ook Liesbeth List en Dora Yanakopoulou bezongen Griekse onderdrukking VOOR JOU THE FLOCK: AD ALEN 31 bekwame muzikanten PINK FLOYD Ummagumma POP -K0RT BIOSCOPEN Bekwame reconstructie Teller nadert Fanny Hil Magnificent 7 Koude killer Teorama m Griekenlandweek in Leiden Veel succes voor Aspasia Papathanassiou GEYER BS&T YE-ME-LE DE LEIDSE COURANT VRIJDAG 6 FEBRUARI 1970 CAMERA In .Adalen 31' heeft de Zweedse regisseur Bo Widerberg zich met een eindeloze zorg voor de tail beziggehouden met de reconstruc tie van een authentiek gebeuren, dat van grote betekenis is geweest voor de huidige politieke gesteldheid van dat lancL In gespierde poëtische filmtaal be handelt Widerberg het verloop van de werkstaking in 1931. Deze staking ontaardde in een opstand, die op zijn beurt weer leidde tot een politieke ontwikkeling, welke van Zweden een sociaal-democratisch bestuursland maakte. In zijn reconstructie krijgen vooral de gebeurtenissen met latere politieke gevolgen de aandacht. Widerberg concentreert zich op een arbeidersfamilie in 't plaatsje Adalen, waar de fabriek is stilgelegd. Aan de verhouding van de oudste zoon Kjellmet de dochter van de fa brieksdirecteur (Anna) besteedt de regisseur opvallend weinig aandacht, doch deze bijkomstigheid blijkt pi-e- cies te passen in de plaatselijke ver wikkelingen, die hij heeft gerecon strueerd om tot een nogal sombere eindconclusie te komen. De stakers, die inmiddels de fabriek hebben bezet, gaan demonstreren. Deze demonstratie loopt uit op een bloedbad, waarbij de vader van het gezin komt te sterven. Dit is de aan leiding tot een algemene staking in Zweden, met voornoemd gevolg. Wij kregen de indruk, dat Widerberg juist nü met deze film op de proppen komt om aan te tonen, dat de demo cratische weg, die het stakingsvolk bewandelde om tot het socialisme te komen, nimmer zijn effect heeft la ten aanzien. (18 jaar). REX Net veel personen kunnen er prat op gaan met voorzitter Mao gepingpongd te hebben, maai' volgens de film „The Chairman" (Ned. titel „De lange gele schaduw") van regisseur J. Lee Thompson mocht Gregory Peck deze eer te beurt val len. Daarna wist hij de oude Mao grandioos te foppen. Dat zit zo: met behulp van de Rus een is Gregory Rood-China binnen gekomen om achter de geheimen van een Chinees enzym te komen, dat het mogelijk maakt bananen te verbou wen tussen sneeuw en ijs. De Chine zen zijn er wel achter, wat men nu weer in het schild voert, maar kun nen het geheime zendertje niet vin den. Geen wonder, dat is hem onder de hersenpan ingeplant. Die Chinezen natuurlijk zoeken. Gregory in de pe narie, komen, alles pief. poef, boem. boem de lucht in. Gregory er van door naar de Russische grens, die hij nog net haalt om door onze Rus sische bondgenoten op het nippertje gered te worden. Enfin, een hele spannende film. En een film, die door regisseur Thomp son groots en met veel geld in elkaar is gezet, echt een betere zaak waar dig, want zonder duim is de politiek tegenwoordig al benauwend genoeg. (14 jaar). TRIANON Fanny Hill heeft in dertijd een bijzonder geruchtma kende komst beleefd in ons land. De première van John Cleland's verfilm de zederoman heette een „moderne verfilming" te zijn van de fantasiën van de auteur. Dat moderne blijft dan voornamelijk beperkt tot de blote inbreng van hoofdrolspeelster Fanny (Keve Hjelm) en haar vele aanbidders. Want voor hef overige is tijdens de sprong, die Fanny maakt naar vol wassenheid. weinig opzienbarends. Fanny Hill is een meisje van een voudige komaf, dat van het platte land komt en direct al opgeslokt wordt door het bruisende Stockholm. Ze wordt daar geïntroduceerd door een kennisje, doch al spoedig denkt ze op haar eigen voeten deze stad tegemoet te kunnen treden. Het wordt een tocht van de een naar de ander, om tenslotte bij „de ware" te eindi gen. Niets nieuws dus onder de Zweedse filmzon, die al zoveel sex- avontuurtjes heeft beschenen.. Met schaarse natuuropnamen pro beert regisseur Mac Ahlberg de film naar een behoorlijk niveau op te wer ken. Keuring 18 jaar. LIDO „The guns of the magnifi cent seven" zou men eerder type ren als een soort guerillafilm dan als een western in de oorspronkelijke be tekenis van het woord. Toch zit er wel iets meer achter dan alleen maar geweld. In feite gaat het om een so ciale revolutie, ook al komt dat niet altijd duidelijk uit de verf. In het Mexico tegen het einde van de 19e eeuw maakt generaal Diego de dienst uit en dat doet hij niet be paald op een weekhartige manier. Toch steekt het verzet de kop op met als leider Angel Quintero, die echter gevangen wordt genomen. Een van zijn volgelingen roept dan de hulp van de „magnificent seven" in, die onder aanvoering van Chris (een goeie rol van George Kennedy) Me xico binnenvallen en voor 600 dollar de guerillaleider wel willen bevrijden. De wreedheden van Diego maken van de aanvankelijke huurlingen op den duur strijders tegen het onrecht en na de bevrijding van een aantal ge vangenen gaat het er hard tegen aan. Aan weerskanten vallen veel doden, maar Quintero wordt bevrijd. Van de zeven vertrekken er maar twee naar de Ver. Staten (de rest is gesneu veld) de guerilla wordt voortgezet. Het geheel is erg acceptabel. Het is een beetje 'n andere western dan ge bruikelijk. (18 jaar). I UXOR Politiek stinkt, tenmin- ste in José Giovanni's revolutie film „Le Rapace" (De Ijskoude Kil ler) die zich afspeelt In het armoe dige Mexico, dat door een president met ijzeren hand en een fanatiek leger aan banden wordt gelegd. Een groep uit het volk besluit dat het niet langer kan en er wordt een complot gesmeed met het doel de gehate president uit de weg te rui men. Een Fransman (Lino Vertura) wordt gehuurd die bekend staat om zijn onverschrokkenheid. De aanslag lukt. Met de toekomstige nieuwe pre sident. een bange, afhankelijke jonge man (Xavier Mare) vlucht hij. In middels hebben de revolutionairen geen schijn van kans tegen de tot de tanden gewapende overmacht. De re volutie eindigt in een bloedbad; de bevolking zucht verder onder het zware juk. De regisseur heeft enkele scènes te lang uitgesponnen om te kunnen blijven boeien. (18 jaar). STUDIO Studio prolongeert deze week Pier Paolo Pasolinis mees terwerk „Teorema," 'n film berstens vol symboliek, met een sterke rolbe zetting en met vakmanschap digd. (18 jaar). (Advertenties) Er zijn goedkopere orgels dan het PARIE ORGEL Maarzijn erookbeterevoordie prijs? mechanische toonopwekking gescheiden vibrato volledig professioneel vanaf f4150.- Ook Portableverkrijgbaar! !t W. BARNING Piano- en Orgelhandel Oude Singel 16 - Tel. 22858 DORA YANAKOPOULOU LEIDEN In de stampvolle studentensociëteit „Minerva" bezongen Lietbeth List en de Griekse zangeres Dora Yanakopoulou gister avond de tragedie van de Griekse onderdrukking, daarbij begeleid door het trio Louis van Dijk, dat een aantal intermezzo's speelde. Dora Yanakopoulou vertolkte werken uit Mikis Theodorakis' „Zatouna- cyclus", geschreven in het dorpje Zatouna (landstreek Arkadia), waar de componist 14 maanden was opgeborgen, alvorens hij in 1969 naar de gevangenis Oropos werd getransporteerd (vanwaar sedertdien niets meer van hem is vernomen). Het gegons in de zaal kon haar niet be letten dit optreden vergezeld te doen gaan van een voelbare spontaniteit.. De liederen zyn nauwelijks optimistisch of revolutionair, maar de blijmoedigheid, rmee ze zong, leek haar juist te bevrijden van de meestal droefgeestige Inhoud (..JDeze aarde is van hen en van i. Niemand kan haar ons afnemen"). Liesbeth List bracht haar gebruikelijke Mauthausen-cyclus Deze ballade bestaat uit vier gedichten van de Griekse to neelschrijver Jakovos Kambanellis, die tijdens de oorlog in het concentratie kamp Mauthausen gevangen zat. In de bijna surealistische sfeer van het nog maar net bevrijde kamp, waar nu de bewakers gevangen zitten, beleeft hij een romance met een half-Joods meisje, Janina, dat ook naar Mauthausen was gedeporteerd (.Als de oorlog voorbij is, vergeet mij niet"). Eerst toen Liesbeth achter de microfoon had plaats genoben, werd het muisstil in de sociëteit. Louis van Dijk begeleidde als vanouds deze liederencyclus op het klavecymbel, ondersteund door bassist Jacques Schols en drummer Johnny En gels. Na de pauze volgde er een niet minder innemend optreden van de Griekse ac trice Aspasia Papathanassiou, die reeds in het voorjaar van 1968 Nederland be zocht. Ze vertolkte de Dodenzang (Epi- tafios) van Iannis Ritsos en enkele andere moderne Griekse gedichten. Graag en veel applaus barstte voor haar PIANOS W. BARNING Piano- en Orgelhandel Oude Singel - Leiden - Tel. 22858 LIESBETH LIST Blood, Sweat and tears /Sergio Mendes Brazil '66 Blood. Sweat and Tears maken mu ziek, die eigenlyk vooral is afge stemd op de meer geoefende luisteraar van popmuziek. Vooral de arrange menten en het instrumentale gedeelte van hnn muziek is vaak van hoog niveau en naar popmaatstaven nogal gecompliceerd. Aan hun LP ..Blood, Sweat and Tears" (CBS S-6.8504) is een Edison toegekend en dat Is naar onze mening meer dan terecht. Zeer lovenswaardig zijn twee (identie ke variaties op een thema van de Franse componist Eric Satie (uit: „Trois gymnopédies"aan het begin en het eind van de plaat. De opmerke lijke eenheid van klank en ritme, die hier aan de dag wordt gelegd, is type rend voor alle werken, die op deze schijf zijn ondergebracht. BS&T blijft echter niet bij dit klassieke thema, maar schakelt alras over naar geheel andere vormen van muziek. Zo is „Blues-part II" een bekwaam staaltje van moderne jazz (met een enerveren de alt-sax-solo van Fred Lipsius). De rasechte pop wordt vertegenwoordigd in krakers als „Spinning wheel". „Smi ling phases" en „And when I die". Nummers als „Sometimes In winter" en „You've made me so very happy" onderstrepen nog eens die voortreffe lijke gevarieerdheid. Ze zijn bjjna sen timenteel, maar voorzien van zo'n bes te instrumentatie (blaasparttfen!dat het van ons mag. Uitstekende LP. SERGIO MENDES BRAZIL '66 zjjn Inmiddels een begrip gewor den op het gebied van de lichte mu ziek. Geen wonder, want al brengen zij met hun muziek de Zuidamerikaan- se sfeer op een nogal commerciële manier, de aanpak is grotendeels erg muzikaal en origineel. Hun nieuwste elpee „Ye-me-le" (A&M 212083) is weer een waardevol bezit voor ieder, die bij het horen van het onostuimige Zuidamerikaanse ritme zijn voeten niet meer op de vloer kan houden. Het hoogtepunt vonden wij „Masquerade" van Leonard Hayes en Ron Rose, maar ook het ingrijpend veranderde „Norwegian Wood" (Len- non/McCartneyen Bacharachs „What the worl needs now" zijn sublieme ver tolkingen. De ritmische begeleiding is éf, de stemmen zijn zuiver en het be geleidende orkest (o.l.v. Dave Grusin) is van klasse. Het uitstekende stereo effect van deze plaat zij daarbij nog vermeld. PROGRESSIEVE POP zal het in 1970 wel gaan worden. Band komen meer en meer in de plaats van de in de jaren zestig z> populaire gitaar-groepen. De in de underground reeds zeer werk zame groepen-plus-blazers treden steeds meer op de voorgronc De tijd van de American Music Band is definitief ingeluid met name als Blood, Sweat Tears, Chicago, Santana. Spirit, Electric Flac Illinois Speed Press en The Flock. Het is de laatstgenoemde formati die de Pop Sound "70 zal vertegenwoordigen op het komend Grand Gala du Disque Populaire. The Flock is een kruising tussen iedere zondertijk virtuoos op zijn instrumer groep die ooit gespeeld heeft en een die waarschijnlijk ook met succes i groep die men nog niet eerder gehoord kant van klassieke recitals op ha heeft, een band met een geheel eigen kunnen gaan, is bezig het vioolspel t geluid. De zeven muzikanten die er bevrijden van een reeds eeuwen bi deel van uitmaken komen alle uit Chi- staande bekrompen, recht toe-recb ca go, uit wat men gelijkgestemde mi- aan opvatting. De blazers, die voelin; lieu's zou kunnen noemen. („Diegenen houden met de ontwikkeling van d onder ons die niet van Joodse afkomst „free form" in de hedendaagse jaz ziin hebben op z'n niinsl een Joodse vullen Goodmans ondernemende te moeder"). zijdes prachtig aan. en Glickstein emotionele zang en blues-gitaarsp. Ofschoon The Flock al meer dan vijf vormen daarbij een uitgangspunt waa jaar bestaat, spelen zij in de huidige Qp men kan terugvallen. Het uiteind, bezetting pas sedert 1968. In een be- üjKe resultaat is een totaal-effect, de trekkelijk korte tijd zijn ze er in ge- ruimschoots te beleven is op hun oi slaagd de verschillende werkzaamhe- ianga verschenen langspeler „Th den der afzonderlijke leden en de piock" (CBS S-63733). Naar unde verscheidenheid aan persoonlijke in- ground-begrippen is het een uitzo breng tot één geheel te maken en om derltjk exemplaar. Een voorbeeld v: te zetten in een intrigerende vorm van zeer bekwaam „free" muziek die moeilijk valt in te delen. bevolen. Middelpunt van de band is Jerry Good man met zijn elektrische viool, een uit- THE FLOCK. nieuwe Pink Floyd-dubbel-lp, die onlangs door Bovema op de markt, werd gebracht. Het is op en top undergrond- muziek, berstenvol sfeer en (weer) nieuwe klankeffecten. Over het alge meen beter en grootser van opzet dan wat i evoorheen hebben gemaakt. De tweede plaat van dit Pink Floyd paket slaan wij hoger aan dan de eer ste, die nu en dan e entik-je eenzijdig is. Op de plaat 2 vinden we echter hoogte punten als het melancholieke „Grant- chester Meadows" en het reuzenwerk „The Grand Vizier's of Garden Party". Zeer fantasierijk is de geluidorgie „Se veral Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Groo ving with a Piet", een geweldige op name. waarvan helaas geen instrumen tale begeleiding wordt gegeven. Wel ls te horen in de overige werkc: lOJTi. „Astronomy Domine' en „A sau- cerful of Secrets", waarin vooral hei orgelspel van Richard Wright uitblinkt David Gilmour verricht verdienstelijke gitaarsolos, daarbij ondersteund dooi 1 bassist Roger Waters en drummei Vick Maaen, de meest „conservatieve' /an de groep. De twee platen zijn ver >akt in een kleurig ehoes, waarop aar le achterzijde het even impenerende als achwekkend uitgebreide instrumenta- ium van Pink Floyd slaat afgebeeld midden in het weiland). .Room to move", de beste track van Ie LP van John Mayall „The turning loint", zou het wel eens goed kun- leu gaan doen Deze week hebben le diskjockeys van Veronica besloten üii er de alarmschijf van te maken. Je weet wat dat betekent: volgende /eek elk uur te beluisteren en een «garandeerde hit. The Sandpipers taan nu al vele weken geklasseerd >p de Amerikaanse top 100, maar ooral ook op „easy-listening"-hit- ■arade en dat alles met hun nieu- »e single „Come Saturday morning". Ronald Bertram Aloysius Greaves verd geboren op de U.S. Air Force Jaae in Atkinson. Georgetown, er- ;eus op de grens van Brasilië en Brits luyana. Zijn eerste plaat was Take a letter Maria". In Amerika tijgt R. B.'s versie van „Always ao- i iet hing there to remind me" bijzon der snel. Op 12 februari komt Gus Backus naar Nederland voor een op tieden in de Gert Hermien Show. Het eerste ailbum van Mongo San- lamaria is getiteld „Feelin' allright" naar de gelijknamige hit van Traffic en bevat ongelooflijk sterke vertol kingen van o.a. „In a gada da vida" your love" (Cream). Deze week komen LP's uit van o.a. Sweet Inspi rations, Allman Bros., Herbie Mann en Dillard Clark. O Pagina adver tentie in USA vakbladen voor Golden Earring met stukje uit Record World. Atlantic startte met Embryo label Herbie Mann. Miroslav Vitous en Ron Carter. Freddy Haayen is enthou siast over nieuwe Les McCann LP „Comment". Het is nu zeker dat Sergio Mendes op het Grand Gala du Disque komt. Meest onderschat te plaat van dit moment in Neder land: „Comin' Home" van Delaney Bonnie. „Room to move" wordt de uit John Mayall'8 recente toernee. Hdtpick van Radio Luxemburg: ..Love's Song" van Daliah Lavi. Daliah Lavi, hebben wij ons laten vertellen, is een zeer bekende film ster uit Israël, die ook in onze regio nen verre van onbekend is. Behalve dat ziet zij er niet slecht uit. Inte gendeel zelfs. Na „Saved by the bell", na „One million years" werd begin deze maand de eerste LP Robin Gibb uitgebracht. In Enge land bestond meteen grote vraag naar het nummer „August October" van die LP „Robin's Reign". „Soul together" op 8 febr. naar Nederl. Joe Tex komt met zijn eigen orkest. Sam Dave brengen hun fabuleuze band weer mee. Arthur Conley komt weer laten zien wat show is. En last but not least is er dan de man die door Melody Maker gezien wordt als degene die de soul we zeventiger jaren: Clarence Carter. „One thing can lead to another" vi Peppermint Circus eerste hit wa. Comeback in Amerika voor Brook Benton met „Rainy night in Georgia", geschreven door Tonny Joe White.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 4