x
Meer mode voor
minder geld.
Spaanse
MARGRIET FREEMAN:
Ik voel me geen
Jeanne d'Arc"
M.
schoenenbulbtin
Kreukellak.
CR0C0-M0DE.
Openhlel.
Bij rector
op het matje
„OPEN BRIEF AAN GODSDIENSTLERAREN
WAS MIJN EIGEN INITIATIEF"
Sterke winststijging
bij Van der Grinten
XdeX
t^hak.
V6et lorigerend.
©O®® sBotksmft
dQNGEMQDE
de leidse courant
pagina 9
ALKENSWAARD „Iemand van de
troep „Waarheid en leven" heeft over
»n brief gestuurd naar de Osser-
■atore Romano. Daarin wordt ik een
eannc d'Arc van de 20e eeuw ge-
ïoemd. Maar met groepen als „Waar
in leven" wil ik niets te maken
lebben en verder voel ik me geen
e d'Arc, maar gewoon 'n leerling
'n middelbare school". Zoveel
eactics als zijn binnengekomen op
laar open brief aan de godsdienstlcr-
van middelbare scholen in onze
;rant van woensd. 18 mrt had Mar-
;riet Freeman uit Valkenswaard echter
liet verwacht. „De reacties zijn bijna
Ilemaal positief. Er waren er een 25-
al bij van Confrontatieaanhangers, die
lenken dat ik ook zo ben. Nee, hoor".
zes jaar genoten middelbaar on-
lerwijs heb ik tijdens de godsdienst
en zoveel godsdienstleraren gehad
n bij al die docenten waren de les-
- excusez le mot knap waar-
leloos". Zo begon haar brief, waarin
dit „waardeloze" uitvoerig toelicht.
De brief die bij sommigen wellicht de
idruk heeft gewekt uit welke hoek van
rerontruste katholieken dan ook te ko-
„is impulsief geschreven" zegt
„Tijdens 't schrijven van 'n opstel
net de opgegeven titel" verandering in
godsdienstonderwijs" maakte ik me
teeds kwader en kwam dit er ongev.
lit. Ik zat toen bij mijn oma te wer-
;en. Thuis wisten ze er niets van",
laar eigen „zeer roomse vader" (al-
lus de brief en met 'n knikje beves-
igd) ver-telde dit voorval later aan 'n
'kende uit de krantenwereld. En zo
rwamen de Nederlandse godsdienstle-
aren aan de publieke schandpaal te
*Ja wat zoeken in een bungalowpark te
Valkenswaard, dat als gewoonlijk met
guirlandes als „pittoresk" en riant
versierd zal worden, is Margriet Free
man na drie uur 's middags thuis te
vinden.Veel tijd heeft ze niet, want ze
staal vóór haar eindexamen aan een
Eindhovense middelbare school, die ze
nu enkele jaren bezoekt. Daarvoor was
ze in Voorburg en Leiden op school.
Aangevuld met gesprekken met ande
re middelbare scholieren elders uit Ne
derland en discussies thuis zijn dat
de gegevens, waaruit ze haar ervaring
„Het moet in de godsdienstlessen niet
om de mening van de godsdienstleraar
gaan", vindt Margriet. „Het gaat er
niet om wat hij ervan vindt, maar wat
de Kerk vindt. Ook in de maatschap
pij is veel verwarring. Met veel ver
anderingen ben ik content, maar er lig
gen toch ook bepaalde dingen vast (de
wetten), waaraan je je hebt te hou-
BEHOEFTE AAN INFORMATIE
In de Katholieke Kerk liggen toch ook
nog wel bepaalde objectieve gegevens
vast. En daarover wil ik in de lessen
geïnformeerd worden. Het katholieke
geloof wordt momenteel toegespitst op
de bijzonderheden en niet op de ker
nen. Als je aan 'n willekeurig iemand
vraagt: wat is het katholieke geloof,
dan vallen woorden als celibaat en der
gelijke.
Ik heb daar niets op tegen, maar dat
zijn niet op de eerste plaats zaken
waarover we geïnformeerd willen wor
den, althans niet met de problemen over
deze en andere vraagstukken, zoals
die bij de godsdientleraar leven. Om
bijvoorbeeld bij het celibaat te blijven:
ik zou dan wel eens Tets willen weten
dat gesprek aanwezig geweest", zegt
haar moeder lachend. Als ouders zijn
we natuurlijk op deze brief aangeke
ken als een stel fanatiekelingen in de
geest van Confrontatie. Ik kan u wel
vertellen, dat we een jaar geleden het
blad Confrontatie één keer aange
vraagd hebben om eens te weten, wat
het
MARGRIET FREEMAN
over de geschiedenis en de achtergron
den van een dergelijk vraagstuk, waar
door je het kunt plaatsen. Maar daar
over heb ik nooit iets gehoord.
Er wordt op het ogenblik veel opzij ge
zet. De ouderen weten echter wat ze
opzij zetten. De jongeren hebben te
weinig informatie gehad om te weten
wat ze eventueel opzij willen zetten. De
ouderen weten nog wel wat ze door
moeten of kunnen geven, wij niet".
Wat bijvoorbeeld?
„Nou.de godsbewijzen.die schij
nen te bestaan, maar ik weet alleen
dat ze bestaqn, niet meer. Begrijp me
goed: ik heb niets tegen de leraren
persoonlijk, maar wel tegen het sy
steem, of beter: tegen het ontbreken
van een systeem bij het godsdienston
derwijs. Bij de andere lessen heb je een
leerplan. Ik heb nu ontdekt, dat gods
dienstleraren, dat ook hebben, maar die
houden er zich niet aan.
Ik was vorige week uitgenodigd door
de Landelijke ver. van Godsdienst
leraren. In Utrecht heb ik een gesprek
gehad met de heer Van Lier. Dat was
een prettig gesprek. Mijn opvattingen
zijn hier en daar wel wat bijgeschaafd,
maar als geheel blijf ik achter de klacht
in mijn brief staan. Ik heb ook wel in
de gaten, dat het momenteel heel moei
lijk is, maar het kan in ieder geval
beter dan het nu gebeurt", aldus Mar
griet Freeman.
„Ik ben als „conservatieve" ouder bij
wisten
al Het beroerde is. ci.it je er na dit
nummer niet meer afkomt. Maar ik zet
nu. bij aankomst, er steeds op „retour
aan afzender" Fanatiek, .nee"
De leerlingen worden tussen 2 vuren
geplaatst", zegt Margriet. „Tussen de
ouders, die r.-k. zijn en de godsdienst
leraar, die zelf twijfelt. Er heet con
tact te zijn tussen ouders en school,
m&ar je moet niet vragen hoe. Ze
kunnen de ouders niet informeren om
dat er geen leerplan is. Ik heb zelfs
meegemaakt, dat een leraar daags
voor een oudercontactavond het had
over het op de mouw spelden van de
ouders. Nee, de godsdienst van mijn
ouders is mij niet heilig, maar ik wil
het wel kunnen toetsen aan de hand
van objectieve gegevens (er wordt hier
thuis veel gediscussieerd) en die krijg
ik onvoldoende.
HEB IK GODSDIENSTPROBLEMEN
Dat jongeren godsdienstproblemen heb
ben en mei onzekerheden zitten vind
ik op zich geen ramp", zegt ze. „Maar
ze moeten wel weten waarover ze pre
cies problemen hebben. Ik kan nu wel
zeggen, dat ik godsdienstproblemen heb.
maar ik weet niet of dat wel zo is,
want ik ben te weinig geïnformeerd.
Ja, ik lees veel, zie tv en volg de
Ik probeer mee te groeien met de ont
wikkelingen, maar in de lessen wordt
alleen twijfel gezaaid. Ik ben voor in
dividuele vrijheid en verantwoordelijk
heid, ik ben me bewust van de betrek
kelijkheid van een mening, maar dan
moet je eerst weten waarop je die
moet richten, moet je geïnformeerd
zijn, moet je een standpunt opge
bouwd hebben. De godsdienstlessen ver
zanden nu in sex. waarbij je sterk de
indruk krijgt dat de leraar zichzelf
compenseert of projecteert. Ik kreeg
een brief uit Oldenzaal. Een meisje zat
thuis allerlei platen uit playboy en der
gelijke tijdschriften te knippen. Haar
moeder vroeg zich af, waar ze nu mee
bezig was. Het antwoordmet de
godsdienstles, daar zouden die platen
besproken worden"
Over de vraag in haar brief of de be
handeling van de eigen godsdienst, het
katholicisme wellicht niet op het pro
gramma staat, althans niet in de op
zet wordt genoemd, om onze „protes
tantse medebroeders te vriend te hou
den". zegt ze nu: „dat is niet onoecu
menisch bedoeld. Ik vind oecumenische
diensten me vaak meer doen dan de
Roomse mis. Maar op het ogenblik be
staat de neiging om op de scholen al
le mogelijke godsdiensten te behande
len behalve de katholieke, waarvoor je
naar een katholieke school bent gegaan.
Ik heb er niets op tegen om gods
diensten met elkaar te vergelijken,
maar dan wil ik toch eerst weten waar
mee (de Rooms-katholieke godsdienst)
ik die andere godsdiensten kan verge
lijken". aldus Margriet Freeman.
REACTIES
EEN GREEP UIT DE VELE
REACTIES OP DE OPEN BRIEF:
Margriet: „Ik ben door een groep
godsdienstleraren gebeld, die me zei
den: „Wê hebben samen over je brief
gesproken. We zijn ervan geschrokken
en zijn tot bezinning gekomen".
Op school ben ik hij de rector op het
matje geroepen. Daar ben ik (en mijn
ouders) een tijdlang uitgekafferd. Daar
na zijn alle klassevertegenwoordigers
bij hem geroepen. Daarbij is niet erg
vleiend over mij gesproken en gezegd,
dat mijn brief een schijnheilig verhaal
is. Dat vind ik niet aardig. Aan deze
leerlingen is geprobeerd een andere
interpretatie aan mijn verhaal mee te
geven.... de leerlingen, die ik sprak,
zeiden tegen mij: je had groot gelijk.
Margriet meent, dat jezelf moet leren
met twijfels en onduidelijkheid flexi
bel te leren omgaan. Er is genoeg om
je heen wat daartoe dwingt. De ondui
delijkheid van politieke partijen is,
vindt ze, in de verkiezingswede daar
ook een voorbeeld van geweest. Maar
van de godsdienstlessen op school ver
wacht ze niet gedoceerd te worden in.
de twijfel, maar wel in objectieve ge
gevens. waarover je dan naar eigen
goeddunken kunt twijfelen. Ze wil de
klok niet stilzetten. Dolle Mina's mo
gen er van haar zijn.
Spectaculaire
groei.
gVENLO (A.N.P.). Voor Van der
"inten N.V. is 1969 een goed jaar ge
lest. De autonome omzetstijging he-
oeg 22 pet; de acquisitie van twee
|tenlandse bedrijven (resp. in Italië en
jmkrtjk) voegde daar nog 13 pet aan
nettowinst steeg met 68 pet (de
nieuwe bedrijven meegerekend)
k. f 7,4 min in 1968 tot 12,4 min in
169. Dit blijkt uit het jaarverslag.
De omzet ging van 162,3 min in
naar 218,3 min in 1969. Het bruto-
drijfsresultaat over 1969 bedraagt
Igens de geconsolideerde winst- en
rliesrekenmg 29 min (v.j. 19 min),
ials reeds gemeld, zal worden voorge-
dd het dividend te bepalen op 22 pet,
ide 4,40 per gewoon aandeel van
Reeds is een uitkering gedaan van
20, zodat het slotdividend 2.20 zal
een overzicht over de laatste tien
blijkt een spectaculaire groei van
Van der Grintengroep. De omzet in
0 bedroeg nog maar 24,2 min. in
was dit cijfer gestegen tot 65.5
maar daarna ging de stijging in
ste* 6neller tempo via 117,2 min
1966 en f 162,3 min in 1968 tot 218 3
het afgelopen boekjaar.
«droeg de nettowinst in 1960 nog
6 min in 1965 was deze winst reeds
tegen tot 4,2 min. Via 6 min in
7.4 min in 1968 werd in 1969
n 12. min bereikt. In een meer-
■nplan zijn richtlijnen vastgesteld ten
izien van assortiment, penetratie bui-
landse markten en financieel beleid,
plan is erop gericht Van der Grin-
1 huidige sterke positie in de Eum-
diazokopieermarkt binnen een be
kt aantal jaren uit te bouwen tot een
i betekenis op de algemene
eldmarkt in reprografische produk-
TRECHT (ANP) De bestuursraad
de katholieke bond van personeel
le handel heeft de bij het NVV aan-
oten bedrijfsbond van werknemers
de handel, het bank- en verzeke-
swezen en de vrije beroepen, de
mene bond Mercurius geschreven,
de KBPH graag zal ingaan op het
Dod van Mercurius besprekingen te
ïen over een samenwerking in de
n van een rechtspersoonlijkheid be
nde federatie. De christetijke be-
fsbond HBV (handel, banken, ver
dingen) heeft de uitnodiging al eer-
aanvaard.
e KBPH heeft het voorstel in lal
plaatsen met de leden besproken.
ADVERTENTIE
beste X
hekken X
>men uit BesX
ten. Het doel is in 1975 een omzet te
realiseren van ongeveer 5 pet van de
geraamde wereldmarkt. De omzet in de
eerste maanden van het boekjaar 1970
vertoont een bevredigende ontwikkeling.
de
beste
hekken
komen uit
B G levert
gegarandeerd roestvrije
hekwerkendoor
geheel Nederland tegen
k de scherpste prijzen.
WEER
of geen
WEER
DE BILT Een klein lagedruk
gebied. trok vannacht van Noord-
Frankrijk naar het noordoosten en
lag vanmorgen bij Berlijn. Een
koufront, dat uit het noorden was
gekomen, lag toen geheel ten
deelt \Z°nnige
mede: perioden
zuiden van ons land. Achter dit
front was koude lucht uit Noord-
Duitsland en Denemarken over het
gehele land uitgestroomd. In de
bovenlucht stond een matige,
zuidelijke stroming, waarin war
mere en vochtiger lucht langs het
frontvlak werd opgestuwd, waar
door voornamelijk in het zuiden
regen viel. Tussen IJsland en
Spitsbergen lag een diepe de
pressie, waarvan het fronten
systeem vanmorgen dicht bij
Schotland lag. In het komende
etmaal zal het óver het noordelijk
deel van de Noordzee trekken.
Voor de fronten uit verplaatst een
rug van hoge luchtdruk zich lang
zaam naar onze streken, waardoor
opklaringen geleidelijk over vrij
wel het gehele land de overhand
zullen krijgen. Hierdoor zal het
weer een wat aangenamer karak
ter verkrijgen.
Weersvooruitzichten voor vrijdag
In cijfers gemiddeld over ons land:
aantal uren zon: één tot zes; min.
temp.: omstreeks normaal; max.
temp.: nul tot vier graden onder
normaal: kans op een droge pe
riode van minstens twaalf uur:
zeventig procent; kans op een ge
heel droog etmaal: veertig procent.
Wcor in Nederland
Kolde
Kindlieven
Den Helder
I.uchth. R'da
Twenthe
Vlisslngen
Z.-Limburg
Weer in Europa
Relgrado
Berlijn
Genève
Grenoble
Helsinki
2375
Bruin leren herenbrooksmollere uit onze
keurkollektle.Ook In zwart.
Leren zool. QQ75
Kreukellak damespump In bruin of zwart lakleer.
Leren zool.
Bruin kreukellak met leren zool en wHfezoolrond.
Ook In wit leer.
Bruin kreukellak damespump
met leren zool. A7*
Ook in wit leer. JP*
Uiterst gemakkelijke pump met voetkussen.
Extra comfort. In bruin of zwart lakleer.
Leren zool. ^^75
fonfasle crocolak herenloafer.ln bruin of zwart
36 39 29^
40-47 32,75
3775
Herenloafer met hoge hak.
In bruin schaduw crocoieer. Leren zooL
Blauw leren meisjes hondschoen,
met voet steuntje.
20-21 1775
22-23 18,75
24-28 1 vs
Zeer voordelige dames openhlel
schoentje in diverse
moderne kleuren.
1675
Blauw leren dames openhlel met
witte biesjes over neus.
Ook in rood of bruin I
Dames open Meischoentje In de
kleuren blauw, rood of
gebroken wtt leer.
leren zool
1975
2375
Rood antiek leren jongensmoliere.
27-30 1575
31-35 17,75
Rood leren meisjes
bandschoentje
met metalen garnering.
27-30 2175
31-35 2375
Van Haren volgt
de mode op de voet.
I