Leidse kappers zetten de schaar in de beunhazerij „DAT KAN DIE NOOIT GEZIEN AGENTE HEBBEN'5 NU IK KAARTJES RONDSTUUR MET „UITVERKOOP-TENTOONSTELLING" LOOPT HET HIER WEER STORM Prijsstop in het herenvak bekritiseerd Baby door moeder uit brandende wieg gered PAGINA 4 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 23 SEPTEMBER 1965 Commissie begint met onderzoek zaak van een geestelijk adviseur af te zien. Desgewenst kan ten alle tijden op Pater Kortman een beroep om mede werking worden gedaan. Forum Dat de Leidse afdeling van de N.K.K.B. een schoolvoorbeeld genoemd kan wor den voor wat betreft het medeleven van de leden met het afdelingswerk bewijst wel het grote aantal vragen dat aan het forum werd gesteld. Ter sprake kwamen o.m. de vestigingswet, de taak van de bondsconsulent (contact met pa troons, leerlingenzorg en bemiddelaar) en o.m. de technische clubs. De heer Bolendus gaf als nieuwe trainer als zijn visie dat de technische clubs LEIDEN Het seizoen '69-'70 van het Leidse afdelingswerk van de Nederland se Kappersbond werd gisteravond in „Zo- merzorg" geopend met een drukbezochte forumavond. Alvorens men zyn vragen op dit forum, bestaande uit de heren F. v. d. Meer (lid dag. bestuur N. K. Ondernemers Verbond); J. Jansen, land. voorz. N.K.K.B., W. Bijl, consulent vakonderw. H. Franken, dameskapper en J. Bole- nlus, herenkapper, kon afvuren werd al lereerst een kleine werkvergadering ge houden. De afdeling Leiden en Omstreken is thans gefuseerd met de Bollenstreek. Het bestuur onderging enige wijzigingen, zo werd de heer E. Langezaal met alge mene stemmen als voorzitter herkozen, de heer J. Sauer nam onder vele lof uitingen afscheid van het Leidse bestuur, omdat hij thans deel uitmaakt van het hoofdbestuur. De heer Smit stelde zich niet herkiesbaar omdat deze zich voor nameiyk met de vaktechnische zijde van het kappersvak gaat bemoeien. De open gevallen plaatsen worden ingenomen j Dit Jaar 's er Reen fusie tot stand ge- door de heren Döfferhoff (Leiden) en kon,en tussen de L"45*1 Kunstkring K. Perdaan (Nieuw Vennep), die zal op- 1 «Voor Allen" en de Maatschappij voor treden als penningmeester en plv. voor- Toonkunst. De Kunstkring zal als zelf- zitter. Voor het elfde seizoen in succes- «tandige vereniging blyven voortbe- sie is de belangstelling voor de tech- i s,aan en heeft inmiddels haar ge brui- nische clubs weer enorm groot. Tot keUlke ®erie van vyf Kamerconcerten nieuwe trainers zijn benoemd: dames- I bekend gemaakt. het maken van kollektieve reclame. Ge sprekken met de bonden zijn hierover gaande. De heer Franken toonde zich sceptisch: collectieve reklame moet lang durig gevoerd worden en de moderne media kosten enorm veel geld. Waar schijnlijk is in nauwe samenwerking met grossiers, fabrikanten en bedrijven hier iets aan te doen. Er kwamen nog vele punten In bespre king die min of meer in een apart kader behandeld dienen te worden zoals de or ganisatie-structuur van bonden t.o.v. de Ned. Kath. Ondern. Bond. De heer v. d. Meer zegde toe hier een aparte lezing te willen geven. Wensen waren er even eens zoals het sneller bekendmaken van nieuwe modellen, nauwene samenwer- zo goed mogelijk onder de knie te heb- overheid voor de situatie van de heren ben en bij te blijven met de nieuwste kappers. „Het is absurd, dat er voor technieken. Pas daarna kan gedacht klein tarieven bij de kappers een pry's- Leidse Kunstkring Voor A lien biedt aantrekkelijk programma i he- Ernstige klachten Aangezien er van de leden ernstige klachten binnenkomen over vergaande beunhazery werd besloten een commissie ter bestryding daarvan in te stellen. Deze zal zyn werkzaamheden na de jaar- viering op 19 oktober aanvangen. Men is er van overtuigd, dat het een zeer moeilijke materie betreft en het ligt in de bedoeling, dat de commissie deze diepgaand zal bestuderen. Het rapport dat zy dienaangaande hier over zal uitbrengen zal waarschijnlijk als een richtsnoer moeten dienen wat' men regionaal of landelijk tegen beun hazerij zal kunnen doen. Men achtte het tijdstip niet aangebroken om er ter ver gadering nader op in te gaan. Pater Prinsenberg heeft enige tijd ge leden afscheid genomen als geestelijk raadsman. De voorzitter achtte het naar nieuwe vormen wenselijk van de nood- (Van één onzer verslaggevers) NIEUW-VENNEP Een baby van vijf maanden kon vanmorgen omstreeks 8 uur ternauwernood door haar moeder uit een brandende wieg worden gered. Dank zij het doortastend optreden van de moeder liep de baby alleen enkele lichte brandwonden aan het gezicht op. De baby lag In de wieg in een slaap kamer in een woning aan de Broeke- mastraat 15. Op enige afstand brandde een straalkachel. Vermoedelijk heeft de baby een draion kinderpopje uit de wieg gegooid, dat tegen de kachel vloog en direct vlam vatte. De vlammen sloegen over op de nylonbekleding van de Ijze ren wieg. De moeder probeerde eerst de branden de wieg met een deken te blussen, maar ook de deken raakte in brand. Vervol gens pakte zjj een kinderbadje met wa ter en gooide dat over de wieg heen. Zij wist de baby te grijpen en in veilig heid te brengen, waarna de brandweer werd gealarmeerd, die met een teil wa ter de nog brandende wieg wist te blus- HAZERSWOUDE Ter gelegen heid van het 50-jarig bestaan, dat de Chr. Gem. Zangvereniging „Zang en Vriendschap" op 23 oktober herdenkt, heeft het bestuur bij het gemeentebe stuur om een subsidie gevraagd. „Zang en Vriendschap" vroeg om f 1500, maar b. en w. adviseren de raad een subsidie van f500,toe te kennen. De raad komt a.s. donderdagavond 24 sept. om 8 uur in openbare zitting by- Het bestuur heeft er kennelijk naar ge streefd de leden in dit 45e verenigings jaar iets zeer bijzonders te presenteren, gelet op de uitgelezen solisten, die zyn aangezocht, en het wel zeer bijzondere eerste concert van de serie. De reeks zal op 9 oktober a.s. worden geopend met een optreden van het Ne derlands Kamerorkest o.l.v. de Ameri kaanse dirigent Adrian Sunshine, met solistische medewerking van de jonge Nederlandse pianist Willem Brons; laatstgenoemde zal met begeleiding van dit Kamermuziekensemble het piano concert in Bes gr. t. van Mozart ver tolken. Het programma vermeldt voorts werken van Schönberg, Hans Henke- mans en Joseph Haydn. Adrian Sunshine was leerling van Leo nard Bernstein en studeerde verder bij Pierre Monteux. Willem Brons studeerde de laatste 2 jaar bij Louis Hiltbrand aan het con servatorium te Genève, waar hij ter afsluiting van deze periode een „Pre mier Prix avec distinction a l'unanimi- té" behaalde. Op 4 november 1969 zal het bekende duo Herman Krebbers (viool) en Dani- ele Dechenne (piano) te beluisteren zijn. Hun subliem samenspel en verfijnd muciseren zal ongetwijfeld weer grote bewondering wekken. Op het program ma staan werken van Beethoven, Bach, Chauson, Ravel en Tchaikowsky. Het derde concert op 13 januari 1970 wordt gegeven door niemand minder dan de (beroemde pianist Alexander Uninsky. Vanaf de dag dat hij de be geerde eerste prijs won van het Inter nationale Chopin Concours in Warschau, is hij al vele keren* opgetreden met de belangrijkste orkesten in de hele we reld, hiertoe uitgenodigd door de groot ste dirigenten van onze tijd. Het vierde concert op 2 maart 1970 geeft een hernieuwde kennismaking te zien met de pianst Malcolm Frager, die hier verleden Jaar reeds zeer veel succes oogstte. Malcolm Frager is de enige kunstenaar, die ooit won, wat de „Time Magazine" noemde „twee van de moeilijkste wed strijden in de muziek": eerste prijs op het wereldberoemde concours de la reine Elisabeth in Brussel en zijn belangrijke Amerikaanse tegenhanger, de New York's Edgar M. Leventritt Competi- Frager zal zich ditmaal beperken tot het spelen van zuiver klassieke werken (Handel, Haydn, Beethoven en Brahms). Tenslotte wordt de serie concerten op 10 april 1970 afgesloten door het Tatrai Kwartet, bestaande uit Vilmos Tatrai (viool), Mlhaly Sztlcs (viool), György Konrad (altviool) en Ede Banda (cel lo). In 1948 won het de eerste prfls in het internationale Bartok concours. Sinds dien heeft het kwartet toernees ge maakt door Oostenrijk, België, Enge land, West-Duitsland, Denemarken en HAZERSWOUDE Tijdens de dins dagavond, om 8 uur, in restaurant „Groenendijk" te houden ledenbijeen komst van de PvdA, afd Hazerswoude en Koudekerk, zal aandacht worden be steed aan het programma voor de vol gend jaar te houden gemeenteraadsver kiezingen. Tevens zal de ontwerp-reso- lutie van het partijbestuur over de in komens- en vermogensverdeling aan dacht krijgen, evenals de kandidaatstel ling voor de verkiezingen van de Pro vinciale Staten. Centralebewoners willen na met afwijzing door B. en W. Leiderdorpse raad praten LEIDERDORP De Leidse wethouder P. Harmsen en ir. Y. Ykema, directeur van de Stedelijke Lichtfabrieken, zullen hedenavond de Leiderdorpse gemeenteraad van de nodige informatie voorzien over de 800 MW-centrale, die Leiden op verzoek van het Provinciaal Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland moet bouwen in het Leidse verzorgingsgebied. Na de afwijzing van de Barrepolder te Zoeterwoude als vestigingsplaats heeft men het oog laten vallen op andere plaatsen. De voorkeur ging daarbij uit naar een terrein aan de Zijl te Leiderdorp waar het water van de Kagerplassen als koelwater gebruikt kan worden. Met het Leiderdorpse college is reeds eerder overleg geweest, maar dit leidde niet tot positieve resultaten. De bezwaren van Leiderdorp zijn vooral van stede- bouwkundige aard. Op verzoek van wethouder Harmsen en ir. Ykema wordt evenwel voor de raadsleden een informatieve avond belegd om de argumenten tegen elkaar af te wegen. Rusland. Het heeft al vele grammofoon platen gemaakt, waaronder alle strijk kwartetten van. Bartok. Te beluisteren zullen zijn werken van Beethoven, Ko- dély en Mendelssohn. Overweldigende deelname aan prestatiezwemtocht OEGSTGEEST Zaterdagmiddag werd iu bet zwembad Poelmeer voor de zwemliefhebbers een prestatietocht georganiseerd door de zwemvereniging „Poelmeer". Men had het prestatiezwemmen verdeeld ln twee categorieën, namelijk over 490 en 7.' Het bestuur van de zwemvereniging had gerekend op een flink aantal deelnemers- (sters), doch de belangstelling bleek zt overweldigend groot, dat men reeds vooi het vastgestelde tydstip van 14.30 uui de eersten van start liet gaan. Tegen 17.00 uur bleek, dat men kon spreken van een enorm succes. Oi 400 m telde men 598 en op de 750 m 690 prestatiezwemmers Men kwam enkele honderden rood-gele herinneringsvaantje tekort, maar deze zullen bninenkort aan degenen die de af stand met goed gevolg aflegden, worden toegezonden. Gedurende de middag gaven de beide wethouders van Oegstgeest acte de pré- sence, maar de koele duik lieten zij over aan mevr. Gouverneur-v. Deene KVP- raadslid), die op de 750 m de politiek even vergat. Van buiten Oegstgeest was er voor dit evenement o.m. veel belang stelling van de zijde der Leidse Golfbre kers, de zwemclub „Voorhout" en de da- Buschauffeur negeerde rood stoplicht Leidse visclub LEIDEN De visvereniging „Forel" hield zaterdag 20 september 1969 een onderlinge wedstrijd in de Ringvaart (b(j de Stalen). Het weer was goed en er werd 2x2 uur gevist: de vangst was goed. De uitslag is als volgt; 1 I. L. v. Bo- hemen 1400 gram, 2 A. Ooijendijk 10.30, 3 G. Ligtvoet 1030, 4 H. Abspoel 890, 5 B. J. Tpurk 500, 6 G. J. Duivensteijn 450, 7 P. C. de Boer 430, 8 H. J. van Brakel 410, 9 J. Beekman 400, 10 J. v. Weerlee 340 gram. ,41c ryd nooit door een rood stoplicht en heb het ook dus niet gedaan", zo ontkende een 44-jarige buschauffeur uit Leiden het feit, dat hij met een door hem bestuurde bus door het rode licht op de Valkburg was gereden. „Verbalisante heeft u duide lijk zien doorrijden, hoewel het licht op rood stond", zei de kantonrechter na raadple ging van het proces-verbaal. ,Dat kan zij nooit gezien hebben", aldus verdachte. „U maakt die agente dus uit voor een leugenaarster en dat is niet zo best", concludeerde de rechter. Hij besloot daarom de zaak aan te houedn, ten einde ook verbalisante te ho ren en deze met verdachte te confronteren. „Ach, laat de zaak nu toch maar gewoon doorgaan," zo trachtte verdachte hierna te rug te krabbelen. De kantonrechter nam het echter niet, dat verdachte ver- balisantes verklaring in een kwaad daglicht had gesteld en handhaafde zijn besluit tot aanhouding. Turks rijbewijs „Ik had die motor om 'm mee naar Turkse te nemen en reed er maar heel even op om 'm te proberen". Aldus verklaar- D-jarlge Turkse gast- Hoewel de bestuurder de e arbeider uit Leiden de rede: waarom hij destyd zonder ry- o bevoegdheid met een motor- ree^ voorsorteerde rijwiel over de Lammen- schansweg raced e. Hij gaf overigens wel toe, dat hij de maximum toegestane snelheid had overschreden. Het was hem, zo verzekerde hij de kantonrechter, mr. W. de Koning, niet duidelijk, waarom hij niet op die motor mocht rijden. Hij had immers wel een rijbewijs, zij het dan een Turkse. i de auto, die op de Provinciale weg te Katwijk voor hem lyk te kennen gaf, dat hy linksaf wilde gaan, haalde een 35-jarige landarbeider met zyn auto de voorligger toch links in en veroorzaakte aldoende een fikse botsing. „Een Turks rijbewijs is hier nu eenmaal niet geldig," gaf de kantonrechter verdachte g-en 0p z'n zachst gezegd zeer 1 "ff.e'."!rOPl i onvoorzichtig vonden. De of oo»,f „.«f „rfof landarbeider was het hierme- „Schuldgevoel" Een 26-jarige Marokkaanse gastarbeider uit Den Haag verbaasde het rechtscollege met zyn opvatting van het be grip „overtreding". Hij stond terecht, omdat hy met zyn iuto destijds op Rijksweg 4A onder Sassenheim een inge haalde auto had gesneden. Zyn verbazingwekkend plel- ^r.' W— or) nop- rk veroorzaakte geen schade, be Hij kreeg nog een tweede freding"ên^vSjJ^sde"mi| er- prooes-verbaal, omdat ter over M tooh een proceB. plaatse een inhaalverbod gold. j verbaal kreeg." Botsing dat hij dat echt niet wist. De officier, mr. J. Wessel, twijfelde aan verdachtes goe der trouw, doch wilde bij zyn eis wel rekening houden met het feit, dat verdachte wel ïen Turks rijbewijs bezit. Hy eiste daarom inzake het clandestien berijden van het motorrijwiel een boete van. 75 subs. 15 dagen en vroeg ter correctie van het over schrijden van de maximum snelheid een boete van 60 subs 12 dagen. Er restte ver dachte niets anders dan te pleiten voor uiterste clemen tie. De kantonrechter vonniste daarop met tweemaal 50,- subs. 20 dagen. de geenszins eens. „Ik heb hem geen richting zien aan- ggeven en dacht, dat hij wilde stoppen. Vandaar, dat ik hem gewoon Inhaalde en ook dacht, dat het inhaalverbod voor my niet geldig was." De kantonrechter legde uit, dat verdachte destijd volko men foutief had gedacht. De officier beaamde dit in zijn requisitoir en eiste twee geld boeten van respectieveiyk 50 en 25 subs. 15 dagen. In tegenstelling tot verdachte vond de kantonrechter de ge ëiste boeten niet onredelijk en vonniste derhalve conform. prompt en met nadruk: de bestuurder van die andere auto niet fel had afgeremd zou er wel degelyk een zeer schadelijke botsing zijn ont staan. Hoe kunt u zich nu on schuldig voelen?" De officier kwam tot de con clusie, dat verdachte er inza ke „schuldgevoel" zeer bij zondere opvattingen op na hield: „Verdachte vindt blijk baar, dat hij alleen dén schul dig is aan een overtreding, als er flink wat brokken zyn ge vallen". Daar verdachte wel degelijk een overtreding had begaan, eiste hy ter correctie hiervan een boete van 50 subs. 10 dagen. De kantonrechter liet het ditmaal nog by 40 subs. 8 dagen. jPiet Hoenderdos stapt uit galerie maar kijkt niet nrokkend om Maatschappij ziet kunst niet als nuttig LEIDEN „Het Leids Akademisch Kunstcentrum zal 1 oktober ga lerie Walenkamp, de galerie van Piet Hoenderdos sluiten. Een aan tal tentoonstellingen, dat op na tionaal niveau als uitstekend werd beoordeeld, maar in Leiden ver stikte in het provincialisme, heeft in de afgelopen anderhalf jaar de witte ruimte in de Nieuwsteeg 11 gevuld. Het is verheugend, dat het LAK in stat is gebleken dit projekt aan te kunnen, maar er is ook teleurstelling Over het totale gebrek aan belangstelling van b.v. hoogleraren, lectoren en weten schappelijke staf." Kun je iets zeggen over je ervaringen in die anderhalf jaar? In het begin was het allemaal vrij po sitief. Ik heb een vrij grote aanloop gehad en ook redelijk verkocht. Ik heb ups en downs gehad. Een piek was natuurlyk de „248 objekten", maar daarna is het een poosje weer slecht gegaan. Toen kwamen er erg weinig mensen. En nu ik kaartjes rondstuur met erop „Uitverkoop-tentoonstelling", loopt het hier storm. Komt dat door het woord uitverkoop. Dat de mensen denken, dat er hier iets is te halen? Ik weet het niet. Dat zou wel kunnen, 't Is in ieder geval nu weer behooriyk Maar je kykt niet in wrok Nee hoor, helemaal niet. Het is voor mij een ontzettend leuke periode ge weest. Ik heb erg veel gelachen, maar daarnaast is het ook vervelend geweest. Ik heb het vrijwel in m'n eentje ge daan. D.w.z. dat ik voor elke vier we ken zo'n 400 uitnodigingen moest laten drukken, verzenden, bepostzegelen en dat soort dingen. Daar heb ik min of meer wel een dagtaak aan gehad. Zonder ervoor betaald te worden. En dat is soms gewoon even vervelend, maar op zichzelf is het een ontzettend leuke en goeie ervaring voor mij ge weest. Om dat alles in de praktijk mee te maken. Je weet, ik studeer kunst geschiedenis en dit heeft er toch wel mee te maken. Het is een soort prak- tykervaring. Een soort stage, maar die ik dan helemaal onafhankelijk zelf heb kunnen regelen. Daar krijgen weinig mensen de kans toe. Nee hoor, niet eens. Ik heb zelfs in die tijd m'n kandidaats gehaald (lacht). Natuurlyk heeft het wel vertraging opgeleverd. Dat kan niet anders. Wat zijn nu de motieven ge weest om de galerie dicht te Verschillende, t Belangrykste is wel geweest, dat ik het niet kon blyven doen. De studie. Gedeelteiyk moeilijk heden in het vinden van een opvolger. Ook teleurstelingj over da weinige be gaan. Dat is voor my een onbegrijpe- ïyke zaak. De. mensen wordt wel ge leerd te rekenen en ze krijgen onder richt in talen, maar ehig besef van cul tuur, wat toch ontzettend belangrijk is, wordt ze helemaal niet bygebracht. Daarom houdt die BKK-actie my ook bezig. Die kunstenaars signaleren het ook. Hun dagelijkse arbeid is voor de mensen gewoon het belangrykste. De stryd om het bestaan, die nog steeds onverminderd voortduurt. Ik zie dan ook niet, dat in een dergelijke maat- schappy er belangstelling zou kunnen bestaan. Ze hebben daar gewoon de tijd niet voor. Goed. Je hebt het nu steeds wel over tyd, maar er wordt toch ook gezegd, dat de men sen steeds meer vrije tyd krijgen. Dat men niet weet, wat men met die tijd aan Ja, dat is Inderdaad i Okay. verbonden fnianciële consequenties, universiteit te maken hebben, wel in langstelltaeb En Ze kunnen natuurlyk niet eeuwig door gaan met er per maand zoveel honderd gulden in te stoppen. Hoewel, ik weet helemaal hoe die bedragen liggen. Ik weet niet of het honderd gulden was. Misschien ia het wel een paar tientjes geweest. In ieder geval hebben we erop verloren. Dat is duidelijk. Is nu de belangrijkste factor niet geweest het gebrek aan belangstelling Waarschijnlijk wel de doorslaggevende factor. (Wijs hem op de tekst op de uitnodiging). Die tekst is niet van mij. Ja, ach, het is wel waar, wat er staat. Ik vind het voor zo'n kaartje nou niet zo'n geschikte tekst, maar de tekst op zichzelf, daar sta ik wel achter. •la, natuurlyk. Het LAK had de opzet de galerie in de belangensfeer van de universiteit te trekken. Dat is erg slecht gelukt. Het is gewoon teleurstel lend om te zien hoe weinig mensen ook maar de moeite nemen om eens te ko men kijken. Eventueel te komen kij ken (ironisch). Niemand hoeft het van my goed te vinden of zo. De meeste mensen komen niet aan de beslissing toe om wel of niet te gaan kijken. Dat is helemaal geen punt voor ze. Het ge beurt gewoon niet. Er staat: totale gebrek. Dat Is niet helemaal waar (na druk op helemaal). Een paar mensen zijn zeer regelmatig gekomen. Daar ben ik erg blij om. Zijn dat mensen geweest, die ambtshalve daarmee te ma ken hebben? Ja, ook wel, maar ook anderen. Men sen van het LAK bijvoorbeeld. En prof. T. H. Lunsingh Scheurleer natuurlyk. Die had echt belangstelling en met hem kon je er ook over praten, maar dat is één van de weinigen uit het corps van hoogleraren. Bovendien wil dit niet t t LAK da daar-zeggen, dat meneea, die ndete met de drommen zijn komen opzetten. Hoe was dan de verhouding universiteit - bufgerij om het nu even grof te stellen? Daar heb ik natuurlijk helemaal geen statistisch materiaal over. Globaal ge loof lk wel, dat toch de universiteit het grootste aandeel heeft geleverd. Dus studenten, maar ook wel burgerij. Voor my is het zeer essentieel, dat deze tegenstelling eigenlyk niet ter sprake hoort te komen. Ik ben binnen het LAK bezig geweest deze instelling open te leggen. Er geen exclusief iets voor stu denten meer van te maken. Daar ben ik hier eigenlyk al mee bezig geweest. Vertelt het waanzinnig te vinden, dat studenten bepaalde culturele voordeel tjes zouden hebben boven anderen op het gebied van toneel, film en dans. Hé, die hele scheiding vind ik onzin. Er wordt toch ook geen onderscheid gemaakt tussen de timmerlieden en de burgerij. Dat zou een waanzinnige toe stand zijn. Zou je een oorzaak kunnen noemen voor het gebrek aan belangstelling, dat er by de mensen bestaat voor kunst? 4a, daar heb ik wel een bepaalde theo rie over. Die heb ik niet van mezelf, hoor. Het is geen privé-theorie. Do mensen hebben geen tijd en geen keu zemogelijkheid om zich met kunst te bemoeien. Om zich ervoor te interes seren. Er is geen alternatief op 't ogen blik. Ze noemen het aityd zo aardig: de strijd om het bestaan, maar die is nog aityd in zo hoge mate aanwezig, het dagelyks werk legt nog zozeer be slag op de mensen, dat ze gewoon géén tyd hebben (zegt dit met nadruk) voor Een ander facet is, dat er de mensen nooit op een of andere manier op ge wezen wordt. In het onderwijs ont breekt het totaal. Met de Mammoet ia het er boveDdlen niet op vooruit ge- Je bedoelt, dat ze liever op hun vrye zaterdag hun autoo tje gaan wassen dan dat ze naar een galerie gaan? Wat ik net al zei, ze hebben niet kun nen ontdekken, dat er voor dat autootje wassen ee> alternatief besta>. Dat dat wassen niet persé nodig i.s. Dat je niet persé televisie hoeft te kijken. Kenmerkender is misschien wel het be kijken van autofolders. Welk merk je zult gaan kopen. Begint opeens te la chen en zegt: ik zie dat al voor me, een wijk vol met mensen, die allemaal autofolders zitten te bekyken. Erg grappig. Afgezien van het irreële is dat voor de meeste mensen een aan nemelijker vorm van vryetijdsbesteding dan zich te bemoeien met kunst. Dat Ujkt me een facet van de maatschap- pijvorm, die we hier hebben. Zie je dan mogeiykheden om „de kunst onder het volk te brengen" Ik zie wel mogeiykheden om de kunst iets dichter tot het volk te brengen, maar ik zie binnen dit systeem niet de mogeiykheid voor een echte werkelijke integratie. Dan kom je toch weer by het punt, dat mensen, die geld hebben kunst kunnen kopen. Dat is ook één van de grieven van de BBK. Dat hou je In een kapita listische maat schappy. Ja, en wel om verschillende redenen. Niet alleen omdat ze meer geld heb ben om kunst te kopen, maar ook om dat ze zich vry kunnen maken om er naar te kijken. Omdat ze zich kunnen ontworstelen aan de druk van de maat schappij, die er op hen wordt uitge oefend. Ook psychologische druk. Maar je kunt je ergens toch wel voor stellen, dat iemand, die de hele dag aan een draaibank staat, 's avonds niet nog eens naar een galerie gaat. Precies. Dat kan hy niet opbrengen en dat kan ik me ook volledig in denken. Ook al omdat hy eigenlijk niet weet. dat zoiets bestaat. Er wordt wel over geschreven in de kranten, maar hij denkt, dat dat niet iets voor hem is. In deze maat schappij is dat ook niet belangrijk voor hem, wordt gezegd (zeer ver eenvoudigd), omdat het geen winst opbrengt. Cultuur brengt geen winst op. Alleen in sommige vormen. Het abstracte begrip cultuur brengt op zich geen geld op. Het Is niet nuttig. Daarom zeggen we het i0 niet nuttig, maar dat is natuurlijk onzin. Het is wel nuttig, 't Komt alleen, omdat we nuttig identificeren met winst maken. In onze maatschappij. Maar kunst is dat wel. Het is onontbeerlijk. Je kunt er niet buiten. Ik breng een bepaalde kunstvorm, die helemaal niet aansluit bij wat de men sen dan eventueel nog wel als kunst ervaren. Voor hen zijn dat beroemd heden als een Rembrandt bijvoorbeeld. Dat ervaren ze niet als kunst, omdat het dat is, maar als kunst, omdat het in een museum hangt en iedereen zegt, dat het kunst is. Dat is de informatie, die ze door krijgen, maar ze horen niet, waarom iets kunst is. Waarom byvoorbeeld Karei Appel goed is. Dat is zo'n merkwaardige angst. Het hangt samen met deze maatschappy, .waarin kunst niet nuttig is. Daar be gint het mee en als iemand iets doet, wat niet nuttig is, is-t-ie een zonder ling in onze maatschappij en dan kan je je voorstellen, dat je gaat denken, dat zo iemand je bedondert. Dat lijkt me wel aannemelijk. Ik voel me echter nooit bedonderd by welke kunstenaar dan ook. Oh, allemaal eigenlijk wel. De mensen, die ik hier gehad heb, waren toch alle maal wel op zekere hoogte erkend. Naar mijn idee zijn het een aantal van de allerbelangrijkste kunstenaars in Nederland geweest. Daarom ben ik blij, dat ik ze heb kunnen laten zien. Die Dibbets-Boezem-V an-Elk-tentoon- stelling met die rietpluimen was een plemière voor Nederland. Als eerste had ik ze met z'n drieën hier en daar na kwamen ze pas in Amsterdam. Dat was voor mij erg leuk. Afgezien van hun kwaliteiten. En natuurlyk die „248 objekten". Ook enorm leuk, totdat de beelden op straat vernield werden. Dat was toen erg moeilijk te verwerken Ik heb de opzet gehad met deze gale rie om werk te brengen van mensen, die ik beschouw als de beste en be langrijkste kunstenaars in ons land. En daarnaast ook, omdat hun werk zeker in Leiden niet te zien was. Hoog stens in Amsterdam. Mijn overtuiging is, dat er hier in Lei den, ook in De Lakenhal, totaal niets te zien is. Ik heb geprobeerd die la cune gedeelteiyk op te vullen. i de andere Lacht en zegt: ach, nee. En iets van het cultuurbeleid van de gemeente Nou, daar heb ik net al iets over gezegd. Dat is natuurlijk een ver oordeling. Met wat directeur Wurfbain zegt over de Lakenhal (dat die niet geschikt voor het brengen van moderne kunst is) ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Dat ligt helemaal aan de manier, waarop je zo iets zou wil len opzetten. Je kunt zeggen, ik maak er ruimte voor vrij. Als je maar aandringt, gebeurt het ook wel. 't Kan best. Als het zou kun nen, zou ik graag zien dat b.v. De Waag als permanente expo sitieruimte zou worden ingericht. Dat is een mogelijkheid, 't Mag van mij ook best ergens anders. Als er maar iets komt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 4