel moed.
Maar, ook hier hebben we een typisch
Nederlandse mentaliteit: je mag je
mond pas open doen, als je de vijftig
Göbbels, de zoon van een
godvruchtig ouderpaar, dat niet vei
van de Nederlandse grens, in het som
bere textielstadje Rheydt, dat zo sterk
aan Tilburg doet denken, zijn kinde
ren in de vreze des heren opvoedde.
Het TROS-filmteam, dat onder leiding
van Ben M. Koster de gegevens op
celluloid heeft vastgelegd, kreeg de
boezemvriend van Göbbels. dr. Her-
bert Beynes, voor het eerst aan het
praten. Wellicht nog interessanter is
het feit, dat ook de minnares van dr.
Göbbels, de beroemde filmster Lida
Baarova. voor wie Göbbels zijn huwe
lijk en zijn functie wilde opgeven,
voor de camera haar verhaal vertelt.
Ook de befaamde dominee Martin
Niemöller geeft commentaar. Aange
zien schokkende historische filmbeel
den zijn opgenomen acht men het
kijken naar deze documentaire slechts
geschikt voor niel te jeugdige kij-
Donderdag. TROS, Ned. II, 21.25
AVRO doorstond
steekproef
CRM soed
WERELD OP
WIELEN
len". gepresenteerd door Fred van der
Vlugt. hoofdredacteur van het week
blad Autovisie. In deze uitzending zal
de Sunbeam 1250, de nieuwste wagen
van de Rootesgroep, worden bespro-
Met ingang van september komt er
een maandelijkse verkeersmagazine
geheel anders van opzet dan „Wereld
op wielen". De bedoeling is uiteenlo
pende onderwerpen op auto- en ver
keersgebied in deze afleveringen
die waarschijnlijk op dinsdagavond
zullen worden uitgezonden op te
Donderdag VPRO Ned. 1. 10.25 uur.
K.N.V.B. ZEI WEER NEE
(Van e
verslaggevers)
(Van on:
lepcoi
HILVERSUM. In de omroepwereld
wordt met belangstelling uitgezien naar
de resultaten van de steekproeven, die
in opdracht van het ministerie van
C.R.M. worden genomen in de leden
lijsten van de grote omroeporganisaties.
Naar verluidt zou dit onderzoek bij de
AVRO thans zijn afgesloten. Het resul
taat was, dat bijna acht procent van
de AVRO-aanhang van 835.000 leden
niet zou voldoen aan de wettelijke
eisen. Aangezien officieel wordt aange
nomen dat acht procent van de Neder
landse kijkers en luisteraars hun om
roepbijdrage niet betalen, zou dit in
feite betekenen, dat de AVRO de steek
proef van C.R.M. glansrijk heeft door-
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM De KNVB verleende
gisteravond opnieuw geen toestem
ming, toen zich voor de NOS alsnog
dc mogelijkheid voordeed om een her
haling uit te zenden vau de Europa
cupwedstrijd FeijenoordCeltic. De
NOS heeft er nu definitief van afge
zien, omdat deze herhaling twee uur
vergt cn de wereldkampioenschappen
binnenkort veel voetbal op het scherm
zullen brengen.
Gisteravond deed zich plotseling nog
een mogelijkheid voor om de wed
strijd te herhalen. De AVRO, die der
een zendtijdruiling met de NOS beide
netten ter beschikking had, bood aan
om alsnog de wedstrijd uit te zenden
en wilde daarvoor de nodige zendojd
beschikbaar stellen, maar de KNVB
verleende opnieuw geen toestemming,
deels omdat belangen van clubs er
door geschaad zouden worden en deels
omdat het publiek wordt overvoerd
t voetbalwedstrijden op de televisie,