Rijkspostspaarbank rente tot antenne SaCekiseSoii/ïant Helen Sheperd T.v. vanavond bedankt voor Songfestival TWIEN Persoonlijk dessa 56ct! BALANCEREN OP HET KOORD DER MOGELIJKHEDEN Bob Spaak en zijn team leveren strijd tegen de tijd, de natuur en het geld Op t.v. in totaal 18 uur voetbal uit Mexico KEUS NOG NIET GEDAAN Fortuin chef drama YARA-tv PAGINA 2 DE T .TOPSE COURANT WOENSDAG 21 JANUARI 1970 Wel soepel niet tot elke prijs IfOORZITTER J. Lanser van het CNV leddt uit de gang van zaken rond het aftreden van minister De Block af, dat het zittende kabinet wel tot een soepel loonbeleid bereid is. Tot de verbonds raad van zijn vakcentrale zei de heer Lanser maandag: „Kennelijk vond de regering de overeenkomst in de groot- metaal zo redelijk, dat zij liever een minister liet aftreden dan dit contract te torpederen. Dat geeft hoop op een soepel loonbeleid, ongeacht of er nu wel of niet een loonwet-Roolvink komt". Bij het noemen van „redelijkheid" had de heer Lanser vooral het inbou wen van een index-clausule in de me- taal-CAO op het oog; de bepaling dat de lonen opgetrokken zullen worden in dien binnen een bepaalde periode de stijging van de kosten van het levens onderhoud een bepaald percentage te boven zal gaan. INDERDAAD heeft het kabinet in het genoemde geval een soepele beslis sing genomen; of minister De Block al leen op grond hiervan zijn portefeuille ter beschikking heeft gesteld en het ka binet hem op grond hiervan heeft laten gaan, kan hoogstens vermoed, maar nooit bewezen worden. Wij menen overigens niet de soepel heid van het kabinet zo groot te moe ten veronderstellen, dat het principe van het inbouwen van een index-clausule in het algemeen aanvaard is. Wanneer zo'n clausule gepaard gaat aan een nieuwe golf van prijsstijgingen en wanneer werkgevers met een nieuwe CAO akkoord gaan met het voornemen de consequenties ervan op grote schaal in de prijzen te laten doorwerken, dan wordt de index-clausule een voor onze economie onmogelijke zaak. /~bP het purut van de indexclausule kan de overheid slechts dan soepel zijn, wanneer overheid en bedrijfsleven het oprechte voornemen maken de prijzen onder druk te houden. Blijkens zijn eerste verklaring is de nieuwe minister voor Economische Za ken niét van plan op dit punt soepeler te zijn dan zijn voorganger. (ADVERTENTIE) Kerkbelasting als plaatsbewijs "pEN luchtig stukje in een van de landelijke katholieke bladen sugge reerde vorige week, dat katholieken, die in Duitsland weigeren kerkbelasting te betalen, uitgesloten worden van het ont vangen van de sacramenten. Daarvan uitgaande kan men dan zonder bij zonder origineel te zijn stotende si tuaties bedenken, dat pas na vertoon van een kwitantie dopen, biechten en com municeren mogelijk wordt. De procedure in de bondsrepubliek is evenwel een beetje anders Kerkbelasting moet iedereen betalen, die verklaart tot een kerkgenootschap te behoren. Nu zijn er katholieken, die, om aan kerkbelasting te ontkomen, bij de overheid officieel meedelen, dat zij uit hun vroegere kerk genootschap getreden zijn en voortaan als „niet behorend tot enig kerkgenoot schap" te boek willen staan. In feite komt dit, ook al zou het motief in overheersende mate financieel kunnen zijn neer op geloofsafval: immers de be treffende personen verklaren in het openbaar en nog wel zwart op wilt, dat zij geacht willen worden niet meer tot een kerkgenootschap te behoren- De Westduitse bisschoppen hebben naar aanleiding hiervan gezegd, dat een ka tholiek, die verklaart uit de Kerk te zijn getreden, zich daarmee buiten de ker kelijke gemeenschap sluit en de conse quenties hiervan heefit te dragen. Wie in omstandigheden verkeert die het hem onmogelijk maken aan zijn financiële verplichtingen te voldoen, kan andere wegen inslaan om soelaas te krijgen. Gehuwde priester kost meer DE werkelijkheid is dus een beetje anders dan badinerende voorstellingen rond het niet betalen van kerkbelasting suggereren. Niettemin zijn wij van me ning, dat de hele gang van zaken op een ernstig risico bij het systeem van een officiële kerkbelasting wijst. In Nederland verzet zich, zeker in katholieke kringen, nog altijd een meer derheid tegen een kerkbijdrage in de vorm van een door de staat te innen en over te dragen belasting. Maar de finan ciële moeilijkheden stapelen rich op en, terwijl vel» katholieken nog altijd bereid «rijn om voor actuele noden en inciden tele acties gul te offeren, wordt de fi nanciering ven de vaste lasten, die op bert; kerkelijk apparaat drukken, steeds moeilijker. Wie reëel te, heeft te erkennen, dat het in de nabije toekomst alleen maar nog moeilijker zal worden. Wat zullen bij voorbeeld de financiële consequenties we! niet zijn, wanneer op meer dan miamale schaal straks de gehuwde priester in de Nederlandse kerkprovincie opgang zou gaan maken? Reeds nu blijkt het van jaar tot jaar moeilijker om bij de kerkelijke inkomsten tot de vermeerdering te komen, die het stijgen van de uitgaven noodzakelijk maakt. Er worden kerkelijke goederen afgestoten en ten gelde gemaakt; er wordt gestreefd naar meer efficiency bij het beheer en bij de uitgaven. In het ene bisdom lukt het tot nog toe beter om over te schakelen op nieuwe financie ringswijzen dan in het andere, maar glo baal genomen is er begin 1970 toch meer reden tot bezorgdheid dan tot optimisme. Immateriële nadelen bij meer opbrengst jVTATUURLIJK spelen verdeeldheid en verwarring, verschijnselen die nie mand in de Nederlandse kerkp rovinaie kan ontkennen, een belangrijke rol mee- De bisschoppen in de eerste plaats onder vinden, hoe het in een dergelijke situatie moeilijker is om te overtuigen dan om te betogen. Met uitgesloten is dat, onder druk hiervan, meer dan vroeger de uiteinde lijke oplossing van het financierings probleem toch gezocht zal worden in de richting van de belasting waarmee in landen ais Oostenrijk en Duitsland de nodige ervaring is opgedaan. Maar laat men zich dan niet alleen blind staren op de financieel gunstige ervaringen, maar ook op het grote psy chologische nadeel dat aan dit systeem gepaard gaat- Een nadeel waarvan de immateriële gevolgen in Nederland nog wel eens ernstiger zouden kunnen zijn dan aam de overzijde van onze oostgrens. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-televisie ont ving van de vocaliste Helen Sheperd de mededeling, dat zij niet wenst deel te nemen aan de voorronde voor het nationale songfestival op 29 en 30 ja nuari in het Grand Théatre in Amers- De zangeres vindt het liedje, dat zij ten gehore moet brengen, met ge schikt voor haar stemmogelijkheden. Eerder hebben reeds Frits Lam- brechts en Sandra Reemer zich terug getrokken. Frits wegens contractuele verplichtingen en Sandra, omdat zij in verband met haar eindexamen aan de h.b.s. te 's Hertogenbosch geen ge legenheid had om zich op dit songfesti val voor te bereiden. In hun plaats werden aangewezen Ben Cramer en Ine van de Berg. De tien beste liedjes zullen op de nationale fi nale op 11 februari in het Congresge bouw te Den Haag ten gehore worden gebracht. Een internationale jury zal dan beslissen met welk liedje Neder land gaat deelnemen op 21 maart aan het Eurovisiesongfestival in Amster- De NCRV zendt weer een aflevering uit van het eigentijdse magazine „Twien". dat dit seizoen volgens een geheel andere formule wordt samen gesteld. De tijd van de fonkelnieuwe toppers is voorbij. Zegt producer Toon Gispen: „De kijkers van twee, drie jaar geleden zijn ouder geworden en hebben een meer genuanceerde smaak gekregen. En wij zijn met die smaak meegegroeid. „Twien"-van-nu is een volwassen programma. We mikken dan ook op jongeren van om en nabij de twintig. Men hoort en ziet Savoy Brown's Blues Band, The Gun en Co losseum. „Twien" wordt gepresen teerd door Thijs van Leer. NCRV Ned. 2. 19.14 uur. In het N.O.S.-televisieprogramma „Persoonlijk" wordt een gesprek uit gezonden, dat wordt gevoerd met de minister-president van Suriname, dr. J. Sedney. Gespreksleider is W L. Brugsma, hoofdredacteur van ..Haag se Post Magazine". N.O.S. Ned. 1 22.30 uur. tijdelijk voor Andres Segovia Nog niet zo lang geleden zond de NCRV-televisie een portret uit van de in ballingschap levende pianist Vladi mir Ashkenazy. Nu volgt een filmpor tret in kleur op het scherm van de ko ning der gitaristen Andrès Segovia. Deze film werd gemaakt ter gelegen heid van de vijfenzeventigste verjaar dag van de grootmeester in diens rian te woning in Andalusië. In dit program ma speelt Segovia onder meer com posities van Bach, Granados en Cas- telnuovo Tedesco. NCRV Ned. 2 20.45 NEDERLAND 1 22.30 uur: NOS: Persoonlijk 22.55 uur: 18.45 uur: Fabeltjeskrant Journaal 18.55 uur: Journaal NEDERLAND II 19.04 uur: NOS: Scala 18.45 uur: RKK: Fabeltjeskrant 19.30 uur: 18.55 uur: Kenmerk Journaal 20.20 uur: NCRV: Journaal (NOS) 19.04 uur: 22.20 uur: Scheepsjongens Uitzending van Bontekoe Boerenpartij 19.14 uur: NOS: 20.30 uur: 20.00 uur: Socuter^ Journaal (NOS) 20.35 uur: 20.20 uur: The Winslow boy, Schoonmoeders film 20.45 uur: Andrès Segovia Journaal TELEAC: 22.10 uur: Spaanse les 2 TV morgen NEDERLAND I NOS-NOT: 10.45 uur: John Buil 11.10 uur: Vragen rond EEG 11.35 uur: Verpleegstersberoep (ADVERTENTIE) Er zijn 2300 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. HILVERSUM Het is beslist niet eenvoudig een goede en vooral eerlijke karakteristiek te geven van Bob Spaak (52), chef van de sportredactie bU de N.O.S.-televisie. Uiterlijk is het een kalende, vitale en vooral gedecideerde man. in wiens figuur men de oud atleet herkent. Voor ons gevoel heeft bU meer weg van een manager. Zijn ietwat grove gelaatstrekken zullen een on bekende misschien op het eer ste gezicht afschrikken maar als je een tijdje met hem hebt zitten Draten. het iis «ebroken is, dan blijkt het een bijzonder beminnelijk mens, die misschien wel eens een grote mond kan opzetten, maar innerlijk zijn eigen woorden onmiddellijk be- Spaak ls volgens ons kennelijk toch niet de rancuneuze, ijdele figuur, die geen tegenspraak duldt van zijn medewerkers, laat staan rich iets aantrekt van wat anderen over hem denken. Hij is de eerste die toegeeft, dat ook in zijn winkel fouten worden gemaakt, want aan rechtbreien van gevallen ste ken heeft hij een gruwelijke hekeL Van zichzelf zegt hij, dat hij een perfectionist is, die overigens heel gemakkelijk veel door de vingers kan zien, omdat hij uit de praktijk bij radio en televisie sinds 1956 heeft ge leerd, dat de beste voornemens vaak worden gedwarsboomd door technische en financiële grenzen. En het zijn juist de grenzen der mogelijkheden in dit gecompliceerde omroepland, die op de meest ongunstige ogenblikken een spaak in het wiel van Bobs sportteam steken. Toch ls hij niet ontevreden. Het tienkoppige team van vaste medewerkers, begaat uit chef de bureau Jean Smits, de ver slaggevers Herman Kuiphof, Koen Verhoeff, Frans van Duaschoten, de producers Mar- tijn Lindenberg en Theo Redts- ma, regisseur René Stokvis en de twee secretaresses Margot v. d. Broek en Fanny Blankers (dochter van de grote Fanny Blankera-Koen). Tezamen bren gen ze per week minstens an derhalf uur sport op het beeld scherm; twee uitzendingen van Studio Sport op zondagavond, een kwartier „Mensen in de Sport" op zaterdag en vijf minuten in „Scala" op woens dag. Voorts is „Passepartout" wekenlang met sportonderwer- pen gevuld. In de afgelopen vier jaren, sinds ik als chef van „Sport in beeld" bij de N.T.S. kwam, zijn we gestadig vooruit gegaan. Vooral de faciliteiten als de ruimere voorziening met P.T.T - straalzenders, losse t.v.-camera- ketens en filméquipes, maken het ons mogelijk om elke zon- iag een dikke drie miljoen kijkers het actuele sportnieuws te presenteren. Goed. er blijven nog vele onvervulde wensen als een modern geoutilleerde presentatiestudio voor de sport redactie, mobiele ampexwagens, waarmee je reportages direct op magnetische beeldband kan vastleggen, monteren en dan via de steunzenders naai- Hil versum kan transporteren, maar dat zal ik wel niet meer beleven. Er moet per slot van rekening ook nog wat te wen sen overblijven. Ook bij ons geldt: „rust roest", aldus Bob Spaak. Dead Line „Neem nu eens het zondags probleem van de dead-line. Voor de eerste uitzending om half acht, die grotendeels uit voetbalreportages bestaat, moet bet filmmateriaal om'half vijf binnen rijn. Het ontwikkelen van de films vergt bij Oinecen- fcrum ca. een uur. Dan gaat. het celluloid per auto naar het synchrorrisaitiecentrum in Bus- sum, waar de verslagever en cutter het materiaal moet mon- dik Het Ls al tegen zevenen als de andere colega's met het gemon teerde ampexmateiiaal en de jongens met de films naar studio Vitus komen, waar we vlug alles in de goede volgorde achter elkaar zetten voor de uitzending. De presentatoren nemen snel nog even de tek sten en standen door en dan staat de studioklok op half acht ten teken, dat we in de ether komen. Hoe paradoxaal het moge klinken. on6 kleine land met zijn grillig klimaat bezorgt ons wekelijks grote problemen. Is het zomer dan zijn de wegen overdekt met auto's en kunnen onze equipes niet opschieten. Verkeersstag- naties bezorgen ons dan haast onoverkomelijke handicaps. Met ons eigen NOS-vliegtuig laten we vaak filmcassettes uit het noorden, oosten en zuiden des lands ophalen. In de winter gaat dat moeilijker, omdat de kist voor donker moet landen in Hilversum. Ook de mist is vaak spelbreker om niet te spreken over gladde wegen en kettingbotsingen. Elke week leveren wij een nimmer af latende strijd tegen de klok. Mijn mensen moeten vaak op hun tenen gaan staan willen ze de kijkers niet te kort doen. Je begrijpt wel. dat je in zo'n geval lang niet dat kunt be reiken. wat je je had voor genomen. Vaak gaan filmers en reporters voor het einde van de wedstrijden op weg naar Hilversum. Een leuk verhelde rend praatje na afloop met spelers, scheidsrechters of an dere interessante figuren moet je gewoon laten schieten. Bij de radio was dat gemakkelijker. Je bestelde een Lijntje, prikte je verslag door en je was klaar. Bij ons komt het voor, dat er juist een doelpunt wordt ge maakt in de laatste minuten van de wedstrijd als we op weg naar huis zijn. Of er wordt een goal gemaakt, ter wijl onze filmer net een nieuwe Nog beter Of ik over de huidige vorm en inhoud van „Studio Sport" te vreden ben? Natuurlijk niet. Het moet een uitdaging blijven om het steeds beter te leren doen door andere wegen te bewan delen. De presentatie van zo'n mannetje achter een bureau, die zich tot de kijkers richt, bevalt me eerlijk gezegd niet. Ik zit me soms suf te prak- kizeren hoe we dat anders, vlotter en prettiger kunnen doen. Ook probeer ik lang zamerhand mijn leam van medewerkers te verjongen. Het vatt niet mee om oudere en zeker vakbekwame sportmede- werkers op een elegante manier duidelijk te maken, dat hun tijd ls gekomen om iets anders te gaan doen. Zij kunnen zich bijna niet meer ontworstelen aan de verleidingen van hel beeldscherm. Denk nu niet, dat aan het ver trek van bekende medewerkers altijd ruzies vooraf gaan. Zelf heb ik de laatste tijd donders goed begrepen, dat ik mijn gezicht met meer moet laten zien op de buis. Dat kunnen jonge knapen als Henk Tel lingen en Eef Brouwers veel beter van me overnemen. Ik bepaal me tot de leiding en organisatie, want je hebt ei geen idee van wat er vooraf gaat aan een t.v.-reportage van een voetbal interland, speciaal als het gaat om wedstrijden van ons oranjeteam. Allereerst zijn er de vele af spraken tussen de UEFA, de Europese Radio Unie en de nationale voetbalbonden. Dan het probleem of een stadion wel is uitverkocht. Je moet nu eenmaal rekening houden met de belangen van de levende ■port. Als de stadions leeg lopen, omdat wij de wedstrijden op tv. uitzenden dan nekken wij de clubs en missen de kijkers de echte voetbalsfeer. Bij de match Nederland- Bul garije kregen we pas tien minuten voor half acht 's avonds zekerheid dat we mochten uitzenden. Een stadiondirecteur zei. dat een bericht over een t.v.-reportage voor zes uur 's avonds voor de wedstrijd hem zeker dertig mille aan recettes kost. In Duitsland bestaan hieromtrent al zeer stringente bepalingen. Daar mag wat de Oberliga- wedstrijden betreft voor zes uur 's avonds niet bekend wor den gemaakt welke match op de t.v. verschijnt. Ook gebeurt het daar herhaaldelijk, dait ze de wedstrijden pas aan het einde van de avond laten zien. NeurenbergAjax werd om 7 uur gespeeld, maar kwam Mijn mensen staan op hun tenen' pas om half elf op de tv. Bij de NOS staat men op het standpunt, dat een voetbal interland rechtstreeks, moet worden uitgezonden net als bij de radio. Niet door t.v. Met onze constatering, dat de NOS-reporters vaak te neu traal, te obligaat hun commen taren geven, is de heer Spaak het niet eens. We mogen best fouten bekritiseren, maar we zoeken ze niet. Weet je wan neer het publiek een commen tator pas goed vindt? Als hij een fjjne en vooral door de Nederlanders gewonnen wed strijd heeft kunnen verslaan. Kijk eens naar het schaatsen. Waarom is deze sport zo populair- bij ons geworden? Beslist niet door de televisie, Schenk, Verkerk. Bols. Stien Kaiser en Ans Schut. Indien deze sportmensen niets op rt ijs presteerden, dan zakte de in teresse zienderogen. Denk maar eens aan de periode, toen Sjoukje triomfen vierde als kunstrijdsler. Nu krijgen de mensen intéresse voor Holiday on Ice. Bob Spaak kijkt op zijn horloge want hij moet als chef d' équipe naar Innsbruck voor de Europese schaatskampioen schappen. Vroeger gaf hij zelf toelichting bij de beelden. Nu doet Theo Koomen het geduren de vijf dagen. Spaak, die zelf een fervent schaatsliefhebber Ls, zal Theo terzijde staan en hem desnoods kalmeren als hij in zijn tomeloos enthousiasme zich teveel door zijn emoties laat leiden. Dat enthousiasme hou je geen vijf dagen vol. Dat is moordend voor .jezelf en de kijkers. zegt Spaak, die overigens bekent, dat hij ook weleens helemaal gek van enthousiasme is geweest als Nederlandse triomfen daartoe aanleiding gaven. HILVERSUM I 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit zending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Stereo: Klink-klaar. zonder non sens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands week overzicht. 19.45 Stereo: Licht vocaal en instrumentaal ensemble met zangsolist. 20.10 voordt vragen klankbeeld. 19.35 Jlinden en slechtzienden.6 roep Dubbelkwartet: oude liede- luchtig pauze-program- moder- 18.00 Nieuw BELGIE 324 m (Nederlands) iek. 18.30 Niei NOS: 19.00 Openbaar Kun: e Herbewapening: 19.10 PI 3 Lekenmoraal en-filosofie. 18.61 Operettemuziek. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7. 11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Stereo: lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek (vervolg). (8.30- 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr) popu lair verzoekprogi amma. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). 12.30 Modern platteland. 12.35 Wekelijkse sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzi kantenuur: I. Solisten van het Belgisch Kamerorkest: klassieke muziek; 11 Instru mentaal ensemble: oude muziek. 14.30 't Is historisch: programma over geschiedenis. 15.00 Palet: programma voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 Van vier tot vijf: radiopro gramma in een Notedop. 17.00 Tussen 10+ rondje radio. klassieke liederen opn). 15.00 Gereformeer de middagdienst. NOS: 15.30 Meer over minder: programma met meer informatie' over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16 00-16.02 Niéuws). - luisteraars programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziekbij de koffie. (11.00 Nieuws). NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-slick. KRO: 13.00 Nieuws. Actualiteiten. 13.08 Plet Romer: licht sementsprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Hol ster: pop- en country muziek. (15.00 uws). 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr imagazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualite 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: verzoekpla- (Nederlands) 7.16 Stereo: Btfdinerie: klassieke en semi- klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00- 9.10 Gymanstiek voor de huisvrouw). NOS: ÏO.'OO Wat heeft dat kind?, pedagogische 4.03 Schoolradio. Wereldkampioenschappen mèi-jüni (Van o e omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-televisie Is van plan om in totaal ongeveer 18 uur zeadtijd te besteden aan t.v.-reporta- ges van het tournooi om het wereld kampioenschap voetbal, dat van 31 mei tot en met 21 juni in Mexico wordt ge houden. Deze achttien uur zal voor on geveer tweederde bestaan uit recht streekse reportages en voor de rest uit samenvattingen. De rechtstreekse reportages, elf in to taal, zullen op weekdagen om 23.00 uur worden uitgezonden en op zonda gen om 19.00 uur (Nederlandse tijd). Evenwel niet op alle dagen van ge noemde periode, want de wedstrijden, die in vier groepen tegelijkertijd in 4 verschillende stadions worden gespeeld, vinden plaats op 31 mei, en op 2, 3, 6. 7, 10, 11, 14, 17, 20 en 21 juni (op week dagen om 16.00 uur en op zondagen om 12.00 uur plaatselijke tijd). Op enkele van deze data en op een aantal tussenliggende dagen zullen van 18.0018.45 uur samenvattingen, in totaal acht, van andere wedstrijden worden uitgezonden, die daags tevoren zijn gespeeld. De keus van de wedstrijden zal nog nader worden bepaald. Als commen tatoren zijn aangewezen Herman Kuip hof, en Coen Verhoeff. Chef d'équipe is Jean Smits. HILVERSUM Tot chef van de afde ling drama bij de VARA-televisie is be noemd de heer H. B. Portuin 58 De heer Portuin, die hiermee de heer G. Rekers opvolgt, is momenteel werk zaam als radioregisseur bij de BBC in Londen. Daarna trad hij in dienst van de BBC. De VARA-televisie heeft Her man Portuin enkele malen uitgenodigd om als gastregisseur op te treden en in die hoedanigheid heeft hij o.a. ,,De macht van nul". „De opgaande zon en „The shadow of a gunman" op het scherm gebracht De heer Portuin zal zijn functie bij de VARA omstreeks april aanvangen. Jazz at the Caveau in Scheveningen biedt vrijdag 23 januari The Mainstream Fi le onder leiding van Ernst Metman om 21.00 u. Op 30 januari volgt Quar tet Ferdinand Povel te Haarlem. De KRO is voor 8 weken verhuisd naar Nederland I voor zijn vaste dinsdag avond. Dat betekent twee vaste pro grammapunten, de David Frost-sbow en De Wrekers, en alternerende uitzen dingen als Verslag op dinsdag en 4 avond in Nieuwspoort. Voor die vaste programma's nei we de hoed af. David Frost is zonder meer mr. Television op wereldniveau. Zijn bekwaamheden als interviewer t gespreksleider zijn ongeëvenaard. Dat hij het daarnaast opbrengt om een a sementsprogramma van hoog gehalte te presenteren is verbazingwekkend. Frost-on-Sunday is voor alles ccn erg- gehaaid tekstprogramma (de KRO-\ talers moeten zich in allerlei bochten wringen om die gekke teksten te ver. nederlandsen). maar daarnaast zijn ei volop visuele grappen en gisteren wa ren er solististiscbe bijdragen van d< eerste orde. Een zalig programma! Dit laatste geldt ook voor De Wre kers. Wonderlijk hoe telkens weer eer situatie wordt geschapen die past in de methode van „geweld met een glim lach". Overigens bleek het filmover stapje van Dianna Rigg een verlies. Zij had. evenals Patrick (Steed) Mac Nee dat vleugje van het ongewone dat zo relativerend werkte in vorige afle veringen. Linda Thorson heeft dat vi alsnog niet en dat is wel een gemis. In een extra-Brandpunt werd com mentaar geleverd over het bisschoppe lijke standpunt inzake de celibaats- kwestie. Enkele tientallen deskundigen ga ven hun mening, eerlijk afgewogen tus sen voorstanders, neutralen en tegen standers. Maar die veelheid van menin gen leverde een woordenstroom op die onverteerbaar was. Zoiets kan de schrij vende pers doen; men kan dan alles rustig nalezen. Maar vluchtige t.v. had behoren te vereenvoudigen. Ideaal zou een Brandpunt geweest zijn waarin een woordvoerder van het epis copaat toelichting zou hebben gegeven op het befaamde communiqué, gevolgd door korte commentaren van één voor- en één tegenstander met een afsluiten de mening van de Brandpuntredactie, Dan zou het onderwerp gepresenteerd zijn op een wijze die ook de doorsnee kijker begrijpen kon. De woorden stroom van deze „extra" werkte al leen maar ondoorzichtig. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2