OPEN GESPREK PRIESTERS EN ENKELE BISSCHOPPEN IN CHUR Paus Paulus: gezag komt van bovenaf VERTREKKENDE V.S.-TROEPEN VOOR LAATSTE HINDERNIS Vanse minister wil ilcoholvrij verkeer Maatschappelijke vernieuwing desnoods met staking afdwingen Afscheid van Zuid-Vietnam Vluchteling wil V.S.-visum DE LEEDSE COURANT PAGINA 5 Steekproeven 3 op de weg DARIJS Als de minister van Uit rusting en Woningbouw. Chalandon. werkelijk gaat doen wat hij dezer dagen in een persconferentie heeft aan gekondigd. dan zal in Frankrijk een grote stap zijn gedaan tot bestrijding van het aantal ongelukken op de weg als gevolg van te veel drinken. De minister wil namelijk de alcoholproef beperken tot overtredingen of ongelukken, maar overweegt pre ventief op te treden. Voor dat doel heeft de gendarmerie bestellingen geplaatst voor 120.000 ap- i, waarmee alcoholproeven kun nen worden genomen op onverschillig welke automobilist op de weg. Maar zou de maatregel effect hebben, dan zouden 1.200.000 van zulke apparaten moeten worden besteld. Zou minister Chalandon met zijn 120.000 apparaten zijn zin krijgen, dan tenminste iets. Maar hij is niet alleen baas, want ook zijn col lega's van Binnenlandse Zaken, Justi tie, Landsverdediging en Openbare Gezondheid hebben een vingei' in de pap en als die allemaal hun woordje hebben gezegd, heeft ook nog de mi nister van Financiën een stem in het kapittel. Er is dus geen sprake van dat de verplichte alcoholtest op korte termijn werkelijkheid wordt. Toen Mendes-France tien jaar geleden nog eerste minister was, dronk hij op het spreekgestoelte van het parlement een glas melk. Hij is er om weggehoond. Verdeeld De meningen in Frankrijk zijn stertc verdeeld. Honderd maal op een dag kan men via de reclamezender horen, dat de een of andere alcoholische drank „fluweel voor de maag" is. De drank fabrikanten hebben er zo pas van de directie van de autoroutes doorgekre gen, dat voortaan vijf restaurants langs de autoi'outes buiten de maaltijden bier mogen verkopen van minder dan zes procent alcohol. Dat percentage is ge ring, maar stijgt vanzelfsprekend naar mate de dorstige alcoholist ervan drinkt. De concessie van de directie gaat zo sterk in tegen de plannen van genoemde minister met zijn 120.000 apparaten, dat de toestemming weer i! ingetrokken. Maar intussen blijft de consumptie van alcoholische dranken ook langs de wegen en de snelwegen tijdens de maaltijden toegestaan, wat betekent dat de automobilist aan tafel bij het eten net zo veel kan drinken als hij wil. Iedereen weet hoe gevaarlijk het is met een volle maag aan eten drinken na de lunch te gaan rijden. Niet iedereen is zo verstandig on hij de verraderlijke slaap voelt komen een uiltje te knappen, al het maar van een kwartier. Statistisch De laatste statistiek over wat alcoho lisme aan de sociale verzekering kost, dateert van 1958. De kosten bedroegen in dat jaar 2,5 miljard franc, maai naar schattingen voor 1968 opgelopen tot 7,5 miljard franc. Dat is een derde van de totale begroting van de sociale verzekering. Twee jaar geleden heeft Maurice Schumann, die nu op Buiten landse Zaken zit, ernstige plannen ge had om de alcoholbelasting extra te verhogen teneinde het aantal ongeluk ken op dc weg te drukken. Hij werd toegejuicht door alle vakbonden medici, maar de minister van Financiën haalde door de plannen een streep uit vrees voor dalend alcoholverbruik minder belastingopbrengst. Frankrijk staat aan de top van alcoholverbruik in de wereld: 28 liter liter zuivere alcohol per jaar en per volwassene. Dat was het cijfer in 1963; sedertdien is het nog steeds stijgende. bloedarmoede moeten trakteren. Wij CNV (60 jaar) ontvouwt visie program „WE KUNNEN NIET BLIJVEN PRATEN" UTRECHT „Medezeggenschap in de nderneming dient in te houden dat al- werknemers direct of Indirect kun- a meebeslissen over de economische en :iale doelstellingen van het bedrijf. Iet gaat hier om een eis van menselijk- leid en verantwoordelijkheid". Dat taat te lezen in het ontwerp-visiepro- het zestigjarige Christelijk Na- ionaal Vakverbond, dat vandaag ter dis cussie in alle geledingen van de jubile- ende organisatie is aangeboden. izordt verbond ziet de maatschappelijke ernieuwing als een groeiproces. Maar N enkbaar wordt het geacht dat bepaal- e acties radicale vormen aannemen. Er kunnen zich namelijk omstandigheden GR0 oordoen waarin als uiterste middel lirecte ingreep nodig is, teneinde e te maken voor nieuwe inzichten rerhoudingen. Zo bezien kan ook werk- taking een middel zijn tot maatschap- elijke vernieuwing zegt het visiepro- bijvoorbeeld het geval kunnen ijn, als het gaat om de democratise- van het bedrijfsleven. Want, zegt nieuwe voorzitter van het CNV, de r Jan Lanser: „we kunnen natuurlijk t maar blijven praten. Het moment is langzamei-hand genaderd waarop in e democratisering van het bedrijfsleven pijkers met koppen moeten hierover in het ontwerp-visie- rogram staat, liegt er niet om. De on- erneming is een samenwerkingsverband ussen gelijkwaardige mensen. Hieruit 'loeit voort, zegt het program, dat de amenwerking op democratische wijze 0; blo dient te zijn georganiseerd, de werkne mers dienen mede-invloed uit te oefe nen op het vaststellen, uitvoeren en troleren van het ondernemingsbeleid. Het CNV handhaaft zijn standpunt dat tenminste de helft van het aantal i missarissen door de werknemers moeten worden benoemd. Overigens kunnen de werknemers bij het uitvoerende beleid geen doorslaggevende stem hebben. Sprekende over de sociale verzekerin gen pleit het visieprogram voor een gro tere overheidsbijdrage in de financiering ervan. Door zo'n grotere overheidsbij drage kan tevens wat tegemoet wor den gekomen aan de onevenredige pre miedruk op de middengroepen. De .actieve generatie heeft de plicht de bejaarden, weduwen en wezen een to taal welvaartsvast pensioen te garan deren dat gerelateerd is aan de eigen ver diensten en zulks op een niveau dat past bij het gegeven cultuurpatroon. De finan ciering hiervan zou via een omslagstelsel moeten gebeuren, omdat 't weinig zinvol is van de actieve generatie een pensioen bijdrage te vragen die voldoende dekking biedt voor de toekomstige rechten. Om tot de gewenste voorziening te komen acht het CNV het noodzakelijk de AOW en AWW op te trekken tot het niveau van het netto-besteedbare minimum-loon en een pensioenwet voor de werknemers in te voeren die op basis van omslag aan elke werknemer de vereiste welvaarts- vaste aanvulling garandeert. Het jubilerende vakverbond acht het noodzakelijk dat in de periode 1970-1980 de ontwikkelingshulp twee per cent van het bruto nationaal produkt be schikbaar komt. Dit doel moet worden bereikt door het huidige peil van de hulp verlening jaar op jaar te verhogen met vast, van te voren bepaald percen- van de nominale groei over het af gelopen jaar. •t is de bedoeling van het CNV het visieprogram volgend jaar vast te stel len, nadat het ontwerp-program in alle geledingen van de christelijke vakbewe- Scheidende en nieuwe voorzitter van het zestigjarig C.N.V. Rechts J. van Eibergen met naast hem zijn opvolger J. Lanser. ging in discussie is geweest. In oktober zal een speciaal congres worden gewijd aan: de emancipatie van de werkne mers in de toekomst. De minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid, de heer B. Roolvink, heeft tijdens de jubileumvergadering van het 60-jarige CNV verklaard, dat een ster ke loon- en prijsstijging op dit moment in niemands belang is. Hij deelde mede dat de regering zich thans beraadt over de inhoud van het SER-advies, dat dient te worden betrokken bij het overleg over de begroting voor het volgend jaar. Mi nister Roolvink noemde het SER-advies zeer belangrijk. „De regering is ver heugd dat het vrijwel unaniem is uitge bracht", aldus de heer Roolvink. (Van onze correspondent) SAIGON Een dezer dagen stegen de vier inter continentale straaltransportvliegtuigen van het type V 141 van het vliegveld in Saigon op. Aan boord daarvan bevonden zich de eerste van de 25.000 soldaten die, zoals Nixon beloofd heeft, voor eind augustus het land verlaten zullen hebben. Dit was, zoals een generaal opmerkte, „een historisch ogen blik". Het was ondenkbaar, dat dit eerste bataljon 814 schutters, die tien dagen geleden nog tot hun middel in de modder stonden zonder ceremonie zouden vertrekken. In de best mogelijke militaire wereld zouden ze naar het vliegtuig gemarcheerd zijn, terwyi de vlaggen wapperden, de kapel speelde en zijzelf ervan verzekerd waren dat ze de goede zaak hadden gediend, dat hun vrienden niet tever geefs waren gesneuveld, terwijl het dankgeroep van het gehele Vietnamese volk nog in hun oren naklonk. Dit klinkt absurd in het bijzonder als je zo'n dag of twee tot je middel in het water geslaan hebt of erger nog als je de gevolgen van een man van de Vietkong gezien hebt en toch schijnen de Amerikaanse en Vietnamese politieke leiders hieraan gedacht te hebben toen ze plannen maakten voor een af scheid splechtigheid- „Hier was een goede gelegenheid", zo moeten ze gedacht hebben", om indruk te maken op de televisiecamera's: om Vietnam voor een keer eens in een gunstig daglicht te stéllen". Maar de dingen gaan in Vietnam niet vaak zoals men wel zou willen en als dat wel het geval is, dan maken die dingen een beetje een belachelijke indruk en dat was nu, wat gebeurde- De gehele ochtend door kwamen de mannen op verschillende tijdstippen met een helikopter van hun basis, 64 km buiten Saigon, aan de rand van de Mekongdelta aan. Ze waren moe. Ze waren de hele nacht al op geweest en sommigen hadden pillen geslikt om wakker te blijven. Tegen de tijd dat ze op het vliegveld van Saigon aankwamen, wilden 2e alleen maar slapen. Ze voelden helemaal geen behoefte om feest te vieren; ze wilden alLeen maar weg en veilig zijn. Maar de militaire kapel en de toespraken wachtten op hen. Op het midden van het vliegveld werd het bataljon opgesteld in vijf compagnieën met de officieren, vlaggen en vaandels daarvoor. Tegenover hen naar het scheen mijlen ver weg stonden de belangrijke personages op het inderhaast gebouwde podium. Generaals, ministers en ambassadeurs. Rechts van hen stond een georganiseerde groep Vietnamezen in burger rond vaandels en plakkaten waarop te lezen stond: „Dank jullie hulp" en „We zullen jullie nooit vergeten"- Het merkwaardige was, dat de plakkaten geschreven met hetzelfde lettertype en dezelfde rode verf de banieren die het vliegveld tooiden, beschilderd waren Daarop stond te lezen: „De geschiedenis van Vietnam zal voor eeuwig de hoogste opofferingen van de Amerikaanse soldaten te boek stellen" en „De legerkrachten van Vietnam zijn hun Amerikaanse wapenbroeders dankbaar, die de communistische aggresie bestreden hebben". Adhiter de hoge personages stond in grote letters te lezen: „Naarmate onze legers groeien, is een sterkere overwinning verzekerd". Kransen De soldaten zagen de woorden nauwelijks. Zij dachten waarschijnlijk dat zij voor de oamera's bedoeld waren en niet voor hen. En het valt te betwijfelen of de plasticbloemen, paars, oranje en vermiljoenrood wel voor hen bedoeld waren. Deze bloemenkransen werden hen rond de nek gehangen door elegante Vietnamese meisjes, die hieixioor een beetje in verlegenheid werden gebracht, maar duidelijk hiervoor speciaal gedrild waren. Het bleek, dat zij leden waren van het vijftigste Zuidvietnamese politieke oorlogsbataljon. De Vietnamese toespraken leken bedroevend veel op de kreten op de plakkaten. De soldaten kregen zinnen te horen als: „De opofferingen van een gerechtvaardigde oorlog". „Jullie kunnen er trots op zijn dienaren van de vrijheid te zijn", „Jullie daden hebben de communisten laten trillen van angst" en „En we zullen nooit aanvaarden dat we ons land moeten delen met de woeste communistische kliek". Hwn eigen commandant, generaal Abrahams vertelde hen: „Jullie strekken je generatie tot eer. Jullie toekomstige invloed en leiderschap op alle gebieden van het leven zijn een garantie voor het voortbestaan van een krachtige en progressieve natie". Toen bijna elke gemeenplaats gesproken was en iedere man een doosje had gekregen met de Vietnamese regeringsvlag en een bandje met vijf Vietnamese liedjes, kondigde men aan, dat president Thieu ieder ogenblik kon arriveren- Dit had men helemaal niet voorzien en hij kwam in een helikopter aan om nog wait meer woorden tot de mannen te spreken. Op dat ogenblik hadden ze al bijna twee uur lang op dezelfde plaats in de zon gestaan- Ruzie Op dat moment ontstond er ruzie tussen fotografen 2n de militaire politie. Men had hun niets verteld De weg terug: de eerste Amerikaanse soldaten van de 25.000, die voor eind augustus naar de V.S. terugkeren, op het vliegveld Tan Son Nhoet over de propaganda-aard van deze gelegenheid. President Thieu straalde voor de camera's en schudde enthousiast handen met de soldaten, terwijl de politie voor de onmogelijke, maar zichzelf opgelegde taak stond, de hoge figuren tegen de fotografen te beschermen. Amerikaanse t.v.-mensen werden terzijde gesehoven en ambassadeur Bunker bijna ondersteboven gelopen. Dit alles luchtte de soldaten wat op, net alls het aanschouwen van iemand van de militaire politie, die tijdens het spelen van het Amerikaanse volksflied in twijfel stond of hij nu in de houding moest springen of achter een lastige fotograaf moert aangaan. Maar het was nog geen chaotische toestand en de woorden van president Thieu hadden veel meer effect dan de rest van de absurd lange ceremonie. Nu was er sprake van een persoonlijk contact en het was waarschijnlijk de eerste keer dat ze hem zagen. Een van de meest ontmoedigende dingen in Vietnam is, dat als je met de soldaten spreekt, blijkt dat ze heel weinig persoonlijk contact met de Vietnamezen hebben. Heel, heel weinig soldaten hebben een goed woord over voor de mensen waar ze voor vechten. Zij begrijpen het volk nauwelijks. Het Amerikaanse leger heeft hier schuld aan, maar ook gebeurtenissen zoals nu beschreven- Voor de meeste soldaten was het alleen maar het laatste onplezierige karweitje dat opgeknapt moest worden, voordat ze naar huis konden. Copyright The Guardiai CHUR De wijn vloeit rijkelijk in Chur. Alleen de sluitingsuren vai Graubündcr gasthuizen liggen wat vroeg vaderlandse maatstaven. Twee ge legenheden in deze brave nederzetting maken hierop een uitzondering: het al- coholvrüe Volkshaus, waar echter de priesterlijke bewogenheid niet onder dit gebrek te lijden heeft en het seminarie, waar evenmin een druppel drank de eminente kelen smeert. Des te merk waardiger is daarom de naam, die de Europese bisschoppen aan hun bijeen- Periode van grotere vrijheid VATICAANSTAD (KNP) Paus 'aulus heeft de katholieken aangespoord elkaar te helpen de christelijke vrijheid k irootmoedig te beleven. „We leven in de terk momenteel in een periode van trotere vrijheid", zei hij- Er zijn minder wettelijke verplichtingen en minder 'iterlykheden. De formalistische voor- chriften zijn sterk afgenomen en alle dterljjke onverdraagzaamheid is ver- ajV hvenen. De vrijheid van de eerste ctaris- «ntjjden is teruggekeerd. Dat is volgens de Paus voor een groot deel te danken aan het concilie, dat nog :ens onderstreept heeft wat de Kerk al Releerd heeft, dat de mens vrij is en 'erantwoordelijk voor zijn eigen doen en fcten. Maar als christen moet men er wel een andere opvatting van vrijheid op na hou den, dan die welke momenteel in de bur germaatschappij opgeld doet, zo waar schuwde de Paus. „We mogen vrijheid niet verwarren met ideologische en gods dienstige onverschilligheid, met een indi vidualisme zonder systeem, zonder ver antwoordelijkheidsbesef. vol willekeur en „anarchistisch". Onze christelijke vrijheid is gebonden aan de wet van God, die ascese en ge hoorzaamheid aan de orde in de christe lijke gemeenschap eist- De vrijheid van de christenen kan men niet afmeten aan die in de burgermaatschappij. „Want", zo zei de Paus, „Het gezag in de chris telijke gemeenschap komt niet democra tisch van onderen af, maar is van- god delijke oorsprong. Het is door Christus ingesteld en kent een apostolische suc cessie. Er is een Kerk nodig, een organi satie en gehoorzaamheid aan het gezag, dat de waarheid uitlegt", aldus de Paus. „En de waarheid is de wortel van de echte vrijheid". Charmant groepje op de „Statendam". Het zijn van links naar rechts: Jeanette, Frans Molenaar, Anette, Cecile en Jolande. Vier mannequins, die tooi hun modeontwerpen naar Amerika i»n vertrokken. komst in Chur hebben gegeven: sympo- i. Het woord betekent namelijk niet minder dan „drinkgeijag" en pas in geleide sin „informele vergadering". Hoe zeer deze situatie de herders 1 Gods volk verdriet, is te peilen met het enthousiasme waarmee de meesten kans grijpen om een jolige folkloristische avond buiten het seminarie (zoals dagavond) mee te maken óf een ontvangst door de lokale notabele (dinsdagavond). Wij hebben uiteraard niets tegen het jo delen van liedjes voor een zaal vol bis schoppen maar deze week hoorden hier toch liever de bisschoppen zelf. testerker geldt dit voor de priesters uit het Volkshaus. die gisteravond dan ook in groten getale in de bovenzaal Hofkellerei op neutraal terrein kwamen praten met de bisschoppen Guyot, Ernst, Mimmer, Wetter, Menza en Frotz. Eerlijk Het is een eerlijk gesprek geworden dat misschien alleen wat te laat kwam. Er werden enkele duidelijke persoonlijke getuigenissen en standpunten naar voren gebracht, niet alleen door de priesters, maar ook door de bisschoppen. Met name ten aanzien van de celibaatskwestie waar in Guyot, Menza en Himmer zich regel recht (zolang de wet blijft gehandhaafd) tegen vrije keus van celibaat verklaar den. Mgr. Ernst van Breda kwam, toen hem tenslotte om zijn mening werd ge vraagd, met het plan de volgende dag de zaak der priesters „boven" in het sym posium te bepleiten. Hierop volgde een stevig applaus evenals op zijn mededeling dat de drie resoluties die de priester in middels zeer moeizaam hebben gewrocht, zijn werkgroep worden besproken. Bisschop Ernst het gaat op chauvinis- lijken, maar het zijn gewoon feiten liet verder nog een belangrijke ge dachte horen toen de synode in Rome, oktober a.s., ter sprake kwam. Hij zei: „De moeilijkheden moeten in eigen land overwonnen worden. Evenals ons, is het voor u goed in dialoog contacten te leggen onder elkaar. Dat zal ertoe bijdragen de problemen in eigen land op te lossen". Hier rook men de richting langs welke mgr. Ernst gister- d nog uit de impasse in Chnr hoopte te komen: vorlopig niet zo Europees pro beren te praten: probeer het op kleinere schaal. Het feit dat deze zes bisschop pen jodelavond moesten missen werd overigens een beetje vergoed door de priesters die de bisschoppen joyeus een glas wijn offreerden. Folklore wareu nog meer bisschoppen die de folklore liet voor wat die was: de Neder landse bisschoppen Bluysscn, Zwartkruis Möller (Groningen) en dr. Goddijn, se cretaris van het pastoraal concilie. Zij spraken ergens in de stad om dezelfde tijd met de Nederlandse Septuagintgroep. Intussen heeft ook een Oostenrijkse bis schop met zijn landgenoten-priesters ge sproken. Maar voorzover bekend zijn dit enige serieuze contacten tot op heden. Er is in Chur waar rondslenterende toeristen het straatbeeld bepalen en waar oq da straten rood en blauw geschilder- Aanklacht tegen „compromissen en zwijgen van de Kerk" de voetafdrukken de weg wijzen naar elke bezienswaardigheid nog nooit zo hard gewerkt als deze week. De bisschop pen hebben zo'n druk programma, dat ze ge entijd hebben eens echt met elkaar te praten. De priesters doen van 's mor gens vroeg tot 's avonds laat niets anders dan met elkaar praten en het produceren van de ene na de andere zin waarmee iedereen akkoord gaat totdat er een resolutie uitkomt. En niet vergeten ook de journalisten zitten hier niet om werk verlegen. Niemand zegt meer dat hij in een der mooiste stukjes van Euro- De priesters hebben intussen drie re soluties of moties op papier staan. Be halve over. het celibaat, waarover wij be richtten, zijn nu ook een resolutie over de arbeid van de priesters en een over het politiek engagement Het zijn felle stukken geworden. Over het engagement zeggen de priesters van mening te zijn „dat we verplicht zijn ons tegen iedere vorm van corruptie, onderdrukking en gemanipuleer van de werknemer, tegen uitbuiting van de agrarische wereld, tegen de bewapeningswedloop, tegen de onder drukking van etnische minderheden, te gen de uitbuiting van de derde wereld, (Van onze correspondent) MADRID Armando Socarres Ra- mierez, de 22-jarlge Cubaan die een maand geleden als verstekeling aan boord van een vliegtuig uit Havanna is ont snapt. heeft gezegd dat hü „zich lekker voelt" en graag het ziekenhuis wil ver laten om een visum voor Amerika aan te vragen. „Ik denk dat de doktoren me binnen een paar dagen genezen zullen verklaren". De Cubaan die meer dood dan levend op het vliegveld in Madrid na een vlucht van bijna negen uur, bij een temperatuur van 40 graden onder nul en praktisch zonder zuurstof, uit het vliegtuig viel. zegt dat hij nergens spijt van heeft. „Het was de enige manier om uit Cuba te komen. Het spijt me alleen dat Jorge het niet gehaald heeft". Jorge was zijn 16- jarige metgezel die samen met Armando probeerde te vluchten, maar al in Ha vanna uit het vliegtuig viel. (Copyright The Guardian) van de gastarbeiders, tegen nationalisme en rascisme op te stellen". Zij klagen daarna „het zwijgen, de compromissen van de Kerk" aan die al te vaak aan de kant van de gevestigde machten staat. Ze bekrachtigen „het recht van iedere priester zich zowel op cultureel gebied in het vakbondsleven als op politiek terrein te engageren en te handelen". „Want", stellen ze, „het evangelie is geen neutra liteit". Na dit gelezen te hebben moet men ook weten dat deze priesters deze dagen een brief (gedateerd 16 juni nl.) van bis schop Zwartkruis aan zijn ambtsbroer Helder Camara (uit Recife, Brazilië) heb ben gepubliceerd. Mgr. Zwartkruis be tuigt hierin zijn deelneming met het over lijden van pater Perera Neto, die zo schrijft hij, „door reactionaire vijanden van de sociale gerechtigheid vermoord is'„Wil de collegialiteit van de bisschop pen geen loze kreet zijn", vervolgt hij, „moeten wij als bisschoppen elkaar hel pen bij het vertalen van de conciliedocu menten in de praktijk". En dat is juist het grote probleem van de na-conciaire Kerk en ook in Chur. Mgr. Zwartkruis getuigt verder van zijn bewondering voor de moed van Helder Camara in zijn strijd om sociale gerechtigheid. Deze brief ligt dezer dagen ter ondertekening in het se minarie. Naar verluidt hoort bij de on dertekenaars ook mgr. Guyt de aarts bisschop van Toulouse. Laatste brief Vlak voordat gisteren het bericht kwam, dat enkele bisschoppen met de priesters willen praten, hadden de priesters een laatste brief naar „boven" gestuurd, waarin zij ergernis uitspreken over de gang van zaken in Chur. Zij schrijven onder meer:„Waarom kunnen bisschop pen en priesters ten overstaan van dezelf de problemen met een beroep op het zelfde evangelie en hetzelfde priester schap. nu zij gedurende enkele dagen slechts een paar honderd meter van el kaar wonen terwijl ze anders duizen den kilometers van elkaar af zitten warom kunnen deze bisschoppen en pries ters niet samenkomen?" Het is een klemmende vraag. Je wordt er stil van als je je realiseert (los van officiële programma's, moetieven e.d.) wat hier in Chur eigenlijk is gebeurd, ob be ter: wat hier niet is gebeurd. Het ant woord sluiten de priesters in een brief bij: „Het antwoord is simpel. Wij pries ters, alleen wij priesters, zijn uit geweest op een ontmoeting hier in Chur". Gladys Swarthout overleden FLORENCE (AP) Gladys Swarthout, de befaamde Amerikaanse sopraan, is maandag op 65-Jarigc leeftijd te Flo rence overleden. De operazangeres werd geboren in de plaats Deepwater, in de staat Missouri. Na eerst een aantal jaren te hebben opgetreden bij de Chicago Civil Opera ging zij naar New York waar zij bij de Metropolitan Opera, haar debuut maakte in 1929. Tijdens de jaren 30 was zij de grote eter van de Metropolitan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 5