MARTINE BIJL en de volwassenheid NANA'S GALA SHUGGIE OTIS THE BAND TONY JOE WHITE FIFTH DIMENSION MUZIEK VAN DE JAREN ZEVENTIG EYES OF BLUE P. J. PROBY BLOEI EN EXPANSIE VAN BUITENLANDSE VERZENDHUIZEN SIERADEI VROUW BESTELT GRAAG JURK PER POSt ZATERDAG 21 MAART 19 Br zijn mensen geweest die meteen na het verschijnen van Martine Bijls jongste Lp (Im perial 5c062.24093) hebben uit geroepen dat de zangeres in vergelijking met vroeger werk nu een duidelijke voorkeur voor „harde teksten" aan de dag legt. Het klonk opgelucht, want dat iemand „van die leef tijd" zich tot dan vrijwel uit sluitend „onledig" hield met 't vertolken van lieflijke en vaak sprookjesachtige dingen, vond men kennelijk maar raar. Die nieuwste schijf gaf dan einde lijk de volwassen Martine Bijl te zien waar men al zo lang op had gewacht. Tevergeefs heb ik getracht de indruk van „volwassenheid" tot de mijne te maken, Toege geven, er staan op de lp 'n paar nummers met een kritische tekst. „Het laatste nieuws" is er het meest sprekende voor beeld van, en in mindere mate geldt het ook voor „De zeven zwanen" en „Koning Middelma tigheid". Maar hetgeen daar aan de orde wordt gesteld be hoort duidelijk tot een wereld waar Martine Bijl niets of al thans heel weinig van moet hebben. Zingt ze niet in het laatstgenoemde chanson: „Sta mij toe dat ik daarom ween?" Koning Middelmatigheid ziet in elke dromer een gevaarlijke rebel; daarom keert Martine Bijl zich maar liever af. Onze harde wereld is voor haar 'n kwestie van „bevend balance ren op het koord in de piste van het leven". En dat kan niet meer tegenwoordig, als je de mensen gelooft. Het leidt automatisch tot verwijten of in ieder geval bedenkelijk wenk brauwen fronsen. Ik geloof niet in een grotere geëngageerdheid van Martine Bijl. Waarom zou ze ook? Het is haar instelling en aard ge woonweg niet en dat mag toch zeker wel? Wat is er nou in 's hemelsnaam tegen als je fijn gevoelige teksten zingt, gi-appi- ge liedjes of melancholieke chansons vol heimwee naar een droomwereld? Laat Martine Bijl rustig haar gang gaan en bijvoorbeeld nog eens een paar teksten van Anne Sylvestre uit het Frans vertalen. Haar ge voelswereld sluit goed aan bij die van de Nederlandse Edison- winnares. Een ronduit ontroe rende tekst is die van het lied je „Lazare en Cecile". Als ge heel is de lp een verademing, ruimschoots de moeite waard om er aandachtig naar te luis teren. Het geheel stemt tot na denken, waarbij je desgewenst de teksten nog eens kunt nale zen op de hoes. Als je de lied jes alleen maar beluistert ont gaat je een heleboel. Lezen is veel minder vluchtig en al zijn de dingen waar Martine Bijl de aandacht op vestigt misschien niet allemaal opzienbarend, ze zijn beslist waardevol ge noeg om er even bij stil te Niet een van de spectaculairste, maar wel een van de beste onderdelen van het inmiddels al weer een maand achter ons liggende Grand Gala vormde het optreden van de in Parijs wonende Griekse zangeres Nana Mouskowri. Met haar prachtige stem tradeerde zij ons op enkele nummers uit haar repertoire, dié ook te vinden zijn op de elpee die Phonogram uitbracht it air' aanleiding van het jaarlijks terugkerende platenfeest. De lief hebbers van Nana's klanken, en dat zijn er niet iveinig, kunnen genieten van „Mon enfant", „Cou-cou-rou-cou-cou", „Dans le soleil et dans le vent", „Roses blanches de Corfou" en „Toia pou pas stin xenitia" van de bekende Griekse componist Manos Hadjidakis en nog enkele nummers. Gedegen vakwerk van een artieste, die nog vele rijke jaren voor de boeg heeft (Philips). in voetspoor van vader Johnny Shuggie Otis, de zestienjarige zoon van Johnny „Telephone song" Otis („Well baby, I'm lonely", weet u nog wel?), maakt zijn soloplatendebuut op de Epic-l.p. „Here comes Shug gie Otis". Hij had al eens mee mogen spelen op een van de schijven van zijn vader, maar nu is het dan zover dat wij kennis kun nen maken met solo-Shuggie. een voor zijn leeftijd bijzonder begaafde gitarist, organist, mondharmonicaspeler en, hoe kan het anders met een vader als Johnny, vocalist. Shuggie brengt 't er goed van af en be tekent beslist een aanwinst voor de rhythm and blueswe reld. De eerlijkheid gebiedt overigens te zeggen dat hij met een aantal uitgelezen be geleiders muzikaal in de wat ten wordt gelegd, hetgeen niet wegneemt dat wij onder de in druk gekomen zijn van Shug- gie's swingende en fantasierij ke gitaarspel. Als zanger moet hij nog wat rijpen, zijn stem is nog wat aan de onpersoonlijke kant, maar hij heeft de tijd nog. Hoogtepunten op „Here comes" zijn „Oxford gray", een ty pisch werkje met luisterrijke gitaarsolo's, omrankt door de symfonische lijnen en pizzica- ti van een strijkersorkest en het onvervalste R en B werk in „Funky Thithee", „Hurri cane" etc. Ook als componist houdt Shuggie een belofte voor de toekomst in, het merendeel van de nummers heeft hij in samenwerking met papa John ny gecomponeerd. (Epic). Nieuwste single aan The unfaithful servant. Vakwerk van de jongens van The Weight. Tony Joe White is in Neder land nog praktisch onbekend, een enkele „popper" zal hem gezien hebben in de Andy Wil- liamssliow van enige tyd gele den, maar daar houdt het dan ook mee op. De single die nu van hem verschenen is zal daar wel het nodige aan veranderen. Groupy girl en High sheriff hebben voldoende hitpotentie om een hoge notering te beha len. Vooral de B-kant, een ge weldig bluesnummer, mag er The Fifth Dimension breekt een lans voor de rassengelykheid op de single The Declaration. Het betere close harmony werk. Willem Duys vertelde enige weken geleden het deftige Grand-Galapubliek, dat met jeukende trommelvliezen naar de Amerikaanse Flock had zitten luisteren, dat de muziek deze groep toch wel erg „frappant" was. De half ont blote violist, Jerry Goodman, had toch wel talent, vond hij en zou zeker op het Concert podium geen gek figuur slaan. De Flock speelde misschien chaotisch en keihard, zo zei hij. maar daar moest men maar aan wennen, want, dit was „het geluid van de jaren ze- Wat zal het geluid van die fa meuze jaren zeventig worden? Sommigen zién inderdaad iets in die viool, die behalve door Jerry Goodman bijvoorbeeld ook intensief bespeeld wordt door David Swarbrick van de Fairport Convention of Rick Grech van Blind Faith (maar al weer jaren door John Cale van de Velvet Underground). Dan zijn er mensen die in de definitieve doorbraak van de fluit geloven. Ze wijzen op het succes van Jethro Tuil (de bedrijvige Ian Anderson) en in Nederland halen ze even de oude heer Moog, waardoor via enkele eenvoudige handelingen alle muziekinstrumenten kun nen worden nagebootst. Mort Garson bijv. realiseerde op dit bijzonder kostbare apparaat 'n geweldige Hair-elpee (A en M- label). Op dit moment al is op veel platen het volle geluid van een achtergrond orkest niet meer dan een geluidje van die moog-synthesizer. Behalve op muziek-technisch gebied zijn er in de popwereld trends, die misschien iets met de muziek van de nabije toe komst te maken hebben. Bij veel geroutineerde musici be staat op dit moment de nei ging de studio's te verlaten en de podia weer te beklimmen. John Lennon trekt met zijn Plastic Ono stad en land af, George Harrison en Eric Clap ton hebben zich enthousiast in laten schrijven als vrienden van de Amerikaanse Delaney en Bonny en de Rolling Stones treden ook maar al te graag weer voor volle zalen op. Een antwoord op de vraag wat de jaren zeventig ons gaan brengen is nog steeds niet ge geven. In feite is de muziek- revolutie van 1967 de laatste geweest. Toen leerde men dat gelmaat van de klok uiteen, onlangs de zeer goede Bonzo Dog Band en Fairport Con vention, en eenlingen gaan ver der zoeken of leden van ver schillende groepen vinden el- Het spectaculaire is er daar om wat af. Het is niet meer zo als in 1956 én 1964, toen plotseling een geheel revolu tionaire muzieksoort explo deerde. Nu is de popmuziek iets „bovengronds" geworden. Tienduizenden popkenners vol gen de ontwikkelingen op de voet, zodat totale verrassingen als bij de rock en de beat eigenlijk bij voorbaat uitgeslo ten zijn. Kortgeleden hebben wij ons geloof uitgesproken in de op komst van een groep uit het teeny-bopper-domein. Wij noemden toen de naam van Creedance Clearwater Revi val en dat is maar gedeeltelijk uitgekomen. De CCR (overi gens jongens met een rijk mu zikaal verleden) hebben mu ziek populair gemaakt, die ge heel past in de traditie van de Amerikaanse country-rock. Vernieuwend hebben ze niet gewerkt, wel, zoals veel meer groepen, hebben ze het mu- ROGER DALTREY Bintangs aan. Misschien lijkt het enigszins op een trend in de muziek van vandaag, toon aangevend voor een nieuwe stijl is het tot dusverre niet. Met iets meer recht kan de aan dacht gevestigd worden op de groter wordende technocratie in de pop (eindelijk eens een modern woord dat ook op de pop van toepassing is). Steeds vaker worden elektronische ap paraten aangesproken bij het vervaardigen van studio-opna men. Vooral de moog-synthe sizer", een uitvinding van de je beslist met een eenvoudig schemaatje en simpele teksten succes had. maar dat het toe voegen van tientallen instru menten, het werken 'met sfeer en suggestief tekstwerk een scala van nieuwe, interessante mogelijkheden bood. Van toen af gingen musici van diverse pluimage en uit eenlopende muzikale achter gronden zich met pop bemoei en. We kunnen zeggen, dat ze nog steeds bezig zijn nieuwe mogelijkheden te onderzoeken Groepen spatten met de re- Het enige was de popminnaars overblijft is. de transfers tus sen de verschillende groepen te volgen (de Beatles en de Who zijn de enige groepen van het eerste uur die ongewijzigd zijn gebleven) en zich le wa penen tegen handige (vaak Duitse) platenbazen en tv-per- sonalities, die zo graag scher men met kreten als „het ge luid van de toekomst" en „sound of the seventies". Blauwe ogen" in trek bij filmmakers „Eyes of blue" is een popgroep die, evenals Tom Jones, uil Wales afkomstig is en op het Mercury label een elpee mocht volspelen met hun uit vele stij len en stromingen gesublimeer de muziek. De bekende orkestleider en com ponist-van filmmuziek Quincy Jones (The lost man en John and Mary zijn recente films waarvoor hij de musical score verzorgde) raakte tijdens een werkbezoek aan Londen zo ge ïmponeerd door deze groep, dat Deze rubriek werd samengesteld door Charles Bels. hij hen verzocht de muziek te componeren voor „The Toy- Grabbers", een film van Wally Cox onder de muzikale super- Op de elpee „In fields of Ar- dath" vinden we een van de nummers uit deze film, „Merry go round", een intrigerend ge heel met klassieke invloeden die ons doen denken aan ande r- zich in het randgebied tussen pop en klassiek begevende groe pen als The Moody Blues en, in de vocale gedeelten, The Swingle singers. Overigens hebben de jongens uil Wales zich niet vastgepind op een bepaald stramien. In „Souvenirs" bren gen zij, volmaakt musicerend in de stijl van de Hot Club de France, 'n eerbewijs aan de ver scheiden zigeuner-gitarist Djan- go Reinhart. In andere num mers klinkt weer sterk de liefde voor de blues. „Eyes of blue" verdient met deze experimenten zeker onze aandacht. Leuk om te weten is verder, dat de groep na de muzikale bijdrage aan „The Toy-Grabbers" ook op dracht heeft gekregen de muziek te ver-zorgen voor „Connecting rooms" met Sir Michael Red grave en Bette Davis in de hoofdrollen, en dat tevens in de cast een plaatsje is ingeruimd voor het Welshe viertal (Mer cury). „ouwetjes" nog best te verteren In de Sunsetserie Let's danct withverschenen platen van P. J. Proby en Ike en Tina Tui - ner. Eerstgenoemde komt vooi de dag met allerlei oude suc cessen van zo'n jaar of viei vijf geleden als Maria ei Somewhere uit de West-Sid< Story. Lloyd Prica's Stagger- lee, Que sera, sera in een ar rangement dat verdacht vee lijkt op de Firedevilsversie var. zo'n jaar of zes geleden, Foui Topstopper Reach out I'll b< there, I will en andere nummer: in de toenmalige stijl gezon gen. Een en ander is het aanho ren beslist nog waard. Zoals u weet is Proby, Jim voor zijn vrienden, momenteel hard be zig aan een comeback in het popwezen. Today I killed a man haalde het nog niet hele maal. maar Proby bezit capaci teiten genoeg om vandaag of morgen terug te komen in de hoogste hitregionen, waar hij Het is op het eerste gezicht misschien wat moeilijk in dit slobberpak. nieuwe Franse mode te zien. Zomermode nog wél. Ontworpen voor de prèt-a-porter door Georges Rech die een blik tn de toekomst slaat. Want volgende winter zullen we eraan moeten, vreest de een en juicht de ander. Dit ensemble is gemaakt van vederlichte, wollen jersey met een effen en een gedessineerde kant: de rok effen, de bloes (met elastisch gerimpelde band en manchetten) met het patroontje. Als je héél mooihéél lang en héél slank bent, kun je succes de clown uithangen. Georges Rech helpt u. 1 wollen jersey jumpsuit met openhangend hemdvest Pipo niet zou misstaan. Alweer uit de Franse zom confectie. thuishoort. De schijf van Ike en Tina Turner valt een beetje tegen. Zeker, Tina kan er wat van, maar de vonk die b.v. op het voorlaatste Grand Gala zo oversprong ontbreekt helaas. Enfin, de verstokte Tinafans zullen zich toch wel amuseren met I'm jealous, Sleepless, Letter from Tina en nog zo'n zeven composities van echtgenoot Ike. (Sunset). In Frankrijk, vooral in Parijs dat wij nog altijd als het Mekka der mode beschouwen, heeft het postorderbedrijf een enorme vlucht genomen en daarbij deed zich een merk waardige verschuiving voör. Boden deze bedrijven vroeger alleen maar kleding aan thans breidt het aanbod met de dag uit. En telden deze bedrijven vroeger hun klanten voornamelijk onder de niet- meer-jonge vrouwen uit de provincie, momenteel is het merendeel nog' geen 40 jaar oud en woont in de stad.- Er heeft een wisselwerking plaats gehad: het verjongen en ver stedelij ken van de clientèle spoorde de zaken aan modieuzer en jeugdiger modellen te bieden; en dat is weel een reden voor andere jonge vrouwen het zich gemakkelijk te maken en hun boodschappen per brief of telefoon af te doen. Waarom zij dat liever willen dan persoonlijk erop uit te trekken? Ten eerste omdat zij steeds minder tijd hebben uitgebreid te gaan winkelen; de Franse vrouw is over het algemeen werkzaam; als zij geen buitenshuis werkende vrouw is, heeft zij het druk binnenshuis. Het boodschappen doen neemt meer tijd dan nodig is door het parkeerprobleem in de wijken waar de winkels zijn geconcentreerd. De postorderzaken komen haar nu tegemoet met gemak kelijke regelingen: men hoeft maar ééns in de maand te betalen; er zijn nog verdere kredietmogelijkheden; men neemt telefonisch orders aan en de. catalogus is bijzonder aantrekkelijk geworden, even aantrekkelijk als de collecties! Ze komen uit in alle vier seizoenen, bieden behalve mode ook speelgoed aan, linnengoed, huishoudelijke spullen, „gimïcks" en bijzondere koopjes tot zomerverblijven toe! Men ziet in deze bladen dan ook niet meer de saaie kleren voor de vrouw van het platteland afgebeeld. Talentvolle modeontwerpers leverpn hun eigen bijdrage maar helpen bovendien de algehele collectie samen te stellen. Per telefoon Ieder bedrijf voor zich,' probeert een extra-dimensie mee te geven aan zijn blad, dat al bijna een damesblad gaat lijken: de een vermeldt erin dat men dag en nacht op alle dagen van de week, dus ook op zondag, telefonische be stellingen kan doen op vijf telefoonnummers in Parijs en in de provincie. Een ander schrijft een permanente wed strijd (een soort loterij) uit, die bij elke aankoop de kans op winst biedt! Hier is de mogelijkheid ook moeilijke maten te bedienen; daar een garantie dat er geen prijs verhogingen zullen komen zolang deze catalogus geldt; elders geeft men cadeaus voor regelmatige klanten. Het oudste Parijse postorderbedrijf is de Bon Marché. Ook in ons land kwam al na de eerste wereldoorlog bij menige gegoede huisvrouw de halfjaarlijkse catalogus van de Bon Marché met „voordelige, echte Parijse modellen" die echter tamelijk tijdloos waren, in de bus. Nog steeds is Bon Marché-postorder aan de „klassieke" kant. Het warenhuis zélf is daarentegen een der vooruit strevendste in de mode! Héiène de Turckheim, wereldbekend modejournaliste van de Parijse Figaro, zegt dat de (Duitse) firma „Quelle" de eerste in de lange rij is en geheel ingesteld op jeugdige klanten voor wie boetiekjurkjes „met de grootste zoi'g. geheel gevoerd, in Duitsland of Nedei-land zijn vervaar digd!" Deze dame draagt „sieraden" uit de Parijse boutique het schoonheidshuis Hubbard Ayer. Dikke touwen onedele metalen, om de tegenstelling tot 't fragiele en t wezentje, dat de bijous draagt, goed te accentueren. De juweVen zijn dit voorjaar eenvoudig een „must", Wat let u om uit het schuurtje enig materiaal op te diep en er een tooi van te maken? Zorg dan tevens juiste make-up met waarlijk een nieuw trucje waardo het gezicht tegelijk mat en glanzend wordt! Over vochthoudende onderste film gaat een goud-beige fou\ dation (waarvan de naam wél ingewikkeld is: ultra-fit Base-Pastel Beige). Daarna een transparant poedertje et nog een donker -tintje om de wangen etherisch hol Al maken. Dan de truc: uit een kleine tube Pearling haalt fa wat van de rozige parelmoeren inhoud en trekt daarm dunne lijntjes over de lengte van de neus, over de randf c van hét gootje tussen neus en lippen en langs de bovenlip die tevoren al Rose Creole is gestift. U mag ook nog cW< lichtvlekje met Pearling leggen op het jukbeen. gjg Alsof zoveel glamour nog niet genoeg is, moet het VIERKANT lijken door het aanbrengen van vele lichteril schaduwen die men halen kan uit het doosje Quintineflj' waarin vijf kleurtjes bij elkaar liggen. SIS De wimpers, dat ziet u, zijn zeer, zeer lang, maar dat koilai door de super lange Grootste van Europa Dit brengt onze aandacht naar de Duitse bron. De FranZafo spreekt „Quelle" uit op zijn Frans en dan betekent het woord „Welke?" Een heel toepasselijke naam. welke jurk zal ik bestellen? Maar Gustav Schickedanz, die zijn carrière begon door met een koffertje de boer op te vaan. richtte het miljocneuconcern op onder de Duitse naam „Quelle" hetgeen Bron betekent. Vanuit zijn Bron vloeien de pakketten 130 verschillende landen binnen en zijn omzet bedroeg in het afgelopen jaar drieëneenhalf miljard mark. In 1923 vestigde de nu 75-jarige miljonair (zoon van een werkbaas en een naaister) een bescheiden groothandel in wol en breigoederen, met behulp van het spaargeld der gehele familie. Maar zélf stak hij zijn onvermoeibare arbeidskracht en zijn begrip voor huisvrouw en mode in de Beierse zaak. Hij bereisde persoonlijk kleine stadjes en dorpen, leerde er de wensen van de vrouwen kennen en zag dat zij weinig gelegenheid hadden tot kopen en nog minder tot het vergelijken van prijzen. Dat bracht hem op de gedachte een postorderbedrijf te stichten. Na tien jaar had hij al een miljoen klanten. Nog eens tien jaar later, op het toppunt van crisis en werkloosheid kon hij zijn getrouwen een compleet tuum" voor 9 mark 95 aanbieden; knickerbocker, shirt, d: pullover, kousen en muts! Aan het eind van de tweede wereldoorlog lag zijn bedi voor 90 procent in puin en de klantenlijsten waren ve woest. Maar enkele jaren later borrelde de bron alwc en thans gaan twee miljoen Duitse Quelle-catalogi jaarlij de deur uit. Hoeveel ei' in het Frans uitkomen, laat zi alleen maar raden. De ontwikkeling van het bedrijf het die van de Franse concurrenten overtroffen. De aristocratische oude heer Schickedanz die in Beier f. een groot landhuis vol kunstschatten met schitterend eigt e park bewoont, bezit onder andere ook brouwerijen 1. papierfabrieken. Zijn verzendhuis, dat het grootste v: Europa is, bezorgt veel méér dan alleen kleding. Zó bo kunnen de vrouwen het niet maken met hun wensen Quelle vervult ze. Dat dit verzendhuis het „eerste" •Frankrijk blijkt te zijn, mag voor de man die kleding a Cl uitgangspunt koos de hoogste onderscheiding genoen worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10