Kans op popfestijn
Apeldoorn klein
antenne
Minder bejaarden sterven
in hun eigen huis
Japanse avond van KRO op tv
Organisator
ontmoedigd
Weet je veel
Ambtenaren
vragen NOS
om herhaling
Feijenoord
Haydns Kruiswoorden
instrumentaal gebracht
Oude bomen
niet
verplanten
Kijk zelf maar
Twiggy stapt
over naar film
PAGINA 2
DE DE3DSE COURANT
DINSDAG 10 MAART 1970
Wel vrijen, nog
geen verloving
in de politiek
AL zullen maar weinig kiezers 's nachts
liggen te dromen van de naderende
Statenverkiezingen, de heren politici zijn
wat meer warm aan het lopen. Hun toon
wordt soms wat feller en hun reacties
komen sneller.
Sommigen, die tot dusverre een
houding hebben aangenomen alsof ze
helemaal nog niet aan een politieke liefde
dachten, laten af en toe de bekentenis los
met wie ze wel zouden willen vrijen.
Maar dan komt daarachter weer onmid
dellijk de verzekering, dat ze nog niet
aan trouwen denken, niets eens over een
openlijke verloving.
Tot laatstbedoelde categorie behoort
mr. Van Mierlo; hij denkt er niet aan in
te gaan op avances van de VVD en waar
schuwt bij voorbaat dat hij confessionele
partijen alleen maar wil laten ontploffen
en dus bepaald niet begeert te kussen.
Moet hij kiezen „met een pistool op de
borst" dan kiest 'hij ondanks zijn vele
bezwaren de Partij van de Arbeid,
inclusief Van der Louw, Lammers en de
hele club van Nieuw Links.
Dat lijkt wel op de verklaring dat de
politieke leidsman van D '66 als vader en
schoonvader hem daartoe dwingen des
noods vrijen zal met een meisje dat hij
qua vorm en geest onaantrekkelijk vindt.
Bij zo'n vrijage kan men, als het ooit tot
een huwelijk komt, ook beter meteen
vaststellen wat de voorwaarden bij de
echtscheiding zullen zijn.
Lonken
INTUSSEN laat de VVD niet na te
blijven lonken tegen D '66 en de con
fessionele partijen. Maar die geven mr.
Geertsema geen „sjans Van Mierlo
neemt het aanbod van liberale zijde om
te gaan samenwerken nauwelijks serieus;
van confessionele zijde wordt niet
„nooit!" gezegd, maar mr. Biesheuvel
heeft de VVD vrij duidelijk te verstaan
gegeven, dat zij momenteel niet moeten
denken aan een stembusakkoord met de
christen-democraten.
Terecht; want hoewel de VVD vrien
delijk doet tegenover een concept
programma als dat van de KVP-Stuur-
groep, afgewacht moet nog worden,
wanneer de christen-democratische par
tijen op basis hiervan een urgentie
programma gaan formuleren en naar
garanties vragen om dat programma ook
te kunnen realiseren.
Bovendien zit mr. Biesheuvel nog altijd
met zijn woelige radicale anti-revolutio
nairen; die wel welen dat ze in hun partij
een minderheid zijn, maar die juist erop
speculeren een meerderheid achter zich
te krijgen, wanneer de christen-democra
tische concentratie ambities gaat tonen
vrijwillig of gedwongen in een liberaal
kleurtje op haar palet
Uitkijk
en
A NDERS liggen de kaarten bij de CHU;
daar zijn het minder de radicale
elementen, maar de meest behoudens-
gezinden die als maar adviseren „uit
kijken" bij het zoeken naar een vrijer.
Het zijn de rechtse CHU'ers die waar
schijnlijk het liefst een stembusakkoord
met de WD tot stand zouden zien komen,
daarbij toegejuicht door kleine groepjes
van katholieke huize. De jongere CHU'ers
daarentegen staan blijkbaar vol vertrou
wen achter het nieuwe christelijk-histo-
rische programma, waaruit tezamen met
de AR en KVP een consequent vooruit
strevende, christen-democratische poli
tiek zou kunnen voortvloeien.
Wat het perspectief op echtverbintenis
sen betreft zijn de enige zekerheden dus
de volgende: PPR en PvdA hebben al
besloten tot een huwelijk omdat ze niet
anders meer kunnen grote meerderheden
in KVP, CHU en ARP hebben vaste ver
kering en zijn bijna zeker van hun wil
om zich te verloven, maar voor de rest
is het nog een beetje vrije liefde.
Wat ervan komt moet afgewacht
orden. In 1971!
AMSTERDAM (ANP) Volgens de
45-jarige Amerikaanse manager Sid
Bernstein zijn de kansen voor een pop-
fistival op 4, 5 en 6 augustus a.s. in Apel
doorn klein. Voor de vijfde maal is hij
naar Nederland gekomen om nabij
Apeldoorn een terrein beschikbaar te
krijgen, waar hy ettelijke duizenden lief
hebbers van de popmuziek bijeen mag
brengen voor een driedaags festijn van
„Broederschap en Vrede", zoals hy het
gisteren tijdens een persbijeenkomst
in Amsterdam noemde.
De langzamerhand ietwat ontmoedig
de manager is op uitnodiging van de ge
meente Apeldoorn naar Arnhem gegaan,
waar de burgemeester van Apeldoorn,
mr. A. L. des Tombe, in het provincie
huis over deze zaak vergaderde met de
Commissaris van de Koningin in de pro
vincie Gelderland en enkele andere au
toriteiten. Zelf mocht de heer Bernstein
niet bij de vergadering aanwezig zijn.
Uit gesprekken na afloop van de be
sloten zitting was hem gebleken dat er
weinig hoop was. Donderdag zal hier
over in de gemeenteraad het laatste
woord vallen. De organisator zei niet te
begrijpen, waarom hij wel naar Arnhem
was uitgenodigd, maar niet aan de be
sprekingen had mogen deelnemen.
De bezwaren tegen het festival zijn van
drieërlei aard: financieel, technisch en
moreel. Door een contract met de Ameri
kaanse filmmaatschappij Warner Brot
hers zitten we financieel goed. verkeers
technisch zijn er evenmin problemen en
wat de zeden betreft zie ik niet, dat er op
dit punt doorslaggevende redenen zijn om
het festival niet te laten doorgaan.
Er is inmiddels in de gemeente Apel
doorn een nieuw terrein van 8 hectare
gevonden, waarop een half miljoen men
sen kunnen samenscholen. Als het door
gaat zal Bernstein niet meer dan 200.000
kaarten mogen verkopen. Het terrein, dat
aan de E-9 ligt. is eigendom van de
katholieke stichting ..Don Bosco". Een
thans niet in gebruik zijnd stationnetje
zou tijdens het festival in dienst kunnen
worden' gesteld om belangstellenden per
trein aan- en af te voeren.
De heer Bernstein, die ondanks enkele
aanbiedingen elders in het land (o.a. As
sen) zijn voorkeur blijft uitspreken voor
Apeldoorn, zal wanneer hem de toestem
ming wordt geweigerd zijn pogingen niet1
staken: „Desnoods volgend jaar, maar i
het festival zal er komen".
In de quiz „Weet je veel" zullen
morgen de Piusschool uit Abcoude en
de Wiekslag uit Stompetoren laten zien
wie het meeste weet.
Morgen KRO, Ned. I, 17.00 uur.
ROTTERDAM (A.N.P.), De ambte
naren van de afdeling Bevolking van
het Rotterdamse stadhuis hebben aan
de NOS te Hilversum gevraagd om de
t v.-reportage van de Europa Cupwed
strijd FeijenoordVorwarts zo spoedig
mogelijk na de datum, waarop de wed
strijd wordt gespeeld (18 maart), te her
halen. In het verzoek aan de N.O.S.
wijzen de ambtenaren erop, dat zij op
18 maart in het publieke belang hun
bijdrage moeten leveren aan de orga
nisatie van de Statenverkiezingen, die
op dezelfde dag worden gehouden als
de cupwedstrijd van hun Rotterdamse
voetbalfavorieten. Zij zijn derhalve niet
in staat de rechtstreekse t.v.-uitzending
te volgen. Dit verzoek gaat vergezeld
van een lijst met 112 handtekeningen.
Geen zee te hoog
Dat purser Duffv ten alle tijde en on
der alle omstandigheden bereid is zijn
\rienden te helpen, blijkt wanneer
Becker achtervolgd wordt door zijn
vrouw, die geld van hem wil hebben.
Duffy en Mac verstoppen Becker, en
proberen intussen Becker's vrouw te o-
vertuigen dat haar man niet aan boord
is. Maar met een zo vastbesloten
vrouw als Hazel Becker is de kans
groot dat er iets fout loopt. KRO 19.04
uur Ned. I.
NEDERLAND 1
20.45 uur:
19.04 uur:
Grand musial show
Scala
18.45 uur:
21.35 uur:
AVRO:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
's Nachts in de bus
22.50 uur:
Journaal
19.30 uur:
Peyton Place
20.00 uur:
Journaal
19.04 uur:
TELEAC:
Geen zee te hoog
22.55 uur:
20.20 uuri
De overlevenden
19.30 uur:
Ruimtelijke ordening
Verslag op dinsdag
NEDERLAND II
21.10 uur:
20.00 uur:
Journaal
NOS:
Tom Jones
18.45 uur:
22.00 uur:
KRO:
Fabeltjeskrant
Televizier
20.20 uur:
18.55 uur:
22.50 uur:
Japan
Journaal
Journaal
NEDERLAND 1
IKOR:
18.55 uur:
NOS-NOT:
19.30 uur:
Journaal
10.45 uur:
Kenmerk
KRO:
Vormen maken.
20.00 uur:
19.04 uur:
Mik
vormen zien
Journaal
11.10 uur:
NOS:
20.00 uur:
Maken wij er
20.20 uur:
Journaal
Pol. uitzending VVD
20.20 uur:
11.35 uur:
20.30 uur:
Politie New York
Walter en Connie
Socutera
20.45 uur:
KRO:
20.35 uur:
Papa Doe en Haïti
17.00 uur:
Singing in the rain
21.35 uur:
Weet je Veel
22.15 uur:
Zelf doen
17.25 uur:
Toonbeeld
22.15 uur:
Kijk zelf maar
22.25 uur:
Journaal
NOS:
18.45 uur:
Journaal
TELEAC:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
NEDERLAND II
22.20 uur:
Journaal
NOS:
23.00 uur:
19.04 uur:
18.45 uur:
Studeren,
Fabeltjeskrant
Nederlands Kamerorkest
Firkns ny in
Mozartconcert
Jozef Haydn componeerde in z'n symfo
nieën en kwartetten vaak prachtige, lang
zame tempi. Maar de rust en de bezinning
welke daar van zijn lenti, adagio's en
largo's uitgaan, krijgmi mxedo reliëfsdoor
de belendende snelle delen, waar Haydn
zijn levenslust en temperament meer de
vrijërtitigeviaat.
Een nadeel van het merkwaardige
werk dat Haydn omstreeks 1785 schreef
- 'Instrumentalmusik über die sieben letz-
ten Worte unseres Erlössers am Kreuze'
is nu juist dat uitgezonderd de in een
presto-tempo geschreven epiloog, het ge
hele werk in gedragen tempo gespeeld
moet worden. Dan wordt de dynamiek
geheel afhankelijk van accenten en zelfs
met die accenten gaat Haydn in zijn
„Kruiswoorden" in instrumentale versie
spaarzaam te werk.
Verwonderlijk is het dan ook niet, dat
Haydn later deze Passiemuziek voor een
oratoriumversie uitgewerkt heeft. Vol
gens musicologische gegevens moet de
oorspronkelijke compositie bedoeld zijn
als achtergrondmuziek of als een keten
van intermezzi bij een liturgische plech
tigheid en dat is al een heel andere
opgave dan muziek die geschikt is voor
de concertzaal.
Niettemin zijn we Szymon Goldberg en
zijn Nederlands Kamerorkest dankbaar
ervoor dat ze het merkwaardige werk
Goed samenspel
De uitvoering in het Congresgebouw
getuigde maandagavond van fijn afge
wogen samenspel tussen strijkers en het
kleine blazersensemble. Szymon Goldberg
dirigeerde rustig, naar ons gevoel zelfs
te rustig, waardoor de „Kruiswoorden"
soms een meer elegische dan dramatische
indmkjnaakten. .v./J
Mooie muziek, dat valt niet in twijfel
te trekkeiu maar als ttten, uJqo»v trtogiek-
geroerd of bewogen wil worden, dan
levert één aria uit Bachs „Passionen"
daartoe meer aanleiding dan de zeven-
schaar van Haydns largo's, graves, ada
gio's en lenti. In zekere zin komt muzi
kaal „de aardbeving" waarmee het
werk in snelle vaart afgesloten wordt,
dan ook als een bevrijding.
Met Mozarts Pianoconcert in Bes (KV
456) werd de sfeer wat opgewekter, hoe
wel onder Wolfgang Amadeus' vele con
certen KV 456 nu ook weer juist niet het
meest luchtige en blijmoedige is.
Rudolf Firkusny speelde Mozart met
een mooie sprankelende toon; bij de sti
listische weergave scheen Firknsny erop
uit te zijn te bewijzen dat goed Mozart-
spel gerust wat mannelijk zijn mag. Hij
kreeg van het Nederlands Kamerorkest
een daarbij passende begeleiding. Gold
berg c.s. vonden we gisteravond in Mo
zart beter op dreef dan in Haydn. Waar
bij in aanmerking genomen moet worden
dat ditmaal Mozart het zijn vertolker
minder moeilijk maakt dan Jozef Havdn.
G.'v.L. j
NIJMEGEN Mensen sterven minder
dan vroeger in hun eigen huis. Vrijwel
niemand kan er zeker van zijn dat hij
in zijn eigen huis zijn laatste levensja
ren tot het einde zal kunnen doorbren
gen. Cijfers bewijzen het. Jaarlijks
gaan 130.000 bejaarden naar het zieken
huis, ruim 16.000 in een verzorgings
tehuis, 10.000 in een verpleegtehuis, on
geveer 1.000 in een psychiatrisch zie
kenhuis en ongeveer 10.000 bejaarden
verhuizen naar bejaardenwoningen of
serviceflats.
Heel veel ouderen zien erg op tegen een
mogelijke verandering van omgeving.
De zegswijze luidt dan ook: „Oude
bomen moet je niet verplanten". Drs.
J. F. J. Janmaat, psycholoog, verbon
den aan het gemeenschappelijk insti
tuut voor toegepaste psychologie in Nij-
Symphonie Orkest
concerteert 19 maart
Het concert dat het Symphonie Orkest
onder leiding van Sam Swaap op 2 maart
j.l. zou geven moest wegens enkele ziek
tegevallen van orkestleden afgelast wor
den. Het orkest zal nu op 19 maart a.s.
optreden in Diligentia om 20.15 uur. De
reeds gekochte plaatsbewijzen van
2 maart zijn voor het concert van de
negentiende geldig.
megen, heeft deze verplaatsing in de
ouderdom als onderwerp van een lezing
gekozen, die de KRO-radio vanavond
in het programma „Uitgeschakeld" uit-
De reeks „Uitgeschakeld", program
ma's over ouderdom en ouder worden,
kwam tot stand in samenwerking met
het gerontologsiche centrum in Nijme
gen. Drs Janmaat zegt er nu over: „De
kern van de hele problematiek van het
ouder worden is, dat vroeger vrijwel
iedereen zeker was dat hij in zijn eigen
omgeving kon blijven. Je woonde er
gens en je werd misschien ziek en dat
kon lang of kort duren meestal
kort en je overleed thuis. Daar zijn
grote veranderingen in opgetreden, ook
al omdat men veel meer doet om de
mensen in leven te houden. Als vroe
ger iemand longontsteking, kreeg, dan
was men er bijna zeker van dat hij
daaraan overleed. En dat was nog een
betrekkelijk genadige yjo.pdopk, .dat
duurde niet zo lang. Tegenwoordig is
longontsteking iets waar iedereen van
opknapt. En zo zijn er nog meer kwa
len. Met name in de latere leeftijdja
ren wordt veel gedaan om de mensen
op de been te houden.
Dat heeft natuurlijk duidelijk maat
schappelijke gevolgen. We hebben eens
uitgerekend hoeveel bejaarde mensen
jaarlijks naar het ziekenhuis gaan. Dat
zijn er nogal wat. Vaak mensen die
voor het eerst in hun leven naar een
ziekenhuis gaan. Voor de jongere bete
kent dat vaak al veel. Dat overkomt
veel oudere mensen in hun laat§te le
vensjaren terwijl ze er niet op zijn
voorbereid, niet op bedacht zijn. Ik ge
loof, dat het zeker in de ziekenhuiswe
reld een interessant probleem zou zijn
om de oudere mensen, die daar komen,
een beetje op te vangen. We hebben in
Nederland relatief meer bejaardente
huizen dan in de ons omringende lan
den. Dat is toch een duidelijke uiting
van de zorg, die de maatschappij denkt
te moeten hebben voor die oudere men-
(Van o
e omroepcorrespondent)
HILVERSUM De uitzending van
de KRO-televIsie vanavond zal geheel
gewijd zijn aan Japan. Een belangrijk
onderdeel hiervan is een eigen bij
drage van de KRO-televisic, die bestaat
uit reportages, waarvoor Aad van den
Heuvel, Piet Kaart en Henk Jcnner drie
weken lang in Japan filmopnamen heb
ben gemaakt. Deze eigen bijdragen
worden in drie blokken van 25 minuten
uitgezonden. Zij worden afgewisseld do
een „Grand musical show", gemaakt
door de Japanse televisie. Dezelfde
show, die Japan inzond naar het Mon-
(reuxfefstival in 1968, en een thriller
met als titel ,,'s Nachts in de bus"
werden onderscheiden voor het came-
De Japanse avond valt nauwelijks een
week voordat de wereldtentoonstelling
in Osaka haar poorten zal openen. De
bedoeling van de eigen bijdrage is te
tonen, dat deze derde industriële macht
van de wereld eveneens een land vol
schrille tegenstellingen is. De gevolgen
van de indrukwekkende expansie, die
Japan na de katastrofale nederlaag van
een kwart eeuw geledfn heeft doorge
maakt, liggen voor het opscheppen.
In het eerste deel van de avond valt
de nadruk op het oplevend nationalis
me, waarbij de Selfdefence Forces (de
gewapende macht in Japan), de stu
denten en de godsdienstige groeperin
gen een aanzienlijke rol spelen.
De belangrijkste onder hen is de So-
kaggakai. het beste te omschrijven als
een boeddhistische morele herbewape
ning, die een geweldige aanhang heeft
onder de bevolking en bovendien een
politieke vertakking kent in de Komei-
toppartij, die tijdens de laatste verkie
zingen in december '69 van 25 op 47
zetels kwam. Tijdens dezelfde verkie
zingen leden de socialisten een grote
nederlaag.
De industriële expansie, de voor- en
nadelen ervan, vormen het onderdeel
van de tweede KRO-bijdrage. Deze na
delen uiten zich voornamelijk in de
achtergebleven sociale voorzieningen, de
steeds nijpender wordende woningnood
en de beangstigende luchtvervuiling,
waarmee ook Japan te kampen heeft.
Statistieken wijzen uit, dat de Japan
ner. wanneer het gaat om het gemid
delde inkomen per hoofd van de bevol
king, eerst op de 19e plaats staat net
voor de Italianen. Het gehele pakkel
van de sociale voorzieningen, voor zo
ver men van voorzieningen mag spre
ken, is een hoogst merkwaardige zaak.
Dezelfde Japanner, die zijn land mee
heeft opgetrokken tot op een van de
hoogste treden van de maatschappelij
ke ladder, kent geen bij de wet vast
gelegde pensioenregeling. Het is aan het
bedrijf, waarbij hij in dienst is, om
uit te maken wat de werknemer mee
krijgt, nadat hij de pensioengerechtig
de leeftijd heeft bereikt. Doordat dit
bedrag veelal ontoereikend is. zien de
meeste Japanners zich genoodzaakt na
hun pensionering er een baantje bij te
zoeken.
Dit is een van de schrille tegenstellin
gen in het moderne Japan, dat on
langs als tweede land in de wereld
een satelliet in de ruimte bracht.
Het derde en laatste onderdeel van de
ze Japanse avond van de KRO. is gro
tendeels gewijd aan de Expo '70. waar
voor Japan kosten nog moeite heeft ge
spaard om de wereld te laten zien tol
welke Indrukwekkende prestaties dit
land is gekomen. De totale opzet van
dit Immense project heeft een aantal
groeperingen ln Japan niet onberoerd
gelaten. Ook daarvan zal in dit laatste
onderdeel een verslag worden gegeven.
Ned. I 20.20 uur
Medici in ziekenhuizen en verpleegte
huizen mogen dan weten te voorko
men, dat de oude mens over ziekten,
die vroeger dodelijk waren, heen weet
te komen, maar het gaat allemaal over
de bejaarde heen. Er wordt voor hem
besloten. De bejaarde wordt door de
maatschappij geleefd, een eigen keu
zemogelijkheid hebben ze niet. Ze wor
den naar een bejaardentehuis of ver
zorgingstehuis verplaatst. Ze kunnen
niet zelf kiezen of thuis verzorgd wor
den of naar een tehuis gaan. Heel veel
ouderen zien op tegen het uit de oude
omgeving gehaald te worden oude
bomen verplaatst men niet en nog
zwaarder weegt dit argument als ten
enenmale de keuzemogelijkheid ont
breekt.
i gxmgjL wvj
Drs. Janmaat: „Het is niet een kwes
tie van dit of dat. het is een kwestie
van nieer" mogelijkheden blëdéfi." Oifde
mensen lijken niet op elkaar, in die
zin, dat ze niet onder één noemer te
brengen zijn. Ieder heeft zijn eigen le
ven gehad, zijn eigen antipathieën, zijn
eigen aversies, zijn eigen opvattingen,
ontwikkeld ten aanzien van allerlei in
stanties en instellingen, die je niet van
de ene dag op de andere kimt verande
ren. En daarin spelen zoveel individue
le verschillen een rol, dat het alleen
maar van respect voor een-heel-leven-
wat-geweest-is getuigt als je met die
individuele persoonlijkheden en wen
sen zoveel mogelijk rekening kunt
houden.
Dus meer kuezemogelijkheden schep
pen? Ja, ook mentaal die mogelijkhe
den willen opvangen. Als iemand zegt
ik verdom het om in een behaardente-
huis te gaan, en je krijgt hem er met
geen stok in, dan moet je niet zeggen
dat is een eigenwijze ouwe baas. nee.
die man wil dat gewoon niet, net zoals
ik ook bepaalde dingen niet wil.
Er wordt wel eens gesproken over
flatbouw, waar men de onderste eta
ges zou moeten reserveren voor be
jaarden. Dat zouden drie of vier of
vijf of zes-kamerflats kunnen zijn, al
naar gelang de gezinnen die er in moe
ten wonen. Er is, dacht ik, nu nog een
veel te grote uniformiteit. In Nijmegen
is een experiment geweest waarbij men
bejaardenwoningen heeft gebouwd in
een kinderrijke wijk. Men dacht zo een
leuk contact tussen kinderen en bejaar
den tot stand te brengen. Het bleek niet
zo'n succes, omdat die oudere mensen
bijzonder veel overlast hadden van al
die kinderen: ze konden 's middags
geen dutje doen en 's avonds was de
flat te lawaaierig. Je kunt dus wel zeg
gen: ik reserveer bepaalde gedeeltes
van flats voor ouderen, maar dan moe
ten die flats ook zo gebouwd zijn dat
die mensen 's avonds ook kunnen sla
pen, zodat niet alle verhoudingen ver
stoord worden. Het raakt ook dus de
kwalitatieve woningbouw. Maar kun
je z.e dan nog wel laten wonen tussen
andere mensen in? Waarom moet dat
allemaal apart? Met die restrictie na
tuurlijk dat je de woningen daarvoor
geschikt maakt.
Je kunt jc ook afvragen moet je zoveel
beiaarden bij elkaar zetten? Iedereen
voelt intuïtief aan dat dat onnatuurlijk
is. Je zet ook niet allemaal jongeren in
een gebouw, dat is ook niet goed voor
de wederzijdse verhoudingen van de
generaties. Maar als de jongeren niets
om de bejaarden geven, als ze niks van
bejaarden willen weten, zodat de be
jaarden in een wijk helemaal geen con
tact kunnen maken mei de jongeren,
dan ga je je toeh afvragen wat dan nog
bet beste is. Dan is het misschien be
ter dat je als bejaarde in een wijk
woont, waar je geen contact met jonge
ren krijgt.
Geen bejaardentehuizen dus? Maai
de mensen laten wonen in hun oude wij
ken, die langzaam verkrotten? Het is
vaak als oplossing gegeven, maar men
moet niet vergeten dat de bejaarden
dan ook het contact gaan verliezen. De
buurt verandert. De winkel op de hoek
verdwijnt. De jongeren vertrekken. De
structuur van zo'n wijk wordt anders
Het minste wat we kunnen doen is de
bejaarde helpen zich aanpassen. Maar
de bejaarde moet zich willen aanpas
sen. Er wordt nog te veel maar gedaan
en gesold en dat is voor niemand een
begerenswaardige toekomst", aldus drs.
Janmaat. KRO Hilversum II 20.45 uur.
chansons. 16 20 De Groupe des Six, muzih
lezing. 16.50 Stereo: Amsterdams strijkkw
tet en leden van het Nederlands Blaz
Ensemble, met solisten: moderne muz
(opn.). 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II,
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
9P het eerste gehoor:
16.03 Gimmick.
00 Nieuws. 8.11 Luister
■rzoekplatenprogramma voor onze militai-
:n. (8.30-8.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnastiek
aor de huisvrouw). 9.30 Voor de kleuters.
Arbeidsvitan
programma.
inprogra
teiten. I
tips en counlrijhits.
BELGIE 324 m. (NEDERLANDS)
-12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek.
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen en
SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Bul-
(15.00 Niet
>r de kinderen. 16.00 Nieuws. Tussen 18.00
17.00 flitsen rittenwedstrijd Parijs-NIce.
3 Beursberichten. 16.09 Pianomuziek. 16.30
ische muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht
mededelingen. 17.15 Jazz voor de Jeugd.
VARA's Achter het Nieuws stelde gis
teren een wel heel moeilijke materie
aan de orde met de experimenten van
dr. Steptoe, de Britse arts die hoopt
via een reageerbuis t.z.t. in staat te zijn
een oplossing te bieden aan sommige
gevallen van kinderloze huwelijken.
Juist het feit dat deze materie nog hele
maal in het experimenteerstadium is
maakt een open gesprek erg moeilijk.
Toch kwamen uil de discussie veel op
merkelijke feiten los. Koos Postema
was een meesterlijk discussieleider die
zijn ditmaal moeilijke publiek (o.m- een
vervelende D '66-tante, die niet door
had waar het eigenlijk over ging) voor- i
treffelijk de baas bleef
NCRV's Hier en Nu zocht het meer in
directe actualiteit: wat zeurderig over
huisvestingszaken en meer zakelijk over
problemen die zich voordoen by kinde
ren die onder toezicht van „Kinderbe
scherming" gesteld zijn en daar bepaald
niet een optimale bescherming genieten.
Het probleemzware avondje werd ge
completeerd door VARA's ombudsman-
Alle bekende feiten van paradepaardje
Christientje werden nog eens op een
rijtje gezet en verder werd aandacht
gevraagd voor een „toevallig vergeten
groep" van minder validen.
Dit onderwerp kreeg (we mogen bin
nenkort weer kiezen een fel politiek
accent. Waarbij de rechten die elke
Nederlander kan doen gelden in het
kader van de Bijstandswet als „ver
nederend" onder tafel werden gescho
ven. We vinden dat een „ombudsman"
er juist alles aan behoort te doen om
duidelyk te maken dat er in de Bij
standswet per se niets vernederends zit.
Los van alle problemen was Kijkkijk
bij de NCRV. We konden er slechts een
deel van zien. raakten danig geamu
seerd door de kindervisie op de STER-
reclame en bevonden dat de kinderen
in feite precies zo oordeelden over die
reclame als we het zelf doen. Dat Kijk-
kijkstukje dient ernstig bestudeerd te
worden door de reclamemensen die
hier een onbetaalbaar advies kregen-
In „Kijk zelf maar...." van morgen
laten kinderen zien hoe je met
limonaderietjes, contactlijm, gaatjes-
board en een schaar driedimensionele
werkstukken kunt maken. In aan
sluiting hierop brachten een aantal
kinderen, die meewerken aan „Kijk
zelf maar" een bezoek aan het Stede
lijk Museum te Amsterdam om daar
de expositie „Rioolsituatie 1969" van
H Gomans te bekijken. De dans-
expressie onder leiding van mevrouw
Kit Winkel brengt een dansverhaaltje
over sterrenbeelden. De regie van „Kijk
zelf maar" is in handen van Hilde
Bouma.
Morgen KRO, Ned. I, 17.25 uur.
LONDEN (Reuter) De Britse ster
mannequin Twiggy, wier tengere ver
schijning enkele jaren geleden een wa
re rage teweegbracht in de modewereld,
heeft genoeg van haar carrière als top
model Ze vertelde in Londen, dat ze te
gen het eind van het jaar als filmactrice
hoopt tc beginnen, waarschijnlijk in een
musical. Twiggy, 20 jaar oud cn maar
41 kilo wegend, verdiende eens biina
tienduizend gulden per week. Arm zal
ze het zeker niet krijgen. Ze staat aan
het hoofd van vijf bedrijven, die kleren
en andere goederen onder haar naam
op de markt brengen.
Vg.
Dieven stalen
„slechts'" kopie
DUSSELDORP (DPA) Uit het Dioce
saan Museum van Paderborn (Noordrijn-
Westfalen) zijn kunstvoorwerpen ter
waarde van 55.000 mark gestolen. De
vangst van hun leven hebben de dieven
echter niet kunnen doen, want de vroeg-
romaanse Madonna uit de elfde eeuw, die
miljoenen waard is, wordt momenteel ln
München gerestaureerd. De dieven kre
gen slechts een kopie in handen, die
echter bij liefhebebrs toch nog wel
100.000 mark kan opbrengen.