Pastoraal Concilie: schaken zonder dat men eikaars zetten begrijpt Aan besluitvorming niet toegekomen Bisschoppen hebben bezwaren tegen rapport over ambt Nieuw Links: bestuur van P.v.d.A. is niet genoeg socialistisch Hoofdpunten voor beleid inkomens Concilie betreurt afwezigheid van pro-nuntius mgr. Felici Nieuw boek 65-jarige Viruly Hess wellicht niet terug naar Spandau Bronswerk dreigt met ernstige maatregelen DINSDAG 6 JANUARI 1970 DE LEIDSE COURANT PAGINA 8 HOSPITA OVERLEEFT VIJFTIG MESSTEKEN (Van een onzer verslaggevers GRONINGEN' Vijftig messteken bracht een 26-jarige Groningse psycho logiestudent de 80-jarige pensionhoudster Aafje Smit uit Groningen vrijdagnacht toe. Doordat de bejaarde dame een cor set droeg bleek zjj na de langdurige steekpartij niet al te ernstig gewond. De student bleek tot zijn daad te zijn ge komen onder invloed van LSD-gebruik. Na de steekpartij ging de oude dame totaal overstuur naar bed. Pas de vol gende morgen waarschuwde zij de bu ren. De psychologiestudent bleek op be zoek te zijn geweest bij zijn 20-jarige vriendin, die bij de pensionhoudster op kamers woont. Toen de Groninger politie naar aan leiding van de steekpartij dit week einde een onderzoek in de kamer van het vriendinnetje instelde, vond men daar een blokje hasjiesj. Het meisje werd ingesloten, verdacht van over treding van de opiumwet en de student verdacht van poging tot doodslag. Oorzaak voor de messtekerij bleek het feit, dat de oude dame de student tot tweemaal toe verzocht de radio op de kamer van zijn vriendin, die op het moment van de steekpartij niet aanwezig was, wat zachter te zetten. Tegen half elf kwam de student de woonkamer van de oude vrouw binnen. Aafje Smit zat juist appels te schillen en bood de jongeman ook een schijfje aan. Deze pakte daarop het aardappelschilmesje om daarmee de vrouw tot bijna 50 maal toe in de buik te steken, nadat hij eerst had geprobeerd haar te wurgen. De student gaf als motivering voor zijn handelen op, dat hij dacht „door de vrouw te vermoorden de oude Ëva om het leven te brengen en daarmee de aggressie in de mensen teniet te doen." Voor jongeren is concilie moeilijk te verteren zaak Aartsbisschop Makarios, president van Cyprusbrengt momenteel een staatsie- bezoek aan Tanzania Bij zijn aankomst werd hij verwelkomd door president Nyerere (rechts) Water gezakt in Mendoza BUENOS AIRES (AP) Volgens de laatste berichten uit het plaatsje Men- doza, dat werd overstroomd toen een j dam doorbrak, is het water snel ge zakt en zijn de bus- en tramdiensten hersteld. De watervoorraad van de stad is niet beschadigd en de elektriciteitsvoorzie ning is langzaam weer op gang geko men. Het aantal doden wordt geschat op ongeveer honderd. Theologische visie niet geheel juist (Van oYite redacteur qeestelijk leven) NOORDWIJKERHOUT Bü monde van mgr. Möller van Groningen hebben de bisschoppen tijdens de zitting van het pastoraal concilie over het pries terambt vanmorgen laten weten, dat zij bezwaren hebben tegen de theologische visie die aan het ontwerprapport „naar een vruchtbaar en vernieuwd functio neren van de ambtsbediening" ten grondslag ligt. De bisschoppen zijn van mening dat deze visie niet voldoende instemming kan krijgen binnen het geheel van de Kerk, mede omdat zij niet in overeenstemming is te brengen (Van o e parlementaire redactie) AMSTERDAM De Nieuw-Links groep in de Partij van de Arbeid heeft tij dens een bijeenkomst in het weekeinde de ontwerp-resoluties van het partijbe stuur voor het PvdA-congres op 16 en 17 januari in Groningen onvoldoende ge noemd. Naar de mening van deze groep blijkt uit de resoluties geen socialistisch totaalbeleid en ontbreekt een planning op lange termijn wat bet inkomensbeleid betreft. De Nieuw-Linksers stelden daarom zelf een reeks hoofdpunten voor een in komensbeleid op, die zowel op de gewes telijke partijvergaderingen als op het partijcongres ter discussie zullen worden gesteld, wat de groep vooral steekt, is het ontbreken van het aangeven van een samenhang tussen inkomenspolitiek en zaken als cultuur- en onderwijspolitiek, democratisering e.d. Nieuw Links vindt, dat er een garan tie op inkomen voor iedereen moet ko men. Dit recht op een minimum inkomen wordt noodzakelijk geacht in verband I met allerlei technologische ontwikkelin- gen en wordt dan ook belangrijker ge- acht dan het noemen van recht op arbeid als aktiepunt, wat het partijbestuur doet. De groep bleek voorts niet geporteerd te zijn voor vermogensaanwasdeling en spaarloon. Vermogensaanwasdeling, door het PvdA- bestuur bepleit in navolging van het NVV, zou de arbeiders aandelen geven en hen derhalve opnemen in het kapitalistische systeem, terwijl de par tij volgens Nieuw Links juist een hervor ming van de maatschappij in socialisti sche zin moet voorstaan. Het bezwaar tegen spaarloon is, dat de arbeiders via deze wijze van beloning als financiers moeten optreden, terwijl anderen hun in- Linksers vinden bezitsvorming verraad komens vrij kunnen besteden. De Nieuw aan het socialisme. Nieuw Links verlangt voorts nationa lisatie van het bankwezen, een beter sta kingsrecht, afschaffing van jeugdlonen, studie van de mogelijkheid van stakings recht, studie van de mogelijkheid van in- troduktie van 'n maximuminkomen, ver lenging van de leerplicht tot achttien jaar, twee studiedagen per week voor werken de jongeren, die voorts een achturige werkdag en 25 vakantiedagen moeten krijgen. Ook de federatie van jongerengroepen in de PvdA heeft voorstellen voor het partijcongres opgesteld. In deze voorstel len is eveneens sprake van nivellering van de inkomens ten behoeve van een verdergaande democratisering. Vermo gens moeten volgens de jongeren gesocia liseerd worden, opdat de gemeenschap een greep krijgt op de investeringen. In dit kader past volgens de FJG ook socialisatie van de banken, de verzeke ringsmaatschappijen en de bodemschat met het tweede Vaticaans concilie waarop, volgens hen, „nooit expliciet teruggegrepen wordt". Met name stellen de bisschoppen zich ook vragen over de aanbeveling waarin gevraagd wordt, te onderzoeken of en in hoeverre iemand die niet de traditio nele ambtswijding ontvangen heeft, kan vporgaan in de eucharistie^ Tevefii vragen de bisschoppen zich af, of binnen de katholieke traditie sprake kan zijn van de vrouw in het ambt. Öij'Wtjfcèmhet pastoraal concilie-er-op, dat de vragen rond het priesterambt ook op de agenda staan van de inter nationale theologencommissie. Overi gens stemden de bisschoppen er mee in, dat de aanbevelingen van het ontwerp rapport over het ambt vandaag en mor gen onderwerp van discussie zullen zijn. Over de celibaatskwestie hebben de bisschoppen niets opgemerkt. Zoals bekend wordt in de aanbevelingen ge pleit voor ontkoppeling van de celi- baatsplicht en het priesterambt. De bezwaren van de bisschoppen wer den in niet misverstane woorden ont zenuwd door prof. dr. E. Schillebeeekx, theoloog van de Nijmeegse universiteit. Hij wees erop dat zowel de interventie van de bisschoppen als de moeilijk heden op gelijk ten'ein, uitgesproken in de reacties op het ontwerprapport door de kerkprovincie, blijk geven van een te beperkte kennis van de docu menten van het tweede Vaticaanse Concilie. Namens de oecumenische commissie van het pastoraal concilie wees de ge reformeerde hoogleraar dr. A. van der Woude uit Kampen erop, dat volgens drie leden der commissie, het ontwerp rapport de neiging naar laag kerkelijk heid vertoont, waarin in feite geen behoefte is aan expliciete priesterlijke functies. De andere leden van de com missie toonden juist waardering voor het stuk. Drs. W. Chamuleau, rapporteur van de meningen der diocesane delegaties, kon meedelen dat deze vertegenwoor digingen alle aanbevelingen globaal onderschrijven. Hij zei dat zij zich „zeer bewust zijn van de repercussies die deze aanbevelingen en de debatten er over in de universele kerk zullen hebben. Wij vragen de universele kerk om lespeet en begrip wanneer wij in de geest van geloof, hoop en liefde zoeken in een eerlijke, openhartige dialoog tussen alle geledingen, naar een oplossing, ook als die ligt in geen andere mogelijkheid dan in die van een eigen aangepast beleid". NOORDWIJKERHOUT. „U zit zelf in een impasse, en dat is ons probleem". Zo doorbrak gistermiddag na de lunchpauze de dominicaan Jan Bonsen uit Utrecht, lid van de actiegroep 4-7 van jonge religieuzen, theolo giestudenten en werkende jeugd, voor een moment het frustre rende debat van het pastoraal concilie te Noordwij'kerhout. De afgevaardigden uit bisdommen, van religieuzen, van organisaties en bisschoppen, beraadslaagden de eerste (lag van de vijfde vol tallige conciliezitting over de religieuzen in ons land. De hele ochtend werd in beslag genomen door getuigenissen van religieu zen over de zinvolheid van hun leven, en van leken die een drin gend beroep meenden te moeten doen op de kloosterlingen als mensen van gebed, bezinning en evangeliebeleving. Balletjes wer den over en weer gegooid en steeds werd duidelijker dat allen, religieuzen zowel als leken, voor dezelfde problematiek staanwat betekent geloven in deze tijd en hoe beleef je het; de een als leek, de ander als religieus. Een och tend die veel onvrede nalietmen kon niet tot zaken komen. De actiegroep 4-7 volgde dit steriele woordenspel op een afstand: via een intern televisiecircuit namen zij er kennis van in de voor hen gereserveer de kapelruimte van college Leeuwen horst, van waaruit zij bij tijd en wijle een gezant stuurde met de vraag, op de een of andere manier in de discussie in de concilie-aula betrokken te mogen worden. In de ochtend lukte dat niet. In de middagpauze sloegen zij een slag. Een groot aantal conciliegangers nam deed aan een hearing in de kapel, waar zij ervan overtuigd raakten, dat wel licht de inbreng van deze jongeren de impasse zou kunnen doorbreken. De vernieuwing van het religieuze leven kan geen zaak zijn van aanpassing van verouderde structuren zoals het debat van de ochtendzitting had doen Jongens van de groep 4-7 in debat met mrH. R Schreurrs (rechts), secretaris van de centrale commissie en verantwoor delijk voor de praktische gang van zaken tijdens het pastoraal concilie. De groep moest gisteren onder protest naar een kleinere ruimte van gebouw Leeuwenhorst. veronderstellen. Het was pastoor Joost Reuten uit Amsterdam (vertegenwoor diger bisdom Haarlem) die aan het begin van de middagzitting tien minu ten spreektijd voor de actiegroep 4-7 vroeg, „zodat we eindelijk tot de harde kern van de zaak kunnen komen". Deze interventie werd toegestaan. Waarde „Voor de jongeren", aldus woordvoer der Jan Bonsen. „Is het pastoraal con cilie een moeilijk te verteren aan gelegenheid. Wij twijfelen aan de waarde ervan. Nooit wordt er iets uitgesproken, al was het alleen maar de ellende waarin wij als geloofs gemeenschap verkeren, die niet weet hoe in deze tijd te geloven. Wie alleen over aanpassing spreekt, mist de dieper liggende vragen. Wat betreft het ontwerp-rapport over de religieuzen": Het wil in feite niets anders doen dan de religieuzen opnieuw inpassen in de kerkelijke kaders. Het gaat niet van iets geheel nieuws uit, dat komen moet, maar van de oude structuren. Ook schiet het tekort in zijn beschouwing over de drie geloften, waaraan reli- In dc namiddagver gadering van het pasto raal concilie van dinsdag is op verzoek van een der afgevaardigden een telegram verzonden aan de pro-nuntius mgr. Felici in Den Haag. „De deel nemers aan het pastoraal concilie betreuren ten zeerste uw afwezigheid", luidde de tekst. Hieraan was een korte discussie vooraf gegaan. De tekst van het telegram bevatte oorspronkelijk twee zinnen. Er was een toe gevoegd: „Wü vragen u met aandrang alsnog in hun midden aanwezig te willen zijn". Na alle pogingen van de kardi naal vond de meerder heid van de vergade ring het niet meer nodig die uitnodiging nog eens te herhalen. Die is de opdracht gever van de luchfcreela- me, die er zondagmiddag kardinaal Alfrink toe bracht de ogen ten hemel te slaan, toen een klein Piper-vliegtuigje boven zijn residentie in Utrecht rondcirkelde met de aanmaning: „eenheid met Rome". Tallozen hebben zich met dit pro bleem gewend tot Martin- air Holland, de moeder maatschappij van de N-V. Luchtreclame Ne derland, die de vlucht uitvoerder. Maar Martin air bief het antwoord schuldig: de opdracht gever is een particulier, die anoniem wenst te blijven. Al meent de karidnaal dat het geld beter besteed zou zijn aan hongerende kinder tjes in Biafra, de myste rieuze opdrachtgever blijft een andere over tuiging huldigen. Hij heeft de N V. Lucht reclame Nederland in Hilversum vandaag op nieuw opdracht gegeven voor een reclamevlucht van drie kwartier. Om een uur vanmiddag vloog het vliegtuigje met de leus boven Noordwijker- Wereldkerk De onlangs opgerichte actiegroep Wereldkerk heeft als spreekbuis van een grote groep katholie ken. onder wie rond 1500 priesters, een appel gericht aan de deel nemers van het pasto raal concilie in Noord- wUkerhout om, ook by de pogingen om tot op lossing te komen, de eenheid met de gehele Kerk (dus ook Rome) niet in gevaar te brengen. Naar de mening van de actiegroep Wereldkerk moet het pastoraal con cilie aanbevelingen doen ten aanzien van prak tische beleidspnten, die die van dien aard z(jn dat de Nederlandse bis schoppen de medewer king van buitenlandse collega's kunnen verkrij gen om deze in Rome met kracht te verdedi gen. Actie De actiee die postoor Abeln van Westzwaag- dijk in Noord-Holland heeft gevoerd tegen de ontkoppeling van ambt en celibaat heeft 4000 reacties ten gunste van zijn actie opgeleverd. 2300 kaarten en brieven heeft hij aan mgr. Zwart kruis van Haarlem ter hand gesteld- 1700 anderen zal hij morgen, wanneer in Noordwijker- hout over het priester ambt, speciaal het celibaat, gesproken zal worden, aan kardinaal Alfrink laten overhan- In een kantine van het nieuwe Schip hol heeft schrijver en luchtvaartpioniei A. Viruly, gisteren 65 jaar oud gewor den, in aanwezigheid van vele klassiek< figuren uit de luchtvaart en uit de to neelwereld zijn door de uitgeversmaat schappij Ad Donker N.V. Ie Rotterdair uitgegeven omnibus „Kunst en vlieg werk" ten doop gehouden. Wim Kan Corrie Vonk. Charlotte Kohier, Marti* Verdenius, Hans Keuls en enige Zeeuw se schonen luisterden dit feest op. Viru ly's echtgenote, de actrice Mary Dres- selhuys. las passages voor uit de inlei ding, die Jan de Hartog in Florida voor deze nieuwe uitgave heeft geschreven als hommage voor zijn levenslange vriend, die hij „een vogel tussen de zoogdieren" gieuzen zich gebonden hebbenarmoede, gehoorzaamheid en zuiverheid. Het laat niet zien, dat deze bedoeld zijn als protest tegen de maatschappijarmoede tegenover de consumptiemaatschappij, gehoorzaamheid tegenover machtsdrift en verzieking van de democratie, die in feite op een handige manier de mensen onderwerpt aan het establishment, en zuiverheid Ms protest tegen een ver- sexte samenleving en tegen de indivi dualiserende tendens van huwelijk en gezin als enige vorm van legitiem totaal menselijk samenleven. Het pastoraal concilie kan dit element van maat schappijkritiek ook niet inbrengen, om dat het de Kerk eenvoudig niet wil bevrijden uit haar keurslijf van aan passing aan het establishment. Deze harde woorden wanen niet in staal de besprekingen van het concilie over de religieuzen op een nieuw spoor te zetten. Men ging door, de stukken op het schaakbord te verplaatsen zonder eikaars zetten begreep. Mis- felle bewoordingen sprak van een „absurde zaak" om de religieuzen als gespreks thema binnen het pastoraal Concilie te brengen Hij vroeg zidh af of men daar mee de religieuzen niet opnieuw op een voetstuk plaatste door namelijk te spre ken van een aparte grondinspiraitie te genover de leken. „Het voortbestaan van klooster en kloosterlingen is onbelangrijk, mis- schien wel onwenselijk. Laten de reli- I gieuzen zich zelf vragen stellenbeteke- i nen wij nog wel iets?" I Om een eindeloze discussie te vermij den, stelde dr. E. van Montfoort (na mens de slachtingen van broeders, zus ters en priestercongregaties in Neder land) voor om in de toekomst onder scheid te maken tussen drie niveaus: De oudere religieuzen; met wie de hele kerkprovincie solidair dient t zijn en voor wie leefbare mi lieu's geschapen moeten worden in deze tijd van verandering. De jongeren; „Het is levensnoodzakelijk dat zij al vast beginnen met hun visies en ide alen in daden om ie zetten; zij moeten en mogen niet wachten op de goedkeu ring van beleidsd nstant i es De middengroep; die eindelijk eens serieus werk moet gaan maken van de vernieuwing binnen bestaande orden en congregaties. Met name deze laatste groep zal er goed aan doen, de vernieuwing op te zetten als antwoord op behoeften die oin de sa- menieving leven: enerzijds aan con templatie (gebed en bezinning) en an derzijds aan kritische instanties in de wereld van industrie, recreatie, kan toorwerk etc. De middengroepen zullen er wel rekening mee moeten houden, dat de kloosterinstiituten, waarin zij nu leven en van \Vaaruit zij nu werken, eventueel hun langste tijd gehad heb- Experlmcnfceren Ook bisschop J Bulyssen van Den Bosch spoorde de jongeren aan, te ex perimenteren. De bisschop vroeg de religieuzen op hun hoede te zijn voor verburgerlijking die juist bij experimenten met kleine groepen grote kansen maakt. Hij was van mening, dal op dit moment daden belangrijker dan woorden zijn: „Ver moei je niet met vaak filosofische be schouwingen over de zin van hel reli gieuze leven". Een opmerking die uit het hart van veel conciliedeelnemers gegrepen was na een dag van vaak langs elkaar heenpraten en soms hoogdraverijen. Voor de Kerken uit de reformatie zal er ook al geen groot licht zijn opge gaan, prof. dr. H. Bronkhorst: „De laatste jaren heeft de reformatie zich steeds vaker de vraag gesteld of haar afwijzing van het kloosterleven vier eeuwen geleden wel terecht is geweest Een uitdaging is het ontwerprapport over de vernieuwing van het religieuze leven aan ons beslist niet. Ik vind het een gemiste kans". De brief van Roger Schutzz, prior van de protestantse monnikengemeenschap Taize in Frankrijk, die aan het begin van de debatten werd voorgelezen en waaruit bleek dat men ook in Taize het ontwerprapport bestudeerd had, kon niet voldoende inspiratie bieden. Besluitvorming Tot besluitvorming is het op deze con ciliezitting nauwelijks gekomen. Er zal een commissie ad hoe worden samen gesteld* mét" het* dbg" cfp niemfre §ameh- werkingsverbanden door vele orden en congregaties die ons land telt. Deze werkgroep zal volkomen onafhanke lijk moeten en kunnen werken. De ad viezen voor beleid zou zij binnen zes maanden indienen. Ook zal het onder ling beraad van de religieuzen per bis dom, zoals dit reeds in Groningen be staat, verder moeten worden uitge bouwd. Op de achtergond zal telkens de vraag dienen te staan hoe teams van religieuzen, van welke kleur ook. het meest efficiënt samenwerken op terreinen waar daaraan het meest be hoefte is. Dit kan zijn op het gebied van bezinning, gebedscultuur en con templatie. maar evenzeer op maat schappijkritisch niveau. De nadruk zal erop moeten liggen, hoe religieuzen dienstbaar kunnen zijn op plaatselijk vlak, bijvoorbeeld ln een stad of streek. Tenslotte nam het concilie met applaus een amendement van de contempla tieve zuster Pia Bal aan. Hierin werd gevraagd de beschouwende zustercon gregaties het recht te geven, zelf hun leven te organiseren zonder de voort durende controle van bisschoppelijk» gedelegeerden en zonder de bevoog ding van de congregatie der religieuzen in Rome. Zuster Bal: „Wij willen middenin de samenleving staan maar wij krijgen er eenvoudig de kans niet toe". LONDEN (AFP) Engeland zal zich misschien verzetten tegen een terugkeer van Hess naar de Spandaugevangenis. De Grote Vier moeten het over te rugzending eens zijn, evenals een vier ledig akkoord noodzakelijk was om Hess in het Britse hospitaal opgenomen t» krijgen. Als zich een gunstige gelegen heid voordoet, zal Engeland waarschijn lijk bij de Russen opnieuw de invrijheid stelling van Hess bepleiten. Dit is bekend geworden na het bezoek, dat de zoon van Hess in Londen afgelegd heeft aan de Britse onderminister van Buitenland se Zaken Thomson. „Stakingsactie kan niet worden getolereerd'' AMERSFOORT (ANP) De directie van Bronswerk N.V. In Amersfoort hreft in overleg met de Raad van Bestuur van de Verenigde Machine Fabrieken een brief gestuurd aan de 160 werknemers 'Jie gisteren een uur hebben gestaakt. In deze brief stelt de directie. ..dat deze actie niet kan worden getolereerd en dat zU bU voortzetting ervan tot haar spyt genoodzaakt zal zyn. ernstige maatrege len te nemen". De directie herinnert eraan, dat zij de personeelsleden op 30 december ln een uitvoerige brief al uiteen heeft gezet, waarom hun eisen niet kunnen worden ingewilligd. De stakers handelen volgens haar in strijd met de eigen arbeidsover eenkomst en met de CAO. De vakbon den staan niet achter de staking-van eenen-uur die, als de plannen van d» actie voerende werknemers doorgaan, iedere dag zal worden herhaald. Van daag zou er wederom gedurende een uur gestaakt worden; ook zal er geen over werk en nachtwerk worden verricht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5