.DE NONNEN" Defilm van vanavond Liberale blijdschap Lunchpauze Camara in Kenmerk Studio brengt stuk van Eduard Manet in HOT r EIGENTIJDS Twee heren van Veronal NRT MET OPPERVLAKKIGE SHAKESPEAREVOORSTELLING Als nieuw gesprek vast loopt Tv-personeel begint vrijdag stiptheidsactié Medewerkers gebelgd op bedrijfsleiding PAGINA 2 DE T.F.TDSE COURANT WOENSDAG 28 JANUARI 1970 democratie gaat aansturen op verbreding van haar basis. Dan moet mr. Van Riel wel aan het opkomen van een brede, niet-socialis- toische volkspartij denken; we nemen tenminste niet aan, dat hij de christen democratie verdenkt van expansie- plannen in de richting 0-, jjitiiiiicji iii uc nuuuiig van net ut PohUcke vergadering heeft noods gemoderniseerde - liberalisme V-V.D-senaatsfractaeleider mr Van 1 J V.V.D.-senaatsfraetdeleider mr Van Riel een nieuw bestaansrecht voor D '66 uitgevonden; de liberale senator is blij met het bestaan van D '66, omdat de stemmen, die de Katholieke Volkspartij op het punt staat te verliezen, nu niet naar de Partij van de Arbeid zullen Ge moet in de politiek maar ergens blij om kunnen zijn. De éne liberaal betreurt het bestaan van D '66 omdat deze partij afbreuk doel aan de groei, zo niet aan de bestendigheid van de V.V.D.: een andere liberaal vindt D '66 noodzakelijk, omdat er nu een uitweg is voor christen democratische kiezers, die de partij van kun vroegere keuze niet trouw willen blijven. In elk geval rekent mi'. Van Riel er niet op, dat veel kiezers die van de K.V.P dreigen weg te lopen, het richtingbordje met de pijl ..naar de V-VD." zullen inslaan. Waarvan acte! Liberale raad (TIE hierboven reeds genoemde mr. Van Riel houdt er wel rekening mee, dat nu de eigen machtspositie van de con fessionele partijen afbrokkelt, uit him samenwerking een christen-democra tische partij kan ontstaan. Maar voor die partij ziet hij op langere termijn slechts bestaansrecht, althans als macht van betekenis, wanneer de christen ons dachten dat christen-volksdemocratie he^ verdiepen van haar politieke visie nog wel zo belangrijk is als hej verbreden van haar basis. Wanneer mr. Van Riel gaat dromen over een cbrLsten-demooraitisch blok met een verbrede basis, moeten we een beetje denken aan de vos die de passie preekt- Liberale rekensom MR, GEERTSEMA, de politieke vriend i collega-fractievoorzitter van mr. Van Riel, verduidelijkte deze week zijn uitlating omtrent vervroegde Kamer verkiezingen na grote verschuivingen bij de Statenverkiezingen. Hij wil de V.V.D niet laten profiteren van een gunstige politieke conjunctuur maar slechts de Partij van de Arbeid gelegen heid geven een meerderheidskabinet te formeren, wanneer de socialisten komend voorjaar grote winst maken. Dat zal nu het progressief akkoord slechts op smalle basis slaat alleen kunnen gebeuren, indien Vondeling en Den Uyl na de Statenverkiezingen meer begrip vinden bij partijen, die hen nu afwijzen (D '66) of minder star gaan staan tegenover andere partijen, die zij zelf op dood spoor begeren te zetten. Dat wordt dan een nogal geclausuleerd perspectief. De liberale rekensom ram melt op dit moment in elk geval geducht. ..Het regisseren van films is niet moei lijk, zolang je maar de beste mede werkers uitkiest om je bij de verwezen lijking te assisteren. Deze uitspraak van de Oostenrijker Willy Forst, jeune premier van de UFA in het begin van de jeren dertig „Ein blonder traum" met Lilian Harvey en Willy Fritsch en „Das lied ist aus" met Liane Haïd deed vele oude rotten in bet vak mee warig het hoofd schudden. Maar Forst bewees de juistheid van zijn stelling door zelf in de regiestoel te gaan zit ten en geadvicseerd door de beste sce narioschrijvers. camaralieden, belichters en geluidstechnici, die Duitsland op dat moment rijk was een aantal filmsuc cessen af te leveren als „Maskerade" „Bel Ami" „Operette" „Burgtheater" en de film, die vanavond op de beeld buis wordt vertoond: „Allotria". Een charmant niemendalletje met een voor die dagen sterke rolbezetting. Een tegenwicht voor de verkapte propagan dafilms, die Nazi Duitsland toen al langs een achterdeurtje de bioscoop in- smokkelde als „historische documenten". In „Allotria" zien we naast Jenny Jugo in de rol van Viola niemand minder dan Renate Müller. Toen nog een gevierde ster, die met Herman Thiemig naar we reldfaam schoot met „Die Piratsekreta- rin", maar in de oorlogsjaren zelf moord zou plegen. In de mannelijke hoofdrollen Adolf Woklbrück, die als Anton, Wal brook na zijn vlucht uit Duit land in Engeland carrière zou maken, en de nog steeds actieve Heinz Rühman. Peter Kreuder zorgde voor de muziek en daar was natuurlijk een geweldige „schlager" bij: „Komm spile mit mir Blinde Kuh". „Allotria" is geen meesterwerk, maar een goed geconstrueerd blijspelletje; dat in die dagen de aandacht van de toeschouwers moest afleiden van de vrijwel onvermijdelijke ellende, die de tweede wereldoorlog met zich zou meebrengen. NOS 30.35Ned.I) Als om te bewijzen dat Tara King i derdaad een waardige opvolgster is van Emma Peel kreeg Linda Thorson in „De Wrekers" een indrukwekkende solo toegewezen. Het werd' een heerlij ke aflevering gisteravond, een afleve ring die ons het gemis van Emma haast deed vergeten. De KRO zit wel goed met zo'n serie op de vaste dinsdagavond. Net zoals met de David Frostshow waarbij we opnieuw de vaardigheid van de verta lers bewonderen. „Vanavond in Nieuws poort" was voorbeeldig: de twee par lementaire actualiteiten (ministerwis seling en woningbouw) werden goed belicht en tussendoor werd het portret getekend van CHU-fractieleider Melle- Geen zee tc hoog. de door de KRO gekochte Amerikaanse serie, leek veel belovend. Verslag (Tjoesdee) op dins dag was weer een samenraapsel van bijdragen die, juist door hun samenge- raaptheid, iets onwezenlijks kregen. NEDERLAND I AVRO: 17.00 uur: Geen woorden maar daden NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala RKK: 19.30 uur: Kenmerk 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Pol. uitzending GPV NOS: 20.30 uur: Socutera 20.35 uur: Speelfilm Allotria 22.10 uur: Eigentijds 22.40 uur: Journaal AVRO: 19.04 uuri Audubon natuurtheater 19.30 uur: 20.00 uur: Journaal Info adviezen 20.20 uur: op concertpodium 21.10 uur: Lunchpauze Kitty Courbots Pijn voor de „notenkrakers" IfEEL zal het de actiegroep „noten- krakers niet deren, dait het stoot- troepje, dat maandag namens hen een kantoor ia het Concertgebouw bezette er binnen een half uur weer door de politie uitgeduwd was. Ze weten zelf ook wel, dat het een beetje onzinnig is voor de discussie, dae we zo graag met het Concertgebouw orkest willen hebben, alle voorwaarden te stellen en dan nota bene nog voor waarden waarmee het Concertgebouw orkest zelf de beslissing niet in eigen handen heeft. Meer pijn zal het de woelige actie- Van Dalsumprijs voor Nieuwe Komedie DEN HAAG De Albert van Dalsum prijs'1968-69 van de gemeente Amster dam Is toegekend aan de Nieuwe Kome die. Deze prijs, oorspronkelijk ingesteld als een erkenning voor een bijzondere toneelprestatie van een acteur in 'n Ne derlands stuk, is toegekend aan een to neelgroep op grond van baar doelbewus te streven om de Nederlandse toneelcul tuur te bevorderen. B. en W. van Amsterdam hebben zich gaarne verenigd met het oordeel van de jury (J. H. de Groot, A. J. G. Rekers en P. Ruivenkamp), dat „de verrassende presentatie van het door Cor Stedelinck samengestelde en geregisseerde Van Ostayenprogramma „Dag stoel naast de tafel", dat een kwalitatief hoogtepunt is geweest in een gericht beleid, waarin ook de opvoeringen van stukken van Ger- ben Hellinga en Leo Vroman de aandacht hebben getrokken, de toekenning van de prijs aan de Nieuwe Komedie rechtvaar digt". Op een nader te bepalen datum zal de prijs tijdens een buitengewone ver gadering van do Amsterdamse Kunst- raad aan de Nieuwe Komedie worden uitgereikt. Als uiting van erkentelijkheid jegens de gemeente Amsterdam geeft het gezelschap op zondagmiddag 1 februari een extra-voorstelling van het bekroon de programma. Paquita, première bij Nat. Ballet DEN HAAG Op vrijdag 30 januari zal het Nationale Ballet een voorstelling geven in het Circustheater in Scheve- ningen. Hierin zal de Haagse première plaatsvinden van het ballet „Paquita". „Paquita", van oorsprong een choreo grafie van Mazilier, werd voor het eerst uitgevoerd op 1 april 1846 in Parijs als een balletpantomime in twee aktes en drie scenes. De hoofdrollen werden ge danst door Carlotta Grisi. Lucien Petipa en Jean Coralli. Marius Petipa bracht het ballet in een herziene versie naar Rusland en vroeg I Minkus enige variaties te componeren. Tegenwoordig wordt alleen nog het „grand divertissement" uitgevoerd. Het Nationale Ballet brengt „Paquita" in de versie van het Mali Theater in Lenin grad, bewerkt en ingestudeerd door bal- letmeester Roland Casenave. Het programmavermeldt verder: Pas de Deux Romantique (Cartei/Rossini);N Apollon Musagète (Balanchine/Stra- winsky) met Benjamin Feliksdal in de titelrol; Aureool (Araiz/Albinoni) en Astraal (Van Dantzig/Webem). Decor „Vrijdag" vernield bij schouwburgbrand 's-HERTOGENBOSCH Een korte, maar hevige brand heeft gisteravond gro te schade berokkend aan het toneel van de Stadsschouwburg in Den Bosch. De brand werd rond half zeven ontdekt. De binnen enkele minuten aanwezige brand weer liet het brandscherm onmiddellijk zakken. De zaal leed daardoor geen scha de, wel echter de toneeltoren. Op het toneel stond het decor opgesteld van Vrijdag, het stuk van Hugo Claus, waarvan de Ned. Comedie gisteravond een voorstelling zou geven. Dit decor is door vuur en water voor een aanzienlijk deel vernield. Het zal voor de Nederland se Comedie de eerstkomende tijd niet mogelijk zijn voorstellingen van Vrijdag te geven. Ook de voorstelling die heden avond zou worden gegeven in de Konink lijke Schouwburg te Den Haag kan niet groep doen, dat Pierre Boulez. als scheppend en herscheppend kunstenaar een van de grootste van de moderne mu ziek, zich vierkant tegen hu^ methodes gekant heeft. Wellicht gaan Louis Andriesen c.s. Boulez nu ook wel uitmaken voor een steunpilaar van de reactie en het etablishiment. Toch wordt het Gjd voor deze Andriesen c-« dat ze de „Notenkraker" eens vergeten, om een duik te nemen in het „Zwanenmeer". Dan blijven ze ove rigens wel bij Tsjaikovsky. Radiodiscussie over vrouwen j Het discussieprogramma, dat de N.O.S. I -radio vanavond uitzendt, heeft het be- I staansrecht van de verenigingen voor vrouwen en meisjes tot onderwerp. Vol gens een globale schatting zijn er in Ne derland zeker vijftig van dergelijke verenigingen. Aan de discussie nemen deel: mevrouw N. la Rivière -De Vrie- ze uit Hilversum en mevrouw M. C. Laan-Benders uit Bilthoven, die het be staan van deze verenigingen verdedi gen, en Jos Wibaut en Irene van de We tering, beiden uit Amsterdam, die tegen verenigingen voor vrouwen en meisjes zijn. De discussie wordt geleid door drs. L. M. Thomas. NOS Hilversum II 19.13 Vanavond brengt de AVRO-Televisie in .kleur de eenakter van John Morti mer, getiteld „Lunchpauze" op het scherm. In „Lunchpauze" laat John Mortimer zien, hoe de romantiek van een heimelijke verstandhouding kan worden ontluisterd, zodra de gelieven op hun hotelkamer met elkaar worden geconfronteerd. De leugens, die nodig waren om het samenzijn in die ene lunchpauze te verwezenlijken, onthul len zoveel over hun beider karakter, dat zij elkaar niet vinden, maar ver liezen. John Mortimer, toneelschrijver en advocaat, werd in 1923 in Hamp- stead (Engeland) geboren. Van zijn hand verschenen onder andere de vol gende toneelstukken: „The doek brief", „What shall we tell Caroline?" „The wrong side of the pare", „The judge" (waarin het gewetensconflict van een rechter centraal staat) en „I spy". In dit spel, dat in de vertaling van Stefan Felsenthal wordt geregisseerd door Heieen van Meurs, hoort en ziet men Kitty Courbois als het meisje. Bas ten Batenburg als de man en Eli sabeth Hoytink als de hotelhoudster. AVRO, Ned. 2, 21.10 uur. In de komende dagen zal toneel groep Studio viermaal een voor stelling in het HOT komen geven van „De Nonnen", een stuk van de Cubaanse auteur en filmer Eduardo Manet, dat in mei '69 in Parijs in première ging. De avonden waarop Studio speelt, zijn die van 29 januari, daarna nog op 3, 4 en 5 februari. denis van het eiland is het aangevallen door zeeschuimers en Engelsen. Nu, na de revolutie, wordt Cuba bedreigd door Amerika, blokkades en deviezentekor- ten". Het drietal nonnen bevindt zich in de positie van de Cubaan, de angst waar in hij leeft, de geïsoleerde, heeft in het stuk vorm gekregen in de nonnen, die heimelijk willen vertrekken. De Franse voorstelling van „Les Non nes" stond onder regie van Roger Blin, de man die de stukken van Beckett („Go- dot". Fin de Portie") en van Jean Ge- („Het Balcon" en „De Negers") nonnen worden, op voorschrift de schrijvert door verbeeld. heeft uitgebracht. Studio speelt het stuk reeds enige tijd, er is o.a. een voorstel ling van gegeven in Brussel, op de rc ruchte avond van enkele weken geleden, toen daar een flinke rel uitbrak, waar bij ook Nederlandse acteurs klappen op liepen. Het laat zich aanzien dat de ko mende voorstellingen in het HOT de eni ge zullen zijn. waarop 't stuk van Eduar do Manet in Den Haag vertoond wordt. VST. HILVERSUM (KNP) De t.v.-rubriek Kenmerk brengt vanavond een inter view met de Braziliaanse aartsbisschop Helder Camara. Het interview is opge nomen in Montreux, waar mgr. Helder Camara deelneemt aan de wereld conferentie over oecumenische ontwik kelingshulp. Na mgr. Helder Camara zijn er gesprekken met Kjell Johans son, rapporteur van Amnesty Interna tional en met de ontwikkelingswerker- verzetstrijder Clemens Schrage, die door de Braziliaanse politie ernstig gemarteld ls. (RKK Nederland 1, 19.30 uur). In de kunstserie „Eigentijds" van de NOS-televisie kan men via Nederland 1 kijken naar een Duits programma „Match für drei Spieier", een muziek werk voor twee violoncels en slagwerk, dat werd gecomponeerd door de Argen tijnse musicus Mauritio Cagel. Het werk is geïnspireerd op een droom, waar aan niet alleen doof de muziek, maar ook door de elektronische middelen, die de televisie biedt, gestalte wordt gegeven. De grote liefde van Mauricio Cagel is het muziektheater, waarvoor hij nieuwe vormen zocht. Daarbij gaat hij uit van de stelling, dat voor iede re esthetische vormgeving „beweging" een wezenlijke voorwaarde is. Met dit uitgangspunt probeert hij in „Match für drei Spieier" instrumentale muziek tot theater te maken. De drie spelers zijn: Siegfried Palm. Claus Starck (violoncel) en Christoph Caskel. NOS, 22.05 uur. Ned. 1 kel der zijn opgesloten. Zij wachten op een vrouw.die zij daarheen hebben gelokt onder het voorwendsel dat ze haar zul len helpen de opstand te ontvluchten die in Haïti gaande is. Het vreemde is. dat de nonnenrollen volgens de aanwijzin- gen van Mahet een man van Franse afkomst, die tien jaar in Parijs heeft ge woond gespeeld moeten worden door mannen, die geen enkele poging mogen doen hun mannelijkheid te verbergen. Integendeel: ze roken sigaren en gedra gen zich soms meer als struikrovers dan als religieuzen. Bovendien zijn er dan nog maar twee sprekende nonnenrollen, want de derde is doofstom. Het vierde personage. La Senora, wordt wel door een vrouw gespeeld. Het stuk heeft duidelijk een politieke betekenis. Manet zelf heeft ervan ge zegd, dat parallellen met Cuba duide lijk aanwezig zijn. „Cuba heeft een stra tegische positie in economisch en mili tair opzicht. Gedurende de hele geschie- Nieuw Rotterdams Toneel heeft op I 1 januari als nieuwjaarspremière een voorstelling uitgebracht van Twee He- i ren uit Verona", een terecht minder vaak gespeeld stuk van Shakespeare. Het programmamapje dat de voorstel- i ling begeleidt is een nieuwjaarsgeschenk voor de relaties: een alleraardigste ka lender voor 1970, waar men de kostuum ontwerpen van Frank Raven op afge beeld ziet. Wanneer een stuk als „Twee Heren uit Verona" gekozen wordt, dan ver wacht je dat de leiding van zo'n ge zelschap er wat in ziet, en in de voor stelling toont wat het er in ziet. Moge lijk zijn er opvattingen van dit stuk, die als basis voor 'n geweldige voorstelling kunnen dienen. Maar 'n enscenering zon der meer hoe mooi en vakmatig ook opgezet leidt nergens toe, bij dit stuk zeker niet, omdat het vis noch vlees is. Wat heeft het te bieden? Een geschie denis van twee heren uit Verona, met liefdesperikelen. Ontrouw, wraak, be drog, verlaten meisjes, 't is er allemaal. Ook de clowns, de dronkaards, de stuik- rovers. de edellieden, de travesti-rol. Allerlei elementen die we van Shake speare kennen.omdat hij ze in andere stukken zoveel zinvoller en beter heeft toegepast. De regisseurs, Jules Rooyaards en Chiem van Houweninge, zijn naar mijn mening niet voldoende geslaagd In hun voorstelling, pmdat nergens blijkt dat zij meer van het stuk hebben gezien dan de oppervlakte. De voorstelling is uiter mate traditioneel in mise-en-scene een geheel open toneelvloer, zonder de cor en meubels is ook alweer heel ge woon en de spelregie. Het ziet er allemaal fraai uit in de aankleding van Frank Raven, maar inhoud heeft het niet. In die lijn wordt dan niet onverdien stelijk gespeeld. Vooral de Jonge acteur Cees Llnnebank, als een van de twee heren uit de titel, viel erg op, door een NIEUW ROTTERDAMS TONEEL (Van o a roepcorrespondent) zeer sterke bijdrage. Wim van de Heu vel en Aart Straatje waren de twee ko mieken, leuk maar geen opzienbarend werk. Rick Nicolet speelde de vrouwe lijke hoofdrol, met vooral aan het slot zeer overtuigende momenten. Voor mij zal het relatiegeschenk uit het programma, de kalender, het enige wel zijn, wat me bijblijft van deze Rot- terdamse voorstelling. Jan Verstappen. HILVERSUM Ruim 100 operationele medewerkers van de NOS-televisie hebben besloten om vrijdag a.s. zono dig te beginnen met een stiptheidsactie, indien het gesprek tussen de groeps raad, de personeelscommissaris, de heer K. de Wilde en vertegenwoordigers van de raad van beheer van de NOS niet tot het gewenste resultaat zal Aanleiding tot dit gesprek is een pro test van de operationele medewerkers tegen een brief van de heren J. J. Akkerman en J. C. Enkelaar om het aanvangstijdstip van het werk met in gang van 2 februari a.s. met een uur te vervroegen. Naar aanleiding van dit rpotest ont vingen de operationele medewerkers een schriftelijke mededeling van de groepsraad met de verklaring van de bedrijfsleiding, dat de invoering van de nieuwe regeling zou worden op geschort tot na de bespreking tussen de groepsraad, personeelscommissies en de raad van beheer. Tijdens de vergadering van maandag avond kwam het groepsraadslid de heer Bakker echter met de mededeling, dat de heer De Wilde had verklaard, dat de nieuwe regling met onmiddel lijke ingang van kracht is gew De CNV-vertegenwoordiger, de hee P. de Wit, toonde aan, dat de bedrijfs leiding hiermee niet in strijd met d omroep-CAO handelde. De verzamelde operationele NOS-ro dewerkers verzochten toen om het ge 1 sprek met de bedrijfsleiding op don derdagavond om 23 uur in Studio te houden, zodat iedereen bjj deze ge 1 dachtenwisseling aanwezig kan zUr Voorts werd besloten om vrtfdag he resultaat van dit gesprek op ee eenkomst van de operationele mede werkers te bestuderen en zonodig te be sluiten tot een stipheidsactie ow gaan. Deze stiptheidsactie in de tv-secto betekent, dat het technisch en bedie l ningspersoneel uitsluitend werkt aanwijzingen van de regisseur, hetgeei i zeer vertragend werkt en eigenlijk redelijke programmauitzending onn gelijk maakt. Noske solist bij Residentie-Orkesl DEN HAAG Concertmeester Wil lem Noske is op woensdag 4 februari s list bij het Residentie-Orkest o.l.v. Wil lem van Otterloo. In het Congresgebouw speelt hij dan de solopartij vi Vioolconcerten in E en die in certino voor viool en orkest va de Roos. Het programma vermeldt der de Sinfonia concertante K. 297b Mozart en de serenade voor strijkt kest van Tsjaikovsky.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2