antenne
2ö; io
25510
Marie-Claire Alain
excelleerde in orgelconcert
De waaier
van Sevilla
Jury Cinestud
zag geen
uitblinkers
HADIMASSA
Werk in
uitvoering
Rolf Harris
Picasso als
oude voyeur
in Londen
Cees de Lange
quizmaster
in TROS-spel
ERASMUSPRIJS
1970 VOOR
ARCHITECT
SCHAROUN
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 6 MAART 1970
C&icUe Sott/ïanf
Stem buss tri iel T raditie
|T\E vraag
die gemaakt
moet wordan
AT zou de stembusstrijd, die aan de
Statenverkiezingen van 18 april
voorafgaat, zijn, wanneer niet de com
municatie-media op verschillende ma
nieren probeerden de stemming wat op
te peppen?
Aangenomen mag worden, dat in de
eerste plaats de dames en heren politici
zelf zullen erkennen: „Weinig of niets!
De spreekbeurten die ze, als een obligate
bezigheid, deze weken moeten houden,
worden gewoonlijk door niet meer dan
enkele tientallen belangstellenden be
zocht. In zoverre daarbij interessante
opmerkingen worden gemaakt, of bij
discussies steekhoudende kritiek geleverd
i6 net dank zij pers. radio en televisie
dat die tol een meer dan minimaal
kringetje doordringen.
Het zijn de communicatiemedia die
politieke partijen, welke daaraan be
hoefte hebben, helpen in hun stelling,
dat de komende Statenverkiezingen
beschouwd mogen worden als een seri
euze repetitie voor de eerstvolgende
Kamerverkiezingen.
Want het kiezerskorps blijkt niet
bereid te zijn tot veel meer, dan na het
lezen van een kranteartikel of hel luis
teren naar een praatje dat via radio of
televisie de huiskamer binnenkomt, „ja",
dan wel „neen" te knikken.
|T\E vraag lijkt ons niet misplaatst, of
U we hier te maken hebben met een
verschijnsel dat vast zit aan de nimmer
als belangrijk erkende Statenverkiezin
gen. of dat de uiterlijke indolentie van
de kiezers traditie gaat worden.
Men mag de kiezer hiervan geen ver
wijt maken, want in de eerste plaats
heeft het politieke bedrijf, als dat nodig
is, zelf plaats te nemen in de beklaagden
bank. Politieke partijen en Staten-Gene-
raal hebben het er verschillende tien
tallen jaren bepaald wel op laten
aankomen dat warm lopen voor politieke
activiteiten een uitzondering is.
Niettemin is het een beetje pijnlijk dat,
nu er inderdaad grote beroering op het
politieke toneel is ontstaan en de Neder
landse democratie in een stadium ver
keert waarin grote veranderingen kunnen
plaatsvinden aan de oppervlakte zo
weinig van stroomversnellingen blijk
wordt gegeven.
Jammer
Partijleidingen mogen met dit ver
schijnsel serieus rekening gaan houden
Zullen zij ook volgend jaar in hoofdzaak
tot het hart en het verstand van de
kiezers doordringen via pers, radio en
televisie en blijft het wachten op een
actiever deelnemen van de jongere
generaties aan wier vorming als staats
burgers meer gedaan gaat worden?
Ook voor de tussenfaze zouden we dil
betreuren. Omdat dan in feite de rol van
enkele actieve politici en van een batal
jon opinievormers in de politieke ont
wikkeling van onze samenleving een te
grote rol gaat spelen.
De stembusstrijd behoort toch immers
in de eerste plaats te worden gemaakt
door de actieve belangstelling van het
kiezerskorps.
U-v.
l!Ae
Haalbare trek
^MAT voor kabinet er in 1971 ook op
het toneel van de Nederlandse
politiek moge verschijnen, de kans dat
komende jaren het pensioenvraagstuk
wordt opgelost, lijkt verzekerd te zijn.
Ook de liberale Kamerleden onder
schrijven namelijk het rapport van de
sociaal-economische V.V.D.-commissie,
waarin gepleit wordt voor verhoging
van de A.O.W.-uitkeringen tot het peil
van het netto-minimumloon, invoering
van een pensioenplicht en streven naar
een waardevast pensioen voor iedereen.
Komen deze aanbevelingen volgend
jaar ook in het liberale verkiezings
programma te staan, dan hebben alle
grotere partijen zich daarmee dus uit
gesproken vóór een gegarandeerd rede
lijk bestaan van burgers, die uit het
arbeidsproces stappen om te gaan ge
nieten van een rustiger bestaan na het
begin van de levensavond.
Belangrijk is, dat ook de V.V.D. zich
dus wil gaan uitspreken voor een wette
lijk verplichte pensioenregeling voor alle
werknemers en dan een regeling die na
wat overgangsperikelen metterdaad leidt
tot een pensioen waarvan men volgens
redelijke welzijnsnormen leven kan.
Problemen blijven er natuurlijk; bij
voorbeeld hoe de hogere lasten van de
A.O.W. moeten worden opgebracht en
wat werknemers zelf moeten gaan be
talen om hun waardevast pensioen ge
garandeerd te krijgen.
Maar over de noodzaak van pensioen
plicht en tegen inflatie opgewassen
pensioenregelingen is het politieke be
drijf het allengs in overgrote meerder
heid eens.
Wat menig burger een paar jaar ge
leden nog als een luchtkasteel be
schouwde, wordt nu een „haalbare trek".
Een ideale echtgenoot. Oscar Wilde's
blijspel, vonden we een kostelijke
TROS-aankoop. Omdat deze prachtig
aangeklede BBC-produktie alle kwali
teiten had om de sfeer van Wilde weer
te geven. Daarbij gerekend dat de
voortreffelijke bezetting niet helemaal
realistisch speelde, maar precies de
licht geaffecteerde toon trof die voor
ons kenmerkend Is voor de situatie,
waar Wilde tegen moraliseert.
De TROS scoorde eveneens raak met
Melanie. Regisseur Lex de Rooij maak
te een mooi plaatje van dit toch wel
enerverende zangeresje, waarbij echter
opviel dat Melanie steeds langs de
camera heen keek, zodat zij ondanks
de vele Close-ups toch niet voor 100*%
„aanwezig" was.
De TROS startte ook een ledenwerf-
wedstrijd. Minder subtiel (minder hu
moristisch ook) dan de VPRO wier
ledenwerving het beste onderdeel van
haar programma vormt. De tijd van
lepeltjes en fraaie asbakken is wel
voorbij. Werft-u-njk Hjkt de slagzin
van de TROS te worden.
We vinden het een vervelende ont
wikkeling. Sinds de AVRO-RTN-fusie
is „ledenbestand" toch al een ondoor
zichtig begrip geworden. Met het
TROSse leden-vooraf-geschenken-toe
draait de omroepwereld zich in een
situatie waarin factoren de doorslag
geven die met principiële grondslagen
en zelfs met instemming met een ge
voerde programmapolitiek geen blik
sem meer te maken hebben.
Remedie? Misschien zendtijdtoewijzing
niet langer binden aan het meer of
minder aantrekkelijke van het pro
grammablad (of de „geschenken toe"),
maar aan de vrije keuze van de kij
kers-luisteraars. elk jaar opnieuw te
bepalen. In ons computertijdperk is
het betrekkelijk eenvoudig die keuze
te meten.
Het zal wellicht de enige weg zijn om
het unieke Nederlandse omroepsysteem
ook in de toekomst te laten functione
ren. Systeem, dat we voor geen geld
kwijt zouden willen omdat het: a. past
bij onze nationaal sectarische geest. b.
omdat het een competitie-element in
houdt, dat bewijsbaar bevorderlijk
werkt op de kwaliteit van de pro
gramma's.
Van de VPRO zagen we alleen het
programma Willink 70. goed kunste
naarsportret. dat als nadeel had dat
beelden en tekst niet congrueerden.
Omdat de tekst te vaak verwees naar
de Forumtjjd toen Willink toch wezen
lijk anders (beter?) schilderde dan in
de recente werken die getoond werden.
Vg.
NEDERLAND I
NOS-NOT:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.04 uur:
Hier is Lucy
19.30 uur:
Koning Klant
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Achter het nieuw
Department S
Hadimassa
22.55 uur:
Journaal
TELEAC:
23.00 uur:
Van moleciïul
NEDERLAND
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
NCRV:
19.30 uur:
Scheepsjongens
van Bontekoe
19.40 uur:
De waaier van Sevilla
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:.
Met speciale opdracht
21.10 uur:
Farce majeure
21.30 uur.
NEDERLAND
I
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
NEDERLAND II
9.20 uur:
Journaal
NOS:
Vamos a ver
AVRO:
18.45 uur:
10.00 uur
19.04 uur.
Fabeltjeskrant
Van molecuul
Vaders tegen
19.00 uur:
tot mens
wil en dank
Journaal
10.30 uur:
19.29 uur:
19.04 uur:
Bij leven en
welzijn
Schrijf een stuk
Scala
11.00 uur:
20.00 uur:
KRO:
Methodiek van
de
Journaal
19.30 uur:
burgerschapsvo
20.20 uur:
Hij en zij
11.30 uur:
Mountiesshow
20.00 uur:
Ruimtelijke o
dening
21.20 uur:
„Journaal
16.00 uur:
Salto mortale
20.20 uur:
Journaal
22.20 uur:
Advocaat Judd
AVRO:
Poets
21.10 uur:
16.02 uur:
22.40 uur:
Rust noch duur
Teleskoop met
Televizier
21.55 uur:
Rikkie en Slingertje.
22.50 uur:
Brandpunt
Dit is mijn beroep en
Journaal
22.35 uur:
Stuif-es-in
NOS:
Tot de dood
NOS:
22.55 uur:
ons scheidt
18.45 uur:
Kunstrijden
23.00 uur:
Gevraagd: reorganisaties in het regeringsapparaat
DIJ de vergadering van de Kamercom-
missie die haar sportnota behandelt;
heeft -minister Klompé zich begiD deze
week afwijzend uitgelaten over het ver
zoek om een staatssecretaris voor dfe
sport te benoemen.
Wij vinden deze weigering terecht. In
de eerste plaats omdat wanneer hier het
hek van de dam is, een lange stoet van
schapen de „belhamel" zou moeten vol
gen: de laatste jaren zijn al aparte
staatssecretarissen gevraagd voor re
creatie, ruimtelijke ordening, ambtena
renzaken, jeugdzaken, waarmee de rij
nog niet volledig is.
Ten tweede liggen er dringende advie
zen om gewenste reorganisaties in het
regeringsapparaat liever de vorm te
geven van een betere coördinatie van het
beleid. Het nieuwe concert-program van
de K.V.P. bijvoorbeeld vraagt zo'n coör
dinatie van het gehele recreatiebeleid
en van het gehele sportbeleid.
De departementale vermelding van dit
foment is zeker geen ideale toestand;
ergens blijft bijvoorbeeld dr. Klompe's
C.R.M. een lappendeken. Maar door het
benoemen van een staatssecreatari6 hier
en een andere daar garandeert men nog
geen verbetering.
Wanneer het repareren van grondwet
en kieswet achter de rug is, zou eens
een speciale commissie zorgvuldig en
uitgebreid moeten gaan onderzoeken in
hoeverre onze nog overwegend op histo
rische gronden bestaande departementale
indeling veranderingen behoft en op wel
ke manier men de organisatie van het
regeringsapparaat kan aanpassen dan de
behoeften van het laatste „kwartaal"
van de twintigste eeuw zonder het risico
van versnippering en van zeer tijdelijke
oplossingen te nemen.
Intussen blijft dan een betere coördi
natie het aangewezen hulpmiddel.
Radioreportages van
alletïek-
ka mpioerischappen
De NOS-radio zal enkele rechtstreekse
reportages uitzenden van de wedstrij
den om de nationale indooratletiekkam-
pioenschappen, welke zaterdag en zon
dag in de Martinihal te Groningen wor
den gehouden. Zaterdag 7 maart zijn
de reportages te horen in NCRV-sport-
show tussen 17.00 en 18.00 u. via Hilver
sum III en in 't KROprogramma „Goal"
tussen 22.40 en 23.55 uur via Hilversum
II, Zondag 8 maart volgen nog repor
tages in het NOS-programma „Langs
de lijn" tussen 14.30 en 17.00 uur en
18.05 en 18.30 uur via Hilversum I. Ver
slaggever in Groningen is Wim Hoo-
gendoorn.
EINDHOVEN
Onze posterijen
stappen dinsdag
7 april het
computertijdperk
In. Dan immers
presenteren zij
postdienst in de
wereld vijl
zomerzegéls, di
12Ï8
..•.•as#**--
zomerzegéls, die
langs elektronische MGuGnBnC
weg zijn getekend.
Ï5Ï10
nederland
nederland
Het zijn de
postzegels van de
toekomst. Een
schepping van
ontwerper
R. D. E. Oxenaar
en ir. Th. W. M.
van Lammeren
van de
Eindhovense
technische
hogeschool.
Samen kozen zij
uit een geweldige
hoeveelheid lijnen,
constructies en
structuren, die uit
de technische
hogeschool
computer rolden,
vijf composities.
De lijnstructuren
op de zegeltjes
stellen niets voor.
Het zijn abstracte
ruimtevullingen,
rite wel voor ieder
die daarvoor
gevoel heeft, de
dynamiek en de
onpersoonlijkheid
symboliseert van
het tijdperk van
de technologie.
Geen romantische
tot in de kleinste
bijzonderheden
uitgewerkte
plaatjes. Wel
merkwaardige,
boeiende
composities van
lijnen, vierkanten,
cirkels en
concentrische
bollen. Om die
sfeer nog te
onderstrepen, gaf
Oxenaar de
zomerzegels 1970
de primaire
kleuren blauw en
geel en voerde hg er twee uit in
glanzend aluminium.
De computerzegels verschijnen in
frankeerwaarden (met toeslag): 12 cent
plus 8, 15 cent plus 10, 20 cent plus
10, 25 cent plus 10 en 45 cent plus 20.
nederland
45;*20
nederlano
Het li niet gemakkelijk te zeggen waar
de absolute muziek ophoudt en de pro
grammamuziek begint. De drie compo
sities, die het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest gisteravond in de Doelen
onder leiding van Jean Fournet heeft uit
gevoerd. en die daar vanavond worden
herhaald, zijn in de beperkte zin van het
woord geen programmamuziek maar
toch is bij alle drie de literaire en de pic
turale achtergrond onmiskenbaar.
Het duidelijkst was dit in het eerste
nummer, waarvan de titel die achter
grond met zoveel worden aangaf. De
„Hommage a Erasme de R'dam" van
de bejaarde Pools-Franse componist
Alexandre Tansman.
Een herhaling die bevestigt hoezeer
Tansman zich door de uiteenlopende fa
cetten van het literaire werk van de gro
te humanist liet inspireren tot spirituele
levendigheid, scherpe satire, bezonken
meditatie. Voor de volmaakt beheerste,
heldere en evenwichtige en toch spreken
de vertolking van Fournet kon men al
leen maar waardering hebben.
Dit laatste geldt ook zonder voorbe-
houd voor de première van de avond: 't
ruim drie jaar geleden geschreven con- j
eert voor orgel, strijkorkest, pauk en
slagwerk van Charles Cbaynes, dat in
zijn tegenwoordigheid werd gepresen
teerd door de fameuze Franse organiste
Marie-Claire Alain.
De componist werd in 1925 geboren, J
was op het Parijse conservatorium leer
ling van Jean Rivier en Darius Milhaud,
en kreeg in 1951 de Prix de Rome. Het
komt niet vaak voor dat een componist
die zelf geen organist is, een orgelcon
cert schrijft Het idioom waarin Chay-
nes zijn gedachten en gevoelens vorrn
gaf, bleek niet zo heel veel te verschillen
van dat van de een kwart eeuw oudere
Tansman. Beiden maken gebruik van de
mogelijkheden van polytonalitcit en po
lyritmiek maar het klankbesef van Tans
man is duidelijk traditioneler dan dat
van Chaynes
De literaire achtergrond achter de mu- l
ziek van Chaynes is in de titel van het
curieuse stuk niet aangegeven maar wie
er onbevooroordeeld naar luistert, ver
moedt terstond religieuze inspiratie. Die
was er ook, en wel van de Cantique Spi-
ntuel de Saint-Jean de la Croix. De drie j
delen van het orgelconcert moeten elk
worden beschouwd als een muzikaal
commentaar op een van de mystieke ge- I
dichten met hun hunkering naar de be
vrijdende hemelse vreugde. Uitstekend
terzijde gestaan door dirigent en orkest
heeft mevrouw Alain het stuk op het
daarvoor bij uitstek geschikte orgel van
de Doelenzaal reliëf weten te geven. De
soliste, en ook de op het podium geko
men componist, werden met bloemen
gehuldigd. Hoewel men de indruk kreeg
dat het talrijke Rotterdamse publiek dit
uur hedendaagse muz ikezonder weer
stand verwerkte, zullen er toch wel toe
hoorders geweest zijn die blij waren dat
zij zich na de pauze konden overgeven
aan de Pastorale van Beethoven. In de
fijnzinnige maar gelukkig ook heel na
tuurlijke en nergens precieuze vertolking
van Fournet was het een genot het stuk
te horen, niet in het minst om de fraaie
coloristische detailwerking die dirigent
en orkest wisten te bereiken.
Ks.
De NCRV brengt vandaag de eerste
aflevering op het scherm van een nieu
we serie in kleur voor de jeugd,
onder de titel „De waaier van Sevilla".
Het is een feuilleton vol romantische
contrasten en conflicten naar de roman
„l'Eventail de Seville" van Paul-Jac-
ques Bonzon. Hoofdpersonen zijn een
oude blinde man, Lazarillo genaamd,
de veertienjarige jongen Pablo, die
wees is en Juanita, een meisje, onge
veer even oud als Pablo, dat waaiers
verkoopt aan toeristen.
NCRV. Ned. II. 19.40 uur.
AMSTERDAM (ANP) De interna
tionale jury van Cinestud 70, het vierde
internationale studenten filmfestival,
de afgelopen dagen in Amsterdam ge
houden, heeft besloten geen prijzen toe
te kennen omdat naar haar oordeel
geen films waren ingezonden die er
uitsprongen. De jury die naar eigen
inzicht 2500 gulden had te verdelen
vond bij de ingezonden films niet het
type dat zij verwachtte. Zo waren er
volgens haar te weinig politiek geënga
geerde films. De jury heeft 2500 toege
kend aan de Stichting Cinestud die zich
volgens haar meer moet gaan speciali
seren op het nieuwe element in de
film en als zulks in de komende drie
jaar voordoet dit soort films voor het
festival van 1973 moet zien te verwer
ven. Daartoe, zo suggereerde de jury,
zouden de statuten en de reglementen
van Cinestud moeten worden gewijzigd.
De jury kende Cinestud de prijs toe
voor onderzoek naar en de realisering
van een en ander. Wel toegekend is de
publiekprijs. Voor de Nederlandse film
Portret", een groepswerk van het eer
ste jaar van de Nederlandse Filmacade
mie kreeg Louk Vreeswijk de eerste
prijs van 1000 gulden en de film „Black
puddingh" van Nancy Edell van de
universiteit van Bristol was goed voor
de tweede prijs van 500 gulden.
Vanavond komt Hadimassa weer i
het scherm met Annemarie Oster. Wi
de Bie, Kees van Kooten. Ton
Duinhoven en Ton Lensink. Een va
onderdelen heet „Vakantietrip", w
VAR Ned. I. 22.15
De NCRV zendt een programma uit
onder de titel „Sssttwerk in uit
voering!", dat wordt verzorgd door
het Trio Louis van Dijk en Ted Easton'
Jazz Band. Het programma van deze
kleurenuitzending vermeldt onder meer
de volgende composities: „Mood Ingi-
go". ..I will wait for you ..New Or
leans" en Windmills of yo
NCRV Ned. II 22.15 uur.
Rolf Harris is een Australische show
man, een ex-zwemkampioen van 35
jaar, die vooral in kindervoorstellingen
naam heeft gemaakt. Het heeft wel
enige tijd geduurd voor hij overstapte
naar het amusement voor volwassenen,
maar sinds hij dat doet heeft hij veel
succes. Reden voor de VARA om eens
een showtje van hem op het scherm te
brengen. Hij is ook nog een tijd kunst
schilder geweest en leeft dit talent nu
nog uit op zijn eigen decors Vaste
ploeg in zijn show is The Young Gene
ration, een pittige dansgroep onder lei
ding van Douglas Squires. Verder ziet
men Aimi MacDonald. John Rowles en
Jimmy Logan.
VARA. Ned. I, 20.45 uur
JAARCIJFERS PHILIPS Naar van
de zijde van Philips wordt meegedeeld
zullen de jaarcijfers van het concern in
de namiddag van dinsdag 17 maart wor
den bekend gemaakt. Het jaarverslag
over 1969 zal worden gepubliceerd op
vrijdag 3 april.
Henk Overduin exposeert van 7 tot 30
maart boeken, blokken en prenten in
Kunstzaal Zuid, Zuidplein 120 Rotter
dam.
LONDEN (AP) Dc nu al beruchte
tentoonstelling van erotische gravures
van Pablo Picasso wordt vandaag te
Londen geopend. 374 gravures zyn het
resultaat van zes maanden harde arbeid
van Picasso, die thans zyn verjaar
dag nadert.
Twintig werken hebben de menselijke
liefde tot onderwerp; zij zijn zó open
hartig. dat koningin Victoria, wier grote
standbeeld op enkele honderden meters
van de tentoonstellingszaal staat, ver
moedelijk in woede zou zijn uitgebarsten
als zij ze had kunnen zien.
Sir Roland Penrose, stichter en voor
zitter van het instituut voor hedendaagse
kunst, zei in een vraaggesprek: „Ik ge
loof. dat de gravures een samenvatting
van Picasso's leven en van de klachten
van de oude dag vormen. In zijn tijd
was hij een van de sterkste levende man
nen. maar op 90-iarige leeftijd kan hij
nog slechts op zijn herinneringen teren."
„Op vele staan jonge minnaars afge
beeld. die worden bespied door gordijnen
of van onder het bed, door een trieste
oude man. die dan weer lijkt op Rem
brandt of Velasquez, dan weer op een
Spaanse grande of zelfs een paus Steeds
is de oude voyeur Picasso zelf, die pro
beert iets van het verloren geluk van
de jeugd te beleven", aldus Penrose.
Op de huishoudtentoonstelling in Parijs is een apparaat te zien en kennelijk
te proberen dat door vibratie en modellering te bestemder plaatse,
vermagering tot stand schijnt te brengen.
Nieuw onderkomen
Instituut voor
Visserijprodukten
IJ MUIDEN (ANP) Gistermiddag
heeft dr. M. van Eekelen oud-voorzitter
van de Voedingsorganisatie TNO, in
IJmuiden het nieuwe gebouw van het
Instituut voor Visserijprodukten TNO,
geopend. In dit instituut tracht men de
beste manier van behandelen van de
v is te vinden, van het ogenblik af dat
deze aan boord komt, totdat ze in eni
gerlei vorm aan de consument wordt
aangeboden.
HILVERSUM De TROS-radio zal in
de zomermaanden een nieuw spel uit
zenden, waarbij Cees de Lange als quiz
master zal optreden. Het gaat om vra
gen, die door luisteraars worden inge
zonden. Weet de gevraagde tijdens de
uitzending het antwoord op zo'n vraag,
dan wint hij een prijs. Weet hij het
antwoord niet, dan is de prijs voor
degene die de vraag heeft ingezonden.
Deze uitzendingen beginnen op vrijdag
5 juni a s. tijdens het avondprogramma
van de TROS.
AMSTERDAM (ANP) De „Erasmus
prijs'' voor 1970, die elk joar door de
„Stichting praemium Erasmanum" te
Amsterdam wordt toegekend, zal dit jaar
worden uitgereikt aan de nu 76-jarige
prof. dr. Hans Scharoun. architect te
Berlijn. Dc plechtige overhandiging van
de prijs, groot 100.000 gulden, zal op
30 mei geschieden op de slotzitting van
het stedebouwkundige congres, dat van
24 tot 30 mei in „De Doelen" te Rotter
dam wordt gehouden.
Prof. Scharoun die in 1893 te Bremen
werd geboren kreeg reeds vele prijzen,
waaronder de Fritz Schumacherprijs"
van de „Freiherr von Stein Stiftung" te
Hamburg Hij werd in 1954 eredoctor
aan de universiteit van Stuttgart en
kreeg de Berlijnse kunstprijs. 1964 bracht
hem de hoogste beloning van de ver
eniging van Duitse architecten, waarna
in 1965 de „Auguste de Perretprijs" van
de Internationale Unie van Architecten
in Parijs werd uitgereikt.
„Zigeunerliebe"
met trage start
en redelijk slot
Gaat Oberhausens stadstheater er een
traditie van maken om in het Congres
gebouw operette-uitvoeringen te bren
gen? Na de „Bettelstudent" van vorig jaar
werd gisteren Léhars „Zigeunerliebe" op
de planken van. de Willem-Alexander -
zaal gebracht. Ditmaal is het een uit
voering met wisselend succes geworden.
Want vóór de pauze was het gister
avond in de Willem-Alexanderzaal een
matte bedoening. Léhar moest zijn
„Zigeunerliebe" componeren op een li
bretto dat vele andere overtreft in ge
brek aan spanning en echte humor
Zelfs de muziek van operettekeizer no. 2
leek gisteravond in de eerste scenes
meer op zoet-zure bommen dan op echte
paprika.
De matte stemming vóór de pauze lag
gisteren dus een beetje aan het werk
zelf; maar Oberhausens operettcgroep
bleef naar ons gevoel ook onder het
niveau van zijn eerdere voorstellingen.
De montering van de operette was aar
dig en het toneelbeeld was eenvoudig
maar fris. Doordat het toneel te veel in
de diepte werd gebruikt, ging evenwel
veel tekst verloren, was het contact
tussen zangers en orkest niet honderd
procent en miste het resultaat van de
regie tempo en snedigheid.
Vocaal verliep het met de start van de
„Zigeunerliebe" ook nogal traag; de
prestaties bleven tussen matig en rede
lijk hangen met Wim Koopman (van de
vroegere Hoofdstadoperetle) als gun
stige uitzondering in zijn vertolking van
Jonel Boleseu.
Na de pauze kwam er meer kleur op
de Bühne; Fritz Reinhardt bracht als de
waard Mihuly meer tempo en tegelijker
tijd gingen de vocale prestaties, met
name die van de vertolkster van de
vrouwelijke hoofdrol. Karin Kempe. om
hoog. Jammer bleef dat dirigent Peter
Pflüger zijn ongeveer dertig man sterke
orkest niet meer uit de plooi kreeg;
want wat bezieling betrof, kon men in
de bak een voorbeeld nemen aan het
jeugdorkest, dat op de Bühne enkele
intermezzi verzorgde en in de pauze op
trad als muzikale omlijsting van de