PAVAKE" GRADY TATE 41 Lbsbeth's Pastorale" Incredible Stringband in ons land eigentijds klankjuweel Louis van Dyke r op volle toeren Drummer verrassend zangtaf mt sliep een jaar lang OKTOBER 1969 „Pavane": de nieuwe elpee van Louis van Dyke. Tja, wat moet je er eigenlijk nog van zeggen'.' Na zgn schitterende vertolking van „The windmills of your mind", doordrenkt met overheerlijke Bachiaanse geluiden (bijna te mooi 0111 naar te luisteren), word je wel even- Louis van Dyke stijgt op deze elpee naar grote hoogten, evenals drummer Johnny Engels (inmiddels van pruik voorzien) en bassist Jacques Schols. Zijn interpretatie van „The windmills of your mind" (het absolute hoogte punt) wijst alle andere cover-versies onmiddellijk naar de achtergrond. In alle negen nummers, die de plaat telt, is overigens een volkomen eigen stijl te proeven. Een stijl, die groten deels wordt beheerst door een continue drang naar het melodieuze. Dat is vooral te horen in zijn vertolking van de Beatle compositie „The fool on the hill". Syncopische basgeluiden van Jacques Schols „doorsnijden" als het ware Louis' kostelijke invallen. „Pavane" is een arrangement van een in 1887 door Gabriel Fauré geschreven thema. Ook hierin werkt hij zich weer naar een overweldigende climax, die zo langzamerhand in zijn vertolkingen •gebruikelijk wordt. „Catherine's Theme" en „By the time I get to Phoenix" vormen de afsluiting van kant 1. Vooral de eerste vonden wij erg aantrekkelijk. Op de b-kant „I will wait for you" (evenals „The windmills..." een com positie van Michel Legrand), Sweet Georgie Fame" (opgedragen aan de gelijknamige pianist) en John Lewis' ..Django", dat hij overigens al jaren speelt. Een geweldig slot is het gave „What the world needs now is love". Iedereen zou eigenlijk als de bliksem naar een platelaar moeten rennen om dit eigentijdse klankjuweel (verpakt in een al even mooie klap-hoes) de zijne/hare te maken. Wat de opname betreft, deze is nagenoeg perfect en bljlzonder goed stereo (CBS S7-S3811). Het volgende is nog vermeldenswaard: tesamen met jazz-zangeres Ann Bur ton komt het trio Louis van Dyke op vrjjdag 31 oktober naar Leiden om er in de sfeervolle Stadsschouwburg een concert te geven. Kaarten verkrijgbaar in de grammofoonplatenzaken van Nie. de Tombe (L. Pieterskerkkoorsleeg 11) en John Hankaart (Lange Voort, Oegstgeest). De oren zullen gestreeld worden. Dat is zeker. W.S. p;i v Jazadrummer Grady 'Jute heeft vele jaren moeten wachten voor zijn droom, een langspeelplaat vol te zingen met evergreens, werkelijkheid werd. Tate verscheen in 1960 op het Newyorkse jazztoneel en was (en is nog steeds) een van de meest gevraagde musici in de Amerikaanse studio's. Orgelreus Jimmy Smith hijvoorbeeld ziet zijn lijsterrijke chorussen bij voorkeur omrankt door het subtiele drum- werk van Tate. Ook in de meer commerciële sector stond Grady Tate zijn mannetje, jarenlang was hij de vaste begeleider van zangeres Peggy Lee. Voor zijn muzikale loopbaan volgde hij een opleiding die hem het recht geeft toneelles 1e geven op „high schools". In die tijd al leefde de gedachte aan een zangcarrière. Tate vertelt daarvoer het- volgende: „Jarenlang heb ik een droomlijst gehad van nummers, die ik graag zou willen zingen, ik kende ze door en door, ik had ze al gearrangeerd, ik wist hoe ze zouden klinken. It was all there in my dream". Fontana heeft hem die kans gegeven: resultaat is het album Windmills of my mind" genoemd naar de melodie die Michel Legrand componeerde voor de film ..Thomas Crown affair". Met dit nummer wordt trouwens de elpee geopend waarbij al onmiddellijk de prachtige slem m de indringende voordrucht rail Tate opvalt. Ea-Milcs Duvispionist Ilerbie Hancock fraseert hierbij profaan op 't orgel. Onbetwist hoogtepunt van de plaat is voor ons de uit voering van de Lennon-Mc Oart- ney classic „And I love her". Smeltende violen, tijdig afgewis seld door jazztempo en de. Imig- stei dere titels van deze plaat zijn: „Worksong took al in een nieuw jasje gestoken IBobby Ilebbs „Would you believe" m hei orw- logsucces van Bing Crosby „Don't Alles bij elkaar genomen: uitste kende muziek, die het vooral in de wal latere avonduren goed doet. Het meest opvallende is, dat me mand eerder achter het zunglal- lent van Grady Tate gekomen is. Zelden lioordeu wij evergreens op een zo doorleefde en originele manier uitvoeren. Wij hopen overigens dat Tate de drumstokken niet- terzijde legt; "de swingende begeleiding op de Jimmy Smith's platen zouden ivij niet willen missen. Het wachten \x op een schijf, gevuld door een zingende en drummende Grady Tate. Fontana 887 95/ TV. Met enige verbazing keken we vorige week tegen Veronica's top-veertig aan. Op de plaats prijkte (en deze week waarschijnlijk aanmerkelijk hoger) Li es be th List met „Pas torale". De single, met op de flipside „Zo hoog in de hemel" is in oktober van het vorige jaar uitgebracht. Pim Terlin den, radiopromotor (plugger) van Philips zei dat ook hij met stomheid geslagen was. De plaat is een jaar lang een zogenaamde sleeper gebleven. Er zijn er inmiddels tien duizend van verkocht. Dat verliep heel rustig, de vraag was niet groot. Opeens vond een Veronica-disjockey de plaat in een stoffig a.rchief. Hij heeft hem er uitgehaald en „Pastorale" op de draaitafel gelégd. Collega's vonden Pastorale toch wel grap pig en besloten hetzelfde te doen. Het Nederlandse tiener- publiek ontwaakte uit een slaaptoestand en ging zich voor de schijn interesseren. „Geen zakelijke belangen" verzeker de men ons van „Veronlcazijde. „Wij doen dat wel meer. Neem de plaat „Gloria" van Vam Morrison. Ook een grijs geval, dat zonder dat wij het vooruit wisten, opnieuw een hit werd." Een maand geleden begon men bij Veronica met de plugging van „Pastorale". Het gevolg: de single, maar ook de gelijknamige elpee was in vrijwel geen enkele pla- tenhandel meer verkrijgbaar. Deze week kwam een nieuwe persing op de markt die aan de hernieuwde vraag moet voldoen. Van de langspeelplaat zijn tot op dit moment 14- a 15-duizend exemplaren over de toonbank geschoven. Het enige nadeel hiervan is echter, dat de nieuwe langspeler van Liesbeth „List zingt Brei" naai* de achtergrond wordt gedrongen. Over „sleepers" ge sproken. Wie sliep er nu eigenlijk? Laatste sterke staaltje. Een deel van het tienerpubliek had zich waarschijnlijk niet voldoende gerealiseerd, dat de groep Fleedwood Mac het nummer „Need your love so bad" had opgenomen. Het prijkte maandenlang op de vaderlandse hitlijsten. Toen het al weer geruime tijd verdwenen was, ontdekten velen pas dat het ooit op die lijst gestaan had. Vandaar, dat het nu weer terug is op de tóp-veertig ié» 'h Werelds meest uneike mnziekmakers Robin Williamson en Mike Heron ko men oj) 18 oktober voor het eerst naar ons land voor het geven van een nacht- konsert in het Amsterdamse konscrt- gebouw. In liet voorpragramma van liet duo, dat als Incredible String Band vijf feeërieke LP's voor Elektra maak te, zal de Fairport Convention optre- liamson Schotse balladen en zat Mike Heron in een R&B groep. In Clive Pal mer's Incredible Folk Club in Glasgow ontmoetten ze elkaar In 1965 en beslo ten ze een folk groep te beginnen. Aanvankelijk met de befaamde banjo speler Clive Palmer als derde man. Ro- bin en Mike ontpopten zich al spoedig als befaamde komponisten en schreven dan ook al het materiaal, dat op de eerste LP van de Electric Stringband te vinden ls. Robin heeft een boerderij in Wales en Mike woont in Schotland. Voor het maken van iedere nieuwe plaat komen ze bij elkaar voor het uitwisselen van ideeën. Ze stellen meer belang in het maken van platen dan in het geven van konserten. Ze willen de mensen berei ken door de intimiteit van hun albums. Slechts voor speciale gelegenheden zo als pop-festivals worden de instrumen ten uit de kast gehaald; spelen in clubs is er niet meer bij, „dan spelen we liever tluiis voor vrienden". i jaar geleden zong Robin Wil- Williamson Heron zijn beide niulti- m instrumentalisten. Ze spelen beide gi taar, piano, orgel, dobro, gimbri, drums, bass, sitaar, fluit viool tamboura, man doline, banjo etc. In hun muziek is ook een rolletje toebedacht aan de zan geressen Rose en Licorice, ,die hoofd zakelijk percussion-werk verrichten. Niet alleen de gebruikte instrumenten zijn eksoties, ook de eenvoudige teksten worden op een eksotiese wijze gezon gen. Invloeden van muziekvormen over de hele wereld worden verweven in de eenvoudige en toch complekse sprook jesachtige muziek die. alleen maar door de naam Incredible String Band gedekt wordt. Robin Williamson en Mike Heron heb ben een enorme invloed op do Engelse en Amerikaanse pop-folk-scene gehad, zonder hen zou de populariteit van bij voorbeeld Fairport Convention en Pen- tangle nooit zo groot geworden zijn of waren deze groepen misschien nooit opgericht. Misschien is de Incredible Siring Band niet 's werelds belangrijk ste groep, in ieder geval is 't de groep met de meest unieke muziek. OVER DIEREN Men zegt, dat de lama spuwt en dat is nog waar ook. Probeert men hem een beetje aan te porren, dan wordt hij bokkig en wrevelig en rispt hij half verteerd voedsel op om het dan met onvoorstelbare tref zekerheid de plaaggeest midden in zijn gezicht te spugen. De lama leeft in de bergachtige streken van Peru en wordt daar als pakdier gebruikt. Met de grootste zekerheid vindt hij de begaanbare wegen langs de steile bergkammen. Nu nog is het dier onmisbaar als vervoermiddel, ofschoon het op zijn smalle schouders niet meer dan 50 kg kan dragen, DE KINDEREN VERTELLEN WEER Al heel wat oma's en opa's willen aan de kinderen vertellen over: Hoe het vroeger was. Een opa vertelt: Ik ging naar de grote school, toen ik 6 jaar was. De school heette de „klompenschool" want alle .inderen droegen klompen. Ik was al tijd erg ondeugend en dan had de meester een dun stokje en daar sloeg hij ons mee. Toen ik 11 jaar was, ging ik al van de school af, om centjes te verdienen. Ik werd door mijn vader naar een sigarenfariek gestuurd. Ik had maar in 5 klassen gezeten. Een moeder vertelt: Als kind is moe der op school geweest in een land, waar het altijd lekker warm is, waar de zón altijd schijnt en waar geen sneeuw of ijs is. Er was thuis geen kachel, omdat het nooit koud was. Je droeg altijd zo merse kleding. Op school speelde mijn moeder het bikkelspél. Dit spel bestaat uit een kleine harde rubber bal en koperen bikkels. Dit spel bestaat niet meer, toch was het een leuk spelletje. Ook werd er op school nog niet in schriften geschreven, maar op leien. Om te schrijven werd een griffel ge bruikt, die altijd goed puntig geslepen moest zijn. De school begon om half acht en om één uur gingen de kinderen Een vader vertelt: Ik zat vroeger op een fraterschool en daar waren ze heel streng. Ik was wel eens erg ondeugend. Zal ik je er eens wat van vertellen Als ik stout geweest was, moest ik in de hoek op mijn knieën in het zand, en met 2 of 3 boeken in mijn handen omhoog houden. Als ik een beetje naar beneden zakte, dan kreeg je van de meester een tikje onder de arm. In die school waren de w.c.'s buiten op de speelplaats. Gek hé! Een moeder schrijft: In 1943 was ik 6 jaar en de oorlog was heel erg. Ik zat in de eerste klas. Onder de les be gonnen soms de sirenes te loeien en dan moesten we op de gang om te schuilen, want de vliegtuigen begonnen bommen te gooien. Ik stond dan met de vingers in mijn oren. We hadden ook erge honger. Ik moest een pannetje mee naar school nemen, we moesten op de speelplaats gaan zitten en dan kregen we bonen. O, wat vonden we dat lek- Een oma vertelt aan haar kleinkind: Je moeder was heel klein, toen ze ge boren werd. Ze woog 3 pond en moest met kruikjes warm gehouden worden, want er bestonden nog geen couveuses. Ze moest een uur lopen om op school te komen, want er was geen busdienst in het dorpje Heemskerk. Aan de ene kant stond de meisjesschool en aan de overkant de jongensschool. Ze mochten nooit naar elkaar roepen, want dan SPEL MET KURKEN Kurken kun je ook voor leuke dingen gebruiken. Als je met een beetje geduld er een heleboel hebt 'opgespaard, kun je aan het werk gaan en je fantasie de vrije loop laten. Men maakt de kurken aan elkaar met behulp van tanden stokers en lijm. na eerst met een boor een gaatje geboord te heb ben. De tekening laat een kleine verzameling vrolijke kurkdieren zien. Jé kunt zelf nog wel andere verzinnen. Verder kun je ook nog gebruiken kleine stukjes hout, pu naises en een stukje ventielslang voor de slurf van de olifant. kregen ze straf, In de winter was het helemaal niet leuk om zo ver te lopen door regen en sneeuw, maar het moest. Het leren was ook anders. Je moeder moest vroeg van school af. want we waren arm. De kinderen moesten vlug mee helpen geld te verdienen, met aardbeien en appeleru, plukken. Laten gingen ze bij een mevrouw helpen in het huishouden, dan kregen ze alleen zon dags vrij en dan nog na het middageten. Toen je moeder 18 jaar was, kreeg ze 1 gulden zakgeld in de week, daar ging ze van op dansles. En nu genoeg over „vroeger" WE GAAN NAAR DE KERMIS Daar komen de verhaaltjes over de kermis al binnen. Peter Beijerst.bergen vertelt er over: Ik was 's morgens vroeg opgestaan, m'n vader en moeder lagen nog op bed. Ik ging thee zetten. M'n zusje kwam ook op. Toeu ging ik thee bren gen naar m'n vader en moeder. Even later werd er gebeld, het was Joke met Wilma, ze kwamen vragen of mijn zusje Gemma al klaar was, om meer naar de kermis te gaan. Nou Gemma lag nog op bed. Ik maakte haar wakker en ze was vlug klaar. Ik vroeg Wilma of ik ook mee mocht en dat mocht. We gingen nu naar de fa milie Witteman, maar daar waren ze nog niet klaar, dus we gingen gauw door. Met de bus gingen we naar de kermis. Wat was het daar druk. M'n zusje won een glas. We gingen in de draaimolen met de auto's en de brom fietsen. We liepen langs de Groenoord- hal en daar zagen we de. rups, maar eerst gingen we naar de poffertjes kraam. Wilma haar moeder bestelde de poffertjes en even later kwam een meneer de bordjes met lekkere warme poffertjes, brengen. Er waren al veel mensen. Achter ons zaten ook een paar kinderen, we duwden met de ruggen tegen elkaar. Dat was leuk. Wat hebben we gelachen. De moeder van Wilma wilde weer terug met de bus, maar wij zeurden om te lopen. We kwamen dus lopend thuis, 's Mid dags mochten we nog bij Wilma eten. Jeroen Kalenhoven heeft Oolc een fijne dag gehad. Qm half zeven stonden we op. We waren vlug aangekleed en we aten vlug onze boterhammen op. Eerst gingen we naar de poppenkast kijken en toen dat afgelopen was gingen we naar huis, want ik moest nog bood schappen doen. Daarna gingen we naar het wielrennen kijken. Op de terugweg gingen we naar de banket bakker. Bij de koffie kregen wethuis gebakjes van chocolade, marsepein, slagroom eh vruchten. Dat was heer lijk! Met de bus gingen we naar de optocht kijken. Ik vroeg aan m'n moeder of ik een feestmuts mocht kopen. „Je koopt maai' een toeter", zei m'n moe der, maar ik kocht toch liever een balletje met een elastiekje. We gingen voor de hekken staan, om de optocht te zien. Eerst kwamen een paar draai orgels, toen een paar ijscomannen. Ik kocht een ijsje. Toen kwamen de 1 ziekkorpsen en versierde wagens 1 meisjes. Toen de optocht was afgelo pen, gingen we naai' huis. Onderweg kreeg ik nog een zak patat, 's Avonds hebben we hutspot gegeten en toen moest ik naar bed, maar moeder be loofde dat ze me om 11 uur zou roe pen om naar het vuurwerk tS kijken en dat gebeurde ook. Het vuurwerk was heel mooi. Ik zag allemaal ver schillende kleuren in de lucht, paars, groen, oranje, rood, geel, blauw en nog veel meer. O ja, ik vergeet nog te vertellen, dat ik op 2 oktober naar de taptoe ben geweest. Dat was ook leuk. Er wa ren een heleboel voetbalverenigingen. EEN PUZZLE De beide kleine papieren blokjes van figuur 2 zijn helemaal hetzelfde! Als je ze op een speciale maJnier tegen elkaar plaatst krijg je een drie hoekige pyramide, zoals op figuur 3. Je kunt de 2 papieren blokjes zelf vouwen, het beste van tekenpapier, zoals aangegeven onder figuur 1. Snijd 2 gelijke stukken, teken er de stippellijnen en de gearceerde vlakken op. Langs de lijnen vouw je het figuur dicht. Op de 5 gearceerde stukjes smeer je lijm. Zo plak je dan het figuur in elkaar. Houd de kanten eventjes goed vast, totdat de lijm begint te drogen. Als je de 2 blokjes klaar hebt, bouw je er eerst zelf een pyramide vam. Naderhand kun je het je ouders en je vriendjes laten proberen. Het is niet zo gemakkelijk als je denkt, voordat je de blokjes in je hand hebt. HET TURFSCHIP VAN BREDA Het kasteel van Breda, waaromheen deze geschiedenis zich afspeelt, werd gebouwd in 't midden van de 14e eeuw. Het stond daar machtig en trots en leek een onneembare veste. De 4 hoek torens staken dreigend hun grimmige spitsen omhoog. In de middeleeuwen beleefde 't kasteel een roemrijke tijd. De ridderzalen werden verfraaid en versierd en zelfs in de boekerij waren veel boeken te vinden. Er was veel leven rond het kasteel. Soms dreunden de straten van 't ge trappel van paardehoeven, als de ge harnaste ridders ten strijde trokken. De gevangenen in de vochtige onder grondse kerkers hoorden het zuchtend aan. Dan waren er weer grootste tour- nooien. Vele edellieden kwamen te paard uit geheel Holland naar Breda om te genieten van de fraaie steek spelen en 't vuurwerk, dat in de avon den werd afgestoken. Maar dit behoorde gauw tot 't verle den. Tijdens 'n vuurwerk, toen de vlam men uit pektonnen te hoog oplaaiden, ontsond er brand, 't Werd een ramp. Wat kasteel en stad was. werd as. Een eeuw later is op dezelfde plaats een nieuw kasteel verrezen. Nu met allerlei bijgebouwen en binnenplaatsen. Sierlijke tuinen waren er aangelegd. Ook was er een badhuis gebouwd. Iets zeer bijzonders voor die tijden. Drie diep uitgegraven grachten liepen rond de hoge muren van 't kasteel als extra beveiliging. De toenmalige bezitter van 't kasteel werd op jeugdige leeftijd in de strijd gedood. Hij liet geen erf genamen na, Zo kon 't gebeuren, dat Willem van Oranje in 't bezit kwam van 't kasteel van Breda. Hij was toen 11 jaar oud. In 1551. Willem was toen 18 jaar, troude hij zijn jeugdvriendinnetje Gra vin Anna van Buren. Ze namen huh in trek in 't kasteel van Breda. Er heer ste de komende jaren 'n huiselijke sfeer op 't kasteel. Al gauw klonken kinderstemmetjes in de statige zalen. Rappe kindervoetjes waren de hele dag te horen op de binnenplaatsen. Er werd veel bijgebouwd. Een bierbrouwerij, die 't bier brouwde, dat toen veel geschon ken werd. Een boerderij, die zorgde voor 't slachtvee, dat buiten de poor ten graasde op uitgestrekte weide velden. Ook werd er gesponnen en geweven. Alle kledenstukken voor de kasteelbewoners werden thuis gemaakt. UIT PUKKIE'S DAGBOEK Dit is d© eerste, maar ook de laatste keer, dat Pukkie de krant mag ophalen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10