loneel
antenne
Sou/ïont Vanavond °p
WERELDPREMIERE „IN THOSE
DAYS" VAN HANS KOX BIJ
HERDENKING ARNHEMSLAG
The lady from
Shanghai
Arnhem begin oktober filmstad
Film week heeft oog op jeugd gericht
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 198»
Driemaal is
scheepsrecht
het pad dat leiden
boirwsubsidie naar behoefte. Op langere
termijn zou dus niet moeten worden
volstaan met het bouwen van woningwet
woningen met door rijksbijdragen voor de
lagere inkomens betaalbare huren. Onze
gemeenschap zou de richting moeten in
slaan van een stelsel, waarbij de minder-
betaalden zoveel individuele huursubsidie
kunnen krijgen als voor hen nodig is om
redelijk te wonen-
De eerste stap van minister Schut be
staat hierin, dat hij medio volgend jaar
een systeem van aanvullende individuele
huursubsidies wil invoeren; op die manier
kan allengs ook worden voorkomen dat er
goedkope huizen gebouwd gaan worden
met gemeenschapsgeld waarin dan
zouden kunnen betalen.
Nu wil de minister deze stap koppelen
aan een andere: een correctie op het
objectief subsidie voor woningen waarvan
de huurders, gezien hun inkomen best
een hogere huiur zouden kunnen betalen.
Kennelijk denkt de heer Schut: „Driemaal
is scheepsrecht". Reeds tweemaal heeft
een ministerieel voorstel om de woning-
woners die meer zouden kunnen betalen,
bij de V
van ex-minister Bogaers afkomstige, stel
regel, dat het te laken valt wanneer be
woners met een redelijk inkomen genieten
van het subsidie op de sociale woningbouw.
'TAXEERT de hew Schut zijn kans can
1 het pleit te winnen nu hoger? Hij
houdt nog een paar slagen om zijn arm.
door te spreken van „wellicht". Hij schijnt
ook te willen werken met het lanceren
goedkope woning
wetwoningen op grotere schaal vrij te
maken voor de minder draagkrachtige
woningzoekenden- Op dit onderdeel van
het huisvestingsbeleid schijnt dus mi
nister Schut „pluriform" te willen worden.
Wat hij precies wil. zit nog in de doos
van Pandora verborgen. Terecht veron
derstelt de minister dat de weg via optrek
ken van de woningwethuren (harmoni
satie) met het toekennen van individuele
subsidies een lange weg kan gaan worden,
zodat er middelen gevonden moeten wor
den die de doorstroming op kartere ter
mijn bevorderen.
Maar dan moet hij nu toch denken aan
middelen die de in de Staten-Generaal
geuite bezwaren tegen huurbelasting e.d.
ondervangen. We vragen ons af welk ei-
van-Columbus de minister gevonden heeft.
Of richt hij zich toch uitsluitend op
nieuwe gevallen om voor de anderen de
oplossing via de lange weg te vinden?
WE zijn benieuwdmaar wat de minister
gaat voorstellen, moet wel „water
dicht" zijn. ook wat betreft kritiek van
Want de bewindsman kan niet riskeren
dat in dit geval „driemaal scheepsrecht"
op een derde nederlaag zou uitdraaien.
Onmisbaar en onvermurwbaar
christen-democratische partijen en de
P.v.cLA- aan één gesprekstafel zou
hebben, heeft het nu nadrukkelijk uit
Vondeldmgs eigen mond gehoord: herstel
van de brede basis is niet zo zeer
onmogelijk, omdat de K.V.P. en andere
christelijke partijen niet wilen, maar
omdat de socialisten over een vooruit
strevend programma alleen wensen te
praten met sympathisanten uit de K.V.P-
en niet met de partij van Van der Stee
en Schmelzer zelf.
Dr. Vondeling onthaalde prof. Ailbeda
op het fraaie argument, dat het de
kiezers onbegrijpelijk wordt, wanneer
dezelfde K.V.P., die nu het kabinet-
De Jong steunt, straks weer de partner
van de Partij van de Arbeid zou worden-
De socialistische partij voorzitter ver
geet dan dat de kiezers het even
onbegrijpelijk zouden kunnen vinden,
wanneer het nieuwe programma van de
christen-democratische partijen goede
aanknopingspunten vertoont voor herstel
van samenwerking,, maar de P.v.d.A.
„neen" blijft zeggen, zelfs wanneer dit
de mogelijkheden om te komen tot een
regering die dit programma uitvoeren
kan, ernstig bemoeilijkt.
De waarheid is natuurlijk, dat een
meerderheid van de socialistische partij
leiding eerst de kiezers de kans wil
geven om achter de Politieke Partij
Radicalen te gaan staan en op die
mamder de potentiële nieuwe kracht van
de christen-democratische partijen als
programmaconcentraitie te verzwakken.
Deze P.P.R. komt, blijkens alle uit
slagen van opiniepeilingen, moeilijk van
de grond en een gesprek tussen P.v.dA
en K.V.P- nu, fcou voor de heer Jurgens
c.s. het begin van het einde kunnen
betekenen
Maar door welke oorzaken dan ook,
prof. Albeda heeft tevergeefs gepleit; als
A.R.-radicaai moge hij vinden, dat het
goede programma van de werkgroep van
„de achttien", zonder de Partij van de
Arbeid niet uit te voeren is, bij
dr. Vondeling heeft hij geen weerklank
gevonden-
De Partij van de Arbeid vindt met
prof. Albeda dat ze onmisbaar is; ze is
tevens onvermurwbaar. De socialisten
zweren in dit stadium nog altijd bij
hun eigen progressief akkoord; mis
schien blijven ze er zelfs bij zweren,
wanneer de kans op succes ervan tot nul
gereduceerd is.
.Liever zoals SER adviseert"
T°Üf
een paar maanden geleden de
S.E.R. zijn mening ten beste gaf over
de sociaal-economische politiek in 1970,
laaide er bij ondernemers, vakbeweging
en politici geen enthousiasme op. Nu
wordt niettemin dit S.E.R-advies aan
minister Witteveen als voorbeeld gesteld.
Te verwachten viel dat kritiek op de
(overigens uitgestelde) BTW-vehhoging,
op het doorgaan van de belastingver
laging en op de offers die van de onder
nemers worden gevraagd, in de eerste
reacties op de miljoenennota zou culmi
neren. Ettelijke keren kon men gister
avond en vanmorgen dan ook lezen of
horen: „Waarom toch nog een verhoging
van de BTW per 1 juli en waarom een
ruimere belastingverlaging dan de S.E.R.
voor 1970 adviseerde (de helft in plaats
van tweederde)?
Op dit punt kunnen bij de algemene
beschouwingen de discussies zich wel
eens gaan toespitsen. Want ondernemers
veronderstellen dat bij minder belasting
verlaging de druk op hen lichter zou
kunnen zijn en vakcentrales hebben al
ongeveer neerkomt op het bedrag dat
de BTW-weihoging voor 1970 gaat vergen.
Zijn minister Witteveens berekeningen
op dit punt sluitend? Zal de «prijsver
hoging per 1 juli voor het gewone con
sumptiepakket inderdaad niet verder
gaan dan hij veronderstelt. Is hij nu
te optimistisch dan komt ook zijn prog
nose: „Voor 1970 een kleine groei van
het besteedbaar inkomen", niét uit en
ziet het kabinet zich in de late zomer
van dat jaar in een moeilijke positie
Het laatste woord over de amende
menten van de heer Witteveen lijkt ons
nog niet gezegd te zijn.
Maastrichts uitverkiezing
IfOOR onze krant, die reeds enkele
jaren aandringt op het vestigen van 'n
instituut voor wetenschappelijk onder
wijs in de Zuid-Limburg, is minister
Veringa's beslissing om de achtste me
dische faculteit in Maastricht te vesti
gen, er een waarmee we gaarne adhe
sie betuigen.
Nog liever ware het ons geweest, als
het wetenschappelijk onderwijs in het
Limburgse met andere faculteiten had
kunnen beginnen, terwijl dan aan de be
hoefte aan meer medische opleidings
mogelijkheden op een andere wijze
wellicht praktisch nog beter tegemoet
gekomen had kunnen worden. Meer re
gionale en kwantitatieve spreiding van
hoger onderwijs is immers voor vrij
wel alle faculteiten van belang, om
daardoor het gevaar van de heersende
massificatie aan onze hogescholen en
universiteiten te voorkomen.
Wanneer de regering zich vooral uit
financiële overwegingen nu meent te
moeten beperken tot de medische sec
tor, dan is daarvoor Maasstricht's uit
verkiezing een logische zaak. Ons spreekt
het eerste argument van minister Veringa
„stimulans voor de ontwikkeling van de
volksgezondheid in Limburg" niet zo
erg aan; veel meer de twee andere
hoofdargumenten: bevordering van cul
turele ontwikkeling plus nationale ver
bondenheid en een ruim perspectief voor
Limburg, wanneer er de medische we
tenschap in verband kan worden ge
bracht met andere takken van weten
schap.
Intussen is het financiële offer dat van
de natie gevraagd wordt, niet gering:
alleen reeds aan investeringen een be
drag van vierhonderd miljoen, een be
drag dat alleen vanwege de inflatie ten
dens tegen 1980 wel blijken zal niet vol
doende te zijn. Ondanks dit forse bedrag
vindt dr. Veringa het juist de voorzie
ningen aan de bestaande medische fa
culteiten uit te breiden, zowel door het
aanstellen van meer personeel als door
het betrekken van meer ziekenhuizen bij
klinische opleidingsplaatsen. Voor oplos
singen van het probleem is dit inderdaad
noodzakelijk.
Met de minister achten wij het ten
slotte gewenst, dat er ten opzichte van
het beginnen van een medische studie
beperkende bepalingen van kracht wor
den, wanneer de grootte van de belang
stelling voor die studie praktische pro
blemen zou gaan scheppen en het aan
tal gegadigden groter wordt dan rede
lijke normen (niet de optimale) van de
volksgezondheid vereisen.
Trouwens, met welk een vuur men
principieel de volledige vrijheid van ho
ger onderwijs ook moge verdedigen, de
maatschappelijke ontwikkeling beweegt
zich onherroepelijk in een richting waar
men uitzonderingen op die regel om re
denen van het algemeen zal moeten dul
den, zo niet bevorderen. Al was het ai-
leen maar omdat ook de kosten voor ons
wetenschappelijk onderwijs altijd aan
vaard moeten worden binnen het sche
ma van een urgentieprogram.
Op deze waarheid kan men zich beter
geleidelijk aan voorbereiden, dan dat de
natie straks via harde klappen moet wor
den wakker gemaakt.
Twee dirigenten
leiden vijf groepen
avond in Musis
'n herdenkingsconcert gegeven dor het
Omroepork., 't Promenade ork. en het
Groot Omroepkoor. Er zal de wereldpre
mière worden uitgevoerd van In those
days, 'n werk dat in opdracht van het
Airborne Comité speciaal voor deze
herdenking is geschreven door de Ne
derlandse componist Hans Kox.
In those days is geschreven voor drie
instrumentale en twee vocale groepen,
die worden geleid door twee dirigenten
(Edo de Waart en de componist). Iede
re groep heeft ten opzichte van de an
dere groepen verschillende „vertrek
punten", zodat er geen sprake is van
één onveranderlijke, gedefinieerde
vormgeving, maar juist van een fluc
tuerende vorm.
De componist koos wat de teksten be
treft voor twee universele talen: het
„dode" Latijn en het „levende" Engels.
De tekstfragmenten vond hij bij Livius,
in het Oude Testament en bij Chru-
chilL
Het werk bestaat uit vijf delen. In
het eerste deel „Dies calamitatis"
(Dag van onheil) vermeldt het ene
koor hoe de vijand de argeloze tegen
stander zonder lawaai overweldigt.
Het andere koor beschrijft hoe deze
argeloosheid omslaat in een angstig
afvragen wat er aan de hand is. Deel
2, „Hitleriana" (furor teutonicus), ver
tolkt het bittere van de oorlog. Na de
veldslag blijft slechts een lijst over
van gesneuvelden en vermisten. Het
deel besluit met de kreten „Let war
die" en „Have mercy". In deel 3
wordt de lof op de tweedracht „Laus
discordiae" beschreven.' Nergens, ook
niet in het kamp van de geallieerden,
is er eensgezindheid. Het besef dat dit
altijd zo zal zijn veroorzaakt een diep
gevoel van nostalgie. Het vierde deel
„Vox clamantis in deserto" (Stem van
een roepende in de woestijn) stelt de
vraag aan de orde: Is de mens dan
zo blind geworden? In het vijfde
deel „Nunc dimitus" (Laat ons nu
gaan) gaat het om de vraag of er nu
voor ons nog hoop is. Hierbij wordt ge
refereerd aan een toespraak van Chur-
de ballast van het verleden maakt de
toekomst tot een onzeker heden.
In de koralen wordt commentaar ge-,
geven op datgene wat steeds weer op
nieuw plaatsvindt. De koralen hebben
een contemplatief karakter, distantië
ren zich van de turbulente gebeurtenis
sen en vormen op die manier een rust
punt in het geheel van het werk.
NOS-radio zendt het concert volledig
en rechtstreeks uit (Hilversum I 20.30).
Men hoort daar ook het gedeelte na de
pauze, werken van Walton, Wieniawski,
Paderewski, Wood, Hugo de Groot en
Elgar (onder meer Rule Brittania en
Land of Hope and Glory). Van de uit
voering van Kox' werk vóór de pauze
maakt t.v. een opname die later op de
avond wordt uitgezonden.
(Nederland I 22.25)
Orson Welles, de Amerikaanse duivels
kunstenaar die in 1941 als filmregis
seur debuteerde met Citizen Kane, le
verde met zijn in 1947 uitgekomen
werkstuk. The lady from Shanghai,
eveneens een opmerkelijke film. In
Amerika werd ze niet best ontvangen
„obceen" zei de kritiek. Welles speelt
zelf de rol van. een eerlijke, robuuste
zeeman, die door de verleidelijke Elsa
(Rita Hayworth) aan boord van een
luxe-jacht wordt gelokt, waar haar
man en diens corrupte compagnon een
plan hebben om door geknoei met een
levensverzekering aan geld te komen.
Het is een meeslepende geschiedenis.
NEDERLAND I
NOS:
•18.50 uur:
De Fabeltjeskrant
Journaal
19.07 uur:
Scala
Journaal
20.20 uur:
Politieke uitzending
ARP
van de Staten-Generaal
gisteren was in de Ridderzaal een so
bere aangelegenheid, maar prinsjes
dag in de heel drukke Haagse binnen
stad was iets feestelijks, ook zonder de
zon. Waarom de NOS van het geheel
zo iets sobers maakte is ons dan ook
niet duidelijk. Rechtstreeks was er
eigenlijk alleen een radioreportage-
met-beelden van de troonrede.
Met een paar camera's méér was er
ook van dat feestelijke iets kunnen
overkomen. Maar de NOS zet pas groot
materiaal in voor zaken als parachute
springen en dergelijke. Zelfs in het
journaal 's avonds was er vrijwel al
leen dié ene rookbom die door een
schoffie naar de paarden werd ge
gooid. Het nationale evenement was
daarmee afgedaan.
Het NOS-journaal vulde het grootste
deel van de zendtijd met miljoenenno-
tacijfers. Cijfers zijn gemeenlijk het
ondankbaarst denkbare t.v.-matc-
riaal, zeker in een opsomming als hier
werd gegeven. Bovendien hadden de
meeste kijkers wel hun krant onder
handbereik waar die cijfers wél te
overzien waren.
Over een paar van die cijfers ging het
bij Vanavond in Nieuwspoort. Ter dis
cussie was slechts een klein deel van
de miljoenennota, de discussie was ech
ter heel levendig, de redactie bleef
keurig-objectief en Willibrord Frequins
regie zorgde voor sprekende plaatjes,
vooral als hij geen sprekers, maar toe
hoorders in het vizier had.
Ook de NOS „deed" de miljoenennota.
Maar met Jasperina de Jong op het
eerste net beschouwden wij ons als
voldoende voorgelicht. We hadden er
geen spijt van. Jasperina heeft een
komt. Iets dat wellicht te maken heeft
met familiale omstandigheden want
Rita is onder meer ook een tijdje me
vrouw Welles geweest. Rijkskeuring:
18 jaar.
(Nederland I 21.00)
(ADVERTENTIE)
NEDERLAND II
NOS:
•18.50 uur:
De Fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
AVRO:
•19.03 uur:
Arfcle en de hertogin,
de geschiedenis van
een renpaard
NOS-journaal
20.20 uur:
Peyton Place
•21.05 uur:
Les McCan Trio met
Rita Reys en Piet
Noordijk
Teleac cursusinformató#
22.10 uur:
Het monster van Loch
Ness, reportage
Televisie morgen
NEDERLAND I
NOS/NOT:
Dieren in dierentuin
14.50 uur:
Sluiting
De mei aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
i_ Gymnastiek
(opn). KRO: 1
eken. 11.55 Med
gevarieerd
Veel gevraagde ^gewijde ^muziek ^(gr>. 18.30
Openbaar Kunstbezit. 19.10 De Slag om Am-
Herdenking van de belangrijkste gebeurtenis
sen rond de 25e herdenking. 20.30 Herden
kingsconcert: I. Omroeporkest
t Omroepkoor en solist: mo
Gesprekken). 22.30 N?euws. 22.38 i
overzicht. 22.45 Mededelingen.
•„i ..mnioioniiiiu;,:iek. 1
dagdienst. N.O.S.: maga
zine over liefhebberijen ^en vrijetijdsbeste-
e voorgrond treden. 17.30
i Sport actualitei-
grammofoonmuzlek.
Stereo: Lichte grammofoonmuziek. N
20.10 Reportage van de
Feijenoord—KR Reykjavik,
eigen klasse. Dat bewees zij vooral
door een aantal liedjes uit Rust noch
Duur, dat kleinkunstparcltje van de
KRO. Die bleken, zelfstandig levend op
het moeilijke concertpodium, het weer-
horen alleszins waard te zijn.
„Wie zijn toch die mensen?" was bij
de KRO aan de voorlaatste aflevering
toe. Een heel goede aflevering, naar
onze smaak. Ook al omdat de samen
stellers niet vergaten om bij de gesig
naleerde fouten van ons verleden de
kanttekeningen te plaatsen die de ge
toonde zaken in eigen verband zetten.
Het is te hopen dat historici in de ver
re toekomst dat ook zullen doen met on
ze twintigste eeuw. Anders zal die
eeuw gekenschetst staan als bloedig,
liefdeloos en wellicht donder als de
middeleeuwen.
Vg.
de voetbalwedstrijd
Vik, om d<
landskampioenen
Ochtendgymnastiek.
gramrr
1 Radiojournaal.
i Morgenwijding.
:estmuziek (gr). 9.40 Schoolradio.
populair verzoekplatenprogramma.
(12.4i
dag-
Meisjeskoor'.
Sport-
Operettemuziek' 22.00
quiz. 1
harpmuziek I
Koorzang.
de 'jeugd.
'rammofoonmuziek voor de t
"e jeugd. 17.55 Mededelingen.
tiekkampioensci
Europese
Micronotities. KRO:
i countrymuzlek. (Tus-
gezellig aanplaten.
ountr„
onderbreking
een reportage van de Ronde va^le^Toe-
hltparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07—18.00 Draaijijofdraailk: verzoekplaten-
ACTUEEL
(Door Jan Verstappen)
Het toneelseizoen 1969-1970 is weer vol
op aan het draaien. De meeste gezel
schappen hebben al een première uit
gebracht, de Haagse Comedie zowaar
reeds drie. Natuurlijk zijn er met
het seizoenbegin ook de eerste strub
belingen te constateren. De grootste
problemen heeft Centrum. De ope
ningsvoorstelling van dat gezelschap
zou geweest zijn: „Purperstof", een
stuk van de Ier Sean O'Casey, dat
gaat over de taalstrijd in zijn land.
De repetities daarvan, onder leiding
van een Duits regisseur, waren al vol
op aan de gang, toen de directie van
Centrum bekend maakte, dat de voor
stelling niet zou worden uitgebracht,
omdat „de repetities niet tot een be
vredigend resultaat hadden geleid".
Dat is een tamelijk merkwaardige uit
leg van de werkelijke gang van zaken,
die later bekend werd. Shireen Stroo
ker, die een rol zou spelen in het
stuk van O'Casey, is om deze affaire
vertrokken bij Centrum. Ze heeft ver
klaard. -dat de acteurs en actrices van
het stuk totaal geen heil zagen in
*L\\véè' vróuwen treden hierin op: Henny
Orri en Elsje de Wijn naast Frans
Vorstman en Jules Hamel. De voor-
stelling,die een aardig succesje lijkt
te zijn, is reeds in première gegaan
en wordt nog deze maand in de Ko
ninklijke Schouwburg vertoond en wel
Christine Deutekom, de Nederlandse
sopraan die o.m als Koningin van
de Nacht. in enkele jaren/wereld-
faam hreeg, zmgt maandagavond 22
september opera- en operettesucces
sen in het Circustheater te Scheve-
ningen. Zij wordt begeleid door het
Frysk Orkest onder leiding van
Charles Vamderzans.
deze repertoirekeuze,
land volstrekt wezenloze problematiek
bevatte.
Daarom heeft Centrum zijn reper
toire moeten wijzigen. Een tamelijk
ingrijpende zaak in de planning van
een seizoen, die bij een gezelschap al
tijd lang van te voren moet geschie
den. Het vervallen van „Purperstof"
betekende, dat de première van „Ge
mengd Dubbel" eerder moest plaats
vinden. Dit stuk bestaat uit een aan
tal losse eenakters, sketches soms, van
Engelse schrijvers, onder anderen
Pinter. Vier acteurs, twee
Centrum had overigens al repertoire-
moeilijkheden. Er was een opdracht
verleend aan Gerben Hcllinga voor
een stuk, dat nog vóór 1 januari zou
moeten worden uitgebracht. Maar Hel-
linga heeft het niet af en de directie
van Centrum met alle respect voor
Hellinga heeft moeten beslissen,
dat daarom een verschuiving in het
repertoire zou plaatsvinden. Gezien 't
feit dat Centrum nog steeds moet
doubleren, lijken de moeilijkheden op
deze manier onoverwinbaar.
Het komende seizoen lijkt verder de
doorbraak te zijn van de kleine thea
ters. De Haagse Comedie kan einde
lijk de Oosterkerk openen als nieuw
Haags theatercentrum. Een volledig
variabele toneelopstelling, vele moge
lijkheden. Daar zal veel kunnen ge
beuren.
Het repertoire van de Haagse Comedie
voor die Oosterkerk is nog niet be
kend gemaakt. De openingsvoorstel
ling wordt in ieder geval een première
van een nieuw Nederlands stuk: „De
Clown in het Sousterrain" van Henk
Sparreboom. Wel is bekend, dat ook
toneelgroep Studio zal gaan optreden
in het Oosterkerktoneelcentrum
(waarvoor overigens nog steeds een
goede naam moet worden bedacht).
Studio zal er zowaar zelfs een pre
mière brengen.
Wat gaat Studio doen in het eigen
kleine theater in Amsterdam, de
Brakke Grond? Zeker één opvallend
ding op het repertoire: de musical
..Your Own Thing" naar Shake
speare's „Driekoningenavond", dat
naar onze tijd verplaatst is. Viola is
een meisje dat na een schipbreuk in
New York terecht komt en daar
schrikt van het stadsleven: „So much
glass, so much steel, what's there to
cave, what's there to feel? Can I
ever call this place home?" zingt zij
in deze Amerikaanse musical, die in
New York nu al meer dan twee jaar
loopt en in het vorig seizoen een aar
dig succes was in Londen. Gerrit Kou-
wenaar heeft hem vertaald en Johan
Greter regisseert. Viola wordt ge-
speeld door Edda Barendse ze komt - óok ht p*ubliek wordt betrokken. Dat
tiemë theater in Loendersloot heel
gemakkelijk te vinden vijfmaal
zien geweest.
Op 16 september gaat dan een under-
groundgroep uit Londen voorstellingen
geven van „Tennis" en „Beachballs",
twee experimentele stukken, waarbij
in het verhaal terecht in pop
groepjes en zo en de treurende da
me, die bij Shakespeare Olivia heel
wordt gespeeld door Coby Stunnen-
berg.
Wat de kleine theaters betreft: het
meest veelbelovende theatertje, dat
tot nog toe veel pretenties, maar te
weinig resultaten had, Mickery in Loe-
nersloot, belooft nu, voor het eerst
met een bijzonder interessant seizoen
te komen. Onder de titel „Mickery
Morgen" wordt een veelomvattend
programma aangeboden. De eerste
voorstelling daarvan is reeds in pre
mière gegaan: „Macbeth" van Shake
speare door Studio '68, geregisseerd
door Steven Runbelow, een medewer
ker van Peter Brook. Van het stuk
is een gestyleerd balletachtig geheel
gemaakt. De voorstelling is in het in-
blijft te zien tot en met 28 september.
Dan volgt de Traverse Theatre Group
met o.a. „Dracula" (van 1 tot en met
19 oktober): van 21 oktober tot en
met 2 november gaan er vijf Ameri
kaanse eenakters en dan volgt, naar
mijn mening het te verwachten hoog
tepunt: „Dionysys in 69" een gerucht
makende New Yorkse versie van „De
Bacchanten" van Euripides, die „uit
mondt in totaaltheater, waarin vooral
veel naakt en publieksparticipatie een
grote rol spelen", zoals Mickery het
aankondigt. Een voorstelling waar de
theatertijdschriften de laatste jaren
zeer uitgebreid over schreven en die
een werkelijk groots theatergebeuren
schijnt te zijn. Mickery geeft coupon
boekjes uit en geeft inlichtingen volop.
Adres: Rijksstraatweg 202-204, Loe-
nersloot, telefoon 02949-587.750.
(ADVERTENTIE)
De zevende Arnhemse filmweek, die
van 6 tot en met 11 oktober in de
Gelderse hoofdstad wordt gehouden
is géén festival. Men is afhankelijk
i de verhuurkani
den
niet
geïmporteerde film voor deze ene ge
legenheid naar ons land te krijgen
lopen in de praktijk meestal op niets
uit. Voor de nachtvoorstellingen zijn
dan ook pas twee films vastgelegd
t.w. Ingmar Bergmans „Ritten" en de
Japanse film „The hanging" van
Nagisa Oshima.
Dank zij een groot aanbod van de
zijde der verhuurders leverde de keu
ze van elf films voor de „gewone"
voorstellingen in het Arnhemse Rem-
brandttheater minder problemen op.
Frankrijk is vertegenwoordigd met
liefst vier films waarvan twee
met Jean Louis Trintegnant Italië
en Tsjecho-Slowakije schitteren door
afwezigheid. De selectiecommissie
bepaalde tenslotte dat de Amerikaan
se inzending „Last summer" van
Frank Perry op de openingsavond
vertoond zou worden. De andere
Amerikaanse vertegenwoordiger „The
rain people" van Francis Ford Cop
pola komt dinsdagmiddag 7 oktober
op het scherm, 's avonds staat de
enige Oosteuropese film, het Joego
slavische „Horokop" van Boro Dras
kovic, op het programma. Deze film
kreeg in Berlijn de Unicritprijs.
Woensdagmiddag 8 oktober wordt de
Berlijnse openingsfilm „Three into
two won't go" van Peter Hall met
Rod Steiger en ex-echtgenote Clair
Bloom vertoond, terwijl 's avonds de
Nederlandse film „Obsessions" van
Pun de la Parra zijn Nederlandse
première beleeft. Donderdag 9 okto
ber is een Frans dagje met Eric
Rohmers „Ma nuit chez Maud" en
Nadine Marquand Trintignants „Le
voleur de crimes", beiden met Jean
Louis Trintenant in de hoofdrol.
Vrijdag komt Zweden aan de beurt
met „Bamse" van Arne Mattson en
„Adalen 31" van Bo Widerbeig in
de avondvoorstelling. Op de slotdag
zaterdag 11 oktober "s middags Claude
Chabrols „Que la béte meure" en in
de feestelijke avondvoorstelling hel
luchtige „Erotissimo" van Gerard
Rondom de officiële voorstellingen is
er die week in Arnhem genoeg te
beleven. Woensdag wordt in het pro
gramma „Open doek" een serie films
veelal van nog onbekende makers,
vertoond. Iedereen heeft er zijn
films voor kunnen inzenden en naast
een grote bijdrage van het ministerie
van C. R. en M. zijn er werkjes uit
België en zelfs Amerika. Donderdag
wordt een acht uur durend retro
spectief gegeven van de Nederlandse
kort film sedert 1955, waarvoor de
toegang vrij is. Vierdejaars studenten
van de filmacademie zullen met de
camera hun impressies van de film-
week vastleggen, die dan op de
sluitingsavond in vertoning komen.
In de filmweek Arnhem zal ook weer
de Staatsprijs filmkunst worden uit
gereikt, terwijl de Nederlandse be
roepsvereniging voor filmers een
programma „Filmen voor je brood"
zal presenteren. Gepraat zal er ook
worden en Wel in de Korenbeurs on
der leiding van dr. H. S. Visser in
een discussie die voor een ieder open
staat en in een drietal causerieën
nauw verband houdend met filmen
toekomst. De blozende in celluloid ge
wikkelde baby, die ons van de affi
ches wat verschrikt aankijkt bena
drukt het feit, dat de Filmweek Arn
hem deze keer vooral het oog op de
jeugd heeft gericht. Dat die dan maar
in grote getale mogen komen
1;! 'mt) 23Ö0;vee.tt<)i/i£eii. Op^e'postkaniürl^kuni u
irate dagn<vóö„ht aantal cfdöu/an tólfe ook pp vjtidagav^jrat. -
\qpfe' pfaatsoIrjke'ki&dp^Voft^'geópè'nö. V
I Vgynfschsppi qelden^parte ogerungsti/den