SfeÊciddcSou^cmt DOOD TROF
MIDDEN IN
ED HOORNIK
ZIJN WERK
antenne
HET VERJAARDAGSFEEST
Exploratie
van Noordzee
DE SCHONE
SLAAPSTER
Schrijven
als een
therapie
Sportvissers
ontevreden
over Hier en Nu
Uiteenlopende
interpretaties
mogelijk
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
PAGINA 2
DE T.üimSF. COURANT
MAANDAG 2 MAART 1970
Opsporing verzocht
IS het noodzakelijk of toelaatbaar dat
er straks regelmatig televisieuitzen
dingen komen voor politieopsporings-
doeleinden? Deze vraag werd onlangs
door minister Polak aan een speciale
werkgroep voorgelegd.
Minister Polak iheeft bij de installatie
van de werkgroep niet onvermeld gela
ten dat veel ernstige misdrijven onopge
helderd blijven; dooi t.v.-oproepen wordt
de gehele burgerij ingeschakeld. In Ne
derland hebben de nuchtere opsporings
berichten waal-mee nu gewerkt wordt,
al een redelijk resultaat; in het buiten
land wordt de inschakeling van televisie
forser aangepakt, zoals ook de Neder
landse burger «en enkele keer door
overname van een Westduits programma
heeft kunnen ontdekken- Het publiek,
via allerlei detectiveseries al sterk in de
criminaliteit geïnteresseerd, wordt op de
manier „live" bij misdaad en opsporing
betrokken. Blijkens ervaring niet zonder
succes voor politie en justitie.
Maar er zijn bedenkingen gerezen. Er
kan uit zulke televisieuitzendingen een
ongezonde sport voortvloeien; verdacht
makingen kunnen opgewekt worden te
gen iemand die onschuldig is. Men komt
verder op het randgebied van de privacy
bescherming waarop ook een verdachte
recht heeft. Er wordt extern leed ge
schapen voor de familie van zo n ver
dachte.
Reële bezwaren. Maar daartegenover
staat, dat het op vrije voeten blijven van
mensen die zware misdrijven hebben be
gaan een geprolongeerd gevaar kan bete
kenen, een schending van de normen
van 'n rechtsstaat ongestraft laat en vaak
ook stimuleren zal tot herhaling of na
volging van misdrijven.
Wij geloven dat, wanneer vastgesteld
wordt dat minder-statische t.v.-uitzen
dingen veel meer en ook veel sneller
tot succes leiden dan bij de gebruikelijke
opsporingsberichten, het beter is over de
bezwaren heen te stappen. Mits aan het
besluit inzake zo'n uitzending grondig
overleg van politie en justitie vooraf
gaat, waarbij een vertrouwensman van
de verdachte in staat moet worden ge
steld redelijke bezwaren in te dienen en
de naaste familie (natuurlijk op korte
'termijn) is ingelicht.
Minister Polak heeft al gezegd dat
'bij een instemmend advies bij het kie
zen van de vorm het Nederlandse volk
'n factor die meetelt, kan vormen. An
dere gestelde vragen wie betaalt, wie
maakt het programma, wie is verant
woordelijk lijken ons minder ingewik
keld. Het zal zoveel mogelijk een zaak
van politie en justitie moeten worden en
de kosten zijn rechtstreeks voor de over
heid, dus voor de gehele gemeenschap:
uitzendingen uit de kijlcgeldpot of recla
meinkomsten komen: noch de verant
woordelijkheid bij omroepverenigingen
komen te berusten. Een „ontmoetings
programma" voor de NOS lijkt ons er
ook niet in te zitten.
TÉRUGBLIK
Toen de KRO enige tijd geleden het
t.v.-spel Een duidelijke zaak uitzond,
hebben we het hier betreurd dat er
geen discussie over het hier aange
sneden probleem de wenselijkheid
om met medische kunstgrepen het
leven zo lang mogelijk te rekken
aan werd vastgeknoopt.
De KRO had onze klacht kunnen voor
komen door te verwijzen naar het toen
ongetwijfeld al voorgenomen Gamma-
programma Het leven bewarm, dal
gisteren werd uitgezonden. Een boeien
de discussie die weliswaar geen „laat
ste antwoorden" opleverde, maar die
in elk geval aantoonde dat de onder
havige materie in wetenschapskringen
als actueel wordt ervaren. Reden om
een populaire uitzending erover toe te
juichen omdat het een zaak betreft
waarmee iedereen t.z.t. geconfronteerd
kan worden.
Overigens bleef het uiteraard ccn som
bere materie voor de zondagavond. Dat
zou by een goede coördinatie geen be
zwaar behoeven te zijn. Maar dc NO»
programmeerde als alternatief op II
een Kort geding over abortus. Kokers,
die de zondagavond liever „licht" hou
den konden gaan ganzeborden: kijkers-
die geïnteresseerd zjjn in sociaal-ethi
sche problemen moesten zich een be
langwekkend programma laten ontgaan.
Kort geding is meestal een goed pro
gramma en zal dat gisteren ongetwij
feld ook geweest zijn. We zagen alleen
het slot, kregen daaruit de indruk dat,
als zo vaak in discussies over abortus,
de stem van de meest belanghebbende
- het jonge leven dat gedood wordt
niet gehoord werd, althans onvol
doende effect had op het jury oordeel.
BÜ de KRO hoorden we de mooiste
Cavalleria rusticana uit onze herinne
ring. De beelden die de Duitse t.v. er
bij liet zien waren verschrikkelijk. Dc
meestal mallotige processie was hier
mallotiger dan ooit en wat de regie
deed met de ruime scenische mogelijk
heden een serie van slechte close-
nps voornamelijk was vrijwel niets
dat de moeite waard was. T.v. derhalve
om met gesloten ogen te ondergaan
De zaterdagse t.v. behoeft geen com
mentaar. Alle serieprogramma's ver
liepen zoals ervan vei-wacht kon wor
den. Enige opmerkelijke was dat Ach
ter het nieuws ongewoon veel aan
dacht wijdde aan het Van dei- Doelse
stuntje in de Tweede Kamer rond een
verspreking van de minister-president
Zelfs AhN tilde er achteraf niet zwaar
aan, hing de ruime aandacht uiteinde
lijk op aan het „feit" dat politici de
publiciteitsmedia te gul ongeloofwaar
digheid aanwrijven. Aardig van AhN,
dat zich bij gelegenheid nogal eens aan
ongeloofwaardigheden pleegt schuldig
te maken. Vg
De eerste van twee documentaires
de exploratie van de Noordzee wordt
vanavond door de NCRV uitgezonden.
Deze documentaire gaat over de over-
bevissing, die met name wat de haring
betreft, al een feit is. Ook voor andere
vissoorten, zoals tong, makreel en gar
naal, zien de biologen het somber in
tenzij er spoedig nationale en interna
tionale afspraken worden gemaakt. Aan
deze prodüktïè werken onder meer mei
ir. P. J. Lardinois, minister van Land
bouw en Visserij, ir. T. J. Tienstra
directeur van de Visserijen (ministerie
van Landbouw en Visserij) en Neder
landse, Ierse en Deense vissers,
wijl de hektrawler Tridens Neder
lands grootste visserij-onderzoekings
vaartuig eveneens een belangrijke
plaats innement. De camera werd
hanteerd door Pim Korver; produktie
en regie heeft Jan Willem Muller. De
tweede documentaire staat geprogram
meerd op maandag 30 maart.
Onder de titel „Aurora's bruiloft"
heeft de derde akte van een van de
meesterwerken van het romantische
ballet, „De schoone slaapster" van Ma-
rius Petipa op muziek van Tsjaikofsky,
zich gehandhaafd op het internationale
repertoire. Het ballet ging in 1890 in
première in het Maryinsky Theater en
werd pas ruim dertig jaar later, in
1921 in het Londense Alhambra Thea
ter, voor het eerst uitgevoerd in Euro
pa. Vanavond zendt de NCRV „Auro
ra's bruiloft", met als hoogtepunt het
befaamde duet De Blauwe Vogel, in
kleur uit in een uitvoering door het
Royal Ballet, met als solisten Dame
Margot Fontéyn en David Blair.
NCRV Ned. I 22,00 uur
(Van een onaer verslaggevers)
AMSTERDAM Ed Hoornik is niet meer. De dichter overleed
zondagmiddag aan een hartaanval op 59-jarige leeftijd in zijn
woning aan de Prinsengracht in Amsterdam. De begrafenis is
vastgesteld op donderdag 5 maart op de Nieuwe Oosterbegraaf
plaats in de hoofdstad.
Ed Hoornik door Ab Visser geken
schetst als „de diplomaat in onze litera
tuur" zou volgende week maandag
zijn 60ste verjaardag hebben gevierd.
Hij overleed kort na een interview, dal
een onzer redacteuren vrijdagmorgen
met hem voerde over zijn jeugd in Den
Haag, over de oorlogsjaren, over zijn
vakanties in Spanje, zijn weekendhuis
je in het Noordhollandse dorp Hens-
broek en over zijn laatste roman „De
Vingerwijzing".
Ed Hoornik had vele ingrijpende her
inneringen aan de stad van zijn jeugd
Sommige van die herinneringen lagen
zo aan de oppervlakte, dat ze zelfs te
rugkeerden in zijn jongste roman. De
Vingerwijzing, die het afgelopen jaar
bij MeUlenhoff is uitgekomen, met
voorin een citaat uit „Herzog" van Saul
Bellow: „Depressieven kunnen geen af
stand doen van hun jeugd, zelfs niet
van de beproevingen van hun jeugd".
'De Vingerwijzing speelt zich af in Don
Haag, vooral rond het Oranjeplein. in
welke buurt Hoornik was geboren. Het
is nu een afbraakbuurt geworden. Daar
staat de kerk waar h\j katecbismus
kreeg „Daar heeft zich voor mij een
bepaald drama afgespeeld", zoi Hoornik
rnjj vrijdag. „Mijn moeder stierf toen
ik zeven jaar was. Die buurten rond de
Bankastraat en de Kerkhoflaan hebben
een Eline Veresfeer, zij zijn een beetje
Couperusachtig. Zo hebben verschillen
de wijken nog wel aantrekkingskracht
voor mjj in tegenstelling tot de nieuwe
wijken waar ik ogenblikkelijk ver
dwaal. Zondags gingen we altijd wan
delen naar de Dierentuin, en toen we
18 werden gingen we daar dansen. Daar
ligt een stuk van je jeugd. Schevenin-
gen betekende toen ook veel meer voor
mfl, maar de sfeer van toen is er ge
leidelijk aan verdwenen.
De broederschool, die in De Vingerwij
zing voorkomt is de lagere school waar ik
op zat". Later volgde Hoornik de h.b.s.-bij
de jezuïeten. Vertien jaar geleden kreeg
hij van het Centraal Bureau Huisves
ting een gewezen winkel aan de Prin
sengracht. in Amsterdam ter beschik
king als woonruimte. Edo Spier, toen
nog opmaakredacteur bij Het Parool,
liet hij het huis verbouwen, het was de
eerste opdracht voor Edo Spier op het
gebied van de architectuur en vier jaar
geleden verbouwde diezelfde Edo Spier
ook een daglonershuisje in het Noord
hollandse dorp Hensbroek, waar het
echtpaar Hoornik-Bouhuys de week
ends placht door te brengen
Veel vrienden
Hoornik had veel vrienden die 's avonds
laat kwamen napraten in wat ze noem
den „De salon van Ed Hoornik", Mu-
lisch bijvoorbeeld. Jan Hein Donner,
Kees Nooteboom en Peter Schat.
Ed Hoornik werkte niet op gezette tij
den, maar heel onregelmatig. Aan zijn
literaire werk wijdde hij zich bij voor
keur tijdens de vakanties, die steevast
gedurende twee tot drie maanden per
jaar in Spanje werden doorgebracht,
dank zij een werkbeurs van het fonds
voor de letteren, en dank zij zijn func
tie bij de Stichting Culturele Samen
werking (Sticusa) en zijn, directeur
en secretaris-redacteurschap van Delta.
Delta is een soort cultureel visitekaar
tje van Nederland en bestrijkt een zeer
breed cultureel en wetenschappelijk
vlak. Het tijdschrift verschijnt in een
Engelse vertaling, met medewerking
van ambassades en het ministerie van
Buitenlandse Zaken en het wordt vol
ledig gesubsidieerd door C.R.M.
Hoornik had een Rembrandtnummer
uitgebracht, een Doodsnummer, een
Provonummer, een Modern Artnummer
en had in de toekost met een Suriname-
nummer, een achitectuumummer en een
Sportnummer willen komen.
Hij memoreerde vrijdag in ons gesprek
de actie, die gaande is omdat de sub
sidieregeling van het fonds voor de let
teren ontoereikend wordt geacht: er
vallen te veel mensen af. „Steven Mem-
brecht bijvoorbeeld", zei ik- „In de
Haagse PoSt van 28 januari zei hij:
..Ik beschouw me als een onderbetaal
de en ondergewaardeerde arbeider op
een fabriek, die zich in alle opzichten
te kort gedaan voelt en daarom ontslag
„Tja", zei Hoornik, „Membrecht is een
niet zo goed verkochte auteur, welis
waar. maar hij werkt heel hard en hij
heeft bovendien een onmiskenbaar ta
lent, dus een behoorlijke toelage komt
hem wel toe".
Spanje
Ed Hoornik en zijn echtgenote Mies
Bouhuys, die in het verleden het hele
Iberische schiereiland hebben door
kruist („om misverstanden te voorko
men. we zijn zeer gekant tegen het re-
I gime, maar we houden van de Spaanse
mensen") keerden de laatste jaren
steeds terug in Marbella aan de Costa
del Sol. »iet
boorteplaats van Picasso.
Daar verrichtte Hoornik zijn literaire
werk, terwijl Mies Bouhuyg er veelal op
uittrok om de in de loop der jaren ge
maakte vrienden op te zoeken en om
colleges te beaoekenM5es Bouhuys stu
deert Spaans en staat vlak voor haar
kandidaatsexamen.
Ed Hoornik liet ziah destijds door Span
je inspireren voor zijn eerste roman „De
Overlevende". Uigangspunt was het be
richt, dat Amerikaanse vliegtuigen in
de buurt van Marbella een bom had
den gedropt. „Ik heb me in de situa
tie ingeleefd en mijn indrukken ver
werkt eensdeels in de plaats waar die
bom gevallen is, en anderzijds in Ausch-
Ed Hoornik heeft een paar jaren con
centratiekamp Dachau ondergaan, maar
in „De Overlevende" schrijft hij over
Auschwitz: „In Dachau stierven dage
lijks honderden mensen, maar er waren
geen gaskamers. Auschwitz daarentegen
was de machine des doods. Om daar
over te kunnen schrijven heb ik al 100
boeken over het concentratiekamp ge
lezen. Ik heb er niet over durven schrij
ven zonder mij helemaal daarin te heb
ben ingeleefd, ik wilde me niet beper
ken tot mijn cig
Dachau".
Ed Hoomik heeft in Vught en Dachau
gezeten, in de laatste plaats in barak
17- „Dat was de beste barak, want daar
bevonden zich alle gevangenen die in
de keuken werkten. Van de ketel soep
bleef altijd wel iets over. Het laatste
halfjaar in die barak had ik er een
speciale functie: ik moest toezicht hou
den op de spinden, de kastjes van de
gevangenen- En ik had ook de luizen
controle. Dat baantje was wel niet offi-
Malaga, de ge-.^.^ieel. maar het werd toch oogluikend
door de S.S. toegestaan. De Blookalteste
had om barak 17 een speciale prikkel
draadomheining laten maken, zodat ge
vangenen uit de andere barakken er
niet konden komen. Ik vertel dit om
dat in mijn werk het begrip schuld nog
al een rol speelt. Toen ik een uitgemer
gelde gevangene wat soep gaf, dreigde
de Blockalteste me naar een buiten
commando te sturen, waar je dan een
zekere dood tegemoet ging. Daarop gaf
ik die gevangene dan maar een trap,
op dat moment dringt het fel tot je
door, dat je geïnfecteerd wordt door
datgene waartegen je hevig gevochten
hebt. Je doet het dan wel uit zelfbe
houd, maar dat neemt het schuldgevoel
niet weg. Door dat soort ervaringen
was het mij mogelijk een deel van De
Overlevende in Auschwitz te situeren
omdat veel gebeurtenissen parallel lie-
Waarom moest u daarover schrijven?"
Hoornik: ,.In het concentratiekamp zit
ten is geconfronteerd worden met de
naakte mens en met de dood. Dat
een ingrijpende ervaring. Goed er
kwaad splitsen zich in het concentratie
kamp veel duidelijker af dan in de wel
vaartsstaat, waar goed en kwaad op
alle mogelijke manieren gecamoufleerd
worden. Er lijden nog veel mensen
wat prof. Bastiaans noemt, het cor
tratiekampsyndroom en dat is, wat ik
door het schrijven van me heb kunnen
afzetten; het schrijven was een
therapie voor mij".
„IJ bent het dus helemaal kwijt?"
Hoornik: „In het boek, dat u aar
lezen bent De Vingerwijzing komt
de oorlogservaring nog in een hoofdstuk
vóór. Ik ben er nu af, tenzij die Kuyll,
die nu in twee van mijn boeken voor
komt, me weer een loer draait. Ik ben
nu met een derde roman bezig en om
nu voor goed van Kuyll af te komen,
laat ik hem nu dood gaan".
Roerig Amsterdam
Behalve met 'zijn derde roman
Hoornik bezig, samen met zijn echt
genote, met een filmscenario over roe
rig Amsterdam in de jaren 1870 tot 1919,
dat R.I.P. zou gaan heten en dat vol
gend jaar op het repertoire van de
Nederlandse Comedie zou staan.
Met poëzie hield Ed Hoornik zich de
laatste tijd niet bezig Tot 1939 wé
redacteur van het toenmalige literaire
jongerentijdschrift „Werk", in 1940
1941 redigeerde hij „Kriterium" tot de
oprichting van de beruchte Kultuur
kamer en van „De Gids" was hij sinds
1954 redactiesecretaris. In 1957 schreef
hij het scenario voor de film „Anthony
Fokker, de Vliegende Hollander", var
Gerard Rutten, in 1956 verscheen var
hem de als Boekenweekgeschenk uit
gegeven bundel „De muze zwerft door
Nederland".
Van zijn toneelstukken: De Bezoeker,
Kaïns geslacht, De Zeewolf en Het
Water, beschouwde hij het eerst
genoemde als het beste. Het Water,
gebaseerd op de watersnood van 1953,
verwierf de H. G. van der Viesprij:
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM De hoofdredacteur van
het blad De Sportvisser, C. van Heug-
ten, heeft ernstig bezwaar gemaakt
tegen de eenzijdige wijze, waarop
zaterdag in een t.v.-uitzending van de
actualiteitem-ubriek Hier en Nu de
kwestie van de opheffing van de kuil-
visserij in het IJssetmeer is behandeld.
Hij verlangt, dat de NCRV op korte
termijn hierop terugkon De heer Van
Heugten zat zaterdag j.l. namens de
georganiseerde sportvissers op uitnodi
ging van de NCRV in een forum, dat
over de kuilvisserij discussieerde. De
sportvissers, die in eerste instantie na
de snoekbaarsexplosie op het IJssel-
meer op onmiddellijk verdwijnen van
de kuilvisserij hebben aangedrongen,
kregen geen leans zich in de uitzending
te verweren tegen verwijten van Ui kei-
vissers en andere forumleden, dat de
kuilvisserij vooral weg moet ten be
hoeve van de sportvisserij. De heer
Van Heugten veronderstelt, dat de uit
zending tonder druk van invloedrijke
Urkers tot stand is gekomen. De noo'd-
redacteur van de actualiteitenrubriek
heeft de kwestie in beraad genomen.
ONDANKS BEZWAREN
UNDA-duif voor
KRO-reportage
bisschopswijding
HILVERSUM (KNP) De KRO-repor
tage van de bisschopswijding van mgr.
dr. B. Möller van Groningen heeft, on
danks protesten, op het XJNDA-tele-
visiefestival te Monte Carlo de eerste
prüs, de bronzen duif, ontvangen in de
categorie liturgie.
Het verslag van deze unieke bisschops
wijding in de Prins Bernhardhoeve te
Zuidlaren (28 juni 1969) kreeg van 10
van de 14 juryleden algemene erken
ning, ondanks het feit dat van bisschop
pelijke zijde bezwaren werden gemaakt,
dal katholiek Nederland, waarvan het
episcopaa „niet solidair met de paus"
werd genoemd, een hoge onderscheiding
zou ontvangen.
In besprekingen tussen het UNDA-
bestuur en deze bisschoppen werd er
van UNDA-zijde op gewezen, dat men
geen twee zaken door elkaar moest
halen, dat het hier om een reportage
van een omroep handelde en dat de
reportage was opgenomen voor Neder
land in conflict met paus en wereldkerk
raakte.
De bronzen duif is uitgereikt aan de
producenten van de KRO-reportage,
Guus Christel, dqor mgf,,5egura, 4c
hulpbisschop van Buenos Aires, die
aanvankelijk bezwaren tegen de prijs
uitreiking h£)d.
De prijzen in de overige categorieën:
derde wereld, katechese voor jongeren
en volwassenen, gingen respectievelijk
naar de Franstalige-Belgische tv, een
Amerikaans tv-station en de BBC.
Haagse Comedie met Pinter
De gebeurtenissen in „Het Verjaar
dagsfeest" zijn immers simpel: Stanley,
een vage jongeman, die geen duidelijk
werk heeft, woont als enige gast in een
pension, waar hij op merkwaardige wijze
■Het eerste avondvullende stuk, dat Harold Pinter nu alweer tien jaar geleden
echreef, „Het verjaardagsfeest", is een bron van eindeloze en niet te beëindigen
discussies over de „bedoelingen" van de auteur. Degenen, die de voorstellingen die
de Haagse Comedie van dit stuk geeft, hebben bezocht bij de eerste vertoningen
afgelopen weekend (of die willen bezoeken) ervaren dit. Pinter toont immers een
incident van vrij geringe omvang, dat door het ontbreken van enigerlei informatie,
lident voorvalt, voor honderden interpretaties openstaat.
bemoederd wordt door de hospita. Er is
age relatie met een meisje. Twee
komen dan zomaar binnenvallen
en zij beginnen een felle terreuractie te
gen Stanley, die zij tenslotte meenemen,
na eerst een verjaardagsfeest te zijner
ere te -hebben georganiseerd, hoewel hij
zegt niet jarig te zijn.
Van geen van de personen kom je als
toeschouwer iets te weten over de mo
tieven die hen tot hun daden brengen.
De twee mannen komen uit het niets en
keren met Stanley terug naar de
zelfde duisternis. Van Stanley kom je
niets te weten, dan dat hij nu ongeveer
één jaar in het pension woont en verder
is er een onduidelijk verhaal dat hij ver
telt over zijn verleden: hij zou pianist
zijn en ooit een conceit gegeven hebben.
De hospita en haar man zijn mogelijker
wijs iets duidelijker ingevuld, maar hun
aanwezigheid is niet de essentie van het
diama.
Vragen
(Er zijn zeer uiteenlopende interpreta
ties te bedenken voor het stuk. Gaat het
over een mens die zich terugtrekt uit hel
leven, maar dan weer teruggeroepen
wordt? Gaat het over iemand in een
gelukkige situatie zonder moeilijkheden,
die door de maatschappij ongewild tot
een ander leven wordt gebracht? Over de
dood. die bevrijding brengt uit een mise
rabel leven, waarin niets lukt.' Andere
vragenzijn de twee mannen, die Stanley
het le\-en zuur maken, vertegenwoordi-
gei-s van abstracte ideeën? Zijn ze in het
v erhaal werkers van een psychiatrische
kliniek, waar Stanley heen moet'' Zijn 1
het gewoon schurken, die iets heel anders i
op hel oog hebben? enzovoorts.
'Viiiler zou het beslis-t betreuren, toen-
neer op deze vragen concrete antwoorden I
werden gegeven. Hij schetst zoals In
latere stunkben, bijvoorbeeld „De Huis-
bewaarderook het geval is
a tie. die zich kan voordoen
s haagse comedie
n allerlei redenen, herkenbaar (j0f( jr9j
Is. In meerdere of mindere
iedereen wat hersenspoeling, geestelijke
terreur, Verlatenheid, eenzaamheid en
onvolwaardigheid is. Om die dingen gaat
liet bij Pinter, niet om allerlei redenen,
waarom dat allemaal kan ontstaan.
Wanneer acteurs kiezen voor een opvat
ting van hun rol, zijn zij verloren, omdat
het stuk zijn geldigheid verliest. Paul
Steenbergen heeft er in zijn regie op toe
gezien dat er niet is uitgegaan van een
of andere vóóronderstelling. De acteurs
spelen de gegeven situatie zeer omlijnd,
zonder te pogen gebeurtenissen, die even
tueel vooraf kunnen zijn gegaan, ln hun
rol te projecteren. Dit geldt niet voor de
rollen van hospes en hospita, die veel
realistischer zijn opgezet.
Daarmee ben je er bij Pinter loch nog
niet helemaal. Technisch gesproken stelt
hij weer andere eisen. De merkwaardige
vorm van zijn dialogen verplicht de ac
teur tol het beoefenen van „pauzespel"
Geregeld vallen er stiltes, die gevuld
moeten zijn. De functie van de stiltes is
in deze voorstelling echter niet begrepen;
ritmisch is de voorstelling bepaald zwak.
De kracht van Pinters dialogen komt
daardoor niet voldoende tot uiting
Wim van Rwij
Wirn van Rooij. niet de ideale acteur
voor de titelrol, doet erg knappe dingen
in het eerste en tweede bedrijf, maar de
tragische afwikkeling van zijn figuur, in
het derde deel, komt aan inhoud te kort.
Dat laatste geldt overigens in veel ster
kere mate voor de bijdragen van Guus
Verstraete en Nanni Vermeer Jacques
Luyer speelt heel helder en overtuigend
de zeer uiteenlopende aspecten van zijn
Frans van der Llngen en Ida Wasser
man lijken mij het meest gespeeld, te
hebben volgens de bedoelingen van Pin
ter. Zij doen het hospespaar, nol weder
zijds onbegrip, dal zich echter alleen
maar uit sn heel kleine kortsluitingen, die
telkens heel fijn genuanceerd worden.
Ida Wasserman heeft als de ietwat dwaze,
domme Meg. die volledig onbegrip aan de
i prachtige rol j
Bijzondere eisen
Stukken van Pinter stellen acteurs die
geschoold zijn
rechts: Ida
De voorstelling van dit tot denken zet
tende stuk van Pinter heeft overigens
volop momenten van grote komische
kracht, al zou dat niet blijken uit wat
hierboven ls geschreven. Wat. dat betreft
is de voorstelling uitstekend geslaagd,
ook al omdat in de knappe vertaling van
Van het Reve dit „dubbele-bbdem"-effect
bij de meeste Nederlandse acteurs sprake i goed gerealiseerd is. Jammer genoeg
i het traditionele theater, waarin J hel bij de première niet helemaal vol.
logische analyse van redenen en oor ze- j Het zou jammer zijn, wanneer het Haagse
ken altijd mogelijk was, voor bijzondere i publiek het bij voorbaat af laat weten,
eisen. De geboden situatie is alleen geldig, omdat het om Pinter gaai „J| I_m.
elke interpretatie moet mogelijk blijven. jan verstappen iezing.
NEDERLAND I
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Nieuws in het kort
NCRV:
19.04 uur:
Scheepsjongens
van Bontekoe
19.13 uur:
J eugdherin nneringen
19.30 uur:
Breng eens een zonnetje
20 00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Studenten quiz
20.45 uur:
Dombey en zoon
21.10 nur:
Exploratie Noordzee
22.00 uur:
Aurora's bruiloft
22.35 uur:
Collegium musicum
Judaicum
22.45 uur:
Journaal
TELE AC:
22.50 uur:
Burgerschapsvorming
NEDERLAND I!
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
VARA:
19.30 uur:
Coronationstreet
20.00 uur
Journaal
20.20 uur:
Lucyshow
20.45 uur:
Een dame uit
de provincie
22.15 uur:
Achter het nieuws
22.55 uuur:
Journaal
derne koorw
BELGIE 324 m (Nee
Taalwcnken. 18.55
HILVERSUM I
Morgenwijding.
Oude kamer-
HILVERSUM I
gehoor: klassieke
HILVERSUM I
opvallend vrolijk gevarieerde visite. (12.00
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: platen-
programma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddij
Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draal.
i SOS-berichten voor de
Buitenlands persoverzicht,
weerbericht, mededelingen.
Schoolradio. (15.00-15.03 N
Nieuws. 16.03 Beursberichten
ke muziek. 16.15 Programma