de pier „NIET MET 20/100 EN ZO'N HAAK; DAAR LEG JE EEN SCHIP MEE VAST kamsteeg Chitty Chitty Bang Bang: bont verhaal met Dick van Dyke voor de limerick van de week een polaroid land camera (f 129.-) cadeau! zrrjKr-. On (t) roerend Een spook- piraatals maat Blow Up Het geheim Prolongatie tfJDAG 18 JULI 1969 DE LEIDSE COURANT PAGINA 1 Een middag met viskampioen Jan van Loon langs de Zijl Foto's en tekst: Egbert van Keulen Pijlsnelle LIDO V Hit vfrhaal ilm-voor-het-hele-gez ioor «le schepper van r deze ia g aknntie iclirevei mes Bond. Ian e geschiedenis van gemaakt, niet een verhaal in een verhaal. Chitty Chitty ete. is een afge dankt racemonster uit 1910, dat de va der van twee lieve spijbelende kinderen, Jemima en Jeremy, voor 30 shilling enige jaren terug op de markt verscheen: Wonderful Lifei. Ook daarvoor had zij reeds duidelijk gemaakt van goede film huize te komen. Zij onderstreept haar faam in deze film nogmaals, zodat zij er mede toe bijdroeg dat ..Het geheim van de Witte Non" voor 18-jarigen en oude ren aanbevolen kan worden. reactie en getraind oog EIDEN Jan van Loon is 57 lar Dat geef je hem helemaal iet als je hem naar een viswater engt. Hij heeft dan een pijl- lelle reactie en een goed ge- aind oog, dat het dobbertje bij e felste zonweerkaarsing in het ater toch blijft zien. Al zijn han- elingen verlopen soepel en vlug: et armgebaar waarmee de klomp oer in het water wordt gegooid irecies in een cirkel), de manier aarop het vlokje aan het haakje evestigd wordt of waarop de vis an de lijn wordt gehaald, lij is een sportvisser, die respect ifdwingt bij elke toeschouwer, een visser 'die je geen atjn vertelt: ,,Dat zijn sensatie* cheppers; die jongens die zeg en dat ze tien pond paling heb- ien gepeurd op een nachie Nou leneer, stuur die maar naar ouwe sn toe, hoor. Want ouwe Jan weet /at peuren is. Als sportvisser kan zeggen dat ik dertig jaar lang i de stroperij heb gezeten, mijn ader was een echte stroper; ik en er in opgevoed ?h naar de Zijl. Het is hloed- ar dat is' riet erg vertelt Jan on me: „Kijlc. die hitte heeft ir gaat het toch gaan de brug over en hij kijkt n naar het water. Wijst dan dat e „daar" moeten gaan zitten. ..Daar" i recht tegen de zon in met de. wind (op ie. handen), moet kiezen hè uit veel dingen, er ligt wat vuil en er groeit wat otterblom. daar zwemt altijd wel een 'erwijl hij zijn hengel te voorschijn nalt en zijn tuigje in orde maakt zegt is: „Als je een kameraad van hebt beloofd dat je een maaltje pa- ig bij hem zal brengen, dan kan je ze. nachts nooit vangen. En je zal het i. dat ik me handen rol krijg brood zrjn pemmetje. Zijst t door zijn kinderen gemaakt. Hij zegt dut ie niet meer kan meekomen op een wedstrijd doordat hij veel last van zijn arm heeft en van zijn nek; ,J)aar door verspeel je veel vis; me zoons meneer, die moet u zien vissen. Dat hou je niet voor mogelijk, maar het is net of de vis aan der lui liakie vast zit." Hij kijkt meewarig naar zijn pennetje, schudt even met zijn hoofd: „Ja. me jongens zijn geweldig." Wie dat zijn* Me zoons en me dochters zijn me jon gens." Hij vertelt weer over de Wedstrijd van afgelopen zondag „Ja door die versle ten arm, moet je korten gaan zitten en dat is voor vijf minuten n iet zo erg. halen lit." arm' lij gaat -op zijn stoeltje zitten-, kijkt de lucht en zegt dat er wel „wat. on weder" zal komen, dan grijpt hij •en plastic zakje waar tarwebrood il: „Ja, het is gewoon tarwebrood, gooi er geen rommel in en me oons ook nooit. Een kennis van me trtelde es dat. ie er eau de cologne ideedmaar ik niet hoor. meneer. effe voeren." En de klompjes ge- ed tarwebrood vallen prachtig in zondag ben i sen, doordat zwaar werd, weg op de vee mijn teveel, al die jare garen zal je mij Even brood vo tigen; Inwerpe beweging. Dat vinden ivij het mooiste van de he le sport hè, dut je niet met twintig- li onderste garen gaat zitten of zo dat eh.... doene de oudere mensen nog wel en dan met zo'n heel grote haak en maar proberen die vis te vangen. Daar kan je een schip mee aan de kant krijgen; mij interesseert dat niks of die vis ligt, daar geef ik niets om. Ik ben nu geen stroper meer. Ik gooi ook altijd alles terug, soms in de winter maanden wil ik nog weleres bakken". Terwij1 hij zit te praten sabbelen de l isjes aan het vlokje brood. Ik zit ook naar het dobbertje te staren. Hij haalt op. Ik zag het pennetje niets eens be wegen: „Kijk meneer dat noemen ze een posje. Dan heb ik net toch niet goed genoeg gepeild hoe diep het was. Het. vraagt ook een ontzettende preci siet eit. Het hangt van de centimeter af, een paar centimeter te ondiep kan maken dat je niks vangt. Het ligt eran hoe de vis ligt soms ligt ie wat hoger, laten we zeggen met het oog op de na tuur. Kijk brasem bijvoorbeeld kan je over de grond vangen, maar hij doet het ook run de grond. Ik vis nu van Lekker beest En dan gingi senheim en Li grootmoeder jaar toen ging ik met ir de ringvaart lopen. we zitten tussen Sas- in, en daar woonde mijn haar kreeg ik opa i dan gingen we dat grapje twintig kilometer lopen. Kijk me neer deze hangt eraan. Dit is een lek ker beest hè. En dit noemen ze een voorn. Deze is mooi op maat. Die moet je hebben op de wedstrijdenZo, ga jij maar weer lekker zwemmen." Even een plonsje, een glinstering van een wit. buikje en de vis is weg. „Vroeger dus hè, toen heb ik het alle maal zelf geleerd: ilc zeg ook nooit te gen me zoons hoe ze het moeten doen. Je moet ze zelf opzoeken, dan leer je het. Tijdens een wedstrijd zeg je ook niet: „Joh je mot het zo doen. Niks i de lij\ Er spartelt weer een Een snijertjr. ,,Nou. dat heb je natuur lijk niet gezien hé. Als je naar mij kijkt kan je dat ook niet zien. En als ik zeg: „Kijk es meneer, daar gaat ie", dan ben ilc te laat. Ik moet meteen slaan". Hij gooit de vis weer weg en priemt een vlokje aan de haak, ziciert de lijn op de plaats. Ondertussen praat Jan van Loon rustig door, hij is on verstoorbaar. „Soms kan ik dat wel zeggen, als ik weet dat er een mooie ris zit, dan geeft dat niks, dan kan ik em ook wel laten lopen. Maar zo gauw ie er aan zit slaan. Je mag niet geven, dan ver speel je hem.Kijlc, ziet u, nou hangt, er een aan hé. Dit is maar'n kleintje die tellen niet mee in een strijd." Weer dezelfde handelingen, het gebeurt vliegensvlug, maar niet gehaast-. „Kijk, daar gaat ie weer nou zal ik hem eens laten gaan .Nee ziet u dat moet je ook niet. doen. Nu is het vlokje weg i je i Er komt „O, die woont i roeiboot de Cornelia Schuyt- laan, nou hij is niet zo'n kleinigheidje/ hij is wel een knaap hoor. Hij is een geweldenaar in die vishengel. En ik hsb zelf knap mee kunnen komen, in vroe ger tpren w sa, tnaar die arm hA, Zelfportret Jan van Loon Jan van Loon is een echte onver valste visser en peurder. In Lei den is hij onder de sportvissers een beroemdheid. Als hij iets ver telt doet hij dat op een onge dwongen en makkelijke manier: hij neemt geen blad voor zijn mond. Hij wil visser zijn en niets meer, maar vooral ook niets min der. Hij pretendeert niets, hij is daar te bescheiden voor. daarom vond ik het leuk om zijn taal door te geven, zoals hij het me vertelde; dat tekent hem, of lie ver hij tekent zichzelf. Het is een zelfportret van Jan van Loon. E. v. K. i dat ik het lie lui had- zaad in het hoofd, het Duits iog uitvinder (van ei met braatworst bakkende ontbijtmachines onder meer) en gaat dus meteen aan de slag om (JO^Ci Chitty weer rijwaardig te maken. 1 1 TRI A MOM TRIANON Bertram! in On (troerend Dat lukt, zodat het gezin uit picknicken I <ioed", is een giller, .je blijft lachen. Het 'mer aoai'dè Maar il- was wel aoed van g'aat aan zee- Tijdens die picknick ver- is een film, die ontspant, behalve de de I-aart at man. Want w schrikt telt Potts een meeslepend verhaal, ge- lachspieren. Het is typisch io'n vakantie- kapot" ïnspireerd op een naderend schip. Er film, waar je op zit te wachten, ook al Ha nu heb ik hem toch. Kijk es, wat bevinden zich piraten op het schip dip is men doodmoe, dan kan men deze film het gemunt hebben op Chitty. I gerust nog even gaan zien. Het is een De vloed schijnt hen te helpen, want de j weinig origineel en ook geen sterk ver- Chitty staat opeens bijna onder water, haal dat voorgeschoteld wordt, niaar dat i toch. Kijk ei beestje. Een pracht plaar. Die houdt ivel een 2 '/2 rei Maar ik kom toch te kort bij deze jon gens lioor'. Hij vertelt dat er de avond revoor een man in de Zijl zat te vis sen die het in geen dertien jaar ge daan had. „Die man zat te suffen, hij zat daar toch een paar vissen te ver spelen. Maar als ik hier vanavond ga zitten, kan u wat mee naar huis ne men hoor, en geen kleintjes, zoals deze weer. Ilc geloof dat ik maar er es wat dieper ga zitten." Hij peilt, schuift het pennetje een cen timeter of zes hoger en gooit weer in. De vis begint meteen. „Tsssi. Helemaal erg Jan, nou moet je even daarmee kappen jongen. Ja, die vissen zijn slim hoor. Even gaan kappen, want het gebeurt mij niet zo erg makkelijk dat ik zo'n rotkreng van een visje er ook niet aan weet te krijgen. Nou meneer, als dat zo door gaat, dan kan je mij wel in het water gooien, want ik ken toch geen slag zwemmen. Tsjonge. Jan toch." ven de maat). Mooi visie maar in een wedstrijd moet-ie dat hakie toeli niet zo'n end in slikken. Daar raak je allemaal tijd mee kwijt. Ver dorie, nu heeft die vent van gister avond m'tl slokertje nog. Maar ik heb een ander apparaat, dat is van mijn dochter om d'r ogen mee te bewerken, voor de haartjes, weet u wel. Zo. me neer die kan weer gaan zwemmen hoor. Dat beessie noemen we een scheermes. Hij gaat wel veel op mij lijken. Ik ben ook zo'n kreng. Hii heeft alleen geen uilebril op". Jan van Loon zit vol verhalen. Hij kan een middag blijven vertellen. Hij vindt het jammer dat er peur- aktes in sommige wateren zijn in getrokken. Hij kan schelden op de mensen van de snelboten, zij ha len veel fuiken leeg en daar krij gen de peurders de schuld van. Hij kent alle viswateren in Leiden: „Je kan het zo gek niet denken of ik weet wel waar het ligt en wat er zwemt." Vroeger zelfs viste „de oude", zoals z'n vrienden hem noemen, tot aan Gorkum. In twin tig minuten hengelen liet hij me zo'n vijftien vissen uit de Zijl zien. Geweldig, zo'n visser. Dan toont de wagen zijn onvermoede I mag «ie pret niet drukken, eigenschappen, hij blijkt te kunnen ver-I anderen in een boot en ontsnapt aan kon" 21baa",°" het kanonvuur van de piraten Als late, "P'^S f W ft P'«8' de twee door Bomburat uitgezonden spi- sf pen. Als de vermetel, man op.lag onnen bij vergissing een veel oudere Orefl gekregen, vraagt hij om de hand vader van de uitvinder, oni- vi"> fitter De dochter I. eljn doch- door hem per Zeppelin met hüis- ter met. ia zrpr dochter weer wet i. rijn I dochter weer niet. Zo gaat het ook met de bruidsschat, met de masseur, met de bediende en met de vrouw van Bertrand i Louis de Funès), kortom er komen zo veel ridicule situaties in de film voor. Potts. Van kilo „In de oorlogsjaren heb ik es een keer een paling van een kilo aan de peur- stok gehad. Ja, hg woog twee pond. En die heb ik toen verkocht aan een vrind van me. J<i, w<jjik. die vent die. verging natuurlijk bblr iiflii de honger. Ik ging altijd met m'n vader, die was een stro-per, nou meheer een eerste klasser, hoor. Hij heeft toen met me eens een snoek van 25 en één.van 27 jiond gevangen. Ze smaakten goed, me neer. Hup, weer zo'n voorntje. Ziet u die beestjes maken veel meer spats, doen alle voorntjes.Maar in de oor log peurde ik veel, nu vind ik liet niet zo leuk meer. Als er dan 's nachts al die bootjes liggen en de één steektdan een sigaretje ov Maar ik heb me wel eens een beroerte geschrokken. Het was in augustus. En ik had er maar weinig puf in om naar Duitsland ge stuurd te worden. Nou kan ik ze nog niet luchten of zien, die Duitsers. Ik zat er op een nacht onder zo'n brugge tje een paar alen te vangen. En daar komen die Moffen weer an hè, en ik denk blijven zitten in dat donker hè, maar die vent zet er toch een dot licht op me zeg ilc u, en ik ben niet in dienst geweest dus ik heb geen verstand van wapens, en die vent richt dat ding op Me. Ik denk: Nou is het gebeurt Jan". En terwijl voel ik een aaltje rukken hè, dat ding zat er al een paar minuten je en al op te takelen, probeert Chitty de luchtballon bij te houden en raasl over de rand van een rots heen. Tot op luchting van de vier inzittenden spreidt de auto dan vleugels uit in plaats van neer te storten. Het gezelschap beleeft er een onplezierige tijd. Potts wordt ge speeld door de immer amusante Dick van Dyke. LUXOR „De onzichtbare man" zoals onnavolgbaar beschreven door II. G. Wells, maakt bij de filmindustrie nog «teeds school. Het thema is dan ook hij- na onuitputtelijk. Ook genoemde film is kennelijk hierop geïnspireerd. Een twee honderd jaar geleden is de kaperkapitein Blackbaard (Peter Ustinov) voor de kust van het stadje Codolphin met zijn schip tot zinken gebracht. Van de scheepsresten hebben zijn nako melingen I Blackbeard was tien maal ge- EGBERT VAN KEULEN j ttouwd!) een herberg gebouwd, die ech- 1 ter moet verdwijnen om plaats te maken voor een casino van Silky Seymour, plaatselijke proleet. In een laatste poging de herberg te redden, organiseren de na komelingen een verkoping van antieke voorwerpen om de dreigende ondergang af te wenden. Juist op de avond van verkoping komt er een nieuwe gast. Steve Walker, de nieuwe coach van atletiekploeg van Godolphin. Hij koopt op de veiling eenbeddep.an die zou heb bed toebehoord aan de laatste echtge note van Blackbeard. Door een ongeluk je breekt de steel en er komt een doku- ment uit tevoorschijn met toverspreu ken. Voor de aardigheid probeert Steve een spreuk en dan verschijnt de geest van onze kaperkapitein. Hij zal pas rust vinden als hij eerst een goede daad ge daan heeft. Hoewel Steve er in het be gin niets voor voelt, besluit hij tóch Blackbeard te helpen deze goede daad te stellen. De ex-piraat weet zelf name lijk niet hoe hij het moet doen. (Advertentie) 'n heerlijk® vacantiedag boven zee Uitkijktoren 4!i boven zee - Onderwaler- wonderlan' ,c Amusement] neFHrdstones n< -KinderspeM*"08 -/.cehengelspoi dat je die paar kleine dingen i neemt. Als iemand een mop vertelt hoeft het geen groots verhaal te zjjn als het maar grappig is. centrum van vermaak scheveningen i REX Heeft men met een non te ma- i ken, ja of nee. Voor deze penibele kwes- j tie ziet Scotland Yard zich geplaatst. Plen antwoord op deze vraag geven, zou I alle spanning aan deze film ontnemen. I Wel kunnen we zeggen dat het een aan trekkelijk verhaal is geworden met o.a. I Susan Hampshire tegenspeelster o.a. van Cliff Richard in de vakantiefilm die CAMERA Een kijkje in het Jachtige, waanzinnige Londen: Blow Up. En met name wordt dan een jonge modefoto graaf gevolgd, die bijzonder opportunis tisch handelt. Geen vooropgezet schema, geen uitgestippelde plannen, maar echt voor de voet wegwerkend. Hij wordt ge volgd op zijn rumoerige weg door de stu dio. waar hij als een bezetene met zyn fototoestel door de vertrekken holt. Zo verdiepc is hij in zijn werk. dat hy zo nu en dan onderbreekt voor wat losban digheid. dat hij zyn fantasie wat al te zeer de vrije loop geeft. Als hij in een park een paartje (een oudere man met een tamelijk jonge vrouw) met zijn ca mera verrast, stuift de vrouw veront waardigd op. Zij is bang voor compro mitterende foto's en smeekt de fotograaf zijn foto's af te staan. Al vorens dat ge beurt ontstaat er een vrij langdurige af faire. De vrouw onderwerpt zich geheel en al aan de wil van de jongen teneinde de foto's te bemachtigen. Als deze ver houding zijn slot beleefd heeft ontdekt de fotograaf op een der foto's een vreemd object: Hij vergroot het uit en meent dan een lijk te kunnen onderschei den:'Later spoedt hij zich naar het park waar hij inderdaad het lichaam van een vermoorde ziet. In werkelijkheid is er echter niets aan de hand, en de schijn werkelijkheid wordt dan prachtig geac centueerd door pantomimespelers, die een partijtje lawntennis spelen. Een vreemde gewaarwording voor de foto graaf. die op datzelfde moment beseft dat hij zich te veel heeft laten meesle pen door zijn fantasie. Keuring 18 jaar. „Oh lieve John" heeft Studio voor de tweede week op het programma staan. „Kare John", een Zweeds pro- dukt van Lars Magnus Lindgren. met in de hoofdrollen Jalr Klule en Christina Schollin, is rijk aan melancholie. Droef geestigheid van twee mensen, die bei den een mislukt huwelijksleven achter de rug hebben en tezamen aan 'n nieu we, betere toekomst willen gaan bouwen. Keuring 18 jaar. Een giraffenechtpaar uit Waasenaar wou rijles gaan nemen zonder gevaar. Hun kinderen zeiden: ..Een hals leert nooit rijden" Maar in een Volkswagen speelden ze 't klaar. Ingezonden door: G. Lammers-Deelstra, Ruysdaelstraat 95, Alphen. OEGSTGEEST GEVERSSTRAAT 80 LEIDERDORP V. D. VALK BOUMANWEG 2 VOORSCHOTEN HOFWEG 89 (a. d. Voorschoterweg). Er zijn veel mensen, die graag limericks maken. Kamsteeg biedt hen elke week een kans een prachtige Polaroid Land Camera te winnen. Dit „Klaar-terwijl-u-wacht-toestel" is ook geschikt voor kleurenopnamen. Uw inzendingen moeten één van de volgende onderwerpen behandelen: KAMSTEEG VOLKSWAGEN KAMSTEEG W ATER SPORT KAMSTEEG SCHADE SERVICE KAMSTEEG VERHUUR KAMSTEEG RIJSCHOOL KAMSTEEG OCCASIONS VOORWAARDEN Uw inzendingen (U mag er zoveel maken als u wilt) diént u wekelijks vóór donderdag 18.00 uur te deponeren ln de wedstrijdbussen geplaatst in de showrooms van onze bedrijven te Oegstgeest, Leiderdorp en Voorschoten. Uw inzending s.v.p. in een gesloten enveloppe met daarop uw naam, adres en e.v. telefoonnummer. Deze wedstryd eindigt op 24 Juli 1969. Een deskundige jury wijst wekelijks de beste limerick aan, die steeds op de daaropvolgende vrijdag op pagina 3 van deze krant wordt gepubliceerd. Wij behouden ons het recht voor de inzendin gen met vermelding van uw naam te pu bliceren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 3