ANTIEKBEURS MEERDERJARIG SPROOKJES HOFMAN Elke zaal van Delftse Prinsenhof weer in schatkamer omgetoverd ZATERDAG 5 JULI 1969 Bij De Boer Amsterdam schitteren dit jaar voorat de kleinmeesters, zoals Antonier Verstralen met dit „Wintertje' Alles te koop, maar het zien alleen al is een feest een elfeneenhalve centimeter hoog Grieks vaasje uit de vierde eeuw voor Christus nog altijd f 600,- doet. Hij kan onbezorgd rondwandelen door de museumzalen, die werkelijke schatkamers geworden zijn om alleen maar van de ene genieting in de andere vallen. Als elk jaar zijn er weer prachtige schilderijen. De kroon spant wellicht G. Cramer Oude Kunst uit Den Haag, die een wijds landschap toeschrijft aan niemand minder dan Hercules Seghers. Of hert stuk inderdaad bij de heel weinige authentieke doeken van deze meester geteld mag worden, is iets waar de kunstgeleerden zich het hoofd over mogen breken. Het is inderdaad een prachtig gecomponeerd doek, dat stijltechnisch heel dicht bij Seghers staat. Er zijn meer grote stukken in deze collectie, onder meer Jan Steens familiegroep, die fiog kort geleden op een tentoonstelling in Laren te zien Zeldzame Boucher Op die tentoonstelling was ook het kinderportretje van Albert Cuyp dat thans ook te Delft te zien is. Nijstad Oude Kunst Den Haag toont het sublieme Maanlandschap van Aert v. d. Neer, waarvan we hierboven gewaagden, naast tal van andere belangwekkende stukken, onder meer een uitnemende Van Gooyen. De Boer uit Amsterdam biedt ook een goede collectie, zij het zonder de uitgesproken topstukken die vorige jaren in deze stand te vinden waren. Een van de merkwaardigste schilderingen is tenslotte een chinoiserie van Boucher, uitgevoerd in „camaieu bleu" op een lichtgrijs fond. Een heel bijzonder en zeldzaam schilderij. Die chinoiserie is te vinden bij Nijstad Lochem, weer een rijke stand met voortreffelijke meubelen, zilver en aardewerk, maar dit jaar vooral uitspringend door 'n praohtige collectie Chinees porselein en aardewerk. Let eens op diie unieke zes Tang Zodiacfiguren en het hierbij afgebeelde Suipaard. Porselein, aardewerk en majolica zijn er overigens zo te kust en te keur, dat we ons zelfs niet aan het begin van een opsomming wagen- Liefhebbers kunnen er hun ogen op uitkijken. urgemeester-zilversmid een uiterst zeldzaam stukademt al geheel de Engelse stijl. Glas is er uiteraard te kust en te keur. Aardigste stukken: een tweetal loterijglazen", geëxposeerd door de firma Aardewerk Den Haag. Ze zijn gemaakt voor boekdrukker A. Bakker te Schiedam, die kennelijk ook loten drukte en verhandelde- Erop gegraveerd zijn weeskinderen die lootjes uit de trommel trekken en „advertentieteksten" in een cartouche. Pre-Colombiaans Ongelooflijk rijk is de collectie pre-Colombiaanse plastiek van de firma Bunschoten te Amsterdam. „Ja", zei de heer Van Bunschoten ons op onze verwonderde vraag hoe hij dit bijeen had kunnen brengen, „ik heb pas een heel goede aankoop kunnen doen". Wij vroegen of in ons land grote belangstelling voor dit verzamelgebied was. „Ach, als ik van Nederlandse kopers zou moeten leven, zou ik mijn brood nauwelijks verdienen", zei hij, „maar er is een enorme belangstelling voor in Duitsland, de Verenigde Staten enin Mexico, waar deze dingen niet vrij verhandeld mogen worden". Dat herinnert eraan dat onder de bezoekers en kopers op de Delftse Antiekbeurs ook vele buitenlanders plegen te zijn. Waar zullen de stukken, die voor een belangrijk deel uit het buitenland komen, straks heengaan. De schilderijen, het zilver, het porselein, de tapijten, de juwelen en ook de meubelen? Want het meubel is vanouds een van de belangrijkste artikelen van de antiekhandel. Ze zijn er weer de Hollandse kasten, de Franse schrijfmeubelen en stoelen, 'n compleet Toscaans kabinet, de toiletkastjes die vaak miniatuurtjes zijn van de grote commodes. Kunstkastje Prachtige meubelen dus ook. Wij werden op slag verliefd op een kunstkastje van schildpad en zilver uit Antwerpen van circa 1700. Het staat in de rijke stand van Berhard Stodel Amsterdam, nog vrijwel puntgaaf met het originele, rijkgebeeldhouwde onderstel en versierd met elf Deze Hendrik Voet, het is wel aardig om te weten, was burgemeester van Zwolle en tevens zilversmid. Hjj was geparenteerd aan de Bentinck, die onder koning-stadhouder Willem III graaf van Portland werd en het busje, Sui-paard uit de collectie van Nijstad Lochem. schilderingen naar Rubens, wonderlijk mooi bewaard. Als wij beschikten over het kleine vermogen, dat dit stuk moest opbrengen, dan zouden we geen minuut aarzelen- We kochten het direct om dan arm, maar zielsgelukkig, verder te leven. Vg. 3 Pièce de milieu in de inzending van de fa. A. C. Beeling en Zn. Leeuwarden is een zeldzaam Neder lands hoekkabinet uit het midden van de 18de eeuw met geschilderde voorstellingen van de verkondiging en de aanbidding. De oesterschaal van de Haagse zilversmid Andries Grill, die werd aangekocht door het Rijksmuseum te Amsterdam. Een oude schouw wordt in Het Prinsenhof een kla terend fonteintje. „Weet u wat ik zo prettig vind aan dit schilderij Het be trekkelijk kleine formaat. Hondecoeters zijn meestal min stens zo'n meter of twee breed en zulke grote stukken zijn voor een kunsthandel maar moeilijk te plaatsen. De meeste mensen hebben er geen ruimte voor, ze zoeken het liever in kleinere stukken." Aan het woord is de Rotterdamse kunst handelaar Castendijk, die dit jaar voor het eerst deelneemt aan de Delftse Kunst- en Antiekbeurs. Dat is iets waar je niet zo gauw bij stil staat. De exposanten op de beurs leveren aan musea, leveren ook aan de nog heel weinigen die nog in „paleizen van huizen" wonen, maar de meeste van hun klanten wonen tegenwoordig in flats, bungalows of huizen die doeken van zeer grote omvang „onkoopbaar" maken. is niet eens het voornaamste probleem van de kunsthandel overigens. is ook niet hoe raak ik de spullen kwijt, maar hoe krijg ik er nieuw goed voor in de plaats. De Antiekbeurs wordt dit jaar voor de eenentwintigste maal gehouden, ze is dus meerderjarig geworden. En het verwonderlijke is, dat de Nederlandse handelaren er elk jaar, en ook dit jaar weer, in slaagden het Delftse Prinsenhof vol te 1 stouwen met kunst en antiek van de allerhoogste kwaliteit. Dat betekent nogal wat. Voor de exposanten, die een heel scherpe selectie toepasten, maar ook voor de bezoekers. Voor het grootste deel zullen dat alleen-maar-kijkers zijn, die in Delft weer een heerlijke dag kunnen beleven. Aspirant-kopers zullen moeten bedenken dat op de Antiekbeurs geen „koopjes" te halen zijn; de mailkt loopt nog steeds op en voor de allerbeste stukken (in Delft zijn vrijwel louter stukken van deze orde) zullen hoge prijzen op tafel moeten komen- Sprookjes vertellen is niet zo gemakkelijk als het misschien op het eerste gezicht lijkt. Er zijn volkssprookjes van een zo geheel eigen klank, toon en visie, dat er niet tegen te concurreren valt. Er zijn kunstsprookjes van zo'n raffinement in de eenvoud, dat ze nauwelijks te evenaren zijn. Als iemand dus nieuwe sprookjes wil vertellen, moet hij de toon, die het gehele genre bezit, weten te treffen en hij dient te beschikken over veel fantasie en originaliteit. Dan is het ook zeer aanbevelenswaardig dat er een tekenaar gezocht wordt, die het verhaal illustreert naar zijn aard, die dus gevoelig is voor het sprookje en in het bijzonder diit bepaalde sprookje. Wim Hofman is zo'n tekenaar en hij kan zo goed illustreren, omdat hij de sprookjes of doldwaze verhalen, zoals hij ze zelf noemt, zelf schreef. Hij beschikt bij het vertellen met de pen en de tekenstift over een grote fantasie en speciaal ook over veel humor. Men kan in zijn sprookjes over ridders, tovenaars, matrozen, krentenbollen, oowboys en Indianen en een planeet wel eens griezelen, maar vooral zal men er veel lachen. Welwel, de grote tovenaar werd uitstekend verzorgd uitgegeven bij de Uitgeverij W. van Hoeve, Den Haag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11