9e£eidóe6oii/fca/iit Idomeneo ZELFDOEN 'Q. Twee van de tien voorde leeuwen De film van vanavond TELEVISIE VANAVOND i Hollanders ongewenst MIK „DE JANTJES" MET ENTHOUSIASME OP DE PLANKEN GEZET Volksstuk van Herman Bouber geregisseerd door Beppie Nooy PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 FEBRUARI 197 Naar nieuwe bestuursvorm in Nederland IIYE nogal gepeperde kritiek in de Tweede-Kamercommissie tegen mi nister Beerninks plan om de vorming van bestuurlijke gewesten aan de ge meenten zelf over te laten, heeft de aan trekkelijke kant, dat regering en volks vertegenwoordiging nog eens grondig kunnen nadenken over de toekomstige bestuursvorm voor de Nederlandse ge meenschap. In vroegere commentaren op het plan- Beernink hebben we aPde vraag gesteld, of de door deze minister bedachte ont wikkeling wel ver genoeg ging en of ze in de praktijk wel leiden kan tot een ef- feciënte constructie. Met name het pro vinciaal bestuur zou op de duur wel eens een overbodige instelling kunnen blij ken, en dat bestuur laat de minister on gerept. Van de kant van de oppositie, daarbij vooral bijgevallen vanuit de anti-revolu tionaire hoek, is nog de vraag gesteld, of een vorming van gewesten met als uitgangspunt de vrijwillige samenwer king van gemeenten niet een lappende ken zal gaan opleveren; bovendien zal de bestuursreorganisatie zo een langdu rige geschiedenis gaan worden. Anderzijds vrezen we dat het door de socialist Van Thdjn opgediende plan om in drie fazen omstreeks 1980 de instel ling van 40 a 60 gewesten tot het nieuwe fundament van de bestuurlijke organisa tie te maken, tot overhaaste beslissin gen zal leidden. Want al gaat 't om een plan in drie fazen, men legt zich in de eerste faze al op bepaalde hoofdlijnen vast Wij betwijfelen of enige kabinet erin kan slagen om amper binnen een jaar op verantwoorde wijze zulke hoofd lijnen aan te bieden. Inspraak |>OVENDIEN moet aan elke nieuwe be- «tuursorganisatie die op gewesten gaat mikken, iets voorafgaan: men dient ook zekerheid te hebben over de manier waarop aan de basis van de bestuurs- constructie de gewone burger inspraak zal hebben. Met andere woorden: men moet weten hoe binnen de gewesten de centralisatie van bestuurswerk plaats zal vinden. Dit vinden wij zo'n belangrijke zaak. dat men ze niet mag gaan regelen na 't opstellen van een plan om tot grotere bestuurseenheden dan de huidige ge meenten te komen. Men moet vanuit de kernen opbouwen tot het grotere geheel en niet omgekeerd. Het kan best waar zijn, dat het hui dige systeem van wijkraden daarvoor niet deugt; men zal zich in elk geval de tijd moeten gunnen om hiervoor het juiste middel te vinden; anders krijgt de bestuurlijke reorganisatie wellicht reeds in haar prille jeugd met zulke gevaar lijke kinderziekten te kampen, dat ze daardoor blijvend gehandicapt wordt. Labiel TEGEN de zienswijze van minister Beernink pleit, dat tot dusverre op basis van vrijwilligheid de gemeenten nog maar weinig van de bestuurlijke re organisatie terecht hebben gebracht. Op elk kritiek moment kan de samenwer king volgens het principe „vrijheid -blij heid" vast komen te zitten. Met de Rijn mond, IJmond en andere inter- of bo- ven-gemeentelijke samenwerkingsvor men heeft Nederland niet zo'n bemoedi gende ervaring opgedaan. Juist omdat de regering de laatste ja ren niet schroomt via annexaties en der gelijke in bepaalde regiones de bestuur lijke ordening fors door te voeren, moet het voor haar niet al te moeilijk zijn het bestuurlijke probleem voor de toekomst ook landelijk radicaal aan te pakken. Wij herhalen: het eerste begin zal dan niet zo voortvarend kunnen zijn, als de P. v.d. A.-woordvoerder dezer dagen mo gelijk achtte. Maar minister Beernink zou naar onze mening de toekomstpro blemen onderschatten, wanneer hij bleef vasthouden aan de weg die hij zelf naar de toekomst ontworpen heeft. We vrezen namelijk, dat dan over een jaar of tien de Nederlandse bestuurs vorm toch op de helling moet komen. Dan zou wel eens kunnen blijken, dat uitstel schadelijke achterstand opgele verd heeft. De NOS-radio brengt vanavond een rechtstreekse uitzending in stereo van uit de grote zaal van het concertge bouw in Amsterdam van „Idomeneo", een opera in drie bedrijven van W. A. Mozart. De opera wordt uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, het Ne derlands Opera Koor en de herenleden van het NCRV-Vocaal Ensemble. So listen zijn: Elly Ameling, sopraan, In geborg Hallstein, sopraan. Sophia van Santé, mezzosopraan. Ernst Haefliger tenor, Simon van der Geest, tenor, en Henk van Ulsen, spreker. Als gevolg van de lengte van de uit zending zijn enkele programma's via Hilversum II op andere tijdstippen dan gebruikelijk te horen. De nieuwsbe richten om 22.30 uur vervallen. In plaats daarvan is er een nieuwsbulle tin in de pauze van het cóncert om on geveer 21.30 uur. „Parlement", de par lementaire rubriek van de NOS-radio, volgt om ongeveer 21.40 uur en zal een lengte hebben van ongeveer 15 minu ten in verband met de loondebatten in de Eerste Kamer. Het programma „X, een sprong in het duister" wordt die avond uitgezonden van 23.00 tot 23.55 Hans Blik neemt de kijker mee naar de natte ruimtes van het huis: badka mer, douchecel of lavet. Heel plezie rig deze voorzieningen, die voor de hy giëne van groot belang zijn, maar soms bronnen van zorgen. Bad, dou che en lavet zijn nogal, „gewichtig", zeker met tientallen kilo's water en dan nog het gewicht van de gebruiker. Logisch dat er verzakkingen op den duur voorkomen, die scheurtjes veroor zaken in de verbinding met de muuer. Maar dat is geen ramp. Dit ongerief is op eenvoudige wijze te verhelpen, zoals in deze uitzending van ..Zelf doen" zal worden getoond. Voorts zal voor de tweede maal de weg gewezen worden van het inbouwen van elektri sche auto-accessoires. KRO Ned. II 21.20 uur. P.v.d.A. vindt „gelijk" belangrijker dan „vergelijk" /\OK „rwart op wit" weten de ïonge- ren van de Katholieke Volkspartij het nu: de huidige leiding van de Partij van de Arbeid is niet bereid tot een gesprek met het K.V.P.-bestuur om tot verbetering van de onderlinge betrek kingen te komen. De rode draad in het beleid van de heren Vondeling en Den Uyl blijft: na de Kamerverkiezingen niet samen met de K.V.P. in de regering. Wel houdt de P.v.d.A.-leiding vast aan haar eigen hobby: openbare discussiebij eenkomsten in alle kieskringen. Uit de voorgeschiedenis is evenwel gebleken, dat het de heer Vondeling c.s. dan meer te doen te -om de K.V.P.- t«t tschuidbe* kentenissen inzake het in het verleden gevoerde beleid te brengen dan om perspectief voor de toekomst te schep pen. de Met andere woorden: de Partij 'Arbeid vindt gelijk krijgen belangrijker dan tot een vergelijk komen. Terecht heeft een woordvoerder van de K.V.P.- jongeren geconstateerd, dat de openbare debatten die de socialisten zo graag wensen, van hun kant uitsluitend be doeld zijn om verschillen te benadruk ken en onder geen beding om onder linge betrekkingen te verbeteren. Dit standpunt van de socialistische partijleiding staat nu voldoende vast en tot nader order moet men dit maar als een triest feit aanvaarden. Voor de goede orde past dan wel de kanttekening, dat de Partij van de Arbeid haar vurige wens naar de „stabiele progressieve con centratie" die het kabinet-De Jong zou kunnen aflossen, de kiezers dan ook ge clausuleerd moet vóórhouden: namelijk met de uitzondering dat dit niet mag gebeuren met medewerking van een K.V.P., hoe progressief haar opstelling voor de komende kabinetsperiode ook mocht worden. Het gaat lijken op het berijden van het stokpaardje van de vermeende principes! (ADVERTENTIE) Ditishetrecept: Kaasfonduevan Nederlandse kaas. Caquelon inwrijven met knoflook. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afmaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. igen. Binden me Vlamingen vinden ons schraperig (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM André Truyman, een Vlaming en gedurende vijf jaar mede werker van de KRO-televisie, confron teert vanavond de tv-kijkers in een opiniereportage met de visie van de doorsnee Vlaming op de Nederlan ders. Hij heeft er geen sociologische studie van laten maken, maar door veel in VlaMhderen opgedane ervarin gen weet hU van de wrevel, die daar ten aanzien van hun naaste buren bestaat. Deze wrevel vindt haar oorzaak niet al leen in de spreekwoordelijke schrape righeid van de Hollander, zowel door arbeiders als door intellectuelen worden de Nederlanders niet erg gewaardeerd. Vandaar dat de titel van het program ma zo negatief klinkt. Volgens de Vlamingen in dit program ma is er een groot lichtpunt: De Ne derlandse televisie. Onomwonden ver kondigt men op de Antwerpse Vogel markt en elders, dat men de Nederland se televisie zo goed vindt. Het is de te levisie, die de kijk van de Belg op de Nederlander vroeg of laat ten goede Lang voordat Steve McQueen zich opwerkte via films als „The great escape", „The sand pebbles", „Bullit" en „The Thomas Crown affaire" tot een van de laatste Hollywoodsterren, speelde hij de hoofdrol in de film „The war lover", die als „De man, die doorvocht" in 1963 zijn Nederlandse première beleefde. Philip Leacock voerde de regie, die weinig bezielend was en voor die tijd al enigszins ouderwets aandeed. Het is het verhaal van een Amerikaanse oorlogsvlieger, die zijn persoonlijke frustraties in het gevecht tracht af te "reageren. Een anti-held dus, wiens daden niet voortkomen uit moed, maar uit psychische stoornissen. Onder Leacocks conventionele regie komt dat er niet helemaal uit. Wat overblijft is een routine-oorlogsfilm, waarin we zien hoe Buzz Rickson anno 1943 in Engeland gestationeerd de meest gewaagde manoeuvres uithaalt. Zijn bemanning heeft een rotsvast vertrouwen in hun „captain", maar zijn superieuren zijn minder enthousiast over zijn optreden in het strijdgewoel, omdat hij te veel risico's neemt. Als Ed Bolland, zijn tweede piloot en gespeeld door „Dief van Washington" Robert Wagner, door een meisje dat hem boven Buzz verkiest aan het twijfelen gaat wat Buzz's superioriteit betreft, is ook het zelfvertrouwen van ,,De man, die doorvocht" zo geschokt, dat hij tijdens een grootscheepse aanval op Leipzig in een poging zichzelf te bewijzen, te veel risico's neemt NOS (Ned. I 21.20 uur). NEDERLAND I NOS 18.15 uur: Skiën 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala RKK 19.30 uur: Kenmerk 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Pol. uitzending NOS 20.30 uur: Socutera •20.35 uur: Songfestival 21.20 uur: De man die doorvocht, film 23.00 uur: Journaal 23.05 uur: Loondebatten NEDERLAND II NOS 18.15 uur: Loondebatten 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal •20.20 uur: Politie New York 20.45 uur: Hollanders ongewer 21.20 uur: Zelf doen 22.00 uur: Journaal TELEAC 20.05 uur: Spaanse les 4 22.45 uur: Studeren kan veranderen. Aan dit programma werken mee: Jos Ghysen met een in Hasselt echt gebeurde anekdote. Miel Cools, die al jarenlang ook in Neder land probeert binnen te dringen, maar minder succes heeft dan zijn Nederland se collega's in Vlaanderen, en Julien Weverbergh, auteur en medewerker van Vrij Nederland, die vindt dat „na de Noordafrikanen de Nederlanders de meest ongewenste gasten zijn in Vlaanderen". De KRO hoopt, dat de Vlaamse televi sie binnenkort ook een programma maakt over de mening van de doorsnee Nederlander op de Vlamingen. KRO Ned. 2 20.45 uur Politie New York In de aflevering „Het Gulden Vlies" uit de televisieserie „Politie New York" houdt de zakenman Frank Heating vol. dat hij is opgelicht door 2 negers, die hij in zijn hotelkamer had uitgenodigd om iets te drinken. Hoewel de politie weet dat hij liegt kan zij het tegendeel niet bewijzen. KRO Ned. II 20.20 uur. Het amusementsprogramma „MIK" wordt vanavond rechtstreeks uitgezon den uit de Stadsschouwburg in Den Hel der. Aan dit programma werken mee de zangeres Ria Valk, de sneldichter Wil ly Alfredo, de zanger Bob Vrieling, Ab Hofstee en de uit Rusland afkomstige zanger Boris Rubaschkin. Boris Ruba- schkin kreeg grote bekendheid door zijn compositie van het lied „Casatchock", dat in Nederland wist door te dringen in de top tien. De vaste gasten in Den - Heidér zijn Gait Jan Kruutmoes. Lub bert van Gortel, Drika en de Boertjes van Buuten onder leiding van Jo Bu- die. KRO Ned. II 19.04 uur. Gisteren en vandaag zijn de tien deelnemers aan hel Nationale Songfestival in het Haagse Congresgebouw al iri de weer geweest voor de camerarepetities, die een vlekkeloos verloop van het feest vanavond moeten garanderen. Rosita Bloom koesterde er op voorhand alvast haar „Illusie" en Ben Cramer moest hardlopend alle seilen bijzetten om op tijd bij zijn „Julia" aan te komen. En dit zijn dan nog maar twee van de fien coryfeeën, die vanavond voor de leeuwen worden geworpen, onder begeleiding van begeesterende muziek. Carnaval is een fenomeen dat zich niet door de t.v. laat vangen. Omdat het niet een zaak is die men kan over zien, maar iets dat men ondergaat. Iets waar men zich in onderdompelt met het vaste voornemen plezier te hebben, wat er ook gebeuren moge. Voor dat plezier zijn dan geen artiesten van naam nodig. Elike handige ama teur kan bijdragen tot de leut die immer® al kriebelt en die maar een heel klein stootje nodig heeft. Wij-in- het-noorden voelen die kriebeling niet zo. We zitten dan ook een beetje ver wonderd aan te kijken "tegen een (ge- ensceneerd) schouwspel als gisteren door de KRO werd geboden Daar werkten alle Limburgse carna valsverenigingen aan mee. We zaten düs aan te kijken tegen het beste van wat „Het Zuiden" te bieden had. Het deed ons nagenoeg niets. We geloven dat, als de KRO of welke andere omroep dan ook, iets aan carnaval wil doen, men op zijn best een erg goed amusementsprogramma kan uitzenden. En dan niet een programma van een uur, maar avondvullend. Want de KRO zette na het carnaval uur een domper op eventueel in feeste lijke stemming verkerende kijkers met Ad Zonnevelds documentaire „Leven en laten leven". Een voortreffelijke documentaire over de houding tegen over gehandicapten, zoals we van Zon neveld mochten verwachten. Maar als de KRO in carnaval gelooft dan was deze uitzending wel ongelooflijk onge lukkig geprogrammeerd. Veel beter paste „De wrekers", van alle buitenlandse series onze favoriet. Omdat het geweld er zo speels in wordt benaderd dat elke binding met welke werkelijkheid dan ook wordt uitge sloten. Gisteren was Sherlock Holmes zelfs (onder pseudoniem) van de partij. Vervreemdrr kan het niet! Ve llet Residentiekoor o-l.v. Jo Ivens geeft woensdag 11 maart een concert in de Kurzaal te Scheveningen. Uitgevoerd worden de Paukenmesse van Haydn. het Stabat Mater van Verdi en het Gloria van Poulenc. Medewerking ver lenen het Residentie-Orkest en de so listen Nelly v. d. Spek sopraan, Els Kloos alt, Bert van 't Hoff, tenor en Robert Holl bas. Het Nieuw Rotterdams Toneel geeft dinsdag 17 februari in de Koninklijke Schouwburg de eerste voorstelling voor Den Haag van „De huisbewaarder" van Harold Pinter in de regie van Karl Guttman. Medewerkenden zijn: Guus Hermus. Henk van Ulsen en Bas ten Batenburg De vertaling is van Gerard Kornelis van het Reve, het decor van Frans Vossen. Ria Valk vanavond ook in Mik. Het Amsterdams Volkstoneel, de groep van Beppie Nooy, is in staat gesteld Het Amsterdams voikstone« een opvoering te geven van een in Nederland klassiek volksstuk: Herman voikssmk niet zang "n dan Boubers „De Jantjes", met liedjes van o.a. Louis Davids. Enkele jaren tekst licdj^'aa*'1 B°Ubfouis geleden heeft deze groep het stuk op de televisie kunnen brengen, maar nu choreografie ja zijn er mogelijkheden geopend om het in een theatervoorstelling te brengen en daar hoort een stuk als dit toch op de eerste plaats thuis. Een speciale subsidie voor deze voorstelling en de medewerking van een aantal gast- acteurs waren de voorwaarden en die zijn ingelost, zodat tijdens de carnavalsdagen in Tilburg de eerste voorstellingen gegeven konden worden. Bep Nooy, Dltt' Een zeer authentiek theatergebeuren Volkstoneel waarom is dat een spe ciaal genre? richt zich op zeer elemen taire. gemakkelijk over te dragen emo ties. Een simpele geschiedenis, rechtlijnig verteld, biedt het publiek een heel scala aan emoties, van vreugde tot diepe ont steltenis. „De Jantjes" is daar helemaal op geschreven en de voorstelling onder regie van Beppie Noo.v maakt daar dank baar gebruik van. Goed in het oog hou dend. welk publiek zij straks in de zaal zal krijgen, heeft Beppie Nooy zonder de lepe wetten van het „hogeschooltoneel" allemaal te kennen en te beheersen, een eerlijke, zeer theatrale voorstelling ge maakt. Het is toneel met een adres, zoals toneelschrijver Dimitri Frenkel Frank het zou zeggen. „De Jantjes" toont het vrolijke leven in de Amsterdamse Jordaan, waar echter ook spanning en ellende volop te vinden zijn. Drie Jant jes darren er rond, brengen de meiden het hoofd op hol. scharrelen rechts en links en gaan dan naar de Oost, waar hun zes jaar droefheid en heimwee wacht. Twee van de drie keren terug, om zich aan de borst te laten drukken door hun vroegere geliefden, die inmiddels ook weer „vrij" zijn. De n'ft i de ontberingen i de Enthousiasme Er is erg veel aan le merken op deze voorstelling van „De Jantjes". Het decor is tamelijk goor en weinig suggestief, de mise-en-scène is soms fout en steeds weinig doordacht, de choreografie is wei nig inventief, de verhouding stemmen- orkest laat soms te wensen over, vooral omdat de geluidsinstallatie ook niet feil loos werkte. Maar dal alles was niet zo belangrijk, in verhouding lot het enthou siasme van de medewerkers. De moeder van de regisseuse, Bep Nooy, die vijftig jaar geleden al in „De Jantjes" optrad, speelt de klassieke rol van Na Druppel heel levendig en met een grote theaterpersoonlijkheid. Haar compagnon, De Mop, gespeeld door Johnny Jordaan krijgt niet zo'n sterke gestalte. Er is een mooie rol (Tante Piet) van Ditty Doornbos, Jan Wegter is een fraaie schurk. Dick Rienstra een uitstekende vertolker van de hoofdrol, de Dolle; verder ziet men Yoka Berreti en Carry Tefsen in de twee belangrijkste jonge-vrouwenrollen, allebei heel pre- :ies in stijl gedaan, waarbij Carry Tefsen steeds als een brok vuurwerk het toneel op komt spatten. Martin Kafig heel laconeike Schele. Ramses Shaffy De merkwaardigste en naar mijn gevoel diepst gravende rol is die van Ramses Shaffy. Allereerst is het een genot hem weer in een rol te zien, bovendien speelt hij de rol van de Blauwe (een matrons die eigenlijk in de Jordaan niet thuis hoort, maar daar toch zijn contacten zoekt) met een zo volstrekte heid. die van begin tot eind toneelfiguur heen ligt, dat er een diep tragisch personnage groeit uit deze aanleg wat simpel geschreven rol. Ook de wjjze waarop hij de liedjes zingt („Nou. labé dan". „O. mooie Wester toren" en „Als de tros wordt losge- smeten") is van een perfectie en zet, die een enorm vakmanschap licht brengt. „De Jantjes" was in Tilburg te zien Het is de bedoeling dat de voorstelling, na enige tijd „gereisd" te hebben, ook in Carré in Amsterdam te zien zal zijn Het zal een feestelijke gebeurtenis woi den voor Beppie Noov en haar mede werkers JAN VERSTAPPE>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2