Onze mensen willen geen gehuwde priesters Bisschopsberaad in taalgroepen Novum in politieke arena van Nederland Aartsbisschop van Accra: „Mijn mentaliteit is niet meer Afrikaans" GASTARBEIDERS IN GHANA (slot) Kerk moet humaner worden Spannend treffen in nieuw stukje Nederland GEZINSDRAMA IN PARIJS Deskundigen" zien vlekken op huid voor mishandeling aan 5KUDA ZATERDAG 18 OKTOBER 1869 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 hereni John Kodjo Amissah (4S), aartsbisschop van Cape Coast, was juist terug van het eerste Afrikaanse bisschoppensymposlum in Kampala, toen ik hem op een late zondagmiddag ontmoette in Swedru, een bedrijvig handelsdorpje dertig kilometer ten noord westen van Accra, Een gezette, vriendelijke man met een melodieuze stem, slimme ogen en een onder zoekende blik. Hij is een exponent van de „Afrika- niaerende" Kerk, de eerste Ghanees, die het tot bisschop bracht. Hls is Latijns geschoold (canoniek recht in Rome) en Zoals missionarissen me zeiden „daardoor nogal vervreemd van het eigen Afrikaanse volk". die hem goed leent, zei: ,,Hij geniet' in deze maatschappij een aanzien, dat niet precies datgene bevordert wat wij tegenwoordig een demo cratische houding onde- de mensen zouden noemen Maar wie zijn wij. dat, fv.' daar kritiek cp uitoefenen? Wij hebben tenslotte da', paternalisme met onze missie zelf gepleegd." Dat mag allemaal waar' zijn. maar hij is een enorm realist. Hij kan wol een Afrikaanse Kerk willen, maar als hij weet, dat hij zonder onze m'an- loraeht (missie) en ons (westers) geld een Afrikaanse Kerk niet kan laten bestaan, moet hij dan zeggen: „Jongens, stap maar op, We zien dan verder wel"?. Laten wij aartsbisschop Amissah zelf aan het woord over een aantal kwesties in de Ghanese en Afrikaanse Kerk. Eerst dit voorafeen vraag over het priester tekort in Ghana leidde bijna vanzelf naar het vraag stuk van de gehuwde priester. Vragen over deze kwestie vielen bij Amissah niet erg goed. Ook op het eerste Afrikaanse bisschoppensymposium (onder druk van Rome, dat moet erbij gezegd worden), kwam de kwestie nauwelijks aan de orde. Amissah: „Jullie menen, dat hier een priestertekort bestaat door de afwezigheid van gehuwde priesters. Wij bekijken het anders. Onze mensen willen geen gehuwde priesters." Is dat onderzocht? Amissah: „Wij hebben geen onderzoeken nodig. Wij kennen ons Volk. Jullie probei'en je éigen problemen (van de missionarissen) hier te brengen als onze problemen. Dat is niet juist. Wij zoggen: neem de om standigheden zoals ze zijn." Afrikani sering Wat is de rol van de missionarissen bij de zoge naamde afrikanisering' van de Kerk? Amissah: „Met de afrikanisering wordt bedoeld dat de Kerk geleid wordt door bisschoppen van eigen bodem. Afrikanisering dus waar' het het personeel of zestig jaar terug moeten zetten. Achteruitgang in plaats van vooruitgang. De hele wereld wordt met de dag kleiner, of het nu Afrika of China is. We zullen op den duur allemaal, op dezelfde manier gaan levenOns onderwijs is geheel westers. Wilt u mij vertellen, dat iemand, die van zijn zesde jaar tot en met de universiteit westers opgevoed is, nog kan leven zoals zijn voorvaderen twintig jaar ge leden? Mijn mentaliteit is niet Afrikaans meer. Ik praat zelfs tegen mijn volk ais een westerling. Als ik niet oppas begrijpen ze mij niet meer en omge keerd geldt dat ook." Bent u blij, dat u uw eigen etnische identiteit ver liest? Amissah: „Nee, ik ben in het geheel niet gelukkig, dat ik goede dingen verlies. Daarom wordt hier zo benadrukt, dat wij de goede dingen moeten behouden. leuk vindt of niet, de omstandig- Wij zullen de goede dingen be- >nze bijdrage zijn aan de Kerk." r of je het nu heden, veranderen houden. Dat zal i John Kodjo Amissah, aartsbisschop van Accra. betreft, niet wat de eredienst betreft. Voor zover ik het kan overzien, zal de gehele discussie over de afrikanisering over niet al te lange tijd ophouden, in deze zin of we het leuk vinden of niet dat onze gehele opvoeding en opleiding al westers is. Onze legers, onze boeken en materialen zijn westers. Men probeert onze „kerkelijke" tekstboeken Afri kaans te maken, met ideeën en gedachten van onze bodem. Maar degenen, die deze boeken schrijven, weten het zelf nog niet: ze zijn mensen van het westen. Wat ik bedoel is dit: onze manier van leven is aan het veranderen. Deze verandering komt op gang als je met andere culturen in contact komt. Wij gaan steeds meer naar de westerse manier van leven toe. Men spreekt over afrikanisering en een Afrikaanse cultuur etc. Wij moeten weer Afrikaans worden. Degenen die daarover zo veel praten, moeten bedenken dat dat betekent, dat wij dé klok vijftig Wat verwacht u van Europa, van ons, voor uw Kerk? „Twee dingen: mankracht en gebouwen, een gebouw voor een pastoraal instituut, gebouwen voor vor mingsinstituten enz. Beide dingen betekenen geld, heel veel geld, dat wij niet hebben." Het is de moeite waard, dat wij dat geven. Nu nog bekostigt de missie in vele Afrikaanse landen een groot deel van de scholen en vormt zij een waardevol intellectueel kader. Er bestaat geen Afrikaans land, dat niet, zijn missionaire ontwikkelingsproject heeft. In' deze projecten op lokaal niveau, op het gebied van vakonderwijs, wordt vaak gewerkt op lange termijn, met de uitdrukkelijke bedoeling om de Afrikanen de tijd en de kans te geven het project over te nemen en te integreren in hun eigen bestaans wijze. Er moet gezegd worden, dat de missie, een on schatbaar aandeel heeft in de Afrikaanse behoefte aan deskundige krachten. Morgen is het missiezondag. Het doel is nieuw, de procedure nog steeds dezelfde: de collecteschaal na de preek. Meedoen met de missie betekent in de eerste plaats persoonlijk inzet en persoonlijke inzet betekent meer toewijding. Toewijding nodigt niet uil tot het geven van aalmoezen, maar tot het geven van onszelf. Geld is het minste wat we geven kunnen. We willen toch de bewustwording van de mensen in de derde wereld? Het gironummer van de Pauselijke Missiewerkerf in Den Haag is 8725. nkopers. ja hebtu, neen kunt u krijgen Toegegeven. i 2/tn hebberds. Hoe meer drukwerkopdrachten er onze kant uitkomen, hoe Toch zeggen we meer dan eens neen tegen een klant Zonder kwade bedoeling overigens. Integendeel ..Neen zeggen we bijvoorbeeld ah: duizend circulaire, minstens zo goed m een goedkopere techniek kunnen worden gedrukt Owanneer de opdrachtgever van een iotder door de keus van het papier, rormaat of iets anders zrch onbewust dreigt te benadelen. Nogmaals, we halen graag naar on: toe Maar net oe/a/>g van de klant blijft toch altijd voorop slaan Daarom kunt u uw opdrachten voor hande - ör ut werk mei een gerust hert aan ons toevertrouwen. En de kwaliteit v Dar k geen D'znr Daarover kun* v xch alleen maarte de goede z>n verbazen. I westerpers nv specialisten in handelsdrukwerk prinsegracht 42. den -aag ,,1,/oon 1070I SdSdO papengrachl 3! lelden telefoon (01710) Z093S (Van onze speciale verslaggever J. Spitz) ROME De internationale priester- groepen in de Waldenzerfaculteit te Rome hebben gisteren hun beginselver klaring bekend gemaakt over de humani sering van de Kerk en van de ambtsdra gers, De priestergroepen zeggen, dat de Kerk alleen dan geloofwaardig is, als zij „binnen haar eigen instituut die vormen van vrijheid realiseert, die erkend zijn als de fundamentele rechten van De Kerk zal dus een einde moeten ma ken aan alle vormen van terreur: schrijf- en spreekverboden, aan veroor delingen, waarbij beschuldigden niet worden verhoord, aan de autoritaire pro. cedures bij benoemingen en overplaat singen, aan haar voortdurende verdacht making van theologen (Küng, Schille- beeckx en anderen). Zij zal een einde moeten maken aan de last van pracht praal, aan de ijdelheld in haar voorko men, de pretentie in haar, spreken, zodat zij misschien weer toegankelijk kan den voor gewone mensen en tot hen kan spreken over God in een nieuwe taal. Stembusslag in Oostelijk Flevoland FLEVOLAND Volgende week woensdag gaat Oostelijk Flevoland naar de stembus. Meer dan gewoonlijk belooft dat een interessante gebeurtenis te worden, die bovendien nog wemelt van de symboliek ook. Voor het eerst in de Nederlandse politiek staan een Combinatie van Christelijke Partijen (CCP) en een Progressief Akkoord (PAK) tegenover elkaar. Dat gebeurt uitgerekend in een nieuw stukje Nederland: de vers ontgonnen IJsselmeerpolders. Het is niet helemaal duidelijk of het een met het ander heeft te maken. Flevoland is een gebied zonder tradities, maar de mensen die er wonen «ijn niet de typische pioniers, die destijds het beeld van de Noord-Oostpolder schiepen. Ze s(jn merendeels door ruilverkavelingen en stadsuitbreidingen van hun boerderijen verdreven en proberen het nu nóg een keer. Ze brengen hun eigen verleden en vooral hun eigen kerkelijke richting mee. Als het wonen In het nieuwe land hen gevoeliger voor vernieuwing heeft ge maakt, zal dat volgende week moeten blijken. De keuze van de 5523 stemgerechtig den uit Dronten cn omgeving en de 1555 kiezers uit de rest van de polders trekt veel belangstelling. Het PAK (waarin meedoen PvdA,, PPR, een groot deel van D '66, wat PSP'ers en een aantal partijlozen) vroeg prominenten als Vondeling cn Aarden „naar de polder" te komen. De CCP (in Dronten met ARP, CHU en KVP) laat maandag Schmelzer, Biesheuvel en Mellema ge lijktijdig opdraven. De universiteit van Nijmegen suurt woensdag studenten om een studie te maken van de stem busresultaten van beide contentraties en radio en televisie zullen de rest van Nederland op de hoogte houden, Dronten zelf staat er nog niet van op de kop. De datum van deze verkie zingen werd -pas laat bekend. Daarna is er aan beidé kanten zo veel energie in de pogingen tot samenwerking gaan zitten, dat de propagandamachines pas in deze dagen op gang komen. Het PAK schuwt daarbij nieuwe methoden niet. Men werkt huis-aan-huis met folders, maar gaat de avond daarna aanbellen. Ontstaat op de stoep een discussie, dan wordt de kiezer uitgenodigd een buurt- hearing bij te v/onen. Dit huisbezoek heeft onder meer geleerd, dat de kie zers nog moeten wennen aan de nieuwe namen. Een huisvrouw zei: „Nee, ik stem niet op het PAK. Ik kies al jaren PvdA. Dat blijf ik doen." Bij de CCP heeft men dergelijke er varingen nog niet opgedaan. Daar houdt men het nog bij forumavonden, geschoeid op de traditionele leest. Op het eerste gezicht zit er weinig verschil in wat PAK en CCP de Flevo landers bieden. Beide maken zich er druk om de ménsen in het nieuwe land dezelfde democratische rechten te ge ven als andere Nederlanders. De be volking van de IJsselmeerpolders heeft namelijk geen enkele zeggenschap over het bestuur van de eigen streek. De heer J. M. Linthout, plaatsvervangend secretaris van het openbaar lichaam IJsselmeerpolders: „De dienst Zuider zeewerken is de instantie, die zorgt voor het ontstaan van de polders, maar zodra de dijken zijn gelegd en een nieuw gebied droogvalt, moet dat wor den ontgonnen en ontwikkeld. Dat doet dan de rijksdienst IJsselmeerpolders. In zo'n nieuw gebied is echter ook be hoefte aan een bestuur. Er woont aan- vankelijk een handjevol mensen, te weinig om een gemeente te voimen en een gemeenteraad te kiezen. Toch moet er politie zijn en brandweer en burgerlijke stand. Daarvoor is in leven geroepen het openbaar lichaam IJsselmeerpolders." Stoffige naam De directeur van dat openbaar lichaam werd regeerder van het nieuwe gebied. Hij kreeg de stoffige naam landdrost en moest tegelijkertijd burgemeester, wethouder en gemeenteraad spelen. De bewoners hadden niets te zeggen. Ze mochten de landdrost alleen maar op de vingers kijken via een adviescom missie. Dat was het begin. Het meest gecultiveerde deel van de polders, met als middelpunt Dronten, heeft inmid dels 11.500 inwoners en de toestand daar lijkt al veel op die in een gemeen te. Er is een adviesraad bij wijze van gemeenteraad. Er is een dagelijks ad viescollege bij wijze van college van burgemeester en wethouders. Maar landdrost dr. W. M. Oüo is nog steeds aanmerkelijk machtiger dan een bur gemeester. Het ligt volgens ingewijden duidelijk aan zijn persoon, dat het allemaal zo goed is gegaan. Toch hin dert de situatie, vooral nu minister Beernink de overgang naai- normaal bestuur een jaar heeft uitgesteld tot 1971 Lelystad en omgeving zijn nog niet eens zo ver. Daar moet men maar- op 1975 rekenen, heeft de minister gezegd. En dus gaan Dronten en Lely stad volgende week hel stemhokje in om op de manier van gemeenteraden adviesraden te kiezen, lh Lelystad hebben vier partijen een lijst ingediend, in Dronten vijf. In béide gebieden opereert het PAK zowel ais de CCP. Maar de CCP in Lelystad betekent geen opzienbarende politieke samenwerking, wani achlc. die naam verschuilt zich daar het partnerschap van ARP en CHU, dat in zo vee! ge meenten voorkomt. De Lelystadse KVP blijft het alleen proberen. En zo is het in beide gebieden -oolc met de VVD gesteld. In Dronten de enige plek waar dus van een echte confrontatie tussen PAK en CCP sprake is heeft ook het Gereformeerd Politiek Ver bond een lijst ingediend. „We hebben ze gevraagd om mee te doen, toen we nog niet met de KVP hadden gesproken", zegt Drontens CCP-lijsttrekker J. Witteveen, „maar dat is niet geluk". En dan is er nog een vijfde lijst in Dronten: de Gere formeerde Concentratie. Daar zouden sympathisanten van de Staatkundig Gereformeerde Partij achter steken, weet men te Vertellen. Deze vijfde lijst kan een bedreiging betekenen voor het toch al zwakke GPV. Maar ook de CCP is er niet gerust op. Hoeveel protestan- Uiteenzetting mgr. Marty (Van onze speciale verslaggever J. Spitz) ROME Ook In de bisschoppensynode heeft de moderne vergadertechniek zijn plaats gekreren. Sedert vrijdagmorgen discussiëren de bisschoppen in negen taalgroepen over een aantal (mede door de bisschoppenconferenties uit de hele wereld voorgestelde) praktische punten, yolgens welke het subsidiariteitsbeginsel gerealiseerd kan worden. Met subsidiari teit wordt bedoeld het beginsel dat het geen op lager niveau, plaatselijk of regi onaal, geregeld kan worden, niet van bovenaf moet worden opgelegd. Kardinaal Alfrink heeft plaats geno men in de Duitse taalgroep, die negen leden zal tellen, onder wie de kardinalen Döpfner uit Mlinchen, en König ,uit Dinsdag zullen de negen taalgroepen in een plenaire zitting de resultaten op tafel brengen. Voordat de bisschoppen zich in groe pen verdeelden, hield kardinaal Marty in de vijfde voltallige bijeenkomst onder leiding van de Paus. een uiteenzetting over het tweede deel var het werk schema van de synode: „Over de ver houding tussen de H. Stoel en de bis schoppenconferenties", eer praktisch weikstuk over de structuren van de col legialiteit. Kardinaal Marly bevestigde opnieuw de plaats van de Paus in het kerkelijk gezag. „Deze is uniek, maar wordt gerealiseerd in de lokale Kerken, die bestuurd worden dooi bisschoppen met eigen autoriteit. De lokale en regio nale Kerken en de patriarchaten", aldus kardinaal Marty, „hebben hun eigen nor men en tradities, Zij manifesteren ver scheidenheid in eenheid. Maar omdat de universele Kerk in de lokalt. Kerken ge stalte krijgt, moeten zij tegelijk eenheid manifesteren in verscheidenheid: subsi diariteit en solidariteit". De belangrijkste punten dié de synode in taalgroepen bespreekt zijn: De bisschoppenconferenties dienen op eigen gezag besluiten te kunnen nemen in alle zaken die niet direct de universele Kerk raken 2. Het contact tussen de bisschoppen- j conferenties en Rome zal minder langs de curie en meer rechtstreeks met de j Paus moeten lopen. Op geiegelde tijden is persoonlijk contact tussen de voor zitters van bisschoppenconferenties ol van alle leden van een bepaalde confe rentie met de Paus gewenst, zodat deze rechtstreeks geïnformeerd wordt. Ook lijkt het aan te bevelen, dat geregeld, bij voorbeeld een keer per jaar, een synode woi'dt gehouden, waaraan de Paus zelf actief deelneemt. De bisschoppenconfe renties moeten zich bezig houden met de onderwerpen die in de synode aan bod zijn. 3. Ei moeten wegen worden gezocht om tot waarachtige samenwerking tussen wereldepiscopaat en Paus te komen, over meer belangrijke onderwerpen. De infor matie die geboden wordt, zal van beide partijen komen. 4. Collegiaal handelen betekent dat de bisschoppen en bisschoppenconferenties solidair handelen in overeenstemming met de geest van de Wereldkefk. 5. Het onderlinge overleg beperkt zich niet tol de verhouding tot de bisschoppen (conferenties) en de Paus. Het strekt zich ook uit tot de Romeinse curie,- die een hulporgaan dient te zijn voor de Wereld kerk, Het zal daarom aan te bevelen zijn, dat diocesane bisschoppen en vertegen woordigers van bisschoppenconferenties geregelder deelnemen aan vergaderingen van de curieorganen. Noodzakelijk is een snelle, regelmatige, eerlijke- en weder zijdse uitwisseling van infoimatie tussen de bisschoppenconferenties en de curie. Verder komen de bisschopskeuze aan de orde (in rechtstreeks overleg tussen de bisschoppenconferentie en de H. Stoel en niet via de nuntius), de communicatie' bij het aankondigen van belangrijke be slissingen en het uitgeven van geschriften zoals encyclieken. In het nieuwste stukje Nederland waait niet alleen een frisse wind door de was zelfs, in het uitge strekte Flevoland drogend op een platje maar ook door de poli tiek, Voor het eerst staat een com binatie van christelijke partijen tegenover hé-t progressief akkoord. Hier een stukje huisvlijt in Lely stad, dat oproept tot steun aan het PAK. Verschillen PAK en CCP willen beide democra tische toestanden in de polders. Wat zijn dan de werkelijke verschillen' Mevrouw H. C. de Visser is numme vier op de PAK-lijst. Ze zegt: „De mensen, die bij het PAK thuishor Streven naar een zo groot magelijke scholengemeenschap voor het voortge zet onderwijs in de polder, met ver tegenwoordigingen van iedere geloofs gemeenschap. Maar met name de pro testanten willen hun eigen scholen." Als mevrouw De Visser in de advies- raad komt, zal ze voor het PAK de onderwijszaken behartigen. Lijstaanvoerder Witteveen van de CCP ziet het nog anders. „Er is een ver schil in uitgangspunt. Bij de CCP leeft de gedachte, dat we bij verschillende Kerken behoren, maar allemaal chris tenen zijn. Politiek en Kerk behoren los van elkaar te staan, maar politiek en christen zijn niet. De christenen binnen het PAK vindon het niet nodig zich politiek aan te sluiten bij mede-chris tenen. Wij wel." Er zijn in Dronten vijftien zetels te verdelen. Zowel CCP als PAK hebben op grond van de huidige verdeling een kans om dc absolute meerder heid te behalen. Dat maakt deze ver kiezingen ook voor de Flevolanders toch wel spannend. En daarbij moet 't PAK in Dronten dan nog rekening houden met een wat ongewisse situatie bij de D '66-sympathisanten, al steunt men van die zijde op dit moment de progressieve lijst. Er zaten twee D '66- ers in de oude adviesraad. Er k,wam er één op een verkiesbare plaats op de PAK-iijst en die ene heeft zich van wege eén onverwachte verhuizing on langs teruggetrokken. Woensdag wordt' duidelijk of het PAK desondanks pak kend genoeg is gebleven. Kleine Stephane ten onrechte aan ouders on ttrokken (Van onze correspondent L. Kleijn) Er gebeuren dingen op deze wereld waarvan men kan zeggen: hoe verzint de duivel dat bU elkaar. Dit heerschap is er in geslaagd onder de rook van Pa rijs een stel kaarten dermate door el kaar te schudden dat niemand er meer wijs uit kon. Artsen noch politieagenten of hoge magistraten. De inzet was een pas geboren baby luisterend naar de naam van Stephane. Op Madagascar woonde een echtpaar met drie kinderen van 6, 5 en 4 jaar. De vader heette Rogier en de moeder Simo- ne. Rogier kreeg van de Franse consul op Madagascar opdracht gedurende vijf jaar een stage te volgen in een fa briek van plasticartikelen bij Parijs. De man nam afscheid van vrouw en kinde ren, arriveerde in 1967 fn de Franse hoofdstad en het eerste wat hij daar deed was zoeken naar een woning. Die vond hij zowaar, en nog wel een ruime woning van drie kamers met. een keuken Niet te duur, want Rogier verdiende maar 1100 franc per maand exclusief de kinderbijslag. Die kinderbijslag ging zelfs nog om hoog toen in juli 1969 de kleine Stephane ter wereld kwam. Stephane was wat aan de fragiele kant en had bovendien op zijn billetjes een paar geboortevlekken sr bij blanke kinderen als regel te gen bet zevende jaer wel weer af gaan. Stephane werd door vader en moeder dus extra in de watten, gelegd wat ook voor Simone wel nodig was want de reis van Madagascar naar Parijs en de be valling hadden de moeder geen goed ge daan. Rogier nam hel besluit met het gehele gezin naar een tentenkamp aap zee te vertrekken, maw in dat kamp kreeg de duivel een vinger in de pap. Er brak kinkhoest' uit. Rogier bang' voor Stephane. stopte zijn hele hebben en hou den in zijn auto en reed met zijn vrouw en kinderen spoorslags naai- Parijs te rug, waar hij het adres wist van een ver zorgster Germaine genaamd; een vrouw van 46 jaar bij wie hij Stephane achter liet. „Wij komen 23 augustus terug" zei hij tegen Germaine. „Beulen" Toen vader en moeder weer rustig aan zee zaten, zag Germaine de blauwe plekken op het zitvlak van Stephane. Zij haalde er een sociale werkster bij die da delijk klaar stond met haar oordeel: Stephane was door zijn ontaarde ouders bont en blauw geslagen. Een buurvrouw was niet minder zuinig met haar conclu sie en riep ach en wee over Stephane en de twee kinderbeulen. De politie werd ontboden. Politieman nen zijn jongen* met veel ervaring en ook zü constateerden: Stephane is ge marteld en gefolterd. Het laatste woord was aan een ontboden geneesheer, die na een diepgaand onderzoek concludeer de: Stephane moet zijn afgeranseld met Dat schreef hij uitvoerig in een rap port aan de burgemeester. De dag daar na kwamen twee inspecteurs van poli tie bij Germaine en haalden Stephane weg. „Dat kan niet" zei Germaine „wat moet ik aan de ouders zegge»?" „Dó# Aanklacht Op 23 augustus hoorde de arme Rogier van Germaine wat er tijdens zijn afwe zigheid was gebeurd. Zijn eerste gang was naar het commissariaat van poli tie. waar hij nauwelijks aan het woord kwam. „Je mag blij wezen", blaften de agenten hem loe, „dat je' nog op vrije voeten rondloopt, waait er is inmiddels een aanklacht legen je ingediend". Dat was inderdaad zo. En als de mo lens van justitie eenmaal draalen, zitten de slachtoffers tussen de wielen. Rogier liep van het ene naar het andere zieken huis. En nauwelijks was hij met een arm vol speelgoed binnen of de verpleeg sters zeiden dat Stephane alweer naar een andere inrichting was overgebracht. Inmiddels kreeg Rogier bericht van de sociale verzekering dat de kinderbijslag voor Stephane was ingetrokken. - Toen wist Rogier het niet meer en liep naai- een advocaat, die van de president van 'iet gerechtshof in Bobigny bij Pa rijs gedaan kreeg dat Stephane dezer da gen aan zijn ouders zal worden terugge geven. „U moet het ons maar niet kwa lijk nemen", zei de president tegen Ro gier, want uw dossier lag onder aan een stapel andere dossiers, vijfhonderd in ge tal. en ook wij magistaten kunnen geen ijzer met handen breken. U en uw vrouw stonden bij ons geboekt als twee kinder beulen tegen wie wij de kleine Stephane in bescherming moesten nemen". Rogier heeft nog de moeite genomen de dokter op te bellen die de slagen met de zweep had geconstateerd. Maar de ze medicus verschool zieh achter *Un beroepsgeheim en weigerde ieder com- I ADVERTENTIE) wacht nog even - de nieuwe komt! +2et maar plus achter stoda Telegram aan Leidse priesters aan synode Van een onzer verslaggevers LEIDEN. De priesters van het deke naat Leiden hebben een telegram ge stuurd naar de bisschoppensynode in Rome, Daarin wordt een dringend beroep gedaan op de bisschoppensynode om waarachtiger collegialiteit tussen paus en bisschoppen en tussen bisschoppen en priesters te verwezenlijken overeenkom stig de geest van het tweede Vaticaans concilie en om te komen tot daadwerke lijke subsidiariteit opdat in alle geledin gen de evangelische vrijheid van het volk Gods in ere hersteld wordt. In het bijzonder dringen zij erop aan dat de bisschoppenconferentie van diverse lan den de vrijheid gelaten wordt in overleg met de plaatselijke kerkgemeenschappen te beoordelen of gehuwden tot het pries terschap kunnen worden toegelaten en gehuwde priesters in volledige ambts bediening gehandhaafd kunnen worden tol heil en vrede van het gelovige volk. Eis van f 200,- tegen Boer H. Koekoek Fan een onzer verslaggevers) ARNHEM Boer Koekoek heeft gis teren terecht gestaan voor het gerechts hof te Arnhem. Hij had hoger beroep aangetekend tegen de uitspraak van de rechtbank te Arnhem, die hem op 8 juli j.l. had verhoordeeld tot 250 gulden boe te ter zake van smaadschrift meermalen gepleegd. De procureur-generaal, mr. Bijvoet, vond de belediging bewezen en eiste tegen de heer Koekoek een boete van 200 gulden, gezien het feit dat de rechtbank een iets te hoge marge van het aantal beledigingen in aanmerking had genomen bij het vonnis. De heer Koekoek had in het tijdschrift van de Boerenpartij in mei van het vorig jaar •en aanval gelanceerd op zijn vroegere medewerkster, mevrouw Hetty Bennink. Koekoek verklaarde ook gistermiddag weer: „De kascommissie was vals. Ze wilden me een hak zetten. Ik heb alleen maar de leden van mijn partij willen waarschuwen tegen de praktijken van Hetty B". Het hof zal over 14 dagen uitspraak doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 7