IN EMMEN GAAT
BUS-TAXI RIJDEN
SteCcidóeSowïa/nt
VIETNAM
VS-troepen trekken
volgens plan terug
Offensiefkan
plan verstoren
mensen
wat een
mensen
DE DAG DAT
DE ONSCHULD
DOODGING
Musical bij
lustrum van
studenten-
meisjes uit
Leiden in
Den Haag
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 18 DECEMBER 1969
Cell baatskivestie
toch test-case
HERHAALDELIJK hebben priesters die
voor de Kerkmodemisering actief zijn,
laten weten dat hun actde voor opheffing
van de celibaateplicht geen doel op zich
zelf is. Priesters die zelf voor deze
opheffing actie voeren, hebben meermalen
verzekerd dat ze zelf niet overwegen om
van de gewenste vrijheid om te kunnen
trouwen gebruik te maken.
Dit mag dan wel zo zijn. maar hun
feitelijk 'beleid brengt bij vele katholieken
dan toch een andere intentie over. Ver
schillende groepen priesters schijnen
ernstig van plan te zijn om de celibaats-
kwestde tot het grote puil te maken van
het pastoraal concilie; de oprechtheid en
wijsiieid van de Nederlandse bisschoppen
zouden op dit punt bewezen moeten
worden.
IYAN wordt de cehbaatskweetle van punt
AI van ondergeschikt belang toch op
gevijzeld tot testcase". Dan worden
beslissingen inzake het geloofsbesef in
onze samenleving, over het Kerkzijn in de
wereld met veel hoop. maar ook wel leed.
opgehangen aan de mate waarin de
plaatselijke hiërarchie het standpunt van
de paus inzake de levensstaat van de
priesters afwijst of volgt-
We hebben in onze krant sinds de
discussies over het celibaat meer dan eens
betoogd dat de gehuwde priester een
aanvaardbare figuur kan worden, maar
dat de weg waarlangs men tot deze
toestand krant er een is waarbij wijsheid
en zorgvuldigheid moet worden betracht.
Priesters die het kennelijk belangrijk
vinden om hun in deze van paus Paul us'
standpunt afwlikende versie nadrukkelijk
ter kennis van hun geloofsgemeenschap
te brengen, moeten wei beseffen dat vele
Nederlandse katholieken, als het ..bulgen
of arsten" wordt, hen niet zullen willen
Niet vanwege de celibaatslcwestle zelf,
maar om de daarbij betrachte methode.
Dat er bii prieeterfe door de cellbaatsplleht
gewetensnood is ontstaan, zij erkend
maar watbezwaarlijk geaccepteerd kan
worden is. dat. deze gewetensnood hét
punt is waar begonnen moet worden met
de oplossing, die moet leiden tot het
genezen van de geloofscrisis en het
bouwen van de nieuwe Kerk. die
duidelijk op het Evangelie georiënteerd
in de wereld staat.
Daarom betreuren wil het, dat de
celibaatskwesUe in Nederland de „test-
oase" dreigt te worden.
Middenkoers
IN de kring van anti-revolutionaire
radicalen is een nieuw taboe geschapen:
middenkoers, ook wel politiek-van-het-
rmdden geheten. Op een recente bijeen
komst hebben de ..verontruste antl-revo-
lutiairen" verkondigd dat zij volgend jaar
wellicht zullen moeten besluiten hun par
tij de rug toe te keren wanneer Biesheuvel
en Veerman na het afgesproken half jaar
bedenktijd toch besluiten zouden om aan
te st/uren op de middenkoers van *on
christelijke coalitie.
Met alle reaped voor de ideologische
bewogenheid van sommige AR-radicalen,
beginnen we steeds meer eraan te twij
felen. of hun beswaar tegen de strategie
van christen-democratische leiders in de
..groep van achttien" wel anders dan
overwegend gevoelsmatig en berustend oo
vóóringenotnenheid zijn-
Hunnerzijds wordt beweerd dat verbon
denheid met de KVP en CHU uitdraait
op politiek van een „oude christelijke
coalitie" in plaats van op de aanzet tot
een evangelisch geïnspireerd programma.
Maar het enige concrete geval weermee
deze radicalen werken kunnen om wat zij
middenkoers noemen als een hanger aan
conservatisme uit te leggen is de belas
tingverlagingsaffaire en wat daarnaast
problemen waarvan met evenveel recht
gesteld kan worden dat het halve oolos-
óngen zijn.
Eén van de voormannen van de ver
ontruste anti-revolutionairen heeft opge
roepen om het eigen radicalisme van de
schijn van crypto-social Isme te ontdoen;
laat men dan ook strijden tegen het vóór
oordeel dat de middenkoers zoals men
die van een christen-democratische con
centratie verwacht per se op een
erypto-cooservafcieve koei* moet uit
draaien.
Misschien aou het inderdaad nuttig
kunnen zijn dat de AR-radicalen hun
halfjaartje „tijdwinst" gaan benutten
voor een urgentieprogramma naar eigen
inzicht: onze enige wens is dat het dan
een doordacht programma zal zijn dus
met venuelding van de kostenraming en
de flnancieringsvoorstellen.
Dezelfde voorwaarden stellen we al een
paar jaar aan het urgentieprogramma
van de middenkoers, een koers welke naar
onze smaak in wezen vooruitstrevend zal
moeten zijn en slechts inaoverre liet pre
dikaat ..midden" verdient, als ze zich
noch met de ideeën van ..Nieuw Links
noch met die van het in liberale kringen
naar voren komend „Nteuw Rechte" wil
laten identificeren.
WASHINGTON (AP) Alleen een
groot communistisch offensief kan bet
plan van Nixon voor terugtrekking van de
Amerikaanse troepen uit Vietnam, zoals
dit in het voorjaar is uitgestippeld in de
war brengen. Alle aanwüzigingen zjjn er
evenwel dat het schema het volgend jaar
en daarna tal worden gevolgd, tenzij de
communisten, met een offensief dat te
vergelijken is met de Tet-aanvallen van
begin 1968, Nixon voor het blok zetten-
Civiele procedure!
tegen Telegraaf
AMSTERDAM (ANP) Het optreden
van een groot aantal buitenlandse pop
groepen zondag aanstaande in de RAI
in Amsterdam, dat door de organisatie
„De Rode Olifant" als een gigantisch
popfestival was aangekondigd, gaat thans
Officieel niet door. De organisatoren
Max Leser en Martijen Hasebos, die
samen de pas opgerichte Harewood-
Leserproduktie N.V. vormenzien er geen
heil meer in mi de Engelse „Fiery Crea
tions", die dit jaar het festival op het
eiland Wight financieel dekten, zich niet
meer garant stellen voor het vopfeesf in
Amsterdam.
Reden hiervan is, zo deelden de heren
Leser en Hasebos mee, de negatieve pu-
hlikatie in het dagblad „De Telegraaf
eind vorige week- De krant beweerde
dat het merendeel van de door de ..Rode
Olifant" aaneekondigde overeenkomsten
roet de diverse artiesten en popgroepen
in feite niet juist waren en dat enkele
■wegens andere contractuele verplich-
tóngen eenvoudig niet naar Amsterdam
kunnen komen. Deze bewering van „De
Teilegraaf" is volgens de organisatoren
■wolkomen uit de lucht gegrepen.
De publikafae in De Telegraaf heeft, zo
aeggen de compagnons, de voorverkoop
ven de kaarten a vijfentwintig gulden
per stuk, waarvan er op dat moment
3500 waren verkocht, volledig lamgelegd.
De gehele schuld van het mislukte fes-
•fival, waarin de organisatoren tot nu toe
50.000 gulden uit eigen zak, Zq be
weren zij hebben gestoken, wordt op 1
j-etcening van „De Telegraaf' geschoven.
Daarom zal er een civiele procedure j
togen dit blad worden aangespannen,
waarbij een eis tot schadevergoeding
ipan een miljoen gulden wordt gesteld.
De opbrengst van het festival zou vol-
feens de organisatoren, die 30.000 kaarten
dachten te verkopen, driekwart miljoen
gulden hebben bedragen. Aan televisie
rechten zouden zij zeker twee ton hebben
ontvangen. Samen met het tot nu toe
geïnvesteerde bedrag komt men tot een
deavang van een (miljoen gulden-
potentieel voor zo'n grote aanval hebben,
maar zij twijfelen er aan, of zij zullen
Het Amerikaanse schema duidt op een
nieuwe aankondiging voor terugtrekking
ran de drie a vier maanden- Begin vorige
maand zei Nixon: „Ik maak het tijdsche
ma voor ons program niet bekend en ben
ook niet van plan dit te doen". Maar de
drie aankondigingen die hij tot nu toe
heeft gedaan vormen een patroon waar
van ook Hanoi nota genomen zal hebben.
De aankondiging van maandag (een nieu
we terugtrekking van 50.000 midden april
1970) past in het patroon. De twee vorige
gebeurden in juni en september. Blijft
het patroon gehandhaafd, zoals waar
schijnlijk is, dan kunnen verdere stappen
in het voorjaar, de zomer en de herfst
van 1970 worden verwacht.
Dit wijst op een terugtrekking van in
totaal zo'n 300.000 man tegen het eind
van 1970 of begin 1971. Deze endens volgt
de lijn van Nixons hoop om tegen het eind
van 1970 of begin '71. Deze tendens volgt
Vietnam te hebben teruggetrokken en aan
de heropgeleide en heruitgeruste Zuid-
vietnamese strijdkrachten de strijd ver
der over te laten- Dit zou betekenen, dat
er zo'n 200.000 Amerikanen achterblijven
om artillerie-, lucht- en logistieke steun
te verlenen en deze steun troepen te be
veiligen tegen aanvallen-
De .347 meter lange mammoettanker
„Esso Nederland" zal op de VeroJms-
werf op Rozenburg zaterdag te water
gaan. De gigant is zesenvijftig meter
hoog. Het is het grootste Nederlands»
Het is niet zo'n kunst om in Amsterdam
als jong cabaretier opzien te baren. Als
je tekst maar een beetje cru is, wat
linkse lellen tegen rechts bevat en als
je er dan ook nog voor zorgt, dat je
har tot op je schouders hangt, dan heb
je daar al gauw uitverkochte zalen vol
meelopers. Het langharige tuig met ar
tistieke inslag ligt goed in de markt by
de Mokumse snobisten- Dat vfnden
Freek de Jonge en Bram Vermeulen er
zelf van. Deze twee Amsterdamse stu
denten verschenen een paar maanden
geleden van bovengenoemde uitrusting
voorzien als hippie-gezinde troubadours
op de planken onder de titel „Neer-
lands hoop in bange dagen". De volgen
de dag juichten de kranten in koor. De
kolommen stonden stijf van de lof- De
adoratie walmde uit tot in de verste
uithoeken van de provincie, die vanuit
Amsterdam gezien begint bii de Haar
lemmermeer.
Freek en Bram hebben van stonde af
die prilgroene lof met een schepje zout
genomen. Met je cabaret moet je de
mensen wat te zeggen hebben. Op zijn
minst moet je ze ermee amuseren. De
Siamese cabarettweeling komt dan ook
het liefste buiten Amsterdam, waar ie
de mensen voor de voorstelling tegen
elkaar hoort fluisteren: Wat moeten
die twee langharigen hier? Moeten we
daar de hele avond naar gaan zitten
kijken? Als het geld uit de kas dan
toch weggesmeten moet worden laat
het bestuur dan een visdag je met pol
verteren en een polonaise tot slot or
ganiseren. Dan kunnen de vrouwen
ook nog eens lekker lachen. Als het
gordijn voor Freek en Bram opgaat,
stijgt die funeste sfeer als een walm
uit de zaal omhoog. Maar voor zij een
half uur verder zijn, ligt de zaal in
buikkramp van de lach. zoals laatst
op het vaste feestje van de biljart
vereniging Lugdunum. waar Freek en
Bram als nieuwlichters werden geduld.
Dan laten de heren je na afloop niet
gaan. Daar moet op gedronken wor
den, hé, twee rare snuiters met lang
haar, en ze laten je nog dubbel liggen
van het lachen ook. Dan drinken Freek
en Bram meer dan goed voor begin
nende artiesten is en staan zij de vol
gende dag op het podium met een
gloeiend hete staalspijker in het hoofd.
Deze eerste kwaliteitsrecommandatie
moet als een roep door het land zijn
gegaan, want enige maanden geleden
werden zij volkomen onverwacht door
de Vereniging van Vrouwelijke Stu
denten te Leiden gevraagd om de tekst
te schrijven voor een musical, die ter
Bram Vermeulen (links) en Freek de Jonge (rechts). In het midden regisseur Eddie Habbenw.
gelegenheid van het veertiende lus
trum wordt opgevoerd. Dit nu gaat
vanavond gebeuren voor m<eer dan dui
zend mensen in de Prins Willem-
Alexanderzaal van het Haagse Con
gresgebouw.
Freek en Bram weten zelf niet hpe
zij aan deze opdracht gekomen zijn,
want zij moesten toen nog met „Neer-
Iands ho.op" in de publiciteit komen.
Maar nu is Titia Kiewiet de -Jonge,
de verloofde van Bram, van haar moe
der ter ore gekomen, dat de moeder
van een vriendin van die moeder
(heeft u dat?) had gehoord van twee
Amsterdamse studenten, die wel eens
wat aan cabaret deden. Namen en
adressen wist zij niet, maar de doch
ter van die laatste moeder had een
vriendin en die d'r moeder had laatst
op een receptie gehoord, dat de doch
ter van een mevrouw, die zij daar
sprak, zich zo uitstekend geamuseerd
had bij Freek en Bram. Iemand moet
dat daarna in Leidse kringen hebben
verder verteld. En zo kwam op zekere
dag zomaar een telefoontje uit de Leid
se lucht vallen. En of het maar iets
symbolisch kon wezen voor deze tijd
met wat beat en wat Bach erjn, want
in studenten schuilt uiteraard een fraai
stuk culturele traditie, dat wel, maar
de Leidse meisjes, die de musical moe
ten opvoeren, hippen net zo geniakke-
lilk met de heupen als de gemiddelde
levenslustige andere meisjes, zeker ais
hel lustrumfeest gevierd moet worden.
Dat is doorgepraat in Leiden en terug
in de trein stonden de koeien mis
troostig in de wei weg te zinken in
de walm uit fabrieksschoorstenen. Op
dat moment werd het idee geboren.
Het moest over iets onschuldigs gaan
dat wordt overwoekerd door moderne
dreiging. Later in Amsterdam groeide
uit de tekst een pastorale met een
herder en een herderin, die waken
over argeloze witte schapen. Aan deze
schapen worden steeds hógere eisen
gesteld door de moderne maatschappij.
Zij moeten leren denken en praten,
weigeren dit krachtens hun schaap
achtige natuur en worden justitieel
vervolgd. Tien jongens en twintig meis
jes zingen dit schapenleed uit: Kap,
kapsones, kapitalistisch, kapstok voor
frustraties. Zo bietelt de ene strofe
woordspelig voort uit de andere onder
begeleiding van n combo, die pas
torale steun krijgt van een strijkje. En
terwijl Freek en Bram in drie weken
d'_' tekst en de muziek er uit draaiden,
-tlapte de altijd weer geduldig toeluis
terende moeder van Freek eruit: Het
gaat. geloof ik. om de dag dat dé
schuld dood ging. Dit werd de titel
Een goeie moeder is nooit weg,
zij flapte er destijds ook „Neerlands
hoop" uit.
Bram schreef de muziek. .Juni aan
Röntgen de arrangementen. Eddie
Habbema bracht lijn in de regie en de
Brit Larry Oaks kam over voo
choreografie. In een verlaten Leidse
fabriek waren de laatste maanden
soms tien uur per dag in de wet
jongens en meisjes van de Leidse Al
ma Mater, die zich eerst voor elkaai
schaamden voor de kronkelingen, waar
toe de musical hen bewoog. Brams
loofde Titia maakte alle kostuums als
een vlijtige Penelope. Bram was
hoop in bange dagen, die nu in
lichtend verschiet geraken, ook al dank
zij Freek, die tot zijn 21e levensjaar
zijn ene schoolvoorstelling na de an
dere zag mislukken. Door wiens schuld.'
Hij weet het niet. Hij weet alleen, dat
die „schuld" dood ging op de dag, dat
hjj Bram ontmoette, want sindsdien
lukt alles wat zij op het toneel doen.
Na de première komt de musical nog
tweemaal uit de toneelgordijnen. Bram
en Freek, die hun voorstellingen
„Neerlands hoop" sinds de musical
uitsluitend in de weekeinden geve;
hopen, dat er daarna een man of ee
instantie uil de duisternis naar vore
treedt, die twee ton wil fourneren oi
de musical met beroepskrachten toneel-
rijp te maken voor een tournee.
En die hoop geeft hun de kracht om
nu hun aandeel in de musical is
bracht die duizend-en-eeh dingen ter
hand te nemen, die achter de scher
men ook moeten gebeuren. Zij jagen
babbelende studentenmedsjes, die hun
tijd vergeten, tussen de gordijnei
het podium op en zij drogen de tranen
van weer andere meisjes, die het al
lemaal te veel geworden is.
Het onschuldig, argeloos cabaret schijnt
even vergeten. Nu draait het allemaal
om de musical. Bram en Freek bele
ven vandaag de dag dat de argeloos
heid dood ging
Ton OliemuHer
Nieuw openbaar vervoermiddel
UTRECHT (ANP). De buxi. een nieuw middel van openbaar vervoer, dat
bet midden houdt tussen een bus en een taxi en geen vaste haltes kent, zal
met ingang van volgend jaar worden beproefd in Emmens nieuwste woonwük
Emmerhout. De bus-taxi i6 ontstaan op de tekentafels van het Centrum
voor Vervoersplannen in Utrecht.
De buxi is een kleine bus met het komfort van een taxi, uitgerust met mobi
lofoon, stopt door de hand op te steken, rijdt indien mogelijk op telefonisch
verzoek voor en levert de passagiers desgewenst voor de huisdeur af. Bij de
Nederlandse Spoorwegen is men enthousiast over deze nieuwe vorm van
openbaar vervoer. De Drentse Vervoer Maatschappij verwacht dat de eerste
buxi in maart volgend jaar kan gaan rijden.
Op grond van een recente in Emmerhout gehouden bevolkingsenquête heeft
de Drentse Vervoer Maatschappij in Meppel (40 procent NS-dochter) gisteren
besloten een buxi te kopen en te gaan beproeven. Het ligt in de bedoeling
in meer plaatsen van ons land tot een proefneming te komen teneinde onder
verschillende omstandigheden de levensvatbaarheid van het nieuwe vervoers
systeem te testen. Het Centrum voor Verversplannen heeft al contact met
verschillende streekvervoerondei'nemingen opgenomen.
Bij het Centrum voor Vervoersplannen, een adviesbureau voor verkeer en
vervoer i6 men ervan uitgegaan, dat het openbaar vervoer eerder kwali-
teitsgevoelig dan prijsgevoelig is. Op grond daarvan ziet men voor de buxi
bij een ritprijs die lager ligt dan die van een taxi goede mogelijkheden. Bij
stedebouwkundigen bestaat opvallend veel belangstelling voor de buxi. Zij
kampen dikwijls met het probleem van de inpassing van het openbaar ver
voer in de woonwijkontwei'pen. vooral in de kleinere plaatsen. Door de
hoogte van de ritprijs verwacht men evenwel, dat de buxi. niet geschikt zal
Gisteravond eindigde de zesdaagse te
Amsterdam. De NOS gaf er een recht
streekse reportage van, daarmee een se
rie reportages afsluitend waarmee t.v.
dit wielerevenement heeft begeleid.
Het moet ons van het hart dat t.v.
uitermate geschikt is gebleken om ach
tergronden en bijverschijnselen van
zo'n zesdaagse te tonen, maar dat ze
over het werkelijke verloop van de
strijd visueel eigenlijk niets te bieden
hcefl.
De eindfaze van gisteren ondergingen
we als een radioverslag met on-adequa-
te beelden. Niemand was herkenbaar
en daardoor was er geen moment
sprake van spanning.
Als alternatief op de speelfilm op
„I" bood de KRO een voortreffelijke
film over 't Britse balletfenomeen Mar-
got Fonteyn. Fenomenaal vooral om het
feit dat zij zo'n dertig jaar geleden al
als prima ballerina assoluta optrad en
die trotse titel nog steeds kan voeren.
Verder bij de KRO: Zelfdoen, de ru
briek voor doe-het-zelvers van Hans
Rik en Ad Versney die voor talloze
doe-het-zelvers aantrekkelijker blijkt
dan het passieve ondergaan van een
speelfilm.
Het NOS-Toonbeeld.-concerl was erg
aantrekkelijk. Al was het maar om
de uitvoering van Bachs concert voor
drie klavecimbels, een werk dat slechts
spaarzaam tot klinken komt.Liefheb
bers hebben het op de plaat natuurlijk,
maar je wilt het dan ook wel eens in
een andere uitvoering horen, zelfs als
die van een lichtelijk mindere kwali-
N'OS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
VPRO:
19.07 uur.
Zendtijd
19.41 uur:
De wereld en de
schilderijen van
Han Mes, film
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.30 uur:
Droompaleis.
reportage
21.00 uur:
Classe de lutte,
documentaire
22.00 uur:
Gisela May,
voordracht
22.30 uur:
Journaal (NOS)
22.35 uur:
NEDERLAND II
NOSl
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.08 uur:
Scala
19.30 uur:
Van gewest tot gewast
90.00 uur:
■Journaal
TROS:
20.20 uur:
Toto
20.40 uur:
De gevolgen van een
dineetje, toneel
21.30 uur:
natuurfilm
22.20 uur:
Gesprek met Dorothea
Solle (CVK-IKOR)
22.55 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's
RADIO
PROGRAMMA'S
DONDERDAGAVOND
Uitzending van de Boeren Partij. AVRO.
18.30 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble.
18.55 Voor de kinderen. 19.00 stereo: Big
Band Beat: De Skymasters- ------
'ondgebed.Bl'1AVRofd 20.05
Fes tapte te 19G9: Fidelto,
;rie:
Vg.
ADVERTENTIE
muzikale lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd:
kerstliederen. 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. Aansluitend (Ca. 19.00): Spektrum. 19.15
Stereo; Muziek van het Leger des Heils
(opn). 19-30 Kerkorgelconcert; seml-klassleke
muziek- 20.00 Ferdinand Huijck. seriehoor
spel. 20.24 Lichte grammofoonmuzlek- 20.30
Radio Actiel: gevarieerd programma. (22.30
Nieuws; 22.38 Parlementair overzicht). 23.55-
BELGIE 324 m
14.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 19.» Pa:
•sport. ,18.30 r
talwenken. 18.33 Lich-
erkeersberichten. 18.40
Vanavond op t.v.:
Classe de lutte
Sinds de meirevolutie in Parijs 1968 is
er een filmgenre in opkomst dat (nog)
geen plaats heeft in de bioscoop: regel
rechte verslagen van acties van arbei
ders, studenten en scholieren die niet
bedoeld zijn als actuele reportages, maar
als „actiemodellen", waarvan (op)roe-
rige bewegingen in de toekomst iets
kunnen leren. In Nederland geniet de
Maagdenhuisfilm zo van een rijk, min
of meer ondergronds leven. „Closse de
lutte" (over een bedrijfsbezetting in Be-
sa neon) heeft een soortgelijk verborgen
rouiement in Frankrijk,
fftoduriaod I M
]ohn Mayall
in Doelen en
Concertgebouw
DEN HAAG. John Mayall en zün
bluescombo komen vrijdagavond 2 janu
ari in de Rotterdamse Doelen en bet
Amsterdamse Concertgebouw. De aan-
vangstyden zijn reap, kwart over acht
cn twaalf uur.
Mayalls oombo bestaat uit Johnny
Almond, een multi-uwtrumeretalist van
grote klasse op alt, tenor en fluit, Jon
Mark of „accoustic fingerstyle" gitaar
en Steve Thompson op basgitaar. Mayall
zelf verzorgt de vocals en hert eolo-
gitaarweric. Opvallend in deze sinds mei
bestaande oombo is he>t ontbreken van
de drums, hetgeen echter prachtig opge
vangen wordt door het ritmische en
melodieuze spel. De l.p. „The turning
point" ibewijat dit ovetiduid«fljjJo,
Lichte muziek. 18.45 Sport. 18.53 Taslwen-
ken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieyws,
weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte
muziek- 19.45 Politieke uitzending. 18.55
Lichte muziek. 20.00 Openbaai Kuns
II lil 8r,r 8hC: r: -."■11 'I I'". I r\-.,r ,n
20.30 Hoorspel. 21.15 Promenadeeooeen
Nieuws, berichten en De Zeven Ki
22.20 Gevarieerde muziek. (98.00 Nieuws).
23.40-23.45 Nieuws.
VRIJDAG
HILVERSUM I
AVRO; 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymna:
tiek. 7.20 Lichte grammofoonmuzlek. (8-(
Nieuws; 8.11 Radiojournaal; 8.30-8.33 D
Groenteman). NOS: 9.00 Internationaal Spec
trum; moderne muziek (opn). (9,35-9.40 Wa
terstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr), (n.oo-U.02
Nieuws). 11,30 Pianoduo: moderne muzl<
11.55 Beursberichten. NOS; 12.00 Blik op
wereld: populair programma over ontwlkh
ltngshulp. Overheidsvoorlichting: 12.30 U
zending voor de landbouw. NOS; 32
Lichte grammofoonmuzlek. 12.50 Recht
slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 18
Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klassieke symfo
nische muziek (gr). NOS: 14.10 F
Deens zangtrio. 14.30 Van je buren ir
't maar hebben: radiowedstrijd tussen Ne
derlandse en Belgische micro-korfbal
15.00 Stereo: Aspecten van de kamerm
moderne kamermuziek (opn). 15.45
rismo: toeristische informatie uit binn
buitenland. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 VPRO-
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nieuwe. 7.14 Het lei
woord 7.15 Stereo: Badlnerie: klassieke,
semt-klassieke en moderne muziek
(7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 O
weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 t
de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek voor
huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 stereo
A "ibade: klassieke en semi-klassieke orkest-
ïziek (gr). 11.09 Nieuws. 11.02 Voor d»
ken. 11.65 Mededelingen. 12.00 Stereo: Van
jfifijf ieerd programma
12.26 Mededelingen
land- e
Actualiteiten
Schoolradio. 14.30 Stei
platenprogra
Raden maar). 14.05
- --.00 Nieuws. 16.02 Disco-
Drive-In; de showbusiness op de
genomen. 17.00 Uit de pers. 17.15 Sportkom-
pas. 17.45 Actualiteiten.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker
Show. (10.00 Nieuws). NOS: 11.00 Nieuw:
11.03 De Felix Meurders Show. VPRO: 12.0.
Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TROS
- Lynx (of Los). AVRO
"Ktef Boetiek. (16.«
14.00 Nieuw.
Muziei
Nieuws). 17.00 NÏtI
17.95-18.00 Zingende bougie: platenprogra:
ma voor automobilisten.
BELGIE 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde moslek
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen
SOS-berlchten voor schippers). 12.51 Buit
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weer-
richt, mededelingen, dagklapper en SOS-
berichten voor schippers. 18.20 Tafelmu/.lck
14.00 Nieuws. 14.03 Kamermuziek. 1
Nieuws. 15.03 Casinomuziek. 16.00 Niei
16.03 Beursberichten. 16.09 Volksmuziek.
Etnische muziek. 16.50 Volksmuziek, i.
Nieuws, weerbericht, mededelingen en i»u-