Moeders wil al twintig jaar wet Vanavond op televisie: Bezorgdheid over filmproduktie antenne RADIOPROGRAMMA De Verliezers A VRO-documentaire over de West-Duitse verkiezingen La Serva padrone Revue van Nederlandse plaat PSV-Rapid in kleur op t.v. DAMESBEURS PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1969 NOS: 18.50 nur: Fabeltjeskrant 19.00 nur: Journaal NCRV: 19.07 uur: Dier en vriend, relatie mens en huisdier 19.52 uur: Uitslagen „Haal je kijkgeld terug" 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 nor: Hier en nu 20.45 uur: Revue van de Nederlandse plaat 22.40 uur: Kastkijken. dr. Okke Jager 22.45 uur: Journaal (NOS) NEDERLAND II NOS: 18.50 uur: Fabeltjeskrant 19.00 uur: Journaal 19.OS uur: Scala AVRO: 19.30 uur: Vaders tegen wil en 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Peyton Place 21.10 uur: De verliezers, Duitse verkiezingen 22.00 uur: Het monster van Loc Ness, reportage 22.10 uur: De met 0 aangegeven progr: s zijn kleurentelevisieprogramma's DONDERDAGAVOND HILVERSUM 1 (402 m) 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek tn vrije tijd: A. Kinder koor: geestelijke liederen: B en C: Harmo- 5 en 6.00-6.05 Nieuws), t levende woord. 7.15 Bat! 19.30 Stereo: Flrato 1969: Gevarieerd programma. 21.00 Stero: Muziek in de avond: ïrkorgelcon- licht platenprogra klassieke orkestmuziek (gr). OO.S5 Nieuws. 01.00 Actualiteiten. 01.05 Avond in Washington ochtend In Sydney: recht streeks radiogesprek. 01.15 Stereo: Weens Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huls vrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: klassieke, seml-klas- sieke en moderne orkestmuziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (13.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Muziësta: licht ge- bel: radiocatechese. 19.45 Avondgebed in de Bergkerk te Amersfoort. AVRO: 20.05 Stereo: Bayreuther Festsplele 1969: Das Phelngold. opera van Wagner (opn). 2.255 Nieuws. 23.03 Radiojournaal. 23.20 Muziek voor midder nacht: lichte grammofoonmuziek. 23.65— 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m en 484 m.) 324 m. (Ne derlandse uitzending) 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weerbe richt, mededelingen en SOS-berichten voor de schippers.) 12.55 Buitenlands persover zicht 13.00 Nieuws, weerbericht, medede lingen. dagklapper en SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws Aansluitend: Schoolradio. (15.00-15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Hand in hand met Nederland. 17.00 Nieuws, en.Aansluitend: Lichte grammofoonmuzlek. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Licnte gram mofoonmuzlek. (8.30-8.33 De Groenteman). 8.50 Woordelijk...vandaag de dag. praatje. 11.30 Stereo: Viool en plano: klassieke en mo derne muziek (opv.) 11.55 Beursberichten. N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld, populair pro gramma over ontwikkelingshulp. Overheids voorlichting: 12.30 Uitzending voor de land bouw. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmu zlek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Moderne Franse muziek (gr). N.O.S. Mia Smelt heeft belangrijke invloed in ontelbare huis kamers in Nederland Van c nroepcorrespondent) HILVERSUM „Je ziet het. Ik kan niet eens meer gaan zitten", zegt Mia Smelt verontschuldi gend als ze ons ontvangt in haar sobere werk kamer in een der KRO-gcbouwen. Haar bureau, de stoelen, het zitje en de wanden z|jn bedekt met tientallen tableaus, tekeningen en collages, die de trouwe" luistcraarsters hebben ingestuurd voor de wedstrijd die de KRO heeft uitgeschreven ter gelegenheid van het vierde lustrum van zijn meest populaire radiorubriek „Moeders wil is wet" op 1 oktober a.s. Alle werkstukken hebben betrekking op de talloze beroepen, waarvoor Mia Smelt in de loop der jaren de aandacht vroeg van haar auditorium. Een prachtig wandkleed beeldt de gezinshulp uit. Moeder is ziek en vader staat in wanhoop aan de afwas. In afzonderlijke taferelen ziet men hoe jonge vrouwen te hulp schieten als kraamverpleegster, gezinsveraorgster of bejaardenhulp. Een tableau. versierd met graankorrels. is gewijd aan het echte bakkersberoep in de elf provinciesJeugdige zieken hebben met behulp van een tandenborstel spettertekeningen gemaakt van een ijverige onderwijzeres en een charmante kapster. Een kunstwerkje is gewijd aan het uitstervende beroep van de sigarenmakers, terwijl een andere weer de melk- en zuivelhandel in alle details heeft afgebeeld. Een oude dame schreef boven haar tekening: „Mia's wil is wet" en voegt daaraan toe: „Hartelijke dank voor uw prettig vertoeven onder ons en voor de moeite om zoveel mensen van zover en zo vroeg uit bed te krijgen". Er zijn juweeltjes onder al die werkstukjes, waarvan een groot deel is gewijd aan de sociale taak van de huisvrouw. Een onpartijdige jury onder leiding van mejuffrouw Hilde Bouma zal de grootste moeite hebben om de prijzen van 500, 250 en 100 gulden toe te kennen aan de luisteraarsbers, die op de meest originele wijze hun creativiteit hebben uitgeleefd. De KRO-voorziitter mr H. W. van Doorn zal tijdens een feestmiddag, die 30 september in de Hilversumse studio wordt gehouden en op donderdag 2 oktober wordt uitgezonden, de prijzen aan de gelukkigen overhandigen. Maar bovendien aan degenen onder de oude en trouwe luistcraarsters, die erin zijn geslaagd om het goede antwoord te geven op de vele vragen die alle betrekking hebben op de uitzendingen in de afgelopen twintig jaar, waarvoor eveneens een wedstrijd met als hoofdprijs een bedrag van vijfhonderd gulden is uitgeschreven. Tijdens een feestelijk programma op vrijdag 3 oktober zal Mia een gesprek voeren met mejuffrouw dr. Manga Klompé, die als enige vrouw het zware ministersambt uitoefent. Ook de laatste kustlichtwachter van Haamstede en de bekende clowns „de Kamés" zijn als gasten in dit programma aanwezig. Met nog herinneringen in het hoofd aan de viering van het derde lustrum, toen Mia en haar medewerkers(sters) een tournee door alle provincies maakten behoeven wij niet over profetische gaven te beschikken om te kunnen voorspellen, dat deze charmante vrouw nog heel veel oprechte en welgemeende belangstelling van duizenden in den lande te wachten staat. Levenslang Het was mr. Will- Wagenaar, toen nog program maleider bij de KRO-radio, die tijdens een fees telijke huldiging .in 1964 onomwonden zei dat Mia niet meer weg te denken is uit het programma schema van de KRO en verklaarde dat zU en haar rubriek het predicaat „levenslang" kregen. Eïi het heeft err alle schijn van, dat hij gelijk krijgt, want nu vijf jaar later staat ..Moeders wil is wet" nog aan de kop vpn de •rij radio-uitzrendinjgen met de grootste luisterdichtheid. Mia Smelt is er zelf niet kapot van, maar als je in haar hart kijkt, dan geniet ze elke dag weer van die duizenden brie\"en, telefoontjes en andere blijken van belangstelling die haar bereiken- Het geeft haar grote voldoening te merken dat er een band is ontstaan tussen ontelbare katholieke en niet-katholieke vrouwen. Nog steeds stimuleert en verdiept Mia de belangstelling van haar luisteraarsters voor de talloze beroepen, die er in ons land worden uitgeoefend. Met haar opnameapparaat trekt toe door het land om gesprekjes vast te leggen met vrouwen van doktoren, vuilnismannen, kermisexploitanten, schoorsteen vegers of grote zakenlieden- en politici. Bij zo'n contact bezit Mia het geheiim om die gesprekjes z.o levensecht mogelijk oveT te brengen en in een bevattelijke toelichting te laten blijken welke onvermoede facetten er vaak verborgen liggen achter de beoefening van de meest eenvoudige beroepen. Deze maand zijn de dames aan de beurt, wier mannen werkzaam zijn in de moderne computer-bussiness Voor haar ligt een brief van zes kantjes van een mevrouw uit het Botlekgebied. Zij vertelt daarin op boeiende wijze hoe haar echtgenoot aan de hand van computergegevens een nimmer aflatende strijd voert tegen water- en luchtverontreiniging. De stem van Mia, die niet alleen met een veroverende oprechtheid, maar ook met een zonnige hartelijkheid driemaal per week in de vroege ochtend door de huiskamers klinkt, heeft •een wonderlijke aantrekkingskracht. Dat ongekunstelde en levensechte persoonlijke cachet is voor honderdduizenden de magneet, waarmee Mie tot luisteren noopt En dat zijn de correspondentie bewijst bet on omstotelijk zeker niet alleen vrouwen, maar ook vele mannen die al rijdend in hun auto's, tot de ontdekking komen dat „Moeders wil wet is". mededeling wenken. 18.55 Grarhmofooni Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 10.10 Boekbespreking. 20.25 Intermezzo. 20.30 Hoorspel. 21.16 Promendadeconcert. 22.00 Nieuwsberichten en De Zeven Kunstej 12.15 Gevarieerde muziek. (23.( Van stad en platteland naar een verstede lijkt Nederland, lezing 15.50 Stereo: Kapel van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht- (gr). VPRO: 16.00 Nieuws. 16.01 Na 20 jaar leven in de DDR, klankbeeld. 16.45 Amster dams Studenten Kamerorkest: moderne mu ziek. 17.40 Informatie: achtergronden en com- 5 Mededelingen. 11.03 Felix Meurdt VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 s.' 15.03 Muziek i.) Nieuws). TROS: 14.00 VRIJDAGOCHTEND HILVERSUM I (402 m) KRO: 5.00 Ste reo: Van Morgen: noten en notities van de ze dag. (Extra uitzending i.v.m. Flrato). Bioscoopbond stelt onderzoek in AMSTERDAM (ANP) Het hoofd bestuur van de Nederlandse Bioscoop bond is ernstig bezorgd over de minder bevredigende ontwikkeling van de Ne derlandse filmproduktie, zo deelde het gisteren in een communiqué mee. Hoe wel de middelen voor de speelfilmpro- duktie niet toereikend z|jn. ban. aldus het bestuur, niet worden ontkend dat in de loop der jaren door de overheid ener zijds en het film- en bioscoopbedrijf an derzijds bedragen van betekenis beschik baar z(jn gesteld. Men is er echter niet een produktie te geraken die brede la gen van de bevolking aanspreekt. Blij kens de ervaring van de laatste jaren is er in het algemeen onvoldoende com municatie tussen Nederlandse filmer en het publiek. Dit geldt evenzeer voor de vervaardiging van korte films. Het hoofdbestuur acht een goede ontwikke ling op het gebied van de Nederlandse filmproduktie een levensbelang voor het Nederlandse filmwezen. Het wordt als een eerste vereiste beschouwd om te ko men tot meer continuïteit in die produk tie en tot een meer vakkundige opzet van de projecten. Hierbij spelen niet al leen creativiteit en financiering een voor name rol, maar ook het initiatief en het coördinatievermogen van de producen- Gezien de overtuiging dat hier een be lang in het geding is waarbij het gehele Nederlandse film- en bioscoopbedrijf is betrokken, heeft het hoofdbestuur een commissie van onderzoek ingesteld, die het vraagstuk van de produktie zowel als die van de distributie en vertoning van Nederlandse speelfilms en korte films in al zijn facetten van bedrijfs- wege aan een onderzoek zal onderwer- De commissie zal in de loop van ok tober worden geïnstalleerd met de op dracht binnen een half jaar haar bevin dingen aan het hoofdbestuur te rappor teren en zo nodig voorstellen te doen Joan Sutherland treedt op met Residen tie- Orkest s Werelds grootste sopraan. Joan Sutherland, komt naar ons land voor één enkel concert in Den Haag. Zü treedt op met Het Residentie-Orkest, op zaterdag 11 oktober in het Congresgebouw, onder leiding van Richard Bonynge. de man met wie zij sinds 1954 getrouwd is. Op dit galaconcert met Het Residentie orkest zal Joan Sutherland aria's ver tolken uit Handels „Julius Caesar". Haydns „Orfeo" en uit „Les Huguenots" van Meyerbeer; zij zal het concert be sluiten met de ..slaapwandel6cene" uit „La sonnambula" van Bellini. Het programma vermeldt voorts een Sinfonta concertante van J Chr. Bach, een Divertimento van Mozart en Ballet muziek uit. Rossini's „Wilhelm Teil". De enige keer dat Joan Sutherland tot nu toe in ons land ls opgetreden was neven jaar geleden, in 1962. die tot ingrijpende verbetering van de situatie kunnen leiden. In deze commissie hebben vertegen woordigers uit de kringen van filmpro ducenten, premièrebioscopen in de grote steden en filmverhuurders zitting, n.l. mr. H. B. F. J. A. Peters, voorzitter van de bedrijfsafdeling filmproduktie van de Nederlandse Bioscoopbond, C. J. Blad. (Cineac-concern), G. J, H. Dujardin (filmverhuurkantoor Gofilex), M. Gersch- tanowitz (Tuschinskiconcem). mr. P. A. Meerburg (optredend voor een belang rijke groep bioscopen) en J. P. M. A. Smulders (Cityconcern). Dc commissie zal haar werkzaamheden verrichten on der voorzitterschap van mr. J. A. van Lanschot Hubrecht, algemeen secretaris van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Aan de vóóravond van de opvoering die het nieuwe Haags Muziektheater gaat geven van Pergolesi's „La serva padrone" Is er van deze korte opera toevallig een nieuwe opname op de markt gekomen: een van 't Württemburgse Staatstheater onder leiding van Ferdinand Leitner Op het motief van Pergolesi's opera een hamdiiig vrouwtje, dat een oudere main tiranniseert en hem voor het huiwelijkskarretje weet te spannen is talrijke malen gevarieerd en scenisch nog wel met meer succes dan Giovanni Battista Pergolesi deed: Mozart bijvoorbeeld en nog sterker Donizetti met zijn „Don Pasquale". Pergolesi onderscheidt zich van latere varianten vooral door het ongecompliceerde karakter van zijn muziek en de voor zijn tijd opvallende begaafdheid om een aria lyrisch en toch ook spankelend te laten zijn. Qua structuur moet „La serva padrone" het wel van een goede regie hebben; want muzikaal houdt Pergolesi zich nogal straf aan het bekende recept van elkaar afwisselende aria's en recitatieven met slechts een enkele maal een echt duel. Wie bij Pergolesi's „Stabat mater" valt over de te simpele structuur, on moet in het opera at je een herhaling van dit De grammofoonopname (no 89823 van het label Mehodor) heeft ons vooral geboeid door de goede instrumentale verzorging van Ferdinand Leitner c.s. het Württembergse Staatsorkest en de voor het bij de recitatieven optredende continuo van cellist met klavecimbel. De rol van de dienstmaagd Serpina wordt gezongen door Giuddtta Mazroleni en die van Uberto door Marcello Cortis- Ze doen dat goed; zonder nu direct een eeneatie te veroorzaken. v. L. Vanavond zendt de A.V.R.O. een do- kumentaire uit onder de titel „De ver liezers", waarin met het oog op de Westduitse Bondsdagverkiezingen de achtergronden van deze verkiezingen worden belicht. Sinds okt. 1949 bestaan op het overgebleven grondgebied van het oude Duitse Rijk twee republieken, de Bondrepubliek Duitsland met hoofd stad Bonn, welke Westers-democra- tisch is georiënteerd, en de Duitse De mocratische Republiek, met hoofdstad Pankow, waarin de communisten de boventoon voeren. Sedert de stichting van de Bondsrepubliek in mei 1949 en vooral sedert de vorming van haar re geringsorganen in septetpber van dat jaar is de zelfstandigheid van deze Westduitse staat geleidelijk gegroeid. Een zelfstandigheid waaruit in de tv- uitzending zal blijken dat de nieuwe staat zich niet alleen in menig opzicht aan de moderne westelijke omgeving heeft geconformeerd, maar ook in zo veel andere aspecten zichzelf is geble- Hoever dient mien in de Duitse ge schiedenis terug te gaan om de tegen woordige politiek van West-Duitsland te kunnen verklaren? Moet men teruggaan tot de oorsprong van de Duitse staat of tot de periode dat Hitier „Fuhrer und Reichskanzler" In ieder geval ziet men in do<e docu mentaire opnamen uit de zeven bange jaren vóór de tweede wereldoo log, uit de tijd na de tweede wereldoorlog toen „de verliezer" hopeloos achterop was geraakt en uit het jaar 1969, waarin weldra de meest open verkiezingen zul len plaatsvinden, ooit in Duitsland ge houden. Alvorens een beeld te geven van de verkiezingscampagne, zoals deze door de belangrijkste politieke partijen is gevoerd, kan men in deze produktie kennismaken met een verkiezing voor de titel „Miss Germany" in- München, een parade van de Bundeswehr op de Nürburgring en een congres in Essen van de „Heimatvertriebenen" uit Oost- Pruisen. Over deze „vertrieben" Duitsers hoort men hun voorzitter Reinhold Rehs, terwijl ook Willy Brandt, voor zitter van de SPD (Socialistische Par tij Duitsland), Walter Scheel, voorzit ter van de FDP (Vrije Democratische Partij) en Adolf von Thadden, voorzit ter van de NPD (Nationaal-Demo- cratische Partij Duitsland) proberen het eigen gezicht van de „verjaagde" Duitsers duidelijk te maken. Het grootste deel van het NCR V-pro gramma wordt vanavond ingenomen door de Revue van de Nederlandse plaat. Vanuit de Firato in Amsterdam wordt dan een artiestengala gebracht in de vorm van het Grand Gala du Disque Populaire, maar dan met enkel en alleen Nederlandse medewerkers. Deze show werd, in samenwerking met de NCRV, georganiseerd door de Stich ting Collectieve Grammofoonplaten Campagne. Vrijwel alle genres populai re muziek zijn vertegenwoordigd. Aan deze directe uitzending in kleur wer ken mee: Liesbetb List. Ria Valk. Len ny Kuhr, Ekseption. Gloria. Stef Mee- der, Tony Bass, Martin Gale, Trio Louis van Dijk, Hearts of Soul. Gert en Hermien, David Alexandre Winter, Cristina Deutekom, Conny Vink, Bo- joura en Swinging Soul Machine. Verder werken mee de Jan Arntz Dan sers en een orkest onder leiding van Harry de Groot. Presentatie: Teddy Scholten en Pim Jacobs. (Nederland I, 20.4522.40) Een van de grote sterren op het artiestengala in de Firato is David Alexander Winter, Nederlands idool van de Franse popbussiness. Na omzwervingen door heel Europa vond Lion Kleerekoper, zoals zijn werkelijke naam luidt, in Frankrijk het succes, dat hij zozeer nastreefde. Nu al weer vele maanden staat de single „Oh lady Mary" in de hoogste hitregionen. Ook zijn langspeelplaat belooft 'n bestseller te worden D&vid is het overbekende voorbeeld van een profeet, die in eigen land niet geëerd werd. kwartier in Bonn, uit het SPD-congres in Essen, waar de voorzitter van de SPD-fractie In de Bondsdag, Helmuth Schmidt, en de voorzitter van de SPD, vice-kanselier en minister van Buiten landse Zaken Willy Brandt, onder de leuze „Wir haben die richtigen Man ner" applaus verwekten. Uit de verkiezingscampagne Van Willy Brandt maakte men verder reportages in Münster, Marl, Recklinghausen en op de verkiezingstrein van Hamburg naar Bonn. De koers die de FDP zal volgen werd door de voorzitter van de partij Walter Scheel uiteengezet tij dens een congres in Essen. De Chris ten-Democratische Unie en Chris- telijk-Sociale Unie die in de Bonds dag a's één fractie optreedt, werkten nauw samen tijdens een congres in Dortmund met als devies „Sicher in die 70-er Jahre". Alvorens Franz Josef Strauss .voorzitter van de CSU en Kurt Georg Kiesinger, voorzitter van de CDU en tevens Bondskanselier, het woord voerden, keeg men vooraf in de Wesl- falenhalle een warming up met onder andere de Amsterdamse Politiekapel en het orkest Werner Muller. Tijdens de verkiezingstoernee van K. G. Kie singer hoort men de voortreffelijk spre kende leider in Kempen, Rheinhausen en Krefeld. De uiterst rechtse partij, de NPD die in 1964 is opgericht door aanhangers van verschillende rechts- radicale partijtjes, hield haar inleiding tot de verkiezingscampagne in Reck linghausen. Zoals bekend vonden daar felle demonstraties plaats onder de leuze „Ein Adolf war zuviel". Het pro gramma dat eng-nationalistisch is Deze opname werd gemaakt tijdens de demonstraties rond de verkiezings campagne van de N.P.D. in Reckling- onder 't thema „Deutschlands Einheit, Europas Freiheit" heeft uiteraard de verdediging van partijleider Adolf von Thadden. Voorts hoort men Willy Brandt en Walter Scheel de vraag beant woorden: „Is Adolf von Thadden een neo-nazi?" Tenslotte ziet en hoort men ds. H. Werner, één van de bestuurs leden van de ADF-partij, (Aktion De- mokratischer Fortschritt). tijdens de bijeenkomst in Ludweiler. Het com mentaar bij deze documentaire en de prognose rond deze Bondsdagverkie zingen geeft AVRO's Westduitse cor respondent Johan van Minnen. Voor de camerabeelden zorgde Rob Zimmer- mann. de montage was in handen van Bert Visser en voor de regie tekende Will Simon. (Nederland II, 21.10—22.00) AC Milan-Estudiantes 8 oktober op scherm (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-televisie zendt woensdagavond 1 oktober van 19.56 tot 21.45 uur via Nederland I een rechtstreekse kleurenreportage uit van de voetbalwedstrijd PSVRapid Wien. die in het kader van de eerste ronde van het toernooi om de Europa Cup voor bekerwinnaars In het PSV-sta dion te Eindhoven wordt gespeeld. Verslaggever is Koen Verhoeff. De re gie berust bij René Stookvis. In verband met deze ingelaste uitzen ding wordt het avondprogramma van de NOS als volgt gewijzigd: Om 1956 uur de eerste helft PSVRa pid Wien. In de pauze om 20.45 uur uitzending voor de politieke partijen te verzorgen door de PvdA, om 20.55 uur tweede helft van de wedstrijd. Daarna om 21.45 uur uitzending van het t.v.-programma „Persoonlijk". om 22.10 uur Socutera. 22.15 uur Ster-re clame en om 22.20 uur het laatste bul letin van het NOS-journaal. De NOS-radio zal woensdagavond 1 oktober van 20.00 tot 21.50 uur via Hil versum I een rechtstreekse reportage uilzending van de voetbalwedstrijd PSV Rapid Wien. Verslaggevers zijn Theo Koomen en Wim Hoogendoorn. Dinsdagavond 80 september schenkt de NOS-radio van 21.55—22.05 uur via Hilversum II aandacht aan de wedstrijd Reykjavik—Feijenoord in Rotterdam. Daar zal Diok van Rijn een direct ver slag geven van de laatste 10 minuten van deze wedstrijd in de Ie ronde om de Europa Cup voor landskampioenen BROEKHUIZEN Broekhuizen van AVRO naar NOS (Van o e omroepcorrespondent) HILVERSUM De 47-jarige Herman Broekhuizen, een van de bekendste ra diomedewerkers van de AVRO gaat be gin volgend jaar deze omroepvereni ging verlaten om In dienst te treden van de NOS. Daar zal hij worden ge detacheerd bij het NOS-opleidingscen- trum „Santbergen" in Hilversum en zich speciaal belasten met de vorming van aspirant-radiomedewerkers. De heer Broekhuizen is Hagenaar van geboorte. Vijf jaar was hij leraar bij het middelbaar onderwijs in de resi dentie alvorens hij op 1 september 1952 in dienst trad bij de AVRO-radio. Reeds drie maanden later werd hij be noemd tot hoofd van de afdeling jeugd uitzendingen. Grote bekendheid ver wierf hij als de bezielende kracht ach ter de jeugdomroep „Minjon". Voorts was hij leider van het bekende kinder koor „Jacob Hamel" en redigeerde de micro-AVRO-bode Ook het AVRO- prograi .ma „Kleutertje luister" stelde hij samen, alsmede „De Tovercirkel". (ADVERTENTIE) HEDEN de >7ste op de NOS-tv is „modern". NOS-t.v. is dus links op een lekker-progressieve ma nier. Dat bleek dinsdag b.v. uit de on genuanceerde ode op de DDR. Het kwam gisteren weer naar voren in de manier waarop NOS iets deed aan 75-jarige bestaan van de Amsterdamse Stadsschouwburg. Zo'n jubileumprogramma kun je tuurlijk wijden aan de jubilaris. Je kan daarvoor in het verleden duiken of r gaan hoe het nu met de 75-jarige staat. Je kunt het ook aangrijpen als een legenheid om eigen ideeën over theater in het algemeen te ventileren. Dat laatste deden de samenstellers. Hun idee was: theater is na Shake speare een aangelegenheid geworden een exclusieve bovenlaag. Het staat sindsdien buiten het volk. Dat volk heeft bovendien niets te maken met theatrale onwerkelijkheid sinds het fier eigen theater bedrijft door b.v. tij dens de Maagdenhuisbezetting de po litie te dwingen een bepaalde rol te spelen. Dat klinkt nogal manifesterig. Er werd' hier overigens geschiedvervalsing op niet geringe schaal gepleegd. Ook na Shakespeare is „het gewone volk" graag naar de komedie gegaan. Het kwam dan wellicht niet steeds in een „deftige" schouwburg terecht, maar in Amsterdam zogoed als elders waren er meer theaters. Het „levende" theater is pas terugge drongen na de twintiger jaren omdat de film toen gaandeweg een fikse con: current werd. Pas in de vijftiger jaren ging de t.v. de gewenste portie „thea trale onwerkelijkheid" bieden en werd het echt moeilijk voor het toneel. Sindsdien is schouwburgbezoek inder daad meer en meer een aangelegen heid voor die exclusieve bovenlaag ge worden, al schijnt zelfs daar langzaam een kentering in te komen. Gekenterd of niet, ook deze tijd kan niet buiten hoogwaardig toneelspel, al was hel maar om een maat te hebben waarmee dramatische t.v.-prestaties gemeten kunnen worden. Of om het „corps" te behouden zonder welk t.v.-toneel onmo- VVe geloven niet in de „progressieve" kreten van de NOS. Zomin als we ge^ loven dat wat in dit programma als „echt theater" werd voorgespiegeld Iets anders is dan als experiment waardeer bare, maar als „gebruiksartikel" onver koopbare stof. Zon t.v. dit genre met enige frekwentie brengen dan zou het klachten regenen van kijkers die hun eigen portie „onwerkelijkheid" wensen. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2