Geen middenweg voor India GHANDI'S ONHANDELBARE ERFENIS ZATERDAG 4 OKTOBER 106S Mgr. dr. Arulappa, aartsbisschop van Madras. dictatuur. Velen twijfelen aan het nut van een middenweg. Politieke partijen In de politieke gang van zaken heeft het christelijke volksdeel van India voorlopig nog geen invloed. Het aantal christenen wordt momenteel geschat op 12,8 miljoen, dat is 2 procent van de totale bevolking. De meeste christe lijke politici zijn thans lid van de rechtse Swatantrapartij, die met 84 ze tels in het Indiase parlement vertegen woordigd is. Het ziet er echter naar uit, dat bij de volgende algemene verkie zingen de Indiase christenen, voor het eerst in de geschiedenis van het land, een eigen volkspartij in de strijd zullen gaan brengen. Mr. D. d'Monte, vice-president van de Catholic association van India, vertelde mij daarover: „Wij achten de toestand daarvoor rijp op dit ogenblik. Nomi naal zijn de christenen slechts een zeer klein deel van het volk, maar de maat schappelijke betekenis, de sooiale in vloed van het christendom is vele ma len, groter. Men kan gerust stellen, dat het christelijke volksdeel relatief de hoogste ontwikkelingsstandaard heeft. Dat geeft ons de overtuiging, dat een christelijk partij program bij de ko mende verkiezingen zal kunnen reke nen op een vrij grote steun". India heeft momenteel 21 politieke par tijen. Dertig procent daarvan is com munistisch of sympathiseert met links- radicale opvattingen. „Ik geloof dat er alleen, vanuit het christelijke kamp thans nog initiatieven kunnen uitgaan om tot een sterk politiek alternatief te komen", aldus mr. d'Monte namens de Catholic association, die zich de laatste jaren steeds sterker tot een semi-poli- tieke organisatie heeft ontwikkeld. Gevaar Wat het christendom in India doet, is uit sociaal oogpunt uitzonderlijk voor een land, waarin met name het hin doeïsme maatschappelijke barrières heeft opgeworpen. Het is bijvoorbeeld niet in de laatste plaats aan missie en zending te danken, dat het aantal scholen in 15 jaar met 163 procent kon worden uitgebreid (tot bijna 800.000) en dat er thans 70 miljoen kinderen on derwijs krijgen tegenover 25 miljoen in 1951. Het feit dat het vooral de christelijke organisaties zijn, die zich het lot van de armste bevolkingslagen daadwerkelijk aantrekken en daardoor onder de brede massa van het volk veld winnen, is een gevaar voor het hindoeïstische establishment geworden. De (van oorsprong westerse) Kerken hebben vooral hun opgave gezien in de hulpverlening aan de onderste kastes, de paria's, de onaanraakbaren, die in India zijn ondergebracht in het verza melwoord „Haryjans"- Terwijl de op richting van speciale departementen „For Haryjan Welfare" in bepaalde staten niet veel geholpen heeft, slagen de Kerken erin, deze onderste bevol kingslaag althans enigszins te bewaren voor een toekomst, waarin armoede en honger in de plaats komen van scho ling en arbeid. Pogingen om deze ontwikkeling tegen te houden worden met toenemende in tensiteit ondernomen. In een drietal staten, met Orissa voorop, zal binnen kort een „inducement act" bij het par lement worden ingediend, waarbij het maken van bekeringen en het veran deren van godsdienst aan banden worden gelegd. Openlijke conflicten tussen overheid (c.q. hogere kastes) en met name katholieke missionarissen hebben zich afgespeeld in Assam en Maharashtra. In Assam, vlak tegen de Chinese grens, wilde men alle katho lieke geestelijken deporteren, zoge naamd uit veiligheidsoverwegingen. Een telegrammenactie en protestmee tings in heel India hebben dit voorko men. In Maharashtra werd de Spaanse pater Ferrer, ooit voorgedragen voor de Nobelprijs voor de vrede, uitgewe zen omdat zijn activiteiten ten dienste Van de verarmde landbevolking in be paalde kringen verzet opriepen. De situatie is intussen zo gespannen ge worden, dat vele buitenlandse missio narissen en zendelingen het Indiase staatsburgerschap hebben aangevraagd. Dilemma De katholieke Kerk heeft in India rond 8 miljoen aanhangers. Ieder jaar wor den er plus minus 60.000 bekeringen „gemaakt" en dit aantal zal naar ver wachting blijven stijgen. Het is opval lend en tegelijk voor de hand liggend, dat de r.-k. Kerk de grootste terrein winst boekt in de onderste bevolkings lagen. Ik sprak daarover onder andere met mgr. dr. Arulappa, aartsbisschop van Madras, die ik vroeg naar zijn oordeel over dit verschijnsel. Hij ver klaarde: „Wij zien het als onze pri maire plicht de maatschappelijk laagst- geplaatsten te helpen. Dat houdt in, dat wjj hen bewust maken van hun rechten. Daarbij kan het natuurlijk niet uitblijven, dat wij in conflict kernen met de heersende stromingen". Mgr. Arulappa gaf toe. dat steeds meer mensen uit deze onderlaag van de be volking zich tot de christelijke Kerken wenden, op de eerste plaats omdat zij daarvan materiële verbeteringen, ver wachten. „Wij staan hier voor een zeer ernstig dilemma. Er wordt deze men sen voortdurend op gewezen, dat zij van ons geen hogere levensstandaard, geen verbetering van hun levensom standigheden mogen verlangen, maar hun antwoord is dan meestal, dat zij lij den en dat zij in Christus de enige god hebben gevonden die voor hen geleden heeft-Natuurlijk kan men zich deson danks afvragen, of het geloof in hetgeen de Kerk leert bij allen voorop staat, de veronderstelling ligt voor de hand, dat hun grootste drang om lid van deze Kerk te worden een sociale oorsprong Conservatief Ondanks een nadrukkelijke sociale taakstelling, die zich uit in het geven en stimuleren van onderwijs, geeste lijke vorming, gezondheidszorg en pro jecten van economische aard, is de katholieke Kerk in India als godsdien stig instituut conservatief gebleven. Er is nog slechts weinig doorgedrongen van de verworvenheden van Vatica- num II. Bloeiende Mariacongregaties in praktisch iedere parochie, veelvul dige processies en andere in de wes terse keikprovincies allang verdrongen tradities zijn afspiegelingen van een ontwikkeling, die praktisch stil staat. De aartsbisschop van Madras ver klaarde mij daaromtrent: „Het is zeker niet waar, dat wij elke aanpassing te genhouden. Wat in Europa op velerlei terreinen gebeurt, zien wij als afbraak. Van enige constructieve vernieuwing is weinig te bespeuren. De Kerk van In dia moderniseert geleidelijk en voor zichtig, waarbij mede de sociale positie van de Kerk in het oog wordt gehou- De waarheid is inderdaad, dat in de gegeven Indiase situatie alleen een conservatief c.q. stabiel geloofspatroon met vaste zekerheden en concrete uit drukkingsvormen het volk aanspreekt. Dat schijnt momenteel het enige recept, waarmee het overgrote deel der India Iedere zevende wereldbewoner is op het ogenblik een staatsburger van India, die enorme landdriehoek van bijna 4 miljoen vierkante kilometer benoorden Ceylon tussen de Arabische Zee en de Golf van Ben galen. Na communistisch China is India thans (met naar schatting 565 miljoen inwoners) het op een na grootste volk ter wereld, maar wanneer de bevol kingsgroei in dezelfde mate blijft doorgaan als in de afgelopen halve eeuw, zal India binnen 45 jaar China van de eerste plaats verdrongen hebben: het is dan de grootste natie op deze aardbol. Een perspectief, dat op de eerste plaats voor India zelf, maar uit politiek oogpunt voor de hele wereld een levens grote bedreiging betekent, waarbij vergeleken het „gele gevaar" hoe actueel het nu door de Rus- sisch-Chinese controverses weer geworden mag zijn het kaliber van een kwajongensstreek heeft. India heeft, sinds het in 1947 onafhan kelijk werd, in de wereldpolitiek een neutrale, niet-gebonden koers gevaren. De laatste jaren, en vooral sinds me vrouw Indira Gandihi premier is, tekent zioh in de internationale betrekkingen van het land ook op binnenlands ge bied een duidelijk linkse, socialistische neiging af, die velen (ook talrijke In dische politici) voor de bezorgde vraag stelt, hoe lang dit land nog bestempeld zal kunnen worden als 's werelds om vangrijkste democratie. In steeds groter wordende kringen rekent men met een steeds ingrijpender radicalisering van politiek en bestuur. Ook tegenstanders van het huidige bewind, dat al 20 jaar in handen is van de Congrespartij, twij felen ernstig aan het nut van een de mocratisch bestel en sluiten een ont wikkeling naar een dictatoriaal systeem als een uiterste middel tot zelfbe houd niet meer uit. Het zal er alleen om gaan, zo hoort men dan, of het een linkse dan wel een rechtse dictatuur wordt. Uitgespeeld India erfde zijn staatsvorm van een westers koloniaal bewind, dat in 1947 het voormalige Brits-Indië opdeelde in twee staten: India en het aanzienlijk kleinere Pakistan. Beide landen waren economisch nauwelijks in staat op eigen benen te staan en leven als gevolg van een ongelukkige gebiedsverdeling sinds hun bestaan op voortdurende voet van oorlog met elkaar. India koos voor een democratisch stelsel, met wes terse (c-q. Britse) spelregels, maar de inspiratie voor de praktische verwe zenlijking daarvan leverde vooral de hindoe-godsdienst. Religie en politiek zijn sindsdien., met name op binnen- i lands gebied,, eikaars componenten. Het hindoeïsme heeft in India 420 mil joen volgelingen en geeft in het maat schappelijke leven de toon aan. Offi cieel zijn alle verschillen in burger rechten bij de wet allang opgeruimd, maar in de praktijk is India door deze situatie een kastestaat gebleven, waar in de discriminatie van bevolkingsgroe pen in alle maatschappelijke sectoren in stand wordt gehouden. De geringe economische en sociale vooruitgang, de stagnaties in de verbetering van het levenspeil moeten voor een belangrijk deel tegen deze achtergrond worden gezien. Er Is een groeiende ontevredenheid onder de lagere bevolkingsgroepen, die door de regering-Gandhi voorlopig nog in bedwang worden gehouden door een steeds linkser georiënteerd beleid, dat als „anti-kapitalistisch" wordt verkocht. Het is echter duidelijk, dat de over heersende rol van de Congrespartji na (of misschien al voor) de algemene verkiezingen van 1972 uitgespeeld zal zijn. Wat er dan komt, is een raadsel. Het kan een socialistische volksrepu bliek zijn, evengoed als een rechtse Mr. D. d'Monte: ...één christelijke volkspartij... se christenen juist omdat ze door gaans tot de minstontwikkelde bevol kingsgroepen behoren de weg naar een menselijke en eventueel religieu ze bewustwording in christelijke zin kan worden gewezen. Ander gezicht Tekenend voor de realiteit binnen de Kerk van India is, dat de pauselijke encycliek „Humanae Vitae" zonder noemenswaardig protest werd geaccep teerd. En dat in een land, waar ge boortebeperking zonder meer het meest urgente probleem is, een „sina qua non" voor de existentie van miljoenen. Terwijl de protestantse organisaties de nationale „family planning"-campag- nes steunen, heeft de katholieke Kerk zieh daarvan tot dusver gedistantieerd. In Pakistan, waar het episcopaat een zelfde standpunt innam, leidde dat tot hevige onrust onder de clerus eu tot uittredingen op grote schaal. In India bleef alles rustig. Het is de vraag, of dat een stilte is voor de storm. Maar een feit blijft, dat deze naar Europese hiaatstaven conserva tieve Kerk een programma predikt, dat daadwerkelijk antwoord geeft op ko lossale maatschappelijke problemen, die qua omvang en inhoud uniek zijn ln de wereld. Dat compliment moet men de Kerk hier maken, met alle voorbehoud ten aanzien van bepaalde details. In het India van nu, dat ruim 20 jaar onafhankelijk is, lijkt het christendom zijn maatschappelijke op dracht te gaan plaatsen tegenover oosters traditionalisme. De politieke ALTERNATIEF TEGEN LINKS- RADICALISME? stap, die nu wellicht gezet wordt in de richting van een nationale christelijke volkspartij, zou ertoe kunnen bijdra gen, dat dit land in de komende decen nia een ander, minder uitgehongerd gezicht krijgt- JAN DERIX Op verzoek van een aantal abonnees geven wij hier het gironummer van pater Frans Schlooz, de man die in Madras een vrijwel hopeloze strijd voert tegen armoede, ziekte en ellende en over wie we enkele artikelen hebben ge publiceerd. Giften kunnen worden over gemaakt op giro 1062600 ten name van Frans Schlooz, p.a. Tegelseweg 44, Venlo. Deze week, op 2 oktober, is in India en op vele andere plaatsen in de wereld, het feit herdacht dat Mohandas Karamchand Ghandi 100 jaar geleden werd geboren. Mahatma („grote ziel") Gandhi was de vader van de geweldloze revolutie, wiens Invloed tot ver buiten de grenzen van zijn geboorte land India reikte. Hij leidde de geweldloze strijd van zijn land om onafhankelijk te worden van het Britse im perium. Op 30 januari 1948, nauwelijks een half jaar na de onafhankelijkheidsverkla ring werd Gandhi door een jonge hindoe vermoord. Naar aanleiding van de her denking van zijn geboorte dag beginnen wij vandaag met de publikatie van een artikelenreeks over het hedendaagse India. Onze redacteur Jan Derix heeft, vergezeld van fotograaf Gerard Kruysen, daarvoor een reportagereis door dit land met zijn continentale afmetingen, zijn overbevol king en zijn grote sociaal- economische problemen ge maakt. Zijn bevindingen bracht hij samen onder de titel „Gandhi's onhandel bare erfenis". Politieke situatie in India: Congrespartij wankelt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 13