„MOOIE VRIJHEID!?" DE HIPPIE- Z0NDVL0ED MET KUN JE ZON BEETJE ALLE KANTEN UIT... HET HOEFT EIGENLIJK NIET MEER... ZATERDAG 18 APRIL 1970 (Van een onzer verslaggevers) Amsterdam - Koningin Julia na zal op 23 april een geheel vergulde auto aanschouwen. Het voertuig staat op een twee meter hoge sokkel, die de tekst draagt: „De zevende dag zult gij uw auto poetsen" en stelt het gouden kalf van de twin tigste eeuw voor. Vervolgens zal de koningin een krijtje pakken en op een meterslang schoolbord een ontboezeming kunnen kalken, aldus het voorbeeld gevend aan vele duizenden, die hoopt men vurig op deze manier van hun hart geen moordkuil wil len maken. Daarmee is dan officieel de tentoonstelling „Mooie Vrijheid!?" geopend. Zij duurt tot 20 juni en be doelt een nationaal symbool te zijn ter ere van 25 jaar be vrijding. De lokatie is de Nieuwe Kerk, door de brandweer ongetwijfeld bestempeld als het belendende perceel van het paleis op de Dam. Zagen gillen. Boren brom men, hamers beuken. Tientallen arbeiders zijn al sinds half fe bruari doende de 1600 vierkante meters expositieoppervlakte met véél hardboard te vullen. Secre taris van de organiserende stichting, die er drie ton voor heeft neergeteld, is R. Pekel, in het dagelijkse leven gemeente ambtenaar ten dienste van de vorming en scholing van gehan dicapten. maar nu tijdelijk-vriy- gesteld ten bate .van een andere .Oranje Vrijstaat dap de kabou ters wilier!. „Het wordt geen lieve tentoon stelling", zegt hij. „Daarom staat er achter* Mooi Vrijheid ;ste eeuw vormt het merkwaardige symbool de expositie „Mooie Vrijheid!?", die twee maanden in Amsterdam te bezichtigen is. behalve een uitroepteken ook een vraagteken. Dat heeft me neer Wielek verzonnen, de voorzitter van het 5-meicomité. We willen de .mensen niet met I een. pasklaar .antwoord de deur uitsturen. Het publiek moet zelf een antVmórd vinden. Met1 Mooie Vrijheid kun je zo'n beetje alle kanten uit". Dat moet figuurlijk bedoeld zijn, want letterlijk kom je de Nieuwe Kerk aan de Damkant binnen en ga je er aan de Nieuwezijdskant uit. Tweerich- tingverkeer is er niet bij de looppaden hebben een strikt pa troon. Dat is ook wel logi'sch, want de herdenkingstentoonstel ling, zoals ontwerper Dick Elf- fers hem zag, moest vooral niet een oorlogsexpositie worden. Een duidelijke afbakening in drie onderdelen daaromhet voorspel, de bezetting en het tot op vandaag doorwerkende na- Ti jdsbeeld „We hebben de oorlog in het kader van de tijd willen plaat sen", zegt de heer Pekel. „Eerst de periode 19301940. De crisis. De vraag, hoe we er in 1940 zo belabberd voor konden staan. De dingen, die we hebben nage laten. zodat het voor de Duitsers geen kunst was om ons in record- tempo te overmeesteren. Dan de meidagen, de bezetting, de ille galiteit, de hongerwinter, het drama van de joden, de bevrij ding. En tenslotte, heel belang rijk, de periode 19451970, die de vraag aan de orde stelt: wat hebben we met onze vrijheid gedaan? Wat hebben we ervan gemaakt? We geven positieve antwoorden de industrialisa tie, het sociaal toerisme, de wo ningbouw, maar ook negatie ve. We gaan zaken als de wo ningnood, de rassendiscrimina tie, Vietnam, niet uit de weg. De verhouding tussen positief en negatief zal ongeveer fifty- fifty zijn". Een provisorische rondgang" on der een motregen van zaagsel, die de heer Pekel doet opmer ken: „We komen beslist op tijd klaar, al moeten we er bij neervallen". Bij de ingang een molen in de kleuren zwart, roze en geel. Daarin grote foto's die het drama voorspellen, onder meer gewijd aan de burgeroor log in Spanje („Arriba parrias de la terra"), die Hitier de kans gaf zijn luchtmacht uit te pro beren. Dit vooroorlogse gedeel te wordt verzorgd door de kun stenaar Lex Metz. De meidagen vervolgens: vastgelegd in kolos sale zwart-witplaten van Karei Blazer. Tegen een kale wand het beeld „Het Onweer" van Germaine Richer een wan hoopskreet in brons een ver schrikkelijke close-up van de ontredderde mens. Even naar rechts geeft Metten Koornsta, eindelijk eens niet in de rol van versierder van het boekenbal, zeer plastisch gestalte aan een onderduikhok en een honger winterhuiskamer, waar de plan ken uit de muur gebroken zijn omdat de schoorsteen toch ro ken moet. In een gang is de illegaliteit ondergebracht. De ruimte wordt met opzet stikdonker gelaten. Alleen de vitrines met valse do cumenten. stempels en andere ondergrondse attributen zijn verlicht. Het bevrijdingsgedeel te. waarin de kleuren „leve de Willenden" zingen. Foto's foto's foto's. Teksten. Feiten. Het Rijksinstituut voor Oorlogsdocu mentatie heeft als altijd zijn best gedaan. Een filmzaaltje, waarin verschillende keren per dag „Een leger van gehouwen steen" zal worden vertoond. Tenslotte wat we van de mooie vrijheid hebben gemaakt, cul minerend in het moderne gou De affiche van „Mooie Vrijheid!?" vlak voor de fraaie preekstoel in de Nieuwe Kerk te Amsterdam, die onderdak verleent aan deze „niet lieve tentoonstelling". den kalf, een enorme kranten- en kleurcollage van Jan Bons en het opschrijfbord. waar ie dereen de emoties, die de ten toonstelling bij hem heeft opge roepen, kan neerkalke;.. De heer Pekel: „We verwachten geen reacties. We zijn ervan overtuigd, dat zelfs de meest progressieve jongeren het eens zullen zijn met wat ze zullen zien. Nogmaals: dit wordt geen lieve tentoonstelling". Centraal bij dit alles is een grote halfcir kelvormige ruimte, waarin het Auschwitsmonument van Wessel COöV.ijn staat opgesteld en waarin ook de vlaggen van de geallieerden^ plus van plafond tót"*bijna'de vloer de natio nale driekleur hangen. Een plaats, waar men zich met uit zicht op een wandgrote foto van een erebegraafplaats kan bezin- Harmonisch De expositie wordt met inni ge dank van stichtingszijde aan het kerkbestuur gehouden in dat deel van de Nieuwe Kerk. waarvan de restauratie bereids is voltooid. Ontwerper Dick Dif fers heeft de voortreffelijke ge dachte gehad de bouwkunstige elementen van het bedehuis he lemaal in zijn opzet te integre ren. De omhoogstuwende pila ren, de kuise gewelven, het in getogen koorhek, het orgel, dat ieder moment lijkt uit te kun nen barsten in verontwaardi ging of blijdschap, leveren een harmonisch, oer-Nederlands sa menspel met hetgeen de exposi tie wil tonen en zorgen voor een meditatieve sfeer, die velen op de 25-ste verjaardag van de bevri jding zullen waarderen. Tot slot de zakelijke kant. De organisatoren verwachten min stens 60.000 bezoekers. Men zal in het hele land een propagan dacampagne voeren, zowel via scholen en VW's als via aan plakzuilen en de Spoorwegen. De posterijen sturen vanaf 1 mei per dag 25.000 brieven met een speciaal stempel uit Am sterdam. Het entree voor vol wassenen zal een gulden zijn, voor kinderen 50 cent. Lagere scholen, die klassikaal op be zoek komen, betalen niets. Voor twee kwartjes kan men een tentoonstellingsgids kopendie, zo verzekert de h.er Pekel, blij vende waarde heeft. Piet Snoeren piet snoeren Hoelang moeten de hippies nog wachten, voordat ook voor hen de zon opga at over wat zij als „het leven" Steeds weer werden jongeren naar dat plekje bij het nationale monument gelokt. AMSTERDAM. Eén zwaluw maakt nog geen lente, maar onder tussen heeft wn handjevol apos tolisch uitgedoste hippies bij het Nationaal Monument op de Dam al wel voor een voorbode gezorgd van wat de hoofdstad de komende zomer verwachten mag. Zij wer den, enkele tientallen sterk, door de politie afgevoerd wegens ver boden musiceren op de openbare weg, hetgeen in ondergrondse kringen de wanhopige vraag heeft opgeroepen, of burgemeester Sam kaiden het nou nooit leert. Zal dat dan weer het overheersende beeld worden in Amsterdam, dat zich de vierde toeristenstad van Europa mag noemen? De hippies zonne badend, gitaar tokkelend, lief hebbend en hasjiesj puffend aan de ene de politie patrouillerend, chargerend, arresterend aan de andere kant? Een voorspelling valt moeilijk te ge ven; het feit echter, dat de hippies in kleine, maar al internationale gezel schappen de roerige staart van maart en de eigenzinnige wil van april heb ben getrotseerd teneinde zich bij het magische wereldcentrum de voet van Raedekers pjloon te verbroederen, is een niet te negeren aanwijzing. Zo zijn er meer. San Francisco is als hippietown nummer 1 verleden tijd; burgemeester Alioto kreeg er de welge dane spaghettibuik van vol eri nam krasse maatregelen. En India, waar de hippies hun Mekka zochten? In onder grondse kringen kan men beluisteren dat het staren naar de navel onder de onverstaanbare fluistering van een psalm niet iedereen even goed bevallen is, al kon je de hasjiesj in de regerings winkel om de hoek bij blokjes tegelijk legaal en goedkoop betrekken. Nog meer Het is dan ook heel goed mogelijk, dat de onberekenbare hippiet rek zich nog veel massaler dan vorig jaar via Am sterdam zal bewegen. Waarbij een magneetwerking kan uitgaan van de popconcerten, die met name manager Sid Bernstein ondanks tegenwerking van de lokale autoriteiten met grote koppigheid naar de Veluwe wil halen. En de mondreclame doet een boel.... Tot groot verdriet van de Amsterdamse politie, die vorige zomer het tegendeel bewees door bij elkaar 945 Damslapers te arresteren, blijft in de internationale ondergrondse het hardnekkige gerucht circuleren, dat van Samkaiden voor- §1 op het gebied van verdovende midde len alles mag. En dan is er tenslotte de magische lokroep van de meditatie- oentra Paradiso en Kosmos, die de hemel mag weten via welk mysterieus .fluïdum tot in de uithoeken van de wereld wordt gehoord. Helaas is Amsterdam minder vrien delijk, dan men geneigd schijnt om aan te nemen. De enkele vreedzaam musice rende hippies, die de Amsterdamse druil lente geprobeerd hebben op te fleuren, wekten meteen de hartstochten op van de manschappen in bureau Warmoesstraat en voor zover ze onvol doende middelen van bestaan hadden gingen ze floep met een gerouti neerde trap de grens over. En de poli tieverordening is ook niet meer wat ze wasBurgemeester en wethouders kregen vorig jaar net niet hun zin. toen ze het slapen in de openlucht en het verblijf in de onmiddellijke omgeving van het nationaal monument radicaal wilden verbieden. Wel wisten zij er bij de gemeente raad de volgende twee bepalingen door te drukken: ,,Dat burgemeester en wethouders het slapen onder de blote hemel op bepaal- bieden, wanneer daartoe aanleiding be staat (bijvoorbeeld te veel overlast voor de omgeving)dat het verboden is zich te bevinden op of tegen een gedenkte ken aan de openbare weg. Men mag er met uitzondering van bloemen of kran sen ook niets op of tegenaan zetten". Met deze maatregelen werd enigszins tegemoet gekomen aan de eisen van de gegoede burger, die in sjieke etablis sementen rondom de Dam zichzelf, zijn relaties of zijn vrouw pleegt uit te laten en die per se weigert, daarbij een hor denloop te moeten nemen over volle slaapzakken. Met deze maatregelen werden ook de gemoederen gesust van gemeenteraden en verenigingen her en der in het land, die het verguisde nationaal monument wilden overplaatsen naar een zindelijk plekje vaderlandse bodem „waar het niet met anti-autoritaire smetten kon worden bezoedeld". Maar of de hippies zich aan de politieverordening zullen houden, valt te bezien en wat de politie zal doen. wanneer het antwoord nega tief blijkt, daarover behoeft men niet lang na te denken. Voor de rest heeft Amsterdam niets gedaan. O ja, er is gepraat, toen de herfstregens vorig jaar eindelijk de lange hete zomer kwamen blussen. Het pijpesteelde vooretellen bij de verant woordelijke gemeentelijke instanties en in de gemeenteraad. Er moesten bordjes in vier talen komen, om de internatio nale jeugd eerbied bij te brengen voor hetgeen het nationaal monument staat te verzinnebeelden rrtissehien zouden ze er dan afblijven en zou de extra-post onderhoud (eerste helft vorig jaar 8400 zure guldens) kunnen worden terugge schroefd. Er zouden meer goedkope lor giesplaatsen moeten komen dan de 1850, waarover de hoofdstad momenteel in jeugdherbergen en studentenhotelle tjes beschikt. Leegstaande scholen zou den moeten worden omgetoverd tot slaapzalen en als dat nog niet genoeg was, zouden er tenten moeten worden opgericht aan de rand van de stad. Er zouden goedkope eetgelegenheden moe ten worden geschapen. De studenten- mensae zouden ook voor jonge toeristen moeten worden opengesteld on in een speciaal voor de hippies uit te geven krant zouden de adressen moeten staan van goedkope eethuisjes. Er zou gesanctioneerde tolerantie moeten komen tegenover het muziek maken op de openbare weg, het be schilderen van liet straatdek en het venten met zelf vervaardigde sieraden. Bij de Dam zouden oen toiletwagen moeten komen, papierbaK'cen en drink- fonteintjes Ondei dit wensenpakket en nog veel meer staat de tafel van B en W kreunend door te buigen, maar er is nog geen enkel besluit genomen. Na ons de hippiezond vloed, schijnt Samkaiden te denken Het zou best een3 kunnen, dat die deze zomer al voor de deur Het hoeft niet Er is een plannetje van het gemeen telijk bureau jeugdzaken -oor een soort „generale staf", die tijdens het hoog seizoen m Amsterdam zou kunnen ope reren 'n paar mensen, die permanent beschikbaar zijn om te kunnen bij springen of hulp verlenen als er ergens moeilijkheden dreigen. Of om onbemid delde, toevallig niet werkschuwe hip pies aan een tijdelijk baantje te helpen. Het klinkt de ondergrondse kringen in de ^hoofdstad zacht gezegd padvinderig Wie naar het magische centrum op de Dam komt. behoort niet tot de cate gorie, die bijgesprongen wil worden en die dank-je-wel zegt tegen hulp of een baan. Hij wil het zelf rooien. Hij wil doen en laten wat hem zint en voor do rest basta. Is hij in het rebelse hoofd kwartier van provo, Dolle Mina, pan denkrakers, Maagdenhuisbezetters en kabouters of niet? Nou dan. piet snoeren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 11