BOB BOUBER: De mensen zien mij nog steeds als ZZ Radio nam taak t.v. over Maanuitzendingen worden geleid vanuit de grimeerkamer Bussum op zijn smalst TELEVISIE VANAVOND PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT donderdag 20 november 1969 Geen doden in de arena t^EN mooie vraag vinden we: ,.Wat was ren wat te lichtvaardig gedacht hebben, gisteravond in de Tweede Kamer na is de gelegenheid <j'e mr. Biesheuvel minister Witteveens „onaanvaardbaar'' de tegenstanders van het zittende kabi- de conclusie van mr_ Biesheuvel in het diepst van zijn gedachten?" Teleurstelling vanwege de confrontatie van het feit, dat het verzet tegen de zeshonderd miljoen gulden belasting verlaging voor volgend jaar achteraf bezien te lang is volgehouden? Of stille voldoening, omdat de oppositie tegen het beleid-Witteveen precies gestaakt is op het punt dat mr. Biesheuvel voorzien heeft: het punt waar gekozen moet wor den tussen kabinetscrisis op een onder geschikt punt en een succes waarover zelfs in de eigen partij lang niet iedereen waardering zou hebben gehad? IITE schreven hierboven „een onder- geschikt punt" en met reden; want het verschil tussen „600 nu en 300 in 1971" of „tweemaal 450" was gister avond van een beleid om beter sociale poliitiek te kunnen voeren feitelijk terug gebracht to>t tegenstrijdige meningen in zake het risico dat de regering in 1971 misschien vanwege een inzinking in de conjunctuur onze economie een consump tieve injeotie zal moeten geven. Inderdaad: minister Witteveen en de AR-fractie hebben hun uiterste best ge- I daan hun meningsverschil in de zakelijke j sfeer te houden- In de wandelgangen distantieerde al tijdens de duplieken een van de AR-fraotiewoordvoerders zich j j van de politieke motieven, die de be swaren van oppositiepartijen tegen het belastingsverlagingsplan beheersten- Maar waarover de Anfci-Revolutionai- De naam Bob Bouber wordt in dit theatcrmin- nend land nog steeds in verband gebracht met de ietwat overjarige tienerster ZZ die met zijn pop groep De Maskers in de jaren '64'6P tot een hartstochtelijk aanbeden idool uitgroeide De nu 33-jarige artiest, gehuwd vader van twee kinde ren, zegt daar zuchtend van: „Ik ben nu nog niet van dat etiket af. Als ik van tevoren had geweten hoeveel tijd ik nodig zou hebben om ZZ weer te doen vergeten, was ik er beslist nooit aan be gonnen. Maar ach. het is makkelijk praten ach- net geboden hebben om van deze zake lijke argumenten een politieke zaak te maken De onbekende factor is alleen of de heer Biesheuvel dit over het hoofd gezien heeft, of dat hij het wel wist, maar in de moeilijkheden, die in zijn partij leven, tot de mening gekomen was. dat hij niet anders kon. TOEN vannacht het AR-steekspel voor geëindigd kon worden verklaard, bleven er geen doden Ln de arena achter- In hoeverre er politici zijn, die de arena gewond verlaten hebben, zal in de nabije toekomst moeten blijken. Zitten die won den in het been van mr. Biesheuvel, dan zal de oppositie alles doen om die wonden open te houden. Wie vannacht naar drs. Den Uyl geluisterd heeft, kon con stateren, dat daarmee reeds een begin is gemaakt. Tot mr. Biesheuvels troost moge dan dienen, dat de heren van de oppositie (Den Uyl, Van Mierlo, Aarden en Bakker) in hun eerste commentaar binnen de Kamer na mr Biesheuvels terugtocht elkaar op belangrijke punten tegen spraken- Op dat moment zong ook elk oppositie vogeltje weer zoals het gebekt is. Drie jaar lang bewoog hij zich achter de scher men van het Nederlandse theater, produceer de hij platen, vertaalde hij buitenlandse liedjes, schreef hij songs en teksten. Drie jaar om het etiket kwijt te raken en opnieuw te kunnen begin nen. Nu zegt hij: ..Misschien was het wel beter gewt blij vi Alles is achteraf makkelijk. Zo heeft Bob Bouber begrepen dat het voor een tienerster op een ge geven moment volkomen onbelangrijk is wat hij op het toneel staat te doen, vergeleken met het succes dat hij er voor krijgt. „We konden spelen wat we wilden, al die tieners waren altijd even wild en enthousiast. Dat werkte op de duur erg frustrerend". dat het succes in de tienerwereld niks te ma ken heeft met vakbekwaamheid. „De tienerwe reld is volkomen ongenuanceerd. Ik voelde me al vlug te oud om me op dat succes blind te staren", dat de muziek van zijn Maskers in feite altijd te hard klink. „Ik moest er altijd overheen schreeu wen; dat was geen zingen meer. Als ik nu in een café met mensen praat en ik moet schreeuwen om dat de jukebox zo hard staat, voel ik weer die spanning in mijn keel van toen. Dan vlieg ik dat café uit, daar kan ik niet meer tegen". een ander genre. Want ik ben mijn etiket nog lang niet kwijt. Maar als ik was blijven doorwer ken, had de verandering mogelijk ontzaglijk lang geduurd. Het publiek wil me als ZZ en dat is slechts tergend langzaam en omzichtig te veranderen". Waarom heeft hij zich al die moeite aangedaan en is hij niet gewoon ZZ gebleven? „Omdat ik toneelschool heb gehad, op veel audi ties ben weggeschopt, omdat ik het vak heb ge leerd. Dan zie je de onzinnigheid van zo n tiener- Streng „Je ziet dan ook „wat een trieste zaak het toch is dal zoveel echt artistieke dingen geen droge bo terham opbrengen". i lopen, ondanks dat hij Drie jaar weg Bijna onzindelijk het overheidspersoneel. Maar de vraag tan het denk- i is, of wat een rechtvaardige inkomsten beeld van de hogere ambtenaren- verdeling betreft het vrije bedrijfsleven centrale om weer eens voor een een ideale normgever is. Toxopeusronde te gaan ijveren; 10 a 15 Misschien denkt de organisatie dez procent extra voor het hogere ambte- I hogere ambtenaren dat nu regelmatig narenkader, omdat deze ambtenaren d» grote groepen overheidspersoneel op laatste jaren weer flink achterop ge- ..centen inplaats van procenten' Hij. de jongste telg van het beroemde theater- geslacht Bouber, begreep dit alles drie jaar gele den en maakte er een einde aan. „Mijn gezin begon er onder te lijden. Er waren periodes dat de politie drie tot vier keer per week moest uit rukken, om het verkeer voor mijn huis weer op gang te krijgen". En toch wil hij dat i succes had? „Populaire mensen verdwijnen. Want succes in het hitwereldje heeft niks met je vak te maken. Je kunt op de lange duur een selectief publiek niet bij de neus nemen. Want wat je ook doet, het blijft een vak. En dat vak moet je beheersen. Daarom. Ik ben practisch geboren op de planken. Ik ging als jochie mee naar het theater tijdens de repetitie. Als ik floot op het toneel, kreeg ik van mijn grootvader een enorme klap. Ik leerde dat je discipline moet hebben in het theatervak. Altijd op tijd komen. Mijn opa wachtte iedere ochtend op de bus; de bus hoefde nooit op mijn opa te wachten. Dat zijn dingen waar je veel Tour de show Bob Bouber de roem terzijde legde en zich drie jaar lang voorbereidde om opnieuw te beginnen. In het echte vak. En nu is-ie zover. Nu heeft hij een eigen cabarctgezelschapje (Mary Michon, Hans Otjes en hijzelf, plus een kwartet musici) dat nu net begonnen is met hun Toer de Show „Popschuim en Plastic" geheten. De première was in september in Stadskanaal. Bouber: „In Stadskanaal zei iemand me: „Ik wist niet dat je dat ook kon. Zie je nou hoe moei lijk het is van het verleden los te komen? Het programma is ;.jong van opvatting", en er zitten natuurlijk duidelijke muzikale pop-invloe den in. Maar he is een brok theater, bedoeld Voor Jan en alleman van elke leeftijd. Een thepter- snoepje waar iedereen even aan mag zuigen Wat 'wil Bob Bouber bereiken vanuit deze show'1 Hij zegt: „Wat ik nu doe. is kijken hoever lid kan komen. Kijken waar mijn grenzen liggen in vak. Dat ik geen echt lied kan zingen, wéét ik wel, ik ben geen zanger. Maar ik kan wel gekke dingen zingen, een sfeertje scheppen. Wat me het meest boeit, is de conference. Niet de man die moppen op mekaar stapelt. Voor mij is de (con ference: het publiek laten lachen om een stilte die ik bewust ergens maak of om een woord' dat ik op een bepaalde manier zeg. Die mogelijk heden tast ik bij mezelf af. Die richting wil ik Richting one-man-show? „Nee. Ik werk erg intiem met het publiek.) Na het tweede nummer ga ik al de zaal in. Die Inti miteit. dat doe ik bewust meer dan wie ook in Nederland. En ik merk nu. na een paar voorstel lingen al, dat mijn stijl verandert. Ik ben al veel rustiger geworden dan eerst. Jc moet het natuurlijk ook treffen met het publiek dat in de zaal zit. Bob Bouber:. „Het publiek is nooit schuld. Al« een voorstelling" mislukt ligt dat uitlsuitend aan dat terecht hoogst» urgentie heeft de verbetering van de sociale positie der laagstbetaalden is het pleidooi voor een volgende Toxopeus ronde een bijna onzindelijke zaak Het kan best waar ziin dat in hoge functies bij het bedrijfsleven meer inkomen wordt verdiend dan door het kader van dringen, de aanval de beste verdediging is. Maar die aanval kan dan toch een verzwakking betekenen van het ge zamenlijke punt der overheidsdienaren en met hier gelijk te stellen werk- j nemers tegenover de regering als werk- geefster. We hebben trouwens het idee. dat i geen tien ministers van Binnenlandse i Zaken minister Witteveen thans een I Toxopeusronde zouden kunnen aanpraten. Twee wijsheden van De Gaay Fortman ALS cadeau voor het diamanten jubileum van de katholieke vak beweging heeft prof. F. de Gaay Fortman in Ruim Zicht wat gedachten aan hel papier toevertrouwd waarvoor hij terecht het „hart" van het periodiek tot zijn beschikking heeft gekregen. De Gaay Fortman bekend als nogal linkse anti-revolutionair debiteert in Ruim Zicht als het ware een paar wijze epigrammen, daarbij bepaald niet voorop stellend dat hij jybilaris N|KV naar de mond móet praten. Zij wijst „de paus van de vrije univer siteit" enerzijds dat een politieke staking soms gebillijkt kan worden, maar twijfelt hij aan de redelijkheid en juistheid van het standpunt van NKV en NVV die weigeren in de SER de uil voering van de loonwet-Roolvink te bevorderen. Waarom met artikel 8 niet de proef op de som nemen? De Gaay Fortman adviseert: „De regering zou best als de wet bijvoorbeeld een jaar in werking is bij het parlement verslag kunnen uitbrengen over de opgedane ervaringen, zodat beoordeeld kan wor den of de wet werkelijk op bepaalde punten niet goed functioneert". Een goed advies dat minder fiei klinkt dan de apodictische onheilsvoor spellingen van NW-„profeet" Kioos. maar een advies dat waarschijnlijk meer in het algemeen belang en de sociale rust is. Op dezelfde manier spreekt De Gaay fortman ongetwijfeld velqp aan, als hij de demonstratie van de -Werken de jongeren van 1 november en een Vietnumdemonstratie gunstig vindt al- stoken tégen de studentenbetogingen'om- dat daar „demonstreren ook al een sleur geworden is". Ook op dit punt zit prof. De Gaay Fortman dicht bij de roos; universitiets- studenten en andere studerende jonge ren vinden te gemakkelijk en te on doordacht aanleidingen om te staken, te protesteren en te demonstreren. Onder het mom van onderwijsvernieuwing, maatschappijdemocratisering, bevrijding van taboes en verruiming of verdieping van geestelijke vrijheid. Zelfs het spelen met condooms is al een geschikte aanleiding om martelaar van de onderwijsvernieuwing te worden! The PePPijn I' our Uit Den Haag stamt het bericht dat rond Pasen volgend jaar het cabaret PcPjjn van Paul van Vliet, op de t.v. komt met een show samengesteld uit de hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar. Hierover zijn contacten geweest met Theo Ordeman van dc AVRO cn Jos v d. Valk van de KRO. Men veronderstelt dan, dat er tussen beide omroepen he vig touw getrokken wordt niet waar, want Paul heeft in die vijf jaar een nationale reputatie opgebouwd, loopt met plannen rond voor een optreden in Londen onder de titel The PePijn Four en krijgt mogelijk ook een film van tien minuten op het scherm van de BBC. Daar wil jc als Ne derlandse t.v. dan wel bij zijn. Laat Theo maar Monsterlijk onrecht In de nabeschouwing bij de memoires van Weinreb schrijven Renate Rubin stein en Aad Nuis. dat er een monsterlijk onrecht aan Weinreb is geschied. En zij voegen er aan toe. voldoende termen aan de minister van Justitie te hebben ver schaft om een revisie van het proces mogelijk te maken. Met die stelling stem men wij in. De memoires bieden vol doende aanknopingspunten, in samenhang met de verslagen van de twee processen om de zaak opnieuw te bekijken. Er dienen evenwel twee dingen te ee- beuren. In de eerste plaats zullen de pseudo niemen, die in het boek voorkomen en die een bijzonder kwalijke rol hebben ge speeld, vervangen moeten worden door de echte namen. Voor wie dat zou willen doen. is het mogelijk aan de hand van de echte processen-verbaal. Justitie is echter huiverig om de echte processen- verbaal uit handen te geven, zoals Ren at» Rubinstein heeft ervaren. Zelfs het in kijken leek Justitie te gevaarlilk Waarom eigenlijk? Een zaak als die van Weinreb. waar omheen zo evident veel onrecht geschied de. kan die het daglicht niet velen? Jus titie laadt ongemerkt en wellicht or>ho- doeld de schijn op zich zaken te willen verbergen. In de tweede plaats zullen Kamerleden met alle kracht moeten streven naar een heropening van de zaak, zonder aanzien des persoons- De memoires van Weinreb de enige Jood. die het kan navertellen scheuren reputaties aan flarden, ver nietigen het heldendom van vele zoge naamde verzetsstrijders, en misschien is dat nóg belangrijker, veroorzaken een diepe twijfel aan de rechtvaardigheid en juistheid van de bijzondere rechtspleging, in moeilijke omstandigheden kunnen mensen zwak zijn, het Is nog te vergeven. Maar een complot van leugens en bedrog in omstandigheden, toen het er op aan kwam ieders rol duidelijk vast te stellen. Is onvergeeflijk, temeer onvergeeflijk, wanneer Nederlandse rechters daaraan misschien ongewild meedoen. De vorige minister van Justitie, dr. I. Samkalden. verklaarde nog niet zo lang geleden in de Tweede Kamer, in een heel andere affaire, onder doodse stilte, dat Nederland een rechtsstaat was en is. Welnu, als die woorden wóar zijn, dan hebben wij maar één plicht: recht doen in de zaak-Weinreb, Het is de hoogste tijd. Toen Beatle John Lennon en gade Yo- ko Ono een week lang in een Amster dams hotel in bed doken kreeg deze publiciteitsstunt enorme aandacht van schrijvende, auditieve en visuele pers. Tijdsverschijnsel, omdat schrijvende, auditieve cn visuele pers m omentecl uiterst gevoelig zijn voor stunts. Wat natuurlijk weer te maken heeft met het feit dat de moderne communicatie middelen het werkelijke nieuws zo cor rect doorgeven dat daar geen eer meer aan te behalen is. Peter Goessens maakte van het Len- nonse bed-gedoe een film, die gister avond door de KRO werd uitgezonden. Omdat u natuurlijk op ,J" naar de speelfilm „Requiem voor een zwaar gewicht" hebt gekeken in de overtui ging dat de Lennonse bedweek onmo gelijk van belang kon zijn, willen we u graag informeren. U had gelijk. De Lennonfilm was uitermate vervelend, i nolslagen humorloos en de moeite van Toonbeeld van dc NOS bracht een licht programma van het Promenade-orkest. In een speelse cameraregie, maar ook in een inconsequente aankleding. H< orkest was namelijk keurig gestoken, maar dc dirigent hield zijn rok niet altijd aan cn de kostumering van hel Groot Omroepkoor was nogal vrijblijvend. Een woordvoerder van de programmaleiding van de AVRO vertelde desgevraagd, dat er in het verleden al contacten met Paul van Vliet zijn geweest over een t.v.-uitzending Het is er nooit van gekomen Er waren telkens weer an dere belemmerende omstandigheden. Daarom heeft men de aanvankelijke plannen met Paul van Vliet maar even uit het hoofd gezet. In de programmaschets voor 1970 komt PePijn niet voor. maar dat wil niet zeggen, dat hij er niet alsnog tussengeschoven zou kunnen worden. „We hebben met Toon Hermans ook wel eens moeten schuiven Als dat moet kan het ook met Paul van Vliet. En dat Theo Ordeman contact met Paul heeft? Ja, dat kan best. Die artiesten zoeken elkaar toch allemaal op. Laat Theo zijn gang maar gaan Wij maken uil wat ei op het scherm komt. En wij sluiten de zakelijke overeenkomsten af'. Jos wil wel Jos v. d Valk van de KRO liet weten, dat hij in de afge lopen zomer al een programma met Paul van Vliet heeft willen maken. Maar dat ging ook al niet door. Heeft dat iets te maken met de gevraagde gage? Nee, dat kwam door technische moeilijkheden. De laatste maanden is er geen contact geweest tussen Jos en Paul. maar als Paul in het voorjaar wil, dan wil Jos er wel inspringen, vooral omdat het leuk werken is met Paul. die hij een „ontstellend se rieuze knaap" noemt als het op werken aan komt. Maar zo'n uitzending moet natuurlijk wel ingepast worden in de plannen voor 1970 Concurrentie van de AVRO vreest Jos niet. Als Ordeman dit programma met alle geweld wil doen, vindt Jos het best. Daar zulen zij beiden geen moei lijkheden over maken. Inspraak Er waren gisteren ook Apollo-uitzen- dingen. Die verliepen volgens het boek je cn misten daarom het adembene mende van de vlucht van de Apollo-11, toen het allemaal nog een gok leek. Het hier werkzame NOS-team doet overigens voortreffelijk werk. Belangrijkste t.v. werd overigens in het vroege uur van vandaag geleverd toen In een rechtstreekste reportage van het debat in de Tweede Kamer bij monde van AR-fractievoorzitter Bies heuvel het gevaar van een regerings crisis werd afgewenteld. Dat was groot nieuws en t.v. berichtte erover op het moment dat het plaatsvond. Dat is t.v. op rijn best! Forum over inspraak. Interview over Inspraak. Documen taire over inspraak. Klemmend pleidooi voor inspraak. Acties op het journaal voor inspraak. Je kunt niet op de knop drukken of het scherm biedt inspraak. De inspraak is een uitgesproken t.v.-onderwcrp vandaag de dag. Maar wat lezen we nu in De Journalist, het orgaan van de Ned. Journalistenvereniging, in een verslag van de ledenverga dering van de Sectie Radio- en T.V.-journalisten, waar voorzitter Wiel Cremers het woord voerde: „We gaan niet meer smeken bü de omroepen die tijd is voorbij: we hebben een reeks van eisen opgesteld er moeten nieuwe wegen worden opgezocht om die gerealiseerd te krijgen nu de parlementaire vorm van onderhandelen geen resultaat het pak j heeft opgeleverd: de omroep zit ondemocratisch in elkaar, we moeten nu een pressuregroep vormen en wat onze tactiek betreft kijken naar wat bijv. de studenten aldus hebben bereikt". En tenslotte: „De hele wereld gonst van de roep om in spraak. om medezeggenschap, om medebeslissingsrecht. Men zegt. dat de omroep progressief is. al te progressief zelfs, voorop loopt, aanzwengelt. Vergeet het maar", aldus Wiel Cremers. En niemand sprak hem tegen. Totaal t lit gedroogd Het t.v;.-personeel in vaste dieust heeft zich bij deze alcoholvrije sfeer weten aan te passen. De klachten komen vooral" uit de hoek van de artiesten, die voor opnamen soms hele dagen in de studio's moeten ver blijven om van tijd tot lijd in een scene te verschijnen. Daartus sendoor zitten zij als maar te wachten. Tot je er dor en heel diep duf van wordt. Juist smeken glaasje moeten bier, omdat oppeppen voor een op name. Dit is Rien van Nunen noodlottig ge worden. zo fluistert men in Bussum. De dag opnamen uitgedroogd thuisgekomen, heeft daar te schielijk wat sterks tot zich genomen, raakte van zijn apro pos, viel van de trappen kan de komende maanden op het scherm bekijken hoe Jan Blaaser zijn rol in Swiebertje waarneemt. Helderse waarheid De redactie van de VARA-gids looft elke week een tientje uit voor degene die kernachtig in 50 woorden weet te zeg gen, wie van het scherm de lezer nou eens zou willen we zen. Een Helderse dame wond er voor haar tientje geen doekjes om. Kort en goed schreef zij: „Ik zqu graag Koos Postema willen zijn, omdat je dan zo langs je neus weg iemand ongezouten de waarheid kan zeggen. Dat kan vaak voor de t.v., maar in het dagelijks leven komt dat niet dik wijls voor". Voor deze Helderse waarheid bleken aanzien lijk minder dan 50 woorden voldoende HILVERSUM De miljoenen Neder landers die tot nu toe via radio of tele visie de tweede maanlanding hebben gevolgd, zouden net als wij eens even een kijkje moeten nemen in het soute- rain (kelder) van NOS-studio B te Bus sum. Dan waren zc misschien net als wij met ontzag vervuld voor die staf omroepmensen, die moeiteloos zaten te werken tussen een magazijn vol communicatie-apparaluur. Op de langs de wand geplaatste grime tafel stonden ettelijke telefoontoestel len, bandrecorders en intercomkast jes. De spiegels waren bedekt met aan wijzingen voor regisseurs en technici, terwijl met rode viltstift de telefoon nummers van de rechtstreekse lijnen met Peter Schroder en Klaasjan Hin- driks in het Space Centre te Houston of met de hoofdcontrolekamer van radio en televisie te Hilversum op blocnote vellen, op wanden en kasten waren ge schreven. Beeld en geluid, broederlijk v ereend in een armtierige ruimte. In een bescheiden hoekje had eindregis- seur Ger Roos een plaats gevonden naast dé monitor met de Eurovisie beeldverbinding. Hij werd gesecon deerd door de charmante produktie-as- sistentes Friedeke Levering en Anke Serraris. Boven in de regiekamer zat J>ouis Wage achter de knoppen, terwijl op de vloer de presentatoren Joop van Zijl en Henk Terlingen de beelden stroom uit Amerika van een toelichting de NASA- voorzagen. In de hoofdcontrolekamei van de radio in de VARA-studio hield Kees Buurman doorlopend contact i zijn staf in de Bussumse studiokelder. Radioverslaggevers Hans Engelman (AVRO), Jan de Graaf (VARA), Hugr van Rijn (NCRV), Ben Wamelink (KRO- Peter Meijers CTRQS) en Ben Dinger- dis (NOS) waren dag ei de hoogte te houden vt maanlanding. Voor het merendeel v, tweede maanuitstapje mensen eigenlijk nietmeer dan c termezzo in hun dynamisch beroep. Ui teraard waren allen nauw betrokken met hetgeen zich op de maan afspeel de en de radiomensen leefden echt mee met hun collega's van de tv toen gisterenmiddag plotseling bleek, dat de kleurencamera in hel landingsvoertuig het vrijwel liet afweten. Eindregiseurs Roos besloot dan ook om de tv-repor- tages rond twee uur te staken aange zien de camera op de maan weinig t ders toonde dan de schaduw van Lunar Module. De kijkers werd gead viseerd om over te schakelen op de goe de oude radio, hoéfde te worden stilgelegd, omdat dc uitzendingen uit Houston feilloos door kwamen. Vanavond op t.v. „D'r m getrapt" is de titel van i tv.-show in kleur, die de VPRO rond de cabaretier Gerard Cox gemaakt heeft. Cox wordt in zijn show bij gestaan door de lieftallige dames van het Lyn Wolseleyballet (foto) (Neder land 1. 20.30—21.15) Ballen roor Broek Bij de VARA was er zeer onlangs aanleiding voor een feestje. Van een studio was een feesttent gemaakt, waar alles te doen en te krijgen was wat een feest waard maakt om gevierd te worden. Men kon bijv. zijn gram spuien op meerderen, waarvan levensgrote portretten waren opge hangen. die met ballen bekogeld mochten worden. De meeste ballen voor het hoofd kreeg VARA-voorzitter J Rroeksz te verduren, een hardnekkige geheelonthouder, die alle alcohol uit dc t.v.-wereld heeft gebannen, zelfs de zwak-alcoholische dranken. Er is bU de t.v. geen glaasje hier te krijgen. Vandaar al die ballen naar het hoofd vah Rroeksz, ook al liet hü op dit feest royaal van alles schen- ■Vrije geluiden Voor de redactie van de NCRV-gids ons (terecht) gaat cor rigeren, rectificeren we liever zelf. Verleden week citeerden we uit de NCRV-gids enkele grapjes van ds. Okke Jager rond hel jubileum van deze omroep. Door een slip van de pen noemden wij als bron Vrije Geluiden. Mis. Okkes grappen lieten zich wel karakterizeren als vrije geluiden. Maar dat is toch weer wat anders dan Vrije Geluiden van de VPRO RADIO PROGRAMMA VRIJDAG 21 NOV. ttek. 7.20 Lichte grar Nieuws: 8.11 Radiojour foonmuzlek. <8.1 1 Spectrurr VARA: 13.1 15.45 Toertsmo: toeristische Ir binnen- en buitenland. VPRO: 1802 VPRO-Vrijdag: gevarieerd 12.26 Mededelim NOS: 9.00 Intern: te en moderne muziek (opn). aterstanden). AVRO} 11.02 Nieuws). 11.30 Cello muziek. 11.55 Beursberichten. NOS: Blik op de wereld: populair programma Badinerl (7.30 Nieuws; /cglng; Vg. .00 Overweging: 8.00 Nieuw Voor de huisvrouw. (9. -lichting: voor de huisvrouw.) 9.J ir de landbouw. NOS: Stereo: Aubade: klas; Instrumentaal kwartet, (opn) 11.00 Nieuw». U.i Schoolradio. 10.01 >rd. Show. (10.00 Nieuws.) NOS: 11.00 Nieuws, nu- 11.03 De Felix Meurders Show. VPRO: 12.00 7.50 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws.) TROS: 8.32 14.00 Nieuws. 14 03 Lynx (of Los). AVRO: tlek 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 iws) 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 'arieerd pla- NEDERLAND I NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal VPRO: 19.0" uur: Zendtijd, reportage 19.25 uur: Surprise, surprise, film 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.30 uur: Gerard Cox, show 22.00 uur: Seksuele opvoeding ii Zweden, reportage 22.30 uur: Journaal (NOS) 22.35 uun Teleac NEDERLAND II NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.03 uur: Scala 19.30 uur: Van gewest tot gewest 20.00 uur: Journaal (NOS) TROS: 20.20 uur: TOTO 20.40 uur: Woodhouse har te wen sen, muziek 21.05 uur: De zeven zeeën, documentaire 21.55 uur: Oscar Peterson speelt, 22.20 uur: Vragenreeks, Aggressie (CVK-IKOR) 22.55 uur: Journaal (NOS) De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2