Madame Tussaud's 200 jaar CHURCHILL 13 KEER UP TO DATE GEMAAKT BRITTANNIE'S BESTE BUSINESS Sir Winston Churchill poseerde in 1952 voor zijn dertiende wassen afbeelding. voorbijgangers trachtte binnen te lok ken en entreekaartjes verkocht. Mevrouw Tussaud was 81 jaar toen ze dit zelfportret maakte. Haar wassen beeldenkabinet was sinds 1835 aan de Baker Street gevestigd, vanwaar het pas in 1884 naar het huidige pand ver huisde. In 1842 had mevrouw Tussaud haar zaak aan haar twee zonen overge maakt. Negen jaar later stierf ze en werd begraven in St. Mary's, de kerk van de Franse immigranten aan de Ca- dogan Gardens, in Chelsea. Hoe deze merkwaardige vrouw in Engeland te rechtgekomen was, is een verhaal op zichzelf. Mevrouw Tussaud werd op 7 decem ber 1761 als. Anne Marie Grosholtz in,, Straatsburg geboren. Toen ze zes jaar was, nam haar Zwitserse oom Phillip- pe Curtius, een bekend wasmodelleer- der uit Bern, Anne Marie onder zijn hoede In de Franse hoofdstad. Curtius opende daar in 1770 een „Cabinet de Cire". Zijn nichtje had het modelleer vak toen al helemaal onder de knie en werd spoedig handiger dan haar leer meester. Naar Engeland In die tijd lieten vooraanstaande Pa- rijzenaars zich wat graag uitbeelden in was. Curtius' museum werd zeer beroemd. Lodewijk XVI en Marie An toinette poseerden voor Anne Marie Grosholtz, die zelfs op het paleis mocht verblijven. Toen de revolutie uitbrak, scheelde het echter niet veel of Anne Marie stierf ook op de guillotine. Gelukkig kreeg de Revolutionaire Rechtbank een ander idee. Ze dwong de jonge Zwitserse wassen dodenmas kers te maken van terechtgestelde aris tocraten. Vers afgehakte hoofden wer den door soldaten naar Anne Maries werkplaats gebracht. Soms was ze zelfs in de schaduw van het schavot aan de arbeid. Zo overleefde Anne Marie Grosholtz de verschrikkingen. Haar oom Philippe Curtius stierf in 1793 en Anne Marie erfde zijn wassenbeeldenkabinet dat ze in z'n oorspronkelijke luister herstelde. Twee jaar later ontmoette en huwde zc de Franse ingenieur Frangois Tussauc1 van Mècon, die acht jaar jonger was dan Anne Marie. Zij bleven zeven jaar bij elkaar en hadden twee zone- en een dochter. In 1802 maakte madame Tussaud ge bru-ik van het Verdrag van Amien om met haar beste stukken Engelant te bezoeken. Ze nam haar oudste zooi Joseph, die toen vier jaar was. me naar Londen en opende er een tentoon stelling in het oude Lyceum Theatr aan de Strand. Haar man en hun twe overige kinderen bleven in Parijs ac' Gedurende 33 jaar trok mevrouw Tus saud met haar kinderen en haar was sen beelden het Verenigd Koninkrijk rond. Haar kermisattracties oogstten veel bijval. Joseph en Francis Tus saud speelden in het orkest en teken den silhouetten. Tijdens een van mada me Tussauds overtochten naar Ierland verdween het schip met vrijwel heel haar verzameling in de golven. Het kranige vrouwtje moest toen helemaal opnieuw beginnen. Ze kreeg ook een paar keer af te reke nen met brand en besloot in 1834, toen ze 73 jaar was, het reizen stop te zet ten. Het jaar daarop opende ze een permanente tentoonstelling aan Lon- dens Baker Street, de straat van de le gendarische Engelse" 'detective Sher lock Holmes. Na de dood van madame Tussaud werd haar levenswerk voortgezet door haar kinderen, die ook allerlei tegenslagen kenden, waaronder brand en gedeelte lijke vernieling in 1940 door een Duitse luchtmijn. Aan de branden zijn echter telkens de kostbare gietvormen van de wassenbeelden ontsnapt, zodat steeds weer nieuwe exemplaren van vroeger ontworpen figuren konden worden gemaakt. Sinds 1889 is „Madame Tussaud's" 'n naamloze vennootschap, die wegens 't enorme wereldsucces van dit wassen beeldenmuseum door financiers niet helemaal ten onrechte „Groot-Brittan- niës beste business" genoemd wordt. Het Museum Tussaud heeft deze bijval in niet geringe mate te danken aan de grote zorg die het sedert zijn oprich ting is blijven besteden aan de produk- tie van zijn wasfiguren. Hierbij wordt geen enkel detail, hoe klein ook, over het hoofd gezien, want de wassen pop pen moeten zo levensecht mogelijk zijn. Publiek© smaak Vele van Tussauds wassen beelden dra gen kleren van de afgebeelde personen. Koningin Juliana van Nederland schonk een avondjapon aan het museum. Zij volgde daarin het voorbeeld van de tsaar van Rusland, die al in 1870 een uniform leverde aan „Madame Tus saud's". Opdat de bovenkleren goed zouden zitten, dragen alle beelden bo vendien ook ondergoed. Telkens wanneer het mogelijk is, vraagt het museum aan de personen waarvan het een wassen beeld wil ma ken, of ze willen poseren. Wanneer dit niet kan, worden de wasfiguren aan de hand van foto's gemaakt. Het duurt minstens vier maanden eer een nieuw beeld waardig is om tussen de verza meling geplaatst te worden. Het museum vraagt aan de betrokken beroemdheden of populaire figuren nooit specifiek de toelating om ze af te beelden. Wie in Tussaud's mag staan, is iemand, maar het museum wenst niemand kwaad te maken door een mo gelijke weigering te negeren. Tussaud's houdt voortdurend rekening met de geschiedenis, de evolutie van de wereldpolitiek en de op- of onder gang van populaire figuren. Favorieten van vandaag kunnen morgen zonder betekenis zijn. Om de drie jaar worden zowat honderd van de 450 wassen beel den uit de verzameling verwijderd en door andere vervangen. Nieuwe pop pen die onvoldoende bijval oogsten, gaan onherroepelijk de smeltoven in. Alleen op die manier kunnen Tussaud's wassen beelden een trouwe weerspiege ling blijven van de publieke smaak. Dat beroemdheden die nog in leven zijn, iedere dag ouder worden en dus geleidelijk van uitzicht veranderen, speelt eveneens een niet te onderschat ten rol. Hun beelden moeten regelma tig bijgewerkt en „up to date" gemaakt worden. Sir Winston Churchill poseer de in 1952 voor zijn dertiende wassen HITLER VOELT ZICH BEST THUIS TUSSEN ANDERE DICTATORS EN MOORDENAARS afbeelding. Zijn eerste werd in 1908 vervaardigd. Dé Londense „Evening News" schreef toen: „De heer Chur chill mag zich morgen gelukkig ach ten. Niet enkel zal hij bruidegom zijn, maar bovendien in de collectie van Ma dame Tussaud geplaatst worden". Tussen de moordenaars Het wassen beeld van Paulus VT, de 261ste, dateert van 1963. De „eerste paus" van mevrouw Tussaud was Pius VI, die in 1799 te Valence voor haar poseerde. Er blijft nog een groot deel van de oorspronkelijke gietvor men van dit en andere beelden be waard. Een nieuwe wassen figuur gaat over het algemeen niet langer dan een jaar of tien mee. Na die tijd is het fris se eraf en wordt het beeld naar de smeltoven verwezen."Er komt dah~"Ti nieuw afgietsel in de plaats dat even zorgvuldig gemaakt werd als het vori ge. Van alle „klassieke" beroemdheden moest de jongste dertig jaar de heer Adolf Hitler nog het vaakst overgego ten worden, niet omdat hij sneller on fris werd dan de anderen, maar wel omdat de museumbezoekers iets te gen hem schenen te hebben. In de ja ren vijftig heeft een dronken Canadese militair eens zijn revolver leeggescho ten op de wassen Fiihrer. Hitier staat bij Tussaud's in de onder grondse „Kamer der Verschrikkingen" tussen andere dictators en moorde naars. Daar voelt hij zich thuis. ROGER SIMONS Madame Tussauds laatste zelfportret, gemaakt in 1842, toen ze 81 jaar was. LONDEN. Aam <de bmitenlkant lijkt thjet op een mislukt station of op een ouderwetse bioscoop. Van binnen is bet een goudmijn. Men kan het gebouw aan Londens Mairylebone Road, waarin de wassen bedden van Madame Tussaud ondergebracht zijn, be zwaarlijk mooi noemen, maar de aantrekkingskracht die er vanuit gaat, kent geen grenzen, teder jaar bezoeken meer dan 1.250.000 binnen- en buitenlanders dit wassen beeldenmuseum. De Tower, Piccadil ly Circus en Trafalgar Square mogen wereldberoemd zijn en Carnaby Street mag swingen naar hartelust, maar „Madame Tussaud's" blijft de grootste commerciële attractie van Londen. 400.000 personen komen jaarlijks méér dan eens ronddwalen in de uitge strekte zalen van het wassenbeelden kabinet. De kijklustige massa wordt aangetrokken door 450 bewegenloos voor zich uitstarende koningen en ko ninginnen, presidenten, veldheren ministers, filmacteurs, toneelspelers, sportvedetten, historische figuren, moordenaars en andere booswichten, die er allemaal „net echt" uitzien. De doorsneesterveling heeft blijkbaar een nijpende nood aan persoonlijk con tact met zijn idolen en de groten der aarde. Maar omdat Georgie Best en koningin Elizabeth toch moeilijk ieder een thuis kunnen ontvangen, is „Ma dame Tussaud's" een prachtig surro gaat dat in een ernstige behoefte voor ziet. Zelfportret Londens wassenbeeldenmuseum heeft een indrukwekkende brok geschiede nis achter de rug. Het bestaat nu 200 jaar, een merkwaardige periode waar in het veel voorspoed maar ook heel wat onheil heeft gekend. „Madame Tussaud's Limited" heeft dit tweehon derdjarig bestaan op 5 maart gevierd met een plechtig diner in de „Grand Hall" van het museum. Talrijke voor aanstaande mannen en vrouwen, waar van wassen figuren tentoongesteld zijn, hebben aangezeten. Vlootadmiraal Mountbatten hield in naam van^de ge nodigden een tafelrede. Er staat al 25 jaar een wassen Mountbatten in. het museum. Ook minister Luns was lijfe lijk aanwezig. „Madame Tussaud's" is nog een was sen pop rijk van meer dan 200 jaar een afbeelding van madame Du Barry, maitresse van Lodewijk XV, die op 22-jarige leeftijd in was gereprodu ceerd werd. Later vond mevrouw Tus saud het raadzaam de charmes van madame Du Barry onder sluiers en pu riteins zwart te verbergen. Sedertdien is die mooie dame enkel als „De Scho ne Slaapster" bekend. In dit wassenbeeldenkabinet kan men ook het laatste zelfportret van madame Tussaud bewonderen. Het dateert van 1842 en is het beeld van een klein, vin nig vrouwtje met een brilletje en een kanten kapje, helemaal zoals ze vol gens geschiedschrijvers destijds aan de ingang van haar tentoonstelling Een imposante groep uit de „Zaal der Koningen": (van links naar rechts) William IV, George IV, hun vader George III Viotoria. en hun nicht koningin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 9