S)e£dd6c(EoiFïant „Zuidhollanders ontsnapten maar amper aan vergiftigingsramp" „Als ik lach, lach jij, als ik huil, huil jij, als ik sterf, sterf jij' En de rel relt door HOOFDDIRECTEUR PROVINCIAUE WATERSTAAT Controle op vervoer van giftige stof onvoldoende Sterexpositie in Brugge ANONIEME VLAAMSE PRIMITIEVEN Viola Billings van „Flirtations" PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 8 JULI 1961 „Neen op het afkoopvoorstel AAT de Tweede Kamer straks "in op de regeringsnota van februari, waar in minister Witteveen voorstelde de finan ciële verhouding tussen kerk en staat on gedaan te maken door een eenmalige af koopsom en daarna een wat ruimer sub sidiëren van algemeen maatschappelijke activiteiten van kerkelijke zijde, dan zal dit moeten gebeuren tegen de wens van de Nederlands hervormde kerk in. Vorige maand heeft de generale syno de immers met algemene stemmen uit gesproken, dat deze regeringsnota moet worden afgewezen en dat de regering veeleer moet terugkeren naar het uit gangspunt van de commissie-Van Wal- sum; deze commissie adviseerde jaar lijks een subsidie van ongeveer vijftig miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de kerkgenootschappen en daarmee vergelijkbare organisaties. Wat dit financieel betekenen zou, kan men het best beseffen door eraan te den ken, dat momenteel de kerkgenootschap pen gezamenlijk nog geen vijf miljoen per jaar ontvangen; ruim één miljoen voor het katholieke kerkgenootschap en ruim twee miljoen voor de protestantse kerken, plus dan nog een rij van posten voor kleinere genootschappen. Voor de hervormden geldt nog. dat zij het groot ste bedrag ontvangen en, gelet op de los se band met hun leden, daarvan ook het meest afhankelijk zijn. E uitspraak van de generale synode der hervormden is overigens geen ge makkelijke zaak geweest. Adviserende kerkelijke hoogleraren hebben de uit spraak krachtig bestreden en ook voor standers hebben zitten worstelen met het formuleren van argumenten, waaruit dui delijk blijken moest, dat de kerkgenoot schappen geen subsidie willen om te kun nen doen, wat hun eigen leden kennelijk niet de moeite van een offer waard vin den. Maar toch keerden ook deze voorstan ders zich radicaal tegen het voornaam ste uitgangspunt van de regeringsnota: „Dat het niet behoort tot de taak van de overheid om het godsdienstig leven te be vorderen of enig oordeel hierover te ge ven". Ds. Landsman, secretaris-gene raal der hervormde kerk, vond hiervoor de argumentatie, dat de overheid in Ne derland zich moet instellen op de alge meen Westeuropese situatie, waar de kerkelijke gemeenschap een aanvaard integrerend deel van de totale gemeen schap is. Een vraag is, of in West-Europa op de dag van vandaag dit nog wel in zo ster ke mate aanvaard wordt, wat ds. Lands man veronderstelt. Van diverse kanten klinken andere geluiden; met name de kerkelijke wetenschapsmensen in ds. Landsmans eigen kerkgenootschap ver kondigen hoe gevaarlijk het kan zijn om het godsdienstig leven op één lijn te gaan stellen met het cultureel-maatschappe- lijk leven. Men zou zelfs kunnen zeggen, dat het pleidooi van kerkgenootschappen om meer subsidie dicht in de buurt komt te liggen van de aanspraken, die sinds eni ge tijd politieke partijen op financiële bij stand uit de staatskas maken, vanwege hun algemeen-maatschappelijke beteke nis in de Westeuropese situatie. ERWLJL van hervormde zijde de kri tiek op de regeringsnota komt van uit de wetenschap, dat een bepaald fi nancieringssysteem geen voldoende fi nanciële zekerheid biedt voor het bekos tigen van het kerkelijk werk (inclusief de kerkelijke salarissen!) is men in katho lieke kring nog intensief bezig om van een verouderd systeem (de collecteschaal voorop) te komen tot een praktijk, waar in de protestantse kerkgenootschappen bezig zijn het vertrouwen te verliezen. Hoewel plaatselijk het systeem van ge- zins- of kerkbijdragen niet onbevredi gend werkt, vrezen vele deskundigen, dat op den duur de vreugde wel eens minder groot zou kunnen worden. Over centrali satie en decentralisatie lopen in katho lieke kring de meningen sterk uiteen. En waar ook in die kring zowel in de breedte als in de diepte de band met de organisatorische kerk van jaar tot jaar slapper wordt, zou wel eens kunnen uit komen. dat het groeiende evangelisch bewustzijn -op de keper beschouwd toch maar op een minderheid betrekking heeft. Belangstelling voor overheidssubsidie is niet alleen gegroeid, omdat men is gaan ontdekken, dat de kerkgenootschap pen ook een algemeen maatschappelijke functie hadden, maar ook, omdat de ker kelijke gemeenschap niet meer bereid bleek tot de offerzin, die vorige genera ties wel wisten op te brengen. N zekere zin zou het daarom verhel derend kunnen werken, wanneer wel op de voorstellen van de regeringsnota werd ingegaan. De verantwoordelijkheid voor de nationale en internationale taak van de kerkgenootschappen zou dan zwaarder op de leden van die kerkge nootschappen gaan drukken. Men zou bij het zoeken naar de nieuwe structuur dan dichter bij de werkelijkheid van de materiële middelen blijven staan dan bij een aanleunen tegen hulp uit de staats kas. Inderdaad zou die werkelijkheid dan wel eens in negatieve zin onthullend kun nen zijn over de werkelijke omvang van de offerzin, die op evangelische bewo genheid stoelt, maar dan bouwt men ten minste aan een nieuw echt huis in plaats van aan een facade. Ondanks alle financiële risico's van dien hopen we daarom, dat van katholie ke zijde het besluit van de hervormde synode niet toegejuicht worden zal. So- lidariteitszin aankweken en het wijzigen van een verouderde structuur moet niet gebeuren op rekening van de burgerlijke gemeenschap. Levensbeschouwing en maatschappelijk werk kunnen nauwe re laties hebben, maar ze hebben een eigen identiteit en die moeten ze ook houden. Bij PSP ook niet alles een vreedzame idylle OOK in de PSP gaan elementen zich roeren die menen dat de bakens verzet moeten worden. Het gezag van pacifisten van het eerste uur is tanende; de verrassende move van een aantal PSP-Statenleden, die vooikwamen dat de heer Lankhorst zijn fractievoorzitter- schap in de Tweede Kamer kon „in wisselen" tegen een senatorschap, was er een bewijs van. Na de politieke crisis in de KVP, die mede een gezagscrisis was, is het in vrij wel alle partijen rommelen; in partijen die het hardste gelachen hebben om de conflicten binnen de Katholieke Volks partij niet het minst. Feitelijk staat de barometer bij de oppositiepartijen de laatste tijd ongun stiger dan bij de regeringsgroeperingen. In de Partij van de Arbeid woedt nog altijd een storm, D '66 kan zich steeds door een opportunistische tactiek buiten zulke stormen houden, de PPR blijft te klein om echt ruzie te kunnen krijgen en nu blijkt dat het ook bij de PSP niet allemaal een vreedzame en vredige idylle is. Aan gezag en establishment is zo ge rukt, dat niemand meer op consideratie wegens diensten in het heden en verleden behoeft te rekenen. Dat kan leuk worden bij de kandidaatsstelling voor de vol gende Kamerverkiezingen. Wellicht bezit elke pariij dan zijn slachtoffers, die dan onderling kunnen mijmeren over het grillige lot, dat hen als mede-zaaiers van politieke vernieu wing achteraf ook als onkruid uit de graanschuur heeft gehouden. RADIO PROGRAMMA 21.00 Vrije vrijdagavond, hoorspel. 22.10 Bis schoppenconferentie te Chur, beschouwingen. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede delingen. 22.45 De zingende ekrk: gewijde _J.11 Radiojournaal. 18.25 Parijs ln Emmeloord: Les Gardlens de la Paix: amu sementsmuziek. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele za ken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vergeet 't maar: gevarieerd programma. 21.00 Stereo: Piano recital: moderne muziek (opn.). 21.30 Hiering: jeugdprogramma. 22.05 Muze zon der make-up: cabaretprogramma van jonge artiesten. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Nabeschouwing Ronde van Frankrijk. N.O.S.: 23.02 Stereo: Muziek van deze eeuw (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws. Ze houden het stoer vol: geen televisie avond zonder dat Europa zingt, daar in het Scheveningse Kurhaus. Op de ogenblikken dat het allemaal niet zo heel erg boeide en dat waren er nogal wat heeft uw recensent zo'n beetje afscheid zitten nemen van de Kurhauszaal in zijn oude, maar nu ten dode opgeschreven gedaante. Straks na Lou van Rees' muziekfestival wordt het allemaal gemoderniseerd en daar om deed de camera er goed aan om tussen de zangbedrijven door toch nog even de oude zaalentrourage langs te gaan- Misschien zijn er toen nog wel meer ge weest die daarbij aan de voorbije tijd gedacht hebben toen bij voorbeeld wij len Sohneevoigt hier de eertijds fa meuze Kurhausconcerten dirigeerde het publiek van toen, zo mag men vei lig aannemen, zou waarschijnlijk wei nig waardering hebben gehad voor wat er thans aan zangkunst ten beste werd gegeven. Gelukkig: althans dat Tsjechische ju rylid bleek het, gezien zijn verrassend lage cijfers, ook aan die waardering te ontbreken, velen, waaronder uw re censent, zullen hem deswege aan hun hart hebben gesloten. En dat was dan de hoofdschotel van Nederland 1. Op 2 mochten Henk Meu- leman en Wim van der Linden van de VPRO een filmpje vertonen waarin met het 'Keep in touch with the dutch' van de officiële VW-folders de draak werd gestoken en waarin men als wer kelijkheid achter de schijn van de toe ristenreclame de Nederlander naar zijn ware aard te aanschouwen kreeg: een al maar koffieslurpende en patat- vretende lolbroek. Satire, waarvan de bedoeling wellicht loffelijk was, maar die „ergens" tooh niet overkwam. Twee verkwikkingen waren er nooh- tans deze avond. Eerste: het onbevan gen enthousiasme van de in Boman's programma „Gevraagd" aan het woord komende drie leerlingen van de Am sterdamse toneelschool. Uw recensent gaf heel de smartlapperij van het Sche veningse festival daarvoor cadeau. En dan was er ook nog verkwikking nr. twee: heel even, terloops en toeval lig, tijdens een reportage over de Tour de France, dat gezicht op de Mont Blanc, die majestueus hoog boven de stormwolken en de regenvlagen en het Tourlawaai uittorende. Wr. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De hoofddirecteur van dc Provinciale Waterstaat van Zuid- Holland is ernstig geschrokken door de vergiftigingsverschijnselen in de Rijn. In een uitvoerig rapport aan Gedeputeerde Staten van zijn provincie schrijft hij on der meer: „Hoewel kan worden gesteld dat de gevolgen voor de Zuidhollandse polders en waterschappen zijn meegeval len dient men te beseffen, dat het lage deel van Nederland waaronder Zuid- Holland ternauwernood aan een ramp ontsnapt Is". De hoofddirecteur verlangt doeltref fende maatregelen om tijdig gewaar schuwd te kunnen worden bij herhaling. Herhalingen acht hij tot de grote moge lijkheden omdat er een steeds grotere produktie ontstaat van giftige stoffen. De controle op het transport ervan is onvol doende. Tot dusver is de sterfte van vis het grootste waarschuwingsteken, zo ver volgt hij. Is er geen vis meer in de Rijn, dan houdt ook dit alarmsein nog op. De hoofddirecteur sluit de mogelijkheid niet uit, dat de Rijn wel tweemaal verontrei nigd geweest is gezien de geringe afname van de giftigheid. Hij pleit tenslotte ook voor een tweede wateraanvoerweg voor de polders door een verbinding te maken tussen Midden-West-Nederland en het IJsselmeer. In zijn rapportering zet de hoofddirec teur van de Provinciale Waterstaat uit een, hoe het alarmeringssysteem voor zover dat dan bestond gefunctioneerd heeft tijdens de laatste vergifiging van de Rijn. Het blijkt, dat men veel geluk ge had heeft omdat de vergiftiging niet 's nacht en tijdens de weekends gecon stateerd is. Van een geconcentreerde alarmering was geen sprake. Men is uit gegaan van uitzendingen op de t.v. en van perspublikafcies. Nog steeds tast men in het duister waar de grote hoeveelheid endosulfan uiteindelijk vandaan geko- De hoofddirecteur gaat in zijn rapport in op de gevolgen voor: 1. de polders en waterschappen, 2. de recreatie en de drinkwatervoorziening en 3. op de lering voor de toekomst. Hij gaat ervan uit, dat op 19 of 20 juni 1969 in de nabijheid van Koblenz het gif in de Rijn is geraakt. Hij schetst daarna de maatregelen, die door de Provinciale Waterstaat, de Hoogheemraadschappen en de polders genomen zijn. De gevolgen waren: stillegging van diverse schepen, het afsluiten van de inlaten naar de pol ders, het niet meer lozen op zee, v#rzil- tingsmeldingen en daling van de wafer- standen. De drinkwaterbedrijven waren aangewezen op hun reserves in de bek kens. Overigens hebben de drinkwater bedrijven de minstel ast ondervonden. De kwaliteit va nonder meer het boe zemwater van Rijnland ging steeds meer achteruit door de voortgaande lozing Van al of niet gezuiverd afvalwater. Zo werd de situatie rond Katwijk steeds moeilij ker. In Delfland werd het zoutgehalte van het boezemwater door de lozing van verzilt koelwater en het binnendringen van zout kwelwater rond Delft steeds hoger. Verder begon geleidelijk aan het peil van de boezem te zakken. Tenslotte kwam de scheepvaart steeds meer in het nauw. Vele schepen konden niet meer uitvaren. In het algemeen stelt de hoofddirecteur, dat vergiftiging van het Rijnwater het fataalst is omdat dat zich direct of indi rect over een groot deel van Nederland verspreidt. Bovendien wordt men dooi de toenemende waterbehoefte en de be perkte voorraad bruikbaar grondwater steeds afhankelijker van de aanvoer van Rijnwater. Is het Rijnwater vergiftigd en wil men het inperken tot de Rijn en zijn zijrivie ren en zeearmen, dan dient de wateront trekking uit de Rijn te worden gestaakt, moeten de daarmee in open verbindii staande wateren door middel van kee sluizen worden af;esloten en dient h schutten door schutsluizen te worden b perkt of gestaakt. Dit bet*kent aid de hoofddirecteurdat de scheepvaa in hoge mate wordt beperkt of gestrem In de zomer dient permanent vers ter op de boezem ingelaten te worde Kan dat niet, dan gaat de waterkwaliti snel achteruit terwijl het zoutgehal stijgt. Dit laatse kan voor de kwesba glastuinbouw, de bloemen en de boll ei- teelt desatreuze gevolgen hebben. Voor zouden de elektrische centrales, die i boezemwater koelen, hun produkt moeten staken. Is het Rijnwater voor lange tijd gifbig'd, dan zal dit voor Zuid-Hollai tot een onhoudbare toestand leiden, concludeert de hoofddirecteur. Hij meent, dat de regering vóórop r gaan in het treffen van maatregelen, a thans zeker wat de alarmering betre! Een bewakings- en alarmeringssystee zal opgebouwd moeten worden. De tentoonstelling van anonieme Vlaanv se primitieven, die tot 21 september te zien is in het Groeninghe Museum te Brugge behoort tot die ster-exposities, die slechts eenmaal in de vijfentwintig jaar verwezenlijkt kunnen worden. In de eerste plaats is ze van eminent wetenschappelijk belang, want door 't feit dat zij her en der over de wereld verspreide kunstwerken en delen daar van voor het eerst sinds hun tijd van ontstaan eind vijftiende begin zes tiende eeuw samenbrengt in Brugge, waar of niet ver vanwaar ze tot stand kwamen. Bovendien geeft zij de kunsthistorici gelegenheid ze geconcentreerd te bestuderen en op grond daarvan nieuwe ontdekkingen te doen, nieuwe NEDERLAND jSTER-reclame-uitzen- dingen om 16.56, 19.03 19.56, 20.16) NOS: 18.15 uur: Tour de France 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.07 uur: Kenmerk (CVK/IKOR) VARA: 19.32 uur: Marty, tv-serie 20.00 nur: Journaal (NOS) 20.20 uur: De Shadoks en de Gibi's, tv-strip 20.22 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.46 uur: 'nm De laatste vijf minuten, „ty-iserie t ,'j NEDERLAND fl (STER-reclame-uitzen- dingen om 18.56, 19.56. 2016) NOS: 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Woobinda, tv-serie 19.28 uur: Scala, magazine Journaal 20.20 uur: "Öiibbèlöpiöri 22.00 uur: Singing Europe 1 23.00 uur: Journaal Televisie morgen NEDERLAND I NCRV: 17.00 uur: Kinderprogramma De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. 18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28 Paardesportultslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Grammofoonmuziek. 18.35 Verkeerstlps. 18.40 Tlrolerfeest. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.30 Toonhoogte. 19.45 Syndi cale kroniek. 19.55 Grammofoonmuziek. 20.00 Showprogramma. 22.00 Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten. 22.15 Gevarieerde mu ziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Concert. 23.40 Nieuws. 23.45-23.55 Ligging van de zeesche- gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Stereo: Concert a la carte: verzoekplatenprogramma van klassieke en moderne muziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Op Sleeptros: programma voor automobilisten. 11.45 Actualiteiten. Plus minus 11.55 Mede deling® gevarit land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land bouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 NCRV: 14.00 Zestig j; C.N.V.: rechtstreekse report; van de jubileumbijeenkomsl lelijk Nationaal Vakverbond deel 'an het Chris- Utrecht. 15.00 oudere luiste- Voor de Jeugd, luzlek voor de tie- ig: 17.50 Vast en ANTENNE ringen. Redactie: •lloni en Herman der Hoi HILVERSUM II (298 m) VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Soclalis- tisch >9tr4Jdlied. -7.23 Stereqc Li^q .grapajno- fóonmuzlek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuziek. (8.30-8.35 Van alle markten thuis). 9.00 Stereo: Uit eigen, huis: opnamen van diverse VARA-orkesten en ensembles. 9.40 Voor de jeugd. 10.0 Plaatjes voor de pep (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klassieke muziek (gr.). 12.00 Stereo: Operet temuziek (gr.). 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.20 Licht orgelspel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Tus- dagen, hoorspel. I 16.02 estig i iek. 16.01 zestig. 17.02 N.O.S.: Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de Jeugd. Plus minus 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing'^ licht vocale muziekjes. mgelm langspeelplaten, met N.O.S.: 11.00 Nieuws. :n. (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal Ronde van Frankrijk. 13.11 Zet 'm op: vrc lijk platenprogramma. (14.00 Nieuws. 14.0: 14.08 De Ronde van Frankrijk.) 15.00 Nieuw 15.03 De Ronde van Frankrijk. 15.08 Ai beidsvitaminen: populair verzoekplatenprc taal. 17.05-18.00 Toppoppology: i BRUSSEL NED (324 'i S.O.S.- 13.20 Ronde van k. 14.00 Nieuws. i lichte muziek (vervolg). samenhangen te ontdekken ofwel correoties aan te brengen in bestaande hypothesen. Want met de hier geëxposeerde kunstwerken bevindt men ziah in de hoogste mate op het terrein van de hypothese. Het gaat hder namelijk om de voortbrengselen van een aantal naamloze schilders, die tot een van de vier grote scihiiderscentra van de zuidelijke Nederlanden Brugge, Gent, Brussel en Antwerpen schijnen te hebben behoord- Zij werkten naast en dikwijls onder invloed van maar al te goed met name bekende meesters als Van Eyck, Memling, Van der Goes of Van der Weyden. De kunsthistorici gaven him op grond van de door hen behandelde onderwerpen of hun stijlkenmerken noodnamen zoals Meester van de Ursulalegende, Meester van de Brugse Passietaferelen, Meeter van het geborduurde loofwerk en dergelijke. Eenentwintig van deze meesters zijn hier verenigd en vertegenwoordigd met ruim honderd werken, bijeengebracht uit zesenvijftig musea en collecties uit veertien landen. Aldus vormt deze collectie de basis voor een nieuw kunsthistorisch onderzoek, waarmee begin september in 'een colloquium een begin zal worden gemaakt, maar .dat zich ongetwijfeld nog 'oVê'r ïahgë Jaren zal uitstrekken. Dat is de wetenschappelijke leant wan déze expositie, die ook reeds tot uiitdi-uMdug komt in de complete catalogus, een lijvig boekwerk van meer dan driehonderd bladzijden waaraan een wetenschappelijke bijlage is toegevoegd, die even dik is als de eigenlijke meer als gids bedoelde en overvloedig van goede foto's voorziene kleinere catalogus, die wel het meest door de „gewone" bezoekers zal worden gevraagd. Ook deze gewone bezoekers komen uiteraard ruimschoots aan hun trekken, want zij hebben hier 'de eenmalige van hoog niveau te bewonderen, die gelegenheid een aantal kunstwerken ze waarschijnlijk anders nooit meer in hun leven te zien krijgen. Dat men zich hiervan terdege bewust is, wordt duidelijk aan het grote aantal bezoekers van vele nationaliteiten, dat zich individueel of in groepsverband, na de opening door de zalen van het museumbeweegtOfschoon er hier sprake is van een vlekkeloze plaatsing en een uitstekende belichting, die werkelijk ieder werk ten volle tot zijn recht laat komen, is de eerste indruk van deze expositie er toch een van overstelpende volheid, die echter teweeggebracht wordt door de schilderijen zelf. Of het nu drieluiken of kaderschïlderijen betreft, de primitieven zijn altijd grote illustratiei vertellers, zij werken met 'novervloi van figuren, een overvloed van detai in hoofd- en bijmotieven en zy spreke een rijke gloedwarme kleurentaal. En vaak vertellen zij over hetzelk thema, over de kruisiging en kruisafname, behandelen zij nauw r "elkaar verwante legenden, spreken de beeldentaal die gangfoa; was in de objectieve wereld het geloof en zij doen weliswaar met de door temperamei en persoonlijkheidsstructuur bepaald onvermijdelijke variatie, maar niet dan dat de moderne beschouwer zou kunnen onttrekken aan algemene indruk van monotonie wal voorstellingen betreft. Maar des rijker wordt deze beschouwer beloot als die indruk hem niet weerhou zich te verdiepen in de details van kunstwerk, in de gezichten gelaatsuitdrukkingen van de vi mensen, in de landschappen op achtergrond en de behandelingswi; daarvan door de verschillende meest» onderling weer te vergelijken, ruimte staat uiteraard niet toe h beschrijvenderwijs ook maar een v£ begin mee te maken, maap het kan e aan'wij^Lhg" zijn cféz'e' Wnitoónstékii mèt 'vrucht te bekijken. 'Zou men deze unieke tentoonstelt ii recht willen doen wedervaren, ds diende men de ruimte van een bo» ter beschikking te hebben en er iets kunnen ontstaan in de geest i Marco. Aangezien dit niet mogelijk moeten wij volstaan met de aansporii deze unieke expositie zelf te gaan z Als iedere belangwekende exposit biedt zij honderd en één mogelij khed» tot persoonlijke reactie. Daarbij korf dat de directie van het Groening! Museum alle voorwaarden geschapen om het de bezoeker aangenaam mogelijk te maken. Liev charmante en vriendelijke hostess zoals ze alleen bij onze zuiderbun voorkomen, 9taan of zitten klaar va alle mogelijke inlichtingen. Een centraal gelegen zalen is ingericht i een patio, waarin men kan uitrust» van de vermoeienissen van lopen, sta; en kijken onder het auditieve gem van Vlaamse en Bourgondische r uit hetzelfde tijdperk waarin ook tentoongestelde schilderijen ontstond» en er is ook een kleine restauratie v men verversingen kan gebruiken. In de komende vakantiedagen op d; naar Brugge, de toch al onvergeteli.il stede, die door deze expositie naamloze Vlaamse primitieve meeste nog onvergelijkelijker wordt! WILLEM MENZINC „Van nature ben ik een sentimenteel ziel tje. Rozegeur en maneschijn zijn twee zaken, waar ik rotsvast in geloof. Een etentje bij kaarslicht met vioolmuziek op de achtergrond; een nachtwandeling langs het verlaten strand. Daar doe ik een moord voorl" Viola Billings blikt weemoedig over het Sche veningse Gevert Deynootplein. Als lid van vocalgroep „The Flirtations" blijft er voor haar weinig plaats voor romantiek. „We zitten in een keiharde business. Alles moet je opofferen om aan de top inee te kunnen draaien. Eén foutje, en je kunt je carrière rustig vergeten. Je hebt niet eens tijd voor jezelf. Nu bijvoor beeld. We zitten hier bij „Splendid" lekker te rijsttafelen en wat gebeurt er? Jullie komen binnen voor een interview. Moet je je eten haasje rep je naar binnen stoppen, want de pers zit te wachten. Ik vind jullie geweldig, daar niet van. Maar soms zou ik zo graag eens even echt willen relaxen. Lekker een paar uurtjes helemaal privé doorbrengen. Eventjes weg uit deze onmenselijke zakenwereld. Ik ga weinig uit. Waarom zou ik ook De mannen, die je mee vragen is het alleen maar te doen omdat je een beetje populair bent. Soms komen er wel tien van die knapen naar me toe om te vragen of ik na afloop van de voorstel ling nog even mee ga naar een nachtclub. Mij niet gezien. Met dergelijke figuren zou ik ook nooit kunnen trouwen. Die azen alleen maar op je geld. De man, waarmee ik later een ge zin zal stichten, moet maar aan één voorwaarde voldoen: hij moet van mij houden, omdat ik Viola ben. En niet omdat ik toevallig in de „Flirtations" zit. Soms denk ik wel eens aan later. Dan voel ik me met mijn drieëntwintig eigenlijk al te oud voor de business. Als ik er nooit aan was begonnen, zou ik misschien al getrouwd zijn. Misschien had ik al een paar schatten van kinderen gehad. Dat lijkt me ge weldig. 's Avonds lekker eten koken, je man verwennen en je kinderen verzorgen. Een huis sloof wil ik nooit worden, daar heb ik te veel zelfrespect voor. Werken voor mijn man en mijn gezin vind ik okay, maar het moet geen gedwongen arbeid zijn. DISCRIMINATIE Je vraag* naar discriminatie en dat neem fli >a .v--' niet kwalijk. Dal ligt voor de hand, omdat we negerinnen zijn. Maar is het geen onderwerp» waar ik graag over praat. Want we worden in Engeland gediscrimineerd. In Holland hebben we er tot nu toe geen last van gehad. De men sen zijn hier ontzettend vriendelijk. Iedereen is bereid je te helpen. Zonder een tegenpresta tie te vragen. Hier kijken ze niet naar je huids kleur. Waarom ook? Als ik lach. lach jij; als ik huil, huil jij; als ik sterf sterf jij. Het maakt in maar klopt. Dat is het belangrijkste. Ik kan net zo goed met een van mijn zwarte collega's ruzie maken als met jou. Je huidskleur heeft daar niets mee te maken. VERGELIJKING Ze vergelijken ons dikwijls met de Supremes. Belachelijk, want muzikaal bestaat er een he melsbreed verschil. We hebben meer „power". Bij de Supreme* draai* alle* om Diana Roe*. Een kei van een artieste, maar ze heeft zo'n grote personality, dat je de andere twee niet eens ziet staan. Bij ons zijn de taken gelijk ver deelt. Earnestine is onze solozageres. maar daar naast doen zowel Shirley als ik ook eigen din gen. Wij vormen een beter geheel. Als je ons ziet. zeg je daar staat een trio. Bij de Supremes zie je in feite een soloster. die toevallig begeleid wordt door twee koormeisjes. Maar het groot ste verschil zit eigenlijk in de populariteit: zij hebben succes, wij niet. Niemand zal het in zijn hoofd halen om ons alle twee in één pro gramma te zetten. Ten eerste zouden zowel de Supremes als wij weigeren er aan mee te doen. Zij misschien eerder dan wij. omdat zij wat te verliezen hebben en wij alleen maar iets te winnen. En ten tweede is het financieel niet mogelijk. Wij hebben met onze plaat „Someone out there" in de Amerikaanse top-tien gestaan, dus wij kunnen gepeperde prijzen vragen. En de gage van de Supremes ligt natuurlijk nog veel en veel hoger. Ik schat, dat ze niet ver van die van Frank Sinatra of de Beatles af liggen. VOLWASSEN WORDEN Een jaar geleden vertelde ik iedereen, die het maar horen wilde, dat als „Someone out there" in Engeland geen hit werd, we uit elkaar zou den gaan. Dat zal me nu niet meer gebeuren, ik ben nu volwassen geworden. Dat kon ook niet anders, want we hadden geen rooie cent om te verteren, tffe waren op goed geluk uit Amerika gekomen, omdat daar de concurren tie te groot was. Maar in Europa ging het ook niet gemakkelijk. België. Holland en Duitsland hadden we zo te pakken, maar Engeland laat zich niet zo gemakkelijk veroveren. Ze kijken daar neer op een meisjestrio. We werken veel in Noord-Engeland. maar het publiek behan delt je gewoon als een stuk vuil. Ze schrokken maar door, ze dringen door en nemen niet eens de moeite je aan te kijken, laat staan te ap plaudisseren. Nee. dan het publiek in Nederland. Die geeft je waar je recht op hebt. Als je de hele avond staat te zwoegen in het felle licht van de schijnwerpers, wil je echt wel beloond worden met een applausje. Staande ovaties vraag ik niet, alleen maar wat handgeklap om te tonen dat ze je geapprecieerd hebben. Is dat soms te veel? Als we weer naar Nederland komen, nemen we toevallig wel een eigen combo mee. Wat hier gebeurd is, zal ons geen tweede keer over komen. In het contract staat, dat we een dertig man sterk orkest zouden krijgen. En wat zien we als we komen Dertig muzikanten, die van vermoeidheid nauwelijks uit hun ogen kunnen kijken. En ga jij me dan vertellen, dat die knapen er stevig tegenaan kunnen gaan tijdens de uitvoering? Er zullen ongetwijfeld redenen voor aan te voeren zijn, maar door het orkest zijn we gisteren wel behoorlijk de mist in ge- Getekend door de vermoeienissen van de lat ste inspannende dagen, schonk „Ome Lei gisteravond dc hunkerende pers met gulle bat1' waar het al sinds het begin van „Singii* Europe" recht op heeft: keiharde feiten. Vi geten was zijn schoolineesters-imago, verge* zyn Maharashicover. Geheimzinnig fluisteren* wierp hij de relbal tussen zijn toehoorder* „In de Staatscourant van Tsjecho-Slowak heeft gestaan, dat het orkest van Charlie 1 derpelt geweigerd zou hebben Cernochs li „Dit is mijn land" te spelen. Dat is een pert nente leugen". Om zijn boute conclusie te ven. vroeg hjj de leidster van de Tsjechisd ploeg om opheldering. „Hel is inderdaad ni waar", loosde zij met een diepe zucht, daar! pogend de scherpe blik van Lou te ontwijk» Meer liet men vooralsnog niet los, omdat Tsjechische kamp nog steeds niet precies w hoe het bericht in de „Rude Pravo" was gek; men. Een ijlings naar Praag verzonden tfk bracht vanochtend de vurig gehoopte uitkom" Cemoch had zondagavond met zijn manager! Praag getelefoneerd cn zich daarbij laten o" vallen, dat het brengen van het lied „Dil mijn land" technisch niet te verwezenlijken v omdat hij slechts kon beschikken over koormeisjes. Voor een goede uitvoering had i behoefte aan negen stuks. Een accurate re slaggever van de „Rude Pravo" hoorde de c klok luiden, maar kon met geen mogelijklM de klepel vinden. Ten einde raad zoog bij een punt aan. Een politiek getinte rel aeohtsstreekse gevolg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2