VPRO verloor in laatste twee
maanden bijna 6000 abonnees
antenne
Concertgebouworkest
in zéér bijzonder werk
Gevraagd
Velen met mij
Politie tegen
monniken
in Saigon
Rudolf Nurejef
onweerstaanbaar danstalent
Wethouder Greuter
gisteren op 66-jarige
leeftijd overleden
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 15 DECEMBER 1969
Clifford Curzon
boeiend in Mozart
Een concert van een wel heel
bijzonder karakter heeft het
Concertgebouworkest zaterdag
avond in een tot de nok toe ge
vulde Prins Willem-Alexanderzaal
van het Nederlands Congresge
bouw ggeven. Bernard Haitink, de
vaste dirigent, had hier onder
meer de Six Epigraphes Antiques
van Claude Debussy op zijn pro- i
gramma geplaatst.
Six Epigraphes Antiques: het jaartal
1914 stond achter de annonce, maar het
is wellicht niet geheel overbodig op te
merken, dat aan deze tijdsaanduiding een
hele historie is voorafgegaan en hierop
een hele historie zou volgen.
Wat is namelijk het geval?
Deze Epigraphes hangen ten nauwste
samen, met de intieme vriendschap van
Claude Debussy met dc dichter Pierre
Louijs, waarvan in artistiek opzicht het.
ontstaan van een compositie, geïnspireerd
door drie van diens „Chansons de Bilitis"
het gelukkig gevolg was- Waarmede de
bundel gedichten overigens nog niet was
uitgeputLouijs voornoemd, die hier
mede. in 1900, een enorm succes had ge
had bij het Parijse publiek, werd door de
directeur van het Variététheater, Samuel
le Magnifique genaamd in de wandeling,
benaderd deze chansons met een soort
tableau vivant ten tonele te voeren
een zonderling idee zal men geneigd zijn
op te merken!
Hoe dan ook: Louijs wendde ach tot
Debussy en deze. vermoedelijk terwille van
de huishuur, voldeed aan diens verzoek,
hierbij „passende muziek" te schrijven.
Muziek, die overigens de Variétédirecteur
matig voldeed en door tal van omstandig
heden. hier verder niet ter zake doende,
in liet vergeetboek geraakt is.
Tot. in het seizoen 1953/1954. het trio
Barrault-Boulez-Schercheu deze partituur
weer te voorschijn haalde en ze in het
Theatre te Marigny in Parijs opvoerde:
vertolkt door Madeleine Renaud met een
Instrumentarium van twee fluiten en twee
harpenoorspronkelijk schijnt er nog
bij de premiéj-e in 1900/1901 nog een
celesta te zijn gebruikt, waarvoor Debussy
na zijn reis in Rusland een grote affectie
bezat.
Dat is één kant van de veelbewogen
historieer zijn echter nog meerdere
facetten. Eén andere ervan: uit deze
kleine partituur ontstonden later, in 1914,
de Six Epigraphes Antiques voor piano,
vierhandig in de oorspronkelijke versie, of
voor twee vleugels, in een door de com
ponist zelve verzorgde latere transcriptie.
In deze laatste vorm heeft men ze ln het
Holland-Festival 1968. dank zij Hans
Dercksen en Hans Henkemans kunnen be
luisteren.
Ts hiermede de geschiedenis,éïófiV?'
Helemaal niet. anders hadden we er nu
niet, naar aanleiding van de door het
Concartgebppworkestgpgevén .Jütytieédng
over kunnen schrijven. Voor de bestaande
partituut of partituren heeft zich
ook de in 's-Graven!hage zéér bekende
dirigent Ernest Ansermet geïnteresseerd
weergaloos kenner van geest en vorm van
Debussy's oeuvre, die deze Epigraphes, uit
ees delen bestaande, heeft georkestreerd
op een wijze, die op ons het was niet
de eerste keer, dat we deze bewerking
hoorden zaterdagavond weer een diepe
Indruk maakte.
Daarmede realiserend de intentie, die
Claude Debussy had, toen'hij in 1914 aan
zijn uitgever Durand schreef: „Het lag
al lang in mijn bedoeling hiervan een
Suite voor Orkest te maken.''
Met eerbiedige schroom voor de origi
nelen heeft Ansermet hier een nieuwe
partituur geschapen, met eerbiedige
schroom is deze door Bernard Haitink en
de zijnen gerealiseerd. Voor hen was de
uitspraak van Verlaine „De la musique
avant toute chose" het alpha en omega,
de norm van een voortreffelijke vertol
king.
De ironie van het lot: dat wilde, dat op
Debussy onmiddellijk Don Juan, symfo
nisch gedicht (opus 20. 1887/1888) van
Richard Strauss volgde, kan men zich een
grotere tegenstelling denken?
De bemoeienis met. de noten: ze lijkt bij
de eerste vrijwel afwezig, bij de laatste
vrijwel permanent! In de huidige omstan
digheden was dit voor ons meer dan
normaal irritantal willen we gaarne
toegeven, dat, wat Strauss Bernard Hai
tink cumsuis voorschreef te doen, door
hem perfect gedaan is: daarvoor alle
Vóór de pauze: twee verrukkelijke mu-
zieken allereerst een goede selectie uit
de Water-Music-Suite (plm. 1717) van
Handel, waarin de blazers zich waarlijk
bewonderenswaardig gedroegen, gevolgd
door Mozarts overbekend, maar nooit, ge
noeg gespeeld Concert in A groot (K V.
488, 1788).
De Engelse pianist Clifford Curzon 162)
zat hier aan de vleugel: in een waarlijk
verrassende harmonie met het orkest
openbaarde hij ons alle weelden en weeën
van deze muziek. Weelden: in de bijna
nerveuze vreugden van "het slotdeel, ken
merkend voor de opera „Figaro" in de
zelfde tijd geboren. Weeën: in de huive
ringwekkende melancholie zich in het
adagio openbarend.
In deze gemoedsgesteldheid eigenlijk
niet bepalend voor de visie op het leven,
die Wolfgang Amadeus Mozart in feite
altijd had?
BJt.
Tv vanavond:
Zeventigjarige
Noel Coward in
„Schatten
der toenkunst"
UTRECHT (ANP) Het aantal ledcnabonnces van
de VPRO is de afgelopen twee maanden met byna
6.000 gedaald en gekomen op rond 117.000. Sinds 1
oktober j.l. hebben 8.285 abonnees bedankt, terwijl er
2.300 nieuwe zijn bijgekomen. Het aantal leden is
vrijwel stabiel gebleven en bedraagt ongeveer 270.000.
Dit deelde zaterdag j.l.' de voorzitter van de VPRO.
de heer J. Kassies. op de ledenraadsvergadering van
deze omroep in Utrecht mede
De heer Kassies had de indruk, dait de aangekondigde
prijsverhoging van het blad „Vrije Geluiden" voor de
meeste mensen ..de druppel is geweest die de emmer
deed overlopen". Uit de ontvangen brieven waarin
deze motivering veelvuldig voorkomt, kon echter wel
worden geconcludeerd dat ook nog andere factoren
een rol hebben gespeeld. De heer Kassies meende, dat
niet zonder meer gesteld kan worden „dait de vrijzin
nig protestanten ons hebben verlaten en de heidenen
komen. De zaak ligt veel subtieler
Volgens de VPRO-voorzitter begint het programma
beleid van de omroepvereniging zowel naar vorm als
inhoud een duidelijk eigen profiel te krijgen. Of
schoon de heer Kassies vermoede dat de komende
DICK VERKIJK:
Als we zo doorgaan
bestaat VPRO over een
paar jaar niet meer
maanden nog wel mensen zullen bedanken, zag hij de
wat verdere toekomst met niet al te veel pessimisme
in. Verschillende leden bleken dat gematigd optimis
me echter niet te delen. Diok Verkijk, een van de
programmamedewerkers van de VPRO. zei: ,,Als we
zo doorgaan zullen we over een paar jaar aü niet meer
bestaan". Hij doelde daarbij in het bijzonder op het
vermijden van schokeffecten in bepaalde uitzendin
gen. Geen enkel programma behoeft het contact met
de leden en abonnees te verstoven, mits het eerlijk en
met zorg wordt gemaakt."
VPRO-directeur S. J. Dormam zei, dat de VPRO bij
ledencontribuanten weer geloof en integriteit moet
opbouwen. ..Dat geloof dreigt momenteel verstoord
te worden. Wij zullen ook beter moeten gaan analy
seren. welke contactstoornissen voorkomen kunnen
worden. Wij hebben zeker lering getrokken uit de
gebeurtenissen in het recente verleden", aldus de heer
Doorman.
Aam de hand van een door hem opgestelde beleids
nota heeft de ledenraad zaterdagmiddag urenlang ge-
discusieerd over de positie en de taak van de VPRO.
Een werkgroep zal nagaan hoe de religie in het pro
gramma kan worden ingepast om het contact met de
verloren gegane leden en abonnees te herstellen.
„Voor zover de religie een maatschappelijk verschijn
sel is. zal de VPRO er zeker aandacht aan moeten
besteden", vond de heer Doorman.
De ledenraad was van oordeel, dat men ondanks het
streven naar een eigen gezicht bepaalde risico's die
de omroepvereniging leden kunnen kosten zoveel mo
gelijk moet uitbannen.
Amateurtoneeltoernooi
der Lage Landen
„Litteus Sacrum"
en „Randstad":
sober toneel
ELSLOO Voor het 18de Belgisch-
Nederlands toernooi der Lage Landen te
Elsloo, werd het afgelopen weekeinde
een topper met twee volle zalen voor
twee gerenommeerde Noord-Nederlandse
amateurgezclschappen, een uit Leiden en
een uit Den Haag. Zaterdagavond was
voor de „Koninklijke Vereniging Litteris
Sacrum" uit Leiden, met het blijspel
„Janus" van de Amerikaanse schrijfster
Carolyn Green, zondagavond voor de
groep „Randstad Toneel" uit Den Haag
met liet moderne sprookje „Niet doen
Sneeuwwitje" van de Nederlandse auteur
Anton Koolhaas. Twee voorstellingen,
die beide een duidelijk dankbaar slot
applaus uitlokten.
LEIDEN
De „Litteris Sacrum" uit Leiden, win
naar van het Nederlands Jong Landju
weel 1970, had zijn keuze laten vallen
op het Amerikaanse blijspel „Janus",
een geserreerd, niet zo stei'k driehoeks-
spel dat vrijwel alles moest krijgen van
puntig en flonkerend spel. De regisseur,
die weldegelijk bvér' goed materiaal
beschikte, had het spel echter in de hoek
van het' koude, onbewogen acteren ge-
drongeö'. De uitvoering maakte daar
door een enigszins steriele indruk. De
aanwezigen wister er dan ook voor een
groot gedeelte niet zo goed raad mee. De
keurige verzorging echter, het technisch
knap spelen, vonden toch de appreciatie
die de Leidenaars verdienden.
DEN HAAG
Gisteravond was het „Randstad To
neel" aan de beurt, dat met „Sneeuw
witje" eveneens een reglssenrsstuk ge-
tkozen had, een spel met een dubbele
bodem: elk meisje is Sneeuwwitje, dat
tijdens haar groei naar de volwassen
heid altijd weer in de schemering van
een bos woont en daar met alle vormen
van levensgevaar wordt geconfronteerd.
De regie was zeer sober en strak. De
sprookjeselementen verloren daardoor
aan glans, terwijl de werkelijkheids
elementen voldoende kansen kregen.
Deze uitvoering had echter iets droogs,
Iets te weinig bewogenheid. Ook zij werd
na afloop aanleiding tot een drukke uit
wisseling van soms nógal uiteenlopende
meningen bij het talrijke, voor een deel
jongere publiek.
Noel Coward
Morgen 16 december wordt de Engel
se toneelschrijver, acteur, componist
Noel Coward zeventig jaar. Vanavond
wijdt de AVRO in haar radioprogram
ma van 18.30 tot 19.15 uur een program
ma aan deze veelzijdige auteur, die
meer dan vijftig toneelwerken schreef,
i vier-vijfde avondvullend.
Een kwart van Noel Cowards oeuvre
wordt gevormd door operettes, revues
en musical-comedies, waarvoor hij zelf
de muziek componeerde. Tot de be
langrijkste werken, die van Coward in
Nederland werd opgevoerd, behoren
„Home Chat" (Kletspraatjes), „The
Marquise" (De Markiezin), „Fortex"
(Draaikolk). „Design for living" (Esta
fette), „Blithe Spirit" (Spotgeesten),
„Relative speaking" ('t Is maar betrek
kelijk), „Nude with violin" (Naakt met
viool, „Quadrille" (Quadrille) en „Song
in the evening" (Lied in de scheme
ring) en voorts zijn spelen „Cavalca
de", „In which we serve" en „Brief
encounter". Noel Coward bewoont mor
menteel een chalet in het Zwitserse
plaatsje Montreux-les-Avants.
In het radioprogramma wordt een do
zijn van zijn liedjes gezongen door No-
ra Kranz, Son ja Oosterman. Ronnie To-
ber en Anton Trommelen. Het begelei
dende orkest „The Romancers" staat
onder directie van Gerard van Kreve
len. De produktie heeft Alex de Haas.
In de uitzending van het Ombudsman
programma, de rubriek „Velen met
mij", die vanavond zal worden uitge
zonden komen o.a. de volgende onder
werpen aan de orde
Marcel van Dam zal terugkomen op
de problematiek van de Nederlandse
kolenhandelaren, die door de snelle
komst van het aardgas dreigen te wor
den geruïneerd. Sinds de vorige uit
zending van „Velen met mij" is het
Nederlandse „kolenfront" ln beweging
gekomen.
Verder zal aandacht worden besteed
aan de problemen van uitgetreden
priesters en kloosterlingen. Door het
ontbreken van een geregelde rechts
positie zijn deze mensen voor hulp vol
ledig afhankelijk van de goedwillend
heid van hun kerkelijke overheid.
Het gevolg Is dat de regelingen varië
ren van goed tot zeer slecht, zoals
uit een aantal interviews met betrok
kenen zal blijken. Marcel van Dam
zal de bisschop van Breda, Mgr. Ernst
over deze kwestie interviewen.
In „Velen met mij" zal voorts aan
dacht worden geschonken aan het feit
dat, ondanks dat Nederland honderd
duizenden lichamelijk gehandicapten
telt. er toch doorlopend nog openbare
gebouwen, zoals postkantoren, gemeen
tehuizen zodanig worden geconstrueerd
dat deze niet toegankelijk zijn voor deze
deze niet toegankelijk zijn voor deze
grote groep. Voor dit probleem is een I
eenvoudige oplossing en de rubriek
Het NOS-coördinatiemannetje. dat er
voor moet waken dat de kykers een re
delijke keuzemogelijkheid krijgen tus
sen beide netten, was zaterdag j.l. weer
met verlof. Wat AVRO en KRO op I
en II tegenover elkaar stelden spot met
elke keuzemogelijkheid'. Rust noch
duurliefhebers konden kiezen voor
een stukje Mountiesshow en een halve
Salto Mortale (levensgevaarlijk dus).
Men zat dus vast aan Brandpnnt en
Riskante Kerk.
Nu is Brandpunt meestal, ook deze
zaterdag, de moeite waard en had Ris
kante Kerk ditmaal een paar heel
sterke onderdelen. Maar de kijker die
na een week hard werken op de zater
dag nu eens louter ontspanning wenste
moest noodgedwongen bij de AVRO te
biecht.
Moest dus noodgedwongen Rust noch
duur missen. Onaantrekkelijk idee.
Rust noch duur is een aantrekkelijk
programma; ditmal extra-aantrekke
lijk doordat er een zalige rol voor Con-
ny Stuart ingeschreven was, zij mocht
zowaar een stukje meezingen'. Wij la
ten voor Rust noch duur alles staan.
De kükers die re nèt zo over denken
konden dus alleen op de KRO afstem -
NEDERLAND I
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
VARA:
19.07 uur:
Coronation Street
19.30 uur:
Opmaat, amusement
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Achter het nieuws
20.45 uur:
Ironside
21.35 uur:
Velen met mij,
ombudsman
22.00 uur:
Zo goed als nieuw,
komedie
22.25 uur:
Zendtyd Humanistisch
Verbond
22.40 uur:
Journaal (NOS)
22.45 uur:
NEDERLAND II
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
NCRV:
19.30 uur:
Scheepsjongens
van Bontekoe
19.40 uur:
Alleen op weg
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
20.45 uur:
Gevraagd
21.45 uur:
Tweekamp
22.10 uur:
Man en paard,
paardesport
22.40 uur:
Hier en Nu
23.05 uur:
Kast kijken,
boekbespreking
23.10 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA'S
MAANDAGAVOND
UUR HILVERSUM I
18.00 Nieuws. AVRO: 18.11 Radiojournaal
18.25 Voor de middenstand. 18.30 Stereo
Schatten der toonkunst plicht gevarieerd
canto. Aansluitend: hoorspel. 22.00 Nieuws,
berichten en De Zeven Kunsten. 22.20 Mexi
caanse folklore. 22.35 Gevarieerde muziek.
(23.00 Nieuws). 23.40 Nieuws. 23.45-0.30 Voor
doe Rondomlï:
s. 22.40 Medede- Beursbericht
Aktie. 23.55-24.00 Uitzending
HILVERSUM. II
Prof. Max Eu we in „Gevraagd"-
Het informatieve; spëlprogramma'*,„Ge-
vraagd" handelt vanavond over een
specifiek twintigste eeuws beroep, na
melijk de programmeur.
Drie programmeurs krijgen vragen
te beantwoorden en mogen hun mening
geven over hun werk en in de toe
komst. Het panel bestaat ditmaal uit
Srof. dr. Max Euwe, drs. L. Grooshei-
e en uiteraard Godfried Bomans.
(Nederland II 20.45-21.45).
Tot de dood ons scheidt. Johnny
Speights feuilleton die door Jaap v. d. sembie
Merwe handig vernederlandst is, bleek
bij de tweede aflevering het bekijken
toch wel waard. Het is een barse satire
met doordouwertjes naar links en naar
rechts. Massale Hans Tiemeyer over- j^®.
heerst een beetje omdat de overige Nieuw
meespelenden zijn acteergeweld maar
nauwelijks kunnen opvangen. ie b«
Gisteren weer De kleine zielen, de serie 18.41 j
die. zelfs per t.v. (Hadimassa) aan nog-
al stevige kritiek onderworpen wordt. en kerkmuziek.
We vinden dit onrechtvaardig. Coupe- kest en zangsolist. 20.15 st(
rus' meesterwerk kan alleen maar ver- grammofoonmuziek. 20.25 <?p de
liezen by een visuele vormgeving. Daar
van uitgaande kunnen we de vormge- foonmuzlek. 22.20 Avondoverdenking.
vers en de acteurs van deze NCRV- Nieuws. 22.40 Voorrang, een artistiek voor
reeks alleen maar pry zen om het feit.
dat zö, los van het oorspronkeiyke belgie 324 m
boek, toch met een enorm boeiende 18.00 Nieuws. 18.03 Popmuziek. 18.28 Paar-
t.v.-feuilleton voor de dag komen. Dat ^P°rt; jg» Protestantse godsdienstig,
bovendien in slagen om Coupe-
ieuws. RVU: 19.35 Praten met de Minister <ii): aiscussiepro-
ues dén Haan. NOS; gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit
»rren uit Nederland de Middeleeuwen en Renaissance (opn).
'niemand, hoorspel. AVRO: 10.00 Voor de leuters. 10.10 Arbeida-
grammofoonm 1 v -*»»«>
naai.NOS: 13.30 Spiegel
13.11
B«I-
PèrHj 1RadikYlen?11(u!fo Nieuws, uit^het hlstórisch archief
.teramn. ra,|||jjjg| pijper.^iB.OO Nieuws. 16.02 Inleiding tot
„iformatie over kerklied muziekbegrip, muzikale lezing. 16.20 Stereo;
.45 Stereo: Metropole or- Sopraan en piano: Italiaanse liederen (opn).
(ianlChaG Stere
iatje. 20.30 Stereo: Seml-kiassieke orkest-
----- Lichte grammo-
zending. 18.45 Sport. 18.52
Spectrum. 17.55 h
HILVERSUM II
7.15 Op het eers
rus' intenties voldoende te benaderen.
Julien Schoenaerts maakte gisteren een
nieuw ingevoerd karakter. Heel mooi,
nar onze smaak. Wat Ellen Vogel en
John van Dreelen met hun rollen de
den kan men zich nauwelijks beter
wensen. De kleine zielen achten wij
momenteel het enige programma,
waarvoor wij thuis zouden blijven als
we toch al niet t.v.-gebonden waren.
19.40 Operakroniek. 20.05 Bel-
'erdinand Huyck. serlehoor-
SAIGON (Reuter) Honderden poli-
.Velen met mij" zal probéren "hier-" I tiemannen hebben gisteren in Saigon een
ADONIS 14 te Bremerhaver
ANGOLAKUST 14 te Anf
ARES 14 te Guayaquil
ARTEMIS 14 te Barahona
ARENDSKERK 14 te Mar
BANDA 14 te Singapore
BANGGAI 13 te Corinto
BENGALEN 14 V Livorno
CHEVRON EINDHOVEN 1
CHARIS 13
CH7RON 13
EEMHAVEN 15 te Bremen
FARMSUM 14 te San Nicolas
XOROVINA 13 v Belfast
KAMFERDIJK 15 te An
KARA 13 v La Spezia
KATENDRECHT li
MEDON 13 te Puntarneas
MIJDRECHT 13 v Brlthton n P'
MUNTTOREN 14 te CaUao
MOORDRECHT p 13 Cristobal r
NEDER EBRO 13 te Vancouver
NIEUW AMSTERDAM 14 v s
PERICLES 13 te Curacao
PTTTT.TDORA 13 te Punta Caid<
POELDIJK p 14 Key West n I
POOLDRECHT 14 v Cristobal n
PRINS DER NEDERLANDEN 15
ROTTERDAM 13
6ENEGALKUST 14 te Sinoe
STRAAT FREETOWN 13 te Abidj;
STAD DEN HAAG 13 te Gyon
SOLON 15
York n Newpor
STRAAT"FLORIDA 14 v Kaapstad n Lourenc
Marques
STRAAT FREETOWN 13 te Takoradl
STATENDAM 13 v Mazatlan n Balboa
TJIKAMPEK 13 v Hongkong n Singapore
VITREA 14 v Mena al Ahmadi n Pulo Bukoi
VIANA 14 te Pto Miranda
WONOGXRI 14 te Antofagasta
WILLEMENSKERK 14 t
WOLTERSUM 13 1
r Hamburg n Boulogne
Een stampvol Circustheater,
want Nurejef danste! Een diiony-
siscfa., lyrisch danser, op wiens
transparante schoonheid als Apol-
lon Musagète. de balletliefhebbers
i met minutenlang bravogeroep en
een spontane bloemenhulde vanuit
de zaal reageerden.
Voor velen is dit ballet blanc dan ook
nectar en ambrozijn, maar men moet
zich niet blind staren op Nurejef. Ba-
lanchine is hier de grote man, die Kal-
liope Alexandrijnen te dansen geeft, Po
lyhymnia laadt met onstuitbare ritmiek
en Terpsichore's podiumzege veilig stelt
door een hele serie onberispelijke ara
besken.
Sonja Marchiolli. Hélène Pex en Olga
de Haas toonden zich waardige partners
Rudolf de Grote in deze combina-
'an Tsaristische verfijning
ruimtekunst. Het spelelement in Stra-
winsky's muziek kwam vroeger bij het i
Operaballet tot uiting, maar met deze
academisch gerichte, conflictloze klaar
heid van Balanchines wiegekind het
zijn eerste samenwerking met Stra-
winsky kan men volop vrede hebben.
Beseft wordt welk een rijk dansbezit
dit Nationaal Ballet is als dit ensemble
de klassieke werken cultiveert. Met of
zonder Nurejef, die gisteren overigens
een indrukwekkende Petroesjka danste.
De schreeuw van de schim van deze
Russische Jan Klaassen werd huivering
wekkend hoorbaar. De aanwezigheid van
de beroemde Russische gast had alles
en iedereen klaarblijkelijk geïnspireerd,
want zelfs de beer sjokte ditmaal pre
cies in de maat! Maria Bovet als de
Ballerina en Ivan Kramer als de sen
suele Moor hadden vele goede momen
ten, maar bleven aan tragiek toch achter
bi; de clowneske bezetenheid dia Nu
rejef demonstreerde. Een mime, die zich
van de danstaal bediende. En hoe
Als openingsbaUet Balanchtne'a Con
certo Barocco. Loffelijk zonder meer,
maar net niet volmaakt genoeg. Balan-
chine is al* Mozart, bij welke laatste
men alle noten goed kan spelen en noch
tans door de mand vallen. Balanchlne
vraagt in de Bachpartituur geen ang
stige precisie, maar een soort nonca-
lante discipline in vloeiende lijnen. Wie j
hier de muziek maat voor maat zicht-
baar wil maken, faalt, want Bach is
bij Balanchine niet maatgevend, maar
wel inspirerend. Een bewegingspartituur I
met een onzegbaar moeilijke plastische
doorwerking, maar.als de toeschouwer
ziet hoe moeilijk dat allemaal is, is het
doel nog niet bereikt.
Als vierde werk Van Dantzigs Jungle
op de daarvoor zeer geschikte elektro
nische muziek van Henk Badings. Een
wat duister brok onverteerde levens-
kunst. Er werd in dit onbarmhartige
podiumklimaat uitstekend gedanst, maar
het typeerde toch wel, dat een deel van
Duitse het Publiek tijdens de biologerende at-
aantal monniken, die naar het presen-
I dentiële paleis wilden trekken, in hun
j pagode teruggedreven. De monniken be
antwoorden het gebruik van traangas,
i waterstralen en knuppels met het gooien
i van stenen, planen en stalen hekken.
Zestien monniken werden gewond.
I Het zijn van afkomst Cambodjanen,
die de status van ethnische minderheid
eisen voor Vietnamezen van Cambod
jaanse afkomst. Vorige maand hebben
de monniken vijf dagen voor het pre
sidentiele paleis gezeten, voordat zij door
de politie naar de pagode waren ge
bracht. Deze tempel is al meer dan drie
weken door de politie afgezet. Het is
de tweede maal dat de monniken pro
beren uit te breken; op 27 november
werden zij ook al eens teruggedreven.
De status van ethnische minderheid is
een soort tweederangs burgerschap, dat
verscheidene voorrechten inhoudt Een
daarvan is dat zij geen militaire dienst
behoeven te doen.
Griep steekt
over naar
Engeland
LONDEN (AP) De griepepidemie,
die al miljoenen Europeanen op het vas
teland te pakken heeft gekregen, is nu
ook overgestoken naar Groot-Brittannië
en begint daar al flink huis te houden.
In Birmingham nemen de ziekenhui
zen nog alleen noodgevallen aan omdat
men op het ogenblik een tekort heeft
aan verplegend personeel, dat thuis ligt
met de griep. In Italië schijnt het ergste
nu voorbij te zijn en men verwacht dat
tegen Kerstmis de ziekte nagenoeg zal
zijn verdwenen. In Oostenrijk verspreidt i
de epidemie zich snel en bij sommige be-
drijven in het zuiden van het land is 30
percent van het personeel onder de wol.
Twee Duitsers
geëxecuteerd
in Griekenland
ATHENE (AFP In Athene zijn van
ochtend twee Duitsers terechtgesteld. Zij
waren in juli ter dood veroordeeld wegens
in het voorjaar gepleegde roofovervallen,
waarbij zij in totaal zes Grieken om het
leven brachten. Het tweetal was afkomstig
uit Frankfort.
ATHENE (DPA De gemeenteraad
van Athene heeft besloten drie dagen te
vlaggen ter viering van het uittreden uit
de Raad van Europa. Het gemeentebe
stuur heeft de regering gelukgewenst met
het uittreden en zijn afkeuring uitgespro-
de ..buitenlandse inmenging in
Griekse zaken."
zieken.
Ster
gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten; 13.00 Raden maar). 14.00 Con
ciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi
cato: muzikaal middagmagazine. (16.00-16.02
Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.00 Ge
sprekken met buurthuislelders op Curasao
over hun werk. Samenstelling en
tie: Raymundo Debrot. KRO: 17.lt
jeugd.
HILVERSUM Hl
Nieuws. 9.02 Plaatje
pep. (10.00
opvallend vrolijk gevarieerde visitt
gramma. (12.40
5.00 Nieuws. 10.03-18.00 Mbcc
igramma. (17.00 Nieuws).
BELGIE 324 m
2.03 Gevarieerd muzlekpro-
Buitenlandspers-
Nieuws, weerbericht, met*
apper en SOS-berlchten vc
Tafelmuzlek. 14.00 Nieu\
i kamermuziek. 15.00 Nleu\
kamermuziek. 16.00 Niem
Surinaamse artiesten
naar ons land
PARAMARIBO (ANP) - In het kader
van de culturele uitwisseling tussen de
landen van het koninkrijk zal op 2 janu
ari 1970 een folkloristisch gezelschap, be
staande uit 28 personen, naar Nederland
vertrekken. Het gezelschap dat optreedt
onder de naam „Groep-Naks" 2jal een
tournee maken van 40 dagen. Vermoede
lijk zullen ook België en Engeland hierin
worden opgenomen.
In een kleurrijke show voeren de ar
tiesten de samenleving van een plantage
dorp ten tonele. Op deze wijze willen zij
de Surinaamse negeroultwur meer naar
buiten uitdragen.
He* ttgt verder dz bedoeling op da
terugrede Curacao an Aruba aan te doen
om daar enkele voorstellingen te geven.
Verlies voor
Leidschendam
LEIDSCHENDAM Na
gedragen ziekte is gisteravon
ning wethouder H. P. Greuter op 66-
jarige leeftüd overleden- Zün heengaan
is een groot verlies voor de gemeente
Leidschendam. Burgemeester Kolfschoten
zei ons dat het college van B. en W. door
dit ovcrlyden niet alleen een zeer ge
waardeerde collega maar ook een trouw
vriend heeft verloren. Een wys bezonken
oordeel en het vasthouden aan een na ryp
beraden besluit werd graag gerespecteerd-
Wethouder Greuter was sedert septem
ber 1958 lid van de gemeenteraad; van
18 maart 1962 tot september 1962 was hij
wethouder en daarna van mei 1964 tot
aan xijn overlijden. Tot 1968 wae hij wet
houder van de Nutsbedrijven, Sport, Re- I
creatie en Jeugdzorg, terwijl hü sedert
februari 1968 wethouder van Ruimtelijke j
Ordening, Financiën en Nutsbedrijven
was. Tevens was hij loco-burgemeester-
Voordien was de heef Greuter van 1922
dapper tol 1931 verbonden aan de r.-k- lagere
Ön wo- school te Volendam waar hij voor het
eerst kennis maakte met de zoon van de
toenmalige burgemeester, de huidige bur
gemeester Kolfschoten.
Van 1931 tot 1945 was hij onderwijzer
in Heiloo aan een r.-k. jongensschool van
1945 tot 1949 was hij directeur van de
r.-k- lagere tuinbouwschool Verwershof.
Van 1949 tot 1968 was hij tot zijn pensio
nering directeur van de tuinbouwschool
in Leidschendam.
Morgenavond zal om acht uur ter her
denking een buitengewone raadsvergade
ring worden gehouden. In verband met
het overlijden van de heer Greuter zal
het leggen van de eerste steen voor Dui
venvoorde morgen niet doorgaan.
Pim de la
Verstappen De
film gaat morgen (jj
in première. De
goede opmerker j
kan in deze baar-
dige, zwaarlijvige
figuur de toneel
criticus Jan Ver
stappen herkennen.