mening S)e£eidde(Soiiftatt£ Vanavond op de televisie: Across the bridge Brandpunt- Buitenspel Brandpunt over Biafra Earl Hines Thea Ekker-v. d. Pas maakte zich weer waar Commissaris beschuldigt acteurs van mishandeling politiemensen Einduitvoering van Koninklijk Conservatorium in nieuwe stijl PAGINA 2 DE T.ETDSE COURANT DINSDAG 16 DECEMBER 1966 Van Mierlo met hele en halve waarheden /\RIGINEEL, maai* wel iets «te mild heeft mr. Van Mierlo zaterdag op een congres van zijn partij de positie geschetst, waarin D'66 zich op het ogenblik bevindt: een positie waarin met „honorabel oppor tunisme" gewerkt moet worden. Wij rinden deze kenschets een beetje te mild. omdat de eerste politieke woord - voerder van D'66 de weigering van zijn partij om bepaalde toezeggingen te doen (bij voorbeeld toetreden tot het Progres sief Akkoord, spoedige proclamatie van een urgentieprogrammahelemaal pro beert los te maken van electorale over wegingen. Want terwijl Iedereen probeert in de politiek iedereen vast te leggen, claimt mr. Van Mierlo voor zioh en de zijnen het vasthouden aan algehele politieke vernieuwing als conditie voor medewerking van D'66. Dit lijkt een buitengewoon fraai en idealistisch motiefmaar het is slechts de halve waarheid: de andere helft is. dat D'66 eerst met haar vrije opstelling zo veel mogelijk verkiezingswinst wil oogsten, alvorens kleur te bekennen. De ontwikke ling kan zelfs zo worden, dat D'66 met haar urgentieprogramma voor de dag komt. nadat de meeste andere politieke partijen in dit opzicht duidelijkheid geschapen hebben. Een aanleiding te meer voor de honorabel-opportunistische demo craten om via haar dan vast te stellen urgentieprogramma een geprolongeerd vrije opstelling te kunnen claimen. OP het congres van D'66 heeft mr. Van Mierlo trouwens meer halve waar heden naast enkele hele gedebiteerd. We vallen hem direct- bij in zijn requl- altorfum tegen de huidige parlementaire situatie; een waarin de regeringsmeerder heid al6 eerste taak ziet het in het zadel houden van het kabinet met al zijn bewindslieden en de oppositie constant erop uit Is meer te eisen dan de regering voorstelt. Van Mierlo kritiseert deze ..rolverdeling", omdat ze zakelijk overleg onmogelijk maakt en de mogelijkheid van zich laten overtuigen gelijkschakelt met politieke zwakheid. Inderdaad is de huidige oppositie in het Nederlandse parlement in niet-onbelang rijke mate demagogisch en laat de regeringsmeerderheid ric-h als reactie hierop ook soms tot een zakelijk-onjuiste houding dwingen. Maar dan vinden we het weer vreemd, als mr. Van Mierlo alleen maar kwade woorden over heeft voor de mededeling van de regerings meerderheid, dat die rich kritischer zal gaan opstellen tegenover de inteipedlatde- aanvragen van de oppositie. De huidige oppositie is met motdes en Interpellaties zó kwistig, dat wij een reeds enkele malen onzerzijds hier gestélde vraag herhalen: ,.Wat zou een kabdnet met bewindslieden van de Partij van de Arbeid (of van D'66 waaitnaken van alle eisen die door haar als oppositie aan de regering-De Jong worden gesteld? ÏJALF is ook de waarheid waamiee Van Mierlo probeert de weigering van zijn partij tot positiebepaling in het huidige politieke krachtenveld te camoufleren. Aan het adres van de confessionele partijen slingert de fractievoorzitter van D'66 wel niet zulke banvloeken als zijn politieke vriend Gruyters. maar hij laat ook alles achterwege wat op groeiend begrip zou kunnen wijzen. Via zijn afwijzing van de politieke concentratie waarvan de socialisten en de PPR dromen, verwijt Van Mierlo evenwel ook de christen-demooraten. dat nog niets wijst op de nieuwe politiek 'waarvoor D'66 is opgericht. Binnen het raam van het honorabele opportunisme" zullen kiezers rich mogelijk wel gaan afvragen waarop niet formeel maar inhoudelijk die nieuwe politiek van de democraten dan wel neerkomt, maar meer zinvol lijkt ons de vraag, of D'66 niet bezig is serieuze pogingen tot een vooruit strevend, op de nabije toekomst en de daarachter reeds vaag zichtbaar wordende twingste eeuw gerichte politiek, onvrucht baar te maken: louter en alleen omdat die pogingen niet uitgaan van de totale- ontploffingstheoric, waarmee D'66 destijds aan alle bestaande-politieke partijen de oorlog heeft verklaard. Mr. Van Mierlo heeft aan ..politieke vernieuwing" zaterdag nadrukkelijk toe gevoegd .die wij wensen": wat dus kan betekenen, dat hij weigert te kijken naar een socialistisch of christen-democratisch urgentieprogramma van grote duidelijk heid en vaste overtuiging, wanneer het geen rekening houdt, met enkele bekende stokpaard jee van D'66. Nu z»u het nuttig zijn te weten, of dit van mr. Van Mierlo alleen maar een tactiek is tot en met de verkiezingsdag, of dat hij inderdaad zal weigeren een bijdrage te leveren tot een regeringscoalitie met- een programma dat zakelijk in grote lijnen strookt met een beleid zoals ook D'66 rich dat voor het algemeen belang en maatschappijvernieu wing voorstelt. WANNEER mr. Van Mierlo dan. om een totale afbraak van bij voorbeeld de christen-democratische partijen af te dwingen, werkelijk gaat aansturen op een periode van zakenkabinetten of minder heidskabinetten die hij op elk gewenst moment kan laten vallen of helpen weg te stemmen, dan wordt zijn opportunisme toch wel Iets minder .honorabel" dan hij door zijn partijcongres met applaus liet onderstrepen. i vrezen dat we op die manier wel een halve op een hele waarheid terecht komenmaar dan de waarheid dat D"66 het politieke spel belangrijker vindt dan het algemeen belang waarvan ze verzekert dat ze het met deze politiek dienen wil. Bij de afmars uit Amsterdam van Het Vrije Volk WOORZITTER KLOOS van het N.V.V., wiens taak het is te helpen voor komen da* reorganisaties bij onder nemingen werknemers hun baan kost, heeft nu zelf moeten besluiten een reorganisatie die werkgelegenheid kost, te laten doorgaan. Want de heer Kloos ia president-commissaris van de Arbei derspers, waar het besluit is moeten vallen om Het Vrije Volk uit financiële overwegingen uit Amsterdam te laten vertrekken: Rotterdamwaarts De moeilijke strijd van Het Vrije Volk eens Nederlands grootste krant tegen mindergekleurde dagbladen werd vorige week nog eens onderstreept door verzoeken uit de P.v.d.A.-hoek om bij— ■tand voor opiniebladen. Verzoeken, die rnzoverre niet helemaal reëel waren, omdat ze suggereerden dat alleen lande lijke bladen opinievormend zijn en' voorts financiële hulpbron in plaats de reclamepot i radio en tele visie noemden. Het lijkt ons namelijk moeilijk om te bewijzen dat de misère van kranten als Het Vrije Volk in hoofd zaak aan de reclame via de ether te wijten zou zijn. Vrij unaniem is bij de reacties op de afmars van het socialistische dagblad, uit Amsterdam vastgesteld, dat de orga nisatorische opzet van de krant te duur was en de hechte ideologische bindin gen met de Partij van de Arbeid de laatste tien jaar meer lezers heeft afge schrikt dan aangetrokken. Waarmee zioh de geschiedenis van de socialistische pers in vele landen herhaalt: socialis tisch stemmen is nog iets anders dan de wil om doorlopend socialistisch ingelicht en voorgelicht te worden. Het wordt trouwens een typisch aspect in de ontwikkeling van de pers in het algemeen: de lezer eist informatie, vaak kritisch gestelde informatie, maar hij verlangt geen ideologische vorming. Zeker niet, nu in verschillende opzichten ook via radio en televisie daarvoor moeite wordt gedaan. Deze ontwikkeling waar de zoge naamd® neutrale pers en dan lief9t nog de daartoe behorende bladen die het spoor van de internationale boulevard--' pers volgen zijde bij spinnen speelt zich dan nog af tegen de achtergrond van een economische machtsstrijd waar in bijna alle bedrijfstakken gedwongen worden tot fusies en concentraties. Inzoverre de vrijheid van informatie en opinievorming hiermee gemoeid is, houden overheid. Kamer en adviesorga nen zich met de dreigende gevaren van dit concentratieproces bezig. Maar in een tempo dat de dood van het kalf vóór het dempen van de put bijna garandeert. Nog even en op het moment dat het dagblad als object voor wetenschaps beoefening algemeen erkend is, wordt die wetenschap vooral een analyse van het verleden omdat de toekomst meer een kwestie van een paar monopolies dan van echte vrije voorlichting is. NEDERLAND I NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal AVRO 19.07 uur: De rare vogels 19.30 uur: Peyton Place NOS 20.00 uur: 20.20 uur: Strange report 21.10 uur: Tom Jones show 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Liederen in kerstsfeer NOS 22.55 uur: Journaal 23.00 uur: Teleac NEDERLAND II NOS 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur Scala KRO 19.30 uur: Earl Hines and his All Stars NOS 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Brandpunt Buitenspel 21.10 uur: Aan de overkant van de brug, film NOS 22.50 tmr: Journaal KRO 22.55 uur: Brandpunt Extra Televisie morgen NEDERLAND I KRO 17.00 uur: Weet je veel, quiz 17.25 uur: Kijk zelf maar De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. RADIO PROGRAMMA'S WOENSDAG HILVEHSUM I SJws en ochtendgyi 0.00 Lichte graminofoonmuzlek s kleuters. 11.00 Nieuws. 11.03 uw. 11.40 Stereo: Pianorecital: iziek (gr). 12.05 Promenade- igsolistenoperetteconcert. 12.5-1 13.25 Licht orgelmuziek. 13! irtret. 14.00 Stereo: Fragment* nse musicals (gr). Velen met mij, het programma waar in de VARA Marcel van Dam als om budsman presenteert, was ook gisteren nog duidelijk aan „inlopen" toe. Er werd nabeschouwd op de vorige uit zending en er werden twee nieuwe pro blemen aan de orde gesteld, die voor zover we ons herinneren, beide al eens door de t.v. aanhangig zijn gemaakt, t,w. de aanpassing van overheidsge bouwen aan de speciale eisen van in validen en de maatschappelijke situ atie waarin uitgetreden priesters en kloosterlingen komen te verkeren. Dat laatste onderwerp kwam er het bevredigendst uit, ook al doordat het Nederlandse episcopaat bij monde van bisschop Ernst van Breda, com mentaar leverde op een drietal be paald onbevredigende situaties. Zo'n uiterst positief commentaar kan op zich al gunstig werken bij het verbe teren van een moeilijk klimaat me nen we, al zouden we zo'n onderwerp toch liever voor Kenmerk reserveren, de rubriek die onder de belanghebben den waarschijnlijk een veel grotere kijkdichtheid heeft. Om „Velen met mij" moesten we het slot van „Gevraagd" missen. Het be roep was ditmaal computer-program meur. Over computers kwamen we heel wat aan de weet, maar het ont spannende element, dat meestal ook onderdeel van dit programma is, be stond louter uit een paar verplicht aandoende Bomans-grapjes. Voor het overige ging het er vrijwel grimmig- ernstig aan toe. De tweede aflevering van Ton Capels strip Zo goed als nieuw" viel ons niet helemaal mee. Ze was gebouwd op heel weinig handeling, heel weinig echt verhaal ook, en verschrikkelijk niet terzake doende opvulling. Toch keken we wel met genoegen omdat Wies An dersen iets kapitaals maakt van de schlemiellerige Rinus. In een slechts enkele pagina's beslaand verhaal confronteert Graham Greene ons in zijn „short story" Across the bridge met een tot paria verworden za kenman, die kennelijk iets op zijn kerfstok heeft. Hij scharrelt in de buurt van de brug, die Mexico met de Vere nigde Staten verbindt. Die brug zal hem fataal worden In de verfilming van deze novelle ge beurt uiteraard meer dan in het ver haal. Veel meer zelfs, omdat de regis seur. Ken Annakin. gebruik heeft ge maakt van een scenario, dat als het ware Greene's geschiedenis comple teert. Men heeft nl. de voorgeschiede nis van de aan lager wal geraakte fi guur geconstrueerd en wel zó boeiend en zó volop de sfeer van Greene ade mend, dat „Across the bridge" als een 'echte' Graham Greene-film kan worden beschouwd. De hoofdrol wordt vertolkt door de toen, 1957, nog niet zó, maar thans wel zeer beroemde acteur Rod Steiger. (Nederland II 21.1022.50) Een nauwelijks herkenbare Rod Steiger (op bed) in een scene uit „Across the In Brandpunt-Buitenspel van vanavond zullen o.m. de volgende reportages wor den uitgezonden. E en interview met Ingmar Johan- son. dee-wereldkampioen boksen zwaar gewicht. In dat gesprek komen o.m. aan de orde, de geruchten over een eventuele come-back en het verbod van professioneel boksen, dat door de Zweedse regering overwogen wordt. Op 28 juli 1968 verongelukte Chris Lambert met zijn formule-2 wagen tijdens een wedstrijd op Zandvoort Het rapport over dit ongeluk, opgemaakt door de KNAC, was volgens de vader van Chris Lambert zeer onvolledig. De her Lambert begon een privé-re- search. De vraagtekens, die toen re zen, waren voor Brandpunt-Buitenspel aanleiding wat dieper op deze zaak in (Nederland II 20.20-21.10) muziekprogran Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht en semble en solisten 19.40 Conclliepostbus. 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus», lezing. 20.00 Stereo: Radio Filharmonisch orkest en solist: oude, klassieke en moderne muziek. 20.45 Uitgeschakeld?, reeks beschou wingen over ouder worden en ouderdom. 21.00 Semi-klassieke en moderne kamermu ziek (opn). 21.30 Dinsdagavondtheater: Ver loren Jeugd: programma over de dichter Dylan Thomas. 22.25 Overweging. 22.30 6.02 Stereo: Nederlandse Chansons. 18.21 Joderne muziek (opn). 16.30 Stereo: Plano luo: klassieke muziek (opn). 17.10 Stereo Clein Radiokoor: klassieke liederen. 17.3C Itereo: Pianorecital: klassieke muziek opn.). 17.55 Mededelingen HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende voord. 7.15 Op het eerste gehoor: klassieke luzikale lezing. muziek. 18.45 Sport. 18.52 Ta; Lichte muziek. 19.00 Nieuws, actualiteiten. 19.40 Lichte mu! dicale rubriek. 19.55 Lichte Grammofoonplatenprogramma. land: 12.26 Mededelingen laden, maar: 13.15 On- de jeugd. 17.00 De eerste hoogtpunten in zijn muzi kale carrière lagen voor Earl Hinés in de jaren rond 1928, toen hij met Louis Armstrong in Chicago werkte. Na vele jaren van betrekkelijke ano nimiteit heeft men plotseling 5 jaar ge leden Earl Hines herontdekt. Hij maakt met een klein ensemble waarbij ook de saxofonist Budd Johnson, weer re gelmatig toernees en bereisde zelfs de zuidelijke staten van de Sovjet- Unie. Ongeveer een jaar geleden trad Earl Hines in de Larense Singerzaal op; een concert waarvan de KRO-televisie een opname heeft gemaakt, die van avond wordt uitgezonden. Het Quadro Hotteterre, bestaande uit Kees Boeke en Walter van Hauwe, blokfluit; Wouter Möller, cello, en Bob van Asperen, klavecimbel, verzorgen op zondag 21 december het 216de Zin gende Zoldercondert in het HlVOge- bouw, Wésteinde 46 Den Haag. Op het programma staan werken van 17de- en 18de-eeuwse componisten, o.a. Scheidt, Couperin en Hotteterre. In een extra-uibzendiLng van Brandpunt zal de K.R.O. vanavond aandacht be steden aan de gisteren gehouden Congresdag van het Biafra Actie Co mité in het gebouw Amioitia te Den Haag. Gnd§r voonaiittersschap van mr. G- E. van Walsum hebben Biafra- deskundigen en Tweede-Kamerleden met elkaar en met de zaal gediscus sieerd over een snelle, politieke oplos sing van het Biafraconflict (zie ook elders in deze krant) (Nederland II, 22.55plusminus 0.00 uur). op: platenprograr BELGIE 324 m ieuws. 12.03 Gevarieerd muzlekpro- (12.40-12.48 Weerbericht, medede- n SOS-berichten voor schippers. 1 Voor de jeugd. 14.50 Kinderkoor. (18.00 iws.) 15.15 Voor de kinderen. 19.00 iws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Folklore. Etnische muziek. 17.00 Nieuws, weer- cht, mededelingen en muziek voor de Vg. (Nederland II 19.30-20.00) „M idden" -groep katholieken De „Midden"-groep-katholieken willen (blijkens de advertentie in uw blad van 9 dezer) de „relatie" met de wereld kerk handhaven. Dat geluid is ons niet onbekend; het Nederlands episcopaat zegt hetzelfde: natuurlijk, want laat men na de encyclieken te hebben genegeerd en na alle kritiek op Paus en Rome te hebben geduld, ook nog 't laatste touw tje, de relatie, varen, dan kunnen staf en mijter en titel van kardinaal en bis schop wel naar lorrenman. Maar „rela tie" alleen is onvoldoende. Om tot de Rooms-katholieke Kerk te behoren is on derwerping aan pausengezag absolute voorwaarde. Dus gehoorzaamheid! En dan kan alle poespas zoals demo cratische inspraak, dialoog, geëxperi- menteer, pastoraalconcilie, gespreksgroe pen, evenwicht of geen evenwicht in dis cussies tussen links en rechts naar de Goede begeleiding George v. Renesse In Theater PeP«n te Den Haag gaf de sopraan Thea Ekker-van der Pas haar eerste van de drie verzoekprogramma's van dit seizoen. Haar begeleider aan de vleugel was George van Renesse. Een duo, dat in de loop van de tijd de sporen al heeft verdiend en dat zich gisteravond weer waar heeft gemaakt. Jammer genoeg was het theater niet eens vol, want voor wat er gepresteerd is kan men zonder meer bewondering hebben; daarbij zij opgemerkt, dat het prograimma werd beïnvloed en voor een gedeelte van richting bepaald door de keuze van het publiek, hetgeen een loffelijk streven is, want op deze manier kan de band tussen zangeres en toehoor der alleen maar verstevigd worden- Men kon een keuze maken uit vieren dertig nummers, waaruit uiteindelijk een zestiental te voorschijn kwam o.a. van Purcell, J. S. Bach, Scarlatti, Mozart. Fauré, Duparc, Schubert, Schumann ensemble Brahms en Hugo Wolf. Thea Ekker- van der Pas zingt goed. i momenten in het recital waar het ver moeden rees, dat rij aan de grens van haar kunnen kwam; de stem maakte dan een wat vermoeide indruk. Daar tegenover staan meerdere hoogtepunten, waar zij „het" helemaal had. O.a. vonden wij het laatste gedeelte van haar con cert bijzonder fijn; een ander bijzonder moment was haar vertolking van Au'- trage van Schumann. Dat George van Renesse een niet ge ring aandeel heeft in haar succes, zal niemand willen betwisten. Op een bij zonder boeiende wijze begeleidde hij de sopraan; ragdun spel waar nodig tot een stevig ondersteunende partij waar dit te pas kwam en hem vergund door de componist. Aan hem gelijke eer. Na de pauze verleende het Nederlands Solistenensemble, bestaande uit de so praan Ank Reinders, de alten Els Kloos en Rijkje Wolleswinkel. de tenoren Bart Ravestein en Ruud Ruivenkamp en de bas Rob Hol, o.l.v. Chris Verhoog, zijn medewerking. Naast een repertoire van enige kerst- klassieken zoals het Hodie Christus natu* est. van Sweelinck. Els ist ein Ros' ent- sprungen, van Hugo Distier, en twee composities van L. Schröter, voerde het tweetal bijzonder mooie liederen uit van Ernst Pepping en boven al de Weihnachts-Litanei van Siegfried Kunst en kunstenaars Twee generaties is de titel, waaronder Juus Bitter, Michèle Bitter, Theo Bit ter. Peter de Leeuwe en Toer van Schaijk schilderijen, plastiek en gra fiek exposeren in galerie en kelder van Pulchri Studio, Lange Voorhout 15, Den Haag. Dit gebeurt van 20 de cember tot en met 8 januari. De ope ning is bepaald op zaterdag 20 de cember om 16.00 uur door Myra Ward. In de reeks zaterdagavondmuziek in de Kloosterkerk aan het Lange Voor hout wordt zaterdag 20 december een kerstconcert gegeven door het Haags Jeugdkoor o.l.v. Marius Borst lap en Gerard Akkerhuis, orgel. Op het programma staan oude en nieu we kerstliederen en orgelsoli van Vincent Lübeck, Jan Welmers, Mari us Monnikendam en Willem Mudde. REL IN BRUSSELSE BEURSSCHOUWBURG Vragen in Tiveede Kamer BRUSSEL (ANP) De Brusselse politie heeft gisteren verklaard dat btf de rel van zaterdagavond j.L in de Brus selse Beursschouwburg door de politie pas hardhandig tegen demonstranten is opgetreden, nadat de betogers scheldend weerstand hadden geboden. Een functionaris van het Nederlandse consulaat-generaal in de Belgische hoofd stad heeft gisterochtend contact opgeno men met de commissaris van de Brussel se politie. Naar verluidt is hem bij die gelegenheid gezegd dat de acteur Royaards, die over mishandeling heeft geklaagd, zelf eerst twee politiemannen had verwond. In totaal zijn acht Neder landers zaterdagnacht aangehouden ge weest en tegen vier van hen werd proces-verbaal opgemaakt, wegens mis handeling van de politie, smaad en ordeverstoring. De politie heeft er voorts de nadruk op gelegd dat zij alleen is opgetreden op verzoek van de leiding van de schouwburg, die ordeverstoring vreesde en dat pas tot directe actie werd over gegaan, toen een sommatie aan de betogers om het gebouw te ontruimen werd beantwoord met scheldwoorden. De acht Nederlanders, die zaterdag in de Beursschouwburg te Brussel zijn aangehouden, zullen vandaag bij de justitie in Brussel een aanklacht in dienen. flexibel, muzikaal met een behoorlijk^ ««1». pracht* getoonzet U en door kan het ensemole gaaf werd gebracht jjjga Het is in het algemeen een zeer har monieus zingend ensemble, homogeen van hoog tot laag, op elkaar ingezongen; bijzonder waarderen wij de voortreffe lijke verstaanbaarheid van de teksten. Tot slot kregen we een zevental Xmas rommelzolder, of beter nog, naar de vuil nisbak verhuizen, waar dit soort zaken thuis horen. Dan komt er tijd voor ge- De term: „Midden"-groep lijkt ver dacht veel op „neutraliteit", maar ge dachtig het woord van onze Lieve Heer zelf: „Wie niet voor mij is, is tegen mij!" kent een rooms-katholiek in ge loofszaken geen neutraliteit; het is: of helemaal of niet; of zwart of wit; ook de „midden"-groep zal derhalve moeten kiezen, voor Z.H. de Paus, dus voor de Rooms-katholieke Kerk bij haar pause lijk oppergezag of zo niet, dan mag ze zich voor mijn part midden-groep, of Nederlands-(Hervormd-)katholiek, of Alfrinkkatholiek of Schillebeeckxka- tholiek, of „rekkelijk" mogen noemen, maar niet meer „rooms"-katholiek. F. B. M. W. Carols te horen van diverse aard. Een lieflijk Away in a manger, van Kirk- patrick; een door Kodaly bewerkte oud- Hongaarse melodie ten behoeve van een Engelse carol, boeiend door zijn harmo nisatie Het „hemels" gezongen Blessed be that Maid Marv, waar de heren wat onzeker werden. Bijzonder leuk was ook de Zitter Carol (arrangement en tekst Malcolm Sargent) op een Tsjechische volkswijs. Van andere aard en bijzonder ingetogen gebracht was van R. V. Williams The blessed son of God. De laatste nummers, een Tsjechische carol, getiteld Rooking, en Ding Dong, van Wood, waren een voortreffelijk besluit van een uitge wogen programma, dat deze avond waar- D.V-G. Jaar ln, jaar uit heeft men op de einduitvoeringen van hef Koninklijk Conservatorium fragmenten kunnen ho ren uit de bekendste soloconcerten van het repertoire, die met meer of minder gelukkig resultaat werden weergegeven. Die fragmenten demonstreerden noch het actuele muziekbesef en stijlgevoel, noch de hedendaagse coniponeerkunst. De laatste jaren echter kondigde zich al een zekere modernisering aan. die gisteravond in de Kurzaal definitief zijn beslag scheen te hebben gekregen. Het is te hopen dat men hieruit mag aflei den dat het gehele onderwijs op het conservatorium is of wordt vernieuwd. Het programma in de ook ietwat ver- i nieuwde en akoestisch al wat verbeter- de Kurzaal er zal nog meer aan wor- den gedaan! begond met het vierde Brandenburgse concert van Bach, maar niet gespeeld op de traditionele wijze. Dat mocht men van blokfluitleraar Frans Bruggen ook niet verwachten. Hij liet zijn leerlingen Walter van Hau we en Kees Boeke hun partijen blazen tegen een achtergrond van twaalf strij kers en klavecimbel. Hij wilde er geen dirigent bij hebben, wat begrijpelijk en historisch gezien ook juist is, maar wat de jonge conservatoriumleerlingen toch nog niet aankonden. Of waarop zij on voldoende waren voorbereid. De klank verhoudingen waren niet goed afgewo gen, het samenspel sloot niet geheel en .al en de zuiverheid liet veel te wensen o- ver. Dat was erg jammer, want de op zet van de vertolking was uitstekend, en voor zover men de blokfluiten kon ho ren. werd men gewaar dat deze jonge musici een mooie, ronde toon ontwikkel den. heel muzikaal voordroegen en met de stijl van de barok zeer vertrouwd Beter slaagde het experiment met de uele i uziek. Eei be staande samenspelklas voor slagwerk, aangevuld met een pianist, een harpis te. en een bespêelster van de celesta en verder een zangeres voor de instrumen taal verwerkte zang teksten van Stepha- ne Mallermé voerden onder leiding van Frans van der Kraan twee „improvisa ties" van Pierre Boulez uit: intelligen te en toch ook subtielgevoelige muziek in een ongemeen boeiend klankbeeld. Ook hier mocht niet alles ideaal klop pen. toch was voor het initiatief en het gedeeltelijke welslagen alle hulde op zijn plaats, vooral voor de sopraan Margriet de Moor-Neefjes en de harpis te Mapje Keereweer. Van Caitrona Yeals hoorde men het concert voor harp in Bes van Handel, een werk dat ook op orgel of klavecim bel wordt gegeven. De harpiste had een wat harde, niet voldoende genuanceer de toon, maar volgde wel een 6trakke lijn in haar voordracht. Eveneens heel verdienstelijk was het planoepal ven de Indiase Sothie Paul-Duraisamy, die rich durfde wagen aan de rapsodie op een thema van Paganini (de 24e viool- I caprice) door Rachmaninow. Niet over- al wist de laatstgenoemde haar lastige j solopartij voldoende markant uit te j beelden, maar in het algemeen slaagde zij daarin wonderwel. Door ziekte van Louis Stotijn speelde de orkestklasse deze avond onder leiding van Edo de Waart. In Handel was haar taak niet zwaar maar des te meer in Rachmaninow. Men bracht het er ech- i ter redelijk goed af. De grote verras- sing kwam intussen met Strawinski's j symfonie in drie delen, waarmee het niet zozeer te lange als wel in de uit- voering te lang gerekte programma werd besloten. Zowel de keuze van het werk als de wijze van uitvoering ver dienden veel lof. al lag het voor de hand dal er zich wel enkele oneffenheden zouden openbaren. Dat echter was evenwel niet het belangrijkste. Het be langrijkste was dat na heel lang op de ze einduitvoering van het Koninklijk Conservatorium voor het eerst weer eens bleek dat de leiding besefte in wel ke tijd de aan haar zorgen toevertrouw de aankomende musici hun carrière moeten beginnen. Het gedemonstreerde besef van wat er op het ogenblik in het muziekleven omgaat, deed deugd en dient veelbelovend te worden genoemd. Ka. In een verklaring zeggen zij dat hetgeen zaterdagavond na de voorstelling van „De Nonnen" door de Toneelgroep „Studio" is gebeurd, in tegenspraak is met de lezing die de politie van Brussel Met name de acteur Jochem Royaards zegt geen enkel fysiek geweld tegen wie dan ook gepleegd te hebben. De politie heeft tegen hem ook geen proces-verbaal opgemaakt, hetgeen, zo zegt hij, wel gebeurd zou zijn als hij geweld gepleegd zou hebben. De drie Nederlandse toneelscholen, respectievelijk in Amsterdam, Arnhem en Maastricht, hebben een telegram gezonden aan premier Eyskens. Zij protesteren tegen de aanwezigheid van de politie en eisen een volledig en openbaar onderzoek van het gebeurde. Het Tweede-Kamerlid mr. M. Vrolijk (P.v.d.A.) heeft de ministers van CRM en van Buitenlandse Zaken gevraagd bü de Belgische regering te protesteren tegen het optreden van de Brusselse politie en te verklaren dat dergeltfk optreden de culturele samenwerking tussen beide landen niet bevordert. Aanvoer spruiten loopt nu terug WESTLAND Op de Nederlandse groenteveilingen loopt de aanvoer van spruiten thans terug. Hiertegenover 6taat een toegenomen vraag, zowel voor de binnenlandse markt als voor export en als gevolg hiervan zijn de prijzen van dit produkt vorige week nogal aan getrokken. Gedurende de maand november en de eerste week van december lag het prijs peil van spruiten iets beneden het niveau van het vorig jaar in dezelfde periode maar sinds vorige week is dat veranderd. Begin deze week deden bij de veiling in Barendrecht, waar de aan voer nog ruim is, de goede kwaliteiten spruiten al naar gelang van de maat tussen 1.- en 1.30 per kg. De export van spruiten blijft in hoofdzaak gericht op West-Duitsland. In de eerste week van december bedroeg volgens het uit- voercontrolebureau voor tuinbouw- produkten de totale Nederlandse sprul- tenexport 1766 ton en hiervan werd 1452 ton naar West-Duitsland verladen. 132 ton spruiten gingen er naar Frankrijk en 131 ton naar Zwitserland. Zweden nam in bedoelde week 33 ton spruiten af en kleine zendingen gingen er naar Italië, Oostenrijk en Finland. Verwacht wordt dat in de komende weken het aanbod in ons land verder zal terug-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2