Gré Brouwenstein zingt binnenkort alleen nog maar in de badkamer KOOPLIEDEN DES DOODS NOS-top wil conflict uit de weg TV-CONCERT IN STADSGEHOOR ZAAL LEIDEN Dr. C. Leering: Goede contacten voorkomen geestelijke aftakeling bejaarden De promotie De Wrekers DAVID FROST DE LEIDSE COURANT DINSDAG 24 FEBRUARI 1970 [NS Doelloos en onchristelijk soort onmenselijk leedvermaak leren slik ken: de oorlogsbulletins die niet alleen vertelden hoeveel schepen, tanks en vlieg tuigen er bij de vijand onschadelijk wa ren gemaakt, maar ook openbaar maak ten hoeveel vijanden er sneuvelden. De zin hiervan hebben wij altijd ge zocht in de psychologie van de zenuwen oorlog; zo in de trant van: er zijn wel iswaar aan onze kant tweehonded man nen gesneuveld, maar wij hebben dan toch maar het dubbele aantal vijanden onschadelijk gemaakt. In heel veel gevallen berustten deze cijfers op oncontroleerbare gegevens; ze waren ook meestal slechts bij bena dering vastgesteld. In de zeldzame ogen blikken dat men tijdens de jaren 1940 1945 over dit soort zaken met enig af stand nemen denken kon, drong zich al de gedachte op hoe waar de spreuk is, dat de éne mens als de banden van hartstocht doorbroken zijn, een wolf voor de andere is. Traditie? OOK in de zeventiger jaren blijken op perbevelhebbers en regeringen deze praktijk als een noodzakelijke traditie te willen handhaven. Over de oorlog in Vietnam en terzake van de bloedige con flicten tussen Israël en zijn Arabische nabuurstaten zijn dit soort berichten bij na aan de orde van de dag. Wij twijfelden eraan, of zelfs in d e mohammedaanse en joodse opvattingen inzake lieven en recht vandaag nog de „oog om oog", tand om tand" de houd baarheid van dit soort praktijken bij een mens die nadenkt boven twijfel ver- (Van speciale verslaqqever) HILVERSUM/LEIDEN Gré Brouwenstein zet volgend jaar een punt achter het zingen. „Na 1971 is het volledig afgelopen. Dan ga ik heerlijk uitrusten, golf spelen, de honden uitlaten en gewoon er zjjn als mün man thuis komt". Mevrouw Gré van Swol-Brouwenstein zal na het laatste, voor haar onherroepelijke applaus waarschijnlijk in intieme kring de huiselijke ruimte nog wel eens met een aria vullen, desnoods in de badkamer. - t maar voor haar is het een grootse gedachte dat zij hington hiermee bewijzen. dat de stnjd dll ,|0k kan |alr>| a|s ,.s,„ks met uitzichtloos aan het worden is? word( he, nic, meer rci«n „lc, mecr naar het buitenland, niet meer steeds maar in hotel kamers zitten Ik heb jarenlang zoveel dingen Wij twijfelen eraan, of zelfs in de j dit zeker niet het geval is. Moeten berichten dat er tienduizenden Vietna- mezen uit het noorden of van de Viet- cong gesneuveld zijn. dienen als troost voor de ouders, vrouwen en kinderen van I de duizenden Amerikanen die in Zuid- I oost-Azië het leven laten? Wil Was- niet uitzichtloos aan het worden Het heeft wel zin om bekend te ma ken, hoeveel krijgsgevangenen men al dan niet gewond bij een bepaald ge vecht of offensief gemaakt heeft. Ka meraden en verwanten van vermiste militairen weten dan, dat niet alle hoop opgegeven behoeft'te worden; het informatie-apparaat van organisaties als het Rode Kruis wordt dan gestimuleerd om zo snel mogelijk te gaan werken. Maar berichten over het aantal ge sneuvelde vijanden als onderdeel van oorlogsbulletins vinden we doelloos en onchristelijk. De waarheid is al triest ge noeg, wanneer ze later in objectieve ver klaringen moet worden bekend gemaakt. Verbittering Men laat het verlies en het leed dat bij een tegenpartij geleden wordt in het ergste geval maar voor wat het is. Be kendmakingen terzake met een onder toon van prestatietrots of verontschul diging voor eigen verliezen baten nie mand en niets; ze scheppen hoogstens meer verbittering. Een schone lei Voorzitter van de CHU, prof Van Hulst heeft voor de bestuursraad van zijn jongerenorganisatie verstandige taal gesproken: het kabinet-De Jong behoort geen inzet te zijn bij de eerst volgende Kamerverkiezingen. Wij behoren niet tot de critici die stellen, dat de zittende regering er een is van een falend beleid; de kabinets- groep heeft zwakke plekken maar telt ook sterke bewindslieden; bij de uitvoe ring van het regeringsprogram zijn fou ten gemaakt, maar niet opvallend veel meer dan in andere kabinetsperioden het geval is geweest. Niettemin is het ka binet ook wat zijn politieke constuctie be treft er een, dat op de brug kon komen in 1967 en dat was een andere tijd dan 1971 zijn zal. Prof. Van Hulst zei hierover: „In 1971 moet de baan vrij komen voor 'n nieuwe politieke koers met een nieuwe menta liteit". Dat is in tweeërlei opzicht juist: de regering van 1971 zal ingesteld moe ten zijn op de taken van noden van de zeventiger jaren; bovendien moet tegen die tijd het zittende kabinet een aantal taken volbracht hebben opdat de baan inderdaad vrij zal zijn. Links en rechts wordt nu geprobeerd al vast de neuzen te tellen en de politie ke slag van 1971 de kleur te geven van een duel tussen „het kabinet De Jong" en het Progressieve Akkoord zoals som mige socialistische leiders zich dat voor stellen. Onze politieke problematiek is ingewik keld; maar haar oplossen op die manier zou geforceerd en onrechtvaardig zijn. Men moet met een schone lei beginnen. Omdat er gisteren alleen routine-uit zendingen waren valt er eigenlijk niet veel terug te blikken. Beste t.v. von den we de door Koos Postema geleide Achter het Nieuws-discussic over de wenselijkheid van „nationale gedenk dagen", zoals wij die In mei voor de 25ste keer gaan vieren. Beste t.v., omdat duidelijk werd dat het standpunt van de ouderen, die nog messcherp voelen wat ze herdenken, en van de jongeren, die de herinne ring uiteraard niet hebben, alleen (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De indruk bestaat, dal het dagelijks bestuur van de NOS de behoefte heeft om het conflict tussen de personeelscommissaris, de heer K. de Wilde, cn de leden van de groepsraad over de censuur op het personeelsorgaan „Spreek-Buis" niet verder op de spits te drijven. Giste ren heeft de NOS-groepsraad uitvoe rig met de heer De Wilde gesproken over deze controverse. Intussen waren andere NOS-figuren doende om een cryptisch communiqué op te stellen over deze besprekingen, maar volgens de perschef, de heer G. van Beek, zou dit gesprek in uiter mate constructieve geest zijn verlopen. Overigens werd het communiqué maar schijnbaar tegengesteld waren. Omdat beide groepen toch eigenlijk over hetzelfde praatten. Namelijk dat er waarden zijn waarvoor geen risico te hoog is om ze te verdedigen Voorts bij de VARA: Gekke jongens, mooie meiden. Het was een program ma van jong talent uit de „stal van Nico Knapper", dat zijn t.v.-debuut maakte. Jan de Beer (cabaret-talent!) zong twee liedjes, de overige vijf de butanten maakten elk een nummer. Te weinig materiaal derhalve om er een verantwoord oordeel op te base- Voorzichtig oordelend constateren we van die vijf dat Ellen Wills mooi stemmateriaal heeft, dat Cobi Dijk moeilijk te verstaan was en ongenu- anceerd zong, dat mooie Ada ten Haef zeer muzikaal leek, dat Hans Otjes - I nummer (vóór t.v. althans) op alle punten nét iets te zwaar aangezet was, dat Gerry Kley (voor t.v. althans) bepaalde buiten-muzikale kwaliteiten mist, wat voor haar vocale middelen een handicap betekent. NCRVs Hier en Nu was naar Lignié- res gereisd, waar de baby van prinses Irene aan de carlisten werd getoond. Een goede reportage van een niet zo belangrijk gebeuren. Goed, omdat er geen etiket opgeplakt werd van „Car- listische staatsgevaarlijkheid". Iedere kijker kon voor zichzelf uitmaken of het hiet een politieke dan wel folklo ristische gebeurtenis betrof. In Gevraagd werden achtergronden aangeroerd van het vak van straalja gerpiloot. We hadden bezwaar tegen de badinerende wijze waarmee de ri sicofactor van dit beroep werd bena derd. Een kwestie van leven of dood moet niet met een grapje worden afgedaan. De vragen die aan de „kan didaten" werden gesteld betroffen overigens alleen bijzaken. Dat het competitie-element geen rol speelde bleek uit de uitslag waarin alle drie deelnemers (afspraak?) gelijk eindig den. Vg. Mevrouw Van Swol deelde ons haar besluit eigenlijk „en passant" mee toen we gisteren bij haar thuis werden ontvangen om iets te horen over een televisieconcert in de Leidse Stadsgehoor zaal, waaraan zij haar medewerking zal verlenen. Het wordt het derde in de reeks televisie- promenadeconcerten van het omroeporkest, die tot nu toe in Orpheus te Apeldoorn waren. Jos Cleber, die de produktie van deze AVRO-uitzending heeft, vond de omstandigheden in Apeldoorn echter niet „Het doet het daar niet zo goed en daarom stoppen we er nu mee. We willen een zaal vullen met mensen, die in deze muziek geïnteresseerd zijn én nu is me verteld dat dat in Leiden wel het geval zou zijn". Daarom gaat nu op vrijdag 13 maart onder dirigent Leo Driehuys operamuziek in een rijke variatie de ether in als „Feest der herken ning". Op dit concert zingt mevrouw Gré van Swol (maar dit heeft nog niets met haar afscheid te maken) en naast haar staat dan een ontdekking, waarover Jos Cleber, zo bleek uit zijn uitlatingen, zeer enthousiast is. Het is de nog geen 20 jaar oude Joego-Slavische tenor Kruno Cigoj, elders al geannonceerd als „de jongste opera-tenor ter wereld", „de grootste ontdekking der laatste jaren", „de nieuwe Richard Tauber" en „de geheimtip der Gesangsexperten". In het Leids televisieconcert maakt Cigoj zijn Nederlandse debuut op de planken. Afscheid Wat een gesprek over een tv-concert moest worden, werd praten over een afscheid. Het wordt een adieu met Beethovens Fidelio. Mevrouw Van Swols meest geliefde opera. De witte bungalow onder de geur van het Spanderswoud aan de Hilversumse Rossinilaan, waar het echtpaar Van Swol-Brouwenstein ook wel eens thuis is, heet niet voor niets „Fidelio". Het is alles muziek daar onder de hoge dennen. Zelfs de twee grote zwarte honden blaffen er melodieus en in harmonie. Alleen de pantoffels van dokter Van Swol op de stoep buiten en de waszak ernaast spreken een andere taal. „Er is een tijd van komen en een tijd van gaan", geen originele uitspraak van Gré van Swol, maar toch wel een duidelijke onderstreping van haar besluit: Ik vind dat ik nu moet ophouden. „Mijn stem zit nog prima (even afkloppen). Ze zeggen me de laatste tijd wel eens: je stem ligt nu mooier dan een paar jaar geleden, maar op je hoogtepunt moet je kunnen stoppen. Het moet niet zo zijn. dat de mensen in de zaal op een gegeven ogenblik zeggen: dat had ze nu niet moeten doen Jos Cleber zei: „Gré is geen Zarah Leander, die nog steeds in levende lijve oude herinneringen oproept. Er zijn nog mensen, die voor een optreden van Leander, die toch bijna stokoud is, graag een tientje over hebben". Gré Brouwenstein begon haar carrière na de oorlog bij de Nederlandse opera, waar ze Fidelio en Tosca zong. In 1949 ging ze met Tosca voor het eerst naar het buitenland waar ze in Dublin optrad. Later kwamen daar Londen (Covent Garden), Zuid-Amerika, Italië, Wenen, Bayreuth, de Ver. Staten, Frankrijk „ik weet allemaal niet waar" bij. In die tijd trad ze nauwelijks in eigen land op, omdat de Nederlandse Opera min of meer dwong om een jaarcontract te tekenen. „Maar dat wou ik niet. Daarom zat ik ook meer in het buitenland, waar ik veel ervaring kon opdoen. Zo ben ik van 1956 tot 1960 los van de Nederlandse Opera geweest De laatste tijd kent deze opera geen jaarcontract meer. Daarom kan ik hierin nu optreden zonder me vast te binden". Fidelio Waarom neemt mevrouw Van Swol afscheid roet Fidelio? „Omdat ik dat een heel mooie rol vind en zulke prachtige muziek. Er zit zoveel waars in die vertolking. Dit kan gebeuren in het leven, dit vechten voor het behoud van de liefde voor je man. Deze rol vervullen kun je zo echt intens doen. Ik wil helemaal erachter staan als ik iets zing. Helemaal beleven wat ik zing. Dat vind ik een van mün sterkere punten. Desdemona Elisabeth uit Don Carlos, deze figuren moet je zijn. Je moet het publiek laten voelen wat de inhoud van zo'n rol is". Mevrouw Van Swol, die zichzelf geen „diva" vindt (in een ontmoeting met haar merk je dat ze daar veel te levensecht zonder enige pose is) hoopt in juni of juli van het volgend jaar voorgoed de deur van de solistenkamer achter zich te kunnen sluiten. Dan heeft zij er een laatste seizoen opzitten met o.a. een groot concert in de Amsterdamse RAI. Hier zal zij een soort samenvatting van haar hele Duitse en Italiaanse repertoire ten gehore brengen. Fidelio komt dan later nog in Den Haag, Rotter dam en Utrecht met een geheel Nederlandse „cast". Dat bracht ons nog even op de vraag wat de opvatting van Gré Brouwensteiri is over de opera in Nederland. „Ik weet het niet. Vroeger vond ik het altijd heel prettig, maar tegenwoordig heb je geen vaste groep meer. Er komen steeds meer buitenlanders in. Ik kan het niet altijd even goed vinden, die kleinere rollen voor Nederlanders. Vroeger was het een echt ensemble, dan kon je op een hoofdrol rekenen en kreeg je de kans iets te leren. Want je leert pas op het toneel en niet in de studeerkamer. Ik vind dat je die kans moet krijgen, talent is meegenomen. Die kans heb ik Er zullen maar weinig mensen zijn die het kunnen vatten dat Gré van Swol-Brouwenstein straks buiten haar publiek zal kunnen. Dat ze nog een keer voor een juichende zaal kan staan en dan in het volledige bezit van haar prachtige stem de deur van de kleedkamer definitief zal dicht doen met het idee: liet hoeft morgen niet meer Ze heeft verstandelijk en niet emotioneel besloten: Het is genoeg, nu komen de jongeren aan de beurt. Maar heel even komt de aarzeling tevoorschijn en dan voel je waar het bij een artiest meestal toch weer op uitloopt:" Als ik het leuk vind doe ik het misschien wel weer eens". Maar nu droomt zij haar leven nog dubbel plezier hebben als je hetr toch kunt doen (jen: cn ik hebben samen zoveel te doeu me»^rP^ verk en zyn beroep allemaal meebrenfft.Qnc Wat ik straks ga doen, zal mün leven bljjven vullen". „Mün i -OS Thea Ekker-Van der Pas geeft op vrij- strekt op een tijdstip, dat de groeps raad nog in gesprek was met de heer De Wilde, aan wie ontactisch optre den wordt verweten. interview met de regeringscommissaris, mr. J. A. J. H. van der Dussen, aandacht besteedde aan de kritiek van deze functionaris op de NOS. Mr. Van der Dussen ver klaarde namelijk, dat de NOé nog steeds in gebreke is gebleven om zijn begroting voor 1970 bij hem in te die nen. De omroepwet schrijft voor dat dit reeds voor 1 september 1969 had dienen te gebeuren. De financieel- economisch commissaris van de NOS. drs. Ch. van der Ploeg, is daarvoor verantwoordelijk en hij voelde zich ge griefd, dat hij in het eigen personeels orgaan door de regeringscommissaris op de vingers werd getikt. Dat deze topfunctionaris zijn taak als part timer vervult en de rest van zijn tijd splendeert aan zijn eigen particuliere en zakelijke belangen, is voor iedereen in de omroepwereld een duidelijke zaak. Bij zo'n complex bedrijf met duizenden werknemers als de NOS is dit een pas kwil. Het zou ons niet verwonderen als de raad van beheer commissaris Van der Ploeg duidelijk maakt, dat hij zijn werkkring bij de NOS (a raison van een halve ton per jaar) niet als bijbaantje kan vervullen. I)e redactie van „De Sprcek-Buis" heeft besloten de medewerking aan het blad voorlopig op te schorten. De ne gen redactieleden willen eerst het standpunt afwachten van de redactie raad. d>e als hoofdredactie van „De Spreek-Buis" optreedt. dag 6 maart haar derde verzoekpro gramma in Theater PePijn. Begeleid door George van Renesse zingt zij een keuze uit volksliederen in bewer kingen door verschillende componis ten en liederen uit het moderne reper toire, onder andere Bunge, Badings, Berg en Absil. Na de pauze worden liederen uitgevoerd met medewerking van Jan Goudswaard-gitaar en Alfons van Leggeloo-fluit. (Van een onzer verslaggevers) VELP - - „Het is iets nieuws om en masse oud te worden. We hebben dan ook tot nog toe vergeten nieuwe levens voorwaarden te scheppen". Met deze uitspraak legt dr. C. Leering, directeur van het instituut Regina Pacis in Arnhem, de vinger op de zere plek in onze maatschappq waar het gaat om een dringend probleem al lükt het dan ook niet zo groot. Het niet-scheppcn van nieuwe levensvoorwaarden voor oudere mensen leidt voor zo'n twee procent van onze Nederlandse bejaarden tol zo'n geesteiyke achteruitgang, dat van een geestelüke stoornis kan worden gespro ken. En dan gaat het niet om de wer kelijk demente bejaarden, maar om dc grote groep waar wel vaak iets aan te doen is In de derde aflevering van de serie „Geen zee te hoog" (The queen and I) krijgen Duffy en zijn kameraden de kans om hun aartsvijand, de officier Nelson weg te promoveren aks kapitein op een eigen boot. De vreugde om het vertrek van Nelson is echter maar van korte duur want zijn opvolger blijkt nog erger dan Nelson te zijn, zo erg zelfs, dat Duffy en zijn vrienden alles op alles zetten om hun vroegere eerste officier weer terug te krijgen op de Amsterdam Queen. KRO Ned. I. 19.04 uur. Oudere mensen kunnen zich vaak niet aanpassen aan veranderende situa ties. Dr. Leering noemt bijvoorbeeld ver huizing of overlijden van kinderen en vrienden. Dit veroorzaakt eenzaamheid Nieuwe contacten worden niet gemak kelijk gelegd. Een ander voorbeeld is een plotselinge opname in een ziekenhuis, waarbij het voor vele bejaarden lijkt alsof hun wereldje in elkaar stort. On rust, verwardheid is hel gevolg. „Gemeenschappen met veel maatschap pelijke contacten hebben veel minder last van deze problemen. Niet voor niets zijn het juist de grote steden als Am sterdam en Den Haag waar we veel van deze geestelijk gestoorde bejaarden aan treffen", zegt dr. Leering. Aan bovengenoemd ziektebeeld bij bejaaiden is iets te doen. Een goede samenwerking tussen familie, patiënt, arts en verpleegster is op de eerste plaats noodzakelijk. Wordt er niets aan gedaan, dan kunnen de meest dramatische situaties ontstaan, van een familieruzie over de verzorging tol zelfmoord toe „We moeten naar een goede psycho- hygiëne toe", zegt dr. Leering. Waar het vooral om gaat is het voorkomen van vereenzaming door het leggen van maat schappelijke contacten met bejaarden Het is geen gemakkelijk op te lossen j probleem. En dr. Leering haalt graag i het voorbeeld aan van een bejaarde vrouw die in een ziekenhuis werd op genomen, omdat zij erg verward en j opgewonden was, nadat ze samen met j de kinderen, bij wie ze was gaan in- i wonen, was mee verhuisd. Weekenlang lag ze in het ziekenhuis. De verwarring en de onrust bleef. Eenmaal naar een i verpleegtehuis overgeplaatst werd onl- j dekt dart ze erg doof was. In een ver pleegtehuis wordt langzaam en duidelijk met de mensen gepraat. Toen bleek al spoedig dat het contact gemakkelijk te i herstellen was. Binnen een week waren alle uiterlijke verschijnselen van deze sohijnlcimdsiieid verdwenen. Veertien dagen nadat zij in het verpleegtehuis was gekomen ging zij eruit. Niet alleen i lichamelijk genezen, maar ook geestelijk Hoe moeilijk het is om de maatschap pelijke contacten in stand te houden blijkt wel uit dirt voorbeeld. Men zou zeggen, dat deze vrouw toch haar eigen contacten had meegenomen bij de ver huizing. Het is niet een psychotherapie die de oplossing moet brengen voor deze ver eenzaamde ouderen. Het is een men- lijke en liefdevolle benadering met een goed begrijpen van de problemen die aan de orde zijn, die deze mensen kan helpen. ,,Het is een eerste voorwaarde, dart zij geholpen worden om voldoende contact te hebben met hun omgeving, maar dat niet. alleen, zij moeten hun omgeving voldoende kunnen waarnemen, omdat zij anders toch weer in die vereen zaming terugvallen. Het waarnemen van de omgeving, de gezichten en de stem men van de mensen om hen heen, moet gemakkelijker gemaakt worden, zodat de omgeving sneller vertrouwd wordt. Daar voor wordt tijd, inspanning en geduld vereist", zegt dr. Leering. NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18-55 uur: Journaal KRO 19.04 uur: Geen zee te hoog 19.30 uur: Verslag op dinsdag 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Kooplieden des doods NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 uur: Vormen maken en 11.10 uur: Internationale sar leving 11.35 uur: Walter en Connie In het KRO-programma „Uitgescha- J AVRO keld", dat vahavond om kwart voor negen via Hilversum 2 wordt uitgezon den, zal dr. C. Leering over dit onder- weip spreken. John Sleed ontvangt in het sanatorium waar hij ligt te herstellen van verwon dingen die hij opgelopen heeft, een kaart voor de opera, gedateerd 19 juni 1961. John Sleed herinnert zich op die datum, inmiddels zeven jaar geleden, het hoofd van de groep „Murder Inter national" Gerard Kafka uitgeschakeld te hebben. Het wordt John Steed na een aantal merkwaardige gebeurtenis sen in en rondom het sanatorium, dui delijk dat Gerard Kalfka, na zeven jaar in de gevangenis gezeten te hebben, vrij is en nu op revanche uit is. De Wrekers proberen voorzorgsmaatregelen te tref fen in het sanatorium, doch kunnen niet voorkomen dat de situatie op een ge geven ogenblik erg spannend wordt. KRO. Ned. I 21.00 uur. 17.00 i Geen woorden i NOS •18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala IKOR 19.30 uur: Kenmerk 21.10 1 De 22.00 uur: David Frostshov 22.50 uur: Journaal TELEAC 22-55 uur: Ruimtelijke ordening NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 20.00 uur: 20.20 uur: Pol. uitzending KVP NOS •20.30 uur: Bus stop, film 22.00 uur: Socutera 22.15 uur: Erik Satie. biografische 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II Peyton Place 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: De overlevenden 21.10 uur: Sportpanorama 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal tc AVRO •19.04 Het wonder der natuuijeld 19.30 uur: Info 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Jonge mensen op concertpodium 21.05 uur: Susanne y José 21.50 uur: Spreekuur BZN 22.20 uur: Jong-oud A 18.45 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 22.30 i Journaal TELEAC 22.35 uur: Vamos a 23.15 uur: Studeren t I De afloop van de oorlog in Nigerië en de huidige spanningen in het Nabije Oosten tonen de gevolgen aan die vrij wel onbeperkte wapenlevranties kunnen hebben. De vrede Ln de wereld wordt erdoor bedreigd. Ook sommige econo mische aspeoten zijn verontrustend. In een programma van Henk Neuman en In zijn wekelijkse show ontvangt David Frost, bijgestaan door zijn vaste team: Ronnie Barkei. Ronnie Corbett en Jose phine Tewson de volgende gasten: de Edwin Hawkin Singers. Judith Durham, Mat Monroe en Lance Percival. KRO, Ned. I 22.00 uur. Joost Tholens onder de titel „Koop lieden des doods" wordt aangetoond, dat de som gelds, die de arme naties van de z.g. „derde wereld" in de rijke industrielanden besteden voor de aan koop van wapens, een veelvoud be draagt van het totaal, dat ze van die zelfde rijke landen ontvangen aan leningen en subsidies ter verhoging van hun levensstandaard. Tussen de beide wereldoorlogen werden de gevaren van de inibemaitionale wapenhandel over het aLgemeen scherp onderkend. Degenen, die zich met dergelijke transacties in lieten, werden „kooplieden des doods" genoemd. Na 1945, toen de wapen handel vooral een zaak werd van re geringsbureaus en departementen, heeft het verscheidene jaren geduurd, voor dat men het probleem opnieuw signa leerde. KRO, Ned. I 20.20 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2