mijn volgende
is weer
pakje
RADIO EN T.V.-REPORTAGES
VAN EUROPA CUPDUELS
..Af weer slof vormen
tegen KRO-gif
Franz Paul Decker
gast op Doelenconcert
antenne
SeÊöidóeSotiAcwit Woensdag
26 november
want
die smaakt
nu eenmaal
anders dan
andere
Joh Lennons'
Honeymoon
Politie
New York
Requim voor 'n
zwaargewicht
Mik
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 19 NOVEMBER 1969
BBK raast aan
verkeerd adres
ATA de beeldende kunst en het toneel is
nu ook de concerteaal doelwit ge
worden van de protesterende BBK; in
het zuiden zijn de zich verongelijkt
voelende musici al tot actie over gegaan
en deze week vereerden zij Nederlands
eerste tempel der muzen, het Concert
gebouw. met een bezoek.
Een bezoek dat niet gewaardeerd werd;
noch dooi- hun collega's, de Leden van het.
Concertgebouworkest noch door het over
grote deel van het publiek, dat na deze
BBK-actie allerminst meer sympathie zal
hebben gekregen voor het doel waarvoor
deze BBK'ers strijden.
Dat doel is meer aandacht voor de
eigentijdse en dan vooral voor de experi
mentele muziek. De BBK-musiol vinden
dat een ,,kleine kliek kunstpausen" in
Nederland liet muziekleven beheerst en
uitmaakt wat er gespeeld en niet gespeeld
wordt. Het actie-comité van de protes
terende musici heeft nu kennelijk in de
eerste plaats zijn hoop erop gesteld dat
het departement van CRM, onder de
indruk van protestacties, de experimentele
muziek onder zijn vleugelen gaat nemen
om op die manier de „kunstpausen" ten
val en het grote publiek tot bekering te
brengen.
verbetering vatbaar is. dan blijft het de
vraag of de BBK een goede methode volgt
en ten tweede of de protesterende kunste
naars niet begonnen zijn met aan een
verkeerd adres te razen.
Want meer nog dan in de sectoren
literatuur, toneel en beeldende kunst is
de moderne muziek een problematisch
geval; smaakbederf en commercie hebben
vrijwel nergens zulke terreinwinst ge
maakt en het ergste is, dat de scheppende
krachten ook nergens zo veel kaf naast
het koren produceren.
Er zijn verschillenden Nederlanders die
van modern toneel houden en die ook in
de beeldende kunsten de taal van de
eigen tijd verstaan; maai- de experimen
tele muziek komt doorgaans als een
chaos tot hen. Wie zich beroepsmatig of
uit pure belangstelling meer intensief met
de eigentijdse muziek bezig houdt, weet
dat daaronder werken vallen die later
gegarandeerd net als de muziek van
Mozart, de Beethoven van zijn latere
werken, de symfonieën van Bruckner, het
werk van de Franse en Duitse expressio
nisten of om binnen eigen grenzen te
blijven het oeuvre van Willem Pijper
herontdekt en gewaardeerd zuilen worden.
Maar daarnaast staat vast, dat de schep
pende krachten van de experimentele
muziek, zowel in als buiten Nederland.
zelf te weinig kritisch te werk gaan en
uitgaan van het principe dat. wat zij leuk
vinden, voor anderen de moeite van het
kennis nemen waard is.
Onder onze jongere componisten die
experimenteren, zijn er die daarop inder
daad aanspraak kunnen maken: Van
Vlijmen, Ton de Leeuw, Peter Schat en
Louis Andriessen bij voorbeeld. Maar
onder de epigonen die achter hun vaandel
lopen, vermoeden we velen die geen
betekenis hebben en die nooit verder
zullen komen dan het experiment omwille
van het experiment. Wie probeert het
concertbezoekend publiek ervan te over
tuigen, dat op het repertoire voor hen
plaats moet worden gemaakt, klopt, zoals
we reeds zeiden, aan het va-keerde adres.
vóór waren, hebben in het verleden
vaak op luidruchtige en indringende
manier moeten pleiten voor componisten
die uit de sleur van oude en nieuwe con
venties probeerden los te bi-eken; maar
ze hebben gepleit voor muziek die beteke
nis had en die eindresultaat was van ge
ïnspireerd wei-ken.
Die muziek is er gekomen; niet met een
sneltreinvaart, maar na een moeizaam
proces van vormen en voorbereiden. Den-
Ken we in dit verband bij voorbeeld aan
Webern, Sohönberg en hun school die
eerst nu vaste voet in de concertpraktijk
beginnen te krijgen.
Kennelijk menen BBK-musicl dat het
in onze snelveranderende samenleving ook
sneller moet kunnen. Ze hebben het recht
dit te geloven, maar ze hebben pas het
recht dit van anderen te eisen, wanneer
er begonnen wordt met een grotere mate
van zelfkritiek en met wat meer inzicht
ln de moeilijke kwesties hoe men een pu
bliek in de cultuur moet opvoeden.
Met gedwongen abdicatie van „kunst
pausen" zullen ook wij ons gelukkig
voelen; maar niet wanneer die pausen
worden opgevolgd door andere machten
die hun conventies want vaak komt
ook de experimentele muziek daarop neer
met discussies, protesten en subsidies
erin willen hameren.
(Van o
iroepcorrespondent
HILVERSUM De NOS zal op woens
dag 26 november zowel de wedstrijd
FcjjenoordAC Milan, die in Rotter
dam wordt gespeeld, als de in Eind
hoven te spelen wedstrijd PSVAS Ro
ma rechtstreeks via televisie en radio
uitzenden.
Omdat de wedstrijden elkaar gedeel
telijk overlappen (de wedstrijd in Eind
hoven begint om half acht, die in Rot
terdam om kwart over acht), zal een
Integrale uitzending van beide duels
niet mogelijk zijn. Daarom zal er in het
halve uur tussen half negen en negen
uur, waarin zowel in Eindhoven als ln
Rotterdam gevoetbald wordt, tussen
beide stadions geschakeld worden.
In overleg met de betreffende clubs
heeft de NOS-televisie voor de uitzen
ding tussen 19.25 en 22.00 uur vla
Nederland I het volgende schema vast
gesteld
19.2520.15 Eerste helft van PSV
AS Roma.
20.1520.30 Eerste kwartier van Feije-
noordAC Milan.
20.3021.00 Afwisselend beelden uit
Rotterdam en Eindhoven, waarbij het
Interessante spelverloop de keuze na
beelden zal bepalen.
21.0021.15 Laatste kwartier van PSV
AS Roma.
21.15—22.00 Tweede helft van Felje-
noordAC Milan.
De reportage van de wedstrijd PSV
AS Roma wordt in kleur uitgezonden.
Van de wedstrijd FeijenoordAC Milan
zullen de beelden zwartwit zijn.
De commentatoren zijn Herman Kuip
hof ln Rotterdam en Koen Verhoeff in
Eindhoven.
In het uitzendschema ls nog geen reke
ning gehouden met de mogelijkheid van
verlenging, waarop zowel in Eindhoven
als ln Rotterdam de kans bestaat. In
dien namelijk de totaalscores van beide
duels na afloop van de wedstrijden op
26 november in evenwicht mochten
zijn, ls er een verlenging van tweemaal
een kwartier nodig. Het spreekt van
zelf, dat in dat geval ook de verlen
gingen te zien zullen zijn. Het pro
gramma zal daaraan worden aangepast.
De rechtstreekse verslagen, die de
NOS-radlo van de twee wedstrijden
brengt, worden via Hilversum II uitge
zonden. Het uitzendschema ls nagenoeg
gelijk aan dat van de televisie, name
lijk:
NEDERLAND I
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.07 uur:
Scala
19.31 uur:
Kenmerk
(CVK-IKOR-RKK)
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd pol. part.
20.30 uur:
Socutera
20.35 uur:
Requim voor een
zwaargewicht
22.10 uur:
Promenadeorkest
22.50 uur:
Journaal
22.55 uur:
Apollo-12
NEDERLAND II
NOS:
18.50 uur:
Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
KRO:
19.03 uur:
Milt
20.20 uur:
Politie New York
20.45 uur:
John Lennons
honeymoon,
reportage
21.25 uur:
Zelf doen, voor de
doe-het-zelvers
22.05 uur:
Journaal (NOS)
22.10 uur:
Teleac
Televisie morgen
NEDERLAND I
19.3020.15 Eerste helft van PSVDe met aangegeven progrs
AS Roma.
20.1520.30 Eerste kwartier van Feije
noordAC Milan.
"0.3021.00 Afwisselend reportages uit
Rotterdam en Eindhoven.
21.0021.15 Laatste kwartier van PSV
—AS Roma.
21.1522.10 Tweede helft van Feije
noordAC Milan.
Verslaggevers in Rotterdam zijn Wlm
Hoogendoorn en Theo Koomen. In
Eindhoven ls de verslaggever Dick van
Rijn.
zijn kleurentelevisieprogramma's
RADIO
PROGRAMMA
RADIO WOENSDAG 19 NOV. na 18 uur
HILVERSUM I
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit
zending van Demokraten '66. 18.30 Stereo:
dc muziek. (23.00 Nieuws). 23.40
23.45-0.30 Uitzending voor de zeeliede:
RADIO DONDERDAG 20 NOV.
HILVERSUM I
w
'AT heeft dé moderne kunst straks
gewonnen wanneer ze veel kansen
en een macht subsidie krijgt, maai- de
concertzalen leeg blijven?
Want een veeg teken is, dat ook een groot
deel van de jongere generatie wereld
vreemd tegen de experimentele muziek
aankijkt,. En die generatie zweert toch
echt niet bij Wagner, Mahler, Schubert,
Schumann en de Piet Hein rhapsodie:
eerder voelen ze rich thuis bij Bach,
Bartok en Stravinsky en bij de eigen
tijdse componisten die het experiment te
boven gekomen zijn.
Laat de BBK hun eens \ragen hoe het
komt dat veel eigentijdse composities en
improvisaties geen indruk maken en
slechts vervelen.
Voorzitter „Michaellegioen over
voornemen tot stichting eigen omroep:
geven antwoordde hij: „Dat zal er
helemaal vanaf hangen. Als wij pro
grammatijd krijgen zullen wij in kor
tere of langere cursussen het normale
katholieke geloof weer bij de mensen
gaan bekend maken.
Op het ogenblik denken volwassenen
die in de war gebracht zijn, dat je
zelfs de pil mag slikken of dat inter
communie geoorloofd is. Al dat soort
dingen moet eens recht gezet worden.
(ADVERTENTIE)
Tango Rumba orkes
(Van o
e omroepcorrespondent)
HILVERSUM Gisteravond had ln
het KRO-radioprogramma „Kontekst"
verslaggever Frans Suasso een kort
gesprek met de voorzitter van het
„Michaellegioen" de heer L. Knuvel-
der over het voornemen om naast de
KRO een eigen radio „Michaellegioen"
te stichten.
actueel satirich
en western muziek.
Mededelingen. 22.43 Ac
show. 21.45 Nou,
co: Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden.
.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
trbeidsvitaminen. (gr). (11.00-11.02 Nieuws).
I.30 Rondom 12: programma voor de vrouw.
II.55 Beursberichten). 12.30 Sportrevue. 13.00
Jieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzl-
antenuur: I. Viool en piano: klassieke
Radiokoor: Nederlandse koor-
"ïioio composities:
De goede methode
rijn in Nederland moeilijkheden en con
flicten schering en inslag. Voor een deel
komt dit, doordat dé overheid wel met de
beste bedoelingen te werk gaat, maar niet
altijd met de gewenste tactiek.
Dan wordt naai- bulten de indruk
gewekt, dat de stem van planologen be
langrijker wordt gevonden dan- de opinie
van de mensen die bij herindeling lijfelijk
betrokken rijn, de plaatselijke bestuurders
ln het bijzonder. De minister van Binnen
landse Zaken heeft in dit verband in
Zeeland en Zuid-Limburg ondervonden,
dat in zulke gevallen de golven van verzet
soms hoog opgejaagd kunnen worden.
Een veel betere methode is die welke
ten grondslag ligt aan wetsontwerp 10423:
het voorstel om in de kop van Noord-
Holland zeventien kleine gemeenten op te
heffen en een herindeling in zes grotere
gemeenten te bewerkstelligen. Voor een
herindeling was alle aanleiding; vijf ge
meenten hebben minder dan duizend
Inwoners, slechts vier meer dan twee
duizend. Bovendien heeft er in de be
treffende streek economisch een drasti
sche verandering plaats gevonden en be
looft de toekomst nog meer veranderingen
ln het levenspatroon.
Bemoedigend is in dit geval dat de
zeventien gemeenten een Initiatief tot
hei-indeling genomen hebben en in grote
lijnen zelf geadviseerd hebben tot de toe
komstige bestuurssituatie. Er is dus alle
reden om op dit voorstel in te gaan;
zeker nu de gedemonstreerde samen
werking garandeert dat de nieuwe Noord-
Noordhollandse gemeenten verder bereid
zijn elke inter-gemeentelijke samenwer
king die ln de nieuwe constellatie heil
zaam is voor het welzijn van hun bevol
king.
Een voorbeeldige werkmethode dus!
Op de vraag waarom, antwoordde de
heer Knuvelder: „Ik vertel helemaal
geen geheimen als ik zeg dat over de
uitzendingen van de KRO een ontzet
tend groot deel, zo niet het grootste
deel van de luisteraars buitengewoon
gegriefd is. Het archief van de KRO zal
voldoende uit kunnen wijzen hoeveel
klachten en grieven er bij de luiste
raars bestaan en hoeveel opzeggingen
de KRO de laatste tijd gekregen heeft"
„Het is wel vrij duidelijk dat er iets
moet gebeuren tegen het „gif" dat de
KRO in de huizen brengt.
„Het gaat om de informatieve pro-
AVRO's Televizier kwam terug op de
hartbrekende Britse Biafra-reportage
die zij enkele dagen geleden uitzond. De
schokkendste beelden uit die reportage
werden herhaald en aangevuld met
nieuw filmmateriaal uit dezelfde bron.
Televizier begeleidde
gramma's die tegen tiet geloof'ingaan met voorlezing uit de Verklaring van de
ik denk hierbij aan de bijbelcursus
..De inleiding tot de nieuwe kate-
chismus". Daarin valt ons geregeld oo
dat men de luisteraars de inhoud van
dit boek bij wil brengen, terwijl men
toch onderhand meer dan genoeg kan
weten dat dit boek op zijn zachtst
gezegd onaanvaardbaar is".
Al die andere soorten dingen waar
het betreft de moraal is precies
informatie die ze niet zouden moeten
Op de vraag van de heer Suasso hoe
de heer Knuvelder het zich zou voor
stellen om nu juist deze informatie te
(ADVERTENTIE)
Rechten van het Kind. We vonden dat
van een patetiek die bij een zo gruwe
lijk'onderwerp niet past. Maar de AVRO
gaf ook een nuttig overzicht van wat
er van ons land uit nog aan hulpver
lening mogelijk is. Waarbij bleek dat
dé verschillende hier werkzame mstan-
tis elkaar hebben kunnen vinden. Dit
onder meer resulterend in een centraal
gironummer: 400 t.n.v. Biaf ra-hulp
Urecht.
KRO's Brandpunt was geheel gevuld
met een „special", gewijd aan presi
dent Gustav Heinemann van de Duitse
Bondsrepubliek. Van hem werd 'n goed
portret getekend door Henk Neuman en
Joost Tholens, al moet ons van het hart
dat we een beetje aan retoucbé dach
ten. Er zijn natuurlijk goede Duitsers
heinemann is bepaald een beste Duit
ser. Maar in deze reportage waarde
de geur van heiligheid. En dat gaat
ons Duitser of niet, net te ver.
De KRO had ook nog een droevig
programma; De Wrekers. Omdat Dia
na Rigg er voor het laatst in optrad.
Haar opvolgster werd al geintrodu-
ceert Linda Thorson als miss Raboom-
dia. 'n aantrekkelijke miss, die echter
nooit Emma Peel zal kunnen vervangen.
Overigens attent van Fred Bredsch-
neider, hoofd van KRO'se filmzaken,
om Tara een extra eigen introductie te
Getalenteerde
Japanse cellist
Tsuyoshi Tsutsumi
Van de jaren 1905- 08 dateren twaal)
stukken voor piano van Isaac Albéniz,
door deze Spaanse componist onder de
verzameltitel Iberia'' uitgegeven. Zijn
landgenoot Enrique Rernandez Arbos,
violist en bekend dirigent in de jaren
aan de tweede wereldoorlog voorafgaand,
kon de verleiding niet weerstaan om er
een aantal van te orkestreren en in deze
vorm hebben ze de weg naar de grote
concertzaal gevonden.
Franz Paul Decker, goede bekende bij
het Rotterdams Philhannonisoh Orkest
tussen 1962 en 1968 was hij hier vast
dirigent die-gisteravond in De Doelen
als gast optrad, had uit de besohlkbare
verzameling een selectie van drie ge
maakt, waarvan de stukken door hun
onderlinge contrastwerking het heel wel
deden: bovendien mdste de soms voor
treffelijke instrumentatie haar uitwer
king allerminst.
Maar toch pakte de weergave ons eigen
lijk niet. Boette deze. muziek in dit arran
gement aan directe zeggingskracht, zo
kenmerkend voor het origineel, in? Of
kreeg zij Ln de visie van Franz Paul
Decker Iets te nadrukkelijks, iets te
zwaars?
We vrezen eigenlijk het laatste: in zijn
opvatting hoorden we te zeer een betoog,
een verhaal, een beschouwing over het
rijke Spaanse leven in zijn verschillende
facetten: met het leven zelf kregen we
onvoldoende rechtstreeks contact.
18.00 Country and western rubriek. 18.30
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 Opvoeding van
Nederlander. 19.50 Pi
en slechtziendei
laatste kwartier
voetbalwedstrijd Schotland - Nederland,
sleke en i
21.08—21.33 Vei
balwedstrijd Schotland - Nederland. Aanslui
tend: beschouwing eerste helft voetbalwed
strijd Ajax - Ruch Chorzov. 22.15 Nabe
schouwing voetbalwedstrijd Ajax - Ruch
na over geschiedenis. 15.00 Voor
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Scala:
piano: klassieke en semi-klassie
II. Bariton en piano: klassie
III. Licht instrumentaal kwan
ziek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd.
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II
NOS: 00.00 Apollo 12: reportage van de
tweede maanwandeling. 10.30 Stereo: Muziek
uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Los-Vast: gevarieerd programma (12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten.) 14.00 Stereo:
The Kilima Hawalians Show. 14.30 Schoolra
dio. 14.50 Stereo: Amsterdams Kamerorkest
(gr): oude muziek. NOS: 15.00 Apollo 12:
reportage vertrek van de maan. 16.00
Nieuws. NCRV: 16.02 Hervormde middag-
dienst. NOS: 16.30 Meer over minder: een
programma met meer informatie over men
sen en dingen die minder op de voorgrond
17.45 Sport^agjUMM
Vanavond op t. v.
De fans weten het nog. Voor anderen
is het een vergeten zaak. In de uit
zending van vanavond is het nog eens
in kleur te zien: John Lennon en Yoko
Ono te bed in Hilton-Amsterdam voor
de vrede, zoals zij zeiden. Peter Goes-
sens werd in de gelegenheid gesteld
een uitgebreide reportage te maken
van deze bedceremonie, die een super
moderne versie blijkt te zijn van wat
zich ooit voltrok aan het hof van Lo-
dewijk de veertiende, wanneer de
Zonnekoning het koninklijk bed hield.
John,, nog met baard, en Yoko ont
vangen hun supporters, converseren en
consumeren, houden open hof en ge
dragen zich precies zo nonchalant als
van hen wordt verwacht. In veertig mi
nuten voltrekt zich deze voor Neder
land zo ongewone vredelievende bed-
(Nederland II, 20.45—21.25)
In deze aflevering van „Politie New
Yoi'k" komt luitenant Jeff Ward er
slecht af. Wanneer een inbreker op het
dak van de flat rondsluipt, wordt in
eerste instantie hulp van Jeff Ward in
geroepen. Wanneer dan naderhand een
hele politie-eenheid arriveert, ziet een
jong agentje Jeff Ward niet in po-
litie-uniform gekleed voor de inbre
ker aan, zodat niet de inbreker, maar
Jeff Ward een kogel krijgt toebedacht.
(Nederland II, 20.20—20.45)
HILVERSUM 1
18.58 Taalwenken. 19.0
en actualiteiten. 19.4
20.00 Operette-fragmer
geweest:
progi-c-
Rod Serlings spel „Requiem voor een
zwaargewicht" was aanvankelijk voor
televisie geschreven en beleefde in
Amerika, en ook in ons land met Ko
van Dijk in een glansrol, succesvolle
vertoningen. Regisseur Ralph Nelson
besloot dit spel te verfilmen en koos
de bekende acteur Anthony Quinn als
hoofdrolspeler. Quinn speelt de bokser
„Mountain" die zijn carrière moet op
geven. Hij gaat op zoek naar een an
der baantje, hetgeen hem echter niet
zo best lukt, want buiten de ring is
Mountain slechts een wat naïeve „dom
mekracht".
Naast Quinn, bekend door rollen in
„Tramlijn begeerte", „La strada",
„Viva Zapata" (bekroond met een Os
car voor de beste bijrol), „De kanon
nen van Navarone" etc. spelen Jackie
Gleason en Mickey Rooney de andere
hoofdrollen.
(Nederland I 20.35—22.10)
Pop-In: gezellig
laliteiter
aanplaten. 15.01
trymuziek.
Nieuws. 16.03 lORRRrrrr hitparade.
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 D
jijofdraaiikverzoekplatenprogramma.
BELGIE 324 m. Nederlands
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde mi
(12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen
SOS-berichten voor schippers) 12.55 Bu
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, wei
richt, mededelingen, dagklapper en
berichten voo
14.00 Nieuws,
Nieuws). 15.30
ziek. 16.15 Program
RADIO DONDERDAG 20 NOV
zending van de Boeren Partij.
Lichte orkestmuziek. 18.55 Voor
19.00 Stereo: Big I
IKOR: 19.35 Mens
AVRO: 20.05 Stei
lefoon uit Ameriks
22.38 Mededelingen.
HILVERSUM II
muziek in vrije tijd:
:corpsen. 18.30 Nieuws.
N.O.S.: 18.50 Apollo 12:
i de koppeling
mentsoverzicht). 23.55-24
BELGIE 324 m. Nederlar
sportuitslagen. 18.31
Het programma Mik komt rechtstreeks
vanuit „De Meerpaal" te Dronten.
Medewerking hieraan verlenen:
Overlanders, Ben Cramer, Frans
anse les. 18.33 Grz
Vegwijs wezen. 1
Sportkroniek. 1
Schaik, De Snoepers,
Gait Jan Kruutmoes, Lubbert t
tel, Drika en de Boertjes van
onder leiding van Jo Budie.
(Nederland II. 19.03—19.56)
vanouds
an Gor-
Buuten
Klnderkoorz
'aal wenken
ericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek.
1.45 Politieke uitzending. 19.55 Lichte mu-
iek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.10 Boek-
iking. 20.25 Grammofoonmuziek.
rspel.
Muziekcc
en culture
Er was op deze avond nóg een arrange
ment.: Modest Moesorgski's pinanosuate
Schilderij enten toonstelling (1874) door
Maurice Ravel in 1922 op instigatie van
de dirigent Serge Koussevitsky voor orkest
herschapen.
Inderdaad: herschapen Want hier
kreeg de muriek van de Rus een geheel
andere, een geheel nieuwe valeur: aan
de stug klinkende, monoohrome piano
compositie werd een waarlijk fascinerend
colon et geschonken, dat zijn uritwerk&ng
op het grote concertpubliek nimmer mist.
Ook gisteren niet. geboeid heeft men
naar Deckers interpretatie, strevend naar
grootse, soms uiterlijke effecten, zitten
luisteren en dan te bedenken, dat de
kunstprodukten van Victor Hartmann.
waaraan Moesorgski zijn inspiratie ont
leende. geen schilderijendoch „pren
ten" of ..platen'' waren: de dirigent
maakte van het slot. ..De grote poort van
Kiev", een complete ..Claudius Civilis"
van RembrandtDat was geen prent meer.
waarbij men in lierkante centimeters
denkt, doch een monumentaal stuk „in
vierkante meters, in olieverf
Tussen Albéniz en Moesorgski in het
Celloconcert in b (op. 104; 1894-95) van
Antonin Dvorak, gepresenteerd door een
uiterst getalenteerde Japanner hij werd
ln 1942 te Tokio geboren - Tsuyoshi
fraaie
de gevaren
van een vulgaire reproduktie, ln deze par
tituur ruiraBohoote aanwezig, wist hij dan
ook op gelukkige wijze te vermijden. Het
orkest, dat zeer muzikaal begeleidde, was
soms echter iets te fors: de eenling werd
dan het slachtoffer van de massa.
Wat jammer was.