Moeten we genoegen nemen met de planeten? CR0TT0LE IN HANDEN VAN VIER MENSEN TWIJFEL AAN DE TOEKOMST IS NIET NIEUW Als je een maanreis plaatst in de onmetelijkheid van de ruimte lijkt zo'n trip bijna te pietluttig om je erg druk over te maken. De dichtst bijzijnde ster, Alpha Cen taur i, is ongeveer 41.000 miljard kilometer 4.3 lichtjaar) van de aarde ver wijderd. In vergelijking daarmee is de 65 uur du- rende Apollo reis met zijn 370.000 kilometer, een on betekenende excursie. Een tocht naar de dichtstbij zijnde ster zou met de snelste raketten van thans 150.000 jaar vergen ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1969 De Melkweg, een vage lichtveeg aan onze nachtelijke hemel, is het doel van nieuwe berekeningen en fanta sieën. Straks ook werkelijkheid? J Niemand kan in de toekomst kijken en nog minder nauwkeurig voorspellen, maar het lijkt nuttig eraan te herinne ren dat degenen, die in 1903 met enig leedvermaak spraken over de 57 secon den durende vlucht van de gebroeders Wrigt binnen enkele jaren hun woor den moesten inslikken. Enkele jaren la ter al vloog Charles Lindbergh (1927) nonstop New YorkParijs. De twijfelaars aan nieuwe ondernemin gen, aan reizen naar het onbekende en aan denkbare prestaties, die alleen nog maar in de science-fiction voor kwamen, hebben in de geschiedenis al vaak hun woorden moeten inslikken. Kort na de tweede wereldoorlog bij voorbeeld hielden de Amerikaanse ge leerden het voor onmogelijk een inter continentale rak°t nauwkeurig op een bepaald doel af te schieten en zelfs in 1956 nog bestempelde een Britse raket- deskundige de mogelijkheid van een ruimtereis als „ruimteloos gezwets". Dit fenomeen twijfel aan de toe komst, angst voor de toekomst ook, 't niét willen geloven dat iets schijnbaar utopisch toch werkelijkheid kan worden is miet nieuw. Europa heeft in te genstelling tot Amerika nooit een pas sie gekend voor de toekomst. Grasdui nen in de toekomst is eeuwenlang onze eigen futuroloog Polak is tot voor kort voor een waanzinnige gek versle ten zo niet een gevaarlijke dan toch hoogst verdachte bezigheid geweest. Waarom? Enkele voorbeelden. Het christendom heeft nooit „behoefte ge- nad" aan d toekomst, omdat „alles in Gods hand was". De verwachting van het Koninkrijk Gods staat centraal (wellicht het sterkst in de middeleeu wen) als een bovennatuurlijke finali teit, waarop alle aardse leven uiteinde lijk gericht is. De renaissancedichter Dan te zond alle waarzeggers, futurologen of prognos tici zouden wij tegenwoordig zeggen naar de vierde kring van zijn inferno. De mens moest het oog gericht houden op het leven na dit leven, op de ver lossing in het hiernamaals. Polak zegt hierover in zijn boek „De toekomst is verleden tijd": „Het (dit leven) was voorbestemd te zijn zoals het was en zou ook wel nooit anders kunnen zijn tot het einde der tijden. Verbetering der aardse samenleving lag niet bij eigen initiatief of verant woordelijkheid noch was dit goddelijke opgave". Dante vatte het zo in een gedicht sa- „En in zijn wil is onze vrede; deze wil is als de zee waarheen al datgene be weegt, wat hij schept en wat de na tuur maakt". rijk Gods en het Duizendjarige Rijk, hoe afgesmeekt ook, bleven uit. Uitge bleven zijn eveneens een menselijke sa menleving volgens de beginselen van de humaniteit (Socrates), volgens de idee- en van Plato en Augustinus (Stad Gods). Uitgebleven is ook de iedere ooit voor- pelde ontwikkeling tot een rijk van re delijkheid, duurzame gerechtigheid, welvaart en vrede. de toekomst? Kon hij nog hopen op c betere toekomst, waar hij faalde om de toekomst beter te maken? Ondanks frustratie en teleurstelling bleven enkele Europeanen zich vastbij ten in de toekomst., al was deze bezig heid verdacht. Daarom goten zij, te be ginnen met Plato, 't denken over mens Angst Angst voor de toekomst, dertig eeu wen lang. Misschien niet onbegrijpe lijk. Toekomstverwachtingen werden immers niet vervuld. De wederkomst van Christus, de komst van het Konink- en maatschappij van de toekomst veel al in de vorm van reisverhalen. Polak zegt in zijn „De wentelgang der weten schap of De maatschappij van morgen": „De utopisten Thomas Morus, Fran cis Bacon en Campanella, de Franse sa- tiristen Rabelais en Cyrano de Berge rac, voorts baron Holberg, niet te ver geten Daniel Defoe en Jonathan Swift, zij allen hebben dit recept gevolgd, in een curieuze vermenging van origina liteit en plagiaat, van hekeling der eigen sociaal politieke misstanden door schil dering van een imaginaire ideaalstaat". Polak voegt hieraan toe, dat het steeds weer verbluffend is te constateren hoe veel van dergelijke fantasieën en uto pieën in de loop van de navolgende eeuwen is verwezenlijke of door de wer kelijkheid zelfs overtroffen (Dit geldt zowel voor de geestes- als de natuurwe tenschappen). Drempel Wéér is een fantasie in talloze reisverhalen beschreven werkelijk heid geworden: de verovering van de maan. Wéér staat de mens op de drem pel van een nieuwe tijd. Wéér brengt een reis de mens naar nieuwe horizon ten en nieuwe dimensies. Wéér is er de „benefit of the doubt" over: boe, waarom en wat dan? Wéér wordt er ge dacht: Dit zal toch de grens wel zijn. Maar óók wordt er weer gezegd: Dit is een nieuw begin. Een nieuwe dimen sie. Is het waar? Ontmaskering Amerika denkt verder dan één maanreis. En dan doen zich vervoersproblemen voor, want het heeft geen zin na een astronomisch snelle reis ineens te voet vérder te moeten gaan. Dit voertuig is een eerste proef. Inderdaad, ruimtevaart is immers niet alleen het veroveren van andere pla neten, maar veeleer „de ontmaske ring van de tijd als menselijke illusie". Grottole zou wel miljoenen kilometers verwijderd kunnen zjjn van la dolce vita in Rome en het noorden van Italië. Het leven in deze droge streek is nog maar net draaglijk, maar de aan gename dingen in het leven vindt men daar bijna niet. Sinds mensenheugenis is er maar weinig veranderd en dan zijn het nog de minder belangrijke dingen die veranderd zijn. De ge schiedenis van Grottole is de geschiedenis van het zuiden van Italië in het klein, maar een geschiedenis, die beleefd wordt door vierduizend Het was een van de kleine versterkte steden in Basilicata, steden die zich op de top van een berg bevonden om de Via Appia te bewaken, de weg die van Brindisi via Potenza en Napels naar Rome leidde. Voor de toeristen is het een aan trekkelijk stadje met schitterend witte muren en nauwe steegjes. De buitenwereld besteedt aandacht aan plaatsjes als Grottole, omdat er zulke aardige foto's te maken zijn of omdat in zo'n stadje iemand geboren is, die later beroemd zou worden. Grottole is een plaatsje waar een twintigtal oude mannen met corduroy broeken en zwarte petten naast elkaar op een schaduwrijke hoek van de piazza op banken zit, elke dag van vier uur 's middags tot zonsondergang. De in het zwart geklede oude vrouwen zitten roddelend en breiend op de drempel van hun huis; over lijdensberichten worden op de hoeken van de straten aangeplakt, zodat allen weten dat Cat- tarino de Vito en Lucrezia Pistone zijn over leden. Als een oude dame op een balkon een toerist ziet die zijn belichtingsmeter op haar richt, spuugt ze luidruchtig en gaat naar binnen. In Grottole zal een jongeman nog steeds met lege handen voor zijn zwaar bepakte vrouw lopen, zodat hij een eventuele aanval zal kunnen afslaan. En ,op de middag van de feestdag van Johannes de Doper houdt de priester, don Arcangelo, in de kerk voor moeders en hun kinderen een toespraak over de verdiensten van Paus Jan, die ook wel Giovanni Battista genoemd wordt en wiens meer dan levensgrote portret omgeven door gladiolen tegen het Christusbeeld Feodaal Dit is altijd al een feodale gemeenschap geweest, overheerst door de heren uit het huis Risignani, die op hun beurt weer leenmannen van de hertogen van Sanseverino waren en tegenwoor dig is het al niet veel beter. Het meeste land is in handen van vier mensen; twee van hen dragen de titel heer van Napels; een van de anderen is de neo-fascist, die van 1956 tot 1960 burge meester van Grottole was. En op dit land werken de meeste mannen van Grottole om de tarwe, wijn en olie te produceren waar het stadje van bestaat. Dat zijn de bracciante, de landarbeiders, die zelden werkloos genoemd kunnen worden (de huidige burgemeester zegt, dat slechts 30 procent van de mannelijke bevolking zonder werk is), maar die zich gelukkig kunnen prijzen als ze langer dan 120 dagen per jaar geld kunnen verdienen. En hoewel er verscheidene auto's geparkeerd staan in de bredere straten van Grottole, hoewel er misschien honderd televisie antennes op daken van huizen staan, hoewel in menig huis via de radio stroopzoete liefdesliedjes uit Rome te beluisteren vallen, een feit is dat in deze provincie Matera de mensen waarschijnlijk tussen de 61 en 70 procent van hun inkomen aan voedsel uitgeven. In Grottole is er geen luxe- voedsel te koop. De dingen zijn hier niet absoluut stil blijven staan. In 1958 heeft de Italiaanse nationale olie maatschappij in de vallei aardgas aangeboord en minister-president Segni kwam een mooie toespraak over de toekomst houden. Uiteindelijk heeft men op het Ferrandinaveld veertig bron nen geboord en vanaf de piazza voor de kerk kan men de schoorsteen zien van de petro chemische industrie, die daarop gevolgd is, kilo meters ver weg, achter de vierbaans autostrada met zijn motels. Het was deze boring, die vele, niet zo mooie huizen naar Grottole heeft ge bracht. De huizen hebben drie kamers, keuken en een bad en de huur bedraagt 25.000 tot 30.000 lire per maand. Zij betekenen een enorme voor uitgang, daar men in Gi'ottole gewend was aan twee kamers, waar tegen een jaarlijkse huur van 50.000 a 60.000 lire zowel de ezel als het gezin ondergebracht moest worden. De nieuwe huizen worden bijna uitsluitend be woond door mensen uit het noorden van Italië, die in het zuiden in de fabriek of elders op het Ferrandinaveld zijn gaan werken. In Grottole wonen nu honderd fabrieksarbeiders. Slechts negen van hen zijn mensen uit Grottole. Het kan ook moeilijk anders, wanneer dertig procent VER VERWIJDERD VAN „LA DOLCE VITA" van de volwassenen hier ongeletterd is en de ongeletterdheid onder de kinderen, die, als ze van school komen wel kunnen lezen en .schrijven, weer toeneemt en wanneer er geen mogelijk heden zijn om de mannen, die hunkeren om aan de andere kant van de vallei te gaan werken, een opleiding te geven. Veranderingen De christen-democratische burgemeester van Grottole kan een groot aantal andere dingen opnoemen, die er veranderd zijn sinds hij dit ambt is gaan bekleden. Hij wijst op de ver-' beterde watervoorziening (80 procent van de huizen heeft nu een kraan), het nieuwe slacht huis, het vergrote kerkhof, de betere straat verlichting en plaveisel, de vier nieuwe scholen (waarvan er twee alleen maar in de plaats ge komen zijn van nieuwe scholen die twee jaar nadat ze waren gebouwd zijn ingestort); dit alles maakt deel uit van een programma waar 800 miljoen lire mee gemoeid is en waar men in 1964 toestemming voor had gekregen. Hij kan ook het nieuwe stadhuis laten zien (waar men in 1966 aan begonnen was, maar dat pas ver leden maand geopend kon worden, omdat de aannemer failliet was gegaan), waar hij trots in zetelt. Tegenover zijn bureau hangt een vlag met een geborduurd portret van John F. Kennedy. Daar naast hangen twee foto's van signor Colombo, de Italiaanse minister van Financiën, de chris ten-democraat, die patroon is van deze streken (hij komt uit Potenza) en van Grottole. De dingen zijn sinds 1964 in Grottole veranderd, zegt de burgemeester, omdat hij een directe telefoonlijn naar Rome heeft en dingen voor elkaar kan krijgen. Tenminste, soms. Hij is er erg kwaad over, dat de arbeiders uit het noorden, die in Grottole wonen, twee keer zo veel krijgen voor hetzelfde werk als de plaatse lijke bewoners. Colombo heeft dat nog niet ge regeld. Maar de burgemeester heeft tenminste zijn telefoonlijn, wat meer is dan de mensen voor hem. Van 1950 tot 1956 werd Grottole door een communistische raad bestuurd en opnieuw van 1960 tot 1964, met de neo-fascisten in de daar- tusseninliggende periode. Klaarblijkelijk heeft men de laatste keer voor de christen-democraten gekozen, omdat men vond dat geen van de beide anderen iets voor een gemeenschap met al zijn tradities en moeilijkheden kon doen. Het feit dat een van de vroegere communistische burgemeesters, kort nadat hij van een christen democraat een baan had gekregen als concierge bij een kwekerij ook christen-democraat werd en een paar van zijn trouwe volgelingen zijn voorbeeld volgden, heeft er misschien ook iets te maken gehad. Ook misschien het feit. dat in de jaren voor de laatste verkjezing 800 man, die aan de onderste trede van de sociale ladder in Grottole stonden potentiële com munistische kiezers op zoek naar werk in Duitsland vertrokken zijn. Men zegt dat er nu 250.000 Italianen uit het zuiden in de Bonds republiek zijn. Drie rn.iljoen anderen zijn sinds 1951 naar het noorden van Italië vertrokken. Geen ideologie In zijn prachtig gerestaureerde pastorie, de eerste vrucht die men heeft kunnen plukken van de verkoop dooi' de kerk van een zestal huizen, terwijl er plannen voor een sociaal cen trum bestaan, vertelt don Arcangelo, de priester, vriendelijk en met bezorgdheid over zijn mensen in Grottole. Op de kansel doet hij geweldig theatraal tegenover de signorinas en hun bam bini. Maar hier is hij redelijk. De communisten in de stad, zegt hij, kennen geen ideologie; zij zijn leden van een protestbeweging en zij hebben veel om tegen te protesteren. Sommigen van hen wonen de mis bij, gaan te biecht en komen naar het lof. Zij trekken zich van hem terug, wanneer de politiek ter sprake komt, maar anders kan men hen niet onderscheiden van de andere mensen in de stad. De mensen in Grottole, zegt hij, zijn allemaal arm en hebben nooit de moed gehad om te vragen wat ze wilden hebben en ze hebben daar eeuwen lang rustig met de armen over elkaar gezeten zonder op iets beters te hopen. Don Arcangelo bidt, dat dé kinderen die van school komen een geest zullen hebben, die er tot op heden in Grottole niet heeft ge heerst. Hij verlangt naar de dag waarop de nieuwe banen die in de stad vrijkomen niet al leen naar de mensen zullen gaan, die bij de verkiezingen de heersende partij steunen. „Chia miamo tata chi ci da il pane", zegt hij, de man die hun brood geeft noemen zij vader. Dan gaat don Arcangelo naar zijn kerk terug, waar de signorinas naast het geweldige portret van de Paus knielen en naast de pilaai' met een aanplakbiljet voor het wereldleprozenjaar. En worden zij getroost door het eeuwige middel van de Kerk tegen ziekten de herinnering aan het feit, dat er altijd wel iemand is die er nog slechter aan toe is dan jijzelf: misschien nu, op dit ogenblik, in Grottole. Maar niet veel langer. GEOFFREY MOORHOUSE (Copyright The Guardian/Binnenhof/Leidse Courant.) Bari, het industriële centrum van het zuiden, verwelkomt zijn gasten met ereburger uit van de armoede in het omringende zuiden. Godfried Bomans heeft deze moeilij ke materie onlangs simpel onder woor den gebracht. „Sinds 1905", schreef hij in „De Volkskrant", „weten we dat de tijd een menselijke denkconstructie is, waarin we de realiteit, die eigenlijk si multaan gebeurt, in verleden, heden en toekomst splitsen. Enkele begaafden, terecht „helderzienden", genoemd, door braken die fictie en zagen de toekomst in het heden, waar zij pok inderdaad plaatsvindt. Dat zij hiertoe in staat wa ren bewijst niets anderd dan dat de dingen, die nog komen moeten, eigen lijk al gebeurd zijn. Of liever, dat zij zich voltrekken in een tijdloos punt, dat niet eens met „nu" kan worden aan geduid, want het heden is al een tijds begrip. Deze profetieën waren .ech ter individuele prestaties waarvoor geen wetenschappelijke verklaring bestond, tot Einstein die gaf". „Een van die voorspellingen be treft de tijd. Deze gaat krimpen naarmate de snel heid, waarmee we ons verplaatsen toe neemt. In de gewone aardse verhou dingen nemen we dit niet waar. Het is pas op de lijn, die naar de licht snelheid voert, dat het verschijnsel zich begint af te tekenen. Argonauten, die zich met een daarbij vergelijkbare snel heid voortbewegen en in die orde moeten we komen willen we buiten ons zonnestelsel iets bereiken bele ven in enkele uren de tijd, die op aar de in eeuwen verstrijkt. Dit proces is niet omkeerbaar, zodat zij werkelijk bij hun terugkeer de menselijke samenle ving, als die er nog mocht zijn, in een geheel andere faze van ontwikkeling aantreffen. Dit fenomeen is niet een produkt van de science-fiction, al maakt die er dankbaar gebruik van, maar een bewezen feit dat in het langza mer lopen van klokken in de huidige satellieten al is aangetoond, De beteke nis van de huidige ruimtevaart is nu deze, dacht ik, dat wij op de drempel staan van een époque, waarin onze onwrikbare vijand, de tijd, zo niet ge heel bedwongen, dan toch gereguleerd kan worden". Passen we eens wat cijfers ln deze beschrijving. Zoals bekend bedraagt de snelheid van het licht ongeveer 1.08.000.000 kilometer per uur. Stel eens en dit is theoretisch en prak- tich mogelijk, want het is een kwestie van energie dat een capsule een snelheid kan bereiken van 87 procent van de lichtsnelheid (The Guardian heeft dit haarfijn voor ons berekend), dan gebeurt er iets zeer vreemds met Eén dag kloktijd in de capsule is dan gelijk aan twee dagen (twee etmalen) op aarde. Bij een snelheid van iets meer dan 99 procent van de lichtsnel heid is één dag capsuletijd gelijk aan tien dagen (tien etmalen) op aarde. Dit schijnt fantastisch, maar als de theorieën van Einstein kloppen (en wie twijfelt daaraan?), dan is het zo. Geleerden hebben al berekend, dal tien jaar aan boord van een capsule met een snelheid die tegen de licht snelheid aan zit gelijk staan met 24 jaren op aarde. In die tijd zou een capsule heen en terug naar de dichtst bijzijnde ster kunnen reizen. Twintig jaren aan boord van een ruimteschip nog steeds bij lichtsnelheden zou den 270 jaren op aarde betekenen en in die tijd zou een capsule het melkweg stelsel kunnen bereiken. Dit klinkt allemaal absurd en onwaar achtig, maar cijfers wijzen uildat de sterren binnen het bereik van de mens heid kunnen komen, Of alle technische problemen oplosbaar zijn en of.. Het zijn in feite overbodige vragen. De gebroeders Wright kwamen in 1903 57 seconden van de grond en ook toen werden allerlei (achteraf gezien) over bodige vragen gesteld en twijfels uitge sproken. Vijftien jaar geleden was een de maan in een Apolloschip denkbaar als nu de reis naai i boulevard en een skyline, die weinig doet vermoeden De reizen in de ruimte zullen voorlo pig beperkt blijven tot de planeten in de buurt van onze aarde, maar uitein delijk zullen tochten gemaakt worden door de onmetelijkheid van de ruimte, waar heden toekomst, het verleden he den en de toekomst heden zijn. ANTON THEUNISSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 13