EXPO 70 FUTURISTISCHE KERMIS Nederland in 36 kilometer film KUNSTWERELD BESTUURD DOOR ROBOTS UIT EEN KUNSTHEMEL -\ OSAKA In de heuvels ten noordoosten van Osaka komt vandaag een futuristische stad van vreemdsoortige halve bollen en veelvlakken tot leven, die luistert naar de naam EXPO 70: de wereldtentoonstelling die vandaag door keizer Hirohito wordt geopend. Japan, het eerste Aziatische land dat een wereldtentoonstelling binnen zijn grenzen heeft, heeft zich op deze dag grondig voor bereid. Naar verwachting zullen immers alle bestaande records van bezoekers worden gebroken. Per dag trekt de EXPO 70 vermoedelijk tussen 4 en 600.000 bezoekers, dat betekent 50 tot 60 miljoen in de zes maanden dat haar poorten geopend blijven. Het is bovendien de groot ste expositie tot op de dag van vandaag: zesenzeventig landen nemen deel, er zijn meer dan honderd paviljoens, 24.000 mensen zijn er tewerkgesteld waaronder 2000 hos tesses. Japan verwacht uit het buitenland 300.000 bezoe kers, waarvan 50.000 uit Europa en 200.000 uit Amerika, allen vol belangstelling naar wat nu de nieuwe wereld genoemd mag worden: zowel geografisch als temporeel. Het is Japan, Azië, dat laat zien hoe de wereld staat op de drempel van een nieuwe tijd, de tijd van atoom en ruimte, het magische jaartal tweeduizend. (Van t i speciale verslaggever) Onder de veie revoluties in de wereld van nu is die van de architectuur de meest opvallende bij het zien van de nieuwe EXPO. De stad van de wereld tentoonstelling is het produkt van bouw stijlen die aan alle tot nu toe bekende vormen voorbijgaat. Beperkingen door materiaalkeuze en nationale stijlen lij ken voorgoed tot het verleden te horen. Als er temidden van die eindeloos lij kende bouwchaos al een eenheid te ont dekken valt, is het die van een we reldomvattende anarchie in het zoeken naar vernieuwing en bevrijding. Allerlei vormen uit het dagelijks leven vinden in de expositieruimten him weerslag. Zo ontstaan bouwdingen. Een pneumatische structuur vormt het paviljoen van Fuji, waar de 36 maatschappijen van de'groep onderdak vinden. De constructie is opgebouwd uit luchtbalken van vinyl en synthetische rubber. Een enorme draaitafel maakt het mogelijk dat de bezoekers het inwendige binnen tien minuten zien, zonder een stap te verzetten. Evenals in het Nederlandse paviljoen wordt er geëxperimenteerd met nieuwe syste men van projectie. De Japanse regering komt met een complex van vijf cirkelvormige bouwsels, die overeenkomen met de blaadjes van kersebloesem. Daarin wordt een beeld gegeven van de historische groei van de Japanse cultuur, maatschappij en economie, zijn huidige voorspoed en schitte rende toekomst. Kortom een beeld van „Japan en de Japanners". bouwobjecten, die een beeld geven - van..een futuristische kermistent op grote schaal. Amerika produceert een reusachtig spiegelei, Japan een groep tamboerijnen, Frankrijk een stel enor me golfballen, Zwitserland een kristal len boom, de Sovjet-Unie een gesti leerde vlag. De paviljoens die hierbij achterblijven, zoals de zeven verdiepin gen hoge pagode die de dromen van oud Japan symboliseert, accentueren nog eens extra het futurisme dat hen omgeeft. Al geven enkele van deze pa- viljoens-oude-stijl ook aan dat Japan zijn heimwee naar het verleden met zijn houten huizen, tempels en paleizen nog niet kwijt" is. Het is het beeld van Japan, waar toekomst en verleden strij den om de beste plaatsen, maar waar hout, steen en beton het gaan afleggen tegen metaal en plastic. Binnenshuis gaat het dezelfde kant op. Het kunstlicht heeft er het zonlicht ver vangen, de muren staan niet toe dat 'n glimpje naar binnen dringt. Ramen zijn verdwenen en binnen heerst een atmosfeer van airconditioning en licht- fantasieën. Van binnen lijkt ook vrijwel elk paviljoen een immense machine die heel het leven bepaalt. En dan gaat het niet alleen om de ruimtevaart, die in de paviljoens van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie de mens een nieuwe richting wijst. Maar het zijn vooral ook de vele Japanse paviljoens die de be zoekers met hun neus concreet op de toekomst drukken. Het avontuur van de toekomst is nog nooit zo veelzijdig en fantastisch geweest als nu. Een reis naar de diepste diepte van de oceanen staat voor de bezoekers klaar, evenals een reis door de ruimte, compleet met alle beelden en geluiden die daarbij horen. Met beide benen op de grond blijven de robots die aan de menselij ke stem gehoorzamen, een laserstraal die een mens doet verdwijnen en weer naar voren tovert, een schaakspelende computer of diens zusje die automati sche voertuigen aandrijft in een com pleet stadsverkeer zonder chauffeurs; ook de krant van de toekomst, die u nog wel moet lezen, iedere dag. Veel is er te zien zonder een pas te verzetten. Enorme rollende trottoirs brengen de bezoeker kilometers ver. bovendien beschermd tegen al wat de natuur aan kwade bedoelingen heeft. Geen regendruppel of stofje zal u hin deren, zon en kou zijn buitengesloten in de tunnels van doorzichtig plastic met constante atmosfeer, vier meter boven de grond. EXPO 70 is niet alleen een festival van machines en futuristische grap jes. Ook andere menselijke prestaties en gaven komen aan de orde. Heel de cultuur die onze eeuw gezicht geeft, treedt naar voren in het immense museum, in de uitgebreide program ma's voor theater en muziek, in de aankleding van de paviljoens, maar vooral op het Festival Plaza. In dc/.c enorme ruimte zal zes maanden lang een spektakel plaatsvinden, zoals nooit eerder werd vertoond. Met een modern woord zou het als happening kunnen worden aangeduid, maar dan op ongekend grote schaal. Het gaat gebeuren in de open lucht, maar r an een open hemel is geen sprake Er is een kolossale kunsthemel over het plein gespannen, geconstrueerd door de Japanse architect Tange Het „Dak", waarover iedere EXPO- bezoeker zijn verbazing zal uiten, be slaat een oppervlakte van 30.000 vier kante meter. Platen doorschijnend plastic aan een dertig meter dikke stalen-buisconstructie dragen aan de onderzijde allerlei machinerieën, lichten, trappen, loopbruggen e.d. Bezoekers kunnen naar het dak om hoog, via trappen en liften, maar helemaal boven le er een soort hemel Het reusachtige Festival Plaza, dat het centrum vormt van de EXPO, en waar wereldberoem de artiesten 183 dagen dag en avond achtereen zullen optreden Het dak wordt doorboord door een fantastische toren, de „toren van de zon", een 72 meter hoog object met de gezichten van verleden, heden en toekomst. Het geheel moet de hoop der mensheid symboliseren. allerlei machten, machines en robots, het leven beneden regelen. Zij zorgen voor de veranderingen van de monumentale decors, voor water vallen. lichtflitsen en geluidsstor- men. Want heel de natuur is kunst matig. Twintigduizend bezoekers kun nen dit gelijktijdig ondergaan. Toch zijn er ook op deze EXPO 70 ontmoetingen met het verleden mo gelijk. Soms zal ineens het eeuwen oude Japan naar voren komen met al le elementen die 'tegenwoordig onder folklore worden samengevat. Kos tuum, zang en dans, de vreugde van heidense feesten en de harmonie van het leven van weleer, zullen een te genpool zijn van wat het Japan van nu te bieden heeft. Ook al presenteert de wereld van nu zich op EXPO 70 onder de gedurfde titel „Vooruitgang en harmonie voor de mensheid". Het zakencentrum Nakanosjima van de grote stad Osaka, waar een netwerk van autohighways voor het snel verkeer een riante oplossing biedt Het embleem van het Nederlandse paviljoen geeft de impressie van water. De i zoals deze in het Japanse schrift in Osaka •Rt3F i Nederland, Het Nederlandse paviljoen, dat zich als een spiraal van kubussen op vier poten uit het water verheft (Van speciale verslaggevi OSAKA De bezoeker van het Nederlandse paviljoen kan zich in ongeveer tien minuten tijd een vrij aardig beeld van ons land vormen. Audio-visuele middelen helpen hem daarbij. Dit beeld kan natuurlijk worden aangevuld door hetgeen staat geëxposeerd, en dan duurt het bezoek wat langer. Maar wat Nederland ditmaal filmisch te bieden heeft, is imposant genoeg om het niet bij die tien minuten te houden. Jan Vrijman heeft als regisseur en producer de hand gehad in zesendertig kilometer film, de langste film die ooit in ons land werd opgenomen. Die zesendertig kilometer zijn verwerkt in een beeld, dat op vijftien film- en tien diaschermen gelijktijdig wordt geprojecteerd volgens een techniek die luistert naar de naam „multiple screentechniek"' De bezoeker wandelt als het ware door het filmgebeurën om hem heen. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van widescreen, cinemascoop en van informatie-units door elkaar. De units kunnen door de bezoekers zelf in werking worden gesteld voor enkele minuten. Elke unit, stalen frame met wit polyester groep van vijf tot zes mensen informatie opgebouwd uit bekleding, kan van informatie Die informatie biedt uiteraard essentiële punten, omdat het merendeel van de bezoekers van de EXPO 70 in Osaka niet meer dan een vaag beeld heeft van ons land. Dat beeld zal bovendien getekend zijn met alle oude elementen van klompen, windmolens, bloemen en Van Gogh. De ligging van het Nederlandse paviljoen is bijzonder gunstig, tussen de Amerikaanse en Russische paviljoens. Die gunstige ligging is uitgebuit door de architecten Bakema en Weber en ontwerper Crauwel, door het accent te leggen op de hoogte. Daar komt bij, dat het omliggende water zo kon worden aangewend, dat een typisch Nederlandse situatie kon ontstaan. Van de opgegraven grond is een terp gevormd, waarop een terrasrestaurant Is gebouwd. En om het oude beeld nog even bij de bezoekers in herinnering te roepen, drijven in de vijver duizend vaderlandse klompen rond, bevlagd als waren het vissersschuitjes. De Nederlandse blokkendoos, die een hoogte bereikt van dertig meter, geeft meer te bewonderen dan de film van Vrijman. Via een groot aantal roltrappen klimt men steeds hoger, tot men van de zesde etage per lift naar beneden terugkeert. Vanuit de bovenste cabine heeft men vja kijkgaten een prachtig uitzicht over een belangrijk deel van het EXPO-terrein en dat is dan ook een van de redenen waarom het Nederlandse paviljoen zo in trek is bij veel fotografen. In een grote spiegelzaal met doorzicht spiegels van drieëneenhalve meter hoog krijgt de bezoeker een beeld van de historische relaties tussen Nederland en Japan, die ontstonden na de stichting van de factorij te Decima, een zorgvuldig afgescheiden gebied, waar de Japanners die lange vreemdelingen duldden. De bezoeker ziet schilderijen uit de gouden eeuw en het beeld van de Nederlanders zoals dit door de Japanse schilders werd gezien. En dat beeld is meestal dat van een ruwe zeebonk wiens brute optreden een groot contrast vormde met de bevallige houding van de hem bedienende geisha. We zien een model van De Liefde, het schip dat in 1600 het anker uitwierp voor de kust van Kioeshoe. Die oude relatie met Japan weerspiegelt zich in de gunstige ligging van het Nederlandse paviljoen, dat niet alleen centraal gelegen is, maar bovendien als enige van de landenpaviljoens een aansluiting heeft op de beschermde gangen met rollende trottoirs. In het Nederlandse paviljoen zullen allerlei festiviteiten plaatsvinden, met als hoogtepunt de Nederlandse dag op 1 april. Prins Bomhard bezoekt na zijn reis door Indonesië op die dag de EXPO en wordt daarmee de eerste vorstelijke bezoeker van het Nederlandse paviljoen. Hij wordt later gevolgd door onder meer kroonprins Akihito van Japan (18 april) en Beatrix en Claus (23 en 24 april). De Nederlandse dag zal de wereldpremière te horen geven van „Spektakel", een compositie van Louis Andriessen, speciaal voor Osaka geschreven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 11