GcicLe Sou/ïanf Omroepwerkgevers gaan praten met bonden Winteroorlog in Finland Frauen im Osten NOTEKRAKERS IN DEBAT Verhitte discussie over beleid van het Concertgebouworkest DIT WAS HET BEGIN TELEVISIE MORGEN „Liefde op het laatste gezicht van Annemarie FILM 10.32 Inspraak personeel bij nieuwbouw KRO TRANSIT PAGINA 2 DE LETDSE COURANT DONDERDAG 23 APRIL 1970 Ministers en hun beleid jl^RS- SCHMELZER heeft op de niet al te harde pijnbank van de redactie der K.V.P.-jongerenorganisatie, deze maand zijn verklaring gegeven van het feit, dat de regering-De Jong ondanks haar vele werk weinig „aanslaat" bij de publieke Soms krijgen we wel eens de indruk, dat het kabinetsbeleid afgezien van en kele moeilijke zaken (B.T-W. en woning bouw bijvoorbeeld) bij de publieke opinie toch niet zo slecht ligt, als het politieke bedrijf de burgers wil laten geloven. De resultaten van opinieonderzoekingen bij voorbeeld leiden niet tot de conclusie dat de overgrote meerderheid van het Neder landse volk zit te springen om de dag waarop de heer De Jong en zijn team hun koffers gaan pakken: er zijn heel wat burgers die alvorens „weg s v.p." te zeg gen, graag eerst zouden welen, hoe de nieuwe schoenen er uit komen te zien. Maar in bepaalde kringen komt het be leid kennelijk verkeerd over; anders zou drs. Schmelzer op de vraag hoe het komt dat hetgeen de regering doet, zo weinig aanslaat, niet het antwoord gegeven heb ben, dat uit zijn mond gekomen Is „Non-con form i s I en" DEDOELD antwoord luidde letterlijk „Ik zou graag willen, dat ministers hun beleid voor radio en televisie duide- - lijk konden maken- De mensen die de publiciteitsmedia bemannen, zijn dikwijls nonconformisten. Dit betekent, dat wat in de publiciteit komt, vaak de conflic ten zijn, de zeer gedurfde uitspraken. Dit "komt meer uit de verf dan het degelijk werk dat verricht wordt. Door een meer actieve presentatie zou dit euvel wellicht geneutraliseerd kunnen worden Met zijn „nonconformisten" heeft drs. Schmelzer van zijn kant waarschijnlijk een eufemisme willen gebruiken, waar over ieder dan weer het zijne denken mag. Feit is, dat bewindslieden in ge schreven interviews doorgaans meer kans krijgen hun beleid integraal toe te lich ten en kritiek op hun toelichtingen met een repliek te beantwoorden. Dan vragen we ons met nog meer klem af, waarom regeringsleden en politici in het algemeen dan niet meer moeite doen om tot de begeerde „actieve presentatie" te komen- Monopolisme )T\E schuld ligt dachten we niet in de laatste plaats bij het parlement. Daar vinden politici wanneer ze aan de oppositiekant staan meer dan wanneer ze in de regeringsbanken zitten dat de regering zich niet rechtstreeks bij de bur gers verantwoorden moet, maar bij de volksvertegenwoordiging; daaruit leiden ze dan een o-i. onjuist monopolisme af terzake van ministeriële verklaringen. We herinneren ons nog goed hoeveel verzet er in politieke kringen gerezen is bij de enkele keren dat de heer De Jong als minister-president de bevolking via de ether toelichting gegeven heeft op een bepaalde maatregel; we herinneren ons ook nog de afschuw, waarmee velen be zield waren toen prof. Schermerhorn pro beerde periodiek als eerste man van de regering via de radio toelichting te ge ven op het kabinetsbeleid. Onder invloed van de commissie-Bies heuvel, die de openbaarheid van het overheidsoptreden in studie heeft gehad, heeft de tegenwoordige minister-presi dent gelukkig een middel gevonden om na kabinetsvergaderingen de doofpot niet helemaal dicht te houden- Wij vinden evenwel dat de bewindslieden zich meer vrijheid zouden moeten gunnen om de burgers rechtstreeks op de hoogte te stel len van hun doen en laten; aan de con trolerende taak van het parlement be hoeft dit beslist geen afbreuk te doen. Zeker niet in een tijd waarin aljer- wege aangedrongen wordt op openheid en inspraak; want die doeleinden bren gen met zich mee, dat de kiezers ook de kritiek op een beleid moeten kunnen be oordelen om zich over dat beleid een goed oordeel te vormen. Vraagpunt je 1 IN de nabeschouwing van drs. Den Uyl op de Statenverkiezingen, nabeschou wing die in „Socialisme en Democratie" gepubliceerd is, staan een paar uit spraken die vragen uitlokken. Vraagpuntje no 1 is of Den Uyl gelijk heeft met zijn vermoeden dat bij de Statenverkiezingen wel de behoefte aan stembusakkoord versterkt is, maar niet de neiging daartoe „omdat noch het Progressief Akkoord noch de combinatie van christelijke partijen een succes is gebleken". Wie hierover nadenkt, mag namelijk niet vergeten dat het P.A.K. zijn streven altijd heeft gericht op een actie met sneeuwbaleffect waardoor binnen de kortst mogelijke tijd een regeringsmeer derheid binnen het bereik zou komen te Vertraging door prestigekwestie (Van omroepcorrespondent) HILVERSUM De C-C.A. (de commis sie van omroepwerkgevers) gaat rond de tafel zitten met de vakbondsverte genwoordigers van het georganiseerd radio- en televisiepersoneel. Gesproken zal worden over de bezwa ren. die de vakbonden hebben geuit t.a.v. de uitlatingen van de C.C.A-voor- (ADVERTENTIE) liggen. De christelijke partijen denken bij hun samenwerkingsstreven veel meer aan een kwalitatief effect; ze weten zelfs dat hun samenwerkingsverband en het. j daarbij de hoofdrol spelende doelbewust I programma tot het vertrek van sommige I aanhangers zal leiden. Daarom mag men op het punt van i „neiging" de christelijke partijen en het P.A.K. niet over één kam scheren. Overigens nemen we dan wel nota van I drs. Den Uyls mededeling dat bij de j Kamerverkiezingen de P.A.K.-partijen maar het best kunnen afzien van plannen j om met één kandidatenlijst te komen. Geen wonder: de kandidaatstelling bij de Raadsverkiezingen bezorgt de Partij j van de Arbeid al meer buikpijn dan haar j lief moet zijn! Vraagpuntje 2 T5* er verstandig aan dóet "n kieswethervor ming als de kleine meerderheind van de staatssommisie Cals-Donner adviseerde, tot onderdeel te maken van stembus akkoorden waarbij de Partij van de Arbeid partner is. Want voor die hervorming heeft de Partij van de Arbeid waarschijnlijk de andere partijtjes die de socialisten wel acceptabele P.A.K.-kandidaten vin den, onheil zou dreigen in de kieswet hervorming waarvoor drs. Den Uyl in naam van „de duidelijkheid" nu een lans Over duidelijkheid gesproken! Het VPRO-programma vanavond be sluit met een documentaire over de Finse onafhankelijkheid tussen Oost en West op eigen kracht. Bij van alles en nog wat dat in deze weken wordt herdacht lijkt één reeks gebeurtenis sen van 30 jaar geleden ten onrechte enigszins vergeten: het is de „stille" rij van krijgshandelingen langs de witte, besneeuwde, koude grenzen tus sen Finlan en de Sovjet-Unie. teza men bekend onder de naam „winter oorlog". Eind '39 eindigden diploma tieke schermutselingen tussen Moskou en Helsinki om plaats te maken voor geweld: de Russische kolos maakte zich op de Finse dwerg te verplette ren. Dat het anders liep dan een passief toekijkend Europa vreesde, komt o.a. aan de orde in deze docu mentaire. De in Duitsland gemaakte film schetst het verdere verloop van de door de Finnen aanvankelijk zo tragische geschiedenis: hun wanhopige poging om. na de schadelijke vrede met de Russen in het voorjaar van '40. samen met Hitler-Duitsland in 1941 het verloren grondgebied alsnog te heroveren, en de noodzaak het roer andermaal om te gooien in 1944 toen ten tweede malen een nu vernederen de wapenstilstand met de Russen moest worden gesloten. Donderdag VPRO Ned. I 21.45 uur. De VPRO-documentaire Frauen im Osten gaat over de positie van de vrouw in de Oostbloklanden. Tot ui ting komt de vergevorderde gelijk schakeling tussen man en vrouw in de Oosteuropese landen. In een gesprek met een vrouwelijke minister wordt duidelijk;"dat gelijkschakeling" wel een feit is. maar dat ook daar de proble men van het verzorgen van de kinde ren een particuliere aangelegenheid blijft tussen de partners. Wat hier de Dolle Mina's trachten te verwezenlij ken en de mentaliteit, die ze trachten ingang te doen vinden, is in de Oost bloklanden al een heel eind op weg. Donderdag VPRO Ned. I 20.30 uur. Meningen bleven fel tegenover elkaar staan AMSTERDAM. Na het over winnen van veel moeilijkheden en strubbelingen vond gisteravond in de grote zaal van Krasnapolsky te Amsterdam een open discussie plaats tussen Concertgebouw orkest en Notekrakergroep. Ge spreksleider was mr. G. J. P. Cam- melbeeck, gespreksthema; „Het Concertgebouworkest en demo cratie". Thema dat in zijn vaag heid alle aanleiding bood tot tal van lyrische ontboezemingen, die dan ook allerminst zijn uitge bleven. De bijeenkomst, ingeleid door jhr. D. G. de Graef namens de stiching Het Con certgebouworkest, die dus kennelijk als gastvrouwe voor een immens aantal belangstellenden fungeerde, werd ge opend met een exposé van Peter Schat. Zijn relaas over de voorgeschiedenis van deze avond, waarbij hij het Concert gebouworkest als een burgerlijk residu karakteriseerde, vergde in de snikhete zaal bijna en half uur dat was rijke lijk veel voor zelfs de meest enthousiaste toehoorders. Waarna dr. Marius Flothuis namens de stichting Het Concertgebouworkest heel kort in een twaalftal punten het beleid vei'dedigend uiteenzette. Hierna eindeloze en oeverloze discus sies, geopend door een kabouter die als zijn mening uitsprak dat het Concert- gebouw diende te worden genationali seerd: zaak die niet aan de orde was Orkeststructuur Peter Schat en Reinbert de Leeuw bekritiseerden de structuur van de stich ting die met het begrip democratie zoals zij dit althans beschouwden, niets, maar dan ook niets, te maken had. Karei Schouten als voorzitter van de vereniging Het Concertgebouworkest tevens bestuurslid der stichting, protes teerde daartegen: èn in organisatorisch èn in artistiek opzicht kwamen dé leden van het orkest allen volledig aan hun trekken, wat door dr, Marius Flothuis en de juridisch adviseur mr. M. Geerling nader werd verduidelijkt. Het was in het begin van een uitvoering door Bernard Haitink met het Concertgebouworkest op 17 november 1969 te Amsterdam gegeven dat een aantal bezoekers per megafoon zijn wensen voor een openbare dis cussie trachtte kenbaar te maken. Suppoosten, musici en publiek verhinder den het spreken en werkten de ordeverstoorders, die de naam „Notekrakers" voerden uit de zaal. Voor de aanvang hadden zü. onder wie de componisi Peter Schat, een kwantum pamfletten onder het auditorium verspreid waarin hun wensen werden kenbaar gemaakt: men wilde een principiële toezegging voor een openbare discussie op een nader te bepalen datum. Deze zou handelen over wat manifestanten noemen het „openbreken van de structuur van het Concertgebouworkest, waardoor een open programma beleid zou mogelük worden". Het bestuur van het Concertgebouworkest was tot de gedachtenwisseling als hier bedoeld bereid, mits daarom op normale wijze werd verzocht. zitter, N.O.S-personeelscommissaris, de heer K. de Wilde. De C.C.A. kwam tot dit besluit nadat de raad van beheer van de N.Q.S. de brief der vakbonden in handen had ge steld van deze commissie voor coördi natie van arbeidsvoorwaarden. De eis der vakbonden, dat bij de C.A.O,-be- sprelyngen de gedelegeerde van de om roepwerkgevers zal worden geassisteerd door enige collega's, zou aan een nader overleg worden onderworpen. In Hilversum bestaat onder het om- roeppersoneel de indruk, dat de vak bonden in deze affaire te hoog. van de toren blazen. Ze vertegenwoordigen slechts eendei'de van het totale perso neel en hun positie brokkelt door aller lei categorale acties steeds meer af. Tevoren hebben de vakbondsvertegen- woordigers zich beklaagd over het uit blijven van de financiële machtigingen •van overheidswege. En nu het zover is gaan deze bonden om prestige redenen schijngevechten leveren met de werk geversgedelegeerde. Deze vertragingen wekken vooral het ongenoegen onder het personeel op- Daarom wenst de C-C.A. zo'n haast te maken met het uit de weg ruimen van de bij de bonden levende bezwaren. Een groepsraadlid verklaarde: „De we reld Is al een schouwtoneel, maar bij de omroep voeren ze een komedie in kwa draat op". Hij toonde zich zeer optimis tisch over de afloop van deze affaire, al verheelde hij niet dat vooral de laagstbetaalden zeer ongeduldig worden en nu in verband met de loonkosten stijgingen wel eens geld willen zien. Een nieuwe vertraging in het komende C.AO.-gesprek zal volgens hem beslist tot stiptheidsacties of staking leiden. Concert voor jonge mensen In het VPRO televisieprogramma ziet men vanavond het concert voor jonge mensen. waarin dirigent-componist Leonard Bernstein aandacht besteedt aan de Finse componist Jean Sibeli- Donderdag VPRO Ned. I 19.04 uur. (ADVERTENTIE) NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VPRO: la.04 uur: Concert voor jonge mensen 20.00. uur: Journaal 20.20 uur: Berichten uit de samenleving 20.30 uur: Frauen im Osten, doe. 21.15 uur: Transit 21.45 uur: Op eigen kracht, doe. Finland 22.30 uur Journaal TELE AC: 22.35 uur: Bij leven en welzijn NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur Scala 19.30 uur Journaal TROS: 20.20 uur: Woodhouse speciaal 20.40 uur: Ned. film 10.32 IKOR: 22.20 uur: Tot onze diepe droefheid, 3 2.50 u Journaal Jn de discussie mengde zich ook P.v.d.A.-kabouter Julius Vischjager. Dat hij over dingen sprak, die niet aan de orde waren, viel nauwelijks op. Eén punt kwam hier naar voren, door Reinbert de Leeuw scherp gesteld, die opmerkte dat de stichting het begrip democratie verwarde met statisch opinie onderzoek. Hier stonden de meningen lijnrecht, maar dan ook duidelijk lijn recht tegenover elkaar. Programmabeleid Een tweede punt, het programmabeleid zoals het gevoerd ise en door de Notekra kers volledig werd gekraakt. Principieel stelde hier Peter Schat, dat de nieuwe muziek slechts gediend kan worden door volledig in sociaal en politiek opzicht geëmancipeerde musici. Waarbij zich het betoog van de componist Kunst aansloot, die bet artistieke beleid van de stichting Concertgebouworkest kenschetste als „een handel in consump tiewaar door Philips beïnvloed en niet van dynamische aanpak getuigend", wat weer door dr. Flothuis energiek werd jontkend. Sensatielustigen zijn teleurgesteld be- i halve dan dooi de opmerking van Frans I Brüggen dat elke noot, door Mozart ge- schreven, zou zijn gelogen. En frotekra- i kers en Concertgebouw zijn beide in hun mening het juiste voor te hebben ver sterkt. Aan hel eind van de discussieavond deed de actiegroep een suggestie aan de orkestleiding de traditionele abonne mentsconcerten, die tweemaal per week worden gegeven, op te splitsen in één avond hedendaagse muziek en één avond I traditionele muziek. De heer Schouten kondigde aan, dait een verruiming van het programma mogelijk is. „Wij hebben het plan om op het a.s. Holland Festival uit te komen met kleinere ensembles uit het orkest, die uitsluitend Nederlandse muziek zullen spelen". Van de discussies zal verslag worden uitgebracht aan het bestuur van de Orkeststichting. De besproken onderwer pen zullen nader worden bestudeerd. John Woodhouse Vanavond brengt deT.R.O.S. een show van John Woodhouse, die gere gisseerd wordt door de jonge regisseur Paul Boots. De eerste John Woodhou- seshow van dit seizoen (een tweede is geplanned voor het najaar) speelt zich af in zijn eigen droomkasteel hoog op een bergpiek ver van alle stadsla- waai, en vooral ver boven de wolken. In zijn poging de kijkers mee - te nemen naar deze top, opdat zij net als hijzelf in deze droomsfeer zullen le ven, wordt John Woodhouse bijge staan door een aantal artiesten. Het Belgische zangeresje Marva zal het lied „Het antwoord was nee" ten ge hore brengen. John Woodhouse heeft de volgende nummers op het pro gramma staan: Circus Renz. Espagna, Plaisier d'amour en Du kannst nicht treu sein. Bij „Circus Renz" zal het kindercircus Elleboog zijn kunsten verionen. Verder werken nog mee: Gerry den Boer, kunstfluiter, en het Westlands Gemengd Koor. Donderdag TROS Ned. II 20.20 uur. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.04 uur: Geloven in oorlogstijd 20.00 uur: Journaal AVRO: 20.20 uur: Sportpanorama 21.10 uur: Danton's dood 23.00 uur: Journaal i;ELEAC: 23.05 uur: Van molecuul tol r NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Hij en zij 20.00 uur: Journaal 20.20 uur Herb Alpert and his Tijuana Bjase 21.10 uur: Brandpunt 21.50 uur: Bonanza 22.40 uur: Riskante Kerk 23.05 uur: Journaal Licht Ferdinand Huyck (deel 28), instrumentaal ensembie. (18.40 Kwisspel 18:55 spel. 20.22 Stereo: Lichte g Voor de kinderen. 19.00 Stereo: Big Band ziek. 20.30 Radio Act Beat: The Skymasters; amusementsmuziek, programma. (22.20 Avondove 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws. IKOR: Nieuws; 22.38-22.45 Parlemen 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Zin van 23.65-24.00 Nieuws, toekomst, gesprek. AVRO: moderne muziek. spel. (herh.v. R ad 1 oTö r n a a 12 2155 StereoMelodietjes 20.05 Stereo: Residi klassieke partij vc 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 18.33 Grammofoonmuziek. 18.35 rezen. 18.40 Lichte muziek'. 18.45 j inmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe- wing over de gehoude jatschappelljke EERSTE LP OP MUZIEK VAN BANNINK HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ot tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuzieJ Nieuws: 8.11 Radiojournaal; 8Su ue van twaa» t groenteman). NOS: 9.00 Internationaal 14.05 Schooli. Spectrum: Oude en moderne muziek (opn). TROS: 14.55 (9.35-9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor klassiek ver concert: klassieke en Beursberichten. NOS wereld: populaii 12.00 Blik op héidsvoorllchting: Recht en slecbtr praatje. 13. oo Nieuws. Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: 14.00 Nieuws. 14.03 Suzl^ cream ^nee.c. HILVERSUM n 9.00—9.10 Gymnas Schoolradio. erbericht. dagklapper. SOS-berichten 7.32 Tafelmuziek. 14. 8.10 (15.00-15.03 Niet de ziek. 16.00 Nieuws, 16.03 Volksmuziek uit Jalkan. 17.00 Nieuws, weerbericht nededelingen. 17.15 Jazzmuziek. „Meisje dtit te laat is opgebleven' Godfried Bomans, die zich nogal heeft ingespannen voor de eerste I.p. van Annemarie Oster, hield er in elk geval Vanavond zendt de TROS-televisie wederom een enkele jaren oude Ne derlandse film uit, nadat met de Ver geten Medeminnaar enkele maanden geleden door een televisie-uitzending min of meer recht werd gedaan aan een Nederlandse filmproduktie. welke bij haar eerste vertoning nauwelijks de aandacht trok. De Vergeten Mede minnaar kreeg namelijk bij haar her- vertoning op de televisie vrij veel waardering. De film van vanavond heet „10.32" en is een thriller van Arthur Dreifuss. Het gaat om de moord op een advokaat, die enkele minuten voor zijn dood de politie belt. omdat hij meent in levensgevaar te verkeren. Na een uiterst spannend en dramatisch onderzoek reconstrueert inspecteur Stroomer de toedracht van de zaak en geeft een zeer verrassend antwoord op de vraag: „Wat gebeurde er om 10.32 uur?". De voornaamste rollen in deze film worden gespeeld door Linda Christian. Eric Schneider. Wim de Haas. Lex Goudsmit. Bob de Lange, Wim van den Brink. Rudi West en Louis Borel. Donderdag TROS Ned. II 20.40 uur. (Van correspondent) AMSTERDAM De sociëteit „De Kring", bekend verzamelpunt voor menig Amsterdams journalist en schrijver, was het decor voor dc doopcercraonie van de eerste l.p. van Annemarie Oster. „Liefde op het laatste gezicht" bevat teksten van hel meisje, dal 1111 wel eens af wil van de „dochter van Guus Oster en Ank van der Moer-image". Bekend van „Hadimassa" hebben de dertien l.p.-teksten op muziek van Harry Bannink en J- S. Bach een afwisselend melancholiek, cynisch of somber karak ter. Godfried Bomans. die borg staat voor de begeleidende tekst aan de achterkant van de hoes. onderstreepte dit tijdens zijn doopwoordje. Hij beschreef Annemarie en daarmee ook haar werkstuk als volgt: „Annemarie met de enorme ogen in het verschrikte gezicht versterken de indruk van een meisje, dat te laat is opgebleven en met alle geweld nog wat bij de grote mensen blijven wil. Dit alles geeft aan de uitermate volwassen mededelingen, die zij al zingend verstrekt, iets ontroerends". Annemarie. die wekenlang hard aan de plaat heeft gewerkt met medewerking van haar platenmaatschappij Bovema, zag de boreling met plezier ondergedom peld in rijkelijk stromend vocht. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Het KRO-bestuur heeft, zoals gemeld, onlangs een prin cipebesluit genomen tot stichting van een nieuwe bedrijfshuisvesting in het omroepkwartier achter dc studio van de Wereldomroep. Men is met de voor studie zover gevorderd, dat binnenkort de beslissing zal vallen over de voort gang van de bouwvoorbereidingen- Voor het kantoorgedeelte zal een keuze moeten worden gemaakt tussen de mo derne bouwwijze, bekend onder de naam „bureaulandschap", of de meer conventionele bouwwijze voor het in terieur, waarin een deel van de KRO- bedrijfsdiensten wordt ondergebracht. Reeds is een aantal gegevens, door mid del van enquêtering onder het personeel verzameld. De KRO-groepsraad heeft een studie commissie van personeelsleden samen gesteld. die door bezoeken aan bestaan de grote objecten en kennisneming van elders verrichte studies, nader over de voor- en nadelen van bovengenoemde bouwsystemen kennis zal nemen- De studiegroep brengt momenteel een be zoek aan Keulen. (ADVERTENTIE) Vanavond presenteert Merel Laseur voor de VPRO Transit. Dit keer wordt de aandacht gevraagd voor een optre den van de Engelse pop-folkzanger Ralph Mac Teil. Muzikale leiding: Ruud Bos. Regie: Rob Touber. Donderdag VPRO Ned. I. 21.15 uur. Jan Venema's NOS-rubriek „Eigen tijds" was gisteren aan het seiz slot toe. Een rubriek van belang vin den wij. Wat er aan muziek cn thea ter wordt geboden op avant-gardistisch gebied bereikt slechts een heel kleine groep mensen. Door kenmerkende voorstellingen en uitvoeringen op het scherm te brengen zijn veel meer geïnteresseerden in staat de zaken te volgen die zich aan de periferie het kunstleven afspelen. Tot die zaken behoort ongetwijfeld Jean Claude van Itallie's De Slang, zoals die begin dit jaar te zien was in het Universiteitstheater te Amsterdam in een opvoering door de Amerikaanse groep The Open Theatre. Over de waarde van spel van opvoering blijft een levendige discussie mogelijk. Maar ze bood ongetwijfeld efn aspect van modern toneel dat in het theater door te weinigen gezien werd. We moeten hierbij aantekenen dal het peil van het gebodene ons niet hele maal meeviel. „De slang" bevatte een gemengde kunstvorm die nadrukkelijk hoge eisen stelde aan mimisch en dansant vermogen van de uitvoeren den. Beide aspecten bleven een beetje onder de maat. Er waren, mede daar door. uitgesproken zwakke plekken. Daar stonden de paradijsscène! sterke fragmenten tegenover. De ero tiek die het laatste deel overheerste bleef, ook gezien het late tijdstip, ruim binnen wat voor t.v. aanvaard baar kan worden geacht. De extra-tv- effecten die Rob v. d. Linden toevoeg de hadden we liever gemist. Het gold hier tenslotte een theaterexperiment dal door tv zo eerlijk mogelijk geregi streerd behoorde te worden. Van de AVRO zagen we Jonge men sen op weg naar het concertpodium, Willem Duys' erg aantrekkelijke pro gramma dat opnieuw kijk- en luis- terwaard bleek, en een filmportret van Cornejis Vreeswijk, de Nederlan der die dank zij zijn veelzijdig artis tiek kunnen in Zweden furore maakt In aanmerking nemend dat dit portret kennelijk „op een koopje" gemaakt werd willen we graag ons respect betuigen voor de maakster ervan, Barbro Thuner. Van „Spreekuur" wil len we alleen zeggen dat we dokter A. C. van Swol aanraden de band ervan nog eens af te luisteren. Hij tv-veteraan! zal daarna een stil hoekje nodig hebben om zich te gene ren over de informatie die hij in dezt aflevering bood en over het woordge bruik waarmee hij dit bood. Vg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2