OEGANDA VRAAGT: WAT KOMT HIJ DOEN? ?AUS PAULUS NAAR AFRIKA IP Een Kerk van scholen en zieken huizen en vaak erg klerikaal ZATERDAG 19 JULI 1969 Een van de heiligdommen ter ere van de martelaren van Oeganda. Het zijn de enige moderne heiligen van Afrika: 24 christen- hofknapen van koning Mwanga, die weigerden zich te lenen voor de seksuele bevrediging F van de koning. Zij werden levend verbrand. Van een bijzondere medewerker KAMPALA (Oeganda) Het samenvallen van de eerste Pan-Afrikaanse bisschoppen conferentie met het bezoek van Paus Paulus, op 31 juli en 1 augustus aan Kam pala, Oeganda, kan men op drie manieren verklaren. Het kan toeval zijn, maar dat ;elooft niemand. Er is geschreven, dat de jisschoppen bijeen komen ter ere van het pauselijk bezoek, maar dit lijkt op zijn minst twijfelachtig. Insiders in Afrika's kerkelijk leven draaien de zaak liever om verklaren heel zeker te weten, dat de Paus naar Kampala komt op het moment dat en omdat de Kerk van Afrika zich duchtig begint te organiseren. In elk geval is de bisschoppenconferentie uit gesteld tot het bezoek van Paus Paulus. En 'el „op voorstel van Rome", vertelde ons de lirecteur van het internationaal pastoraal in- itituut in Gaba, waar de conferentie gehou den zal worden. Het idee van een Pan-Afrikaanse bisschop- lenconferentie", zo vertelde deze man, „is uit jegaan van kardinaal Zoungrana van Ouaga dougou (Opper-Volta). Hij wilde zoiets als de IEL AM (de Latijns-Amerikaanse bischoppen- «nferentie). Hij legde zijn plan voor aan de LMECEA, waarin de nationale bisschoppèn- ïonferentie van vijf landen, namelijk Oegan- la, Kenya, Tanzania, Malawi en Zambia, zich lebben georganiseerd. Dat zijn samen 74 lisschoppen. De AMECEA heeft sinds twee een gemeenschappelijk pastoraal insti- uut: het reeds genoemde instituut te Gaba. )it kreeg de opdracht de agenda op te stel- voor de Pan-Afrikaanse conferentie. )e geplande datum was 11 tot 14 april 1969... otdat er een hele lange Amerikaanse monseig neur van het Vaticaan poolshoogte kwam ne- Ook in Gaba. Korte tijd daarop werd hgt bezoek van de Paus bekend gemaakt en werd Gaba verzocht de conferentie tot op dat tijdstip uit te stellen. Men verwèfóHt dat de conferentie van Gaba een spiegel van de Afrikaanse Kerk wordt. Alle voorzitters van de nationale bisschoppen conferenties zijn uitgenodigd dat zijn er 23. De directeur van het instituut te Gaba, tevens gastheer: „Het is deg sterkste concentratie van de hele wereld. Europa heeft 22 bisschoppen conferenties, (inclusief Oost-Europa red.) en Zuid-Amerika 24. Deze twee zijn al aardig op weg een blok te vormen. Nu begint ook Afrika zich te concentreren. Ik geloof dat bepaal de mensen in Rome deze ontwikkeling met angst in het hart volgen". Die concentratie tot één Pan-Afrikaanse bis schoppenconferentie staat ook op de agenda in Gaba. Met name wil men proberen een perma nent secretariaat op te richten. Er zullen com missies moeten worden ingesteld die bepaalde actuele problemen bij de kop nemen. Enkele van die problemen, tevens agendapunten: het ambt in de Kerk, het probleem van gehuwde priesters, gehuwde diakens, priesteropleiding. Verder wil men praten over het christelijk ge zinsleven en het Afrikaanse gebruik van de bruidsschat. Ook de sociale taak van de Kerk komt aan de orde, met name het immense probleem van urbanisatie. Het is bekend dat de Afrikaanse kerk, een typische „plattelandskerk", weinig greep meer heeft op de jonge stadsbevolking. De kerk van Afrika lijdt dan ook steeds ster ker aan het verlies van de intellectuelen en de studenten. Er wordt al wel iets gedaan. Zo be sloot onlangs een vergadering van 26 bisschop pen (van Centraal-Afrika en Kameroen, Gabon, Congo-BraZzaville en Tsjaad) tot de oprichting van een beweging voor katholieke studenten en intellectuelen, die op nationaal niveau moet gaan werken. Hoe weinig de Kerk in de Afrikaanse steden aanwezig is, illustreert de situatie in Kampala zelf al voldoende: 'n kerkgebouw, en daar ko men dan nog voor 50 Indische zakenlui. De Afrikaanse Kerk is in feite een Kerk van de scholen en ziekenhuizen. En hiermee nam de Kerk zelfs menige monopolie-positie in. Nu worden onderwijs en medische zorg meer en meer de zaak van de verschillende regeringen. Werkloosheid Andere sociale problemen hebben zich aange diend: werkloosheid onder de jeugd, die de Kerk zelf heeft opgeleid (jaarlijks komen er alleen in Oeganda 65.000 jongens van 12 jaar zonder verder onderwijs en zonder werk te zitten), verval van stamtradities, vooral in Aartsbisschop Emmanuel Nsubuga van Kampala, die het pauselijk bezoek tot 'n one-manshovv dreigt te maken (rechter foto). het huwelijksleven doen, velen spreken van een morele chaos (tachtig procent van de hu welijken in Oeganda zou onwettig zijn); pros titutie, een arbeidersproletaria dat zich niet mag organiseren in vakbonden, woningnood in de steden, onmenselijk lage lonen (daglonen van 70 cent). Er zijn in Afrika progressieve bisschoppen die dit beschouwen als een uitdaging aan de Kerk. Van de andere kant meent echter menig bis schop en priester nog ongestoord te kunnen doorgaan met vroom de zegen te geven, een lang Latijns lof te houden en flink te bidden met het Marialegioen, zonder zich iets aan te trekken van de armoede in de slums. „De Kerk zegt de mensen niets meer", zei ons Jon Dilworth, een Schotse Graallady, die al veer tien jaar als sociologe in Oeganda werkt en ook ervaring heeft opgedaan in Ghana en Ni geria. Het „aggiornamento" van de 34 miljoen ka tholieken in de Kerk van Afrika is waarschijn lijk moeilijker dan waar ook ter wereld. Hier betekent de nieuwe tijd, als nergens anders, een ware breuk met het verleden. De afstand tussen de ongeletterde massa en degenen die eerlijk de Kerk in deze tijd op haar waarde proberen te toetsen, is immens groot. De Afrikaanse priester en missionaris is in zijn parochie met een gemiddelde doorsnee van 75 kilometer en 35 buitenposten zo over stelpt met werk, dat hij aan enige bezinning niet toekomt. Bovendien verloopt het contact tussen priesters en bisschoppen in Afrika om psychologische redenen (blank-zwart) maar niet minder om technische redenen (de af stand) erg moeilijk. Als de vernieuwing in de Kerk van Afrika toch moet doorzetten en die kerk mag daar niet aan wanhopen dan is dat vooral het werk van de pastorale en catechetische insti tuten, die de laatste jaren her en der zijn opge richt: in Kinsjasa, Gaba, Jinja, Tabora, Abid jan, Ibadan, Yauaounde, Lumbumbasji en an dere. De werkwijze van deze instituten komt hier op neer: in cursussen van een jaar na denken over het werkelijke resultaat van 100 jaar kerstening, over de waarde van de Kerk voor Afrika, over nieuwe methoden. De bezin ning, die van deze instituten uitgaat zou zijn vruchten moeten afwerpen op de komende Pan- Afrikaanse bisschoppenconferentie. Men kan dit een brandpunt van ideeën noemen over hoe de Afrikaanse Kerk er in de toekomst komt uit te zien. Een dergelijk brandpunt van onderzoek en idee- en kan ook de grote tentoonstelling „Christ in Afrika" zijn, die ter gelegenheid van het pau selijk bezoek wordt opgebouwd in het Lugovo- Oeganda zeven jaar onafhankelijk Tussen enkele grote meren in Oost-Afrika, het Victoriameer, het Albertmeer en het Edwardmeer, ligt de sedert zeven jaar onafhankelijke republiek Oeganda- Het wordt uitsluitend door land omsloten en heeft geen rechtstreekse verbinding met de zee: het grenst aan Soedan, Kongo-Kinsjasa, Rwanda, Tanzania en Kenia. Van de rond acht miljoen inwoners vormen de Bantoevolken de grote meerderheid. Daarnaast leven er Hamieten, Niloten en Soedannegers, enkele tienduizenden Aziaten en een groot aantal vluchtelingen uit buurlanden. Het grote Boegandarijk, een van de vier vorstendommen, die bij de onafhankelijkheid een federatie aangingen en samen Oeganda gingen vormen, had al tijdens het Britse protectoraat een vrij grote autonomie. Maar de huidige president dr. Milton Obote slaagde erin alle vier koninkrijken te laten versmelten, de koningen aan de kant te zetten en zelfs de machtige stam van de Baganda hun eeuwenoude hegemonie te ontnemen. De Kdbaka van Boeganda, sir Edward Mutesa II, zocht asiel in Engeland. Sindsdien is de situatie tot rust gekomen. Het land is verdeeld in zeventien districten, en de namen van de oude koninkrijken zijn slechts blijven bestaan als bestuursgebied. Het land, dat zich in de toekomst waarschijnlijk zal ontwikkelen als ideaal vakantieland vanwege zijn heerlijke temperaturen, zijn prachtige natuur en politieke rust, leeft vooralsnog van de landbouw, waarvan negentig procent van de bevolking afhankelijk is- Koffie, katoen, thee, suiker en tabak zijn dan ook de handelsprodukten, twee eerste tachtig procent van de exportwaarde vertegenwoordigen. De industrialisatie komt langzaam op gang, zeker ook in verband met de ligging ver van zee, het gebrek aan ondernemers, eigen kapitaal en een lokale markt. Na hun schooltijd zijn de kindeptn vaak zonder werk, zodat tienduizenden in de steden rondhangen. De Kerk in Oeganda, die zich tot op heden vooral heeft toegelegd op ziekenverzorging en onderwijs, begint haar greep op deze jeugd te verliezen. De aartsbisschop van Kampala is een besluiteloos man, die afhankelijk is van de machtige mannen van zijn stam, de Baganda. Hij krijgt de rol opgedrongen van de verdreven Kabaka en gebruikt die voor de vergroting van de macht van de Kerk, een triomfale Kerk, die geen ruimte heeft voor moderne begrippen als inspraak of decentralisatie. stadion te Kampala. Deze zaak is in handen van de religieuze instituten. Zo'n tentoonstel ling pleegt een „image" over te brengen. De organisatoren van deze expositie hebben geko zen voor de idee van de sociale Kerk, niet triomfalistisch, geen hiep-hiep-hoera over het grandioze missiewerk in het verleden, weinig statistisch bewijs-materiaal. Men probeert slechts een antwoord te geven op de vraag: wat betekent Christus voor de Afrikaanse mens, vooral in zijn noden? De expositie is bovendien oecumenisch opgezet. Een derde brandpunt van bezinning vormt de opzet van de plechtigheden op 31 juli en 1 1 augustus. Een veeg teken vonden wij in dit verband hoe een seminarist ons stralend kwam vertellen dat hij hoopte door de Paus priester te worden gewijd. Vele anderen hopen dit juist niet. Maar het feit dat verschillenden weer direct aan zo'n priesterwijding denken, toont aan hoezeer de Kerk van Oeganda en in grote lijnen van Afrika nog sterk kleri kaal is. Alle aandacht is gericht op het heiligdom van de martelaren van Oeganda. Een missionaris zei ons niet zonder bitterheid hierover: „Ja, de Paus heeft bij de heiligverklaring van de martelaren 100.000 gulden gegeven voor een nieuw heiligdom. Dat was al in 1964. Er is nog steeds niets met dat geld gebeurd. Nu wil hij er wat haast achter zetten. Dat is ook een van de aspecten van zijn „bedevaart naar Afrika". Waarschijnlijk zal de Paus niet veel meer kunnen doen dan de eerste steen leggen, zij het dan symbolisch. De Paus had natuurlijk evengoed (letterlijk voor hetzelfde geld) een eerste steen kunnen leggen voor een sociaal centrum of voor een landbouwschool, zo'n heiligdom bouwen en inwijden is nu een maal nog typisch voor de Kerk van Afrika. Velen maken zich zorgen over de indruk die de Kerk van Afrika zal maken. De Kerk treedt nu immers voor het forum van geheel Afrika, waar de katholieken slechts een min derheid vormen van iets meer dan 10 pro cent. Zij treedt voor het forum van protestan ten. van mohammeddanen, van regeringen. Wat zullen die denken van een Kerk, die bijvoor beeld Latijnse plechtigheden uitzendt via radio en tv? Van een Kerk. waarin een stel blanke monseigneurs nadrukkelijk op de voorgrond treedt? Van een Kerk die alleen maar pries ters op de beeldbuis laat zien? De kerk van Afrika evolueert momenteel van blank naar zwart: de meerderheid der bis schoppen is reeds Afrikaans en ongeveer 30 procent van de priesters zijn Afrikanen. De ze kerk evolueert van sacramenteel naar meer sooiaal. Van Romeins-Latijns naar een kerk gebaseerd op de Afrikaanse cultuur. Van Ro me-gebonden naar een ooncentratie van loka le Afrikaanse kerken. Deze evolutie gaat gepaard met crises en een zekere chaos. „De kerk", zo zei ons een gods dienstleraar, „is niet meer geloofwaardig voor de moderne Afrikanen". En dat is deze dagen toch wel een kernprobleem: zal de kerk van Afrika zich geloofwaardig kunnen maken in de feestroes, waarin de Paus in Kampala ontvan gen zal worden? Velen zijn bang of zijn er al zeker van dat dit niet het geval zal zijn. Juist om zich ge loofwaardig te maken in deze tijd, komen de Afrikaanse bisschoppen samen in Gaba. En daar ligt het zwaartepunt. Of dit in werkelijkheid ook zo zal zijn, hangt ook in grote mate af van de bemoeienissen vanuit Rome. De organisatoren van de confe rentie proberen de invloed zo gering moge lijk te houden. De conferentie begint drie da gen voor 't bezoek van de Paus. Deze zal slechts op 31 juli de slottoespraak kunnen houden. Toch lijkt het onvermijdelijk dat de voor Afri ka in feite veel belangrijkere bisschoppencon ferentie geheel in dc schaduw zal komen te staan niet alleen in dc berichtgeving in de wereldpers, maar ook in de aandacht van te veel bisschoppen zelf en dat aller ogen slechts gericht zullen zijn op de belangrijke gast uit Rome, Paus Paulus VI. Het pastoraal instituut voor oostelijk Afrika, waar de eerste Pan-Afrikaanse bisschoppenconferentie wordt gehouden. Het poleis van aartsbisschop Nsubuga, waar de Paus zal verbleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11