iF DUURSTE MUSICAL ALLER TIJDEN Barbra Streisand jongste zingende koppelaarster dK— V 4? KERSTMIS 1969 Het fenomenale succes van „Hello, Dolly!" kwam eigenlijk geheel onverwacht- Toen Lehmans musical op Broadway in première ging, dacht men een vlot niemendalletje onderhanden te hebben, met een kei van een titelsong, door Louis Armstrong al tot hiit gemaakt, maar met een mager verhaaltje verder nogal onopvallende „musical Records zijn er tegenwoor dig alleen maar om zo snel mogelijk weer gebroken te worden. Niet alleen in de sport, maar op ieder ge bied. Ernest Lehman's suc cesvolle Broadway-musi cal „Hello, Dolly!" staat op het punt er enkele te bre ken in de show-business. Gestart op 16 januari 1964 is de musical nu met Pearl Bailey in de titelrol met een rolbezetting van louter negers hard op weg het all-time Broad- wayrecord, dat met 2717 voorstellingen op naam staat van „My fair lady", te laten sneuvelen. De ver filming ervan met Barbra Streisand in de hoofdrol, is met zijn produktiekos- ten van 20 miljoen dollar, de duurste film ooit door Hollywood afgeleverd. De onfortuinlijke „Cleopatra", van Elizabeth Taylor had aanvankelijk slechts de helft van dit budget, maar overschreed dit tenslotte door allerlei omstandigheden score". Hoe anders viel het uit Vele al wat oudere actrices als Carol Channing, Ginger Hogers, Betty Grable, Mary Martin, Eve Arden, Dorothy Lamour en Peart Bailey beleefden als de koppelaarster Dolly Levi „Hello, Dolly!" is gebaseerd op Thornton Wildens „The matchmaker", dat op zijn beurt weer Inspiratie putte uit een ouder blijspel „The merchant of Yonkers". Deze „Merchant" ■was weer een Amerikaanse versie van een Weens blijspelletje „Einen Jux will es machen", dat op zijn beurt weer een bewerking was van een Engelse komedie rond 1835 geschreven „A day well spent"- Het gegeven van de koppelaarster, die tenslotte zelf aan een van haar klanten blijft hangen, is dus verre van nieuw en terecht rees de vraag of het succes van „Hello, Dolly!" op de planken ook bij een verfilming reeds gegarandeerd was. Scenarioschrijver-producent Ernest Lehman liet bij zijn filmplannen dan ook niets aan het toeval over- Allereerst verzekerde hij ach van de medewerking van Oscarwinnares en musicalster nummer één van dit ogenblik: Barbra Streisand voor wie hij een nieuw, hard openingslied „Just leave everything to me" en een extra-ballet „Love 89 only love" inlaste. Barbra had aanvankelijk haar bedenkingen- Ze was pas zesentwintig en Dolly Levi weduwe van onbestemde leeftijd, was meestal door oudere actrices gespeeld. Maar tenslotte besloot zij toch het aanbod om in de grootst opgezette musioal aüler tijden op de montagetafel- Voor het echter moesten tal van onvoorziene problemen worden opgelost. Daar was allereerst het probleem van Barbra's uiterlijk. Barbra gebruikte een oogmake-up, die haar ogen amandelvormig maakten. Dat kon voor een verhaal, dat rond 1890 speelt natuurlijk niet- Ook had I nogal wat moeilijkheden met haa omdat Dolly Levi juist dat deel var vertegenwoordigde, dat zij niet wil Moeilijkheden waren er ook n tegenspeler Oscarwinnaar Walter Matthau, die de opvliegende Horace Vandergelder speelde Eens zond zij hem een stuk zeep „om zijn mond te spoelen". Veruit de kostbaarste scene was de parade in Yonkers „Before the parade passes by" waarvoor 675 acteurs en dansers werden Ingeschakeld en liefst 4.000 figuranten voor de entourage zorgden. Over records gesproken: het oude stond niet drieduizend extra's op naam van de film Een ander probleem vormde de lokatde. Nergens in New York was nog een straat te vinden, die kon doorgaan. Men vond die tenslotte honderd kilometer noordelijker in het stadje Garrison, waar sedert 1840 aan één straat niets veranderd was- De decorbouwers hoefden de huizen toen alleen maar te „moderniseren" tot een straatbeeld anno 1890. Moeilijkheden rezen ook rond het stationnetje waar het nummer „Put on your sunday clothes" werd opgenomen. Het stationnetje voldeed aan de 1890-eisen. E»e tachtig auto's van de forenzen, die ervoor geparkeerd stonden, niet- De eigenaars werd verzocht voor enkele dagen van een ander station gebruik te maken men had er zelfs honderd dollar de man voor over maar slechts de helft wilde meewerken- Tenslotte bouwde de filmploeg voor 30.000 dollar een schuur waarin de auto's konden «■orden gestald en de ene eigenwijze forens, die toch bij het station parkeerde, kreeg een verplaatsbaar gebouwtje om zijn wagen. Toen tenslotte de film kant premièredatum lag iohtei ijkheden. Zanuck, die de filmrechten voor „Hello, Dolly" van Broadwayproducent David Merrick had gekocht, had de kleine lettertjes in het contract, waarin werd bepaald dat de film niet uitgebracht mocht worden vóór de Broadway-show ermee ophield of vóór 20 juni 1971, de datum waarop het „Fair lady"-record gebroken zou worden, wel gelezen maar er verder geen acht op geslagen Merrick op recordjacht was onverbiddelijk- Twentieth Century Fox moest zijn mi Lij oenen produktie maar op de plank laten liggen, tot Broadway genoeg van Dolly had. Zover is het gelukkig niet gekomen. De wereld en ook Nederland kan nog dit Jaar de duurste musical aller tijden gaan zien- Met Barbra maar ook met Louis Armstrong, voor wie in de film als dank voor bewezen diensten hij maakte de titelsong tot een hit een plaatsje werd ingeruimd. OTTO MILO Barbra Streisand, de jongste Dolly Levi, S1 i Do kostbaarste parade ooit verfilmd. Liefst 675 actours en musici en 3708 figuranten stonden die dag op de loonlijst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 15