mening Is Esther zonder Abi waardeloos? Eerste grote show op Duitse tv in hL T IB Omroep en vakbonden tot elkaar „Geloof in oorlog BONANZA Dolf Coppes politiek redacteur bij de VARA Televisiecolleges voor Leidse studenten Herb Alpert Nu gevormd door hand van Bob Rooyens sportieve ,Dantons dood" eindelijk op tv Spel over revolutie HIJ EN ZIJ Verkeersprijs PAGINA 2 DE T.KTPSE COURANT VRIJDAG 24 APRIL 1970 Ouders en hun „invloed" I Onder bovenvermeld kopje trof ik op 14 april in deze krant een vaag artikel met een aantal moeilijk te weerleggen, maar overigens onbewezen uitspraken Ik betreur de negatieve instelling van de schrijver. Hij gaat voorbij aan het vele werk dat gedaan wordt door de ouderverenigingen en oudercomités die zich ten doel stellen het contact tussen de ouders en de school in de ruimste zin te bevorderen. Dit gebeurt o.a. door het geven van voorlichting zodat de ouders niet alleen belanghebbende zijn maar ook terzake deskundig op onderwijsgebied. In dit verband wijs ik op het artikel in dit blad van 10 maart 1970 waarin melding wordt gemaakt van de samen werking van katholieke oudervereni gingen en oudex-comités. Met het stukje in uw blad van 14 april dient de schrijver noch de ouders, noch de school. Wie ïdj wel hiermee denkt te met een meer objectieve berichtgeving op dit gebied verwachten. W. F. M. B. (Voorzitter oudervereniging) Ouders en huri „invloed" II „TJ bent een gezegend volk, uw kin deren zijn talrijk als de bloemen op uw velden". Deze woorden werden als af scheid via de radio gesproken door pa ter Lombardl S.J., tijdens zijn wereld reis de „Kruistocht der liefde", onder hft pontificaat van paus -Pjus XII. Tn de krant van 14 april j.l. lees ik een stukje Ouders en hun „invloed". Ik heb vele jaren deze krant gelezen. In de correspondentiearchieven vindt men geen brieven van mijn hand. Ik klim zelden in de pen en kan mij niet op een wel versneden pen beroemen. Maar nu zwijg ik niet! Wat voor iemand is de schrijver van dat stukje? Voelt hij zich „bedonderd" door een persoonlijke ervaring? Ik kan dit niet aannemen; de stof van zijn onderwerp vraagt een ruim gezichtsveld. Worden'wij ons allen niet langzamer hand bewust dat we een keerpunt in de geschiedenis beleven? Moet ieder mens dit niet persoonlijk verwerken, zeker de mens die voor de klas staat? Vraagt dit geen tijd? Na het verdwijnen van de oud* kateahlsmu* kwamen de onder wijsmensen letterlijk in *«n vacuüm terecht met de opgave: geloofsover dracht. Heeft de geachte schrijver zich wel eens gerealiseerd de zwaart* van deze opgave? En ik ben tot op heden onze bisschop, mgr. Jansen, dankbaar, toen hij tijdens de diocesane vergade ring van de r.-k. onderwijzers op 28 maart 1967, eenvoudig en eerlijk ver klaarde: „Wij hebben u onderwijzers klaarde: „Wij hebben u onderwijzers drie jaar in de kou laten staan". Ik neem aan dat u heel goed weet dat „de school" altijd een aanvulling voor het gezin zal blijven. Het is heel gemakkelijk om in ..moeilijke" tijden de directe verantwoording af 1e schui ven. Ik wil u dan in eenvoud bekennen, dat ik twee jaar lang iedere maand een H.Mis ter ere van de H.Geest aan God liet opdragen, om mijn verstand te ver lichten voor „geloofsoverdracht" aan kinderen, die geestelijk ook mijn kinde ren zijn. Neen, ik wil hiermede niet te koop lopen, maar open zijn als tegen hanger van uw openheid, terwijl ik mij bewust ben dat ik daardoor een zekere weerloosheid riskeer. De zaak van onze kinderen is dit echter waard. En ik sta er voor in, dat ik dit laatste verklaar uit naam van vele, vele onder wijsmensen. Geachte schrijver, wij hebben dat stukje van u niet verdiend, antwoord ons. Hartelijk dank. A. S. NASCHRIFT: Uit communicatiestoornissen kan pijnlijk misverstand voortvloeien; bo venstaande en andere reacties op ons commentaar van 14 april getuigen hier nogmaals van. Onze kritiek op de rol welke ouders praktisch in het onderwijs spelen, richt zich niet tegen ouderverenigingen, noch tegen onderwijzers. Ze was en is be stemd aan het adres van overheidsin stanties. centrale onderwijsorganisaties, wetenschappelijke bureaus e.d. Daar is de betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs meestal een sluitpost in het beraad. We weten dat op lager niveau ouderverenigingen nuttig werken (hoe wel dat soms nog altijd moeite kost echt van de grond te komen): we weten nog beter hoe vele otulerwijskrachten zich intensief inspannen om samen met de ouders het kind een opvoeding te geven, goed en aangepast aan de eigen tijd. Waarom het dan wel gaat? Om het ingrijpende gemak waarmee op allerlei niveaus besluiten worden genomen, waarvan alleen de consequenties voor de ouders zijn. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde vormen van inspraak, mede beslissingsrecht; denk aan totale reor ganisaties op het onderwijsgebied. Daarbij worden allerlei menu's klaar gemaakt, waarvan de ouders amper mogen proeven. De heer Beems vraagt, wie wij met ons commentaar denken te. dienen. Wij dachten èn de ouders én het onderwijs. Indien dit in het stukje van 14 april niet duidelijk is overgeko men: onze welgemeende excuses. Redactie. ESTHER OFARIM, die enige tijd geleden wederhelft Abi in de steek liet,, haar weelderige haardos liet kortwieken en sindsdien solo in de show business opereert, is in Duitsland aan haar derde regisseur toe. En dat is Bob Rooyens, de Nederlands-Duitse topregisscur. Onder diens leiding heeft ze intussen al een show gemaakt. (ADVERTENTIE) de. mooiste mode Zomers croco met modieuze koperen \geep, in wit en chianti. 29.90 Den Haag Spuistraat 14. Leiden Haarlemmerstraat 53 Rotterdam Schiedam Vlaerdingen Dordrecht Breda Tilburg Z.V— HILVERSUM Niet minder dan zes uren achtereen hebben gisteren de omroepwerkgevers en de vakbonden geconfereerd over de moeilijkheden, die gerezen waren nog voor het overleg was begonnen over de nieuwe omroep- C.A.O. voor 1970. Na afloop van de vergadering werd een communiqué verstrekt, waarin o.m. staat: De C.C.A. (Commissie van om roepwerkgevers) heeft overeenkomstig de daartoe door de vakbonden geformu leerde wens in zo'n ruim mogelijke samenstelling uitvoerig overleg gepleegd met de delegatie der vakbonden. Vol ledige overeenstemming bestaat inzake de wijze waarop wordt onderhandeld tussen partijen aan de onderhandelings tafel. Zulks laat onverlet het beginsel der vrijheid van informatie en com mentaar aan de pers. Omtrent een ruimere delegatie van werkgeverszijde waarmee voortaan de vakbonden in onderhandeling zouden willen treden, werd in beginsel akkoord berekt. De C.C.A. zal spoeoig na Intern beraad zulk een delegatie aanwijzen. De delegatie der vakbonden zal het bereik te in positieve zin bespreken met haar besturen. In Hilversum bestaat thans de ver wachting, dat in de loop van de vol gende week de onderhandelingen ovei de nieuwe omroep-C.A.O. zullen kun nen beginnen. 1 55 „Geloof in oorlog" is de titel van de t.v.-documentaire, die de Evangelische Omroep vanavond uitzendt. De Cana dese regering heeft voor de uitzending authentiek filmmateriaal beschikbaar gesteld, dat nog niet eerder openbaar werd gemaakt. „Geloof in oorlog" is gewijd aan het laatste gedeelte van de tweede wereldoorlog en de bevrij ding van Nederland door de Geallieer den. In opdracht van de Evangeli sche Omroep werd de film geprodu ceerd door de regisseur Jim Swaek- hammer, zelf eei. Canadees, die dit werkstuk het belangrijkste van zijn leven ze..; te vinden. Swackhammer heeft onder meer gewerkt voor Co lumbia Broadcasting System in New York, Canadian Broadcasting Corpo ration en Arthur J. Rank. Tijdens de tweede wereldoorlog was hij bij de Royal Air Force. Kort voor de invasie in Normandië werd hij oorlogsfoto graaf. In de film is het Canadese materiaal afgewisseld met getuigenis sen van enkele Nederlanders, die de verschrikkingen van de oorlog op eni gerlei wijze aan den lijve hebben ondervonden. Een van de medewer kenden is de bejaarde evangel iste Corrie ten Boom, die geregeld evange- lisatiereizen maakt, bij voorkeur naar gebieden waar mensen lijden of ver drukt worden (Vietnam, Cuba) Ook prof. Van Riessen komt in het pro gramma a$p, het wqord. Swackham- ,g>er heeft .ggtracht te laten zien hoe mensen, temidden van de helse ver schrikkingen der concentratiekampen en slagvelden. God kunnen leren ken nen en Kracht bij Hem vinden. „Ver geving" is het hoofdthema van het programma. „Een film van echt Chris telijke geloof. liefde en vergeving", aldus de Evangelische Omroep „Christenen hebben de opdracht hun vijanden vergeving te schenken, zoals Christus ons vergeving schonk". Vrijdag E.O. Ned. I 19.00 uur. De Ponderosaranch word; belaagd door bandieten, die het plan hebben de Cartwrights te beroven. Door mis bruik te maken van het vertrouwen van de Cartwrights weet een van de bendeleden zich op de Ponderosa te vestigen. Tijdens een vuurgevecht raakt Pa gewond, en verlaten Hoss en Little Joe de ranch om de bandieten te achtervolgen. Di*. is precies volgens het plan van de bandieten, want tij dens de afwezigheid van Hoss en Litt le Joe overvallen zij de ranch, waar dan alleen nog een gewonde Pa is, die zich natuurlijk niet kan verdedigen. Hij wordt voor de keuze gesteld: zijn geld of zijn leven. Vrijdag KRO Ned II 21.50 uur. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Met ingang van 1 juni zal tot redacteur van het actualiteiten programma „Dingen van de dag" toe treden, de heer D. R. Coppes (44). De functie van Dolf Coppes zal zijn die van politiek redacteur. De heer Coppes heeft zich vooral be wogen op het terrein van het maat schappelijk werk en laatstelijk als directeur van de stichting Correlatie. Als journalist heeft hij onder andere bij „De Nieuwe Linie" gewerkt Hij heeft grote belangstelling voor dc ont wikkelingshulp cn de samenwerking Voor de PPR zit hij hiervoor in een commissie. Voor de KRO verzorgde hij vroeger de dagsluiting. Merendeel studenten ingenomen Vanavond een show rond de bekende Amerikaanse groep „Herb Alpert and his Tijunana Brass". Herb Alpert is de uitvinder van de Tuijuana Sound, een soort kruising tussen Mexicaanse fol klore muziek en Amerikaanse Dixie- jazz. Deze show is gemaakt op ver schillende karakteristieke Amerikaan se plaatsen, zoal6 op Ellis Island, Mil waukee, op Broadway, in las Vegas, New Orleans en Los Angeles. Op al die plaatsen zullen bekende melodieën waukee, op Broadway, in Las Vegas, song", „A banda", „Spanish flea". „A taste of honey" en „What now my love". Vrijdag KRO Ned. II 2A.20 LEIDEN De „doorlopende voorstel ling" van acht televisiecollcges voor eerstejaarsstudenten iu de rechten, die de Academische Radio Omroep op maandag 13 en dinsdag 14 april in Leiden heeft georganiseerd, is. naar een enquête onder de aanwezige stu- d nten heeft uitgewezen, een groot succes geworden. De colleges, die elk twintig minuten duren en waarin een gedeelte van de stof voor eerstejaars studenten door de hoogleraren prol. i mr. W. L. Haardt en prof. rar. F. J. M. i Feldbrugge wordt behandeld, werden J door de Acro gerealiseerd op instigatie van minister dr. G. H. Veringa van Onderwijs en Wetenschappen. Dc technische verzorging was in handen van de Stichting Film en Wetenschap te Utrecht. De ongeveer zeshonderd eerstejaars studenten, die in de komende weken examen zullen doen. werden in de gelegenheid gesteld in een van de zalen van het Academiegebouw via vijf televisiemonitoren de rechtencol leges te volgen en op deze wijze een deel van de in het afgelopen jaar behandelde stof te herhalen. Driehon derd negenentwintig studenten, dat wil zeggen meer dan de helft van de eerstejaars, maakten van deze gele genheid gebruik. Uit een ter plaatse gehouden enquête, door tweehonderd vieren De meningen die beide vorige regis seurs over haar geventileerd hebben zijn bepaald niet opbeurend. Tuck Branns heeft bijvoorbeeld over haar gezegd: „Sinds Esther Abi in de steek liet ma-kt ze fout na fout. Ik zie maar één mogelijkheid voor haar: te rugkeren bij Abi. Alleen op deze ma nier kan ze nog geholpen worden". Regisseur nummer twee. Michael Pfleghar, meent: „Ik ben ervan over tuigd dat Esther in de komende maan den zal falen. Daardoor is ze voolopig gedwongen nu eens dit. dan een dat te gaan proberen. Om deze reden zal ae niet gemakkelijk een producer vin den oio met haar in zee wil". Zelfbewuste 28-jarige Esther vat een en ander niet al te zwaar op. „Ieder een die in de showbis iets waagt heeft in het begin iedereen tegen zich". Abi, van wie ze van bed en microfoon is gescheiden, zoekt ondertussen naar stig naar een nieuwe wederhelft op het .showpodium. Hij vraagt zich af: „Waarom neemt ze in hemelsnaam niet een producer in de arm die haar een goede coaching geeft? Esther heeft nooit willen aannemen wat goed voor haar is" Esther daartegenover: „Jarenlang heb ik al gedaan wat ande ren van mij willen. Nu wil ik einde lijk eens mijn eigen weg bepalen. Misschien wil over een paar jaar nie mand meer iets van mij weten en kent niemand meer de naam Esther Ofarim. Ik weet dat ik veel op het spel zet, maar ik probeer het. En dat heet winnen of verliezen". Hoe denken nu de andere topfiguren van de Duitse show over Esther? Bandleider Kurt Edelhagen: „Als je de ideeën van Esther uitvoert, dan be tekent dat een debacle. Zonder Abi had ze het beslist nooit zover ge bracht. Esther is muzikaler dan Abi, maar Abi daartegenover is de zaken man, de deskundige die weet hoe je een breed publiek enthousiast kunt maken". Paul Kuhn, leider van het RIAS-dans- orkest: „Ik bewonder haar, omdat ze meer moed heeft dan wij allemaal tezamen". Nu heeft Esther dan haar toevlucht tot de 31-jarige Bob Rooyens geno men. Bob. die bij onze oosterburen het „regiewonder uit Holland" wordt ge noemd, zegt over zijn samenwerking met Esther: „Ik heb zeer harmonisch en zonder spanningen met haar ge- werlct. Ik vind haar een zeer creatie ve vrouw". En over „Esthercolor", zoals de show oorspronkelijk zou gaan heten „Het is een delicatesse, een popspektakel van internationaal niveau geworden. Tele visie moet je zien als een groot wa renhuis, daar heb je ook altijd een delicatessenafdeling". En tenslotte Esther: „Ik ben op zoek naar mijn eigen nieuwe persoonlijk heid, maar ik heb ze nog niet gevon den. Gun me de tijd, een klein beetje tijd". (ADVERTENTIE) Adragen deze leren^A bruikbaar" (achtendertig procent) had gevonden en een uitbreiding van deze mogelijkheid zou toejuichen. Slechts een zeer klein percentage, na melijk vijf procent, vond de televisie colleges minder goed dan de gebruike lijke hoorcolleges van de beide hoog leraren. Een groot aantal achten dertig procent zei de televisiecolle- ges zelfs boven de normale colleges te prefereren. Olyrnp. Spelen in Sportpanorama Volgende maand zal op het congres van het Internationaal Olympisch Co mité in Amsterdam worden gesproken over het amateurime, de sociale bege leiding van de topsporters, de inkrim ping van de Spelen enzovoorts. In AVRO's Sportpanorama" zal een over zicht worden gegeven van de punten, die tijdens dit congres aan de orde zullen komen en waarvan één van de belangrijkste zal zijn de keuze van de steden, die in 1976 de Olympische Winter, en Zomerspelen zullen mogen organiseren. Namens het Nederlands Olympisch Comité zal aan de discussie in het tv-programma worden medege werkt door jhr. H. A. van Karnebeek. C. L. Kerdel, ir. A. Paulen. drs. Chr. E. van der Ploeg en voorts dr. W van Zijll, voorzitter van de Nederlandse Sport-Federatie, de ex-topsporters Piet van der Kruk en Eef Kamerbeek, en de coach van de K.N.S.B., de heer Leen Pfrommer. Tevens zal in de uitzending een exclusief interview te beluisteren zijn met de voorzitter van woaioo.. -ww. het Internationaal Olympisch Comité, t^intlg' studenten 'werd'"deelgenomen. Aveiy Brundage, dat deze kortgeleden bleek, dat de overgrote meerderheid aan AVRO's correspondent in Gene- deze herhalingsmogelijkhcid „bruik- ve, Bob Kroon, toestond. Vrijdag baar" (zesenveertig procent) tot „zeer AVRO NED I 20.20 uur. „Dantons dood", een spel van George Büchner, lag reeds vijf jaar op reali satie te wachten in de archieven van de AVRO-televisie. Lang heeft men moeten zoeken naar een ideale cast voor dit spel. dat voor de televisie werd bewerkt en geregisseerd door Walter van der Kamp. „Dantons dood" is Büchners spel over de revolutie, maar gaat speciaal over twee van haar voorvechters, Goerges Danton en Maximilien Robespierre Op het moment dat het spel begint, heeft de revolutie reeds gezegevierd. Danton en Robespierre zijn eikaars tegenstanders geworden. Robespierre oefent in het gehele land terreur uit. Hij doet dat uit naam van de deugd. Het wapen van de republiek is de terreur, de kracht van de republiek is de deugd. Danton, die van Robespierre geen kwaad vreest, meent dat Robes pierre in zijn fanatisme te ver gaat Maar het eigenlijke conflict is per soonlijker: Robespierre ziet in de vrij- buiterige Danton de incarnatie van de ondeugd en die vrijheid roept bij Ro bespierre grote aggressie op. Hij arres teert Danton en zijn vrienden en ver oordeelt ze tot onthoofding door de guillotine. Büchner. die op 24-jarige leeftijd overleed schreef het spel in 1835. twee jaai voor zijn dood. Hij was toen juist uit het groothertogdom Hessen gevlucht tijdens een tegen hem ge richt proces over een pamflet. Daarin koos hij duidelijk stelling tegen de uitbuiting door de heersende klasse. Dick en Paula komen tot de ontdek king dat ze de verjaardag van hun vriend Harry vergeten zijn. Om dit goed te maken gaan Dick en Paula met nog enkele vrienden Harry's huis ■ersieren. Dit plannetje loopt prima tot het moment dat Harry grieperig thuis komt. Vrijdag KRO Ned II 19.30 Tegen deze achtergrond gezien is het begrijpelijk, dat Büchner geïnteres seerd was in de geschiedenis van de Franse revolutie en in het bijzonder in twee van haar voorvechters Robes pierre en Danton. Jules Croiset en Carel Linssen spelen de rollen van resp. Georges Danton en Maximilien Robespierre. De vertaling van dit spel, waarbij het decor werd ontworpen door Peter Gabrielse. is van Hugo Claus. Vrijdag AVRO Ned. I 21.10 uur. NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.04 uur: Geloven in oorlogstijd 20.00 uur: Journaal AVRO: 20.20 uur: Sportpanorama NEDERLAND I TELE AC: 8.45 uur: Nascholing huisartsen 9.20 uur: Vamos a ver 10.00 uur: Van molecuul tot mens 10.30 uur: Bij leven en welzijn 11.00 uur: Burgerschapsvorming 11.30 uur: Ruimtelijke ordening 12.00 uur: Kosmovisie NCRV: 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: 21.10 uur: Danton's dood 23.00 uur: Journaal TELEAC: 23.05 uur: Van molecuul tot mens NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: 16.45 uur: Kijkkast NOS: 18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.04 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.13 uur: Met Swiep op avontuur 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Dubbelzeskamp 21.35 uur: De neef uit Dingsda, operette 23.30 uur: Evangelie 23.35.uur: Journaal KRO: 19.30 uur: 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Herb Alpert and his Tijuana Brass 21.10 uur: Brandpunt 21.50 uur: Bonanza 22.40 uur: Riskante Kerk 23.05 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VARA: 19.04 uur: Rawhide 20.00 uur. Journaal 20.20 uur: Ironside 21.10 uur: Achter het nieu\ 21.35 uur: Sporttribune 22.25 uur: Improvisatie 23.05 uur: Journaal (ADVERTENTIE) jongens, AMSTERDAM (A.N.P.). De Veilig- Verkeersprijs, een vorig jaar voor het eezst door de Chevron Petroleum Maat schappij N.V. aan de rijkspolitie uitge reikte onderscheiding, is voor 1970 toe gekend aan de AVRO voor haar ver- keersprogramma's „Nationale rijtest" en „Knipperlicht", Vóór TROS-directeur Landré TROS* directeur was, was hij o.m. ook filrapro- dicent. Een van zijn produkties was film „10.32" die het slecht deed een flinke schadepost werd. De film was overigens helemaal niet zo slecht als de wegblijvende bioscoopbezoekers dachten en een vertoning via t.v. bepaald wel verantwoord. Maar het feit dat die vertoning gister avond via de TROS geschiedde gaf toch een bijsmaakje. De huidige TROS-directeur had er immers alle belang bij dat het financiële echec, gcledn door de geleden door de voormalige filmpro ducer wat werd goedgemaakt. De VPRO was op het andere net vooral goed in dc geprojecteerde pro pagandateksten. Een ervan luidde geveer: „Door u nu als VPRO-lid op te geven bereikt u dat Nederland het enige beschaafde land ter wereld blijft dat slechts één t.v.-programma in de week uitzendt". Leuke tekst, die ditmaal een beetje ongelukkig uitviel. Het VPRO-programma bestond nage noeg geheel uit aankopen, waaronder zelfs een van de Duitse „Stern", ongeveer diametraal staand tegenover alles van wat de VPRO heilig is. ..Eigen werk": een kunstenaarsportret door Lies Westenburg, dat meer politieke dan op artistieke zaken ge richt was. en een optreden van de tot nog toe onbekende Britse zanger Ralph MacTell. Dat optreden werd ingeleid door een gesprek met Merel Laseur dat ons het ergste deed vrezen van. de kennelijk zéér geëngageerde Brit. Maar het pakte voortreffelijk uit: heel poëtische liedjes van een man intens denkt over de kleine en grote dingen die belangrijk zijn in het leven, en die gedachten heel intens - aangrijpend somr vertolkt. MacTell zal er niet rijk mee worden: zijn kunst is niet commercieel. Maar bU kan de harten van sommige mei raken en daar blij om zijn. Als Ralph nieuw materiaal heeft mag de VPRO wat ons betreft hem terughalen. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2