toneel 'opige documentaire alcoholisme antenne Wijdl op tv over AVRO IN CLINCH MET KNVB en Juliette Elke dag is er één JOHN SHIRLEY-QUIRK „Gangsters" Romp() op Schiphol Dag van discjockeys Show Liesbeth List naar Monte Carlo Water in Rome PAGINA 2 MAANDAG 5 JANUARI 19T0 SaaiaiiiiwiiiiuiiniinaniiiRuiiiii Het Theaterjaarboek is weer versche nen. Het betreft het jaarboek over he seizoen 1968-1969, het is nummer 18 kost f 6,50 en is verkrijgbaar bij de kassa's van de schouwburgen, de boek' handel en bij Uitgeverij Buijten ei Schipperheijn in Amsterdam. Op de omslag een foto uit „Hendrik IV' Shakespeare, zoals dat door Theater in een marathon-voorstelling werd ge speeld. De inhoud van het Theater- boek is weer het gebruikelijke oi zicht van de verrichtingen aan front van het Nederlandse toneel theater en een grote reeks foto's diverse voorstellingen. Van de gezelschappen staan de cijfers afgedrukt, waaruit men het succes van de Voorstellingen kan aflezen. Jam mer genoeg is er niets opgenomen over het aantal voorstellingen, dat vrije pro- dukties hadden. „En ik dan?" van An nie Schmidt werd bijvoorbeeld twee honderd maal gespeeld, bij de gezel schapen was het grootste succes „Cen trum vermoordt pianiste", dat 121 maal is gebracht, verder zijn er opval lende resultaten geweest met „De Ge stolen Prins", een kinderstuk van De Nieuwe Komedie -Arena (104 maal) en met „0 is 0" van Studio (113 maal). Het minst gespeeld is „Dodendans" van Strindberg geweest, waar de Ne derlandse Comedie maar tienmaal mee voor de dag is gekomen. Vanwege de vele foto's, die evenzoveel herin neringen zijn aan de stukken, die het vorige seizoen gespeeld zijn, is het Theaterboek een noodzakelijke aan schaf voor de toneelliefhebber. De Spaanse Brabander In het seizoen waar dit Jaarboek de documentatie over geeft, werd 82 maal een voorstelling gegeven van „De Spaanse Brabander", een produktie van De Nederlandse Comedie, die u op nieuwjaarsdag nog eens op de televisie heeft kunnen zien. Erik Vos voerde de regie over dit stuk van Bredero en hij had de tekst laten herzien en moderni seren door de neerlandicus en toneel criticus Gus Kekers. Onlangs heeft Uitgeverij Moussaulf in Amsterdam de ze bewerkte tekst op fraaie manier uitgegeven in de serie Tekst-Dohemen- ten -Achtergronden, waarin eerder Bnchners „Leonce en Lena" ver- Zoals ook bij Leonce en Lena het ge val ls, geeft deze fraaie Bredero-uit- gave meer dan alleen de tekst. Er ls Informatie opgenomen over de voor stelling, met foto's en een boeiend ar tikel van regisseur Erik Vos, die bo vendien geïnterviewd is door Guus Re- kers. Het boek kost f 12,50. De rechterpagina's van bet boek be vatten de tekst zoals die gespeeld is, In de bewerkte, gemoderniseerde ver sie dus. Het herlezen van'die tekst is een genoegen, speciaal als men na gaat, waar Rekers wijzigingen heeft aangebracht. Dat is eenvoudig genoeg, want de linkerpagina's geven aan hoe de tekst in de originele 17e-eeuwse edi ties luidt. Het is inderdaad een knap pe bewerking, die weinig verloren laat gaan van de sfeer en de kracht van Bredero's origineel. Het uitgangspunt van bewerking en uiteindelijk ook van de uitgave is de volgende gedachte: ..Klassieken moeten nu leven. De gro ten van vroeger zijn niet klassiek dat ze oud zijn, maar omdat ze onze generatie opnieuw invulbaar zijn", zoals Erik Vos het zegt. Dit uitgangs punt is in die tekstbewerking op knap pe wijze uitgewerkt. De Spaanse hoer Hetzelfde uitgangspunt heeft Hugo Claus geleid, maar die is verder ge gaan, toen hij „De Spaanse Hoer" schreef. Globe heeft dit stuk sinds 1 Januari op het repertoire, woensdag avond komt het in de Koninklijke Schouwburg, regie Ton Lutz en met Ank van der Moer. „De Spaanse Hoer" is een bewerking van „La Celestina", een soort roman in dialoogvorm van de 15e-eeuwse Spaanse auteur Fernan do de Rojas, dat enkele jaren geleden als toneelstuk werd gebracht door de Haagse Comedie. Claus heeft op eigen gezag nogal wat wijzingen aangebracht. Hij stelt dat het oorspronkelijke werk is geschreven ter stichting van jonge en onervaren minnaars. „Die worden voor allerlei gevaren gewaarschuwd, speciaal voor het gilde der koppelaars. Maar bij mij is dat natuurlijk helemaal anders ge worden. Ik heb de jeugd niet te be hoeden; ze kunnen beter vrijen dan niet", meent Claus en hij vertelt verder over de inhoud: „De ondertitel van de roman is „Comedia de Calisto y Me- libea". Dat zijn een soort Romeo en Julia, die ik een fikse injectie gege ven heb. Melibea is bij mij geen kuise hooghartige jongedame meer, maar ze brandt van verlangen. Toch zijn het nog bleke figuren vergeleken met Ce- lestine zelf. Dat is een geweldig mens, een vrouwelijke Falstaff. Ja wat moet ik over de inhoud vertellen? Celestina wordt driemaal vermoord, maar ze komt gewoon terug; de laatste keer als sprekend lijk". Dit dient om te la ten zien dat „theater een plaats van de verbeelding is, en heel weinig met de realiteit te maken heeft". Voor de rechtlijnige logica van een gewoon ver haaltje Ls totaal geen plaats. Woens dagavond kunt u het zien in de Kon. Schouwburg. Kunstverivoester dreigt weer MUNCHEN (Reutor) Een zichzelf wijsgeer noemende man, die tien jaar geleden zuur gegooid heeft over een schilderij van Rubens in München om de aandacht te vestigen op zijn plan voor een nieuwe wereldorde, heeft gedreigd op 10 januari een tweede kunstwerk van •wereldfaam te beschadigen, aldus heeft de politie in München bekendgemaakt. Deze man, de 63-jarige Walter Paul Menzl, is thans uit zijn woning in Meers burg (zuidwest-Duitsland) verdwenen na brieven verzonden te hebben aan de politie in München, met de aankondiging, dat hij opnieuw een „onschatbaar kunst werk" zal beschadigen. Spelfragmenten van Dendermonde» Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Ons land telt momen teel zo'n honderdduizend personen, die tengevolge van alcoholmisbruik in moeilijkheden komen met hun om geving en de overheid. Liefst 40.000 van hen zijn notoire drinkers, die hun glas niet meer kunnen laten staan en vroeg of laat geruime tijd uit onze samenleving moeten worden, genomen om door een ontwenningskuur te pro beren hun verslaving meester te worden. Het merendeel van hen valt vroeg of laat weer ten prooi aan de verleideIHke drank Ruim een jaar geleden vatte VARA- vegisseur Eimert Kruidhof (van de Maigretserie) het plan op om door middel van een gedramatiseerde t.v.- documentaire de kijkers te confron teren met de doem en de strijd van een alcoholist. Hij verzocht de romancier Max Den dermonde, schrijver van o.a. „De wereld gaat aan vlijt ten onder", een scenario te schrijven voor deze produktie. Den dermonde, zeLf ex-alcoholist, vertoeft fel Amerika, waar hij met zijn hele gezin in een caravan dit werelddeel daarkruist. In 1955 schreef Dendermon- de, die na een geslaagde kuur geen alcoholhoudende drank meer gebruikt, een autobiografie onder de titel „De dagen zijn geteld". Daarin schetst hij de eindeloze diepten waarin een drin ker steeds weer terugvalt, als hij na een onthoudingskuur het eerste glas geestrijk vocht weer door zijn keelgat spoelt. Voor de VARA-documentaire schreef Dendermonde drie versies alvorens hij met zijn laatste werkstuk de bedoelingen van regisseur Kruidhof enigszins wist te benaderen. ligheidsdrinkster een alcoboliste wordt. De regisseur wilde speciaal een vrouw de hoofdrol in deze tragische geschie denis laten spelen, omdat dronken schap door de grote massa altyd wordt vereenzelvigd met een vieze oude man. die met de spiritusflcs aan de mond ligt. Het door Dendermonde boeiend uit gewerkte onderwerp wordt in deze t.v.-documentaire echter vermengd met interviews, die Bas Roodnat heeft met onherkenbare alcoholisten en repor- tageflitsen uit een ontwenningsldindek. Daartussendoor schetsen medici en an dere deskundigen de tragische ont wikkelingsgang van hun patiënten. Deze in ons land weinig toegepaste televisievorm, namelijk het dooreen- vlechten van de geschreven levensloop van de jonge alcoholiste Edith Egges en de meer journalistieke informatie over de verschillende aspecten van het drankmisbruik en de gevolgen, zal waarschijnlijk op menige kijker ver warrend werken. De lotgevallen van Edith worden namelijk telkens onder broken door statements van deskun digen, die in een korte nabetrachting op het t.v.-spel waarschijnlijk beter tot hun recht waren gekomen. Nu zullen de kijkers bijna twee uur lang moeten uitzitten voor hun schermen om tot ontdekking te komen, dat de overigens deskundige t.v.-regdsseur met deze aan eenschakeling van scenes en gesprek ken beslist geen revolutionaire vorm van een gedramatiseerde t.v.-documen taire heeft tot stand gebracht. Ned. I VARA 21.10 uur. NEDERLAND I NOS •18.45 uur: De fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal VARA 19.04 uur: Coronation Street 19.30 uur: Opmaat NOS 20.00 uur: Journaal VARA 20.20 uur: Achter het nieuws •20.45 uur: Zo goed als nieuw 21.10 uur: Van o nroepcorrespondent) Hilversum Er is een ernstig menings verschil ontstaan tussen de AVRO- televisie en het dagelijks bestuur van de KNVB. Het conflict gaat over de uitzendingen van samenvattingen van de Engelse leaguewedstrijden voor de AVRO-televisie in het programma ..Sportpanorama" De KNVB-leiding is van mening, dat deze omroep verplicht is om voor elke uitzending bij haar om toestemming te vragen. Men beroept zich hierbij op een jaren geleden gesloten overeen komst tussen de UEFA en de Europese Radio Unie, waarin voorwaarden wer den vastgelegd voor het uitzenden van voetbalreportages op het beeldscherm. De AVRO is echter van mening, dat er beslist geen plicht bestaat om aan de landelijke voetbal bond toestemming tot uitzending te vragen. Er zou slechts sprake van een aanbeveling zijn. Het schijnt dat de UEFA thans de Britse commerciële ITV onder druk heeft gezet en geëist, dat ze voorlopig geen filmsamenvat tingen van Britse Leaguewedstrijden aan de AVRO-televisie zal leveren. De AVRO is voornemens langs juridische wegen pogingen in het werk te stellen om de Britse ITV te verplichten tot nakoming van het contract met de AVRO. Léon Povel. vroeger regisseur van ra diohoorspelen bij de KRO, trad gis teren bij dezelfde omroep op als t.v.- regisseur in Transplantatie, een spel van Maria Fuss, dat extra-actueel was nadat de KRO vorige week het gesprek uitzond dat David Frost voerde met hartchirurg dr. Barnard. Dat gesprek spitste zich toe op morele aspecten van orgaanlransplantatie, aspecten die ook de inzet van het spel vormden. Povel kreeg er alle gelegenheid in zijn kwaliteiten als dialoogregisseur te be wijzen; meer mogelijkheden zaten er evenwel niet in omdat het stuk meer als verhandeling dan als handeling was opgevat. Dramatisch viel er voor hem weinig eer aan te behalen. Het materiaal dat in Transplantatie werd aangereikt was desondanks be langwekkend genoeg en 't werd, met name door hoofdrolvertolkers Alec .van Royen en Gijsbert Tersteeg goed naar voren gebracht. Het „open slot" was het enig goed-denkbare slot omdat de discussie over deze materie eigenlijk maar nauwelijks op gang is gekomen. Hetzelfde geldt eigailijk voor de zaak die in de NOS-reeks „Kort geding" aan de orde werd gesteld, de juistheid n.l. van een wet die uitgeven en ver spreiden van pornografie verbiedt. Hier kwam een jury wel tot een uitspraak overigens: 7 stemmen vóór tegen 14 tegen zo'n wetgeving. Het „geding" belichtte een aantal kanten van de zaak, maar de manier waarop het geding gevoerd werd leek te wijzen op een tekort in de voorbe reiding. Niet alleen omdat de opponen ten het oneens waren over wat er ei- genlijk in het geding was maar ook om dat vrijwel elk betoog voortijdig moest worden afgebroken, wat duidt op een gebrekkige organisatie. klassieke Zaterdag zagen we Dubbel Zeskamp eenheid?, discussie, weer eens, het programma dat vooral voor de deelnemers gemaakt schijnt, artistiek voorkeurspi Wij hebben als kijker steeds weer de ensemble, eigentijdse indruk de herhaling te zien van een Nieuws' oude film die ons bij een vorige ver- belgie 324 toning óók al niet interesseren kon. Maar omdat de NCRV ook „De klei ne zielen" op het programma had werd Nieuws, weerbericht het, wat ons betreft, toch een goede NEDERLAND II NOS •18.45 uur: De fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Scala NCRV 19.30 uur: Scheepsjongens var Bontekoe 19.39 uur: Alleen op weg NOS 20.00 uur: Journaal NCRV •20.20 uur: Please sir! 20.45 uur: Tweekamp 21.10 uur: Stroomt er in Rome nog water? 22.00 uur: Vanavond in 't winkel tje (Ansje van Bran denberg) 22.25 uur: Hier en nu KRO/RKK 22.50 uur: Pastoor concilie Noordwijkerhout NOS 23.10 uur: Journaal I. n i i RADIO 23.10 Vocale ernstige mupek. 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden. Pizzicato: muzikaal middagmagazine. (16.00 PROGRAMMA'S MAANDAGAVOND HILVERSUM I verbind U doorpraatje. 18.30 Parade: strijdkrachtenprogramma. 19.30 Nieuws. RVU: 19.35 De grondbeginselen van het internationale humanitaire recht. Spreker: Mr. E. Kalshoven. NOS: 20.05 Themapro gramma. Gezagsverhoudingen en het leger. J4VSH: 22.10 Sextant: radiomagazine van de mundo Debvol in gesprek met een stewar dess van de ALM (Aritiiiaanse luchtvaart maatschappij.) 17,10 Voor de kleuters. 17.15 Haifamilieprogramma. HILVERSUM IH opvallend° vralij^ gevariem'de^WsiVe.03 (HMJO Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: licht Eddij"Beckei'nsho\v. 15.00 Nieuws.' 15.03 Drie- draai. 10.00 Niemvs. 16.03-18.00 Mix: 120 minuten rijp en groen op alle toeren. (17.00- BELGIE 324 m (Nederlands) Music: licht muziekprogramma met Metro- pole-orkest en solisten. 23.45-24.00 Nieuws. HILVERSUM n 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht instru mentaal sextet. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Actualiteiten. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Stereo: oude gewijde muziek (gr). 19.45 Stereo: Promena de orkest: lichte' muziek van Nederlandse compenisten. 20.25 Op de man at. praatje. 20.30 Stereo: omroep orkest met soliste: semi- (12.10-12.15 Tuinbouwkronlek. 12.40-12.48 Weerbericht en SOS-berlchten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, mededelingen, dagklapper en SOS-berichten voor de schip pers. 13.20 Tafelmuzlek. 14.00 Nieuws. 14.03 Vocale- en kamermuziek. (15.00-15.08 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzprogramma. DINSDAG Op weg Stereolichte a Avondoverden- Uek >a. 23.30 Vocaal Lichte gr ichtendgijmnas- 8.11 Radiojournaal. Eenzijdig programma deed afbraak aan grote zangkunst Werk van een meester geen meesterwerk John Shirley-Quirk, de Engelse bari ton die op het ogenblik 38 jaar ia, kan al terugzien op een glorieuze en veel zijdige carrière als opera-, oratorium- liederenzanger. In ons land echter geniet hij nog geen grote bekendheid, wat wel te begrijpen is omdat men hem alleen kon horen in Schönberys muziek drama Die glückliche Hand en in Bachs kantate Ich habe genug, twee sterk uit eenlopende werken waarin hij zijn partij en overigens bijzonder indrukwekkend vertolkte. Juist daaromwerd met span ning uitgezien naar zijn eerste Haagse liederenmatinee die voor jongstleden zondag in Diligentia was aangekondigd. Om maar met de deur in huis te val len: het optreden heeft helaas niet ten volle aan de verwachtingen beantwoord. Dat lag zeker niet aan de volumineuze, donker getimbreerde stem van de zan ger, die mooi is geëgaliseerd en die hij met een knappe techniek hanteert. Het mag waar zijn dat zijn mezza voce wat klankloos en droog aandoet, in het alge- heeft hij een nobel geluid en er is geen twijfel aan dat hij weet wat zin- Ook Martin Isepp, zijn medewerker in de vleugel, stelde als pianist be slist niet teleur, integendeel: hij ontpop te zich als een uitstekend instrumenta list met een rijk scala aanslagvarian ten, bovendien als een bewogen musi- :n een knap begeleider, die alle zangpartijen op zijn duimpje kent en die weet wat zijn taak daarin en daarbuiten is. Het lag dus eigenlijk niet aan de op tredende artiesten dat we niet helemaal tevreden waren. Naar onze mening 1-g an de extreme eenzijdigheid van het programma, dat compositorisch ook niet erg sterk was. Men besefte dat nog niet zozeer toen men het gedrukt voor zich zag als wel toen men het gaande weg onderging. Natuurlijk: Beethoven heeft op vocaal gebied geen grote din gen gedaan en de liederencyclus An die ferne Geliebte zou waarschijnlijk al ver geten zijn als hij het niet geweest was die deze werkjes maakte en als tekst en muziek geen aanleiding hadden gege ven tot romantische speculaties. Deze relatief zwakke Beethoven had goed gemaakt kunnen worden door een sterke keuze uit Schubert maar dat wa ren de vier liederen die de zanger, uit koos niet, wel het allerminst het bieder meierachtige begrafenislied Litanei. Ook de noviteit van het programma bleef in dezelfde sfeer en helaas op muzikaal hetzelfde niveau: het waren de Songs and proverbs van de dichter-schilder William Blake (1757-1827), die Peter Pears uit de beroemde Songs of Expe rience tezamen bracht en die Benjamin Britten op muziek zette. De componist was met dit melodramatische werk be paald niet gelukkig en de zanger, wiens voordracht voor de pauze larmoyant aandeed, kon het niet beter maken. Het programma als het was, was be gonnen met drie Sacred Songs zoals Pur- cell die op het einde van de 17e eeuw maakte. Zij zijn heftig bewogen als was het operamuziek en zij huldigen de Ita liaanse vocale stijl. Men heeft er niet ten onrechte van gezegd dat de colora turen, de contrastwerking in recitatie- en aria's, de chromantiek en de ex pressie de Engelse mentaliteit van be heersing en reserve nogal eens geweld aandoen. Er is geen twijfel aan dat deze drie Purcells het hoogtepunt vormden van het gehele recital. Men moet daar bij zonder dankbaar voor zijn, ook voor de suggestieve vertolking, maar als het hoogtepunt van een concert al dadelijk het eerste kwartier valt, is men gauw geneigd ondankbaar te worden vanwe ge de teleurstelling op het daarna gebo- dene. Daarom moeten zanger en bege leider spoedig maar eens terugkomen een beter gekozen, compositorisch sterker en vooral gevarieerder program- Hun onmiskenbaar grote kwalitei ten zullen dan beter tot hun recht ko- Op Schiphol zijn zaterdag de eerste opnamen gemaakt voor de Duitse televisiefilm „Millionen nach Masz", waarin Kurt Jurgens (tweede van links) de hoofdrol speelt. Hij is een van de drie gentleman-gangsters, die enkele plaatsen in West-Europa on veilig makenHun chauffeur op Schiphol was Piet Romer, de enige Nederlandse acteur, die aan de pro duktie iheewerkt. WERK VAN BERLIOZ INTEGRAAL IN ROTTERDAM Onder degenen, die zich gisteren tijdens de zegening van paus Paulus op het Sint-Pietersplein bevonden, waren veel betogers, die om vrede voor Biafra vroegen. Enkele demon stranten met hun borden op het plein. Een late bijdrage tot de Berlioz- herdenking 1969 heeft zaterdag jl. de AVRO in de Rotterdamse Doelen geleverddeze gaf namelijk aan Jean Fommet opdracht aldaar met het Radio Filharmonisch Orkest, met het Groot Omroep koor, met de alt-mezzo Elisabeth Cooymans, de tenor Robert Tear, de bariton Jacques Mars als solis ten „Roméo et Juliette" (Op. 17; 1839) van de Franse meester uit te voeren; de opname ervan wordt op een nader te bepalen datura uitgezonden. Deze „Symphonie dramatique, avec ohoeurs, solos de dhant et Prologue et I récitatif harmonique, composée d'après Ja tragédie de Shakespeare", zoals de enigermate wijdlopige titel luidt, wordt in onze concertzalen slechts zelden in I zijn complete vorm gepresenteerd. Ber- I nard Haitink deed zulks in het seizoen 1968-'69 en nu is Jean Fournet ermee voor de dag gekomen. En we hebben reden aan te nemen, dat we dit stuk niet zo spoedig meer i zullen horen. Want de Amsterdamse „iN** en j manifestatie gaf aanleiding tot zéér opge- I wekte, tevens zéér uiteenlopende discus- I si es in de pers, die erop duidden dat Hector Berlioz, zeker met deze compo sitie, een nog steeds omstreden figuur is. Onze mening hierover: luisterend, aan dachtig luisterend naar deze muziek, die avondvullend was en in een waarlijk perfecte vertolking tot ons kwam con- I ui udeerden we, moesten we concluderen, dat we geconfronteerd werden met het i werk van een genie, met het werk van een meester- echte»- niet met een mees terwerk. I De pluspunten: de merkwaardige, ge- j zongen proloog met het vooale soherzelto I aan de fee Mab gewijd, verrukkelijk pendant van het ragfijne soherzebto, dat BerLioz nogmaals aan deze betoverende sprookjesfiguur wijdde. oeuvre van dc Franse meester, doch tevens in de gehele romantische muziek literatuur van de negentiende eeuw. Hpt dieptepunt: de slotscène met de wel zéér uitvoerige pogingen van pater Laurence om de strijdende partijen, de CapuJets en de Montagues, met elkaar te verzoenenDat klonk op den duur allemaal wel heel bombastisch en leek in feite op een slechte Meyerbeer. Daartussen in; verschillende fragmen ten, waarnaar men geïntrigeerd tot ge boeid luisterde, geïntrigeerd door de soms wondere harmonieën uit deze sym fonie opklinkend, geboeid door de prach tige melodische vondsten en de geraffi neerde wijzen van instrumentatdo. Conclusie: we hadden dit Rotterdams concert voor geen geld willen missen, te meer, daar de vertolking, we schreven het reeds, superieur was. Jean Fournet gaf deze muziek die grandeur, die ze behoeft, hij overdreef nergens, was zelfs zéér ingehouden, zo dat zo nergens verkitsohte, dus nergens vulgair werd. Zijn artistocratiseh plei dooi voor een goede zaak, zijn intenties werden door zijn executanten uitstekend iMfcl de aller- (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Na langdurig beraad nam de top van Phonogram het besluit om de traditionele nieuwsjaarsreceptie van platenartiesten en hun manaegers, die sinds tientallen jaren in Hilversum werd gehouden, af te gelasten. Het aantal ongenode gasten, dat zich te buiten ging aan de geestrijke drankjes en lekkere hapjes nam van jaar tot jaar toe. zodat de organisatoren genood zaakt werden steeds «rotere etablis sementen te zoeken voor dit drak eefrequentueerd evenement Voor de thans afgelaste receptie had men enige weken geleden ad verschei dene zalen van hotel Hamdorff in het Gooise schildersdorp Laren gereser veerd. Maar de Phonogramdiirectie be sloot ten lange leste toch maar van haar plannen af te zien, omdat dit festijn uit de hand dreigde te lopen. "IJhans loopt men met 't plan rond om in samenwerking met de commissie collec tieve grammofoonplatencampagne en de andere platenmaatschappijen in het voorjaar een „dag voor de discjockeys" te organiseren. Daarbij zullen dan alle medewerkenden uit de show-, platen- en amusementswereld worden uitge- We schreven reeds over Jacques Mars uls pater Laurence: een ondankbare rol werd door hem op lofwaardige wijze vervuldjammer slechts, dat hij niet immer zuiver zong. Elisabeth Cooymans ontroerde ons als een uiterst gevoelige Juliette en het. was de vooral in Enge land vermaarde tenor Robert Tear, die ons van een in stilistisch opzicht zeer verantwoorde Roméo deed genieten. Over deze Robert Tear gesproken: hij maakt deel uit van het team, diat onder leiding van Colin Davis, Roméo et Ju liette op de plaat bracht: grandioze ope ning van een complete Berllozcyclus door Philips te verzorgentwee l.p.'s in luxe-cassette (stereo LY 839 716/17). B.R. {Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM De NOS neemt met twee inzendingen deel aan het inter nationale tclevisiefestival van Monte Carlo, dat van 9 tot en met 21 februari a.s. wordt gehouden. Hel zijn de „Liesbeth Listshow" van de AVRO (die in het concours om de gouden roos van Montreux van 1969 al werd bekroond met de persprijs) en de „Fastnetrace 1969" (De NOS- documentaire die onlangs de eerste prijs verwierf in de categorie sport nieuws van de Worldnews film Award). „Stroomt er in Rome nog water" is de titel van een documentaire, waar in Godfried Bomans en gids en on derzoeker is. In dit NCRV-program- ma bezoekt Bomans enkele plaatsen waar het Christendom eens tot wor ding kwam en zijn kracht ontplooide. Deze documentaire kan men wellicht als een vervolg zien op het program ma „Waar is Christus werkelijk ge weest" van tien november toen Bo mans in Israël een aantal heilige plaat sen bezocht. In die documentaire ging het om de vraag: „Wat heeft Chris tus gezegd". Maandagavond om do vraag: „Wat heeft Rome er van ge maakt". Ned. 2 NCRV 21.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2