Ter Braak, Du Perron en hun Forum EEN WIT POËZIEPLAN I FORUM LETTERKUNDIGE HISTORIE TENTOONGESTELD EN GEBOEKT Mtm I HMhIhi sehmu BELANG ENONBELANG VANEEN TIJDSCHRIFT Nederlandse dichters in nood Du Perron met de schilder A. C. Willink in Amsterdam Victor Varangot maandschrift VOOR LCUCKN CN ÏUWCT '.OM UTvft 1 1UW. Afrekening van de honoraria van het Forumnummer Janoarl 1M4 Menno ter Braak en F. du Perron in Spa, juli 1932 Het tijdschrift Forum heeft maar vier jaar bestaan. Dat bestaan wankelde doorlo pend op een afgrond. Er waren steeds spanningen binnen de redactie en de zakelijke basis was zeer zwak. Meer dan vierhonderd abonnees zijn er nooit ge weest en vaker lag het getal rond de tweehonderd. Die paar honderd Forums gin gen meest naar schrijvers en redacteuren van kranten en andere bladen. Naar een heel klein groepje van „ingewij den" dus die er dan weer re censerend of polemiserend stukjes over schreven. Op zich lijkt het allemaal van weinig belang. Toch is er achteraf doorlopend over Forum gediscussieerd, wer den er boeken en vele tijd schriftartikelen aan gewijd en thans viert het Letter kundig Museum zijn vijftien jarig bestaan met een fraai opgezette tentoonstelling in het Haagse Gemeentemu seum. Op die tentoonstelling kan men zien dat Forum qua in houd wel degelijk van belang is geweest. Vooraanstaande schrijvers werkten eraan mee Vestdijk b.v. die er vele ge dichten in publiceerde en ei als prozaïst in debuteerde. En ook Elsschot, wiens Kaas voor het eerst in Forum verscheen Maar het belang van Forum schuilt niet in deze namen Vestdijk zou toch wel ge schreven hebben en voor Kaas was ook wel een publikatie- mogelijkheid geweest, al was het Greshoff die Elsschot tot het schrijven ervan aanzetten en al dacht deze direct aan een Forumpublikatie. Anti-poëet Het belang van Forum blijkt uit de titel die de tentoon stelling meekreeg: ..Ter Braak. Du Perron en hun forum, 1932- 1935". Het tijdschrift is vóór alles een forum voor deze twee geweest. Voor hel idee dat beiden uitdroegen. Zij kwa men tot elkaar nadat Du Per ron een juichende recensie had geschreven naar aanleiding van Ter Braaks Het carnaval der burgers. Ter Braak had i gelucht over Hij wilde :ring af, de jlijven bloeien Ter Braak was ■en anti-poeet; hij aanvaardde ie dichtkunst slechts om wal :e te zeggen had. niet omdat soonlijk contact. Dii schrift op. In Nijgh e uitge' Dir Zijlst gevoi mond. Vooral Demasqué der schoonheid van Ter Braak en Uren met Dirk Coster van Du Perron sloegen veel los. Den Doolaard dreigde er Du Perron met een pak slaag om. Die „uren" gingen overigens hoe langer hoe meer de indruk van een wreed spelletje maken. Du Perron drukte er zelfs een uitgave in boekvorm door, hoe wel hij er eigenlijk al niet meer jchterstond. Het grootste deel van de (kleine) oplaag heeft hij later laten vernietigen. In het contract niet de uitgever was vastgelegd dat de redacteu ren zich dieoden te onthouden van het geven van politieke en religieuze standpunten die kwaad bloed zouden kunnen zetten. Het eerste jaar is dat ook niet gebeurd. Maar het siert de redactie dat ze na 1933 toen Hitier in Duitsland aan de macht kwam, zicb wel tot politiek engagement verplicht voelde en dat in Forum sinds dien heel vrat anti-nazilitera tuur kon verschijnen. Op reli gieus terrein lag de zaak moei lijker. Ter Braak en Du Perron waren heiden militant anti rooms en ze staken dat niet onder stoelen of banken. Zjj hadden bovendien ideeën over de plaats van de erotiek in de literatuur, die diametraal ston den tegenover het toen heersen de inzicht, vooral in het katho lieke Vlaanderen. Scheiding Vooral door dit laatste waren er moeilijkheden. Men zocht die bij het begin van de derde jaargang te bezweren door een totale scheiding van de Noord nederlandse en de Vlaamse reacties. Du Perron trad af als redacteur; hij bleef echter medewerker en behield een grote vinger in de Forumpap. De Nederlandse redactie kwam te bestaan uit Menno ter Braak, s. Vestdijk en Victor E. van Vriesland. Voor Vlaanderen waren Mambc Gijsen, Ray mond Herreman. Maurice Roe- lants en Gerard Walschap ver antwoordelijk. Het leek een goede oplossing, die echter alleen uitvoerbaar was als men ervan uitging dat men eikaars standpunt wilde blijven eerbiedigen. Formeel immers waren de twee redac ties alleen voor het eigen ge deelte verantwoordelijk. Op de tentoonstelling is die wonder lijke situatie van de twee laat ste jaargangen gemarkeerd door een duidelijke afscheiding tus sen Forum I en Forum IÏ. Af scheiding die de mogelijkheid bood om aan de hand van en kele schilderijen te tonen welke richting in de schilderkunst de Forumisten voorstonden zichten blijkt het wat merk waardig gesteld te zijn ge weest Dat blijkt uit een hoogst opmerkelijk citaat van Ter Braak, maar ook uit de voor keur voor het werk van Char ley Toorop, Pijke Koch en A C. Willink. Voorkeur voor de ..magische schilderkunst" dus. iets wat men tenslotte was toen ook een Mondriaan actief niet zo gauw zou verwach ten bij mensen die zich als de grote vernieuwers presenteer den. Men is vaker geneigd om een vraagteken te plaatsen bij het kritisch oordeel; van Du Perron bijvoorbeeld, die naar aanleiding van Elsschots Kaas. een meesterwerk toch, aan Ter Braak schreef:Maar impo neren doet het me geen bal. Het laat zich weer niet herle- In de Forum Il-periode was de fut er eigenlijk al uit. Dat het tijdschrift bleef bestaan was ei genlijk alleen maar het gevolg van het feit, dat Ter Braak en Du Perron er een goede moge lijkheid in zagen tot publika tie Iets wat Slauerhoff bij voorbeeld maar moeilijk kon aanvaarden. Wat gepubliceerd werd bleef overigens vaak van veel belang. Toch bleek de weg die men had ingeslagen tot een einde te moeten voeren. In De jonge Indiesman had Du Perron privé-erotische herinneringen opgehaald en dat was bij de katholieke lezers, in Vlaanderen vooral, al slecht gevallen. Het einde kwam met een dom con flict om Victor Varangots „Vir ginia". „Onaanvaardbaar" Dat Virginia was door de Ne derlandse redactie goedgekeurd. Het was een verhaal, dat vol gens de toenmalige opvattin gen tot de pornografie zou kunnen worden gerekend. Hoe wel foimeel de beide redacties onafhankelijk van elkaar werk ten zond men wellevendheids- halve elkaar nog wel druk proeven toe. De proef van Vir ginia deed voor de Vlamingen de deur dicht. De Vlaamse re dactie sprak een onaanvaard baar uit en dreigde af te tre den als Virginia toch zou wor den opgenomen. De uitgever, die duidelijk maakte, dat af treden van de Vlamingen het einde van Forum zou beteke nen, trachtte te bemiddelen Het., enige dat bereikt werd was dat Virginia enige tijd werd uitgesteld. Het verscheen toch. ondanks verschillende jedelijk lijkende tegenvoorstellen, als publikatie elders. Het was met Forum gedaan. F.cn dom conflict, want het Virglniasop was de Forumkool echt niet waard. Ter Braak schreef in november 1935 aan Du Perron: „Ik vind Virginia bij herlezing ook nog aardig. Maar evenzeer niet meer dan een grap; als dat het hoogtepunt van 's mans oeuvre moet blij ven is het toch niet zo leuk." Citaat dat bewijst dat men het conflict op de spits heeft willen drijven, omdat men wel af wilde van de samenwerking met „die roomsen". Forums verdwijnen werd over het al gemeen weinig betreurd. Van Duinkerken schreef in De Tijd over een „welkom afscheid" en het waren er niet weinigen die er evenzo over dachten. Geschiedenis Er is nu die tentoonstelling Foium blijkt er helemaal ge schiedenis in geworden, al zijn Forummensen als Vestdijk en Van Vriesland nog steeds ac tief. Forum is zeker van be lang geweest, al is dat belang misschien niet zo groot als de samenstellers van de tentoon stelling zich dat voorstellen. Vooral voor mensen die het begin van de dertiger jaren bewust hebben meegemaakt is het heerlijk om aan de hand ■ran de brieven vooral, maar ook door andere zaken zich eens in te leven in de historie. Er zit nogal wat roddel In die Beste Ed, Reste Menno en Beste Viebrieven en het 1e- bedrijf zag object in. Omdat hij ook graai' in Vlaanderen een literair been aan de grond wilde hebben stel de hij als eis dat ook een Vla ming in de redactie zitting zou nemen. Maurice Roelants werd voorgesteld en graag aan- aard omdat ..Roelants het toch veel te druk had om veel aan het tijdschrift te gaan doen ..Pak sl&ag" Het eerste nummer zou In lanuari 1932 verschijnen. Maai het kwam al op 11 november 931 uit. omdat Ter Braak op die datum in Rotterdam een lezing zou houden en dat een gunstige introductiemogelijk- h'eid leek. Op de tentoonstelling kan men Forum van nummei tot nummer volgen. Telkens met foto's, handschriften, brie ven en reacties van anderen Die reacties waren meestal niet mals. Scherpzinnige essayist Ter Braak en vlijmscherpe po lemist Du Perron namen in hun forum geen Wad voor de Knrin Ro^sn» pas na de jaren vijf- uist zijn erkend. Ze ermijdelijk ook de lelijkheid van de Fo- i, hun zelfover schatting en hun soms achteraf lerkeeid gebleken oordeel. Boek Belang en onbelang komt nog beter naar voren in de schitte rende boekuitgave, die de ten- loonstelling begeleidt Willem Mooijman verzamelde brieven, documenten en knip- Is. Hij begeleidt Forum num- nverzichtelijke documentatie, die het Forum verhaal vrijwel compleet vertelt. Het boek wordt ingeleid met een uit nemend essay van L. Mosheu vel. Het Is rijk geïllustreerd en de samensteller plaatst elke jaargang tegen de achtergrond van de politieke en andere gebeurtenissen, die in het be treffende jaar plaatsvonden. Het uitvoerige boek is „ver plichte lectuur" voor ieder die zich voor onze letterkundige geschiedenis Interesseert Dooi subsidie van CRM en Anjer fonds ls het (f 14,50) geen dure lectuur. Behalve in het museum kan men het ook in de boek handel verkrijgen. Voor de ten toonstelling kan men tot 8 ftahruan terecht Yg. IN DE TIJDSCHRIFTEN Vernieling en Vernieuwing „In Nederland", kan men lezen in de nieuwste Kentering, „komt het veel te raak voor. dat een dichtbundel die wel de publikatie waard is. niet kan verschijnen omdat geen enkele uitgever brood ziet in de auteur ervan Dat slechte en middel matige bundels soms wel uitkomen, vindt zijn oorzaak in de hoop van de uitgever 'ot zijn dichtertje na de poëtische jeugdzonde een best-selling werk in een erhandelbaarder genre zal produceren Laten we het trouwens niet alleen op de .itgevers gooien. Het Nederlandse publiek is bijna altijd te beroerd om poëzie te kopen als er geen onwettige kinderen, geruchten over ongebreidelde orgieën en soortgelijke burenpraat bij te pas komen. Uitgevers moeten hun lieve geld maar in de bodemloze put van de dichtkunst storten Een impasse dus! Maar er is een uitweg! Laat er een centrale en onafhankelijke poëzie-uitgeverij komen, die op niet- commerciële basis werkt en die een zeer ruime capaciteit krijgt aan jaarlijkse publikaties van en eventueel over poëzieLaten de uitgevers met een meer of m.nder literair fonds dit gezamenlijk financieren Dichters, die hier publiceren. ouden aan de uitgevers bij wie ze thuis horen of die ze uitkiezen, opties kunnen n voor andersoortig werk. D- overheid zou hier op een geven. Misschien zou dit kunne Nederlandse publiek. Verder is De overheid eer doeltreffende wijze financiële steun kunnen i helpen- Al blijft het Nederlandse publiek het iet nummer van Kentering geheel gewijd aan de 'ele jonge Nederlandse dichters en het sluit met een pleidooi van Jan van der Vegt voor de poëzie. d;e we ieder die in de huidige poëzie meer geïntere* publiek ter lezing aanbevelen „Diet het misleidende argument, (lat poëzie gedemocratiseerd moet worden door de persoonlijke expressie uit het gedicht te weren, is een vorm van poëzie ontwikkeld rte volstrekt, leeg is Deze poëzie verschijnt als informatisme: het gedicht verschaft inlichtingen over uiteenlopende, maar alledaagse zaken op een wijze die niet van journalistiek verschilt; of het reproduceert flarden clichés uit toevallige gesprekken Alleen door typografische middelen en door publikatie in een literaire rubriek o' in een dichtbundel, herkennen we deze teksten als „poëzie": herkennen we, beter gezegd, de pretentie Daarom is depersonalisatie een bedrieglijke leus". André Gide Hei laatste Maatstafnummer is geheel gewijd aan André Gide. Dr. E Jaffé-Freem 7. ei in hem een voorloper van de nouveauroman. Mathieu Koekclkoren behandelt er de betrekkingen van Gide met Paul Léautaud. Joek Eringa. Gides haatliefde, Pierre H. Dubois de vriendschap van Gide en Roger Martin du Gdrd en Victor E. \f.n Vriesland laat zien dat Gide vernielde, maar daardoor vernieuwde. „Hij v »mielde gevestigde, gebruikelijke opvattingen denk- en gevoelsgewoonten om ze te vernieuwen. Maar niet in directe aggressie Eerdei ironisch ondermijnend, onregelrecht, gereserveero omzichtig-voorzichtig en zo onmerkbaar mogelijk. Misschien is juist daardoor zijn invloed belangrijker geweest dan anders het geval zou zijn. to Ra-ter wordt door P C. Kuijiei Theodor W Adorno herdacht waarin ook de russianistische verlossing^daohie van de filosoof wordt gewaardeerd. H C. ten Berge vervolgt er zijn avoik in p ogres-' en Beb Vuyk en W H Hermans halen ei reisherinneringen op. J J A Mooij beschouwt er Vorm of Vent van .1 j Ove'- siegen. waarin deze volgen.- de ondertitel opvattingen ovei de aard van hel literaire werk :n de Nederland.-e kritiek tussen de twee wereldoorlogen behandelt Hij vindt Overstegen de grootste kenner van de Nederlandse literatuur :n deze eeuw. Hu b-tuigt zich dankbaar voor Over.-tegens boek. maar hij heeft niettemin veel kritiek 'op onderdelen en hij verwijt Overstegen de dingen bij herhaling niet juist te onderscheiden Dat ligt ook aan zijn theorie. Zijn theorie hangt op het onderscheid tussen twee polaire eigenschappen van het hleraire uwrk. In termen daarvan kan men volgens hem de tegenstrijdige positie keuzen. die zich in de loop van de geschiedenis en ook omstreeks 1930 hebben i r-orgedaan. begrijpen en 'n min of meer gelijk toekennen-Er is immers enerzijds n U vensbrsclwuwelijkc poëtica allerlei varianten, anderzijds een autonomistische p( etica in allerlei varianten: enerzijds een ideologische (of psychologische) kritiek, r.i'cierzijd- ren egocentrische kritiekenerzijds engagement, anderzijds J'art pour 1 art". Dat komt dan omdat de literatuur in het algemeen en de poëzie in het tijzonder niet alleen een vorm van taalgebruik is met een geheel eigen karakter, naar ook een (zij het indirecte) uitspraak over het bestaan Dit laatste mogen de c.utonomisten volgens Overstegen nooit vergeten en het is en blijft de verdienste ran Forum daarop de aandacht te hebben gevestigd, al hadden zjj een verkeerde poëtica"- Maar, merkt J. .1 A. Mooij op, hij vergeet hierbij aan te geven wat „uitspraak over htt bestaan precies ia en om die preciesheid gaat het tenslotte. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 9