IV
S)eÊcidóeSou^cait 0rêelsPelmet
koperkwartet
Nikita Magalov in
Schumann en Liszt Expo bedreigd
Televisie
vanavond
De kleine
zielen
Please Sir
LUCY BALL
HOTEL
OZON
Beetje bezetting bij Nachtwacht
Die Fledermaus
met humor en routine
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 19 JANUARI 1970
Den Uyl heeft
(waarom?) haast!
A LS politiek leider van zijn partij heeft
drs. Den Uyl het op het Groningse
congres met 'n beetje pathos uitgeroepen:
de socialisten hebben haast.
De uitroep was in het bijzonder voor
D '66 bedoeld: de Partij van de Arbeid
wil nog altijd graag de democraten van
Gruijters en Van Mierlo in haar
progressief akkoord betrekken Maar dan
moet D "66 opschieten, want Vondeling
en Den Uyl hebben haast.
Zoveel haast, dat mr Van Mierlo zich
zaterdagavond lichtelijk verbaasd afvroeg
hoe het socialistisch partijcongres een
van zijn politieke lievelingspunten, de
gekozen burgemeester, zo pardoes in het
P.v.d-A.-programma opgenomen had,
terwijl D '66 zelf nog niet helemaal uit
die vraag is hoe men straks die wens
praktisch zou moeten realiseren.
WAAROM heeft drs. Den Uyl zoveel
haast?
Misschien voelt hij. dat zonder een
overrompelend tempo bij de ver
anderingen in het politiek bestel de
P.v-d-A nog wel eens voor het dilemma
kan komen te staan om te moeten kiezen
tussen geprolongeerde oppositie of toch
„ja" zeggen tegen de vraag om op
redelijke voorwaarden de samenwerking
met de K.V.P. te herstellen.
Meer waarschijnlijk is. dat mensen
als Den Uyl in de eigen partij de indruk
krijgen op drijfzand terecht te zijn ge
komen. Fractie- en partijleiding behoort
nog goeddeels tot het socialisme van
Drees, Vorrink en ManshoM; er komt in
de Partij van de Arbeid evenwel een
socialisme op met meer revolutionaire
neigingen, een socialisme, dat de demo
cratie interpreteert op een manier die
wel iets weg heeft van de spelregels zoals
dip in linkse volksdemocratieën gelden.
Op het Groningse partijcongres weid
de motie om in gemeenten slechts
oestuursmedewerking te verlenen op
voorwaarde van aanvaarding van het
socialistisch minimumprogramma, welis
waar nog afgewezen. Over een paar jaar
aan het best zijn, dat de Nieuw-Links-
groepen in de partij een tactiek van
„alles of niets" erdoor gedrukt krijgen.
Dan gaal de Partij van de Arbeid zich
gedragen als de huisvader, die zuurkool
-rg gezond eten vindt en die da!, omdat
zijn vrouw en kinderen liever andijvie
eten. kwaad weg loopt en in een cafetaria
olj zijn zuurkool gaat zitten pruilen.
We kunnen ons voorstellen, dat
Den Uyl en socialisten van zijn denk
wijze de „alles of niets"-faze willen voor-
rlNSLOTTE kan het voor de P.v.d.A-
leiders zin hebben om spoed te maken
met net overnemen van de regerings
verantwoordelijkheid, omdat op langere
eermljn anders toch D '66 en tegen
gestelde meningen onder de socialisten
zelf (bijvoorbeeld over het inkomens-
oeleid) in de Partij van de Arbeid als eer
splijtzwam zouden kunnen werken.
Slaagt dan de christendemocratie erin
net duidelijk vooruitstrevend eigen ge
zicht te krijgen, vindt de K.V.P. de kwa
liteit van haar politiek belangrijker dan
de kwantiteit van haar aanhang, dan is
de rol van leiders als Vondeling en
Oen Uyl uitgespeeld.
En de vraag is dan zelfs of „kroon
prins" Kloos het nog zal klaar spelen
om In de Nederlandse politiek voor het
democratisch socialisme een plaats aan
ae eersite lessenaar te redden-
Arie Keijzer, de
Rotterdamse Doelen, die in 1963 het or-
gelconcours in Bolsward en 't jaar daar- i
op het concours in Haarlem icon, is za- I
terdagavond een concert komen geven j
in de Haagse Kloosterkerk. Hij bracht I
mee het Rotterdams Philharmonisch Ko- I
perensemble, een kwartet onder leiding j
t'an Frans Vreugdenhil, waardoor het
mogelijk werd een ongebruikelijk en
daarom heel curieus programma uit te
Het i
schijnlijk door de weersomstandigheden
betrekkelijk weinig belangstelling
voor bestond want deze stukken, ontstaan
tussen pak weg 1575 en 1750 komen
niet iedere dag aan de orde.
Het ging voornamelijk om instrumen
tale canzone, ricercare-achtige, dus po
lyfone werkjes waarvan de thema's ge
woonlijk van elkaar zijn afgeleid. Men
hoorde zulke canzone van Claudio Bra-
mieri (een naam die u in de meeste mu-
ziekencyclopedieën vergeefs zal zoeken),
Constanzo Antegnati en Giovanni Gabrie-
li. beide laatsten vertegenwoordigers van
de Venetiaanse school rond 1600. Heel
aantrekkelijk was ook een anonieme
suite uit een manuscript dat bewaard
wordt in de bibliotheek te Kassei.
Het spel van de koperblazers, vakbe
kwaam maar instrumentalistisch en als
ensemble niet byzonder verfijnd of geraf
fineerd, werd soms ondersteund en ver
der afgewisseld met vaardig en muzikaal
orgelspel. Keijzer die heel doorzichtig en
stilistisch verantwoord registreert,
speelde een preludium en fuga van de
Deense Duitser Buxtehude en een volun
tary (vrije fantasie in -tegenstelling tot
de strenge fuga) van de Engelsman
Stanley.
Was het grootste gedeelte van het pro
gramma aan muziek gewijd van lang
vóór 1800, de beide laatste nummers wa
ren van later tijd: de grote, pompeuze
koraalfantasie van Reger over ,,Wie
schön leucht uns der Morgenstern" en 'n
kerksonate voor koper en orgel, in '57 in
traditioneel idioom geschreven door de
Rotter-damse muziekrecensent Alex van
Amerongen.
Lucy Ball met zoon Kim en dochter Craigdie beiden een rol spelen in de "ie
Bewondering en
verwondering
Op de kop af zeshonderd en
vijftig mensen waren gistermiddag
naar het Circustheater gekomen
om te vernemen wat de Russisch-
Zwitserse pianist Nikita Magalov
(58) hun to vertellen zou hebben.
Zeshonderd en vijftig mensen,
goeddeels abonnees van een wel
beklante concertenserie: wat erop
duidt, dat Den Haag ook behoefte
heeft aan een middelgrote zaal,
waaraan dit theater, gezien de
accommodatie en gehoord de
akoestiek, alleszins voldoet.
Wat bood Nikita Magalov? In feite j
twee recitals op één middag: vóór de j
pauze Schumann, na de pauze Liszt
maar hij werkte zó vlot. dat zijn hoorders
toch nog om half vijf op het Gevers J
Deynootplein stonden!
Ging het zijn auditorium als
ondergetekende, dan hebben zijn recitals
bewondering en verwondering gewekt.
Bewondering vanwege de waarlijk
fantastische pianistiek, twee uur
onafgebroken tentoongespreid. Nog steeds
werkt hij aan een toucher, dat immer
verfijnder wordt. Nog steeds experimen
teert hij met de pedalen, die hem nog
immer nieuwe mogelijkheden schenken.
Nog steeds is hij ontdekkingsreiziger in
een hem overigens vertrouwd gebied.
Maar deze exploraties bergen gevaren;
gevaren, die de luisteraar soms een ge
voel van verwondering schenken en
hem met een zekere zorg doen vragen:
gaat deze fantastische pianistiekdeze ge
raffineerde akrobatiek vergeef ons dit
woord! niet ten koste van de com
posities, door hem uitgevoerdWordt de
piano niet van middel tot doel?"
Aan deze overpeinzingen ontkwamen
ook wij niet, toen we, na een sublieme
weergave van Sohumanns jeugdwerkje.
de Abeggvariaties, diens Sonate in g j
klein <op. 22) gepresenteerd kregen,
overmoedig romantische muziek, prach
tig en doorzichtig van structuur, treffend j
door een bijna majestueuze inzet.
Ja, zo moet deze klinken, maar
klonk ze nietgedupeerd als ze werd j
door een te geraffineerde pianistiek, die
6eze wondere compositie krachteloos
maakte en er de spanning aan ontnam.
Wat soms voor Schumann gold. gold.
hoewel in mindere mate, ook voor Liszt.
Diens Funèrailles bijvoorbeeld, het eerste
nummer na de pauze: ook deze miste,
gehoord de boven aangeduide „behan
deling", spanning, zich manifesterend in
een manco aan dynamiek en ritmiek.
Maar dan volgen er Deux raises
oubliées en Deux Etudes de Concert
Waldesrauschen en Gnomenrelgen en
dan gaat de consument, de pianistische
mogelijkheden constaterend, die hier ge
realiseerd worden, volledig door de
knieënMaar dan ook volledig
En gulzig geniet hij daarna van Liszts
Twaalfde Rhapsodie in cis klein, waar
mee Magalov zijn matinee officieel be
sluit.
Officieelwan', de reacties van zijn
hoorders na afloop dwingen hem nog
enige tijd „doende" te blijven.
B. R-
door ratten en
zakkenrollers
TOKIO (DPA) Naarmate de ope-
j ning van de wereldtentoonstelling in
Osaka (Expo 70) op 15 maart nadert,
j groeien de zorgen van de organisatoren.
Een ervan betreft de ratten. Nu al heeft
een volksverhuizing van de knaagdieren
I uit de omliggende plaatsen „on voorstel -
I bare afmetingen" aangenomen, maar
I wanneer de honderden restaurants op
het tentoonstellingsterrein in bedrijf
zijn. zal de rattenbevolking naar ver-
wachting boven het miljoen uitkomen. I
Zakkenrollers betekenen een ander ge- I
vaar. De politie heeft een lijst van 3000
1 rondtrekkende zakkenrollers aan- het
j personeel van de Expo gegeven. Men
i rekent évenwei op het drievoud, alleen j
al uit Japan. Daar zullen zeker nog 300
buften land Sé"-r aki i ede n bijkomen.
Wij zien dc t.v.-programma's i
wit. We vinden dat voorlopig
lijke zaak omdat we
baseren op wat de meeste kijkers te
zien krijgen. Kleuren-t.v. mag dan
langzaam in opmars zijn. het aantal
kleurkijkers is. relatief gesproken, nog
vrijwel verwaarloosbaar.
Dat zet de omroepen uiteraard in een
moeilijke positie. Enerzijds moeten zij
zich gereed maken voor de toekomst
die zeker kleurig zal zijn. Aan de an
dere kant behoren zij zich te realise
ren dat de kijkgelders voor het groot
ste deel de kleuren nog niet kunnen
Meestal blijkt dat men begrip hiervoor
heeft. Kleurprodukties laten zich als
regel ook in zwart-wit heel goed bekij
ken. Maar soms vergeet een regisseur
de meerderheid en komt met een pro
gramma dat voor die zwart-witte
meerderheid een reeks van vraagte
kens oplevert.
Dat was gisteren tweemaal het geval
bij de AVRO. Het sterkst in de show
rond Liesbeth List. Daar zaten effec
ten in die, zo leek het ons, helemaal
op de kleur waren gebouwd, waardoor
het wat de vormgeving betreft
voor ons. zwart-witten. heel wat vraag
tekens opleverde. In wat mindtré ma
te gold het voor de film „Ballade van
de Zuiderzee", een diet 'zo érg opziëh-
Knappe Bob Rooyens. de regisseur
van de Liesbeth List Show. werkt ove
rigens beter als hij minder „breek
baar" materiaal heeft dan zijn centra
le ster van gisteravond. Liesbeth List
is een heel grote persoonlijkheid die
„vervreemdingseffecten" eigenlijk niet
verdraagt.
Haar enorme zeggingskracht kwam er
thans niet voldoende uit. Er was te
veel te zien om goed te kunnen luiste
ren. Natuurlijk waren er knappe
beeldvondsten, zoals het Averty-achti-
ge panorama-effect. Maar er waren
ook missers als de beeldbegeleiding van
AJAX-NAPOLI
OP RADIO
(Va
iroepcorrespondenl
HILVERSUM. Woensdag 21 januari
zendt de NOS-radio van circa 21.10 tot
21.30 uur via Hilversum 2 een nabe
schouwing uit van de eerste helft en
een rechtstreeks verslag viin het eerste
kwartier van de tweede helft van do
voetbalwedstrijd AjaxNapoli, die in
het Olympisch Stadion in Amsterdam
wordt gespeeld in de derde ronde van
het toernooi om de Runners-up Cup
Van circa 22.20 tot 22.30 uur volgt,
eveneens via Hilversum 2. een nabe
schouwing van de wedstrijd. Het aan
gekondigde pauzeprogramma „Fer-
mate" wordt woensdag 28 januari uit
gezonden."
„Zuinige" AVRO wenste ons overi
gens al om kwart over tien goenacht.
Ze ging toen sluiten en dat vinden we
voor een zondagavond belachelijk
vroeg. Zelfs gezien het feit dat ze ons
voordien in slaap had gewiegd met
een kunstgreperig programma over
oude stenen in Carnac....
Zaterdag zaten er voortreffelijke din
gen in het „bijwerk" van „Een van de
acht", het VARA-quizprogramma rond
kranten en krantenlezers. We noemen
de formidabele zanger Ivan Rebroff en
het voortreffelijke nummer van Les
Cascadeurs de Paris. Maar het spelle
tje dat de eigenlijke inhoud vormt werd
iets lachwekkends. Is er eigenlijk wel
een selectie geweest die een i-edelijke
bijdrage van de deelnemers garandeer
de?
Het werd
Mies Bouw
sen leek. Kandidaten struikelden over
de allersimpelste opgaven. Jammer
voor de beide finalisten, die meer in
hun mars hadden. Uiteindelijk won
een charmante vertegenwoordigster
van het „Dagblad van het Oosten"
(„waar de wijzen vandaan komen!").
We gunnen haar de prijzen, maar had
den liever een sterkere competitie ge-
Achter het Nieuws besteedde'veel aan
dacht aan het PvdA-congres in Gro-
ninge^. Een tegenvallende reportage.
Er was ditmaal geen Nieuw-Linkse
dans-solist eq over het succes dat de
PvdA-vrouwen op het congres behaal
den werd met geen woord gerept.
-
Maandag en vrijdag zendt de NCRV -
respectievelijk de negende en de tien
de aflevering uit van „De kleine zie
len". waarmee dit televisiefeuilleton
wordt besloten. Tussen het einde van de
achtste en het begin van de negende j
aflevering ligt een periode van tien j
jaar. De oude heer Van der Welcke Is
gestorven en zijn zoon Henri, Constan-
ce en Addy zijn verhuisd naai- de gro-
le villa in Driebergen. De kinderen van
Gerrit zijn met hun moeder Adeline
bij hen komen inwonen Emilie van
Naghel. die in Constances nabijheid 1
wilde blijven, heeft eveneens een ka-
mer in het grote huis gekregen en Ma-
ma Vim I.owe. geheel vereenzaamd
en kinds, is ook al aan de zorgen van
Constance toevertrouwd. Mathilde is in
het grote huisgezin ontvangen met een l
zekere achterdocht. Niemand heeft ooit
begrepen ook Constance en Van der
Welcke niet waarom Addy deze
vrouw, die niet van hun stand is, ge-
trouwd heeft.
(Nederland I, NCRV, 21.35 uur)
Bernard Hedges legt in de aflevering
van „Please sir" aan. 5C het nieuwe
huisreglement uit. dal binnenkort in
werking zal treden op de Fenn Street
School. Deze regels steunen op een idee
van mr. Cromwell en miss Ewell is
hoe kan hel anders vol lof
dit nieuwe initiatief.
Maandag NCRV Nederland I 20.45 i
Lucv Ball zal weer op het scherm te
zien zijn voorlopig iedere maandag
avond in het VARA-programma met
haar dolle avonturen. In deze afleve
ring gaal Lucy op de hippe toer. Zij
ziet zich genoodzaakt om als zangeres
in de plaats van haar zieke dochter
op te treden, een affaire die als altijd
met de nodige hilariteit gepaard gaat.
Maandag- VARA Nederland 2 20.20 uur
De VARA-televisie brengt de rolprent
„Eind augustus in Hotel Ozon" van de
filmers Jan Schmidt en Pavel Juré-
cek op het scherm. De film schetst een I
wereld na „de grote vernietiging",
waarvan niet wordt aangegeven hoe
die is geschied. In die vernietigde we- 1
reld leven nog tien mensen: een oude
vrouw, een oude man en acht jonge
vrouwen. Alleen de beide oude mensen
hebben nog herinneringen
merüeving
de overgebleven jonge trek
ken doelloos door een wereld -onder
mannen, r„rt
Maandag VARA Nederland 2 20.45 t
Les Compagnons
cle la chanson
in Kurhaus
In het Kurhaus traden zaterdagavond
Les Compagnons de la Chanson op. die
al 25 jaar lang in Frankrijk en daarbui
ten faam genieten. Het gezelschap be
stond tot voor kort uit negen man. maar
telt er nu nog acht na het overlijden in
december j.l. van Serge Bourguignon.
Verschillende van hun liedjes zijn over
bekend geworden door radio en plaat,
t.w. L'amour est bleu. Les comédiens.
Jerusalem en or etc. In de loop der ia-
ren is het programma wel vernieuwd
maar naast het muzikale hebben zij zich
altijd toegelegd op het mimische in hun
optreden. Kortom, men moet zc hun lied
jes hebben zien zingen om over Les com
pagnons te kunnen oordelen. Zij beheer
sen allen zeer veel instrumenten en ma
ken van elk lied een speelse voorstelling
Zaterdagavond kon men o m. genieten
van La Costa Brava, Un Mexicain, Le
petit Mexicain. Un violon sur le toit. Le
baron Gontran, Le clown et l'enfant
triste, Quand la mer monte en Mon Es-
pagnole. Er was veel applaus en veel
meeleveft uit een matig bezette zaal.
Kunsth - —v Nieuwe Spie-
gclstraa' -vpoceert tot
10 febnv. n roslawa
Dankowa en kleuretsen van Rob Clous.
Leden van de BBK hebbeu zich
zaterdag staand, liggend en zittend,
opgehouden in de Nachtwachtzaal
van het Rijksmuseum le Amster
dam Ze deden dit nadat zij uit het
Stedelijk Museum verwijderd wa
ren door de politie.
In het „Stedelijk" bleven vrijdag
avond een dertigtal kunstenaars
achter na de opening van de ten
toonstelling van werk van de
Amerikaan Claes Oldenburg. Zij
verklaarden niet te zullen vertrek
ken voor een door de directie van
het museum verwijderde BBK-
stand weer zou zijn ingericht. Bij
hun verwijdering, (üe nagenoeg
zonder problemen verliep, werd
proces-verbaal opgemaakt wegens
huisvredebreuk. In het Rijks-
kwaï
het
Toen om 5 uur de deuren dicht
gingen verwijderden ook de
BBK'ers zich.
Vanmorgen verklaarde BBK-secre-
taris Ernst Vijlbrief dat men van
plan was de BBK-stand „bij stuk
jes en beetjes" weer in het Stede
lijk Museum op te bouwen.
Mr. Bernsen van
amateurtoneel
overleden
Op de nog jonge leeftijd van 50 jaar
overleed te Den Bosch mr. Henk J.
Bernsen, secretaris van het Ned. Centrum
voor het Amateurtoneel. Hy vervulde
deze functie sedert de oprichting van dit
Centrum in 1968 bü de fusie van het
Werkverband Kath. Amateurtoneel cn
de NATU, een zaak waarin hy heeft
geloofd en die hy mede tot stand heeft
helpen komen.
Zijn liefde voor het amateurtoneel
bleek al in zijn leerling jaren op het
gymnasium van de paters franciscanen
te Venray. Later rechten studerend ln
Nijmegen ontplooide hij grote activitei
ten op en rond het toneel, dit laatste
vooral in zijn functie van praesus van
het studententoneel.
Toen studie en werk hem naar Den
Haag voerden speelde hij diverse rollen
voor de Haagse toneelvereniging ADO-
DVS in de jaren 1951-1953. Daarna ves
tigde hij zich in Dei> Bosch, waar hij
actief was voor de Rederijkerskamer. In
1960 werd hij voorzitter van het Werk-
verband Kath. Amateurtoneel, afd. Den
I Bosch, alsmede secretaris, van het lan-
i delijlc W.K.A.-bestuur. Vanuit zijn zuide-
lijke posl onderhield 'hij ook het contact
I met de Belgische amateurspelers. Hij
speelde een vooraanstaande rol in het
i comité amateurtoneel België-Nederland
De laatste jaren stond hij weinig meer
op de planken, maar voor de mise-en-
scène van de Maria-omgang zette hij
zich tellcenjare kleurrijk in.
jnZ tweede hobby naast zijn werk
J als provinciaal inspecteur van de ge
meente- en waterschapsarchieven, was
de filatelie, waarover ook enige publi-
1 katies van zijn hand verschenen.
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
NCRV:
19.04 uur:
Scheepsjongens van
Bontekoe
19.14 uur:
Jeugdherinneringen
19.30 uur:
Breng eens een
zonnetje
20.00 uur:
Journaal (NOS)
i 20.20 uur:
Hier en nu
21.35 uur:
De kleine zielen
22.35 uur:
Psalter
22.45 uur:
Journaal (NOS)
22.50 uur:
Statistiek, les 15
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
VARA:
d 20.20 uur:
Hier is Lucy Ball
20.45 uur:
Hotel Ozon, tv-spel
22.15 uur:
Achter het nieuws
22.55 uur:
Journaal
TV morgen
NEDERLAND I
NOS-NOT:
10.45 uur:
Verkennen en
ontdekken
11.10 uur:
De wijde wereld
Van dc „import" die we de laatste Zo waren het eerste en tweede bedrijf
jaren aan operette in Nederland gezien j afgezien van de aankleding redelijk in
en gehoord hebben, is „Die Fledermaus" klasieke stijl gehouden, maar werd het
zoals nu deze maand door het Deulsches derde bedrijf een uitbundige revuescene
Tournée-Theater gebracht wordt, het met de zeer humoristische gevangenis
best bevallen. Niet in de laatste plaats cipier van Franz Heigl als middelpunt
omdat dc „veterane" Elfie Maycrhofer i Stelde de montering niet zo veel voor
nog steeds een Adèle op de planken zet (vooral op efficiëncv gericht) het kleine,
I Grote winstpunten vergeleken bij
Nederlandse operette-ensembles is, dat
het Tournée-Theater beschikt over een
orkest dal de partituur van Johann
I Strauss aan kan: ditmaal het MAV-
Symfonie-orkest uit Debrecen.
Dirigent Theo Möhrens en regisseur
Paul Helmut Schüssler zijn het verder
i kennelijk er over eens weten te worden,
dat men Strauss' beste operette scenisch
balletgroepje danste zeer virtuoos
kreeg dan ook bij elk optreden van de
uitverkochte Congresgebouwzaal een
open doekje.
Het grootste succes was evenwel voor
Elfie Mayerhofer; qua actie overtrof ze
nog al haar mannelijke partners en op
Sari Barabas. de charmante vertolkster
van de Rosalindepartij had ze voor. dat
haar stem hoogte en volume behouden
heeft.
Het werd op die manier een Fleder
maus die op een fundament van humor
I kwam redelijk aan haar trekken.
Op die manier krijgt het Münchener
Tournée-Theater bij de ruim 3000 Hage-
i naars die dit weekend de voorstelling
J gezien hebben een krediet
i doorgewerkt kan worden.
G. v. L.
V.S. verbieden
luchtvervuiling
door vliegtuigen
WASHINGTON (AP) De Ameri
kaanse regering laat de 43 luchtvaart
maatschappijen in de VS morgen weten
dat zij in 1972 een einde moeten hebben
gemaakt aan het vervuilen van de lucht
door rook uit straalmotoren. Doen zij
dit niet, dan zullen zij zich blootstellen
aan wettelijke strafmaatregelen die door
het congres zullen worden genomen. De
regering is van mening dat eind 1972 al
le straalvliegtuigen „rookloos" kunnen
vliegen en dat dit 13.5 miljoen dollar gaai
kosten. Dc maatschappijen zeggen dat
dit eind 1974 kan en 30 miljoen dollar zal
moeten kosten.