mijn volgende
pakje is weer
cahallero
r* De film van
vanavond
Beatle-litho's ook in Nederland
Rosita Bloom
want
die smaakt
nu eenmaal
anders dan
andere
DE LiETDSE COURANT
DONDERDAG 29 JANUARI 1970
Meer kans op
loonwet dan
loonwetvrede
MINIMAAL lijkt de kans, dat de loon-
wet-Roolvink over veertien dagen in
de Eerste Kamer haar Waterloo zal vin
den. Er zullen waarschijnlijk ook door
enkele senatoren regeringspartijen wel
kritische woorden gesproken wor
den, maar het ziet er niet naar uit, dat
de bewindsman voor Sociale Zaken in
de Kamer-van-Vijfenzeventig gedwon
gen zal worden het spel zo hoog te spelen
als hij in de Tweede Kamer heeft ge
daan. Dit hoewel de pogingen om tussen
hem en de twee grootste vakcentrales 'n
compromis tot stand te brengen geen suc
ces hebben opgeleverd.
Voor de heer Roolvink is een sterk
punt, dat hij het in het kabinet met zijn
advies om de nieuwe CAO voor de me
taalindustrie door te laten gewonnen
heeft van zijn inmiddels afgetre
den collega De Block. Hiermee
heeft hij eenpraktisch bewijs geleverd
dat 't hem ernst is met zijn belofte slechts
in zeer uitzonderlijke gevallen gebruik
te zullen maken van de bevoegdheid tot
ingrijpen welke de minister krachtens 't
omstreden artikel 8 van zijn loonwet be-
Bovendien is ook buiten het politiek be
drijf lang niet iedereen overtuigd van
het gelijk van NW en NKV die weigeren
zich ij de nieuwe loonwet neer te leg
gen. Het CNV blijft buiten de boycot-ac
tie der beide overige vakcentrales en dan
niet alleen omdat de heer Roolvink toe
vallig een politiek-bevriend bewindsman
is; de werkgevers-organisaties tillen
aan de kwestie lang niet zo zwaar
als 't NW had gewild. En in meer al
gemene zin vindt menigeen dat wie be
weert dat de overheid wel eens misbruik
zou kunnen maken van haar bevoegdhe
den krachtens het gewraakte artikel 8,
ook moet erkennen dat vakbonden wel
eens misbruik zouden kunnen maken van
hun macht, wanneer er zelfs geen rem
aanwezig is om naar te kunnen grijpen,
als een vakbond de stimulator wordt
van prijsstijgingen waarvan de gehele
gemeenschap de naweeën te incasseren
krijgt.
UET blijft niettemin doodzonde dat hek
beroep van de Eerste Kamer op rege
ring en bedrijfsleven om naar middelen
te zoeken welke de samenwerking inza
ke loonkwestie kunnen herstellen, geen
succes heeft gehad.
Dit beroep was natuurlijk geen een
voudige ,zaak, omdat de heer Roolvink
gebonden is aan een door de Tweede Ka
mer aanvaarde loonwet waaraan notabe-
ne een vertrouwenskwestie namens het
hele kabinet heeft vastgezeten. Aan de
andere kant hadden NW en NKV het
spel zo hoog gespeeld, dat ook hun pres
tige op het spel stond.
Aan de top van het georganiseerde be
drijfsleven zijn er zegslieden die vinden
dat eerst de Eerste Kamer maar moet
beslissen, omdat dan de factoren poli
tiek en bedrijfsleven beleid beter van el
kaar gescheiden kunnen worden. Inder
daad hebben meer algemeen-politieke
factoren in de kritieke hoofstukken van
de loonwet-Roolvink en haar levensloop
een storende rol gespeeld.
AP na 11 februari meer kans is op
herstel van samenwerking tussen be
drijfsleven in zijn totaliteit en de over
heid in loonzaken? Groot achten we de
kans niet; tenzij NW en NKV alsnog
overtuigd raken van de goede wil van
de heer Roolvink.
Ze zijn na de stemming in de Senaat
bevrijd van de politieke druk die een
Kamerdebat altijd met zich mee
brengt, maar voelen dan wellicht weer
de politieke druk van naderende verkie
zingen. Wellicht ligt de voornaamste
kans om de kwestie weer in het reine te
brengen bij een vlotte afwerking van
nog lopende CAO-kwesties. Overdreven
optimistisch moeten we evenwel in dit
opzicht ook niet zijn, al speelt het geor
ganiseerde bedrijfsleven tot op heden zijn
rol doorgaans bekwaam en met verant
woordelijkheidsgevoel.
Verschuiving naar rechts in Tsjecho-Slowakije
TVE laatste sporen van de „Praagse lente"
zijn nu wel definitief verdwenen.
Dubcek is, zonder schuldbelijdenis overi
gens, uit het centrale comité gezet. Pre
mier Cernik is vervangen door Strougal.
al blijft eerstgenoemde dan wel in het
kabinet en andere voormalige liberalen
zijn verwisseld voor meer orthodoxe lie
den. De invasie van de Russische en an
dere troepen van de Warschaupaktlanden
heeft zijn vruchten afgeworpende door
gevoerde wijzigingen in de leiding van
partij en regering waarborgen een rede
lijk meelopen in het Oostblokgareel door
Tsjecho-Slowakije.
De nieuwe situatie is niet geheel en al
een zege voor de communistische ortho
doxie- Lang niet alle posten zijn in haar
handen. En boven alles troont nog steeds
Husak, beslist geen orthodoxe communist,
r wel iernand die, binnen
het mogelijke zoveel thogblijk nétio
nale vrijheid nastreeft. Hij heeft de zaak
in handen gehouden, zij het dan ten koste
van een verschuiving naar rechts. Tot
goed begrip: het communisme van Dub-
eek was een duidelijk links, revolutionair
de orthodoxen vormen, als
tegenhangers, de rechtervleugel. Deze
rechtervleugel heeft nu aan invloed ge
wonnen, maar niet de supprematie ver-
De belangrijkste man van de rechter
vleugel, Strougal, is nu premier gewor
den en niet het oude Russische parade
paardje Indra, die alleen maar tot plaats
vervangend lid van het partijpresidium ls
benoemd. Nu is het premierschap in het
partijapparaat geen bijzonder zware func
tie, maar men weet nooit hoever de per
soonlijke Invloeden zich uitstrekken.
Strougal is nooit een fervent volgeling
van de stalinist Novotny geweest. Hij heeft
zich zelfs enigszins gecompromitteerd met
de „Praagse lente". Hij heeft als eerzuch
tig carrièreman te rechter tijd opgemerkt
hoe de wind waaide en daarnaar gehan
deld. Hij zal ongetwijfeld voortgaan zijn
carrière uit" te bouwen en wellicht ont
wikkelt zich tussen hem en Husak een
machtsstrijd, voorzover die nu al niet aan
de gang is. Waar deze strijd op uit zal
draalen, valt met geen benadering te zeg
gen: de twee zijn aan elkaar gewaagd-
'H
ONS commentaar btf een rondschrijven
van de algemeen econoom van het
bisdom („Dicht bij de haard" in de krant
van dinsdag) behoeft een verduidelijking.
WH stelden dat drs. Van de Ven de
kerkbesturen aanspoort om verder te
gaan met samenwerking na ten „nogal
weifelend begin" in 1969.
De deken van Den Haag wijst ons
erop, dat de algemeen econoom niet
Uiteraard"
spreekt van een „nogal weifelend begin",
maar van ten „uiteraard weifelend
„NogdT kan kleinerend worden
uitgelegd: „uiteraard" wijst op begrip.
Deken Geraedts heeft gelijk; wij
bekennen uiteraard ongelijk-
Gelukkig is de deken het uiteraard
weer eens met de algemene strekking
van onze kanttekening
De Hollandse zanger Dave, die in
Frankrijk hoog op de hitlijsten staat,
treedt met het Casino de Paris op
in het Congresgebouw.
Casino de Paris in
Congresgebouw
DEN HAAG Morgenavond komt in
het Nederlands Congresgebouw het Ca
sino de Paris, met name Mick Micheyl
met haar variétérevue. Mick is het mooie
meisje met de struisveren, die bovendien
over een goede zangstem beschikt, danst
en faam geniet als acrobate.
Voorts treden in dit wervelend Parijse
programma op de Grand-Prixwinnaar,
goochelaar Pierre Brahma, die vier
maanden achtereen op de planken van 't
Parijse Olympia heeft gestaan. Een Con-
golees jazzorkest begeleidt het geheel van
35 medewerkenden, onder wie danseres
sen. trapezewerkers en niet te vergeten
de Hollander Dave, die in ons land werd
miskend, maar in Frankrijk hoog op de
handen en op de hitlijsten wordt gedra-
Kees Brusse en Rob van der Lin
den hebben het scenario van de film
van vanavond. „Op straffe des doods"
geschreven naar een kort verhaal van
Georges Simenon In de Bruna om
nibus 4, waarin het is verschenen on
der de titel „Reddende moord", teil
het niet meer dan een stuk of tien
pagina's Tel daar nog de aparte
schrijfstijl van Simenon bij met de
ontelbare situaties waarin mensen be
dreigd. geteisterd of naar het leven
worden gestaan «tonder dat ze ook
maar iets terugdoen, en het probleem
voor scenarioschrijvers en filmers is
duidelijk. Ook de hoofdpersoon in de
film van vanavond, de bejaarde ren
tenier Oscar Labro, is weerloos. Hij
piekert en peinst maar komt nauwe
lijks tot enige actie. Volgens de ma
kers neemt dat niet weg. dat er in
de film toch echt wel iets gebeurt
„Op straffe des doods" speelt zich af
op Porquerolles, een eiland aan de
Franse zuidkust, waar Simenon jaren
heeft gewoond en verschillende ver
halen heeft geschreven. Oscar Labro
slijt er ongestoord zijn leventje. Hij
vist, drinkt een glas op het terras van
het havencafé en speelt zijn partijtje
jeu de boules. Tot op een dag een
ansichtkaart voor hem arriveert uit
Addis Abeba met de lugubere mede
deling: „Eindelijk ben ik je op het
spoor, schurk. Weet je nog wel: op
straffe des doods! Jules". Daarna
volgt een stroom met soortgelijke drei
gementen, verzonden uit verschillende
plaatsen, maar steeds dichter bij Por
querolles. Tenslotte komt Jules zelf
op het eiland, waarna er zich een
fascinerend kat- en muisspel ontwik
kelt. Volgens de bekende Simenonpro-
cédé bestaat de afwikkeling van het
verhaal dan uit het langzaam laten
ontdekken wat er nou eigenlijk aan de
hand is en wat er zoveel jaar gele
den mis is gegaan. De makers van
de film zullen dat procédé wel hebben
overgenomen. Uit een kort verhaal van
een tiental pagina's is tenminste een
film ontstaan, die drie kwartier duurt.
Vanavond, VPRO. Ned. 1, 21.45 uur.
NEDERLAND I
18.45 uur:
Fabeltjesklant
Japanse tekenfilm
Eggs
20.30 uur:
Wereld op wielen
21.00 uur:
Wetenschap e
21.45 uur:
Op straffe des doods,
film
22.30 uur:
Journaal
TELE AC:
22.1 uur:
Studie-informatie
22.40 uur:
Bij leven en welzijn, 3
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
19.30 uur:
Van gewest tot gewest
20.00 uur:
Journaal
TROS:
20.20 uur:
Trostoto
20.40 uur:
Tot Armageddon
Intei
tweede net op de woensdagavond
;n probleem. In de zekerheid dat
gros van de kijkers zich op „I"
de speelfilm bezig houdt moet men
een contrasterend programma ko-
dat niet teveel mag kosten maar
voor althans kleine groepen kijkers
essant moet zijn.
NEDERLAND I
NOS-NOT:
10.45 uur:
The green umbrella,
11.10 uur:
Maatschappelijke
ontwikkelingen
11.35 uur:
Beeldverhaal van
de Kerk
18.45 uur:
Fabeltjeskrant z
18.55 uur:
Journaal
In Groningen een
„enorme
puinhoop"
bij academie
(Van c
•spondent)
GRONINGEN Hoewel de staking
aan de Groninger academie Minerva voor
beeldende kunsten gisteren officieel werd
beëindigd, was daar nog weinig van de
merken omdat het grootste aantal leer
lingen rustig in bed bleef. De studen
ten die wel naar school kwamen ga
ven echter op bun wijze gestalte aan de
vernieuwing die men meent te moeten
doorvoeren.
De studenten hebben een eigen, ander
lesrooster opgesteld. Dit paste men gis
teren toe ondanks het uitdrukkelijke ver
bod van de directeur de heer W. Zwiers.
Het resulteerde erin dat een deel van
de lessen moest worden gestopt omdat
er leerlingen aanwezig waren die
niet in het lokaal aanwezig hoorden
te zijn. Was dat het geval dat som
meerden de leraaren de betrokken stu
denten het lokaal te verlaten. Gebeurde
dat niet dan werd de les stopgezet, het
geen meerdere malen geschiedde. Ten
dele werden de lessen dan overgenomen
door oud-leerlingen, door de studenten
alternatieve docenten genoemd. Direc
teur Zwiers sprak van een „enorme puin
hoop". Hij houdt vast aan de eis dat
de studenten volgens het oude rooster
moeten gaan draaien.
M
Lennons wellicht
bij opening van
hun expositie
SCHIPHOL (ANP) De complete
set van 14 in Engeland zo omstreden
lithografieën van Beatle John Lennon
zijn ln Nederland. Gerard Bernard, de
30-jarige eigenaar van de Amsterdam
se galerie-teveerne P9G, kwam er giste
ren uit Londen op Schiphol mee aan.
De op grote perkamenten vellen afge
drukte 14 tekeningen, waarin Lennon
sprongsgewijs zijn gehele levensloop met
zijn echtgenote Yoko Ono heeft uitge
beeld, waren verpakt in een grote, plat
te, wit-plastic tas, waarop met zwarte
letters „Bag one" stond vermeld met
daaronder de handtekening van Lennon.
Niet zonder trots deelde Bernard mede,
dat er in totaal slechts 12 van die tassen
bestaan. Acht van de 14 afbeeldingen,
die in een Londense galerie tentoon wer
den gesteld, moesten als „pornografisch"
tekening voorzien. In Engeland zijn de
van politiewege verwijderd worden. Len
non heeft van de serie in totaal 300 druk
ken laten vervaardigen die hij genum
merd heeft van 1 tot 300. Alle 4200 af
drukken heeft hij apart van zijn hand-
meeste van deze drukken voor fancy-
prijzen in handen van verzamelaars over
gegaan. Bernards compagnon, de 50-
jarige Amerikaanse kunsthandelaar Milte
Podulke, die in juli van het vorig jaar
een nieuwe zaak heeft geopend aan de
Anjclierstraat te Amsterdam, zal de eer
ste zeven litho's exposeren. De andere
zeven zijn te zien om de hoek in de ga
lerie-teveerne P96 aan de Prinsengracht
van de heer Bernard. In Amsterdam ver
wacht men voor deze expositie van de
zijde van de overheid geen enkele tegen
stand In Londen heeft Bernard de litho's
slechts met zeer veel moeite kunnen be
machtigen. Hij heeft er naar hij zei
„meer dan diplomatieke kanalen" voor
moeten bewandelen
Roze hipplee
Tevergeefs poogde Bernard reeds za
terdag met de litho's naar Nederland te
vertrekken, doch een menigte woedende
„Bag One" is geopend en Gerard
Bernard (links) en Mike Podulke
bekijken een van de veertien litho's,
die straks, verdeeld over twee
galerijen, te zien zullen zijn
Amsterdam.
hippies in de deftige Londense Bond-
street zette hem de voet dwars. Zij wa
ren nl. verbolgen op Lennon. omdat de
ze zijn lange haardos heeft afgeknipt.
Enige tijd bezet deze jeugd de ..Lon
don Arts Gallery" in de Bondstreet.
waar het restant van de voorraad litho's
was opgeslagen. Door pech. tegenwer
king van officiële instanties en door
mist op London Airport kon Bernard pas
gisteren met de prenten naar Schiphol
reizen. Resteerde hem nog te regelen,
dat de „meester" zelf bij de opening van
de expositie in Amsterdam aanwezig zou
zijn. Hiertoe nam hij gisteren in Londen
telefonisch contact op met Lennon, die
zich op het ogenblik in Parijs bevindt.
In principe verkreeg hij de toezegging,
dat Lennon met zijn vrouw de opening
van de expositie zal bijwonen. Dat zal
vermoedelijk eind volgende week zijn.
De expositie is dan een maand lang ln
de twee galerieën te bezichtigen.
Rosita zal vanavond als Roosje op
nieuw een knaapje zien staan. Dit
knaapje is pianist-orkestleider-com
ponist Ruud Bos, die Roosje muzikaal
zal steunen. Ook treden op een kinder
koor en het ballet Tomorrow's Peop
le. Rob Touber heeft de regie. Tros
Ned. 2 21.30 uur.
Op papier voldeed de AVRO daar gis
teren wel aan: concert, ongewone een
akter, medische rubriek. Los van het
papier was alleen het concert aardig:
Jonge mensen op weg naar het con
certpodium. Ditmaal presenteerde Wil
lem Duvs leerlingen van het Rotter
dams Conservatorium in een geva
rieerd programma.
In „Jonge mensen" vinden we Duya
eigenlijk veel beter dan in de „Vuist".
Omdat hij hier weet waarover hij
praat. En praten kan hij. ook al zou
hij er goed aan doen om een teveel
aan superlatieven te vermijden. Mu
ziektaken is tenslotte geen hardrijden
op de schaats.
De eenakter. Lunchpauze van John
Mortimer, was eigenlijk een trekkerig
geval over een avontuur-in-een-hotelka-
mer. De drie rollen waren in handen
van Bas ten Batenburg. Kitty Cour-
bois en Elisabeth Hoytink. Met name
wat Kittv als het pesterige meisje
presteerde was niet voor de poes. Maar
daarmee was dan ook alles gezegd.
Dokter Van Swol bewees nog eens dat
de VPRO destijds terecht zijn Me
dische Kroniek staakte. De rubriek, die ra*t'aRes
thans bij de AVRO voortsuddert. is 8.30 De
maar een flauwe schaduw van de ooit naal sp'
voortreffelijk geweest zijnde „Ziek zijn.
In Spreekuur toonde hij ditmaal een
aantal onsmakelijke (voor leken al
thans) plaatjes over allerlei kwalijke
voet- en armafwijkingen en hij bab- Jjlsö R
belde daarover met vergevorderde me- vara
dische studenten. Wij zouden zeggen Ktassie
dat in Spreekuur een programma over
Hongkonggriep actueel zou zijn ge- radiow
weest, eventueel met een scheutje as- sche
pro toe. Maar misschien maakt de
heer Van Swol Spreekuur-afleveringen
in voorraad voor een paar jaar tege
lijk. Dan is actualiteit natuurlijk uitge-
20.20 uur:
Televizier
20.30 uur:
Sportpanorama
21.10 uur:
Berliner Antigone
22.20 uur:
Ballade
van de Zuiderzee
22.45 uur:
Journaal
TELEAC:
22.50 uur:
Van molecuul tot m
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
KRO:
19.30 uur:
Hij en zij
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Andy Williamsshow
21.10 uur:
Brandpunt
21.50 uur:
Bonanza
KRO-RKK:
22.40 uur:
Riskante Kerk
23.05 uur:
Journaal
SUM III
ten van de kamermuziek: oude-, semi-Was- show.^uo'oö" Nieuws). NOS: 11.00 Nieuws
sleke- en moderne kamermuziek. 15.15 Toe- n 03 De Felix Meurders Show. VPRO: 12.0(1
rlsmo: toeristische informatie uit binnen- en Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS:
buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vnldagge- 14 00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO 1
Vg.
Kunstenaar
klaagt
museum aan
DEN HAAG De Haagse kunstenaar
Johan van den Berg heeft in een open
brief aan mr. L. J. F. Wijzenbeek, di
recteur van het Haagse Gemeentemu
seum, protest aangetekend tegen de wij
ze waarop door hem aan het museum
verkocht werk wordt bewaard.
De heer De-Jong schrijft dat, toen hij
onlangs dit werk in het archief van het
museum terugzag, dit niet verkeerde in
de staat waarin hij het verkocht had.
PasSe-partouts en lijsten waren verwij
derd en tussen de oliekrijttekeningen was
geen bescherming aangebracht, waar
door het materiaal beschadigd was. De
klagende kunstenaar ziet hierin een over
treding van de wet betreffende het gees
telijk eigendom van de auteur. Hij stelt
de heer Wijsenbeek, als directeur van
het museum, hiervoor aansprakelijk en
eist schadevergoeding annex smartegeld. j
De heer Wijsenbeek heeft desgevraagd
meegedeeld dat de tekeningen van Johan
van den Berg op dezelfde wijze zijn be
handeld als alle tekeningen in het Pren
tenkabinet. Ze zijn opgeborgen in dozen.
Volgens de heer Wijsenbeek haalt Johan
van den Berg duidelijk twee dingen door
elkaar: de sociale vorm van steun aan
kunstenaars via de contraprestatierege- j
ling, en aan de andere kant de eigen
kunstaankopen'door het museum. Mr. 1
Wijsenbeek wijst er in dit verband op
dat de vijf tekeningen van Johan van 1
den Berg, die het museum rechtstreeks
heeft gekocht, en die voor uitlening be
stemd zijn, in de bijbehorende lijst zitten.
Nieuw blijspel
D. Frenkel Frank
AMSTERDAM (ANP) „Spring uit
het raam schat, wij gaan trouwenis
de titel van een door Dimitri Frenkel
Frank geschreven blijspel, dat op 10 fe
bruari a s. in de „Kleine Komedie" in
Amsterdam in première gaat.
De enige twee rollen in het dolle,
dwaze verhaal worden gespeeld door Tru
dy Labije en Luc Lutz. Een tweede vio
list plaatst een huwelijksadvertentie in
de krant. Hierop wordt gereageerd door
een juffrouw van een cafetaria aan de
Nieuwedljk in Amsterdam. Hieruit ont
staan de meest vreemdsoortige situaties
met komische effecten.
Het Nederlands Dans Theater geeft op
dinsdag 3 februari een voorstelling in
de Koninklijke Schouwburg met me
dewerking van het Nederlands Ballet-
orkest o.l.v. Jan Stulen. Op het pro
gramma staan de balletten Twelve
Dances van Scott Douglas. Pierrot Lu
naire van Glen Tetley en Three Pieces
van Hans van Manen. I