anders dan
andere caballero
HAIR:
S)a£euise(EouYant
„Doe het zelf musical
die aan eigen
succes kapot gaat"
SCHEVENINGEN GING
MOEITELOOS VOOR DE
BIJL IN SÜPERSHOW
Songfestival Knokke
JURYLEDEN HEBBEN MOEITE
MET BEDIENING TOETSENBORD
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 14 JULI 1969
ADVERTENTIE
Toneelspeler en TV-acteur Jeroen Krabbé
25 stuks 1.75
Het D.C.N. en de praktische politiek
UW krant „Het Binnenhof" heeft in
zijn editie van 5 juni j.l. op de ver
klaring van het Democratisch Centrum
Nederland (D.C.N.) van 4 juni commen
taar geleverd. Hierin wordt opnieuw
blijk gegeven van een hardnekkig voor
oordeel tegen het DCN dat volstrekt in
strijd is met de feiten.
In dit commentaar wordt de hoop uit
gesproken dat het DCN wat meer prak-
tisch-politiek ingesteld gaat worden dan
tot nu toe zijn publikaties dikwijls het
geval is geweest. Dit slaat als een tang
op een varken. De belangrijkste DCN-
publikatie is getiteld: „Naar Nieuwe
Politieke Verhoudingen, 1967", (Uitg.
H. Nelissen, Bilthoven). Daarvan zijn 25
bladzijden gewijd aan de ideologische
achtergronden en 110 bladzijden aan de
ontwikkeling van een programmatische
visie op de buitenlandse en binnenlandse
politiek. Deze programmatische visie is
bovendien in een aparte brochure in
concrete programmapunten samengevat
De commentator van ,.Het Binnenhof"
kent deze publikatie blijkbaar niet. hoe
wel zij indertijd officieel op een pers
conferentie aan de pers is aangeboden.
Verder wordt in het commentaar nog
opgemerkt dat de kiezers de komende
jaren zich voor de programmering meer
zullen interesseren dan voor ideologische
beschouwingen. Dit is ook nog bedoeld
als een vriendelijke vermaning aan het
adres van het DCN, maar de laatste
die zich dit in de KVP behoeft aan te
trekken is juist het DCN. Want in al
zijn publikaties wordt erop gehamerd,
dat de tijd van het primaat van de
ideologie sec, en dus ook van christelijke
beginselen of inspiratie ten einde is en
dat het accent in de politiek is komen
te liggen op de praktische belichaming,
het praktisch waar maken van algemene
ideologische uitgangspunten en diepere
(christelijke enz.) inspiraties in program,
beleid, leiderschap en politieke stijl (zie
o.a. „Naar Nieuwe Politieke Verhou
dingen", p. 2526).
Het vooroordeeln dal sihetniDCN. ,een
eenzijdige belangstelling zou hebben
voor de ideologische aspecten van de
politiek,-:is waarschijnlijk ontstaan ppa-
dat het DCN zich in de KVP het meest
intensief en grondig heeft beziggehouden
met de part ij grondslag, toen deze aan de
orde was. De andere stromingen in de
KVP hebben zich hiervan afgemaakt met
het debiteren van wat vage slogans en
algemeenheden en zijn niet op de werke
lijke problematiek ingegaan. Op de ge
ruchtmakende partijraadsvergadering van
december 1967 was er slechts geringe
aandacht voor de problemen rond de
party grondslag, waar het toen toch in
feite om ging. Tot een werkelijk open
discussie van deze problematiek is het
□iet gekomen.
Waar het DCN ïich van 1966 af voor
heeft ingezet, is* het kritisch toetsen van
de politieke en maatschappelijke werke
lijkheid aan de fundamentele waarden
(van vrijheid, democratie, menselijke
gelijkwaardigheid, sociale gerechtigheid,
vrede, enz.), die aan onze beschaving ten
grondslag liggen. Dit is een benadering,
die de laatste jaren onder de jongere
generatie een sterk groeiende belang
stelling ondervindt.
Waar het DCN naar streeft, is de
voortdurende wisselwerking tussen
theorie en praktijk. Waar het ons om
gaat is m.a.w. telkens opnieuw theorie
(beginsel) en praktijk aan elkaar te
toetsen en de natuurlijke spanning tussen
beide te transformeren in nieuwe politie
ke ideeën en actie (Zie „Het DCN en
het vraagstuk van partijvernieuwing",
1968, p. 302). We zijn van mening, dat
deze benadering, die volkomen in over
eenstemming is met wat er in de jongere
generatie leeft, een noodzakelijke voor
waarde is om tot werkelijke politieke
vernieuwing te komen.
Wij hopen dat dit artikel zal bijdragen
tot het wegnemen van een hardnekkig
vooroordeel dat zoals uit het bovenstaan
de blijkt op een valse beeldvorming
berust.
S. W. Couwenberg (voorzitter DCN).
Wat betreft het kennis nemen uan de
publikaties van het D.C.N- kan de heer
Couwenberg gerust zijn: de staatkundig
medewerker van Het Binnenhof heeft ze
allen ontvangen en gelezen. Wellicht
wordt de D.C.N.-voorzitter nu ongerust,
omdat we ze niet begrepen hebben. Ter
opheldering dan dit: met onze gewraakte
hoop „dat het D.C.N. wat meer
praktisch-politiek ingesteld gaat worden"
bedoelden we vooral wat minder
uitvoerig beschreven visies floo/o
programmatische) en wat meer accent
op urgenties. Dit is het stokpaardje dat
we nu zo ongeveer twee jaar berijden.
We erkennen dat de D.C.N.-verklaring
van 4 juni in onze visie een stap in de
goede richting is. Wanneer dit in ons
commentaar niet of niet voldoende bleek,
dan: „Sorry, dr. Couwenberg".
NEDERLAND I
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56. 20.16)
NOS:
18.15 uur:
Tour de France
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VPRO:
19.07 uur:
Drie tekenfilmpjes
19.25 uur:
Een beetje Bonanza,
reportage
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
We will win,
met Mirian Makeba
20.55 uur:
Apartheid en
arbeidsbestel in Zuid-
Afrika
21.15 uur:
Kortweg kijkweg,
filmrubriek
22.00 uur:
Interview met
Frydrych Weinreb
22.25 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.56, 19.56. 20.16)
NOS:
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
VARA:
19.30 uur:
Coronation Street,
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
De Shadocks en de
Gibi's, tv-strip
20.22 uur:
Met de muziek mee,
amusementsprogramma
21.05 uur:
De nacht der
verschrikking, film
22.25 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
NOS:
16.00 uur:
Vakant iepr ogr amma
voor de jeugd
De met aangegeven programma's gijn kleurentelmrisieprogrammas^
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) - nckv. io.u
Stereo' Meisjeskoor met Instrumentaal sextet
18.19 Stereo: Lichte 8rammofoonmuziek. 18.3
Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama
radiokroniek over boeken, schrijvers en to
neel. 19.15 Koorzang: folkloristische koorwei
ken uit Joego-Slavië. 19.30 Steroe: Fabrieks
fanfare (gr.) NOS: 20.00 Stereo: H^land Fej
tlval 1969: Sopraan en plano, en Nederland
Strijkkwartet: klassieke muz. (Vooraf, in d;
pauze en na afloop: festivalnieuws en lnfor
matie). NCRV: 22.20 Avondoverdenking. 22.3
Nieuws. 22.40 Mededelingen. 2245 Blaasmu
ziek-vroege
- e
t gehoor: voordracht e
24.00 Nieuws.
HILVERSUM n <29
1606-1669. Spr.:
(opn.) BZN22.02 Bak (Ze) i
Bond
NOS: 22.30 Nieuws. 22.55 Nabesch
de Ronde van Frankrijk. 23.02
veertiendaags mlni-magf
flng c
t historisch a
23.25 Jazz uit
ihlef. 23.55 -24.00 Nieuws.
BRÜSSÊL NED (324 m- - 18.00 Nieuws.
18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Pf»r-
desportultslagen. 18.30 Licht programma. 18.45
Sportkroniek met reportage Ronde v. Frank
rijk 18 52 Taalwenken. 18.55 Grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 9.30
Lichte orkestmuziek. 20.
berichten e- T%-
.eerde muziek.
Nieuws. 23.45-0.30 Voor de zeelieden.
DINSDAG
HILVERSUM I <402 m) NCRV:
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op
eerste gehoor: lichte grammofoonmuziek
nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Ge
wijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Vakan-
tietips. 8.45 Voor de hulsvrouw (9.00--9.10 Gym
nastiek
de huisvrouw). 9.35
9.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
10.00 Taal en symbool, lezing. 10.15 Stereo:
Hoogtepunten utt Der Wildschütz, opera van
-ee: gevarieerd programma.
..„■t land; 12.26 Mededelingen
tuinbouw). (12.30
.00 Raden maai
•orkest:
14.00
ruisementsmuzi»
middag-i
actualiteiten;
,30 Plzzicat'
(16.00-16.
•lichting: 1-700 Muziek
°H?LVE°RSUMU n"'(129HV m) - AVRO: 7.0(
lleuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ste-
ïofoonmuziek,
Nieu-
BU1 Lichte
ofoonmzuelkT <8.30-8.33 De groent»
8.50 Morgenwijding. N.O.S.: 9.00 Ui
le reportages of herhaling N.O.S.-
mma 9 40 Muziek uit de Middeleeu-
AVRO: 10.01
klei
10.11
erzoekplatenpi ograr
vT'ws.) 11.30 Rondom
(11.55 1
progr
Voor
rsberichten.')" 1230 O vei
lichting HM
12.40 Sporirevue. u.«~
mioumaal N.O.S.: 13.30 Klein chanson.
Spiegel van België: muziek en nieuws
onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Viool
plano: klassieke muziek. 15.15. Stereo:
oepkamcrkooi
15.35 Stere
16.01
ndig^pUnospel:
16.20 Stereo:
Jazz Spectrum. Plus i
HILVERSUM III (240
- VARA: 9.00 Nieuws. 9.
pep. (10.00 Nieuw
17.55 Mededelin-
.rolijke gvarieerde visite. <12.1
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 De Ronde va
Frankrijk. 13.08 Expres: licht platenpr»
de van Frankrijk.) 15.00
Ronde van Frankrijk. 15.0
Nieuws. 16.03 De Ronde vi
Mix: licht platenprogramr
ieuws. 15.03 De
Drie-draal. 16.0<
i Frankrijk. 16.01
I. (Dit program-
7.00-17.02 Nieuw
eerbericht. De derde Man in de
Ronde, mededelingen, dagklapper
berichten voor de schippers.
programma.
Mm. "ifLOS Beursbe
richt»
delingen.) 17.
.20 Gevarieerd
4.03 Operette-
Hl!.15.00 Nieuws. 15.03 Gevi
programma^ U6.00 Nieuws.
SCHEVENINGEN Het over
donderend succes zat er natuur
lijk al bij voorbaat dik in de
slimme producenten laten de
bezoekers immers geen andere
keus maar de vraag was
alleen, op welke wijze een zaal
vol kat uit de boom kijkende
Nederlanders door de knieën
zou gaan voor het goed ge
olied oergeweld van de anti
musical HAIR. Met de voor
beelden van New York, Londen,
Parijs en Berlijn voor ogen
moest het ons weliswaar dui
delijk zijn, dat een snelle, spon
tane capitulatie de enige red
ding was, maar je weet het
nooit met het volkje, dat achter
de blanke top der duinen zijn
stugge ziel in kamgaren lijd
zaamheid bezit.
Hoe zou dat nu reageren op de on
onderbroken scheldkanonnades en
taboes verslindende artiesten van
HAIR, hoe zou zich dat houden onder
de provocaties, die de makers van
's werelds best lopende musical met
de bekende kwistige hand door hun
oorverdovend spektakel hebben ge
strooid?
Goed, je Kimt nou wel van de daken
schreeuwen dat Nederland voor het
blok zat. maar even zo goed wordt er
door de HAIR-producenten toch maar
geëist, dat wij al onze heilige tradities
onder ritmisch handgeklap ten grave
dragen. God en vaderland, kerk en
veilige lits-jumeaux, alles, wordt op
één grote, zacht vibrerende hoop ge
veegd en vervolgens avondvullend
bespot en bespuwd. En passant gaan
dan ook nog enige regerende vorsten
huizen, kerkelijke hoogwaardigheids
bekleders en praktizerende regerings
leiders roemloos door een zijdeur
linksaf. Eén en ander geïllusteerd
met overduidelijke, grotesk uitver
grote kreten en handelingen, zodat
zelfs het grootste rund begrijpt, dat
HAIR zijn inspiratie niet uit het
patronaat heeft geput. Mij dunkt,
voldoende redenen voor een waardig
protest, een ingezonden brief of ten
minste een telegram van aanhanke
lijkheid aan de koningin om er geen
twijfel over te laten bestaan, dat het
Bijtende beatgolven
Nou vergeet het maar. De zestien
honderd tempeldienaren, die gister
avond in het Scheveningse Circus
theater (een droom van een zaal voor
dit soort happenings) de bijtende beat
golven van HAIR over zich heen
kregen, hebben geen krimp gegeven-
Ze hadden hun portie muzikale has
jiesj ook aan fikkie kunnen geven,
maar ze peinsden er niet eens over.
Stralend lieten zij zich geselen door
de teksten, die als donderslagen uit
de meters hoge luidsprekers vielen,
verzaligd tolden ze ruim drie uur
rond in een mui van geluid en sid
derend licht, die geen ruimte liet voor
een ontsnapping. Een feestelijk ge
zicht, zit daar maar niet over in
Doe het zelf
Achteraf praten en uitleggen heeft
in feite weinig zin. HAIR is immers
geen theatergebeuren, waar je lekker
onderuit door je oogwimpers naar
De borden, die de spelers van HAIR
blijmoedig voor de kop houden, liegen
er niet om, maar zolang de teksten
ontleend zijn aan Engelse schuttingen
is er geen vuiltje aan de vaderlandse
in vodden, die kleine uiterst ophit
sende kirgeluiden uitstoot. De inte
gratie tussen zaal en toneel gaat zelfs
zover, dat tenslotte het publiek schok
schouderend en badend in het zweet
het podium annexeert en daar met
onblusbare animo de taak van de
kunt kijken. Mensen, die dat verwach
ten kunnen beter een deur verder
gaan en van het overgebleven geld
patat kopen. Wie toch voor HAIR
kiest, moet er rekening mee houden,
dat het grotendeels een doe-het-zelf-
musical is, die de bezoekers voort
durend in 9taat van opperste paraat
heid houdt. Men mag tot nader order
weliswaar op de besproken zitplaats
blijven, maar als uw aanwezigheid
elders in de zaal dringender gewenst
is, dan heeft men domweg te gaan.
Je moet er ook voortdurend rekening
mee houden, dat je van achteren be
slopen wordt en plotseling over de
knar wordt gestreeld door een deerne
artiesten overneemt. Zeg nu niet, dat
zoiets in Den Haag en wijde omstre
ken volstrekt onmogelijk is, want het
gebeurde gisteravond wel degelijk.
Zonder één centje pijn, zonder aan
drang van de zijde der suppoosten-
Eén indianenlcreet was al voldoende
om de betalende bezoekers en de
invitées, kenbaar aan de gehuurde
smoking, uit de stoelen te scheuren
en als verse troepen in te zetten op
het HAIR-front. Op dat moment was
liet doel definitief bereikt: het publiek
had de show op aanwijzingen van
de regisseur overmeesterd en zat op
eens zelf in hel schip. Men kon niet
meer achteraf zeggen, dat het een
uiterst merkwaardig theatergebeuren
was, waar men met belangstelling
kennis van had genomen. Om de
donder niet: men zat er zelf tot aan
de strot midden in, men had zich vrij
willig buiten zijn eigen zekerheden
geplaatst.
Neurotische tik
De eerste kennismaking met HAIR
voor Nederland vakkundig voorbereid
door Lou - Singing Europe - van Rees
maakte ook duidelijk, dat de show
vlot de kans loopt om onder zijn
eigen perfectie te kapseizen. De
makers hebben zich 3 jaar geleden
doelbewust buiten de maatschappij
gezet om zo als vogelvrijen de hypo
crisie en de voosheid van onze samen
leving te kunnen ontmaskeren, maar
inmiddels hebben de routine en het
fabuleuze vakmanschap hun wapens
tot op het heft afgeslepen.
Daardoor' krijgt elk protest de neuro
tische tik van „we zeggen het wel
maar we menen er geen bliksem van".
De voet, die schopt (tegen Paus, tegen
pil, tegen pot en pornograaf) blijkt
opeens op de wreef een ordinaire
commerciële boodschap te dragen, de
hand, die een vuist moet worden, laat
het afweten, omdat hij nog steeds
bezig is met het tellen van de recette.
De opvoering van gisteravond (ge
handicapt door een bij tijd en wijle
falende geluidsinstallatie, begrijpelijk
overigens met een voorbereiding van
nauwelijks één dag) maakte over
duidelijk, dat HAIR langzaam aan
zijn eigen waanzinnig succes kapot
gaat. Zolang het protest geen been
had om op te staan en geen vinger
om te krabben, kon elke stomp onder
de gordel, elke snauw en grauw als
een vorm van zelfverdediging worden
uitgelegd, maar sinds onder het slag
veld van HAIR een goudmijn is aan
geboord, krijgt de aanklacht een ran
zige bijsmaak. De ellende wordt recht
voor de raap geserveerd en men is
er zich voortdurend van bewust, dat
de producenten bereid zijn om nog
groffer van leer te trekken, als ze
daar voor de volgende vijf jaar hun
zalen mee vol krijgen. (Men moet er
maar niet aan denken, dat Snip en
Snap deze commercieel goed aan
tikkende expressiemogelijkheid ook
nog eens kunnen ontdekken en dan
een cross-talk over het celibaat of
over de geneugten van de homo
seksualiteit gaan houden).
Perfecte show
Wat overigens kaarsrecht overeind
blijft is een perfecte show, die in
ademibenenjend terr)po $a[\ beide kan
ten van het voetlicht voortijlt. Ben
zwakke artiest een brekepoot, die
uit traditie in geen enkele Neder
landse theaterproduktie ontbreekt
is bij HAIR ondenkbaar. Iedereen
zingt voortreffelijk, danst moeiteloos,
beweegt zich soepel onder de strobos-
copisch mee vibrerende toneelhemel.
HAIR is gewoon een internationaal
gebeitelde zaak, waarbij het toeval
geëlimineerd is.
Effe te zwaar
Met reden liepen de heren Meerburg
en Hofman dan ook gisteravond met
zorgelijke gezichten door de wandel
gangen van het Circustheater. Zij
zouden de Nederlandse versie van
HAIR verzorgen, maar ze hebben in
middels ook al begrepen, dat deze
opgave voor de vaderlandse volksziel
net effe te zwaar is. Er naar kijken
is tot daar aan toe, maar spaar ons
voor de Nederlanders, die zich zelf
geroepen voelen om de boodschap van
HAIR in algemeen beschaafd Neder
lands uit te dragen.
Leo Thuring
KNOKKE Vandaag is de zon door
gebroken boven Knokke, het strand, de
zee en het Casino, maar er is nog altijd
geen rel. En dat bedroeft ons wel een
beetje. Zou Scheveningen dan tóch be
ter zijn? Je kan natuurlijk wel diverse
suggesties doen. Neem nu dat controle
bord. dat voor bekendmaking der pun
ten geïnstalleerd werd en 530.000 frank
gekost heeft. Het is iets, dat de moeite
loont, maar de juryleden weten er blijk
baar niet allemaal even goed weg mee.
Ze hebben een toetsenbord voor zich,
waarmee ze alle cijfers kunnen vormen.
Nochtans hebben we de vorige avonden
herhaaldelijk gezien dat het ene jurylid
aan het andere vroeg, hoe en op welk
knopje hij moest drukken. Natuurlijk,
zo'n apparaat werkt ingenieus, en je
hebt vlugger op de 10 dan op de 3 ge
drukt.
Er is ook iets aan de hand met het
orkest van Francis Bay. Er zijn daar
vier muzikanten, waarvan het contract
verlopen is, maar de jongelui willen niet
gaan Francis heeft al vier musici klaar
toevallig wél zouden
DAVE DEE EN
CONSORTEN
GAAN UITEEN
LONDON (Reuter) Een van Engel—
lands succesvolste popgroepen Dave
Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich valt
in september uiteen. Dave Dee gaat al
leen door. Een meningsverschil over de
verdere muzikale koers was de aanlei
ding tot zijn stap. De groep is acht jaar
1 bijeen geweest.
Dreigende staking
rond ontslag
vier muzikanten
vertrekken, maar daar lijkt het voor
lopig nog niet op. Francis zelf wil over
het geval geen woord loslaten en de
muzikanten zwijgen ook als het graf.
Nu willen de overige muzikanten uit
solidariteitsgevoel morgen gaan staken.
Zou daar misschien een rel inzitten?
Het moet wel, want de avonden die
we tot nog toe gezien hebben waren
niet zo denderend. Goed, Engeland stond
op een hoger peil dan Nederland. Bel
gië. Duitsland en Spanje, maar het was
tóch nog niet dat. De Nederlandse ploeg
leider Rob Touber loopt hier rond als
een briesende leeuw, zoekend wie hij
zal verslinden. Zijn ploeg heeft het er
zaterdagavond maar belabberd vanaf ge
bracht. Ze verloor met 211 punten tegen
286 van Spanje, een ploeg die het vooral
moest hebben van flamencogitarist Peret
en van Conchita Bautista, in Scheve
ningen welbekend. Maar we kunnen er
niet onderuit: de Nederlanders waren
niet goed; ze hadden geforceerde ma
niertjes en er was om zo te zeggen nie
mand die er echt uitspron Ook René
Frank niet. Die heef blijkbaar te veel
naar Ramses Shaffy gekeken.
Er was vrijdagavond bijna een inci
dent tussen de Engelsen en de Fran
sen. toen bleek dat Michèle Torr een
mislukte Marilyn Monroe met angst
aanjagende benen een nummer van
Julie Rodgers op haar repertoire had
geplaatst. Julie zou hetzelfde nummer
ook die avond brengen. Afijn, er was
de nodige herrie achter de schermen,
maar alle« werd bijgelegd. Julie zou
het vrijdag zingen en Michèle zingt het
morgen tegen België.
We moeten tenslotte nog melden, dat
er hier een indianenpaar tussen de pers-
lui loopt. Ze komen uit Nederland, maar
voor welke krant is onsontgaan. Ze
drinken fruitsap met tonnen en wanneet-
zij de bar binnenkomen, gaat iedereen
meteen kreten slaken. Wij verbeiden in
spanning de dag, dat zij met tomahawk
en al het Casino binnentreden. Sonja
Barend is ook hier. Wij wedden dage
lijks, dat we welen welk pak ze gaat
dragen. Maar Sonja is slimmer Ze
heeft tot nog toe steeds iets nieuws
aangehad. Wat zijn we toch ouderwets.
Stand: 1. Engeland 293 punten; 2
Spanje 286 p.; 3. en 4. Frankrijk en
België 276 p.; 5. en 6. Nederland en
Duitsland 21 p.
Thor Heyerdahl
nadert nieuwe
wereld
ST.-PETERSBURG (AP) „De drjj
vende hooiberg" van Thor Heyerdahl
komt, geheel doorweekt, maar nog steeds
zeewaardig, steeds dichter b(j de kust var
de nieuwe wereld. Heyerdahl en z(jn be
manning kozen op 25 mei b(j Safi in Ma
rokko zee. om aan le tonen dat het mo
gelijk is dat Egyptische zeevaarders in
de oudheid op hun papyrusvlotten de
nieuwe wereld hebben kunnen bereiken.
De Ra bevindt zich nu 1600 km ten
oosten van het Westindische eiland Mar
tinique. De bemanning heeft bericht dat
het schip het uitstekend houdt, maar dat
wel de achtersteven, die geheel door
weekt is veel water maakt.
Wanneer bisschop Bluyssen van Den
Bosch zo'n beetje de hoofdfiguur is in
„Zo maar een zomeravond", besef je
pas goed hoeveel er in onze snelle tijd
verandert. Vijftien jaar geleden verbood
een bisschoppelijk amendement de kat
holieken nog elk contact met de VARA.
Nu werkt een letterlijk levensgrote bis
schop allerpersoonlijkst aan een pro
gram van de rode omroep mee. Aan
de vriendelijke lezer om uit te maken
waardoor dit alles nu precies mogelijk
werd en of het nu hel rood dan wel het
zwart was, dat in die luttele jaren
dusdanig verbleekte, dat de twee kleu
ren elkaar nu ineens „wel" verdragen.
Hoe dan ook: een journalist, een deken
en een dominee, en dan natuurlijk de
mannen van „Zo maar 'n zomeravond",
hebben in oecumenische eendracht het
goede „image" van bisschop Bluyssen
zo mogelijk nog in plezieriger glans
En dat was dan een van de ongeveei
30 programma-onderdelen, die de zelf*
in de zomer over twee netten door
draaiende televisie (waarom wagen
het eigenlijk in de zomermaanden niet
eens met een efficiënte en bezuinigen
de halvering?) de thuisgebleven kijkers
dit weekend presenteerde. Uw resen-
cent haalde uit deze iets te rijke over
vloed nog twee andere .items" naar
voren. Allereerst de verrassende re
portage van filmer Hans Koekoek over
dp aankomst van het Italiaanse circus
„Heros" in Maastricht: gedurfd van ca
mera-instelling, origineel van visie,
raak van keuze tussen belangrijk en
onbelangrijk en vol van onthullende hu
mor getuige dit filmpje van bijster
knap vakmanschap. Hel zou. als er
televisieprijzen waren, zo'n prijs waard
zijn geweest
Als «ierde opmerkelijkheid registreerde
uw resencent het begin van een i
we serie van „Woord voor woord", het
wekelijkse programma van de Kerken
voor de jeugd. Convent van Kerken,
IKOR en RKK hebben daarin een po
ging ondernomen om wat men de „bij
belse boodschap" pleegt te noe
weer eens op een heel nieuwe rru
in begrijpelijke beelden te vertaler
beelden van een allersimpelste all
daagsheid, zoals deze eerste keer
poging van mensen uit de wegstrevei
de Amsterdamse Spaarnedammer-
buurt om, dwars tegen alles in, hut
troosteloze kwartier toch leef baai
maken, allereerst voor de kinder
Mat van Hensbergen filmde en Trud;
van Keulen regisseerde en het weide:
Vijf minuten waarin een eenvoudige r
portage over mensen, die tenmisnte o
een gedreven manier iets bieden,
eens tot zoiets als een overtuigend
verwijzing naar een bijbelwoord ui:
breidde. Het „zalig zijn die hongerë
en dorsten naar gerechtigheid", w
van een versleten stichtelijkheid
waar Amsterdamse werkelijkheid ar
1969 En zo verdienen CVK. IKOR e
RKK nu ook eens een waarderend c
pliment.
Ondergang van
Titanic op t.v.
Bijna zestig jaar geleden voltrok «M
een der grootste scheepsrampen i
geschiedenis: De Titanic vergini
haar „maidentrip", met 1517 passagfc'
aan boord. Walter Lord schreef o\«
leze catastrofe zjjn boek „A night 1
remember" en dit boek stond modi
voor de film die regisseur Roy Bakt
vervaardigde.
Toen De Titanic op een ijsberg
gelopen en het schip snel zonk, blote
er voor de vele passagiers niet gen«
reddingsboten te zijn. Vast kwam
staan dat een groot deel der opvarend*
op het schip moest blijven, waarbij "d
passagiers en de bemanning een het»
sche moed hebben getoond. Drie r
na de aanvaring zonk De Titanic
de Atlantische Oceaan. De hoofdrol!'
in deze film worden vertolkt door Kt
nelh More (bij vele kijkers omgettfi
feld bekend uit de Forsyte Sage), V
retta Young en Brian Aherne.
(Nederland II - 21.05 dtf